
Tuolta: http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/aja ... 0.69276868 löytyy paitsi Trafin lausuntopyyntö, myös tämänhetkinen luonnos uudesta määräyksestä, joka näyttää monelta kohtaa positiiviselta(!) autoharrastajan kannalta. Tähän asti nettikeskusteluissa kertyneistä huomioista yhteenvetoa tämänhetkisestä luonnoksesta:
-Koskee kokonaisuudessaan myös kuorma- sekä linja-autoja ja perävaunuja
-Mallisarjan lisäksi vertailuautoja/-moottoreita pohtiessa otetaan huomioon myös sukupolvi
-Ehdoton 7kg/kW raja teho-/painosuhteelle väljistyy - jos auton alkuperäinen teho-/painosuhde on alle 10kg/kW, saa se laskea 30%, kuitenkin korkeintaan (vähintään?) 5kg/kW asti.
-Moottorin kokoraja poistuu(!), tilalle tulee vääntöraja (vertailumoottori +20%)
-Moottorin painoraja poistuu.
-Euro 3:sta vanhempien autojen pussitestivaatimus moottoria muuttaessa/vaihtaessa poistuu.
-Moottorin vaihdossa muutettujen ja/tai rakennettujen kiinnikkeiden lujuudesta on esitettävä selvitys (ennen tämä oli kait vain "tarvittaessa", jatkossa siis aina).
-Rengaspainevahdin muuttaminen poiskytkentä sallitaan.
-Varkauseston muuttaminen toimivaksi muulla kuin auton alkuperäisellä avaimella sallitaan.
-Auton päästöluokan tiukennus asentamalla jälkiasenteinen, tyyppihyväksytty puhdistusjärjestelmä sallitaan.
-Etanolisointi sallitaan tietyillä ehdoilla Euro3 -luokkaan asti.
-Renkaan ulkohalkaisijan suurennusrajalle (51mm) tulee rinnalle vaihtoehdot 10% sekä maastoajoneuvoille 77mm.
-Kesärenkaiden liian alhaisen nopeusluokan varoitustarran vaatimus poistuu

-Akselistomuutoksista, joista aiemmin on pitänyt tehdä selvitys "tarvittaessa", pitää jatkossa tehdä selvitys aina.
-Ohjauslaitteiden muutoksissa omavalmisteisista kiinnikkeistä sekä hitsauslisäaineista ja -työstä sama selvityksen muutos tarvittaessa -> aina.
-Jarrujen omavalmisteisten soviteosien lujuudesta myös selvitys aina, ei vain tarvittaessa.
-Korimuutosten lujuudesta selvitys aina, ei vain tarvittaessa.
-Tuulilasin valonläpäisykyvyn minimi laskee 75 -> 70% (kalvottaminen jne edelleen kielletty)
-Lisävalaisinten vaatimustenmukaisuuden päivämäärä muuttuu asennusajankohdasta ajoneuvon käyttöönottoajankohtaan.
-Jo aloitetut muutokset saa suorittaa vanhan määräyksen mukaisina päätökseen vuoden 2017 loppuun mennessä.
Tietyt seikat "kovenevat", mutta moni pykälä myös helpottaa harrastamista keventäessään hivenen byrokratiaa, tarkentaessaan määräystä ja etenkin vähentäessään kalliiden ja epävarmojen poikkeuslupien ja päästötestien tarvetta.
156 GTA Turbo, anyone?
