Heksi kirjoitti:Hankin pitkään kuumotellun Kuningasmersun, eli W124! Malliksi osui 300 E-24, vuosimallia 1992. Tässä yksilössä löivät kättä sopivassa suhteessa aluperäisyys, hyväkuntoisuus, historia, moottori ja hinta. Poishan se oli ostettava
Upeakuntoinen mersseri hommattu! Kyllä noita kasarivehkeitäkin alkaa tässä hiljalleen katselemaan hymyssä suin, kun arkiliikenteessä näkyy pääasiassa rottakuntoisia.
Särmikkään Q4-Giugiaron vaihdat sämpylämeseen..... oookkei
Onneksi makuja on monia...
Sanos muuta Siis molemmathan on upeita autoja, mutta ihan eri tavalla. Mersussa puhuttelee silkinpehmeä rivikuutosen käynti, automaattiloota, ja kabiinissa 80-lukuisen eleganssin viimeistelee hienostunut vanhan auton tuoksu ja musta nahka pähkinäpuusomisteineen. Ja on sitä johtotähteä kiva katsella kuskin paikalta. W124 on kyllä kaikin puolin erittäin onnistunut malli. Se huokuu jykevää rakennuslaatua, ja muotoilusta ei uskoisi sisältä eikä päältä että kyseessä on 1984 ensiesittelynsä nähnyt automalli.
Alfa on taas harvinaisuutensa puolesta persoonallinen auto, ja vääntävä viitosdieseli nelivedolla on tosi mukava paketti ajaa. Ei Mersulla tee mieli ajaa ollenkaan niin aktiivisesti, kyllähän sen huomaa positiivisessa mielessä että Alfa on ihan eri vuosituhannen tuote.
Mä olen vähän tällainen autojen sekakäyttäjä, tällä hetkellä on nimissäni kaksi Audia, bemari, mersu ja Alfa Viimeksi mainitusta "nykyautosta" aion nyt luopua.
Nyt kun omaksi käyttöautoksi VAG-hairahduksen jälkeen tuli hommattua ensimmäisen lähdön Citruuna C5 farkku, alettiin taas harkitsemaan rouvan Giulun vaihtoa tuoreimman korimallin C5 Toureriin. Tilan tarve tuntuu olevan kasvava ongelma ja tilavammalle tavaratilalle olisi käyttöä. Tuollainen 2-litrainen bensa/manuaalifarmari oli käytössä pari vuotta sitten ja kovasti tykättiin.
Nyt olisi tarjolla THP-koneinen tomaattifarkku, jossa olisi varusteet kohdallaan. Moottori on uusittu 15tkm. sitten joten THP-moottoreihin liittyvät kauhukuvat ovat tämän yksilön osalta toteutuneet ja ehkä hetkeksi takanapäin. Onko foorumilaisilla kokemusta ko. motista eli kannattaako unohtaa suosiolla vai ottaa riski ja rakastua ranskalaiseen? 159 SW olisi tietty hieno, mutta hyvät kohtuullisesti ajetut bensa-yksilöt ovat harvassa.
Alfa Romeo 75: It may look like a brick, but drives like a ballerina
Mietin että saattaisi olla kohta aika päivittää kulkinetta ja mielessä on joko FL 166 tai 159. Kone pitäisi olla 2.4 JTD 20v, penkit mieluiten kangasta ja auton väri tummahko. Ja tietenkin auto pitää saada edullisesti, kuten aina. Noita 159:jä löytyy jonkun verran nettiautostakin, mutta 166 FL:n tapauksessa menisi hakuhommiksi. Onko Saksasta auton hakeminen edelleen yhtä byrokraattista kuin takavuosina?
Tuo välittäjän käyttö tietenkin vähentäisi sotkuja. Toisaalta jos auton haluaisi itse katsoa ensin läpi, niin sitten vaatisi kuitenkin sen käynnin. On tuokin vaihtoehto silti ihan harkinnan arvoinen.
Eero kirjoitti:Nyt kun omaksi käyttöautoksi VAG-hairahduksen jälkeen tuli hommattua ensimmäisen lähdön Citruuna C5 farkku
OT: Mulla on takakynkän laakerin korjaussarjat 2kpl jouten halvalla jos tarve. En saanut vaihtoa aikaiseksi pariin vuoteen mitä mulla C5 oli. Leiman sai väljilläkin varsilla, takarenkaat kylläkin kuluivat etusia enemmän.
Citroen C5:sta katselin itsekin sillä silmällä. Harmikseni autossa on aikasta ahdasta takapenkillä, joten jäi tutustumiseksi tässä kohtaa. Varmaan Giuliettassa on vastaava sikaosasto ja Fiat 500L:ssä on tilaa reippaasti enemmän aikuisille ihmisille. Ei C5:ssä istu takana oikein mielikseen, jos on neuvolamitoista ulos kasvanut. Eivät nämä kaksi varmaan toki yleensä ole toisilleen vaihtoehtoja ja konttihan Citroenissa on merkittävästi isompi. Näkemättä jäi, mutta eikös Fiat Freemont/Dodge Journey voisi ajaa saman asian kuin C5...? Iso kuin mikä ja istumapaikat jopa seitsemälle. Hinnatkin varmaan jo aika maltilliset. Yhtä "luotettava" kuin C5 tosin...
Menis osaltaan myös avautumiseen: Helvetin vaikea yrittää tehdä autokauppaa, kun keskusteluyhteyttä on mahdoton saada. Soittoa arkena päivällä, puhelu katkaistaan heti poikki. Ymmärrettävää, voi olla työssä mahdotonta puhella yksityisasioita. Perään sitten viestiä, että tämmöstä asiaa, coupe kiinnostaa, olis 166 V6 vaihdossa. Vastausviesti on positiivissävytteinen, sisältää lupauksen soittaa illalla. No eihän siinä tietysti lukenut että minkä päivän iltana. Koetin palata asiaan pariin otteeseen vielä arkena ja viikonloppuna, illalla ja päivällä mutku ei vastata, niin minkäs teet. V***ttaa tuommoinen. Voihan sitä sanoa ihan suoraankin että ei ole enää syystä tai toisesta myynnissä tai että ei halua vaihdossa hopeanharmaata autoa tjsp. Pitäköön tunkkinsa
Joo, täytyy sanoa että hiljattain yhden (halvan) auton myyneenä ihmetyttää monien kaupankäyntitavat ja alkaa ymmärtää niitä, jotka sanoo:
a) vastaavansa vain puheluihin
b) ottavansa tarjouksia vastaan vain paikan päälle vaivautuvilta.
Sitä tuusulalaista netinräjäyttäjä-autokauppiasta on kovasti tullut naureskeltua, mutta jonkinlainen ymmärryskin hiipinyt puseroon näiden onnenonkijoiden kanssa. Mulla esim pyynti oli 1650 ja yks soittaa, kyselee pitkään niitä näitä ja onko tiukka hinta ja sanon sen olevan aika tiukka, niin 500 tarjoaa. Ja muitakin tekstariyrittäjiä kyllä piisasi. Sitten kun oikea ostaja tuli paikalle, niin kyllähän sen erotti kaikesta (varsinkin siitä, että oli nainen).
No kai niitäkin myyjiä riittää, jotka ovat tiukassa raossa ja myyvät ekasta euromääräisestä tarjouksesta, kunhan vain jotain saavat. Ja onhan se tietty vaivalloisempaa jos onnenonkija tulee paikan päälle pelkästään renkaita potkimaan ja vie tunnin myyjän elämästä vs tekstarin naputtelu, johon menee minuutti.
Ei sinänsä vaihtoa, mutta kun tämä pariutuminen näyttää jatkuvasti enemmän todennäköisemmältä tapahtumalta niin aloin mietiskelemään naiselle kauppakassia/työmatka ajokkia. Budjetiksi voisi laittaa 5000-10000€. Isona plussa on se, että nainen ilmoitti Alfa Romeon olevan hänen lempimerkkinsä...
Pitääköhän mun alkaa säilyttää Spiderin avaimia piilossa kuhan se tulee ajoon kevään päästessä pidemmälle
^Offtopic: Miulla puoliso ettii vieläkin (kohta 2,5v auto ollut) 156:senkin parkkikselta rekkarin perusteella
Auton pitäisi kuulemma olla pieni, pyöreä ja vihreä...
Garmund kirjoitti:^Offtopic: Miulla puoliso ettii vieläkin (kohta 2,5v auto ollut) 156:senkin parkkikselta rekkarin perusteella
Auton pitäisi kuulemma olla pieni, pyöreä ja vihreä...
Näin outoa unta viime yönä.... köröttelin mukavasti ajellen kattoikkuna auki nahkaverhoillussa vee kasin tuuppaamassa limossa ja airbagin keskiössä oli tyylitelty L-kirjain...enneuni ??
JT
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
^ens yönä voi tulla jatko-osa, missä raaputtelet sitä tyylitöntä L-kirjainta ja sieltä paljastuukin vielä tyylittömämpi t. Kelpaa se sitten herätä hymy korvilla.
^joo '
Järkiuni ?
Kuitenkin V8 kiinnostaisi, ja italoja on aika niukasti tarjolla ( Montreal - budjettivajausta olemassa, samoin kuin kasari V8-Fefeihin. Jenkeissä tulen merisairaaksi Eikä teutonienkaan malleista nappaa kuin yksi CLS, ja siihenkään ei ole budjetoitu ja sitä paitsi se on liian tuore harrasteautoksi.
Luotettavaa Toyota laatua...
Jt
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
^Tänään kaffella ollessa vanhempi pariskunta kurvasi pesulle S80 Volvon kanssa. V8 merkit eessä ja takana pisti googlettamaan. Ja näköjään noitakin on kasilla . Empä moistakaan tiennyt.
Eihän se V8 sinällään mitään, Volvo on tunkenut S80:n konehuoneeseen myös rivikutosen. Ei siinäkään muuten mitään, mutta kyseinen malli on oletuksena etuveto, joten kone on poikittain.
S80:n lisäksi poikittaisia etuveto-veekaseja tulee mieleen tasan Lancia Thema. Muita?
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Joo siis meinasin että S80 ylipäätään on oletuksena etuveto ja sitämyöten suunniteltu poikittaistekniikalle, joten myös isosahapukki ja pitkärivi ovat siellä poikittain.
Edit: rajataas vielä julkisesti etuveto-poikittais-V8 -kombot tuotantomalleihin, muuten sinne sopisi myös 5kpl ysitonnisia.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Cadillac STS/Eldorado/mitänämänyton, ainakin ysärimallit.
E:Pontiac Grand Prix GXP, Buick LaCrosse Super, Chevrolet Montecarlo SS. Kaikki hieman vajaan kymmenen vuotta vanhoja, lienevätkö käytännössä yksi ja sama...
Kah, Jenkitkin ovat kääntäneet myllyn poikittain yllättävän moneenkin kulkineeseen. Veekasi-etuvetojahan Cadillacilla taisi olla jo joskus vuonna miekka ja kilpi, mutta ymmärtääkseni ne vanhimmat on pitkittäisellä tekniikalla.
Wikipedia ainakin meinaa että noissa veljeksissä olisi sama voimalinja, mutta ei anneta sen häiritä, tuossa tuoteperheessä kyseinen kombo siis tosiaan löytyy.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Jiitee kirjoitti: Kuitenkin V8 kiinnostaisi, ja italoja on aika niukasti tarjolla ( Montreal - budjettivajausta olemassa, samoin kuin kasari V8-Fefeihin. Jenkeissä tulen merisairaaksi Eikä teutonienkaan malleista nappaa kuin yksi CLS, ja siihenkään ei ole budjetoitu ja sitä paitsi se on liian tuore harrasteautoksi. Jt
Muotoilu on varovaisestikin arvioiden vaatimatonta, mutta tässä olisi kasi pellin alla: http://www.nettiauto.com/volkswagen/passat/6558414 Hintaluokkakin olisi kohtuullinen, mutta lienee myös liian tuore harrasteautoksi. Hyvän sleeperin saisi pasaatista kyllä tehtyä.
Jos V8:n haluaa, niin ainahan on tarjolla brittiläinen vaihtoehto: http://www.nettiauto.com/rover/3500/6896440
Tai sitten tuoreemmasta päästä vaikka S-type tai MG ZT, jos Fordin moottori ei pelota...
Tiige kirjoitti:Vakiona kulkupuoli ei mielestäni täytä oikein sleepperin vaatimuksia.
Joo ei. Suunnilleen sama teho/paino-suhde kuin 159 3.2 Q4:ssa, eli ei mikään suunnaton raketti. Enkä itse alkaisi Pasaatista harrasteautoa vääntämään, kunhan heitin JT:lle vaihtoehtoja pohdintaan.
Tiige kirjoitti:Vakiona kulkupuoli ei mielestäni täytä oikein sleepperin vaatimuksia.
Joo ei. Suunnilleen sama teho/paino-suhde kuin 159 3.2 Q4:ssa, eli ei mikään suunnaton raketti. Enkä itse alkaisi Pasaatista harrasteautoa vääntämään, kunhan heitin JT:lle vaihtoehtoja pohdintaan.
Tuo passatin moottori on myös hieman erikoisempi W8
^
Itse olen pari kesää pohtinut kynttilöiden vaihtoa.
Service manual sanoo ko. kohdassa ensimmäisenä 'refer to section X - engine mounts and gearbox coupling' joten en ole vielä ehtinyt pohdintaa pidemmälle
Tiige kirjoitti:Vakiona kulkupuoli ei mielestäni täytä oikein sleepperin vaatimuksia.
Joo ei. Suunnilleen sama teho/paino-suhde kuin 159 3.2 Q4:ssa, eli ei mikään suunnaton raketti. Enkä itse alkaisi Pasaatista harrasteautoa vääntämään, kunhan heitin JT:lle vaihtoehtoja pohdintaan.
Joo. Yksi ehto vielä olisi eli ehdottomasti takaveto. Rajaa pois mm. Vaggineet ja 8.32:n.Tuo enneuni johdattaa kyllä korjattuna oikeasti niihin 308 ja Mondialeihin, mutta tuo Luxus -Toyo olisi kiva välietappi.
Katellaan.
Juha
ps. Etuveto-Alfat on kokeiltu ja 156:n vertaista ominaisuudet-muotoilu-pakettia ei löydy muista. Jos löytyisi kohtuullinen Sprint -projekti , niin boxerin murinaa kuuntelisin kyllä mieluusti vanhana Käfer-kuskina.
Eli poikkeus vahvistaa säännön.
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
Jiitee kirjoitti:^joo '
Järkiuni ?
Kuitenkin V8 kiinnostaisi, ja italoja on aika niukasti tarjolla ( Montreal - budjettivajausta olemassa, samoin kuin kasari V8-Fefeihin. Jenkeissä tulen merisairaaksi Eikä teutonienkaan malleista nappaa kuin yksi CLS, ja siihenkään ei ole budjetoitu ja sitä paitsi se on liian tuore harrasteautoksi.
Luotettavaa Toyota laatua...
Jiitee kirjoitti:^joo '
Järkiuni ?
Kuitenkin V8 kiinnostaisi, ja italoja on aika niukasti tarjolla ( Montreal - budjettivajausta olemassa, samoin kuin kasari V8-Fefeihin. Jenkeissä tulen merisairaaksi Eikä teutonienkaan malleista nappaa kuin yksi CLS, ja siihenkään ei ole budjetoitu ja sitä paitsi se on liian tuore harrasteautoksi.
Luotettavaa Toyota laatua...
Jiitee kirjoitti:...ps. Etuveto-Alfat on kokeiltu ja 156:n vertaista ominaisuudet-muotoilu-pakettia ei löydy muista. Jos löytyisi kohtuullinen Sprint -projekti , niin boxerin murinaa kuuntelisin kyllä mieluusti vanhana Käfer-kuskina. Eli poikkeus vahvistaa säännön...
Kyllä. Allekirjoitan entisenä Kuplan omistajana. Sprintti pitäisi melkein hakea Saksasta, kun Nettiautossa harvoin tarjolla olevat yksilöt ovat aika rapean näköisiä. Tosin mulla on hieman huono karma Sprinttien kanssa. Olin kaksi kertaa kolarissa kaverin Sprintissä "hurjina" nuoruusvuosina. Ekalla kerralla selvittiin taka-akselin rempalla ja uudella vanteella, kun rotvalli pysäytti sivuluisussa (asfaltilla) edenneen Sprintin juuri ennen puhelinkoppia. Toisella kertaa meni Sprintti sitten lunastukseen, kun daami ajoi kolmion takaa suoraan kylkeen ja Sprintti syöksyi kylki edellä valotolppaan. Et pitää vielä mietti sitä Sprinttiä kuitenkin
Tiige kirjoitti:Vakiona kulkupuoli ei mielestäni täytä oikein sleepperin vaatimuksia.
Joo ei. Suunnilleen sama teho/paino-suhde kuin 159 3.2 Q4:ssa, eli ei mikään suunnaton raketti. Enkä itse alkaisi Pasaatista harrasteautoa vääntämään, kunhan heitin JT:lle vaihtoehtoja pohdintaan.
Joo. Yksi ehto vielä olisi eli ehdottomasti takaveto. Rajaa pois mm. Vaggineet ja 8.32:n.Tuo enneuni johdattaa kyllä korjattuna oikeasti niihin 308 ja Mondialeihin, mutta tuo Luxus -Toyo olisi kiva välietappi.
Katellaan.
Juha
ps. Etuveto-Alfat on kokeiltu ja 156:n vertaista ominaisuudet-muotoilu-pakettia ei löydy muista. Jos löytyisi kohtuullinen Sprint -projekti , niin boxerin murinaa kuuntelisin kyllä mieluusti vanhana Käfer-kuskina.
Eli poikkeus vahvistaa säännön.
Jaahas, lauantai ja namipäivä. Jätkällä karkkipussin ja itsellä Nettiauton muodossa. Tuli tosiaan tammikuussa pahassa mielenhäiriössä hankittua tuo korealainen kikotin Alfan tilalle ja lumien sulattua vaihtopäätös osoittautui (yllätys) täysin vääräksi. Ajelufiilikset on nollissa ja mieli maassa. Aurinkokaan ei paista niin kuumasti kuin viime keväänä
Huihai käy ja kulkee kyllä ongelmitta, mutta hyvä luoja kuinka tylsä/mälsä/muovinen/meluisa/vetelä väkerrys se voi olla! Kovin olen tässä koettanut itseäni tsempata ja järkeillä auton käyttötarkoitusta, mutta kun ei!
Kertokaahan nyt palstaveljet ja -siskot, mitä tilalle? Takaovet ja jonkinlainen kontti täytyisi löytyä ja bensakone on ehdoton. Hinta täytyy pyöriä selvästi alle kympissä, eivätkä käyttökulut saisi olla kauhean kovat. Korjausrahaakaan ei huikeasti ole, eikä sitä -08 autoa viitsisi törkeästi vanhempaakaan vaihtaa.
Mitäs suosittelette? Ei sen pakko ole Alfakaan olla (?), kunhan nuo suupielet saisi taas käännettyä ratin takana ylös päin
Meinasin itekki ehdottaa TBitä, mutta halvimmastakin taidetaan huutaa 18900? Multa lähtis vielä tuotakin halvemmalla, mutten kehtaa koettaa myydä sitä kuin paalattavaksi, se kun on punainen ja vaalealla sisustalla.
Jos vm. 2008 uudempi auto pitää saada alle kympillä, niin kyllähän se tarjonta on enimmäkseen aika arkista. Varsinkin, jos pitää olla täysi määrä oviakin. Hauskuudesta, ajettavuudesta tai laadukkuudesta en sano mitään, mutta ainakin jotain massasta poikkeavaa voisi olla tarjolla Dodgeissa. Avenger V6:lla ja nahkaverhoilulla 7000 e: http://www.nettiauto.com/dodge/avenger/7176603
Näyttää kyllä kuvissa aika harmaalta, mutta on niitä vieläkin harmaampia autoja olemassa.