Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Valvoja: Moderators
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^Oliko tuossa jotain erikoista vai muuten vaan tavan yhteensopimaton? Mietin vaan, kun tänä talvena oma muovisuoja on ottanut sen vertaa osumaa että saattaa olla vaihto ajankohtainen...
- Antijape
- Viestit: 758
- Liittynyt: 20 Maalis 2005, 11:05
- Car(s): Ei alfaa. Ex 159 SW 3.2 Q4, 156 2.0 JTS ja 147 2.0 TS
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Muovin reijät ei vaan sopineet yhteen pohjan reikien kanssa. Yritin porailla uusia reikiä ja sovitella, mutta en saanut sopimaan. Lisäksi päätin antaa olla koska ko. muovissa ei ollut sitä Q4:sen etuperän jäähdytyskanavaa/lämpöeristeitä. Tai oli siinä joku kolo, mutta ei läheskään kuten alkup.Shuttle kirjoitti:^Oliko tuossa jotain erikoista vai muuten vaan tavan yhteensopimaton? Mietin vaan, kun tänä talvena oma muovisuoja on ottanut sen vertaa osumaa että saattaa olla vaihto ajankohtainen...
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Eli auto tuli nyt pariviikkoa sitten huollosta jossa vaihdettiin jakopää, vp , hihnat, laturi ja akku. Puskurin olivat ainakin onnistuneet jotenkin huonosti asentamaan paikoilleen kun irvistää toisesta reunasta, pitänee käydä sitä ainakin näyttämässä, mutta se itse kysymys että pitäisikö tuon laturin hihnan olla nyt kun kaikki on uutta niin kitisemättä? Vai onko se vaan tuo hihna sellainen että kylmänä kitisee aina sen ensimmäisen minuutin? Vai onko se nyt huonosti asennettu? Kuitenkin pienen ajon jälkeen täysin äänetön.
- Albertolli
- Viestit: 4181
- Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Mikä ero on
Paineenmuuntaja, turboahdin
PIERBURG - Viite: 7.03003.01.0
28.64 €
ja
Paineenmuuntaja, turboahdin Tuotekoodi: 7.00607.02.0
Tuotekoodi: 7.00607.02.0
muu kuin hinta?
64,98 €
Paineenmuuntaja, turboahdin
PIERBURG - Viite: 7.03003.01.0
28.64 €
ja
Paineenmuuntaja, turboahdin Tuotekoodi: 7.00607.02.0
Tuotekoodi: 7.00607.02.0
muu kuin hinta?
64,98 €
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Mitä mäskiä noihin Powerflexin pusliin pitäs laittaa, jottei niin pahasti narisis? Eka oli orkkis kupritahna, sit tuubista kuparia ja kolmannella kerralla Aten jarrurasvaa, mikä kesti pisimpään. Taas narisee toinen puoli. Vai pitääkö vain sopeutua? Narinat tulee lähinnä nollakelin molemmin puolin.
-
- Viestit: 152
- Liittynyt: 16 Tammi 2010, 01:25
- Car(s): Skoda Octavia 1.8 TSI DSG, EX: 159 3.2 JTS V6 Q4, EX: 159 2.2 JTS, EX: Mitsubishi Lancer Intense 2.0
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Olen kirjoittanut tänne ammoin pitkän viestin aiheesta 2.2 JTS ongelmat. Kylmänä kuorman alla sammuminen korjaantui bensan sekaan nakattavalla pa-järjestelmän puhdistusaineella. Jatko-ongelmat eli kylmänä tempominen ja engine-varoittelu korjaantui lopulta maahantuojan asentamalla softapäivityksellä. Se piti siis erikseen kysyää sieltä Autokeskuksesta että ne tajusivat ja osasivat ja asensivat sen. Tuosta koneesta on muutenkin valiteltu kovasti, voi olla että vikasi on joku muu.jkk kirjoitti:Mikähän mahtaa 2.2 jts:ää vaivata kun on ruvennu nykimään aamuisin kylmällä koneella nykäsee sen verta lujaa että tuntuu että keula pompahtaa? Ei varotusvaloja ei koodeja
Tilasin 3.2 V6:een alvadi.ee:stä pohjamuovin tammi/helmikuussa 2013 ja eräs AD asensi sen pikkurahalla paikoilleen. Täällä alfabbs:ssä on sen jälkeen valiteltu että alvadin muovi ei ole JTS:ään sopiva. En sitten tiedä onko muovi muuttunut vai mikä. Mutta minulla se toimifodor kirjoitti:Onko joku tilannut 159:ään uuden pohjapanssarin/ muovisen suojan konehuoneen alle? Itselläni osittain rikki ja täytyisi kai hommata uusi. Kyselin mm. Autokeskukselta mutta on niin hemmetin suolainen hinta että jääpi kyllä tilaamatta!

Jeesus ryhtyi Skoda-kriittiseksi: https://www.youtube.com/watch?v=9q7cYnQSzGE
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ni, onkos muilla vajaavetoisilla asennettuna lukkoperää? Kokemuksia? Mullahan on Quafen kikkare. Onks ko. laitteella edes Q2 statusta, kun en muuta järkevää nicci tietoihini keksiny laittaa...
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Torsen ja Quaife toimivat samalla periaatteella, valmistaja on vain eri.jalittam kirjoitti:Mullahan on Quafen kikkare. Onks ko. laitteella edes Q2 statusta, kun en muuta järkevää nicci tietoihini keksiny laittaa...
Kyllä sillä mielestäni saa oikeutuksen laittaa q2 lätkän.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Weldtite TF2 Lubricant Spray with Teflon, Käytetty esim. polkupyörän ketjuihin. Saa polkupyörä liikkeistä. Tämä öljy vei narinat Powerflex:n puslista, sen jälkeen kun se oli mennyt liukupintojen väliin. Puhdistin ensin puslat yläpuolelta, puslien rakokohdan ja sen jälkeen ruiskutin Weldtite TF2 öljyä pariin kertaan,väliä muutama päivä.jalittam kirjoitti:Mitä mäskiä noihin Powerflexin pusliin pitäs laittaa, jottei niin pahasti narisis? Eka oli orkkis kupritahna, sit tuubista kuparia ja kolmannella kerralla Aten jarrurasvaa, mikä kesti pisimpään. Taas narisee toinen puoli. Vai pitääkö vain sopeutua? Narinat tulee lähinnä nollakelin molemmin puolin.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Mikähän mahtoi iskeä turboon tuossa päivemmällä? 159 1.9 JTDm 8v kyseessä.
Jouduin ajamaan lyhen pätkän kylmiltään ja asiat toimitettuani startissa pomppasi turbon viisari sojottamaan ensimmäiseen pykälään. Ajattelin, että hiukkaspoltto lävähti päälle ja ajelin kierrokset parissatonnissa semmoisen vartin verran ja kulutuslukemien perusteella se jotain siinä poltteli. Turbo vaan ei malttanut asettua. Jouduin kuitenkin sitten heittämään siltä erää asian sikseen ja painuin takaisin töihin.
Aamulla töihin mennessä viisari kyllä vielä käyttäyi ihan normaalisti.
Nyt kotimatkalla sitten seurailin kulutusta, ajotuntumaa ja turbon viisaria. Kulutus näytti olevan ok, auto kiihtyy kuin ennenkin, mutta viisari on vähän liian virkaintoinen. Tästä voi katsella kuvaa: http://i.imgur.com/8OzlTQq.jpg
Kuvan yläosassa on auto sammuksissa, avain vain virtalukossa ja virrat päällä. Alemmassa kuvassa on tulos reippaasta reilun parinkymmenen minuutin ajosta pienellä vaihteella ja korkeilla kierroksilla (ihan siltä varalta, jos se nyt olisi kuitenkin poltto ollut).
Mikäs moisen yli-innokkuuden voi aiheuttaa? Anturivika, maailmanennätysaikoja tavoitteleva hiukkaspoltto, vai onko omistajalla nyt vaan päässä vikaa?
Ei se ennen ole tolleen tehnyt (paitsi tietysti jos oikeasti on poltto ollut, mutta sen nyt huomaa muutenkin). Mitään vikavaloja ei pala.
Jouduin ajamaan lyhen pätkän kylmiltään ja asiat toimitettuani startissa pomppasi turbon viisari sojottamaan ensimmäiseen pykälään. Ajattelin, että hiukkaspoltto lävähti päälle ja ajelin kierrokset parissatonnissa semmoisen vartin verran ja kulutuslukemien perusteella se jotain siinä poltteli. Turbo vaan ei malttanut asettua. Jouduin kuitenkin sitten heittämään siltä erää asian sikseen ja painuin takaisin töihin.
Aamulla töihin mennessä viisari kyllä vielä käyttäyi ihan normaalisti.
Nyt kotimatkalla sitten seurailin kulutusta, ajotuntumaa ja turbon viisaria. Kulutus näytti olevan ok, auto kiihtyy kuin ennenkin, mutta viisari on vähän liian virkaintoinen. Tästä voi katsella kuvaa: http://i.imgur.com/8OzlTQq.jpg
Kuvan yläosassa on auto sammuksissa, avain vain virtalukossa ja virrat päällä. Alemmassa kuvassa on tulos reippaasta reilun parinkymmenen minuutin ajosta pienellä vaihteella ja korkeilla kierroksilla (ihan siltä varalta, jos se nyt olisi kuitenkin poltto ollut).
Mikäs moisen yli-innokkuuden voi aiheuttaa? Anturivika, maailmanennätysaikoja tavoitteleva hiukkaspoltto, vai onko omistajalla nyt vaan päässä vikaa?
Ei se ennen ole tolleen tehnyt (paitsi tietysti jos oikeasti on poltto ollut, mutta sen nyt huomaa muutenkin). Mitään vikavaloja ei pala.
- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Samassa asennossa täälläkin nykyisin sojottaa.
Edellisellä turbolla ihmettelin tuota samaa. Kun turbo sitten vaihtui uuteen ehkä 75 tkm:ä sitten, niin viisari näytti kiltisti nollaa. Jossain vaiheessa tuo on taas kiivennyt näyttämään omiaan.
Läppärillä vilkuilin, että pyydetyn ja mitatun ahtopaineen välillä on eroa 0,3 bar kaikissa tilanteissa.
Olisiko anturissa vikaa?
Edellisellä turbolla ihmettelin tuota samaa. Kun turbo sitten vaihtui uuteen ehkä 75 tkm:ä sitten, niin viisari näytti kiltisti nollaa. Jossain vaiheessa tuo on taas kiivennyt näyttämään omiaan.
Läppärillä vilkuilin, että pyydetyn ja mitatun ahtopaineen välillä on eroa 0,3 bar kaikissa tilanteissa.
Olisiko anturissa vikaa?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Töötti on kadonnut ja sulake ehjä. Olisiko rattikontaktissa vika? Jos on, niin miten airbägin saa pois tieltä? Tai onko muita ehdotuksia?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Illan googlettelin tätä ilmiötä ja looginen selitys voisi olla anturivika. Joko sähköinen tai mekaaninen. Mekaanisen ongelman ilmeisesti voisi korjata ihan sillä, että ottaa anturin irti ja putsaa sen. Se vain, että karsta anturissa on vissiin aika kovasti kiinni ja tarvitsee tiukat liuoittimet. Ja juttujen perusteella ihan millä tahansa myrkyllä ei kannattaisi sitä kuitenkaan hangata. Sähkövika on sitten kai anturin vaihdon paikka.hjpp kirjoitti:Samassa asennossa täälläkin nykyisin sojottaa.
Edellisellä turbolla ihmettelin tuota samaa. Kun turbo sitten vaihtui uuteen ehkä 75 tkm:ä sitten, niin viisari näytti kiltisti nollaa. Jossain vaiheessa tuo on taas kiivennyt näyttämään omiaan.
Läppärillä vilkuilin, että pyydetyn ja mitatun ahtopaineen välillä on eroa 0,3 bar kaikissa tilanteissa.
Olisiko anturissa vikaa?
Ilmeisesti tuosta anturista on ajotietokoneelle takaisinkytkentä, joka voi vaikuttaa aavistuksen polttoaineen kulutukseen joissain ajotilanteissa?
- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^ Löpöähän tuo mun kosla imee kuin vanha paku...
Jollain elektroniikan puhdistussuihkeella kerran olen tuon putsannut ja noki irtosi helposti. Havaittavaa vaikutusta ei tainnut olla. Joskus voisi hankkia uudenkin.
Jollain elektroniikan puhdistussuihkeella kerran olen tuon putsannut ja noki irtosi helposti. Havaittavaa vaikutusta ei tainnut olla. Joskus voisi hankkia uudenkin.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Oletko tarkistanut töötille menevät johdot? Saattaa välillä irrota se pieni klipsu.Roadkill kirjoitti:Töötti on kadonnut ja sulake ehjä. Olisiko rattikontaktissa vika? Jos on, niin miten airbägin saa pois tieltä? Tai onko muita ehdotuksia?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^ Enpä ole. Ilmeisesti pitää irrotella ratin takana olevia muoveja tms.?
- JaniW
- Viestit: 840
- Liittynyt: 06 Maalis 2008, 21:29
- Car(s): 156 V6 1998 Azzurro Nuvola
Rellu - Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Pystyykö 159:n ilmansuodattimen vaihtamaan yläkautta? Tai varmaan pystyy mutta kuinka paljon siitä joutuu purkamaan? Ei huvittaisi maata loskassa.
CARF0869
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^kun kattoo niit rakenteita niin ei se ämpäri varmaan sieltä mahdu
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
26€ postilaatikkoon toimitettuna: http://www.ebay.com/itm/MAP-Sensor-ALFA ... 1302053107hjpp kirjoitti:^ Löpöähän tuo mun kosla imee kuin vanha paku...
Jollain elektroniikan puhdistussuihkeella kerran olen tuon putsannut ja noki irtosi helposti. Havaittavaa vaikutusta ei tainnut olla. Joskus voisi hankkia uudenkin.
Itse putsasin oman mittarin ilmamassamittarin puhdistusaineella kun sitä oli hyllyssä. No kohta se lakkasi toimimasta kokonaan, laitoin uuden.
^Loskaan on mentävä jos ei halua lokasuojaa irrottaa.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
-
- Viestit: 688
- Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Moi,
Mikäköhän mahtais olla vikana, kun auton oikean eturenkaan luota kuuluu sellaista "kolinaa" mitä aikaisemmin ei ole kuulunut. Joku aika sitten ajoin johonkin kuoppaan ja varmaan sen jälkeen siellä sitten jotain hajosi. Nyt tosiaan tulee sellaista vaimeaa kolinaa... tuon huomaa helpoiten matalalla nopeudella kun tien pinta on muhkurainen.
Mitä siellä vois olla paskana?
Waverunner
Mikäköhän mahtais olla vikana, kun auton oikean eturenkaan luota kuuluu sellaista "kolinaa" mitä aikaisemmin ei ole kuulunut. Joku aika sitten ajoin johonkin kuoppaan ja varmaan sen jälkeen siellä sitten jotain hajosi. Nyt tosiaan tulee sellaista vaimeaa kolinaa... tuon huomaa helpoiten matalalla nopeudella kun tien pinta on muhkurainen.
Mitä siellä vois olla paskana?
Waverunner
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Vaihtoehtoja on monia, mutta oliskos mennyt jousi poikki?
Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
ylätukivarsi melko varmasti
Sent from my GT-I9506 using Forum Fiend v1.3.1.
Sent from my GT-I9506 using Forum Fiend v1.3.1.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Se MAP-anturi kertoo imusarjan paineen moottorinohjaukselle, joka sitten heiluttelee sitä viisaria vissiin lähinnä suhteessa mahdolliseen maksimipyyntiin (näin siis ainakin 2.4 ja sen verran läheistä sukua ovat, että eiköhän 1.9 toimi ihan samoin). Jos auto sammuksissa mutta sähköt päällä törppää reaaliaikaisen OBD-lukijan (torque, MES, mikä tahansa vastaava) kiinni, pitäisi sen näyttää n. 1000mbar. Jos näyttää jotain muuta, tulee tieto jo anturilta virheellisenä. Jos näyttää oikein ja viisari on muualla kuin nollilla, niin moottorinohjaus tietää kyllä itse missä mennään, mutta jostain syystä heiluttelee anturia miten sattuu tai vaihtoehtoisesti (ehkä jopa todennäköisemmin) mittarin signaali hajoilee moottorinohjauksen jälkeen.hedari kirjoitti:Ilmeisesti tuosta anturista on ajotietokoneelle takaisinkytkentä, joka voi vaikuttaa aavistuksen polttoaineen kulutukseen joissain ajotilanteissa?
Oma veikkaukseni menee kyllä sille MAP-anturille.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Waverunnerille: todennäköisesti etuylätukivarsi. Itsellä oli samat oireet ja alkoivat ~140tkm kieppeillä. Kolisi mm. poikittaissaumoissa tosi pahasti. Molemmissa oli väljyyttä joten meni vaihtoon ja auto jälleen hiljainen.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Waverunner kirjoitti:Moi,
Mikäköhän mahtais olla vikana, kun auton oikean eturenkaan luota kuuluu sellaista "kolinaa" mitä aikaisemmin ei ole kuulunut. Joku aika sitten ajoin johonkin kuoppaan ja varmaan sen jälkeen siellä sitten jotain hajosi. Nyt tosiaan tulee sellaista vaimeaa kolinaa... tuon huomaa helpoiten matalalla nopeudella kun tien pinta on muhkurainen.
Mitä siellä vois olla paskana?
Waverunner
Voi olla että puuttuu jarrupalojen jousi, minun autossa aiheutti kolinaa.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Onko teillä millainen maavara 159? Oma 2007 159 2,2JTS SW tuntuu ottavan pohjapanssarista kiinni milloin mihinkin nyppyyn tiessä. Aika rahinaa pitää - ja tuskin pidemmän päälle taloudellisesti viisastakaan. Olen auton omistanut nyt pari kuukautta, enkä huomannut katsoa 16" talvirenkaiden tarkempaa kokoa ennen postausta, mutta lähinnä kyselen kokemuksia. Ei myöskään tiedossa onko aikaisempi omistaja asentanut jonkin madallussarjan joka voisi tuoda tietä lähemmäs kuljettajaa 

- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Madallussarja -30mm, vakiorenkaat. Tupakkiaski saattaa mahtua pystyyn pohjamuovin alle.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^ Miten päin? 

- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ehkä pystyyn, kyljelleen nyt ainakin 

"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^selälleen kun toppa mahtuis niin olis aika matala 

- Antijape
- Viestit: 758
- Liittynyt: 20 Maalis 2005, 11:05
- Car(s): Ei alfaa. Ex 159 SW 3.2 Q4, 156 2.0 JTS ja 147 2.0 TS
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kyllähän tuo varsinkin madalletuissa mielellään raapii. Ainakin omassa muovi roikkui 20-30mm keskeltä joka tietty pahensi tilannetta. Tuon voi vaikka hätäpäissään testata harjanvarrella yms jolla koittaa muovin peräpäätä nostaa ja katsoo onko välissä ilmaa. Tein pienen korvakkeen auton keskivaiheille johon laitoin muovin kiinni jotta sain sitä ylemmäs. Yksi huono kuva korvakkeesta löytyy projektiketjusta: http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=4&t=26757Hoffa kirjoitti:Onko teillä millainen maavara 159? Oma 2007 159 2,2JTS SW tuntuu ottavan pohjapanssarista kiinni milloin mihinkin nyppyyn tiessä. Aika rahinaa pitää - ja tuskin pidemmän päälle taloudellisesti viisastakaan. Olen auton omistanut nyt pari kuukautta, enkä huomannut katsoa 16" talvirenkaiden tarkempaa kokoa ennen postausta, mutta lähinnä kyselen kokemuksia. Ei myöskään tiedossa onko aikaisempi omistaja asentanut jonkin madallussarjan joka voisi tuoda tietä lähemmäs kuljettajaa
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Pitäs olla umpijäykkä, kerran kesällä 60 rajoituksella raapaisi pohja asfalttiin, ei kuormaa 2 matkustajaa eikä roiku muovit mulla. Sellainen loiva painauma missä kuorma- autojen paripyörät teli ylhäällä jättää jälkiäjkk kirjoitti:^selälleen kun toppa mahtuis niin olis aika matala

Talvella kun ajaa Oulusta Kuusamoon, melkein jokainen jäätynyt kökkäre osuu pohjaan, ilmeisesti talvella pohjoisessa 159 on matalimpia autoja liikkeellä.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
-
- Viestit: 897
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
- Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis F10 xD LCI.
- Paikkakunta: Espoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
En tiedä miten paljon Pack Sport 2 madaltaa, mutta jos esim. hiekkatie on karhuttu "oikein" eli jätetty keskeltä korkeammaksi, niin alkaa rahisemaan. Useimmat hidastetöyssyt myös, jos yrittää yli kahtakymppiä mennä yli.
-
- Viestit: 2453
- Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
- Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0 - Paikkakunta: Keuruu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Tämä on yllättänyt minutkin. Oon nyt kuukauden ajellut 159:llä ja ei semmoista lumikokkaretta ole löytynyt ettei yli ajaessa ottaisi kiinni. TI-varustepaketissa lienee 20mm matalampi alusta?
Abarth 500 Esseesse
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kiitos vastauksista - eli kyseessä on siis vain ja ainoastaan maksettu ominaisuus 

- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Millanen johto pitää olla että pääsee MES:llä vaihdelaatikoon käsiksi?
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ilmanpaineeseen on sammutettuna näköjään 0,1 barin ero ja käynnistyksen jälkeen 0,3 bar. Ehtoolla tuo anturi siis lie.Polforea kirjoitti: Jos auto sammuksissa mutta sähköt päällä törppää reaaliaikaisen OBD-lukijan (torque, MES, mikä tahansa vastaava) kiinni, pitäisi sen näyttää n. 1000mbar. Jos näyttää jotain muuta, tulee tieto jo anturilta virheellisenä.
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Paljos muuten akun jännite kuuluu olla auto sammutettuna ja auto käynnissä?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Napajännite täydellä akulla noin 12,7V ja käydessä pyöritään siinä 14,4V kulmilla.
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^ok, kiitos tiedosta!
Eli jos lukemat poikkeaa jonkun verran esim täysiä voltteja niin kannattais miettiä akun vaihtoa?
Eli jos lukemat poikkeaa jonkun verran esim täysiä voltteja niin kannattais miettiä akun vaihtoa?
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Käydessä jos ei nouse päälle 14v niin sitten voi olla vikaa muuallakin kuin akussa, huonokaan akku ei pitäisi vaikuttaa latausjännitteeseen.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- Closure
- Viestit: 81
- Liittynyt: 20 Heinä 2013, 01:51
- Car(s): Bemarimulkku
Ex.
159 2.4 JTDm -08
156 2.0TS -01
75 2.0TS -90 - Paikkakunta: Kouvola
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Varmaan jossain ollutkin puhetta. Mistä halvalla ja helposti uus takaluukun badge?
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ilmeiseti Heikalla ei ollu, joten tästä 2.vaihtoehto:
http://ricambi.alfisti.net/index.php?ca ... ments.html
http://ricambi.alfisti.net/index.php?ca ... ments.html
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Tervehdys,
Näitä forumeita tässä nyt toista viikkoa selannu, purasi ns. Alfa-kärpänen.
Tuli tossa keskiviikkona sovittua kaupat 159 2.4 JTDm automaatista. -09 kovin mainosti, mutta ensirekisteröinti Suomessa lokakuussa 2008. Ensi viikolla pitäisi saada 159 ajoon. 
Heräsi kuitenkin jo mielenkiinto näin etukäteen kun porukka täällä puhuu tuosta Q2-ominaisuudesta. Kaarreajossa jos ei pitoja löydy niin hidastaa ulommaista rengasta yms. Vaikuttaa aika fiksulta ominaisuudelta. Mahtaako omasta koslasta tämmönen löytyä, tai miten sen varmistaa?
Toinen mitä mietin, että kun täällä on kirjoitettu että -08 ja eteenpäin pitäisi löytyä takakontista avausmekanismi kun painaa sitä logoa. Koeajolla koitin sitä logoa törkkiä mutta ei mitään tapahtunut. Eli ilmeisesti tätä ominaisuutta ei omasta pirssistä löydy, ellei ole sillä ajotietokoneella sitten ohitettu. Indepentant jotain... taisi olla valikko setupissa. Mutta se logo varmaan jotenkin "naksahtaa" vaikka ominaisuus olisikin disabloitu. Saakohan näitä jälkiasennettua fiksusti, tai onko edes järkeä?
Mites, ootteko webastoja asennellu näihin jälkkärinä? Tuleeko kuinka paljon hintaa, onko edes järkeä?
Tässä nyt alkuun pari kyssäriä jos jaksatte vastailla. Lisää varmasti tulee.
Tuo vakkari tuntu tosi oudolta kyllä alkuun, ettei löydy off-nappia ollenkaan. Vaatinee hieman totuttelua. Onneksi löysi tuon suomenkielisen manuskan PDF:nä niin päässy etukäteen jo vähän tutustumaan autoon (ja italiaiseen logiikkaan).
P.S. sori jos näihin on selvät vastaukset jo olemassa, olen vasta sivulla 19 tätä threadia lukemassa.
Ja Closure: käsittääkseni toi Heikka ei paljoa pidä ns. omassa varastossa tavaraa, kantsii soitella sinne ja tiedustella saatavuutta jos vaikka tilaisi hänen kautta.
Näitä forumeita tässä nyt toista viikkoa selannu, purasi ns. Alfa-kärpänen.


Heräsi kuitenkin jo mielenkiinto näin etukäteen kun porukka täällä puhuu tuosta Q2-ominaisuudesta. Kaarreajossa jos ei pitoja löydy niin hidastaa ulommaista rengasta yms. Vaikuttaa aika fiksulta ominaisuudelta. Mahtaako omasta koslasta tämmönen löytyä, tai miten sen varmistaa?
Toinen mitä mietin, että kun täällä on kirjoitettu että -08 ja eteenpäin pitäisi löytyä takakontista avausmekanismi kun painaa sitä logoa. Koeajolla koitin sitä logoa törkkiä mutta ei mitään tapahtunut. Eli ilmeisesti tätä ominaisuutta ei omasta pirssistä löydy, ellei ole sillä ajotietokoneella sitten ohitettu. Indepentant jotain... taisi olla valikko setupissa. Mutta se logo varmaan jotenkin "naksahtaa" vaikka ominaisuus olisikin disabloitu. Saakohan näitä jälkiasennettua fiksusti, tai onko edes järkeä?
Mites, ootteko webastoja asennellu näihin jälkkärinä? Tuleeko kuinka paljon hintaa, onko edes järkeä?
Tässä nyt alkuun pari kyssäriä jos jaksatte vastailla. Lisää varmasti tulee.

P.S. sori jos näihin on selvät vastaukset jo olemassa, olen vasta sivulla 19 tätä threadia lukemassa.
Ja Closure: käsittääkseni toi Heikka ei paljoa pidä ns. omassa varastossa tavaraa, kantsii soitella sinne ja tiedustella saatavuutta jos vaikka tilaisi hänen kautta.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Q2 on suhteellinen käsite - alunperin se on ihan fyysinen lukkoperä (tai no, torseni se taitaa olla), mutta 159:ssä otettiin jossain välissä termi käyttöön myös ESP/TCS:n tavalle leikkiä lukkoperää jarruilla. Jälkimmäisen autosi todennäköisesti osaa.rmk kirjoitti:Heräsi kuitenkin jo mielenkiinto näin etukäteen kun porukka täällä puhuu tuosta Q2-ominaisuudesta. Kaarreajossa jos ei pitoja löydy niin hidastaa ulommaista rengasta yms. Vaikuttaa aika fiksulta ominaisuudelta. Mahtaako omasta koslasta tämmönen löytyä, tai miten sen varmistaa?
Joo, siinä logossa on tuntuva fyysinen kytkin, eli sen kyllä huomaa jos on kytkimellinen logo. Jälkiasennusohjeet löytyy foorumilta, pitää neppailla vähän sisustaa irti, vetää piuha edestä taakse ja vaihtaa se logo.rmk kirjoitti: Toinen mitä mietin, että kun täällä on kirjoitettu että -08 ja eteenpäin pitäisi löytyä takakontista avausmekanismi kun painaa sitä logoa. Koeajolla koitin sitä logoa törkkiä mutta ei mitään tapahtunut. Eli ilmeisesti tätä ominaisuutta ei omasta pirssistä löydy, ellei ole sillä ajotietokoneella sitten ohitettu. Indepentant jotain... taisi olla valikko setupissa. Mutta se logo varmaan jotenkin "naksahtaa" vaikka ominaisuus olisikin disabloitu. Saakohan näitä jälkiasennettua fiksusti, tai onko edes järkeä?
Komeampi Berlina vai vähemmän komea (silti komea) SW?
Jos logossa ei ole nappia, auto mitä todennäköisimmin ei ole MY09 vaan vanhempi versio. Mutta älä anna sen häiritä, Alfa se on silti.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kiitos selvennyksestä.Polforea kirjoitti:Q2 on suhteellinen käsite - alunperin se on ihan fyysinen lukkoperä (tai no, torseni se taitaa olla), mutta 159:ssä otettiin jossain välissä termi käyttöön myös ESP/TCS:n tavalle leikkiä lukkoperää jarruilla. Jälkimmäisen autosi todennäköisesti osaa.rmk kirjoitti:Heräsi kuitenkin jo mielenkiinto näin etukäteen kun porukka täällä puhuu tuosta Q2-ominaisuudesta. Kaarreajossa jos ei pitoja löydy niin hidastaa ulommaista rengasta yms. Vaikuttaa aika fiksulta ominaisuudelta. Mahtaako omasta koslasta tämmönen löytyä, tai miten sen varmistaa?
Näin ajattelinkin. Ei kyllä naksunut, joten ei löydy omasta autosta. No eipä tuo varmaan kovin haittaa kunhan oppii käyttämään avainta peräkontin avaukseen. Ellei sitten tosiaan jälkiasenna tätä, pitääkin lueskella vähän forumeita lisää.Polforea kirjoitti:Joo, siinä logossa on tuntuva fyysinen kytkin, eli sen kyllä huomaa jos on kytkimellinen logo. Jälkiasennusohjeet löytyy foorumilta, pitää neppailla vähän sisustaa irti, vetää piuha edestä taakse ja vaihtaa se logo.rmk kirjoitti: Toinen mitä mietin, että kun täällä on kirjoitettu että -08 ja eteenpäin pitäisi löytyä takakontista avausmekanismi kun painaa sitä logoa. Koeajolla koitin sitä logoa törkkiä mutta ei mitään tapahtunut. Eli ilmeisesti tätä ominaisuutta ei omasta pirssistä löydy, ellei ole sillä ajotietokoneella sitten ohitettu. Indepentant jotain... taisi olla valikko setupissa. Mutta se logo varmaan jotenkin "naksahtaa" vaikka ominaisuus olisikin disabloitu. Saakohan näitä jälkiasennettua fiksusti, tai onko edes järkeä?
Komeampi Berlina vai vähemmän komea (silti komea) SW?
Jos logossa ei ole nappia, auto mitä todennäköisimmin ei ole MY09 vaan vanhempi versio. Mutta älä anna sen häiritä, Alfa se on silti.
Hopeinen sedan. Musta ois ehkä ollut omaan silmään vielä hienompi, mutta hopeinen on kyllä siisti myös. Eikä näy lika niin pahasti hopeisessa.

-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kyllä se kakka harmaassakin näkyy. Mulla lienee samanvärinen.
Ja "oikean" Q2:n voi jälkiasentaa - ainakin Qaifelta löytyy lukkoperä, mä laitoin moisen. Oli toisenkimerkkinen LSD tarjolla, joka mukamas siirtää 0% pidon - kalliimpi, Quaife muistaakseni 1%. Perän vaihto vaatii sit laatikon irroituksen = apurunkokin pois...
Ja "oikean" Q2:n voi jälkiasentaa - ainakin Qaifelta löytyy lukkoperä, mä laitoin moisen. Oli toisenkimerkkinen LSD tarjolla, joka mukamas siirtää 0% pidon - kalliimpi, Quaife muistaakseni 1%. Perän vaihto vaatii sit laatikon irroituksen = apurunkokin pois...