Nelipyöräsuuntauksen teettäminen

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
juri
Viestit: 510
Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Nelipyöräsuuntauksen teettäminen

Viesti Kirjoittaja juri »

Mmmoro.

Jos ihminen haluaa teettää MiToonsa neliyöräsuuntauksen jossain Tampereen nurkilla, niin missä kannattaa tai missä ei kannata vai onko mitään väliä?

Alle on laitettu Eibachin jouset, ja ohjaus on todella levoton...
932 937 955

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Nelipyöräsuuntauksen teettäminen

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Mitä nelipyöräsuuntaukseen tulee, niin Mitossa ei taida paljoa taakse säätöjä olla. Tampereen paikoista ei tietoa, mutta eiköhän tuon luulisi onnistuvan kaikilta laitteet omaavalta.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: Nelipyöräsuuntauksen teettäminen

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Perushommaa, pitäisi luonnistua keneltä vaan jolla kunnon laitteet.
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=8&t=17112
pyöräkulmiensäädöt -10%, 72€

juri
Viestit: 510
Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Nelipyöräsuuntauksen teettäminen

Viesti Kirjoittaja juri »

Jes, perässä ei paljon taida säädettävää olla...

Mutta: ei kuulkaa ole niin yksinkertaista perushommaa etteikö sitä joku asentajantorvelo sössisi. Siksi kyselen.
932 937 955

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Nelipyöräsuuntauksen teettäminen

Viesti Kirjoittaja palkus »

Saa mitossakin varmaankin taka-akselin runkokiinnityksistä kulkukulman kuntoon. Ihan pienen heiton takia ei kannata pultteja availla, mutta jos "vinossa" niin saa nätimmän klapun muutoskatsastukseen, kun auraus molemmin puolin sama.

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nelipyöräsuuntauksen teettäminen

Viesti Kirjoittaja Sautio »

Missä olette teettäneet suuntauksen pk-seudulla? Pitäisi löytää joku paikka jossa suostuvat säätämään takapalkkia hiukan toiseen suuntaan (en löydä aiempaa säätömittauspaperia enkä enää muista kumpaanko sivuun sitä pitikään siirtää)?
Palkin pitäisi liikkua ihan hyvin koska se oli irti 30tkm sitten ja silloin laitoin kuparitahnaa pultteihin, luulisi niiden aukeavan vielä.
Edellisella kerralla säätäjä ei jostain syystä suostunut koskemaan palkin pultteihin vaikka kerroin sen olleen juuri irti. Säätövara ei aivan riittänyt, ja takapää tuli likimain oikein, ei ihan täysin kuitenkaan.
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01

Avatar
Moritz
Viestit: 200
Liittynyt: 04 Huhti 2006, 23:43
Car(s): 159 sw 3.2 Q4, 166 3.0 V6 -99
Ex. 33 QV -88, 75 turbo -87.
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Nelipyöräsuuntauksen teettäminen

Viesti Kirjoittaja Moritz »

stoichiometric kirjoitti:Saa mitossakin varmaankin taka-akselin runkokiinnityksistä kulkukulman kuntoon. Ihan pienen heiton takia ei kannata pultteja availla, mutta jos "vinossa" niin saa nätimmän klapun muutoskatsastukseen, kun auraus molemmin puolin sama.
Hetkinen herrat!!!
Täytyykö muutoskatsastuksessa olla myöskin klappu pyörien kulmista? Eiks pelkkä se joku E-hyväksyntäsertifikaatti riitä?
Sekin täytyy kaivaa jostain netistä kun Eibachien mukana ei tullut. Ragazzonin mukana taas tuli, mutta sitä ei kyselty :shock:
Jarru on vauhdin surma...

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Nelipyöräsuuntauksen teettäminen

Viesti Kirjoittaja palkus »

^^willezin projektiketjussa koitin vähän tiedustella, että onko ja kuinka paljon "säätö"varaa tuon palkin runkokiinnityksessä. Onko kovasti camperin puolieroa vai mitä meinasit?

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Nelipyöräsuuntauksen teettäminen

Viesti Kirjoittaja palkus »

^^Täytyy. Toinen vaihtoehto olisi (ilmeisesti) jonkun korjaamon leimaama/allekirjoittama todiste asianmukaisesta asennuksesta. Tuo kulmalappu on kuitenkin helpoin ja selvin klappu sen hyväksyntäpaperin lisäksi.

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nelipyöräsuuntauksen teettäminen

Viesti Kirjoittaja Sautio »

^^ Unohdin kommentoida sinne :oops: Mutta kyllä sitä palkkia saisi siirrettyä jonkin verran, pultit kun on aika väljät palkin reikiin. Laitoin palkin paikalleen vain entisten prikkajälkien mukaan, eli meni sinnepäin sen asennus.
Pahus kun ei löydy sitä säätölappua, mä en noista cambereista ja castereista kovinkaan paljoa ymmärrä :oops:
Jompaan kumpaan suuntaan sitä palkkia olisi pitänyt sivusuunnassa siirtää, luokaa 2-3mm jotta olisi ollut kohdallaan.
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Nelipyöräsuuntauksen teettäminen

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Järvenpään Deltalla suostuvat tekemään. Hinta vaan varmasti kova.
Toinen jossa uskoisin onnistuvan kiltisti, on Järvenpäässä Carpojat - mutta edelleen, lisää siihen normaaliin 70-100eur kulmiensäätöön puoli tuntia työtä palkin säädöstä, jotta päästään edes lähelle - uskoisin että 150-200euroa kokonaishinta tuolle tulee, jos haluaa hifistellä. Myös Tuusulan Vianor on todettu varsin toimivaksi kulmiensäätöpaikaksi kohtuu hintaan, mutta itse pitää olla läsnä ettei nostele autoa väärästä paikasta...

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nelipyöräsuuntauksen teettäminen

Viesti Kirjoittaja Sautio »

Ainiin, jos vaihtaa matalemmat jouset (ja tietty uudet iskarit) niin sitten kulmat muuttuvat taas kerran... taidan koettaa katsastaa auton noilla vanhoilla jousilla ja iskareilla, ja teetän kulmasäädöt vasta kun jostain löytyisi oikeanlainen alustasarja tuohon omaan JTD-kippooni.
Voisi kyllä suosiolla käyttää auton Carpojilla.
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01

jalittam
Viestit: 1690
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Nelipyöräsuuntauksen teettäminen

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Paja ku paja, mut olkaa tarkkoina kulma-arvoista. Kyselkää vaik täältä/googlettakaa autoonne sopivat arvot, laittakaa muistiin ja kysykää pajalla mitä heän atk väittää arvoiksi.
Esim. Rauman Vianorin kusiuus laite väitti fiuden etucambereiden olevan plussa puolella. Onneks olin vieres ku asentaja sano ettei säätöalue riitä. Eli atkoossa merkkivirhe (+/-). Toinen paja; Alfaan taakse haritusta...

Edit;
Kolmas paja - sitikan ratti meni säädön jälkeen vinoon (rtpäiden vaihto). Selitys: Kun takapää on vinos. (tossa vain etuauraus säädettävissä)
No minkä hlvtin takia se atk laslee kulkukulman... Asentaja oikas ja sääti vain aurauskulman, oliko liian vanha atk vai miten se onnistukin sössimään kulkukulman...
Viimeksi muokannut jalittam, 19 Huhti 2015, 00:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Nelipyöräsuuntauksen teettäminen

Viesti Kirjoittaja palkus »

^ :shock: Aika julmaa touhua. :shock:

jalittam
Viestit: 1690
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Nelipyöräsuuntauksen teettäminen

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Eli olkaa tarkkoina. Ei tartte sit ihmetellä et miks renkaat kuluu vturalleen vaik just säädetty. Mul ainaki fiuden/alfan renkaat kuluu kohtuu tasaseen.

Edit;
Fiudeen laitettu camberpultit eteen ja alfassa säädettävät pf-puslat edes.

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nelipyöräsuuntauksen teettäminen

Viesti Kirjoittaja Sautio »

Niin olikos siellä 156:n takatuennoissa edes mitään säätömahdollisuuksiakaan, eikö ne tukivarret olleet kaikki ihan kiinteitä ja siinä se, takakelkan paikkaa säätämällä toteutuu säädöt, vai muistanko taas ihan väärin?
Jollain epäkeskopulteilla kait onnistuisi saamaan lisää säätövaraa joko camberiin tai casteriin, jotain tuollaista muistaisin lukeneeni joskus jostain?
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01

Avatar
katiska
Viestit: 472
Liittynyt: 19 Loka 2009, 10:19
Car(s): AR8, 164, GTV, 155, 156:ia, Sprintit, Ducatoja, Camaro, Trans Sport, RSV Mille
Paikkakunta: Villähde

Re: Nelipyöräsuuntauksen teettäminen

Viesti Kirjoittaja katiska »

Sautio kirjoitti:Niin olikos siellä 156:n takatuennoissa edes mitään säätömahdollisuuksiakaan, eikö ne tukivarret olleet kaikki ihan kiinteitä ja siinä se, takakelkan paikkaa säätämällä toteutuu säädöt, vai muistanko taas ihan väärin?
Poikittaisten takatukivarsien alukelkan puoleisissa kiinnityksissä on säädöt.
En tyytynyt tavanomaiseen.

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nelipyöräsuuntauksen teettäminen

Viesti Kirjoittaja Sautio »

katiska kirjoitti:
Sautio kirjoitti:Niin olikos siellä 156:n takatuennoissa edes mitään säätömahdollisuuksiakaan, eikö ne tukivarret olleet kaikki ihan kiinteitä ja siinä se, takakelkan paikkaa säätämällä toteutuu säädöt, vai muistanko taas ihan väärin?
Poikittaisten takatukivarsien alukelkan puoleisissa kiinnityksissä on säädöt.
Olikos siellä tosiaan jotkin sellaiset epäkeskoprikat ja niillä se säätö tapahtuu? Hitto kun on sama pää kesät talvet. Muistaisin että jokin säätövara ei takapäässä ihan riittänyt, ja siksi olisi sitä takapalkkia pitänyt siirtää.
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01

jalittam
Viestit: 1690
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Nelipyöräsuuntauksen teettäminen

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Aurausta voi säätää epäkeskoilla. Kelkkaa poikittain liikuttamalla voinee symmetrisoida camberit, vaikuttanee myös auraukseen.

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nelipyöräsuuntauksen teettäminen

Viesti Kirjoittaja Sautio »

^kiitos tiedosta!!
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01

jalittam
Viestit: 1690
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Nelipyöräsuuntauksen teettäminen

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Jos kulmat vintinväntin, ni kannattanee tarkastaa ekaks tuennan helat. Esim. Willezin rojektiketjussa jotain höpinöita asiasta. Onks nosteltu väärist paikoist, ajettu huolella monttuun, puslat huonontuneet... Merkki ku merkki, samalla periaatteella noi paskottuu ja korjaus samankaltainen, joissain säädettävyyttä enempi tai vähempi. Esim nois mun fiudes ja sitikas takapäät laakereilla kolmiovarsissa - ei säätöä - muuta ku kulkukulman hieronta aparin klapilla. 159:stä löytyy takaalta auraus ja camber - jota pitäski viel hieroa - ratin lisäks. Ku viimekesänä oli akku pitkän aikaa irti ja todnäk kytkettäessä ratti vähä vinos, jolloin rattianturin nollakohta meni vtuiks. Mul oli apurunko irti ja alusta palasina ja kulmien säädös ratti säädettiin atk:n mukaan nollaan. Oli perhana oikeasti 1,5 astetta vinos. Eli kun auto menee suoraan ja atkoo näyttää ratille 0 astetta, ni oikeesti ratti sen ärsyttävän 1,5 asteen verran vinossa.

Eli kandee myös oma atk ottaa mukaan säädätykseen, ni saa rattikulma-anturin oikeaan asentoon, ts ratin suoraan. Tai kalibroitua sen säädössä tarvittaessa. Toihan on näitä esp juttuja...

Lisäks esim 159 pf-pusla säädöissä kannattanee valita paja, mis säädön voi tehdä auto nostettuna. Muutoin menee aikaa ja norttia iteroidessa säätöjä kohdilleen jumpatessa autoa ylösalas. Eli säätöatk osaa laskea kulmat myös noston jälkeen. Kun siel ylävarren ympärillä ei oo oikein tilaa auto ajokorkeudessa. Helpottaa jos pääsee säätämään renkaan ja lokasuojan välistä.
159:n alkuperäisillä alatukivarsilla voi myös hieroa casteria, kun takapuslan kiinnityksen pultinläpiviennit on ovaalin malliset. Tarvike TRVssä ne oli pyöreät.

Avatar
hjpp
Viestit: 1568
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
Paikkakunta: Espoo

Re: Nelipyöräsuuntauksen teettäminen

Viesti Kirjoittaja hjpp »

jalittam kirjoitti:159:n alkuperäisillä alatukivarsilla voi myös hieroa casteria, kun takapuslan kiinnityksen pultinläpiviennit on ovaalin malliset.
Kun ei siellä mitään epäkeskoprikkoja ole, niin ensimmäisen montun jälkeen on "säätö" toisessa äärilaidassa.

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Nelipyöräsuuntauksen teettäminen

Viesti Kirjoittaja palkus »

^ei ole. Noissa kiinitys reijissä on yleensäkin vähän väljyyttä, ei se tukivarsi silti siellä kolaa reiän reunasta reunaan. :)

juri
Viestit: 510
Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Nelipyöräsuuntauksen teettäminen

Viesti Kirjoittaja juri »

Noni. Nyt kun tätä lukee niin tulee heti se fiilis että kun vie auton pajalle, on fifti-sixti tsäänssi että tulee paskempana takaisin :roll:
932 937 955

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Nelipyöräsuuntauksen teettäminen

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Tuossa valmistajan ohjearvot MiTo:on, niin ei tarvi arpoa onko suuntauslaitteen ohjearvot oikeat vai ei. Takapään auraukseen näyttää olevan kahta arvoa alustasta riippuen, mutta +1,8 arvolla osutaan molempiin.

Koodi: Valitse kaikki

Front wheel toe in (mm)
- 1 +/- 1 mm

Front wheel camber (degrees)
- 27’ +/- 20’

Front pillar caster (degrees)
+ 3° 29’ +/- 30’

Rear wheel toe in (mm)
+ 1.7 +/- 2 (Standard 0)

Rear wheel toe in (mm)
+ 1.9 +/- 2 (Standard A)

Rear wheel camber (degrees)
 - 1° +/- 20’

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Nelipyöräsuuntauksen teettäminen

Viesti Kirjoittaja willez »

Pitääkin tsekkaa vielä tota takakelkkaa jos saisi sitä liikuttamalla camberit tasan. Ensiviikolla voisi tämän tehdä.

juri
Viestit: 510
Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Nelipyöräsuuntauksen teettäminen

Viesti Kirjoittaja juri »

Jarsan kirjoitti:Tuossa valmistajan ohjearvot MiTo:on, niin ei tarvi arpoa onko suuntauslaitteen ohjearvot oikeat vai ei. Takapään auraukseen näyttää olevan kahta arvoa alustasta riippuen, mutta +1,8 arvolla osutaan molempiin.
...
Miljoonat kiitokset!
932 937 955

jalittam
Viestit: 1690
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Nelipyöräsuuntauksen teettäminen

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Aurauksen arvoissakin kannattanee käyttää asteita, ettei tarvi arpoa rengaskokojen kanssa. Ja joko täys tankki tai tyhjä, riippuen niistä arvoista mitä annettu. Nää uudemmat lienevät kuormaamattomina, sekin kannattanee selvittää.

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Nelipyöräsuuntauksen teettäminen

Viesti Kirjoittaja palkus »

Vaihoin taakse ne joustimien/iskarien yläpäät ja ratti meni vinoon. Joten kulmapukille vainen. Taka camperin puolieroksi jäi 24min :( Tuollainen ero ei kuitenkaan vaadi jatkotoimenpiteitä. :)
kulmat.jpg

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Nelipyöräsuuntauksen teettäminen

Viesti Kirjoittaja willez »

^ Mikäköhän näitä alffoja vaivaa kun takapään camberit heittää jokasella :silly: Toisaalta,oli tänään juuri F10 bmw, jossa vasen taka -3`10 ja oikea -1`00 :mrgreen: Onneksi niissä on camberin säätö takana.

Ite säädän kulmat tässä lähipäivinä ja ajattelin koittaa tuota takakelkkaa ottaa pultit hiukan auki ja nitkauttaa oikealle camberien tasaamiseksi. Mitäköhän meenaa jos avaa pultteja hiukan kun auto on alhaalla ? Vai pitääkö ensin säätää ja sitten toivoa että meni oikein ? :roll:

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Nelipyöräsuuntauksen teettäminen

Viesti Kirjoittaja willez »

Pistetään vielä tänne. Eli takakelkka elää ainakin 0*10min - 0*15min. Mahdollisesti jopa enemmän. Eli jos on takacambereissa heittoa,niin tuolla konstilla saa ne kohdilleen. Tietysti iskarin alapään kiinnityksellä kapeammalla vanteella kuin 9,5" saa myös pyöräkohtaisesti säädettyä vielä enemmän. Ohessa omat arvot tämänpäivän säädön jälkeen.

Kuva

Marutei
Viestit: 512
Liittynyt: 10 Marras 2012, 19:42

Re: Nelipyöräsuuntauksen teettäminen

Viesti Kirjoittaja Marutei »

Pitänee käydä tutkituttamassa omasta ensin kuskin puolen ripustukset edestä koska narisee ja oli syönyt talvirengasta hieman muita enemmän. (Onneksi tasaisesesti.) Ja sitten viedä suuntaukseen. Oliko jotain suositusta paikasta tästä PK-seudulta? Vai vienkö vaan lähimpään Vianoriin?

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Nelipyöräsuuntauksen teettäminen

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Vianor kyllä hoitaa, mutta muistutan vielä: vahdi sitä operaatiota. Eivät melkein missään halvalla hinnalla tuppaa jaksamaan hakea hyviä kulmia, vaan vetävät just just ohjearvoihin - valitettavasti.
Myöskin se, että kuuluuko heillä tuohon tarkastus väljien varalta, on aina tarkistettava. Kaikki sanoo, mutta itselleni ainakin kahteen kertaan eri lafkoissa kulmia säädetty vaikka väljää on...

Marutei
Viestit: 512
Liittynyt: 10 Marras 2012, 19:42

Re: Nelipyöräsuuntauksen teettäminen

Viesti Kirjoittaja Marutei »

Juuri tuon vuoksi ehkä veisinkin mielelläni sellaiseen putiikkiin jossa suuntauksen suorittava tyyppi ei olisi "vaan töissä täällä".

frosted
Viestit: 17
Liittynyt: 02 Heinä 2012, 15:09

Re: Nelipyöräsuuntauksen teettäminen

Viesti Kirjoittaja frosted »

Herttoniemen Vianoria voi ainakin itse suositella, tosin Alfaa en ole siellä säädättänyt. Tuntityönä tekevät eli ei kilpaile hinnalla jos haluat hyvän. Säätävät aika paljon harraste/erikoisautoja.

legza
Viestit: 844
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 & 164 + Transit ja Citroën C5
Paikkakunta: Hollola

Re: Nelipyöräsuuntauksen teettäminen

Viesti Kirjoittaja legza »

Jokaisesta pyöränkulmien säädätyspaikastahan saa tuon tulosteen mukaan, josta näkee mitä kulmia säädetty ja mihin arvoon.

Luonnollisesti niitä kulmia ei säädetä, mitkä ei oo tehty säädettäviksi tai ei pysty säätämään.

Mitenkäs Willez kun kirjoitit tuossa, että "takakelkka elää ainakin 0*10min - 0*15min" ja että sillä saa arvot kohdilleen. Tuota sun lappusta kun lukee niin sunhan pitäisi saada säädettyä ihan kokonaisia asteitakin. Vai onko tuo ohjearvo sulla jotenkin väärin? Vai enkö mä tajuu taas? :lol:

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Nelipyöräsuuntauksen teettäminen

Viesti Kirjoittaja palkus »

^willez tasasi puolieroa palkinsiirrolla. 156:ssa on säädöt ainostaan molempien päiden auraukselle, pystykulmien kanssa on sitten enemmän tai vähemmän jumppaamista (osien vaihtoa, takaiskareiden kiinitysreikien muokkaamista yms). Etupään muokkaaminen on vaikeampaa, oikeastaan jo hankalaa. :-D Riittävästi madallettaessa nuo camperit menevät aina ohjearvojen ulkopuolelle, eikä siitä kannata olla huolissaan, se on se tontituksen hinta. :-D Jos laitetaan 5 satakilosta kyytiin ihan vakiojousiseen ja katotaan kulmat, niin "madallus" on tapahtunut ja camperit pielessä. Auto on kuitenkin suunniteltu myös täydellä kuormalla ajettavaksi. Rajuilla pystykulmilla toki rengaskulumaa on enemmän ja jossain tilanteissa saattaa olla liukkailla keleillä pitoa hieman vähemmän. Niin ne vormuloissakin säätää selvään sadekelin kilpailuun pyörät pystympään, kuulemma. Willezillä on Gta tontissa ja "suipot" pyörät alla, ei taida olla tilojen puolesta paljoa mahdollisuuksia alkaa nysväämään pyöriä pystympään. :-D

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Nelipyöräsuuntauksen teettäminen

Viesti Kirjoittaja willez »

Juurikin näin. Jos vääntäis iskarin alapäät toiseen ääriasentoon niin varmaan rouhis kaareen. Tämäkin jo on uskomatonta ettei tämänkokosilla vanteilla raavi mihenkää :shock:

Vastaa Viestiin