JTD-alfan polttoaineen paine
Valvoja: Moderators
JTD-alfan polttoaineen paine
Kyseessä siis vanhemman polven 10-venttiilinen 2,4 JTD-kone. Ja tehon puutos - ongelmia tässä ennen kesää selvittelen.
Onkohan kellään muistissa paljonko on "fuel pressure" tyhjäkäynnillä ja vastaavasti 3000 r/min kierroksilla ilman kuormaa?
Itsellä on tuo multiecuscan sillä katselin , että tyhjäkäynnillä muistaakseni 300-400 bar ja 3000 kierr 600 bar.
Eli pitäisikö paine olla heti sen 1000 bar tai yli ?
t. JP
Onkohan kellään muistissa paljonko on "fuel pressure" tyhjäkäynnillä ja vastaavasti 3000 r/min kierroksilla ilman kuormaa?
Itsellä on tuo multiecuscan sillä katselin , että tyhjäkäynnillä muistaakseni 300-400 bar ja 3000 kierr 600 bar.
Eli pitäisikö paine olla heti sen 1000 bar tai yli ?
t. JP
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: JTD-alfan polttoaineen paine
Täydet paineet tulee vasta kuormitettuna. Tyhjäkäyntipaineet on matalammat.
Voin ehkä huomenna omastani katsoa nuo, kun en ulkomuistista muista... Joka tapauksessa taitaa kymppivenasessa olla alta 800bar maksimi?
Ja itselläni, muistikuvan mukaan, tyhjäkäynnillä 140-150bar "vain"... Mutta jos muistan ja flunssalta jaksan, katson huomenissa. Ellei joku vastaa kyssäreihin jo valmiiksi
Eroahan on sitten aika roimasti multijettiin, että kannattaa huomioida nuo.
Voin ehkä huomenna omastani katsoa nuo, kun en ulkomuistista muista... Joka tapauksessa taitaa kymppivenasessa olla alta 800bar maksimi?
Ja itselläni, muistikuvan mukaan, tyhjäkäynnillä 140-150bar "vain"... Mutta jos muistan ja flunssalta jaksan, katson huomenissa. Ellei joku vastaa kyssäreihin jo valmiiksi
Eroahan on sitten aika roimasti multijettiin, että kannattaa huomioida nuo.
Re: JTD-alfan polttoaineen paine
Joo, saattaa olla tyhjäkäyntipaine matalampikin , kun on muistinvaraista, mutta se kuitenkin saavutti sen paineen , minkä se ohjaus pyysi.
Eli paineen mittaus oli ~sama kuin asetusarvo. Täydellä kaasulla en ole saanut mitattua , kun asensin tuon mittauspiuhan ja hankin ohjelman vasta äskettäin, ja kesällä vasta pääsee ajelemaan taas. Haluisin vaan tietää onko normaalia , ettei paine ole koko ajan 1000 bar tienoilla. Ja onkohan "limp modessa" pienempi paine.
Eli paineen mittaus oli ~sama kuin asetusarvo. Täydellä kaasulla en ole saanut mitattua , kun asensin tuon mittauspiuhan ja hankin ohjelman vasta äskettäin, ja kesällä vasta pääsee ajelemaan taas. Haluisin vaan tietää onko normaalia , ettei paine ole koko ajan 1000 bar tienoilla. Ja onkohan "limp modessa" pienempi paine.
- Keltsi
- Viestit: 1683
- Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
- Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, B5 Qt
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: JTD-alfan polttoaineen paine
Ei ole paine kokoaikaa siellä 1000bar paikkeilla, vasta kuormalla nousee tuonne. Lisäksi autossa ECU tarvitsee nopeus signaalin, esim. katsastuksessa savutusarvot todella pienet, kun auto ei liiku.
Limp home moodissa ei ole tullut commonrail-paineita katsottua, mutta tuskin hirveästi laskee kun tehokaan ei laske kuin n. 30hv. Yli 100 hv löytyi, vaikka ILMIn piuha oli irti
Aquhan voisi tuonkin katsoa nyppäämällä ILMIn piuhan irti ja käydä heittämässä lenkin MES kiinni autossa...
Limp home moodissa ei ole tullut commonrail-paineita katsottua, mutta tuskin hirveästi laskee kun tehokaan ei laske kuin n. 30hv. Yli 100 hv löytyi, vaikka ILMIn piuha oli irti
Aquhan voisi tuonkin katsoa nyppäämällä ILMIn piuhan irti ja käydä heittämässä lenkin MES kiinni autossa...
"No smoke => no power => no hope"
Re: JTD-alfan polttoaineen paine
Mikäs tuo ILMI on?
Re: JTD-alfan polttoaineen paine
Ilmamassamittarin lempinimi.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: JTD-alfan polttoaineen paine
Tänään en jaksanut katsoa, joskos huomenna.
Ja eikös näissä nokilekoissa ole ihan rehellinen MAP-anturi (mikähän englanniksi? mittaisi kuitenkin MÄÄRÄÄ, ei massaa), eikä MAF (MAF = ilmaMASSAmittari, yhtä kuin Mass AirFlow meter)?
Jos jaksaa testailla ja JOS tuo liitin on mallia ehjä, joka lähtee kasassa irti ja näin niin voisi katsoa logitietoja, mitenkä muuttuu elämä - vai muuttuuko.
Itse olen epäillyt anturin olevan hieman nokinen, kun etenkin kylmänä kevyellä kaasulla nypyttää ~1500-2200rpm välillä. Lämpöisenä vetää oikein tasaisesti...
Ja eikös näissä nokilekoissa ole ihan rehellinen MAP-anturi (mikähän englanniksi? mittaisi kuitenkin MÄÄRÄÄ, ei massaa), eikä MAF (MAF = ilmaMASSAmittari, yhtä kuin Mass AirFlow meter)?
Jos jaksaa testailla ja JOS tuo liitin on mallia ehjä, joka lähtee kasassa irti ja näin niin voisi katsoa logitietoja, mitenkä muuttuu elämä - vai muuttuuko.
Itse olen epäillyt anturin olevan hieman nokinen, kun etenkin kylmänä kevyellä kaasulla nypyttää ~1500-2200rpm välillä. Lämpöisenä vetää oikein tasaisesti...
Re: JTD-alfan polttoaineen paine
^Mutuilua, mutuilua.........
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: JTD-alfan polttoaineen paine
MAP lienee kuitenkin imusarjan paineanturi. ILMI eri kikkare...
Re: JTD-alfan polttoaineen paine
Tässä oikeastaan on vastaus tullutkin, eli polttoaineen paine ei aina kuulu olla maksimissa.
Thanks.
Thanks.
Re: JTD-alfan polttoaineen paine
Jepa.jalittam kirjoitti:MAP lienee kuitenkin imusarjan paineanturi. ILMI eri kikkare...
MAF, MAP ja VAF ovat kaikki ihan omia antureitaan. Tuntuu menevän useasti ilmamäärä- ja ilmamassamittarit synonyymeiksi toisilleen ja sekoittuvan paineanturiinkin.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: JTD-alfan polttoaineen paine
^
No niinpä. Näemmä juuri näin kävi ihan allekirjoittaneellekin
Eilen ei tullut mieleenkään mitään älykästä lyhennettä MAP:lle, mutta eiköhän se taida olla Manifold Air Pressure sensor.... =P
Nyt "aamusta" vastaheränneenä ensimmäinen asia, mikä MAP:sta mieleen tuli, oli tuo.
^^
No, voihan sitä miettiä näinkin: korkeapainepumppua pyörittää hammashihna. Jos se hihna pyörii hitaasti, voiko pumppu saada kovia paineita aikaiseksi? (itseasiassa en ole varma, mutta kylläpä se teknisesti saattaa kyetä, jopa näin "vanhassa" koneessa). Jokatapauksessa kuormitusperusteinen se on, eikä vapaalla pitäisi saada maksimipaineita. Täyskaasukiihdytyksessä kylläkin.
No niinpä. Näemmä juuri näin kävi ihan allekirjoittaneellekin
Eilen ei tullut mieleenkään mitään älykästä lyhennettä MAP:lle, mutta eiköhän se taida olla Manifold Air Pressure sensor.... =P
Nyt "aamusta" vastaheränneenä ensimmäinen asia, mikä MAP:sta mieleen tuli, oli tuo.
^^
No, voihan sitä miettiä näinkin: korkeapainepumppua pyörittää hammashihna. Jos se hihna pyörii hitaasti, voiko pumppu saada kovia paineita aikaiseksi? (itseasiassa en ole varma, mutta kylläpä se teknisesti saattaa kyetä, jopa näin "vanhassa" koneessa). Jokatapauksessa kuormitusperusteinen se on, eikä vapaalla pitäisi saada maksimipaineita. Täyskaasukiihdytyksessä kylläkin.
Re: JTD-alfan polttoaineen paine
Ongelma ratkennut.
Tulin siihen tulokseen , että tehon puute johtui turbon painekellon letkun vuodosta. Testasin syksyllä polkupyörän pumpulla , että säätövarsi liikkuu ok. Mutta pumpulla kokeiltaessa en huomannut , että letku vuotaa. Tyydyin siihen , että säätövarsi liikkui. Nyt keväällä kun en enää muuta keksinyt, kokeilin paineilmalla , (kompuran säiliössä vajaa 2 bar painetta) ajella sitä kelloa, että olisiko siellä vuoto. Ja suhinahan sieltä kuului. Paikallistin suhinan letkun ja kellon väliseen liitokseen. Letku on vaikea saada tiiviiksi , koska letkun toisen pään liitin on isompi ja siksi joutuu käyttämään "ylikokoista" letkua. Koska letku on kuitenkin tosi ohut, vuoto todennäköisesti aiheutti sen että kierrosten noustessa kalvon paine jäi vuodon takia sen verran pieneksi, että säätösiivikkö ei säätynyt tarpeeksi, että turbon kierrosluku/-> ahtopaine olisi jatkanut nousuaan Ecun toiveiden mukaan. Siellähän oli muun muassa vikakoodi "low boost pressure". Olin vain syksyllä kuittaillut niitä koodeja kapulalla , joten en tuohon oikein uskonut , varsinkin kun turbo ja kaikki paineelliset osat tuntuivat oleva tiiviitä.
No nyt ahtopaine on 0,2 bar isompi kuin ecu toivoo, joten täytyy säätää sitä kellon vartta takaisin päin , kun hätäpäissäni olin syksyllä sitäkin säädellyt.
Ja kyllä se ahtopaine tosiaan muuttuilee , vaikka joissakin Common railin kuvauksissa lukee , että vakiopaineisesta tukista syötetään sähköisten suuttimien avulla jne..
Että silleen
Tulin siihen tulokseen , että tehon puute johtui turbon painekellon letkun vuodosta. Testasin syksyllä polkupyörän pumpulla , että säätövarsi liikkuu ok. Mutta pumpulla kokeiltaessa en huomannut , että letku vuotaa. Tyydyin siihen , että säätövarsi liikkui. Nyt keväällä kun en enää muuta keksinyt, kokeilin paineilmalla , (kompuran säiliössä vajaa 2 bar painetta) ajella sitä kelloa, että olisiko siellä vuoto. Ja suhinahan sieltä kuului. Paikallistin suhinan letkun ja kellon väliseen liitokseen. Letku on vaikea saada tiiviiksi , koska letkun toisen pään liitin on isompi ja siksi joutuu käyttämään "ylikokoista" letkua. Koska letku on kuitenkin tosi ohut, vuoto todennäköisesti aiheutti sen että kierrosten noustessa kalvon paine jäi vuodon takia sen verran pieneksi, että säätösiivikkö ei säätynyt tarpeeksi, että turbon kierrosluku/-> ahtopaine olisi jatkanut nousuaan Ecun toiveiden mukaan. Siellähän oli muun muassa vikakoodi "low boost pressure". Olin vain syksyllä kuittaillut niitä koodeja kapulalla , joten en tuohon oikein uskonut , varsinkin kun turbo ja kaikki paineelliset osat tuntuivat oleva tiiviitä.
No nyt ahtopaine on 0,2 bar isompi kuin ecu toivoo, joten täytyy säätää sitä kellon vartta takaisin päin , kun hätäpäissäni olin syksyllä sitäkin säädellyt.
Ja kyllä se ahtopaine tosiaan muuttuilee , vaikka joissakin Common railin kuvauksissa lukee , että vakiopaineisesta tukista syötetään sähköisten suuttimien avulla jne..
Että silleen
Re: JTD-alfan polttoaineen paine
Siis tarkoitin , että polttoaineen paine muuttuilee Ecun toiveiden mukaan