Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
miaksu
Viestit: 316
Liittynyt: 03 Elo 2014, 12:12
Car(s): ex: 156 2.0 TS -99
156 1.8 TS -02
Paikkakunta: Jämsä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja miaksu »

Ei se kolmonen kyllä rusahda mitenkään..
Tarkotatko mahdollisesti tätä http://www.nettiauto.com/alfa-romeo/156/7021406 ? :-D





Finest kirjoitti:Tuossa vaihdelaatikko asiaan pari keskustelua ulkomailta
http://forum.alfa156.net/forum/forum_posts.asp?TID=7883
http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-147 ... -gear.html
Ilmeisesti ei ole ihan yksittäistapaus. Olikohan täällä vai nettiautossa myynnissä 147/156, jossa kolmonen ei pysy päällä.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Finest »

miaksu kirjoitti:Ei se kolmonen kyllä rusahda mitenkään..
Tarkotatko mahdollisesti tätä http://www.nettiauto.com/alfa-romeo/156/7021406 ? :-D
Finest kirjoitti:Tuossa vaihdelaatikko asiaan pari keskustelua ulkomailta
http://forum.alfa156.net/forum/forum_posts.asp?TID=7883
http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-147 ... -gear.html
Ilmeisesti ei ole ihan yksittäistapaus. Olikohan täällä vai nettiautossa myynnissä 147/156, jossa kolmonen ei pysy päällä.
Sama biili.
Noissa linkeissä ei taidettu myöskään puhua rusahtelusta, mutta lähinnä yksi vikavaihtoehto.

Avatar
banditbusa
Viestit: 805
Liittynyt: 13 Touko 2013, 08:53
Car(s): Alfa Romeo 159 2.2 JTS
Alfa Romeo 156 2,5 24v Q-system
Alfa Romeo 156 2.0 TS SW
ex-Alfa Romeo 156 1,8 ts
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja banditbusa »

Finest kirjoitti:
miaksu kirjoitti:Ei se kolmonen kyllä rusahda mitenkään..
Tarkotatko mahdollisesti tätä http://www.nettiauto.com/alfa-romeo/156/7021406 ? :-D
Finest kirjoitti:Tuossa vaihdelaatikko asiaan pari keskustelua ulkomailta
http://forum.alfa156.net/forum/forum_posts.asp?TID=7883
http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-147 ... -gear.html
Ilmeisesti ei ole ihan yksittäistapaus. Olikohan täällä vai nettiautossa myynnissä 147/156, jossa kolmonen ei pysy päällä.
Sama biili.
Noissa linkeissä ei taidettu myöskään puhua rusahtelusta, mutta lähinnä yksi vikavaihtoehto.
No nuo ulkomaan keskustelut olis vissiin hyviä, mut mun enkku niin huonoa etten noista mitään tolkkua saa.
Et niistä ei oo mulle apua :silly:

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Finest »

Lyhyesti: kolmonen hyppii pois päältä kiihdyttäessä, syynä synkronointi.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Eikös tuossa ulkomaanketjuissa nimenomaan Gear linkagesta puhuttu, eli vivusto?
156forumilla oli vaan tarinoita hampaista ym. eikä oikeen muuta, lyhyesti siellä todettiin syylliseksi synkrot, vaikka sitten korjattiinkin seuraavissa viesteissä, ettei usko synkrojen olevan syyllisiä jos ei rusahtele.

Alfaownerilla taas tulivat siihen tulokseen, että kiihdyttäessä ei kestä paikallaan ja se johtuu synkrosta.
Tuossakaan ei mainintaa rusahtelusta. Eli jos ei ole rusahtelua, en ensimmäisenä syyttäisi laatikkoa/synkroja. Jos rusahtelee, sitten myös siellä on jotain.
Voi myös rusahdella vaikkapa väsähtäneen kytkimen vuoksi, kun ei kunnolla irrota. Ja vaikka ja mitä.

Avatar
banditbusa
Viestit: 805
Liittynyt: 13 Touko 2013, 08:53
Car(s): Alfa Romeo 159 2.2 JTS
Alfa Romeo 156 2,5 24v Q-system
Alfa Romeo 156 2.0 TS SW
ex-Alfa Romeo 156 1,8 ts
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja banditbusa »

Joo ei rusahtele vaihteet, ja menee hienosti päälle. Mut kävin tänään katsomassa asiaa, ja vaihteita kytkettäessä vivusto vaihteiston päällä näytti siltä et jossain olis väljystä.Etenkin kolmonen kytkettäessä näytti ettei kytkeydy pohjaan kun työnti keppiä lisää niin liikerata jatkui mut kun päästi kepistä irti niin tuli jonkin verran takas.Muilla vaihteilla täläistä ei vivustossa esiintynyt,onko tuon vaihtajan läpi viennissä holkki tai joku muu vastaava mikä voisi olla kulunut tai rikkoutunut.
Vai käyttäytyykö tuo vaihteiston päällä oleva mekanismi kaikkissa 156;sissa tessuissa, ihan hervottomasti ja väljän oloisesti?
En voi tuosta omasta katsoo kun erilainen systeemi tuossa q-vaihde 156;sessa.
Yritin noita ulkomaan keskusteluja tutkia ton google kääntäjän kanssa, mut ei siitä mitään järkevää tolkkua tullut.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Omien kokemuksien mukaan täysin ehjänä se on todella, todella jämäkkä. Ex-tessu oli tällainen. Siinähän on "pykälä" ennen kuin vaihde on kytkeytynyt, oikeen klunksahtaa pehmosesti kun tämä "kynnys" ylittyy. Oletan tuon kynnyksen löytyvän nimenomaan siirtovivustosta tai siirtäjästä itsestään, eli jousi/muu vastaava pykälä haraa hieman vastaan (ettei pääse siirtäjät hyppimään väärille rattaille esim) ja se aiheuttaa pykälän, joka pitää ylittää jotta vaihde lukittuu.

Mutta itse tuosta siirtomekanismista; muistelen ex-tessussa olleen todella timmin oloinen se, oli vaihde mikä vaan. Ehkä puoli milliä oli väljää laatikon päässä kun kaveri pisteli vaihteita pesään?

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Jotenkin tuntuu, että jos kaikki muut vaihteet on ok ja menee jämäkästi paikoilleen niin vika löytyy vaihteiston sisäpuolelta. Samalla kannattaa sitten jo vaihtaa uusi kytkin, kampiakselin stefa ja kytkimen työsylinteri kun se on siellä laatikon sisällä. Kauheesti hommaa, mutta sittenhän sillä taas pääsis mutkaista tietä näkymättömiin.
Abarth 500 Esseesse

Avatar
miaksu
Viestit: 316
Liittynyt: 03 Elo 2014, 12:12
Car(s): ex: 156 2.0 TS -99
156 1.8 TS -02
Paikkakunta: Jämsä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja miaksu »

Ei oo tarkotus alkaa säkkikaupalla vaihtaa uusia osia ja kauheeta remppaa tekee kun se auto on kuitenki myytävänä. :shock:

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja m.sa »

No ei varmasti, mutta alkuperäinen kysymys olikin mitä sen kuntoon saattaminen vaatii. Ja jos vaatii laatikon irroittamisen niin ei sinne silloin kyllä kannata yli 200tkm ajettua kytkintä ym. osia kyllä jättää. Mutta tässä tapauksessa paras ehkä myydä just noin (kuten olet tekemässäkin).
Abarth 500 Esseesse

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

@m.sa
Jos siirtäjässä on tappi, joka kulkee kahteen suuntaan voi sen holkin ulkoreuna olla vaikka halki tai kulunut. Tämän seurauksena tappi kyllä painuu kivasti sisään ja kytkeytyy toinen vaihde, mutta ulosveto jää lyhyeksi ja sitämyöten ei lukita. Esimerkiksi. Mutta tämä on aivan turhaa spekulaatiota, kun en tosiaan tunne 156n laatikon rakennetta juuri yhtään.

Ainoastaan jonkun Tojotan laatikon säätäneenä voin sanoa, että k.o tapauksessa syynä yhden vaihteen hyppimiseen oli se, että siirtäjässä ei liikevara riittänyt ja vaihde ei lukittunut päälle.

Joka tapauksessa tarkastaisin siirtomekanismin, koska se on helppo tarkistaa.

Avatar
banditbusa
Viestit: 805
Liittynyt: 13 Touko 2013, 08:53
Car(s): Alfa Romeo 159 2.2 JTS
Alfa Romeo 156 2,5 24v Q-system
Alfa Romeo 156 2.0 TS SW
ex-Alfa Romeo 156 1,8 ts
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja banditbusa »

Joo maanantaina aijon tutkia tuon siirtomekanismin laatikon päältä,josko siinä olis jotain kun näytti helpattavan ihan holtittomasti kun vaihteita laitteli päälle.Ehkä siitä ei löydy mitään vikaa, kaiketi on kolmosen rattaissa ,mut katson kumminkin.
Tuntuis vain ettei rattaat noin vain mee sököks, kun ei ole kuulemma mitään rusahteluita ja rutinoita ole kuulunut käytössä. :silly:
Jos oikein oon ymmärtänyt, niin vika on tullut ihan yks kaks!

Avatar
banditbusa
Viestit: 805
Liittynyt: 13 Touko 2013, 08:53
Car(s): Alfa Romeo 159 2.2 JTS
Alfa Romeo 156 2,5 24v Q-system
Alfa Romeo 156 2.0 TS SW
ex-Alfa Romeo 156 1,8 ts
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja banditbusa »

m.sa kirjoitti:No ei varmasti, mutta alkuperäinen kysymys olikin mitä sen kuntoon saattaminen vaatii. Ja jos vaatii laatikon irroittamisen niin ei sinne silloin kyllä kannata yli 200tkm ajettua kytkintä ym. osia kyllä jättää. Mutta tässä tapauksessa paras ehkä myydä just noin (kuten olet tekemässäkin).
Jep,noiden kaikkien osien vaihtaminen ei tässä tilanteessa ole järkevää. Mut nyt lähinnä minua kiinostaisi tietää onko jotain muita vaihtoehtoja olemassa, miksi kyseinen ongelma.Omakin epäilys alkujaankin ollut et kolmosen rattaat syyllisiä,mutta kauhean työn takana tarkastaa tämä asia.
Lähinnä nyt siis tuon siirtomekanismin rakenne kiinnostaa, kun se oikeasti on ihan hervoton kun vaihteita kytkee.
Tuskin sen tuollainen heiluva hälpätin kuuluu olla!

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Jeh. Laitahan tänne tietoa jos selviää niin voi joku muu joskus hyötyä. Ei siinä kyllä klappia saa olla, et kyllä Aqu varmaan ihan oikeilla jäljillä on jos sieltä on joku holkki pskana. Saako sitä sitä miten helpolla vaihdettua selviää kun pääset kohteelle.
Abarth 500 Esseesse

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja m.sa »

"Alfa156v6lla" oli tessun laatikko lattialla irrallaan. Ehkä siitä vois löytyä jotain vastausta..
Abarth 500 Esseesse

Avatar
banditbusa
Viestit: 805
Liittynyt: 13 Touko 2013, 08:53
Car(s): Alfa Romeo 159 2.2 JTS
Alfa Romeo 156 2,5 24v Q-system
Alfa Romeo 156 2.0 TS SW
ex-Alfa Romeo 156 1,8 ts
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja banditbusa »

m.sa kirjoitti:Jeh. Laitahan tänne tietoa jos selviää niin voi joku muu joskus hyötyä. Ei siinä kyllä klappia saa olla, et kyllä Aqu varmaan ihan oikeilla jäljillä on jos sieltä on joku holkki pskana. Saako sitä sitä miten helpolla vaihdettua selviää kun pääset kohteelle.
No tuollaista itsekkin pähkäillyt et oisko siellä jokin holkki tai vastaava,kuten tuolla jo aijemmin kyselin.
No tarvii uhrata maanantai tuon ihmettelyyn, josko jotain apua tuolle keksisi.

Avatar
banditbusa
Viestit: 805
Liittynyt: 13 Touko 2013, 08:53
Car(s): Alfa Romeo 159 2.2 JTS
Alfa Romeo 156 2,5 24v Q-system
Alfa Romeo 156 2.0 TS SW
ex-Alfa Romeo 156 1,8 ts
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja banditbusa »

m.sa kirjoitti:"Alfa156v6lla" oli tessun laatikko lattialla irrallaan. Ehkä siitä vois löytyä jotain vastausta..
Joo laittokin jo mulle pm;mää :-D et löytyy laatikko jos tarvesta esiintyy.
Mut en usko et kyseisen auton omistaja on innokas laatikon vaihto ideaan, kun on autoaan myymässä.

Avatar
miaksu
Viestit: 316
Liittynyt: 03 Elo 2014, 12:12
Car(s): ex: 156 2.0 TS -99
156 1.8 TS -02
Paikkakunta: Jämsä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja miaksu »

Juu tiedät etten ole välttis kovin innokas uuden laatikon ostoon.. Toki jos toooosi halvalla saa niin asia erikseen.. :-D quote="banditbusa"]
m.sa kirjoitti:"Alfa156v6lla" oli tessun laatikko lattialla irrallaan. Ehkä siitä vois löytyä jotain vastausta..
Joo laittokin jo mulle pm;mää :-D et löytyy laatikko jos tarvesta esiintyy.
Mut en usko et kyseisen auton omistaja on innokas laatikon vaihto ideaan, kun on autoaan myymässä.[/quote]

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Kerro tosiaan sitten miten kävi, ota myös kuvia jos mahdollista :)

Mielikuva tuli tuossa ajon aikana, että muistan kuulleeni jostakin Alfasta (156 tiettävästi), jossa vaijeri/tankomekanismin laatikon päästä yksi kiinnityspultti oli ollut löysällä/irti, joka aiheutti välystä = kaikki vaihteet ei AINA pelannut. Eli saattoi mennä asentoon, ettei liikevara riittänyt siirtäjää liikuttelemaan tarpeeksi.
Se vähä mitä jaksoin googletella, niin tuossa siirtomekanismissa tuntuu olevan jotain enempi tai vähempi tyypillistä vikaa, mutta en tosiaan yhtäkään kuvaa löytänyt noista ongelmista.

Muutama tapaus löytyi ulkomailta, joissa nimenomaa joko kolmos- tai nelosvaihde tipahdellut kiihdyttäessä pois pelistä alkuun, sitten ei enää lainkaan kytkeytynyt - syynä ainakin yhdessä oli nimenomaa laatikon ulkopuolinen siirtomekanismihässäkkä. Kuvia ei ollut, joten en tiedä minkälainen tuo on rakenteeltaan ja ulkomuistista en muista, vaikka pariin otteeseen moisen nähnyt.

legza
Viestit: 844
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 & 164 + Transit ja Citroën C5
Paikkakunta: Hollola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja legza »

http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-147 ... ost4565652
Täsmäiskö?

Tietyt toiminnot ei alfalta vaan onnistu. Vaihteensiirto ei kestä 75, 33 ja edellä mainituissa ainakaan. Toinen on vilkkujen palautus, ei toimi 75, 166 eikä 147 niikun pitäs. :)

Avatar
banditbusa
Viestit: 805
Liittynyt: 13 Touko 2013, 08:53
Car(s): Alfa Romeo 159 2.2 JTS
Alfa Romeo 156 2,5 24v Q-system
Alfa Romeo 156 2.0 TS SW
ex-Alfa Romeo 156 1,8 ts
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja banditbusa »

Aquatica kirjoitti:Kerro tosiaan sitten miten kävi, ota myös kuvia jos mahdollista :)

Mielikuva tuli tuossa ajon aikana, että muistan kuulleeni jostakin Alfasta (156 tiettävästi), jossa vaijeri/tankomekanismin laatikon päästä yksi kiinnityspultti oli ollut löysällä/irti, joka aiheutti välystä = kaikki vaihteet ei AINA pelannut. Eli saattoi mennä asentoon, ettei liikevara riittänyt siirtäjää liikuttelemaan tarpeeksi.
Se vähä mitä jaksoin googletella, niin tuossa siirtomekanismissa tuntuu olevan jotain enempi tai vähempi tyypillistä vikaa, mutta en tosiaan yhtäkään kuvaa löytänyt noista ongelmista.

Muutama tapaus löytyi ulkomailta, joissa nimenomaa joko kolmos- tai nelosvaihde tipahdellut kiihdyttäessä pois pelistä alkuun, sitten ei enää lainkaan kytkeytynyt - syynä ainakin yhdessä oli nimenomaa laatikon ulkopuolinen siirtomekanismihässäkkä. Kuvia ei ollut, joten en tiedä minkälainen tuo on rakenteeltaan ja ulkomuistista en muista, vaikka pariin otteeseen moisen nähnyt.
Jep,kerron kyllä jos saan jotain selville, tai löytyy vikaa kun maanantaina pääsen tutkiin asiaa.
Ei mullakaan ole hajua millainen toi siirtomekanismi ja siihen liittyvät osat siinä laatikon päällä ovat, mutta sen mitä sinne väliin huonosti näki kyseisessä autossa ,niin osat ainakin helpatti hervottomasti, enkä usko et niiden tuolla tavoin kuuluu heilua.
En kanssa hyvää kuvaa ole löytänyt, missä kaikki osat olisi paikallaan vaik koitin ettiä.

Avatar
banditbusa
Viestit: 805
Liittynyt: 13 Touko 2013, 08:53
Car(s): Alfa Romeo 159 2.2 JTS
Alfa Romeo 156 2,5 24v Q-system
Alfa Romeo 156 2.0 TS SW
ex-Alfa Romeo 156 1,8 ts
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja banditbusa »

legza kirjoitti:http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-147 ... ost4565652
Täsmäiskö?
Äkkipäältä paha sanoo onko 156 tessun hässäkkä tuollainen kun ei sinne väliin kunnolla nää,ennenkuin purkaa osia tieltä. Mut noita kuvia kun katsoo siellä on monta mahdollisuutta miksi se voi olla väljä ja helpattava.

Tietyt toiminnot ei alfalta vaan onnistu. Vaihteensiirto ei kestä 75, 33 ja edellä mainituissa ainakaan. Toinen on vilkkujen palautus, ei toimi 75, 166 eikä 147 niikun pitäs. :)

Avatar
banditbusa
Viestit: 805
Liittynyt: 13 Touko 2013, 08:53
Car(s): Alfa Romeo 159 2.2 JTS
Alfa Romeo 156 2,5 24v Q-system
Alfa Romeo 156 2.0 TS SW
ex-Alfa Romeo 156 1,8 ts
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja banditbusa »

No niin, aamulla aloitettu tessun kolmosen pois päältä hyppäämisen selvittely :-D
Kun ensin sain edestä tavaraa purettua, ja pääsin käsiksi vaihdelaatikon päällä oleviin vehkeisiin, niin aikas helposti löyty todennäköinen syyllinen, miksi ei pysy päällä ja miksi koko vivusto on aivan hervoton. :silly:
Tuo akseli mihin ruuvimeisselin kärki osottaa, joka menee vaihdelaatikkoon sen läpivienti on aivan väljä lähes parin millin välys, siinä todennäköisesti kuuluu olla jokin holkki mikä on todella kulunut :? .En tiedä miten tuon sais purettua,mut eipä se paljoo auttaiskaan kun ei siihen kumminkaan ole nyt mitään holkkia.Ehkä eperistä voisi löytyä tuon holkin tieto, mut en oo ehtinyt katseleen.
Oisko jollain hyviä ehdotuksia millä tuota nyt saisi tukevoitua ettei olisi niin väljä!!!???
20150406_092438.jpg
(164.86 KiB) Tiedosto ladattu 4427 kertaa
siis nämä osat vaihdettava jos haluais et tulee kuntoon, ja todennäköisesti poistuu tuo vaihteen hyppiminen kun ei ole välystä.
Eperistä katsotut osa.
-46428085 Shaft
-7612842 Bush
-14454080 Seal gasket
-7612844 Spacer
-46516310 Spacer

Mut et saa noi uusittua on laatikko irroitettava! Hirvee homma, eikä oikein onnistu mun tallissa kun ei oo autonosturia.Jos oon oikein ymmärtänyt niin alakautta otettava pois. :silly:
Viimeksi muokannut banditbusa, 06 Huhti 2015, 13:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Noin yleisesti, POM-muovitangosta olen sorvaillut, kun on tarvinnut jonnekin holkkeja.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

Avatar
banditbusa
Viestit: 805
Liittynyt: 13 Touko 2013, 08:53
Car(s): Alfa Romeo 159 2.2 JTS
Alfa Romeo 156 2,5 24v Q-system
Alfa Romeo 156 2.0 TS SW
ex-Alfa Romeo 156 1,8 ts
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja banditbusa »

sämpy kirjoitti:Noin yleisesti, POM-muovitangosta olen sorvaillut, kun on tarvinnut jonnekin holkkeja.
Jep,tuo on töistä tuttu aine.Mutta tätä akselia ei saa pois kun se ei nouse ylös kuin hieman,tarvisi vaihdelaatikko ottaa pois et sais sisäkautta akselin nouseen kun siirtäjät on vissiin tässä kiinni tai jotain.

Avatar
banditbusa
Viestit: 805
Liittynyt: 13 Touko 2013, 08:53
Car(s): Alfa Romeo 159 2.2 JTS
Alfa Romeo 156 2,5 24v Q-system
Alfa Romeo 156 2.0 TS SW
ex-Alfa Romeo 156 1,8 ts
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja banditbusa »

Eli tuosta kuvasta osat 1,11,13,3 ja 15 tarvis vaihtaa et väljys poistuisi.
naread.exe.png
(12.03 KiB) Tiedosto ladattu 4371 kertaa

Avatar
Macela
Viestit: 2365
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
166 2.5 V6 -01
156 2.5 V6 -99
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Macela »

Manuaali suosittelee 185 leveitä renkaita 156:een, lukuunottamatta V6:sta johon 205:sta..

Olis tarjolla 185/65R15 kesäpyörät niin olisko hyvät V6:ssa? 15" pepperpoteilla, nyt tosiaan itellä on 205/60R15 muistaakseni.
Noni

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

^kyllä ihan kottiksen renkaat ovat, lailliset tosin. Vielä muistuksena, että se 205/60r15 on se "optimi" kun vanne 15". 16" peruskoko 205/55r16.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^^
Itseasiassa 15" aluvanteelle vakiokoko on 205/60R15. Manuaalin mukaan sitten talvirenkaat (tai ylipäänsä PELTIvanteet 15") on 185/65R15.
Käytännössä nämä ovat melkein se ja sama:
185/65R15
195/65R15 (on hieman korkeampi, koska 65% profiilikorkeus on toki enemmän 195mm:stä kuin 185mm:stä)
205/60R15. Muistaakseni 205/60 ja 185/65 ero oli peräti 2.5mm korkeuden osalta.

Itselläni on ollut talvirenkaat 185/65R15, on aika pirun passeli koko pepperpoteille - noissa vaan tuntuu jotenkin painoluokat olemaan heikosti saatavilla, ainakaan tarpeeksi korkeata. Tai sitten maksaa.
195/65R15 kesärenkaat oli ex-tessussa ja myös tässä JTD:ssä, kunnes vaihdoin uudet rinkulat alle: nyt 205/60R15.

Tuo 205/60 on pepperpoteille aika "hassu" koko, se kun jatkaa vanteen kaartevaa muotoa rungon puoliväliin asti, eli näyttää joidenkin mielestä suorastaan rivolta. Omasta mielestä ihan jees.
Jos taas haluaa jämäkkää ajoa peruskoossa, niin 185/65 on varmaan se hyvä veto? 195/65 on omasta mielestäni aivan liian korkea profiili, kun tuo 205/60 on taas aika sopiva. Mielipiteitä kaikki, kukakin tehkööt just niinkun haluavat.

PS.
Eri versioiden ja eri ikäisten samanlaisten manuaaleissa on selkeitä eroja noissa "peruskooissa", joissakin jotakin kokoa ei lainkaan kerrota, toisissa taas kerrotaan monta eri kokoa ihan fyysisestä manuaalista riippuen jne.

Tässä vielä rengaskokolaskuri, niin voi verrata käytännön eroja. Pieniä ovat;
http://www.vuoksenkumi.fi/fi/tuotteet/t ... skuri.html

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

185/65r15 perusrenkaan kantavuus on 560kg. Ei tule tuo ongelmaksi 156:n kanssa.

Avatar
Macela
Viestit: 2365
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
166 2.5 V6 -01
156 2.5 V6 -99
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Macela »

Muistin väärin, renkaat olikin 195/65R15, kiitoksia noista kuitenkin :) ^^

Edit:
Aquatica kirjoitti:^^


Tuo 205/60 on pepperpoteille aika "hassu" koko, se kun jatkaa vanteen kaartevaa muotoa rungon puoliväliin asti, eli näyttää joidenkin mielestä suorastaan rivolta.
Jep
Viimeksi muokannut Macela, 09 Huhti 2015, 20:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Noni

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^^
Toki, mutta 500kg on jo rajoilla V6:n ja JTD:n kanssa. 460kg / 475kg taisi olla keulan painot tuossa tovi sitten katsastuksessa. Nyt on 91:t, eli 615kg ja ne sentään pysyy renkaan muodossa järkevillä ilmanpaineilla... 88:t, jotka on siis otteen mukaan myös OK (185/65 ainakin), vaativat aivan järkyttävät paineet, jotteivat menneet kunnolla linttaan.

195/65 ja 185/65 on kuitenkin ne halvimmat kokoluokat ja onhan 185/65 sopivan kapea, joten ei ole pahasti uraherkkä tai edes raskas vierintä, eli siinä mielessä hyvä veto. Itse halusin nyt tokaa kertaa sitten vuoden 2010 kesärenkaat 205 leveyteen 15", voi kyllä hieman herkiksi urille sanoa :D

Silti, en vaihtais milliäkään. :)

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Koittanut tässä kesämattoja katsella jalkatilaan, tarjontaa on vähän liikaakin. Voisi olla ei-mustat ja mielellään teksteillä, laadukkaat.
Osaako joku sanoa mitä EI kannata ainakaan ostaa, jos ei uskalla mitään mattofirmaa suorastaan suositella.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

Avatar
JMC
Viestit: 1083
Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
Car(s): 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98
Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JMC »

Mistähän vois johtua 156:n nykivä käytös? Koneena 2.0 T.spark vuosimallia -01 ja etenkin kylmällä koneella meno on ärsyttävän nykivää pienillä kierroksilla, jalan poisto kaasulta aiheuttaa myös terävän nykäyksen.
Nämä kaikki ongelmat poistuvat kuumalla koneella.
Ei koodeja taulussa.

Kuulin semmoista juttua että mittariston takana on eräs johto jonka katkaisemalla tämä häviää ja tilalle tulee joku lievempi ongelma. Googlella en löytänyt mitään tuollaista tarinaa joten voi olla että mua on vedetty nokasta kunnolla.

Tänään rupes kuulumaan kummia ääniä konehuoneen puolelta. Ikäänkuin ulinan/vinkunan tapaista.. Samaa ääntä tämä piti aikaisemmin sillon kun kytkimen pisti pohjaan vauhdista, kylmällä koneella. Painelaakeriksi ensin epäilin, se lienee vielä alkuperäinen.
Ex. Tessukka piti myös samaa ääntä samassa tilanteessa.
No, tänään tuo ääni kuitenkin voimistui ja kuului ihan koska tykkäsi, lähinnä kuormittaessa.
Täytyy kokeilla varmaan ekaks uudella apulaitehihnalla ja katsoa samalla jakohihnan yläsuojakopan alle..
Minusta tuo kuulostaa kyllä erilaiselta kuin luistava hihna mutta kokeillaan :)

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja m.sa »

JMC kirjoitti: Kuulin semmoista juttua että mittariston takana on eräs johto jonka katkaisemalla tämä häviää ja tilalle tulee joku lievempi ongelma.
Sen enempää asiaa tuntematta, en kyllä usko tähän. Ja luulen, että on parempi ettet katko johtoja 8)
Abarth 500 Esseesse

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Tarkista JMC kuitenkin OT-öljyn määräkin, ettei ole tehostin, kun vinkuu.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
hagger16
Viestit: 3071
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

JMC kirjoitti:Mistähän vois johtua 156:n nykivä käytös? Koneena 2.0 T.spark vuosimallia -01 ja etenkin kylmällä koneella meno on ärsyttävän nykivää pienillä kierroksilla, jalan poisto kaasulta aiheuttaa myös terävän nykäyksen. Nämä kaikki ongelmat poistuvat kuumalla koneella.Ei koodeja taulussa.
Omani on toiminut näin aina.. Tai minusta toiminta on nuhaista. Sehän tuo lisämausteensa, että ei välttämättä aina. Tuntuu liittyvän kuun asentoon ja ilmankosteuteen.. Pari kilometriä ajettua, tuntuu pieni nykäys ja sitten kaikki toimii normaalisti.

Olen kuvitellut olevan ominaisuus (olisinko joskus lukenut jostain liittyvän päästöihin), mutta mikäli tähän löytyy joku ratkaisu, niin mielellään otetaan parannukset vastaan.

Mitenkäs JMC:n edellinen tessu toimi?
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
JMC
Viestit: 1083
Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
Car(s): 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98
Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JMC »

Ohjaustehostimen öljymäärä on hyvä veikkaus, täytyy tarkastaa. Apulaitehihnan vaihdan joka tapauksessa, näky olevan halkeamia jo jonkun verran.
Tuo ääni on aika voimakas, yritin ajella ikkuna auki mutta mitään ei kuulunut.. Kun vaan ei olis mitään vakavampaa..
Edellisessä tessussa ei ollut tätä vaivaa, se oli tosin vaijeri kaasulla, mutta niin taitaa olla haggerinkin?
Silläpä tätä ihmettelinkin kun ei edellinen tätä tehnyt.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Heitetäänpäs vähän ajatelmaa tuohon JMC:n & Haggerin mainitsemaan nuhaisuuteen. Tuttu efekti omassani, siis molemmissa yksilöissä, joissa siis fyysisesti sama pannu. Ennen teki tuota puolikylmän koneen rykimistä alle 3000 kierroksen ja vaikka tasakaasulla ajoi, niin parin kilometrin päästä auto nykäisi ja alkoi kiihtymään, vaikkei polkimen asento muuttunut. Tämä on ilmeisesti moottorin lämpöihin liittyvä ominaisuus ja liittyy ymmärrykseni mukaan, siis vailla tietoa, jotenkin ajoituksenmuuntimen toimintaan.
Nykyään tuota featurea ei enää omassani ole, eikä mihinkään ole koskettu. Sen tiedän, että ajoituksen muunnin on pelistä pois, siis vainaa ja kone alkaa muutenkin kunnolla vetämään vasta 3000:ssa. Samaan aikaan, kun muunnin kuoli kuukausi sitten, on poistunut myös tuo alakierrosten rötääminen ns. puolikylmänä. Nyt on ollut jo sen verran lämpöisiä päiviä, että olisi jo ilmennyt, jos olisi tallessa ollakseen.

Tuota ajoituksenmuuntimen aiheuttamaa alaväännön puutetta olen oppinut "sietämään", enkä asialle ennen hihnapokaa tee mitään, olettaen, että auto vielä vuodenkin päästä on elävien kirjoissa.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Olikos tuossa moottorissa "juuttuvapituuksinen" imusarja? Voisko se aiheuttaa tuota?
Abarth 500 Esseesse

Avatar
hagger16
Viestit: 3071
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Niin, omani on ensimmäisiä 156:a ja vaijerilla siis.

Alfissimon kuvailemat oireet kuulosti tutulle ja ominaisuutena tuota olen pitänyt. Sikäli jännä, että on välillä aina pahempi ja välillä tuntuu menohaluja olevan jo käynnistyksestä lähtien. Lämpöihin se varmasti jotenkin liittyy.

Mukavahan tuohonkin "ominaisuuteen" olisi saada joku selitys.
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
JMC
Viestit: 1083
Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
Car(s): 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98
Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JMC »

Kylläh näissä muuttuvapituuksinen sarja on, sitä en tiedä vaikuttaako se millä tavalla. Luulisi ainakin olevan nuhainen, jos ei se rumpu käänny siellä ollenkaan.
Kyllä tässä vedot tuntus olevan tallessa. Mitään selvää nykäystä ennen vedon palaamista ei tunnu, kuten teillä.
Itse "nypytys" poistuu muutaman kilometrin ajon jälkeen, mutta tuo kaasun vapautuksen jälkeinen terävä nykäys häviää hiljalleen kun on ajanut muutaman kymmenen kilometriä..
Hankala sanoa, edellisessä tessussa ei tämmöistä ollut ja muista tämän lisäksi ei sitten olekkaan kokemusta.
Edellinen oli tolkuttoman laiska ja tämä nypyttää :mrgreen:

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Mittariston takana oleva johto-tarina on tämän foorumin perusteella ihan oikeaa totta.
Tosin se ei käsittääkseni tuohon vaikuta mitenkään, vaan nimenomaa siihen kun auto sakkaa vapaalle tiputtaessa ja kytkimen ylös nostaessa, esim. risteykseen pysähtyessä.

En viitsi edes yrittää muistaa mikä pinni oli kyseessä, taisi olla nopeusmittarin takana ABS:ltä tuleva "ylimääräinen" nopeustiedon johto?

Avatar
JMC
Viestit: 1083
Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
Car(s): 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98
Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JMC »

No ei mua sitten ihan täysin oo vedätetty :)
Itse en tästä tiedä mitään, kuulin vain tarinaa..

Ulina tuntuu hävinneen hihnan vaihdolla, ja jakopään seutuvilla kaikki ok.

Nykiminen jatkuu, ja tosiaan parinkymmenen kilometrin ajon jälkeen käytös muuttuu täysin. Ei minkäänlaista nykimistä missään ajotilanteessa. Kai se on sit vaan ominaisuus :shock:

Avatar
katiska
Viestit: 472
Liittynyt: 19 Loka 2009, 10:19
Car(s): AR8, 164, GTV, 155, 156:ia, Sprintit, Ducatoja, Camaro, Trans Sport, RSV Mille
Paikkakunta: Villähde

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja katiska »

JMC kirjoitti:Nykiminen jatkuu, ja tosiaan parinkymmenen kilometrin ajon jälkeen käytös muuttuu täysin. Ei minkäänlaista nykimistä missään ajotilanteessa. Kai se on sit vaan ominaisuus :shock:
Kannattaa tsekata lämpöanturi (se ecu:lle päin näkyvä puoli). Vaikka piuha ja FES mukaan liikkeelle lähtiessä -> tuohon muutokseen asti.

CF2 koneissa on tyypillistä että ensimmäinen kilometri mennään open loopissa -> nykäisy -> closed loop. Oireileva lämpöanturi saattaa tehdä kaikkea kivaa.
En tyytynyt tavanomaiseen.

Avatar
JMC
Viestit: 1083
Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
Car(s): 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98
Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JMC »

^Lämpötiloista se ilmeisesti johtuu. Täytyy kytkeä läppäriin joskus kun siihen on mahdollisuus.
Kiitos vinkeistä.

Sitten voisinkin paiskata seuraavan kysymyksen pöytään koskien ilmastointi laitetta.
Tässä mun yksilössä on jälkiasenteinen kylmästöinti ja autosta löytyy Autocliman paperit. Mitään teknistä tietoa esim. kylmäaineen määrästä tai öljyistä ei löydy mistään ja nyt tuosta on ilmeisesti kylmäaine hukassa. Voiko olla että tuohon menee saman verran ainetta kuin tehdas asenteisessa?
Onko kellään enempi tietoa näistä jälkiasennus ilmastoinneista mitä Delta on tehnyt näihin?
Mahdolliset varaosatkin voi olla tarpeen jos selviää että järjestelmä jostain vuotaa..

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Sautio »

Kuinka olette saaneet sopimaan etuylätukivarsien kiinnityspultin "väärinpäin", ainakin omassa 156.ssa pultinpää ja mutteri vastaavat jouseen? iso kasa prikkoja toiseen päähän ja kapeampi mutteri tms? Laitoin suosiolla pultin oikeinpäin kun vaihdoin uudet ylätukivarret, sen verran helppo toi tolppa on laskea alas ettei jaksanut tehdä ranetusta siihen kohtaan :)

Entä onko normaalia että uusilla alatukivarsilla kori nouse samalla kun tunkkaa napaa alapallonivelen alta ylös, onko noi uudet tukivarsien kumipuslat tosiaan noin jäykät?
Joustintuen, vai miksi sitä kutsutaankaan, haarukan pultti on vielä kiristämättä kummaltakin puolelta, ne kun käsittääkseni pitää kiristää vasta pyörät maassa?
Yllättävän helposti meni noi Delphin valmistamat alatukivarret paikalleen. Rasvaakin niissä oli, mutta se näytti molybdeeniltä, poistin sen ja laitoin parempilaatuista tilalle.
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

^ole kyllä itse laittanut sen pultin oikeinpäin, koska helppo se tolppa sieltä pois on ottaa. Se mutterikin on vähän sitten kurasuojassa paremmin. Jousi on väärinpäin asennettuna tosiaan lähellä. Kyllähän niissä puslissa vähän jäykkyyttä on, hyvin jaksavat kannatella napaa, kun tolppa pois. Kiristä tosiaan se haarukan alapultti vasta auto laskettuna. Momentti oli aika maukas, jotain 11kiloa.

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Sautio »

Pultinpää ja mutteristakin osa jäi jousen sisään, ei järkeä laittaa pulttia niinpäin, väittäisin. Riippuu varmaan jousien leveydestä, mutta noissa omassa kulkineessani olevilla jousilla tuo oli mahdoton toteutus.

Etuvakaajien puslien kanssa joutui kyllä sadattelemaan eilen ihan huolella, niiden pulttikiinnityksien kohdalla on apurungon sisäpuolella vahviketeräkset, jotka ainakin omassani tulivat vakaajien pulttien mukana alas sinne apurungon sisälle, ja tietty menivät aina väärään asentoon kun koetti pulttia laittaa paikalleen. Apurungon rei'istä pääsi taskulampulla näkemään sen verran ettei niitä oltu hitsattu tehtaalla kiinni apurunkoon, ei näkynyt siis mitään korroosiovaurioita tai mitään jälkiäkään hitsauksista.
Ymmmärrän hyvin miksi noihin suositellaan vaihdettavaksi kerralla koko vakaaja puslineen, tai sitten laitetaan vaan puuruuveja "koristeeksi" katsastuksen ajaksi :)
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

^tarkoitatko sitä pannan alapuoliskoa vai mitä?

Vastaa Viestiin