156:n oikean etupyörän suunnalla vinkuu

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
samik
Viestit: 63
Liittynyt: 16 Kesä 2007, 14:56
Paikkakunta: Jyväskylä

156:n oikean etupyörän suunnalla vinkuu

Viesti Kirjoittaja samik »

jotenkin se varmaan jarruun liittyy, kun vinkuminen loppuu kun vähänkään painaa jarrua. jonkin asteista vinkunaa on kuulunu varmaan 2000km ajan mutta nyt se kuuluu lähes koko ajan. viikonloppuna ajoin maantieajoa vajaan tunnin ja reilun puolen tunnin jälkeen vinkuminen jopa joksikin aikaa taukosi. vinkuminen on tavallaan sellaista pyörivän oloista ääntä eli ei siis tasaista

vaihdoin kesärenkaat samalla reissulla ja jarrupaloja näytti olevan jäljellä about 7-8mm.

jarrupalat vaihdan joka tapauksessa mutta jossei se auta niin mistäs voisi vikaa lähteä etsimään?

(haulla löytyi vinkumisongelmaa jarruista mutta se oli päinvastainen ongelma eli vinkuu jarrutettaessa)

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Ettei olisi pyöränlaakeri?
Miksi jarrupalat vaihdat, niissähän on hyvin pintaa vielä?
Kun pelkkä teho ei riitä!

samik
Viestit: 63
Liittynyt: 16 Kesä 2007, 14:56
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja samik »

Jarama kirjoitti:Ettei olisi pyöränlaakeri?
Miksi jarrupalat vaihdat, niissähän on hyvin pintaa vielä?
eikö pyöränlaakeri vinkuisi koko ajan? tuossa kun vinkuminen loppuu heti kun hipaiseekin jarrupoljinta. viime kesänä vaihdettiin laakeri eteen toiselle puolelle. silloinen vanha laakeri kun oli finaalissa niin se piti vaan vaimeaa kohisevaa/rahisevaa ääntä

samik
Viestit: 63
Liittynyt: 16 Kesä 2007, 14:56
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja samik »

minkähänlaisia ääniä on muilla päästellyt laahaava jarru? tuosta keskustelusta tuli mieleen:

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=8 ... 56+laakeri

renkaidenvaihdon yhteydessä vähän pyörittelin niin selvästi palat kyllä hankaa, mutta onko ne sitten normaalisti täysin irti levystä?

edit: tässä toinen ajatuksia herättävä ketju http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=1 ... 56+laakeri

PRO
Viestit: 744
Liittynyt: 10 Tammi 2008, 20:57
Car(s): 2016 T5
Paikkakunta: Helsinki - Kannelmäki

Viesti Kirjoittaja PRO »

Meikällä oli takarenkaan kanssa samoja vikoja. Pyörän suunnalta tuli kirskuntaa. Kirskunta hävisi aina kun jarrua painoi... Ominaisuus hävisi herkistämällä jarrut, mut elä ihmees deltaan vie, nuo hommat osaa joku ketjukorjaajakin puoleen hintaan...

samik
Viestit: 63
Liittynyt: 16 Kesä 2007, 14:56
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja samik »

PRO kirjoitti:Meikällä oli takarenkaan kanssa samoja vikoja. Pyörän suunnalta tuli kirskuntaa. Kirskunta hävisi aina kun jarrua painoi... Ominaisuus hävisi herkistämällä jarrut, mut elä ihmees deltaan vie, nuo hommat osaa joku ketjukorjaajakin puoleen hintaan...
juu en ole viemässä deltaan. peruspajalle on aika varattu keskiviikoksi kun napsahti konttorilta hylsy pohjan ruostevaurioiden takia. sillä tässä vaan kiirehdin että ehdin tilata samalle pajalle tarvittavat kilkkeet tuon vinkumisen poistamiseksi mutta alkaa tuntua siltä että tosiaan tuo jarrujen huolto ja herkistely saattais tosiaan riittää. jospa vaikka ostais uudet jarrunesteetkin samalla...

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Missä ruostetta on? Onko läpi ruostunut?
Kun pelkkä teho ei riitä!

samik
Viestit: 63
Liittynyt: 16 Kesä 2007, 14:56
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja samik »

Jarama kirjoitti:Missä ruostetta on? Onko läpi ruostunut?
olen ollu niin laiska etten ole itse edes katsonut alle. tarkennan murhekryynitarinaa kunhan saadaan auto keskiviikkona pajalla ilmaan. käsitin kuitenkin niin että helmakotelon alla/takana 20-30cm pitkä rantu ja pohjalevyssä pieni reikä. molemmat vasemmalla puolella ja ilmeisesti läpi asti. aika pahalta kuulostaa...

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Syynä on laahaava jarru!

Jarrusatuloiden putsaus korjaa asian... tämä on 99,9% tieto koska kahdessa minulla olleessa 156 sama ongelma... vinkuu ja jarrujen painallus lopettaa sen... Nyt vinkuu takajarru mulla mutta en jaksa puhdistaa kun uusi biili tulee n. kk päästä.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

samik
Viestit: 63
Liittynyt: 16 Kesä 2007, 14:56
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja samik »

samik kirjoitti:
Jarama kirjoitti:Missä ruostetta on? Onko läpi ruostunut?
olen ollu niin laiska etten ole itse edes katsonut alle. tarkennan murhekryynitarinaa kunhan saadaan auto keskiviikkona pajalla ilmaan. käsitin kuitenkin niin että helmakotelon alla/takana 20-30cm pitkä rantu ja pohjalevyssä pieni reikä. molemmat vasemmalla puolella ja ilmeisesti läpi asti. aika pahalta kuulostaa...
no niin, tulin just tuolta pajalta. ja kun oli tuosta ruosteesta puhetta niin niin niin... vasen helma on alta ihan tohjona. ruoste syöny siitä helman takimmaisesta saumasta reilusti etuoven alle asti. lisäksi vähän keskemmällä pohjassa on nyrkinmentävä reikä. siellä oli jo uuden pellin tekeminen hyvässä vauhdissa niin menköön nyt sillä tyylillä sitten. vaikka olis voinu harkita kokonaan uuden helman hommaamista. mutta en sitten tiedä miten helposti niitäkään löytää ja onko järkeä vaihtaa kokonaan. sellasen peliliikkeen tuohon teen että tilaan Lesterin helmalevikkeet tuohon päälle. nuo paikkausoperaatiot kun vaatii uuden pellin tekemistä myös helman ulkosivulle niin ei sitten tarvitse vimpan päälle sitä vanhaa helmaa siistiä kun tuuppaa muovihärpäkkeet päälle. tietty jonkinlaista kittausta ja maalausta vanhaankin helmaan.

ja voin kertoa että ahdistaa ja tehokkaasti :shock: sen siitä saa kun ei perusteellisesti syynää autoa ostovaiheessa. mutta sitä en vaan käsitä että miten toi raato on menny katsastuksesta läpi vuosi sitten entisellä omistajalla. ei tollaset ruosteirvistykset varmaan vuodessa tuonne synny. oiskohan ollu katsastuskonttoristakin vähän kiinni...

Avatar
Kirk
Viestit: 504
Liittynyt: 04 Syys 2007, 00:48
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kirk »

^ No onhan näitä ranevirityksiä nähty. Ex CRX:ssä oli pohjaa paikattu pahvilla. Ja massalla vaan kiinni. Tai sitten ei pistetä edes sitä pahvia vaan pelkkää massaa päälle. Tollaset kun tekee "taidolla" niin ei katsastusmies hoksaa edes kopistella sitä. Sitten joku sitä lopulta hoksaa vähän tökkiä, niin tippuu puoli pohjaa pois. Ei niitä setiä niin vaikea ole huijata.
I do my loving in the winter.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Minkälainen ruostesuojaus autolla on tehty, ja koska, vai onko ollenkaan?

Mielestäni aika erikoista että -99 sinkitty? pohja on tuossa kunnossa.
Kuinka paljon autolla on rullattu?

samik
Viestit: 63
Liittynyt: 16 Kesä 2007, 14:56
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja samik »

Epezi kirjoitti:Minkälainen ruostesuojaus autolla on tehty, ja koska, vai onko ollenkaan?

Mielestäni aika erikoista että -99 sinkitty? pohja on tuossa kunnossa.
Kuinka paljon autolla on rullattu?
ei ollu kuittinipussa ruostesuojauksesta mitään enkä hoksannu tiedustella asiaa. ajettu 197tkm. siis onko -99 malli sinkitty!?

Avatar
toolman
Viestit: 1485
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

ei se sinkki auta enää siinä vaiheessa kun etupyörästä lentävä hiekkapuhallus hakkaa sen pois hakattuaan ensin massat. Kusipäistä touhua ettei noita eturoiskeläppiä pultata kiinni uutena maahantuojan toimesta.
Kiersin noita 98-01 156:is puolen tusinaa ja kaikissa sama vika - ei läppiä, massat poissa ja helmat ruosteessa.
Toki omistajakin voisi silloin tällöin vetää uutta massaa jos vanhat lähtee.

En todellakaan ostaisi 156:sta jossa on laitettu muovihelmat - tietää mitä alta löytyy ;-)

Mites näissä uudemmissa, esim 159, onko kuraläpät?

samik
Viestit: 63
Liittynyt: 16 Kesä 2007, 14:56
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja samik »

samik kirjoitti:
Epezi kirjoitti:Minkälainen ruostesuojaus autolla on tehty, ja koska, vai onko ollenkaan?

Mielestäni aika erikoista että -99 sinkitty? pohja on tuossa kunnossa.
Kuinka paljon autolla on rullattu?
ei ollu kuittinipussa ruostesuojauksesta mitään enkä hoksannu tiedustella asiaa. ajettu 197tkm. siis onko -99 malli sinkitty!?
niin joo, nyt vasta tajusin tuon oikein. eli siis POHJA on sinkitty. näyttäähän noi helmat aika murheenkryyni olevan mut yritetään nyt selvitä :roll:

samik
Viestit: 63
Liittynyt: 16 Kesä 2007, 14:56
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja samik »

samik kirjoitti:minkähänlaisia ääniä on muilla päästellyt laahaava jarru? tuosta keskustelusta tuli mieleen:

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=8 ... 56+laakeri

renkaidenvaihdon yhteydessä vähän pyörittelin niin selvästi palat kyllä hankaa, mutta onko ne sitten normaalisti täysin irti levystä?

edit: tässä toinen ajatuksia herättävä ketju http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=1 ... 56+laakeri
takaisin tuohon jarruasiaan. omistin nyt viikonlopun noiden remppaamiselle ja nyt alkaa hieman ahdistaa kun huollosta ja herkistelystä huolimatta vinkuminen vaan jatkuu. herkistelin mäntää tuuppailemalla sitä puristimella edestakas ja liikkui suht kiltisti. putsasin liukupultit ja voitelin ne kuparitahnalla. viilasin jarrupalojen liukupinnat ja vastaavat pinnat satuloista sekä voitelin ne kaikki samaisella tahnalla. saattaa kuulemma auttaa sekin että osan jarrunesteestä valuttaa ulos (ja tietenkin lisätä saman määrän). saatanpa vaihtaa kaikki nesteet mutta ennen tuota vaihtoa ei vinkuminen hävinnyt minnekään. mistäs sitten vikaa alkaisi etsimään?

kuuluuko muuten jarrumännän palautua yhtään sisäänpäin kun jarrupolkimen nostaa ylös? voiko mäntää mitenkään voidella avaamatta sitä?

olisin kiitollinen pikaisista vinkeistä, sillä ensi viikko menee taas kaupungissa, missä ei oikein ole paikkaa rassailla autoa

edit: ja sit kun vielä löytyis napakkaa vinkkiä miten sais jumittuneen ilmausnipan auki. CRC:tä tarjoiltu jo pari tuntia. mutteri vaan pyöristyy ja jannu tuskastuu :shock:

jmi
Viestit: 1058
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997

Re: 156:n oikean etupyörän suunnalla vinkuu

Viesti Kirjoittaja jmi »

Omassani takajarru vinkui ja viaksi osoittautui jumissa oleva liukutappi. Tämä alempi tappi oli lyhyempi kuin ylempi ja osalla tapin matkasta oli kumi ympärillä, joka jumitti. Kysymys kuuluu onko joku muukin kohdannut liukutappeja, jotka olisivat olleet erilaiset?

Motonetin ja Ricambi Alfistin valikoimassa molemmat liukutapit ovat samanlaisia. Oliko sinne murjottu vääränlainen?

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: 156:n oikean etupyörän suunnalla vinkuu

Viesti Kirjoittaja palkus »

^siellä on värinänvaimennin siinä toisessa tapissa (alemmassa muistaakseni), siis ihan alkuperäinen sovellus. Jos sinne laittaa jotain muuta kuin jarrukumi- tai silikonirasvaa, nii se kumi turpoaa eikä liu enään. Ite pätkäsin siita kumista pari milliä pois ja laiton laillista rasvaa. Ihan ite :oops: olin ruiskassu semmosta synteettistä "jokapaikan" voiteluainetta sinne, kauaa ei menny kun jumppas kiine ja hyvin. :)
Viimeksi muokannut palkus, 28 Maalis 2015, 20:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: 156:n oikean etupyörän suunnalla vinkuu

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^^
Olen törmännyt. Projektitopikissa paljonkin ihmettelyä.

Sinne sitten mahtuu PSA:n liukutapit (ovat tarpeeksi paksut ja ei liian pitkät). Noita on sitten ainakin kahta versiota; toiseen menee pitkät ja ohuemmat, toiseen lyhyet ja paksut. Fiksukselta ostin liukutapit, oli PSA-konsernin jarruihin mm. Berlingo ymv. + Ducato jne...

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?p=444924#p444924

Tuossa tehtyjä havaintoja liukutapeista. :P

Tosiaan sen pidemmän tapin mukaan jos otat mallikappaleen, ei pitäisi olla mitään hätää. Ex-tessuun meni juurikin 2kpl niitä pidempiä, eli ylempiä. Kolot ihan yhtä isot. Ja jarrut tietääkseni pelittänyt oikein hyvin siitä lähtien yhä edelleen.

Avatar
alamajy
Viestit: 1989
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 JTS -05, 159 JTDm 2.0 Berlina -10, Giulia 2016.
Paikkakunta: Imatra

Re: 156:n oikean etupyörän suunnalla vinkuu

Viesti Kirjoittaja alamajy »

^kyllä. pelittää oikein hyvin vieläkin.

jmi
Viestit: 1058
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997

Re: 156:n oikean etupyörän suunnalla vinkuu

Viesti Kirjoittaja jmi »

Kiitoksia tiedosta, hieman aiheutti ihmetystä, miksi toinen liukutappi oli erilainen. Vaihdoin kuitenkin siihen uudet samanlaiset ja hyvin pelittävät.
Aina oppii uutta. :-D

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: 156:n oikean etupyörän suunnalla vinkuu

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Mistäs sait samanlaiset? Itse metsästin ja huonosti löytyi, paitsi 70eur hintaisena marmorilta.... Netistä olis saanut, mutta auto levällään ei voinut odottaa

jmi
Viestit: 1058
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997

Re: 156:n oikean etupyörän suunnalla vinkuu

Viesti Kirjoittaja jmi »

Suoraan motonetista, olisiko ollut n.17 euroa kaksi liukutappia kaikkine osineen.

Vastaa Viestiin