Nelipyöräsuuntauksen teettäminen
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 510
- Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
- Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry - Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Nelipyöräsuuntauksen teettäminen
Mmmoro.
Jos ihminen haluaa teettää MiToonsa neliyöräsuuntauksen jossain Tampereen nurkilla, niin missä kannattaa tai missä ei kannata vai onko mitään väliä?
Alle on laitettu Eibachin jouset, ja ohjaus on todella levoton...
Jos ihminen haluaa teettää MiToonsa neliyöräsuuntauksen jossain Tampereen nurkilla, niin missä kannattaa tai missä ei kannata vai onko mitään väliä?
Alle on laitettu Eibachin jouset, ja ohjaus on todella levoton...
932 937 955
Re: Nelipyöräsuuntauksen teettäminen
Mitä nelipyöräsuuntaukseen tulee, niin Mitossa ei taida paljoa taakse säätöjä olla. Tampereen paikoista ei tietoa, mutta eiköhän tuon luulisi onnistuvan kaikilta laitteet omaavalta.
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: Nelipyöräsuuntauksen teettäminen
Perushommaa, pitäisi luonnistua keneltä vaan jolla kunnon laitteet.
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=8&t=17112
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=8&t=17112
pyöräkulmiensäädöt -10%, 72€
-
- Viestit: 510
- Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
- Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry - Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Re: Nelipyöräsuuntauksen teettäminen
Jes, perässä ei paljon taida säädettävää olla...
Mutta: ei kuulkaa ole niin yksinkertaista perushommaa etteikö sitä joku asentajantorvelo sössisi. Siksi kyselen.
Mutta: ei kuulkaa ole niin yksinkertaista perushommaa etteikö sitä joku asentajantorvelo sössisi. Siksi kyselen.
932 937 955
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Nelipyöräsuuntauksen teettäminen
Saa mitossakin varmaankin taka-akselin runkokiinnityksistä kulkukulman kuntoon. Ihan pienen heiton takia ei kannata pultteja availla, mutta jos "vinossa" niin saa nätimmän klapun muutoskatsastukseen, kun auraus molemmin puolin sama.
Re: Nelipyöräsuuntauksen teettäminen
Missä olette teettäneet suuntauksen pk-seudulla? Pitäisi löytää joku paikka jossa suostuvat säätämään takapalkkia hiukan toiseen suuntaan (en löydä aiempaa säätömittauspaperia enkä enää muista kumpaanko sivuun sitä pitikään siirtää)?
Palkin pitäisi liikkua ihan hyvin koska se oli irti 30tkm sitten ja silloin laitoin kuparitahnaa pultteihin, luulisi niiden aukeavan vielä.
Edellisella kerralla säätäjä ei jostain syystä suostunut koskemaan palkin pultteihin vaikka kerroin sen olleen juuri irti. Säätövara ei aivan riittänyt, ja takapää tuli likimain oikein, ei ihan täysin kuitenkaan.
Palkin pitäisi liikkua ihan hyvin koska se oli irti 30tkm sitten ja silloin laitoin kuparitahnaa pultteihin, luulisi niiden aukeavan vielä.
Edellisella kerralla säätäjä ei jostain syystä suostunut koskemaan palkin pultteihin vaikka kerroin sen olleen juuri irti. Säätövara ei aivan riittänyt, ja takapää tuli likimain oikein, ei ihan täysin kuitenkaan.
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01
- Moritz
- Viestit: 200
- Liittynyt: 04 Huhti 2006, 23:43
- Car(s): 159 sw 3.2 Q4, 166 3.0 V6 -99
Ex. 33 QV -88, 75 turbo -87. - Paikkakunta: Riihimäki
Re: Nelipyöräsuuntauksen teettäminen
Hetkinen herrat!!!stoichiometric kirjoitti:Saa mitossakin varmaankin taka-akselin runkokiinnityksistä kulkukulman kuntoon. Ihan pienen heiton takia ei kannata pultteja availla, mutta jos "vinossa" niin saa nätimmän klapun muutoskatsastukseen, kun auraus molemmin puolin sama.
Täytyykö muutoskatsastuksessa olla myöskin klappu pyörien kulmista? Eiks pelkkä se joku E-hyväksyntäsertifikaatti riitä?
Sekin täytyy kaivaa jostain netistä kun Eibachien mukana ei tullut. Ragazzonin mukana taas tuli, mutta sitä ei kyselty
Jarru on vauhdin surma...
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Nelipyöräsuuntauksen teettäminen
^^willezin projektiketjussa koitin vähän tiedustella, että onko ja kuinka paljon "säätö"varaa tuon palkin runkokiinnityksessä. Onko kovasti camperin puolieroa vai mitä meinasit?
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Nelipyöräsuuntauksen teettäminen
^^Täytyy. Toinen vaihtoehto olisi (ilmeisesti) jonkun korjaamon leimaama/allekirjoittama todiste asianmukaisesta asennuksesta. Tuo kulmalappu on kuitenkin helpoin ja selvin klappu sen hyväksyntäpaperin lisäksi.
Re: Nelipyöräsuuntauksen teettäminen
^^ Unohdin kommentoida sinne Mutta kyllä sitä palkkia saisi siirrettyä jonkin verran, pultit kun on aika väljät palkin reikiin. Laitoin palkin paikalleen vain entisten prikkajälkien mukaan, eli meni sinnepäin sen asennus.
Pahus kun ei löydy sitä säätölappua, mä en noista cambereista ja castereista kovinkaan paljoa ymmärrä
Jompaan kumpaan suuntaan sitä palkkia olisi pitänyt sivusuunnassa siirtää, luokaa 2-3mm jotta olisi ollut kohdallaan.
Pahus kun ei löydy sitä säätölappua, mä en noista cambereista ja castereista kovinkaan paljoa ymmärrä
Jompaan kumpaan suuntaan sitä palkkia olisi pitänyt sivusuunnassa siirtää, luokaa 2-3mm jotta olisi ollut kohdallaan.
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Nelipyöräsuuntauksen teettäminen
^
Järvenpään Deltalla suostuvat tekemään. Hinta vaan varmasti kova.
Toinen jossa uskoisin onnistuvan kiltisti, on Järvenpäässä Carpojat - mutta edelleen, lisää siihen normaaliin 70-100eur kulmiensäätöön puoli tuntia työtä palkin säädöstä, jotta päästään edes lähelle - uskoisin että 150-200euroa kokonaishinta tuolle tulee, jos haluaa hifistellä. Myös Tuusulan Vianor on todettu varsin toimivaksi kulmiensäätöpaikaksi kohtuu hintaan, mutta itse pitää olla läsnä ettei nostele autoa väärästä paikasta...
Järvenpään Deltalla suostuvat tekemään. Hinta vaan varmasti kova.
Toinen jossa uskoisin onnistuvan kiltisti, on Järvenpäässä Carpojat - mutta edelleen, lisää siihen normaaliin 70-100eur kulmiensäätöön puoli tuntia työtä palkin säädöstä, jotta päästään edes lähelle - uskoisin että 150-200euroa kokonaishinta tuolle tulee, jos haluaa hifistellä. Myös Tuusulan Vianor on todettu varsin toimivaksi kulmiensäätöpaikaksi kohtuu hintaan, mutta itse pitää olla läsnä ettei nostele autoa väärästä paikasta...
Re: Nelipyöräsuuntauksen teettäminen
Ainiin, jos vaihtaa matalemmat jouset (ja tietty uudet iskarit) niin sitten kulmat muuttuvat taas kerran... taidan koettaa katsastaa auton noilla vanhoilla jousilla ja iskareilla, ja teetän kulmasäädöt vasta kun jostain löytyisi oikeanlainen alustasarja tuohon omaan JTD-kippooni.
Voisi kyllä suosiolla käyttää auton Carpojilla.
Voisi kyllä suosiolla käyttää auton Carpojilla.
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Nelipyöräsuuntauksen teettäminen
Paja ku paja, mut olkaa tarkkoina kulma-arvoista. Kyselkää vaik täältä/googlettakaa autoonne sopivat arvot, laittakaa muistiin ja kysykää pajalla mitä heän atk väittää arvoiksi.
Esim. Rauman Vianorin kusiuus laite väitti fiuden etucambereiden olevan plussa puolella. Onneks olin vieres ku asentaja sano ettei säätöalue riitä. Eli atkoossa merkkivirhe (+/-). Toinen paja; Alfaan taakse haritusta...
Edit;
Kolmas paja - sitikan ratti meni säädön jälkeen vinoon (rtpäiden vaihto). Selitys: Kun takapää on vinos. (tossa vain etuauraus säädettävissä)
No minkä hlvtin takia se atk laslee kulkukulman... Asentaja oikas ja sääti vain aurauskulman, oliko liian vanha atk vai miten se onnistukin sössimään kulkukulman...
Esim. Rauman Vianorin kusiuus laite väitti fiuden etucambereiden olevan plussa puolella. Onneks olin vieres ku asentaja sano ettei säätöalue riitä. Eli atkoossa merkkivirhe (+/-). Toinen paja; Alfaan taakse haritusta...
Edit;
Kolmas paja - sitikan ratti meni säädön jälkeen vinoon (rtpäiden vaihto). Selitys: Kun takapää on vinos. (tossa vain etuauraus säädettävissä)
No minkä hlvtin takia se atk laslee kulkukulman... Asentaja oikas ja sääti vain aurauskulman, oliko liian vanha atk vai miten se onnistukin sössimään kulkukulman...
Viimeksi muokannut jalittam, 19 Huhti 2015, 00:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Nelipyöräsuuntauksen teettäminen
^ Aika julmaa touhua.
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Nelipyöräsuuntauksen teettäminen
Eli olkaa tarkkoina. Ei tartte sit ihmetellä et miks renkaat kuluu vturalleen vaik just säädetty. Mul ainaki fiuden/alfan renkaat kuluu kohtuu tasaseen.
Edit;
Fiudeen laitettu camberpultit eteen ja alfassa säädettävät pf-puslat edes.
Edit;
Fiudeen laitettu camberpultit eteen ja alfassa säädettävät pf-puslat edes.
Re: Nelipyöräsuuntauksen teettäminen
Niin olikos siellä 156:n takatuennoissa edes mitään säätömahdollisuuksiakaan, eikö ne tukivarret olleet kaikki ihan kiinteitä ja siinä se, takakelkan paikkaa säätämällä toteutuu säädöt, vai muistanko taas ihan väärin?
Jollain epäkeskopulteilla kait onnistuisi saamaan lisää säätövaraa joko camberiin tai casteriin, jotain tuollaista muistaisin lukeneeni joskus jostain?
Jollain epäkeskopulteilla kait onnistuisi saamaan lisää säätövaraa joko camberiin tai casteriin, jotain tuollaista muistaisin lukeneeni joskus jostain?
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01
- katiska
- Viestit: 472
- Liittynyt: 19 Loka 2009, 10:19
- Car(s): AR8, 164, GTV, 155, 156:ia, Sprintit, Ducatoja, Camaro, Trans Sport, RSV Mille
- Paikkakunta: Villähde
Re: Nelipyöräsuuntauksen teettäminen
Poikittaisten takatukivarsien alukelkan puoleisissa kiinnityksissä on säädöt.Sautio kirjoitti:Niin olikos siellä 156:n takatuennoissa edes mitään säätömahdollisuuksiakaan, eikö ne tukivarret olleet kaikki ihan kiinteitä ja siinä se, takakelkan paikkaa säätämällä toteutuu säädöt, vai muistanko taas ihan väärin?
En tyytynyt tavanomaiseen.
Re: Nelipyöräsuuntauksen teettäminen
Olikos siellä tosiaan jotkin sellaiset epäkeskoprikat ja niillä se säätö tapahtuu? Hitto kun on sama pää kesät talvet. Muistaisin että jokin säätövara ei takapäässä ihan riittänyt, ja siksi olisi sitä takapalkkia pitänyt siirtää.katiska kirjoitti:Poikittaisten takatukivarsien alukelkan puoleisissa kiinnityksissä on säädöt.Sautio kirjoitti:Niin olikos siellä 156:n takatuennoissa edes mitään säätömahdollisuuksiakaan, eikö ne tukivarret olleet kaikki ihan kiinteitä ja siinä se, takakelkan paikkaa säätämällä toteutuu säädöt, vai muistanko taas ihan väärin?
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Nelipyöräsuuntauksen teettäminen
Aurausta voi säätää epäkeskoilla. Kelkkaa poikittain liikuttamalla voinee symmetrisoida camberit, vaikuttanee myös auraukseen.
Re: Nelipyöräsuuntauksen teettäminen
^kiitos tiedosta!!
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Nelipyöräsuuntauksen teettäminen
Jos kulmat vintinväntin, ni kannattanee tarkastaa ekaks tuennan helat. Esim. Willezin rojektiketjussa jotain höpinöita asiasta. Onks nosteltu väärist paikoist, ajettu huolella monttuun, puslat huonontuneet... Merkki ku merkki, samalla periaatteella noi paskottuu ja korjaus samankaltainen, joissain säädettävyyttä enempi tai vähempi. Esim nois mun fiudes ja sitikas takapäät laakereilla kolmiovarsissa - ei säätöä - muuta ku kulkukulman hieronta aparin klapilla. 159:stä löytyy takaalta auraus ja camber - jota pitäski viel hieroa - ratin lisäks. Ku viimekesänä oli akku pitkän aikaa irti ja todnäk kytkettäessä ratti vähä vinos, jolloin rattianturin nollakohta meni vtuiks. Mul oli apurunko irti ja alusta palasina ja kulmien säädös ratti säädettiin atk:n mukaan nollaan. Oli perhana oikeasti 1,5 astetta vinos. Eli kun auto menee suoraan ja atkoo näyttää ratille 0 astetta, ni oikeesti ratti sen ärsyttävän 1,5 asteen verran vinossa.
Eli kandee myös oma atk ottaa mukaan säädätykseen, ni saa rattikulma-anturin oikeaan asentoon, ts ratin suoraan. Tai kalibroitua sen säädössä tarvittaessa. Toihan on näitä esp juttuja...
Lisäks esim 159 pf-pusla säädöissä kannattanee valita paja, mis säädön voi tehdä auto nostettuna. Muutoin menee aikaa ja norttia iteroidessa säätöjä kohdilleen jumpatessa autoa ylösalas. Eli säätöatk osaa laskea kulmat myös noston jälkeen. Kun siel ylävarren ympärillä ei oo oikein tilaa auto ajokorkeudessa. Helpottaa jos pääsee säätämään renkaan ja lokasuojan välistä.
159:n alkuperäisillä alatukivarsilla voi myös hieroa casteria, kun takapuslan kiinnityksen pultinläpiviennit on ovaalin malliset. Tarvike TRVssä ne oli pyöreät.
Eli kandee myös oma atk ottaa mukaan säädätykseen, ni saa rattikulma-anturin oikeaan asentoon, ts ratin suoraan. Tai kalibroitua sen säädössä tarvittaessa. Toihan on näitä esp juttuja...
Lisäks esim 159 pf-pusla säädöissä kannattanee valita paja, mis säädön voi tehdä auto nostettuna. Muutoin menee aikaa ja norttia iteroidessa säätöjä kohdilleen jumpatessa autoa ylösalas. Eli säätöatk osaa laskea kulmat myös noston jälkeen. Kun siel ylävarren ympärillä ei oo oikein tilaa auto ajokorkeudessa. Helpottaa jos pääsee säätämään renkaan ja lokasuojan välistä.
159:n alkuperäisillä alatukivarsilla voi myös hieroa casteria, kun takapuslan kiinnityksen pultinläpiviennit on ovaalin malliset. Tarvike TRVssä ne oli pyöreät.
- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Nelipyöräsuuntauksen teettäminen
Kun ei siellä mitään epäkeskoprikkoja ole, niin ensimmäisen montun jälkeen on "säätö" toisessa äärilaidassa.jalittam kirjoitti:159:n alkuperäisillä alatukivarsilla voi myös hieroa casteria, kun takapuslan kiinnityksen pultinläpiviennit on ovaalin malliset.
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Nelipyöräsuuntauksen teettäminen
^ei ole. Noissa kiinitys reijissä on yleensäkin vähän väljyyttä, ei se tukivarsi silti siellä kolaa reiän reunasta reunaan.
-
- Viestit: 510
- Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
- Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry - Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Re: Nelipyöräsuuntauksen teettäminen
Noni. Nyt kun tätä lukee niin tulee heti se fiilis että kun vie auton pajalle, on fifti-sixti tsäänssi että tulee paskempana takaisin
932 937 955
Re: Nelipyöräsuuntauksen teettäminen
Tuossa valmistajan ohjearvot MiTo:on, niin ei tarvi arpoa onko suuntauslaitteen ohjearvot oikeat vai ei. Takapään auraukseen näyttää olevan kahta arvoa alustasta riippuen, mutta +1,8 arvolla osutaan molempiin.
Koodi: Valitse kaikki
Front wheel toe in (mm)
- 1 +/- 1 mm
Front wheel camber (degrees)
- 27’ +/- 20’
Front pillar caster (degrees)
+ 3° 29’ +/- 30’
Rear wheel toe in (mm)
+ 1.7 +/- 2 (Standard 0)
Rear wheel toe in (mm)
+ 1.9 +/- 2 (Standard A)
Rear wheel camber (degrees)
- 1° +/- 20’
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: Nelipyöräsuuntauksen teettäminen
Pitääkin tsekkaa vielä tota takakelkkaa jos saisi sitä liikuttamalla camberit tasan. Ensiviikolla voisi tämän tehdä.
-
- Viestit: 510
- Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
- Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry - Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Re: Nelipyöräsuuntauksen teettäminen
Miljoonat kiitokset!Jarsan kirjoitti:Tuossa valmistajan ohjearvot MiTo:on, niin ei tarvi arpoa onko suuntauslaitteen ohjearvot oikeat vai ei. Takapään auraukseen näyttää olevan kahta arvoa alustasta riippuen, mutta +1,8 arvolla osutaan molempiin.
...
932 937 955
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Nelipyöräsuuntauksen teettäminen
Aurauksen arvoissakin kannattanee käyttää asteita, ettei tarvi arpoa rengaskokojen kanssa. Ja joko täys tankki tai tyhjä, riippuen niistä arvoista mitä annettu. Nää uudemmat lienevät kuormaamattomina, sekin kannattanee selvittää.
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Nelipyöräsuuntauksen teettäminen
Vaihoin taakse ne joustimien/iskarien yläpäät ja ratti meni vinoon. Joten kulmapukille vainen. Taka camperin puolieroksi jäi 24min Tuollainen ero ei kuitenkaan vaadi jatkotoimenpiteitä.
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: Nelipyöräsuuntauksen teettäminen
^ Mikäköhän näitä alffoja vaivaa kun takapään camberit heittää jokasella Toisaalta,oli tänään juuri F10 bmw, jossa vasen taka -3`10 ja oikea -1`00 Onneksi niissä on camberin säätö takana.
Ite säädän kulmat tässä lähipäivinä ja ajattelin koittaa tuota takakelkkaa ottaa pultit hiukan auki ja nitkauttaa oikealle camberien tasaamiseksi. Mitäköhän meenaa jos avaa pultteja hiukan kun auto on alhaalla ? Vai pitääkö ensin säätää ja sitten toivoa että meni oikein ?
Ite säädän kulmat tässä lähipäivinä ja ajattelin koittaa tuota takakelkkaa ottaa pultit hiukan auki ja nitkauttaa oikealle camberien tasaamiseksi. Mitäköhän meenaa jos avaa pultteja hiukan kun auto on alhaalla ? Vai pitääkö ensin säätää ja sitten toivoa että meni oikein ?
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: Nelipyöräsuuntauksen teettäminen
Pistetään vielä tänne. Eli takakelkka elää ainakin 0*10min - 0*15min. Mahdollisesti jopa enemmän. Eli jos on takacambereissa heittoa,niin tuolla konstilla saa ne kohdilleen. Tietysti iskarin alapään kiinnityksellä kapeammalla vanteella kuin 9,5" saa myös pyöräkohtaisesti säädettyä vielä enemmän. Ohessa omat arvot tämänpäivän säädön jälkeen.
Re: Nelipyöräsuuntauksen teettäminen
Pitänee käydä tutkituttamassa omasta ensin kuskin puolen ripustukset edestä koska narisee ja oli syönyt talvirengasta hieman muita enemmän. (Onneksi tasaisesesti.) Ja sitten viedä suuntaukseen. Oliko jotain suositusta paikasta tästä PK-seudulta? Vai vienkö vaan lähimpään Vianoriin?
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Nelipyöräsuuntauksen teettäminen
Vianor kyllä hoitaa, mutta muistutan vielä: vahdi sitä operaatiota. Eivät melkein missään halvalla hinnalla tuppaa jaksamaan hakea hyviä kulmia, vaan vetävät just just ohjearvoihin - valitettavasti.
Myöskin se, että kuuluuko heillä tuohon tarkastus väljien varalta, on aina tarkistettava. Kaikki sanoo, mutta itselleni ainakin kahteen kertaan eri lafkoissa kulmia säädetty vaikka väljää on...
Myöskin se, että kuuluuko heillä tuohon tarkastus väljien varalta, on aina tarkistettava. Kaikki sanoo, mutta itselleni ainakin kahteen kertaan eri lafkoissa kulmia säädetty vaikka väljää on...
Re: Nelipyöräsuuntauksen teettäminen
Juuri tuon vuoksi ehkä veisinkin mielelläni sellaiseen putiikkiin jossa suuntauksen suorittava tyyppi ei olisi "vaan töissä täällä".
Re: Nelipyöräsuuntauksen teettäminen
Herttoniemen Vianoria voi ainakin itse suositella, tosin Alfaa en ole siellä säädättänyt. Tuntityönä tekevät eli ei kilpaile hinnalla jos haluat hyvän. Säätävät aika paljon harraste/erikoisautoja.
-
- Viestit: 844
- Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
- Car(s): Alfa 75 & 164 + Transit ja Citroën C5
- Paikkakunta: Hollola
Re: Nelipyöräsuuntauksen teettäminen
Jokaisesta pyöränkulmien säädätyspaikastahan saa tuon tulosteen mukaan, josta näkee mitä kulmia säädetty ja mihin arvoon.
Luonnollisesti niitä kulmia ei säädetä, mitkä ei oo tehty säädettäviksi tai ei pysty säätämään.
Mitenkäs Willez kun kirjoitit tuossa, että "takakelkka elää ainakin 0*10min - 0*15min" ja että sillä saa arvot kohdilleen. Tuota sun lappusta kun lukee niin sunhan pitäisi saada säädettyä ihan kokonaisia asteitakin. Vai onko tuo ohjearvo sulla jotenkin väärin? Vai enkö mä tajuu taas?
Luonnollisesti niitä kulmia ei säädetä, mitkä ei oo tehty säädettäviksi tai ei pysty säätämään.
Mitenkäs Willez kun kirjoitit tuossa, että "takakelkka elää ainakin 0*10min - 0*15min" ja että sillä saa arvot kohdilleen. Tuota sun lappusta kun lukee niin sunhan pitäisi saada säädettyä ihan kokonaisia asteitakin. Vai onko tuo ohjearvo sulla jotenkin väärin? Vai enkö mä tajuu taas?
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Nelipyöräsuuntauksen teettäminen
^willez tasasi puolieroa palkinsiirrolla. 156:ssa on säädöt ainostaan molempien päiden auraukselle, pystykulmien kanssa on sitten enemmän tai vähemmän jumppaamista (osien vaihtoa, takaiskareiden kiinitysreikien muokkaamista yms). Etupään muokkaaminen on vaikeampaa, oikeastaan jo hankalaa. Riittävästi madallettaessa nuo camperit menevät aina ohjearvojen ulkopuolelle, eikä siitä kannata olla huolissaan, se on se tontituksen hinta. Jos laitetaan 5 satakilosta kyytiin ihan vakiojousiseen ja katotaan kulmat, niin "madallus" on tapahtunut ja camperit pielessä. Auto on kuitenkin suunniteltu myös täydellä kuormalla ajettavaksi. Rajuilla pystykulmilla toki rengaskulumaa on enemmän ja jossain tilanteissa saattaa olla liukkailla keleillä pitoa hieman vähemmän. Niin ne vormuloissakin säätää selvään sadekelin kilpailuun pyörät pystympään, kuulemma. Willezillä on Gta tontissa ja "suipot" pyörät alla, ei taida olla tilojen puolesta paljoa mahdollisuuksia alkaa nysväämään pyöriä pystympään.
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: Nelipyöräsuuntauksen teettäminen
Juurikin näin. Jos vääntäis iskarin alapäät toiseen ääriasentoon niin varmaan rouhis kaareen. Tämäkin jo on uskomatonta ettei tämänkokosilla vanteilla raavi mihenkää