JTS 156 Paha Öljyvuoto

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
marred
Viestit: 41
Liittynyt: 10 Kesä 2013, 00:32
Car(s): Alfa 156 JTS

JTS 156 Paha Öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja marred »

Mistä voisi olla kyse, aivan yllättäen 2.0jts 2002, laski öljyt alleen ajon jälkeen, ja ei näyttäisi öljyn tulevan mistään ylhäältä, eikä myöskään öljypohjan alaosasta siis pohjan tuntumasta, siis jostain siltä väliltä. Lisäsin öljyä n.3l reilusti mittatikun yläreunaan ja auto seisoi noin tunnin oli litra öljyä valunut veks, siis ilman että kone käy?? tuntuis että jos antaa valua niin ainkin pari litraa tulee pihalle ja loput jää. Öljypohjaa ei ole mielestäni kolhittu yms. Voiko öljypohjan liimaus/tiivari antaa läpi, vaiko etupään stefa, suodattimen ympäristö/jalka, jne. Pulassa ollaan onko kellään kokemusta???

Avatar
GiuliaSuper
Viestit: 1109
Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
Paikkakunta: Helsinki

Re: JTS 156 Paha Öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja GiuliaSuper »

Veikkaus. Ainakin tessuissa ollut vuotoa öljysuodattimen jalan tienoilta, joten miksei pätisi JTS:äänkin. Ilmeisesti jalan pystyy kiristämään, kun filtteri ei ole paikoillaan. Voi toki myös vuotaa muualtakin.

Avatar
gtvaj
Viestit: 1320
Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
Paikkakunta: Kangasala

Re: JTS 156 Paha Öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja gtvaj »

öljypohja halki
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: JTS 156 Paha Öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Omassa oli halki tyhjennyspropun vierestä, siinä on heikko kohta. Jos takapuolen vetarikiinnike on kiristetty jännitykseen niin sieltäkin voi varmaan pakkasella haljeta. Onko muitakin paikkoja?
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

marred
Viestit: 41
Liittynyt: 10 Kesä 2013, 00:32
Car(s): Alfa 156 JTS

Re: JTS 156 Paha Öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja marred »

Näyttäis siltä ettei ole itse öljypohjassa mitään vuotoa, eikä sen välisessä tiivistyksessä, vaan se öljyt tulee etupäästä, ja huomasin että sitä tulee koneen käydessäkin, onko koskaan mennyt stefoja etupäästä tai niin että vuoto tulee etupäästä, siis suodattimen suunnalta, suodatin jalkoineen tuntuu olevan kiinni (sinne kun ei hitsi näe kunnolla oikein mistään)? ja löytyykö mistään hajotuskuvaa 2.0 JTS:sstä??

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: JTS 156 Paha Öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Olisko voinut päästä huohotin jäätymään, onko tullu ajettua matkaa kovissa pakkasissa? Onhan se voinut pullauttaa jonkin Stefan pois paikoiltaan.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: JTS 156 Paha Öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja willez »

Ääni huohottimelle. Millainen systeemi mahtaa olla JTSsä ? Eli alakerran huohotinputki jäätynyt ja oksentanut öljyt mäkeen ? Näitä näkee usein muilla merkeillä kun pakkaset tulee..

marred
Viestit: 41
Liittynyt: 10 Kesä 2013, 00:32
Car(s): Alfa 156 JTS

Re: JTS 156 Paha Öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja marred »

Joo en kyllä tiedä yhtikäs millainen huohotin on JTS:ssä ja onko niissä ilmennyt probleemia, mutta stadin ympäristössä ei ole nyt ollut -10 astetta enempää, ja auto nyt seisoi perjantailta-sunnuntaille ja n.30km motari ajoa ja jo silloin öljy pisaraa lenti kun itse ajoin alfan takana (tosin pisara läikät näin vasta tänä aamuna auton keulassa), muutoin autoon tehty jakopää remppa loka-marraskuulla, en löydä siitä mitään järkeen käypää syyyhteyttä. Konehuoneessa ei ole lentänyt öljyä, vaan ainoastaan tiputtaa alta etupäästä ja huolella.... :?

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: JTS 156 Paha Öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja willez »

Nojoo,jos työntää litrakaupalla töhnää ulos niin pitäis selvästi näkyä mistä vuotaa.. Fikkari käteen ja tutkimaan :-D

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: JTS 156 Paha Öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Eipä jakopäätä ja stefoja nää tarkemmin kuin purkamalla kotelot pois. Valuttiko se pihalle jo lisättäessä, vai pitikö moottori käynnistää ennenkuin alkoi vuotamaan?
Öljypohja on liimattu paikoilleen niin tuskin siitä saumasta alkaa hulluna vuotamaan. Ennemmin veikkaisin öljynsuodattimen kiinnitystä tai joku jakopään stefa mennyt rikki. En muista ulkoa oliko tuolla öljyputkia tai miten öljy kiertää ajotuksenmuuntimen solenoidilla.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

Avatar
JTD
Viestit: 575
Liittynyt: 26 Elo 2003, 06:30
Paikkakunta: Lahti

Re: JTS 156 Paha Öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja JTD »

Onko öljynjäähdytintä keulalla, kuten GT JTD:ssä? Siellä oli meillä ongelma...
159 2.0 JTDm, GT JTD, 156 2.5 V6

marred
Viestit: 41
Liittynyt: 10 Kesä 2013, 00:32
Car(s): Alfa 156 JTS

Re: JTS 156 Paha Öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja marred »

sämpy kirjoitti:Eipä jakopäätä ja stefoja nää tarkemmin kuin purkamalla kotelot pois. Valuttiko se pihalle jo lisättäessä, vai pitikö moottori käynnistää ennenkuin alkoi vuotamaan?
Öljypohja on liimattu paikoilleen niin tuskin siitä saumasta alkaa hulluna vuotamaan. Ennemmin veikkaisin öljynsuodattimen kiinnitystä tai joku jakopään stefa mennyt rikki. En muista ulkoa oliko tuolla öljyputkia tai miten öljy kiertää ajotuksenmuuntimen solenoidilla.
Täytyy ottaa hihnojen kotelot veke, jos sieltä ilmenisi jotain, ja katsoa vuotaako lisättäessä siinä kuin käynnissä. Se taitaa olla öljypumppu ja suodattimen kiinnike samaa puuta, ja sinne pääse tutkimaan vasta kun on hihnat pois....

Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: JTS 156 Paha Öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Voisko siellä olla öljytilassakin joku tulppa, vähä niinku pakkasproppu, mikä on päässy poksahtamaan irti? Vääränmerkkisessä joskus kävi niinkin.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO

marred
Viestit: 41
Liittynyt: 10 Kesä 2013, 00:32
Car(s): Alfa 156 JTS

Re: JTS 156 Paha Öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja marred »

No niin nyt on selvää se että se nimenomaan vuotaa koneen käydessä, ja kun sain jakohihnojen kopan raotettua auki ylhäältä venttiilikopan kohilta, niin hihnat hammaspyörineen yms. ovat jokseenkin öljyssä, tämän jälkeen kone pyörimään, ja pakopuolen akselin hammaspyörän ympärillä oli sellainen öljyspraypisarasumu, mutta en täysin saanut selville mistä öljy tähän kohtaan tuli, MUTTA voiko olla niin että vuoto olisi ylhäältä niin että nokka-akseleiden stefa? tai ehkä hammaspyörien takaa venttiilikopan tiiviste vuotaa??? Onko kokemuksia?

Avatar
gtvaj
Viestit: 1320
Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
Paikkakunta: Kangasala

Re: JTS 156 Paha Öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja gtvaj »

Molemmat mahdollisia, viittaavat jakohihna vaihdon yhteyteen, ainakin vena kopan tiiviste menee kivasti kurttuun jos koittaa laittaa kopan paikalleen niin että hihnan suojat on täysin paikoillaan. Tästä on yksi esimerkkikin ollut.
Stefa voi vuotaa myös, onko hihna remontissa tehty ajoituksen muuntimelle jotain, vai kummalta puolelta se nyt vuotikaan. Sekin on nähty että Stefan jousi on irronnut akselin takaisin laitossa ja jousi jää irrallaan sisälle, jolloin stefa ei kestä painetta.
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi

marred
Viestit: 41
Liittynyt: 10 Kesä 2013, 00:32
Car(s): Alfa 156 JTS

Re: JTS 156 Paha Öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja marred »

gtvaj kirjoitti:Molemmat mahdollisia, viittaavat jakohihna vaihdon yhteyteen, ainakin vena kopan tiiviste menee kivasti kurttuun jos koittaa laittaa kopan paikalleen niin että hihnan suojat on täysin paikoillaan. Tästä on yksi esimerkkikin ollut.
Stefa voi vuotaa myös, onko hihna remontissa tehty ajoituksen muuntimelle jotain, vai kummalta puolelta se nyt vuotikaan. Sekin on nähty että Stefan jousi on irronnut akselin takaisin laitossa ja jousi jää irrallaan sisälle, jolloin stefa ei kestä painetta.

Kiitos vinkistä, en tiedä onko venakoppa ollut pois vaihton yhteydessä jne. koneen ollessa käynnissä öljypyryä etummaisen (oikean puoleisen) nokkahihna pyörän tietämillä..., mutta nyt joka tapauksessa ennen kuin vien pajalle, otan sen ylös ja katson tiivisteen kunnon, ja laitan uuden...katsotaan mitä selviää...

Avatar
GiuliaSuper
Viestit: 1109
Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
Paikkakunta: Helsinki

Re: JTS 156 Paha Öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja GiuliaSuper »

Jos jakopää tehty oikein nokka-akselin lukituspaloilla, niin varmasti ollut venakoppa irti. Aika suurella todennäköisyydellä vika löytyy aina sieltä, mitä on viimeksi huollettu.

marred
Viestit: 41
Liittynyt: 10 Kesä 2013, 00:32
Car(s): Alfa 156 JTS

Re: JTS 156 Paha Öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja marred »

Nyt venttiilin koppa irti, ja ainakin sen tiiviste hyvässä kunnossa ei vuotoa sieltä..., nyt on luovutettava ja vietävä kai pajalle, näyttää myös siltä että koppa ei ole avattu kun hihnat on vaihdettu. Mutta ehkä kaikki etupään stefat on hankittava valmiiksi... Onkohan kellään ylhäällä 2.0 JTS-jakopään ympäristön stefojen malli yms. numeroita

Avatar
vrahikai
Viestit: 421
Liittynyt: 16 Marras 2013, 17:42
Car(s): Ex: 156 2.5 V6 Boselift
Ex: Renault Clio RS182
Paikkakunta: Helsinki

Re: JTS 156 Paha Öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja vrahikai »

^ePER:stä (http://eper.fiatforum.com) löytynee. Oiskohan esim. tuossa jotain?

marred
Viestit: 41
Liittynyt: 10 Kesä 2013, 00:32
Car(s): Alfa 156 JTS

Re: JTS 156 Paha Öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja marred »

Nyt on auto pajalla, ja toivottavasti vuodon aihe selviää. Mutta kun jakoremmi menee taas vaihtoon, niin löytyykö joltain oikeaa ohjetta siitä kuinka 2.0 JTS jakohihna vaihdetaan, tarkoita että miten määritellään oikea akseleitten asento, tämä siksi kun joka kerta hihnan vaihdon jälkeen on koneen veto muuttunut, nytkään siinä ei ole lähimainkaan 160hv (ennen viime vaihtoa ei mitään alavääntöä, viime vaihdon jälkeen suht. hyvä alavääntö, mutta ohitus kiihtyvyys 80 ylöspäin, hieman hitaampaa kuin 10 vuotta vanhassa 1.6 nissan primerassa, vaikka miten pienellä pykällä kepittäisi). Tarkoitan OIKEAA tehtaan kuvallista ohjetta tai TecDoc yms. sähköisenä pdf. tms.tai onko näillä sivuilta sellaista?? Tämä kaikki siksi että voisin toimittaa sen ohjeen korjaamolle itse, että varmana tulee oikein, kun vaan muuten enään luota, en sitten yhtään... :( apua!?

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: JTS 156 Paha Öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Ykköspytyn ollessa yläkuolokohdassa laitetaan nokat lukkoon lukkopaloilla. Eli lukkopalat tulevat kahden laakeripukin tilalle. Täältä kyllä löytyy juttua paljon siitä.. Siinä on silloin nokka-akseleiden oikea asento. Ja ykköspytyn YKK katsotaan mittakellolla. Nokkien hihnapyörät ovat säädettävät eli ne pitää ensin löysätä ja lopuksi kiristää. Ei se tule oikein kuin itse tekemällä tai sit viemällä jollekin joka oikeasti on niitä tehnyt.

Edit. Tässä niin hyvä ohje, että varmaan sujuu vaikka ei olisi ennen tehnyt. Käy siis JTS myös

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=7&t=2309;-)
Abarth 500 Esseesse

marred
Viestit: 41
Liittynyt: 10 Kesä 2013, 00:32
Car(s): Alfa 156 JTS

Re: JTS 156 Paha Öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja marred »

Kiitos tuokin oli paljon. Oliko tästä jakopäärempasta saatavilla, ohjetta jossa, kuvat, piirrokset, yms.kaavio??? josta ilmenee ajoitusmerkit jne.?

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Re: JTS 156 Paha Öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Kuten jo aiempi kirjoitti. Ajoitus laitetaan kohdalleen nokkien lukkopaloilla ja heittokellolla. Merkkejä jakopäästä ei löydy.

marred
Viestit: 41
Liittynyt: 10 Kesä 2013, 00:32
Car(s): Alfa 156 JTS

Re: JTS 156 Paha Öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja marred »

Jalamari kirjoitti:Kuten jo aiempi kirjoitti. Ajoitus laitetaan kohdalleen nokkien lukkopaloilla ja heittokellolla. Merkkejä jakopäästä ei löydy.
Anteeksi ymmärtämättömyyteni, (minäkö tyhmä en ymmärrä) onko tästä esim. kuvaa kun lukitus palat paikallaan tms. ???

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Re: JTS 156 Paha Öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja mattijus »

No tuossa ylempänä on ohjelinkki
VMP

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: JTS 156 Paha Öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Yhden huonon kuvan löysin neloskoneesta, V6 löytyisi parempia. Mutta siinä on lukkopalat ja mittakello kiinni. Kuvan pakkonokka oli hieman pielessä, mutta ajatus selvinnee kuitenkin.
Liitteet
tmp_4335-img20150224_223752-960161306.jpg
(52.3 KiB) Tiedosto ladattu 2703 kertaa
Abarth 500 Esseesse

marred
Viestit: 41
Liittynyt: 10 Kesä 2013, 00:32
Car(s): Alfa 156 JTS

Re: JTS 156 Paha Öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja marred »

m.sa kirjoitti:Yhden huonon kuvan löysin neloskoneesta, V6 löytyisi parempia. Mutta siinä on lukkopalat ja mittakello kiinni. Kuvan pakkonokka oli hieman pielessä, mutta ajatus selvinnee kuitenkin.

Loistavaa kiitos, tämä on enempi kuin sata ahventa :-D

marred
Viestit: 41
Liittynyt: 10 Kesä 2013, 00:32
Car(s): Alfa 156 JTS

Re: JTS 156 Paha Öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja marred »

No niin, Alfa haettu pajalta, ja öljyvuodon syynä kampiakselin jakopään stefa joka ei ollut oikein paikoillaan, siis liian ulkona, ja lisäksi vinossa. Oli siis kestänyt aikansa vino asentoa muut sitten riitti. Syynä koko juttuun on ollut joskus jälkeenpäin väärin asennettu stefa (siis vika ei Alfassa). Laitettiin uusi stefa, jaa uusi jakohihna kun oli edelliseen 4kk vanhaan roiskunut öljyä. Koko homma hihnoineen, öljyineen ja stefoineen sekä töineen 300e (paikka Talinna).

Vastaa Viestiin