Kämmäysmitali tänne!

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Seiska5mma
Viestit: 1275
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
Paikkakunta: Vaasa

Kämmäysmitali tänne!

Viesti Kirjoittaja Seiska5mma »

Aloinpa laittamaan lisää öljyä 1.3-litraisen vaihdelaatikkoon. Piti päästä 500 km laatikonvaihtoon. Kuukausitolkulla vuotanut laatikko oli varmaan ihan tyhjä. Kaiken varalta.

Irrotin nopeusmittarin vaijerin kovalla ähinällä. Volkkarissa laatikon varsinainen öljyproppu on 17 mm kuusiokololla avattava. Kenellä helvetillä sellainen on, mittari irti.

Kun sain vaijerin irti, huomasin, että laatikkohan oli aivan (jumakauta) piripintaan asti täynnä. Korjaamo oli ilmesti täyttänyt siihen vitusti liikaa öljyä ja laatikon sprinkleriefekti johtui siitä. Ilmeisesti laatikko ei vuotanut enää niin pahasti, että sitä tarvitsi vaihtaa, muutenhan se olisi ollut tyhjä.

"Mun ei tarvikaan vaihtaa laatikkoa. Kovaa ajoa" ajattelin tyhmä hymy tyhmällä naamallani, ja aloin tälläämään takaisin vaijerin päähän asettuvaa, 7 cm pitkää, muovista hammasratas-akselia.

Kun osa oli reijässä sentin päässä oikeasta asennosta, lipsahti se hieman sivulle ja irtosi sormistani. Osa kellui sekunnin öljyn pinnalla, kunnes vajosi laatikon pohjalle.

Katsoin vajoamista pitkään, aika tuntui pysähtyneen.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

...totesit että ehkä se on kuitenkin parempi vaan vaihtaa se laatikko, alkaa kuitenkin vuotamaan ennenpitkään. Soitit hinurille joka antoi ystävällisesti kyydin 500 euron korvausta vastaan. Vaihdatit laatikon 300 eurolla ja ajelit tyytyväisenä kotiin 150 euron arvoisella golffillasi.

Ja kaiken huipuksi mitali menee laatikon korjaajalle joka unohtaa laittaa öljyä laatikkoon..

Avatar
Ricambi
Viestit: 1433
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Otan osaa :( . Itse asiassa on mahdollista suorittaa tämä pudotus myös 164:en vaihdelaatikossa, kannattaa olla tarkkana jos joudutte joskus irroittamaan nopeusmittarin hammaspyörän akseleineen ja sen rungon.

Kysykää vaan miksi tiedän asian :wink: . Onneksi oli vaihdeloota jo irti joten suurempaa murhetta tästä ei tullut.

Vinkkinä on että kannattaa asentaa hammaspyörän akselin yläpäähän tiukka o-rengas joka pitää akselin paikoillaan kun rungon (akseleineen) irroittaa vaihdelaatikosta.
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69

Avatar
Seiska5mma
Viestit: 1275
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Seiska5mma »

Huomenna voi tulla jutulle jatkoa, sillä en aio antaa noin pientä osaa haitata eteenpäin suuntautunutta elämääni, vaan ajan sen pätkän sama mitä laatikosta kuuluu.:twisted:

Onneksi tuuli näyttää olevan jo aamusella 18 m/s takasuunnasta, joten eiköhän kotteroon saada sen verran vauhtia, että turhat muoviosat muuttuvat granulaatiksi. Pakkohan sen on onnistua.

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Ricambi kirjoitti:Otan osaa :( . Itse asiassa on mahdollista suorittaa tämä pudotus myös 164:en vaihdelaatikossa, kannattaa olla tarkkana jos joudutte joskus irroittamaan nopeusmittarin hammaspyörän akseleineen ja sen rungon.

Kysykää vaan miksi tiedän asian :wink: . Onneksi oli vaihdeloota jo irti joten suurempaa murhetta tästä ei tullut.
Älkää kysykö miksi minäkin tiedän saman asian :oops:
Nimimerkillä liian vähän näyttävä mittari lakkasi näyttämästä mitään :silly:

Avatar
Hamil
Viestit: 460
Liittynyt: 20 Marras 2003, 17:51
Paikkakunta: Espoo

Re: Kämmäysmitali tänne!

Viesti Kirjoittaja Hamil »

Seiska5mma kirjoitti: Katsoin vajoamista pitkään, aika tuntui pysähtyneen.
Ihanasti sanottu :-D Tästä sai hyvät naurut! Pisthän jatkoa tulemaan.
On kivaa kun on kivaa

Avatar
Ricambi
Viestit: 1433
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Kuules nyt! Eihän toisen epäonnelle saa nauraa.............. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:.
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69

Avatar
RR92
Viestit: 157
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 23:10

Viesti Kirjoittaja RR92 »

Ricambi kirjoitti:Kuules nyt! Eihän toisen epäonnelle saa nauraa.............. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:.


Aivan :mrgreen: ja eiku :drinking:

Avatar
Hamil
Viestit: 460
Liittynyt: 20 Marras 2003, 17:51
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Hamil »

Oikeassa olette. Tarkoitin luonnollisesti tuota kirjoituksen kuvauksellisuutta. Sana halussa :-D Itse tapaushan on erittäin valitettava.
On kivaa kun on kivaa

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

otan osaa jälleen... :lol:
semmoista se klonkswagenin kanssa on ... :wink:
Viimeksi muokannut 90, 14 Helmi 2005, 12:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Seiska5mma
Viestit: 1275
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Seiska5mma »

Ei tullut kunnon jatkoa jutulle, auto toimi niin hyvin kuin 40-hevosvoimaiselta 2-koppaVolkkarilta voi odottaa. Kohdassa 86 km jotain tusahti jossain, ja veto lakkasi hetkeksi. Koska ohitin juuri rekkaa ja elämä vilisi ohi silmissäni - rekkaa lukuunottamatta - en nostanut kaasua lattiasta. Luultavasti tusahdus johtui korvakuulolla säädetystä sytytyksestä, joka ei pysynyt mukana yli 7 000 k./min pyörintänopeudella.

Takaisin tulin kaverin 175 hevosvoimaisella diesel-mersulla. Vähän eri.

Avatar
MarcusV
Viestit: 1028
Liittynyt: 25 Heinä 2004, 00:13
Car(s): Jenkkejä ja vaimon 159 1.9 JTS -07 Rosso Alfa, Ex.Alfa GT 2.0 JTS -04 , GTV V6 turbo, Fiat Coupe 20VT
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MarcusV »

Tänne toinen kämmäysmitali.. Kumminkin vaan kakkos tai kolmospalli kait :)

Vaihdoin GTV:hen vasenta takanapalaakeria joka räjähti kappaleiksi.
Pitkällisen asennustuokion jälkeen talosta lähti myrskyn johdosta sähköt ja sitten otsalampun valossa uutta laakeria kiinni.
Miksi helvetissä tonne jarrukilven ja laakerin väliin jää noin paljon tilaa??
No siellähän oli tietty vanhan laakerin pohja takana :/
Ja tietty uus laakeri jälleen kerran irti :D Ja palasiksihan se taas meni..
Elämä on.. Nyt toimii ja kovaa mennään :oops:

Avatar
Seiska5mma
Viestit: 1275
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Seiska5mma »

Kjeheh, kje!

Nooh, tota, täältä pesee...

Minulla on vanhempieni ladossa omistamani Ranskassa valmistettu Chrysler vuodelta -75. Otin siitä 15 vuotta sitten jostain syystä nokka-akselin ketjun auki. Silloinkin lipesi sormista - ketju rosahti välittömästi öljypohjaan asti. Kun purin ainaista ylämäkeäni sadatellen koneen koko etuosan auki, päätin saman tien teettää täyden koneremontin.

Männät piti tilata Mahlen tehtaalta ja kansi oli halki. Koneesta tuli niin kallis, ettei minulla ollut varaa saattaa loppuautoa käyttökuntoon. Siellä on.

http://www.alfabbs.fi/album_pic.php?pic_id=2356

Jotenkin tulee mieleen eräs Alfa, joka on tallissani.

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

no hyvähän siellä on ranskan kraissun ladossa asustella..
mutta asiaan palatakseni että näinhän siinä välillä käy eli historia toistaa tässä tapauksessa selvästikkin itseään.. :wink:

"by the way" milloin muuten tulee noutaja niille takavaloille ja jarrupaloille vai jokos kerkesit unohtaa... :)
ovat tuolla jemmassa odottamassa hakijaansa..

Vastaa Viestiin