Kahta erilaista ohjausta (156) ?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
alfista

Kahta erilaista ohjausta (156) ?

Viesti Kirjoittaja alfista »

Häiritsee todella kun ei saa asiasta selvyyttä. Luulin, että 156 ohjaus oli TS koneilla herkäksi säädetty ja JTS koneilla paljon vaimennetumpi. Mutta EI! Koeajoin tuoretta 156 farmaria jossa oli taas se herkempi, tehostetumpi versio...

Sanottakoon, että olen henkilökohtaisesti ja jyrkästi sitä mieltä, että tehostetumpi versio on mahtava ja se tahmea on vedetty suoraan pers.... Eli maksan vaikka erikseen jos saamme omaan jostain sen herkemmän version!!!

Lehdissäkin huomaa jatkuvasti, että välillä ohjaus on "tahmea keskialueella" (eli se jäykkä versio) tai "erittäin herkkä ja nopea reagoimaan" (eli herkempi versio)...

Kamoon! Eikö näin simppeliin asiaan ole foorimilaisilla tietoa? Joku kirjoitti, että tehostimen pumppuja olisi kahta sorttia, siinäkö vastaus...

Itse epäilen, että jossain yksilössä Luigi on vain tunkenut ohjausakselin suoraan läpi lattiamatosta...

V6
Car(s): -
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

ettei se ero johdu renkaista , tuskin niitä on erilaisilla ohjauksilla tehty?
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

alfista

Kaksi versiota ollut itselläni: -99 2.0TS ja 04 2.0JTS, täsmälleen sama rengastus, mutta täysin erilainen ohjaus! Lisäksi vertaan niihin muutamaan 156een joita olen koeajanut.

Mielestäni on olemassa kahta täysin erilaista ohjausversiota.

Mistä saisi sen paremman?

V6
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

itse olen ainakin huomannut että 15 tuuman mikki hiiri renkailla ohjaus on liian löysä , 17 tuumasilla paljon parempi ja olen kyllä aina olettanut että haukutuissa on ollut jotkut ..ka renkaat alla.
Mediocrity is a sin
Kuvat

Maunu
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Ohjaustehostimen nesteet mielestäni vaikuttavat ohjauksen jäykkyyteen.

Itsellä ainakin litkujen vaihto synteettisiin vaikutti ohjauksen keveyteen positiivisesti ja poisti pumpun suhinoita tehokkaasti
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

alfista

Varmistin tuon tehostimen nesteasiankin. Kummassakin meillä olleessa on synteettiset ohjaustehostimen nesteet. Maahantuoja kuulemma vaihtaa sellaiset nykyään kaikkiin. Nesteen laadusta en sitten tiedä.

Lämpö ei muuten ole vaikuttanut ainakaan näissä joilla olen itse ajanut. Nykyisessä on tahmea ohjaus kesät talvet.

Tämä on sikäli kummallista, että muilla merkeillä ilmoitetaan pienikin tehostimen muutos vuosimalleissa jo esitteissä. Alfalla / maahantuojalla on aika suurpiirteinen ote tässä. Myös maavara on vaihdellut todella paljon.

Edit: Ei kellään olisi ohjaustehostimen pumpun räjäytyskuvaa?

Rolle
Site Admin
Site Admin
Car(s): RRS + F20

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Kokeile jos saisit deltasta vastauksen, Haapiota (tekninen johtaja) on monet kehuneet.

Maunu
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Jiipeellä olis räjäytetty pumppu kävisköhän se :-D
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

alfista

No kävishän sekin sikäli, että jos se on atomeina, niin siitä näkee minkä tyyppinen pumppu on kyseessä (ratas, mäntä jne) ja onko siinä mitään säädintä. Rataspumpussa voi olla kuristaja ja mäntäpumpussa iskun pituuden säätö... :-D

Curva Grande

Viesti Kirjoittaja Curva Grande »

Omassa kaksilitraisessa ja yhden tutun V6:sessa (samanikäisiä) on ainakin todella erilaiset ohjaukset. Minulla kevyt ja kaverilla raskas. Kumpikaan ei ole huomannut ohjauksen ajan kuluessa muuttuneen. Rengastus maltillinen molemmissa.

KJS
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3

Viesti Kirjoittaja KJS »

Curva Grande kirjoitti:Omassa kaksilitraisessa ja yhden tutun V6:sessa (samanikäisiä) on ainakin todella erilaiset ohjaukset. Minulla kevyt ja kaverilla raskas. Kumpikaan ei ole huomannut ohjauksen ajan kuluessa muuttuneen. Rengastus maltillinen molemmissa.
En tiedä sitten onko ohjauksessa / alustassa kuinka paljon eroa nelikon ja kutvosen välillä. Kuitenkin kutvosessa on isompi kääntösäde. Johtunee siitä, että renkaat ei kutvosessa jostain syystä mahdu kääntymään yhtä paljon kuin nelikossa. Näyttää olevan myös eroa alustasarjoissa, eli jousivalmistajilta löytyy eri palikat kutoseen ja nelikkoon, eli jotain eroa alustassa on.
Alfaholismia vuodesta 2001

Rolle
Site Admin
Site Admin

KJS kirjoitti:Näyttää olevan myös eroa alustasarjoissa, eli jousivalmistajilta löytyy eri palikat kutoseen ja nelikkoon, eli jotain eroa alustassa on.
Tuohan johtunee vain eri jousivakioista, vai onko geometria muka erilainen :shock:

Visconti

Viesti Kirjoittaja Visconti »

Voisiko olla mahdollista että ohjauksen välityksissä on eroa (nopea ohjaus-herkkä, hidas ohjaus tahmea), onko välityksiä muutettu vuosien saatossa?
Ainakin vanhassa 155 ohjausvälitystä muistaakseni nopeutettiin widebody-mallissa ja siihen tuli nopea ohjaus (2,3 kierrosta) joka tuntuu aika pitkälle samalta kuin ohjaus nykyisessä 156V6:ssa.
Molemmissa on myös suhteellisen suuri kääntösäde.
Citroen DS5 + Victory Hammer S

Kirkinen

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Hei! Minulla 147 söi renkaita sisäreunasta (oikeastaan vain vasen puoli). Vasen kulma ei ollut tehtaan arvossa, haritti liian paljon. Tehtiin nelipistesuuntaus ja eturenkaat käännettiin osoittamaan täysin suoraan, ennen oli ns. harituksen puolella. Pystykallistus pidettiin tehtaan arvoissa. Lopputulos oli, että keskialueella tunto parani ja palautus (tahmeus hävisi), mutta ajettavuus muuten ei ole yhtä maukas kuin ennen. Kiihdytyksissä keulan vetely lisääntyi. Lisäksi suuntavakavuus on heikompi kuin ennen samoin kuin mutkan läpivienti. Minun tapauksessa ainakin pyöränkulmat vaikuttivat merkittävästi auton ajettavuuteen ja ohjaukseen. Samaan tulokseen on tullut kaveri rukatessaan Opelin keulaa ja uusiessaan puslia.
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

V6
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

Curva Grande kirjoitti:Omassa kaksilitraisessa ja yhden tutun V6:sessa (samanikäisiä) on ainakin todella erilaiset ohjaukset. Minulla kevyt ja kaverilla raskas. Kumpikaan ei ole huomannut ohjauksen ajan kuluessa muuttuneen. Rengastus maltillinen molemmissa.

no tuohon vaikuttaa jo V6sen ylimääräiset 30-40kg keulalla :wink:
Mediocrity is a sin
Kuvat

V6
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

Visconti kirjoitti:Voisiko olla mahdollista että ohjauksen välityksissä on eroa (nopea ohjaus-herkkä, hidas ohjaus tahmea), onko välityksiä muutettu vuosien saatossa?
Ainakin vanhassa 155 ohjausvälitystä muistaakseni nopeutettiin widebody-mallissa ja siihen tuli nopea ohjaus (2,3 kierrosta) joka tuntuu aika pitkälle samalta kuin ohjaus nykyisessä 156V6:ssa.
Molemmissa on myös suhteellisen suuri kääntösäde.
minun tietääkseni ohjaus on ollut aina 2.2 kierrosta. GTAssa on sitten 1.7 :lol:
Mediocrity is a sin
Kuvat

Curva Grande

Viesti Kirjoittaja Curva Grande »

Forumilta pitäisi löytyä vaikka kuinka monta kaveria, jotka ovat ajaneet peräkkäin V6:sta ja kaksilitraista. Oletteko huomanneet selviä eroja ohjauksessa?

JTD

Viesti Kirjoittaja JTD »

Aivan selvät erot ovat myös ajamani 1.8 TS ja JTD:n välillä. Eli JTD ja V6 ovat samankaltaisia vakaampia ja TS:t niitä herkkiä.
159 2.0 JTDm, GT JTD, 156 2.5 V6

Vittorio Jano
Moderator
Car(s): Mégane+Mii=265hv

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

JTD kirjoitti:Aivan selvät erot ovat myös ajamani 1.8 TS ja JTD:n välillä. Eli JTD ja V6 ovat samankaltaisia vakaampia ja TS:t niitä herkkiä.
Itselläni on kokemusta JTD:stä vain kyydissä (kiitoksia vaan), mutta kyllähän radalla ajaessa nuo TS:t taittuvat mutkaan selvästi raskaskeulaisempia malleja kivemmin. Ja mutkan jälkeen aukeavalla suoralla sitten toisinpäin...
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

alfista

Senhän ymmärtää, että raskaampikeulaiset V6 ja JTD saattaa olla kankeampia, mutta kokemukseni tulee usean 2.0TS/JTS mallin kautta. Niissä on ollut selvästi erilaisia ohjauksia. Olisiko luigi laittanut V6 ohjeustehostemen pumppuja silloin tällöin 2 litraisiin...

Mikä sitten on hyvä ohjaus? Pidän herkemmästä koska se keskittää ja on nopeampi reagoimaan. Minusta Italialainen sormen päillä ajotyyli on ok. Jämäkämpi versio on keskialueella tahmea ja vaatii suoralla jatkuvia ohjausliikkeitä joka johtaa kiemurteluun.

Edit: pääasia olisi kun tietäisi näiden selkeiden erojen syyn, niin asiaan voisi vaikuttaa.

Rolle
Site Admin
Site Admin

V6 kirjoitti:minun tietääkseni ohjaus on ollut aina 2.2 kierrosta. GTAssa on sitten 1.7
155:sta taisi Visconti puhua..
VJ kirjoitti:Itselläni on kokemusta JTD:stä vain kyydissä (kiitoksia vaan)
Kai nyt puhut autosta? :shock:

Vittorio Jano
Moderator
Car(s): Mégane+Mii=265hv

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Rolle kirjoitti:Kai nyt puhut autosta?
Pääasiassa kyllä.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

JTD

Viesti Kirjoittaja JTD »

Rolle kirjoitti:Kai nyt puhut autosta?
Alfasta!
159 2.0 JTDm, GT JTD, 156 2.5 V6

Esko
Car(s): CR-V

Viesti Kirjoittaja Esko »

Curva Grande kirjoitti:Forumilta pitäisi löytyä vaikka kuinka monta kaveria, jotka ovat ajaneet peräkkäin V6:sta ja kaksilitraista. Oletteko huomanneet selviä eroja ohjauksessa?
Minun edellinen oli 2.0TS ja nyt 2.5 STW. En ole pannut merkille mitään eroja ohjauksessa paitsi edellisessä puuratti (hieno mutta käytössä nykyistä paljon heikompi).

Vastaa Viestiin