Poliittinen keskustelu 2015

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Giallo Pozzuoli
Viestit: 1930
Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
Paikkakunta: Kuopio

Re: Poliittinen keskustelu 2015

Viesti Kirjoittaja Giallo Pozzuoli »

No nyt alkaa insinörtillä tulemaan sellaisia olkiukkoja, että jätän osaltani keskustelun tähän. Varsin mustavalkoiseksi alkaa mennä.

METROPOLII! METROPOLI! METROPOLI! :lol: :lol: :lol:

Avatar
wekkuli
Viestit: 1348
Liittynyt: 29 Joulu 2012, 22:19
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Poliittinen keskustelu 2015

Viesti Kirjoittaja wekkuli »

http://yle.fi/uutiset/kuvataiteilijat_h ... aa/7960244

Markkinataloudessa palkkaa maksetaan työstä, joka tuottaa jotain lisäarvoa toisille ihmisille. Pelkkä palkan "haluaminen" ei ihan riitä vielä sen saamiseksi normaalityöntekijöille ja yrittäjille. Ilmeisesti taiteilijoille sen pitäisi kuitenkin riittää, kunhan vain "haluaa" palkkaa.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Poliittinen keskustelu 2015

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

^no herranenaika, pitäähän kaikkein saada mitä kukin poraa.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Poliittinen keskustelu 2015

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Täällä kun on joka asiaan tuntija, niin selvittäkääs tämmösen idean juuri:
24 vuotta tiettyä hommaa työkseen tehnyt kaveri käy haastattelussa. Siellä selviää, että firmalla olis just sopiva homma, mutta se pitää aloittaa kolmen kuukauden palkattomana työkokeiluna ja jos kokeilu sujuu hyvin, saattaa olla mahdollista päästä tuettuun palkkatyöhön kuudeksi kuukaudeksi. Jos taas palkkatukiprosentti ei ole maksimi, homma kaatuu siihen. Kokeiltava työ on juuri tuota 24 vuotta jo kokeiltua.

Kuvauksestani selviää, että a) Suomessa on käytössä orjatyö ja b) työttömätkin on jobyhteiskunnan toimin jaettu ainakin kolmeen ryhmään, jotka ovat ansiosidonnaiselle juuri jääneet, sillä yli vuoden olleet ja perusturvalleen pudonneet.

Avatar
wekkuli
Viestit: 1348
Liittynyt: 29 Joulu 2012, 22:19
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Poliittinen keskustelu 2015

Viesti Kirjoittaja wekkuli »

Kuinkahan paljon tuokin tilanne kuvastaa sitä, että työntekijän palkkaaminen on yritykselle Suomessa saakelinmoinen riski. Jos meillä olisi likvidimmät työmarkkinat, koko homma olisi molemmin puolin sujuvaa ja erityisesti työntekijöiden etu. Win-win.

Avatar
mutt
Viestit: 3972
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Re: Poliittinen keskustelu 2015

Viesti Kirjoittaja mutt »

h_lauri kirjoitti:Täällä kun on joka asiaan tuntija, niin selvittäkääs tämmösen idean juuri:
Kysymys lienee sarkastinen?

Ideahan on, että saadaan pätevä työntekijä ilmaiseksi tai hyvin pienellä yhteiskunnan tukemalla palkalla. Sitten kun pitäisi alkaa maksamaan täyttä palkkaa, todetaan, että ei tämä nyt oikeastaan sulle sopiva homma olekaan, ja otetaan jonosta seuraava. Parhaimmillaan näitä pidetään useampiakin samaan aikaan, ja laitetaan vähän niinkuin kilpailemaan toisiaan vastaan siinä uskossa, että vakipaikka olisi tiedossa (kuka tekee eniten palkatonta ylityötä.) On tullut nähtyä tätäkin, onneksi itse en ollut siinä tilanteessa.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Poliittinen keskustelu 2015

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Ei, kyllä mä olin tosissani. Nimittäin noihin hommiinhan otetaan vain niitä juoppoja laiskureita, joilta oikeasti pitäisi ottaa kaikki tuet pois, jotta ymmärtäisivät mennä niihin töihin, joita ei ole.

Tuossakin kuviossa olisi kaksi kaveria samassa työssä, mutta toinen saisi palkkaa, loma- ja eläkekertymät sekä työterveyshuollon. Osa suomalaisista on sitä mieltä, että kuviossa ei ole mitään vikaa ja että se on oikeudenmukainen. Palkatonta työtä tekevähän on juuri semmoinen, joka on itse halunnut saada potkut ja jäädä elämään sillä pirun isolla, noin 750 euron kuukausikorvauksella.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Poliittinen keskustelu 2015

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

wekkuli kirjoitti:Kuinkahan paljon tuokin tilanne kuvastaa sitä, että työntekijän palkkaaminen on yritykselle Suomessa saakelinmoinen riski. Jos meillä olisi likvidimmät työmarkkinat, koko homma olisi molemmin puolin sujuvaa ja erityisesti työntekijöiden etu. Win-win.
Tämä.

Paitsi, että korjaus on jo olemassa. Valitettavasti jopa toimiva sellainen, mutta sitä käytetään (vielä) turhan vähän.
Sitä kutsutaan nimellä vuokratyö. Firma kun solmii vuokratyön välittäjän kanssa sopimuksen, voivat duunaria vaihtaa jos on syytä.
Tietenkään tätä ei tehdä niissä tapauksissa, joissa halutaan ilmainen orja - kuten tuossa yllämainitussa.

PS.
Luojan kiitos olen onnistunut orjatyöt välttämään, siis sellaiset joita en itse ole valinnut.
Mutta tuo asenne on perseestä. Toisaalta myös työnantajan velvoitteet ovat aivan liian kovat AB Suomi Oy:ssa.

legza
Viestit: 844
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 & 164 + Transit ja Citroën C5
Paikkakunta: Hollola

Re: Poliittinen keskustelu 2015

Viesti Kirjoittaja legza »

Mitkäs näitä riskejä työntekijän palkkaamisessa erityisesti on? Suomessa voi tuotannollisiin ja taloudellisiin syihin vedoten aika helposti potkasta työntekijän pois ja henkilö joutuu vielä irtisanomis ajan tekemään työtä. Eikä duunareilla ainakaan mitään irtisanomiskorvauksia tarvi maksaa ellei työnantaja irtisano laittomasti.

Toki firma ei voi suoraan palkata samaan duuniin uutta työntekijää esim.puoleen hintaan tai harjottelijaa. Toki sekin onnistunee, jos muuttaa vähän toimenkuvan nimeä eikä entinen työntekijä ole olevinaan pätevä "uuteen" työhön. Ilmeisesti kaivattua joustoa olisi se, että työntekijää voisi vaihtaa kun sukkia?

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Poliittinen keskustelu 2015

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Duunarin voi aivan hyvin vaihtaa toiseen. Ensin valitaan poispotkittavat ja tehdään niistä oma osastonsa. Sitten päätetään lakkauttaa osasto ja järjestetään yyteet. Yyteiden lopussa ilmoitetaan, että kenkää tulee. Kun jätkät on heitetty ulos perjantaina kello 9.30, voi maanantaina ottaa samoihin hommiin viisi miestä ulkoistuspalvelulta. Ja ihan laillisesti!

Ainoastaan typerykset uikuttavat irtisanomisen vaikeudesta.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Poliittinen keskustelu 2015

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Viimeisin työpaikkani oli vuokratyöfirma. Sössökeskuksessa oli yksi Isoworksin kaveri, viisi baronalaista ja yksi eilakaislalainen. Priimaa tuppas tulemaan, ku työsopparit oli kahta kuukautta. Tuulipukutemppelifirma olis saanu parempilaatuista duunia, jos olis palkannu ite meidät eikä ostanu palvelua fujitsulta, joka osti sen isoworksilta, joka vuokras duunarit ulkoa. Kukaan ei voittanut, paitsi fujitsun osakkeenomistajat.

sanctus
Viestit: 1053
Liittynyt: 08 Syys 2010, 12:27
Car(s): Giulietta 1.4 TB MultiAir 125 kw

Re: Poliittinen keskustelu 2015

Viesti Kirjoittaja sanctus »

En tiedä ihan tarkkaan, mistä valitus siitä, että Suomessa työntekijän irtisanominen olisi jotenkin hirvittävän hankalaa. Jos osaa edes auttavasti lukea, niin jopa työsopimuslakia tavaamalla huomaa, että laiton irtisanominen voi tulla työnantajalle kalliiksi, eli irtisanomisen perusteet on syytä olla lain mukaiset, mutta kyllähän laki antaa aika mukavasti mahdollisuuksia suorittaa irtisanominen sillä kuuluisalla kollektiiviperusteella.

Avatar
wekkuli
Viestit: 1348
Liittynyt: 29 Joulu 2012, 22:19
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Poliittinen keskustelu 2015

Viesti Kirjoittaja wekkuli »

Mutta mikään ei estä työntekijää haastamasta (liiton asianajajan avustuksella) työnantajaa oikeuteen. Siellähän sitten väännät ja tiedän kyllä ainakin yhdessä tapauksessa käyneen niin, että käräjäoikeus tuomitsi korvauksia työnantajan maksettavaksi, vaikka maalaisjärjellä piti olla aivan selvä homma työnantajan puolelta. Kyseessä oli tilanne, jossa työnantajan (reilusti suurin) asiakas oli ilmoittanut, että ko työntekijällä ei (luokattoman käytöksen ja huonon töiden hoidon vuoksi) sitten ole enää asiaa asiakkaan tiloihin, tai jos tulee, niin loppuu palveluiden ostaminen työnantajalta. No tämän seurauksena se oli sitten irtisanominen => käräjät => vahingonkorvauksia, vaikka työnantaja ei voinut vaikuttaa asiaan mitenkään (paitsi lyömällä pensselit santaan).

Kyllä duunari voi saada varsinkin pienen työnantajan kuseen ja kunnolla jos on m-lkku tai ei ymmärrä vastapuolta mitenkään. Ja uskokaa pois, sellaisia ihmisiä kyllä riittää.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Poliittinen keskustelu 2015

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Myöskin liittojen ansiosta mm. varasteleva työntekijä saa korvauksia firmalta, kun se potkitaan pihalle.
Vaikka kaiken järjen ja jopa lain mukaan se on irtisanomisperuste. Mutta käräjät kun on käräjät, siellä asiat taas menee juuri niinkuin sattuu menemään...

http://www.city.fi/blogit/sori/tyonteki ... aja/129482

Tossa toki on vain niitä kaikkein räikeimpiä esimerkkejä, eikä tilanne aivan varmasti NORMAALISTI tuollainen ole. Mutta tuo antaa sitä karumpaa kuvaa myös.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Poliittinen keskustelu 2015

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Hankalaa tuntui olevan päästä eroon kaverista jota ei työnteko isommin kiinnostanut mutta omat oikeudet olivat kyllä hyvin hanskassa. Jannun työnkuva koostui itsenäisistä työsuorituksista työmailla, joten kukaan ei voinut istua vahtimassa mihin aikaan tänään aloitettiin työt vai aloitettiinko ollenkaan. Sehän kyllä näkyi että mitään tulosta ei syntynyt, mutta se ei näköjään riitä irtisanomisperusteeksi.

Iso yritys vielä kestää muutaman tuollaisenkin veijarin seuraaviin tuotannollis-taloudellisiin YT:ihin asti jolloin voidaan siivota pöytä, mutta pisti kyllä miettimään että olisipa hassunhauskaa yrittää itse pyörittää jotain pikkufirmaa.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Poliittinen keskustelu 2015

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Jos duunari voittaa oikeusjutun ni silloinhan mun oletus suomalaisen yritysjohdon typeryydestä on oikea. ;-)

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: Poliittinen keskustelu 2015

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Onneksi pienessä kaupungissa asiat kiertää. Yhden tuollasen tapauksen olen joutunut hoitelemaan koeajalla pihalle, kun tuli tietoa kahdelta muulta firmalta miten kyseisen sällin perse tippu penkkiin ja neuvottelut töistä ja palkoista alkoi välittömästi koeajan loputtua. Tuokin ala kilpailutettu niin, ettei edes ahkeralla väellä meinannut saada tuotantoa pyörimään Suomessa. Eikä sitä enää olekaan, konkurssi lopulta korjasi koko puljun tytäryhtiöineen.

Ei ihan heti tulisi mieleen ottaa omaan firmaan työntekijää. Enkä kyllä tiedä ketään jota voisi palkatakaan, eikä näihin omiin hommiin kovin moni taipuisikaan. Pitäisi olla kai yhteen näistä kymmenestä eri haarasta töitä täyspäiväisesti. Liekö siis työvoimapula?

Eilen oli asiakas järjestänyt kipinävahdin, mutta se pääsi karkuun ja piti etsiä uusi.

Tänään järjestin oman 70vee isäni päiväksi vahtiin. Tietää ainakin että tulee oikeasti paikalle aamusta.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Poliittinen keskustelu 2015

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Töitä olisi, mutta ei palkata. No turha sitten kenenkään huudella, että "menisivät saatana töihin sieltä kortistosta". Vaan sepä on totta, että osa porukasta on eri tavalla auktoriteettiuskoista - mutta semmoisia on myös työnantajajissa. Eräässäkin paikassa ylitöistä ei saanut korvauksia kuin tunti tunnista -periaatteella. Ja minä paskiainen olin niin tyhmä, että olin siellä melkein seitsemän vuotta.

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: Poliittinen keskustelu 2015

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Minä tein kanssa tuolla periaatteella pikkufirmassa varmaan samat 7 vuotta. Kukaan ei varsinaiseti kyllä pakottanut, mutta tuleehan tuollaisessa perheessä fiilis että tää on saatava tehdyksi. parhaimmillaan yli 250 tuntia kuussa ja useita kuukausia.

Eipä jälkikäteen harmita yhtään, sain loistavan työkokemuksen jonka kautta ammattipätevyyden ja nyt ovat suurin asiakkaani.

Huippuravintolat on täynnä ilmaisia harjottelijoita. Silti ruoka maksaa maltaita ja harjoittelijoita riittää.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Poliittinen keskustelu 2015

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^^^
Juurnäin.

Itsellänikin ongelma; yritä saada töitä papereilla ja suosittelijoilla alalta kuin alalta? Turha toivo, jos ei ole suoraa kontaktia. Kuun lopussa loppuu projekti, jonka jälkeen pitäisi keksiä jotain töitä.
Ja sen verta kranttu olen, että ilman oikeata pakottavaa tarvetta siivoushommat ja mäkkärin tiski jää pois listalta. Siivoushommia olen tehnyt, enkä halua tehdä niitä enää. Herätys 03:30 ja kotia ehkä 18:00 - jos hyvä tuuri käy. Eikä kiitosta heru, jos ei yrityssiivoojaksi pääse...
Ja koska siirtymiä ja taukoja, ei se oikeasti ole 13h päivä. ehei. Ehkä 9h. Palkka sen mukainen. Huoh.

Eipä tässä, turha meidän on viikolla pidentää vuosityöaikaa kun ei sitä työtä ole tarjolla.
En ymmärrä, mistä Sipilä & Co on saanut päähänsä tuon auttavan mitään?
Jos sama määrä porukkaa tekee enemmän töitä samalla rahalla, tarkoittaa se mielestäni parempaa tuottavuutta pienemmällä panokseslla -> ei varmasti kuitenkaan uusia työpaikkoja?
Ehkä potkitaan pihalle se Pekka sieltä varastonperältä, kun näemmä sama määrä tekee isomman määrän duunit ja potkimalla Pekka pois säästetään yhden duunarin liksa - silti tuotetaan enempi kuin ennen...

Avatar
miaksu
Viestit: 316
Liittynyt: 03 Elo 2014, 12:12
Car(s): ex: 156 2.0 TS -99
156 1.8 TS -02
Paikkakunta: Jämsä

Re: Poliittinen keskustelu 2015

Viesti Kirjoittaja miaksu »

^Mulla meni aikanaan, lähes 10 vuotta sitten taas yhessä siivouspuljussa niin et menin 5 tai 6 aamulla ja pääsin kotio jo aamulla 8 aikaa eli tunteja tuli 2-3/päivässä. :oops: Siinähä ei ollu sit mitää järkee, empä sitä viittiny ku yhen kesän tehdä ja aloinki muutaman viiko päästä tekee nii et kävin tekee ne siivoukset ja sit menin aamulla kasii ärrälle töihi jatkaa mut sit lopetin ne siivoushommat ja jatkoin vaa ärrällä oloo. Mut onhan niitäkin sit joista tunteja saa sit niin paljo ku vaa suostuu ja jaksaa tehdä.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Poliittinen keskustelu 2015

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

sämpy kirjoitti:Minä tein kanssa tuolla periaatteella pikkufirmassa varmaan samat 7 vuotta. Kukaan ei varsinaiseti kyllä pakottanut, mutta tuleehan tuollaisessa perheessä fiilis että tää on saatava tehdyksi. parhaimmillaan yli 250 tuntia kuussa ja useita kuukausia.

Eipä jälkikäteen harmita yhtään, sain loistavan työkokemuksen jonka kautta ammattipätevyyden ja nyt ovat suurin asiakkaani.

Huippuravintolat on täynnä ilmaisia harjottelijoita. Silti ruoka maksaa maltaita ja harjoittelijoita riittää.
Juu en halua ravintolaan töihin. Sain minäkin helskatisti kokemuksia, niin kuin semmoisenkin, että lauantaina ajettu työmatka ei ole työaikaa, joten siitä ei tarvitse maksaa. Sen jälkeen ajoin autoa työn piikkiin ainoastaan ma-pe klo 8 - 16. Ammattitaidon kartuttamiseen mesta oli loistava. Se tosin meni hukkaan, koska vuokratyössä pääsee vain buuttailemaan koneita.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Poliittinen keskustelu 2015

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Ärsyttää muuten ihan kybällä, kun jengi höpisee meillä olevan ongelma nimeltä kestävyysvaje. Se ei ole ongelma, vaan seuraus, vähän kuin kuume on seuraus vaikkapa bakteeri-infektiosta. Hoitaako lääkäri kuumetta vai infektiota?

Avatar
miaksu
Viestit: 316
Liittynyt: 03 Elo 2014, 12:12
Car(s): ex: 156 2.0 TS -99
156 1.8 TS -02
Paikkakunta: Jämsä

Re: Poliittinen keskustelu 2015

Viesti Kirjoittaja miaksu »

Joo, itse kans tuli kolme talvee oltua rinneravintolan keittiöllä ja parhaimpiin sesonkiaikoihin tuli tunteja viikossa 70-80 ja ei arvannu edes 39 astee kuumeessa jäädä kotio kun pomo painosti et kaikkien työpanosta tarvitaan. Ties sillonki töitä tehneensä. :oops: Ei enää noi oman alan työt nii kauheesti nappaa mut ei niitä liiemmin täälä ole edes tarjolla.
h_lauri kirjoitti:
sämpy kirjoitti:Minä tein kanssa tuolla periaatteella pikkufirmassa varmaan samat 7 vuotta. Kukaan ei varsinaiseti kyllä pakottanut, mutta tuleehan tuollaisessa perheessä fiilis että tää on saatava tehdyksi. parhaimmillaan yli 250 tuntia kuussa ja useita kuukausia.

Eipä jälkikäteen harmita yhtään, sain loistavan työkokemuksen jonka kautta ammattipätevyyden ja nyt ovat suurin asiakkaani.

Huippuravintolat on täynnä ilmaisia harjottelijoita. Silti ruoka maksaa maltaita ja harjoittelijoita riittää.
Juu en halua ravintolaan töihin. Sain minäkin helskatisti kokemuksia, niin kuin semmoisenkin, että lauantaina ajettu työmatka ei ole työaikaa, joten siitä ei tarvitse maksaa. Sen jälkeen ajoin autoa työn piikkiin ainoastaan ma-pe klo 8 - 16. Ammattitaidon kartuttamiseen mesta oli loistava. Se tosin meni hukkaan, koska vuokratyössä pääsee vain buuttailemaan koneita.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Poliittinen keskustelu 2015

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

h_lauri kirjoitti:Jos duunari voittaa oikeusjutun ni silloinhan mun oletus suomalaisen yritysjohdon typeryydestä on oikea.
Tuotaniinniin. Minulleko tämä oli kohdistettu?

Ei meillä tietääkseni ole tästä asiasta oikeutta käyty, eikä firmalla muutenkaan tunnu olevan erityistä halua mihinkään likaisiin temppuihin tai rettelöintiin. HR:lla on tieto siitä mitä voidaan tehdä ja mitä ei ja niillä askelmerkeillä mennään.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Poliittinen keskustelu 2015

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Näyttääkös hyvältä?

http://paivanbyrokraatti.com/2015/05/07/pb-trafi/

Ja itseasiassa, kolmelta eri katsastusasemalta yhteensä neljä (4) inssiä on vihjailleet tuosta, muttei kukaan ole ihan suoraan sanonut... Mutta kettuuntuneita tuntuivat olevan.

Avatar
wekkuli
Viestit: 1348
Liittynyt: 29 Joulu 2012, 22:19
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Poliittinen keskustelu 2015

Viesti Kirjoittaja wekkuli »

Vaihteeksi jotain positiivista.
Yhdysvaltalaisopettaja hehkuttaa: Suomi on luottamuksen yhteiskunta

Yhdysvaltalaisopettaja hehkuttaa blogissaan suomalaista yhteiskuntaa ja koululaitosta ylisanoin. Fulbright-stipendiaatti Kelly Day otsikoi blogikirjoituksensa "Suomi: Luottamuksen yhteiskunta".

Ihmetystä herättävät esimerkiksi suomalaisten luottamus lajitovereihinsa jättämällä vauvansa nukkumaan rattaisiin kaupan ulkopuolelle ja pienten lasten kulkeminen kouluun itsekseen. Sääntöjen kunnioitus nousee tekstissä esille omakohtaisen esimerkin kautta.

"Yksikaistaisen autotien molemmin puolin seisoi yhteensä 40 ihmistä odottamassa. Autot olivat pysähtyneet punaisiin valoihin, eikä kukaan liikkunut. Kävelijöiden valo pysyi myös punaisena. Kahteen minuuttiin kukaan ei liikkunut. Vaikka se oli tuskallista, seisoimme yhdessä, kunnes valo vaihtui vihreäksi. Kysyin kerran, miksi suomalaiset aina odottavat vihreää valoa. Vastaus oli, että näin he opettavat esimerkillä lapsille, jotka eivät vielä tiedä kuinka toimia."

Erityisesti Day hämmästelee suomalaisissa kouluissa opiskeleville lapsille ja nuorille suotua luottoa. "Oppilaiden nauttima luottamus on ollut suurin shokki minun Suomessa viettämänäni aikana", hän kirjoittaa.

"Voin kävellä mihin tahansa kouluun sisälle, eikä ovia ole lukittu. Lapset pyörivät käytävillä tai pihalla täysin vapaasti. Koulupäivien alkamis- ja päättymisajankohdat vaihtelevat päivittäin jopa neljännen luokan alussa. Kuinka he pysyvät kärryillä, mitä tunteja milloinkin on? Mutta niin vain pysyvät", Day hehkuttaa.

Dayn päätelmä on, että luottamus on suomalaisen yhteiskunnan vallitseva voima; sen voi löytää elämän jokaiselta osa-alueelta.
Miksi näin on Suomessa ja miksi tämä hämmästyttää yhdysvaltalaista? Koska Suomi on monokulttuurinen maa ja USA on monikulttuurinen maa. Yhteiset arvot ja yhteinen kulttuuri luo yhteiskunnallista koheesiota ja luottamusta, erilaiset arvot ja erilaiset kulttuuritaustat rikkovat sen. Tämä on aivan ilmiselvää: Ihmisen on helppo luottaa toiseen, jos tietää että hänen arvot ja tavat ovat samanlaiset kuin itsellä.

Avatar
wekkuli
Viestit: 1348
Liittynyt: 29 Joulu 2012, 22:19
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Poliittinen keskustelu 2015

Viesti Kirjoittaja wekkuli »


Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Re: Poliittinen keskustelu 2015

Viesti Kirjoittaja Hepa »

^^Mun mielestä syy ihmisten väliseen luottamukseen on tasa-arvo, se että heikommista pidetään huolta ja toisen ihmisen arvostus. Amerikassa on paljon helpompi joutua kadulle tai menettää koko omaisuus kuin täällä. Eriarvoisuus ja tuloerot on paljon suuremmat.

Tässä juttua vyön kiristämisen vaikutuksista:
http://m.taloussanomat.fi/?page=showSin ... af-iswp7-1
Leikkaamalla se talous ei ikävä kyllä lähde nousuun. Se pitää saada ensin kasvuun ja sitten vasta voi alkaa supistamaan.Sama jos nyrkkeilymatsissa koittaa tyrmätä liian hanakasti, sattuu omaan leukaan. Eli vaikutus on päin vastainen kuin tarkoitus.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Re: Poliittinen keskustelu 2015

Viesti Kirjoittaja Hepa »

wekkuli kirjoitti:http://luvasto.org/
Taas uusi suomalainen innovaatio pikavipin ja yksityisen pysäköinninvalvonnan jatkoksi. Pitäisiköhän aloittaa yksityinen liikennevalvonta. Kameratolppa pystyyn ja laskuja lähettämään. Suomi nousuun.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Poliittinen keskustelu 2015

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Kiristykset vähentävät liikkeessä oelvan rahan määrää.

Mitä vähemmän rahaa liikkuu, sen vähempi tapahtuu. Mitä vähempi tapahtuu, sen vähempi toimintaa. Mitä vähemmän toimintaa, sitä vähempi rahaa. Ei rahaa -> vyönkiristyksiä -> homma alusta.
Taisin sanoa jo pari vuotta sitten, että uskon tehokkaimmaksi keinoksi velanoton ja sitämyöten rahaa liikkeelle-asenteen ja elvytystoimet, joka parantaisi kansan luottamusta talouteen, joka lisää kulutusta, joka lisää verotuloja, joka lisää työpaikkoja ja taas niitä työntekijöiden osuutta koko kansasta, jne.

Mutta ei.
Ei haluta ottaa lainaa, jotta saadaan rahaa liikkeelle ja taloutta eloon. Vaan syytetään eläköityviä ja taantumaa.
Samat virheet kerta toisensa jälkeen. Kukaan ei tunnu edes uskaltavan harkitakaan mitään toista tapaa, kuin tähän mennessä tehty. Aina kokeillaan samalla tapaa vähentää alijäämää: leikkaamalla.
Se on nähty joka kerta olevan tehoton ja toimimaton tapa. Silti kukaan ei tunnu uskaltavan kokeilla mitään muutakaan...

Avatar
Raimo Miettinen
Viestit: 2339
Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Muutamat puoluejohtajat pelottelivat velalla joka jää tulevien sukupolvien maksettavaksi. Toisaalta nyt tuntuu siltä, että leikkaamalla jää moni homekoulu ja tieväylän kunnostus tuleville sukupolville, kun ei haluta korjata (=elvyttää) infraa velkarahalla.

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Re: Poliittinen keskustelu 2015

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Lisää velkaahan tässä on otettu jo useampi vuosi putkeen ilman toivottua elpymisvaikutusta. En tiedä osuuko tämä miten lähelle valtion toimia, mutta jotain viisautta tässäkien joltain kannalta lienee: http://fi.wikipedia.org/wiki/Rikotun_ikkunan_ongelma
VMP

Avatar
Raimo Miettinen
Viestit: 2339
Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

http://www.taloussanomat.fi/jan-hurri/2 ... 0153244/12

Aalto yliopiston Pertti Haaparanta on ainakin elvytyksen kannalla. Mutta koska perusporvaria pukkaa niin onhan tämä vaihtoehto sivuutettu, kun yhteinen tilannekuva on Vartiaisen/Borgin raportin mukainen.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Poliittinen keskustelu 2015

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Rasvis kirjoitti:
h_lauri kirjoitti:Jos duunari voittaa oikeusjutun ni silloinhan mun oletus suomalaisen yritysjohdon typeryydestä on oikea.
Tuotaniinniin. Minulleko tämä oli kohdistettu?

Ei meillä tietääkseni ole tästä asiasta oikeutta käyty, eikä firmalla muutenkaan tunnu olevan erityistä halua mihinkään likaisiin temppuihin tai rettelöintiin. HR:lla on tieto siitä mitä voidaan tehdä ja mitä ei ja niillä askelmerkeillä mennään.
Ei ollut kohdistettu, kunhan kommentoin. Viimeisin työnantajan häviämähän taisi olla se Kevan tiedottajan tapaus. Pomot mokasivat ja duunari voitti.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Poliittinen keskustelu 2015

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Ehkäpä sitä velkaa on otettu ja käytetty rahat muuhun kuin elvytykseen. Ainakin perusinfra alkaa hajota käsiin, vai miksi tiet jätetään korjaamatta.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Poliittinen keskustelu 2015

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

mattijus kirjoitti:Lisää velkaahan tässä on otettu jo useampi vuosi putkeen ilman toivottua elpymisvaikutusta. En tiedä osuuko tämä miten lähelle valtion toimia, mutta jotain viisautta tässäkien joltain kannalta lienee: http://fi.wikipedia.org/wiki/Rikotun_ikkunan_ongelma
Taitaapi oneglma olla vähän siinä, että kun sitä lainaa otetaan korjaamaan jo tapahtuneita virheitä, ei estämään uusia.
Eli juurikin tuo perusinfra unohdetaan, kunnes on jo myöhäistä. Jos ne homekoulut kartotetaan ENNEN kuin siellä on hometta, se on halvempi korjata.
Nyt tehdään niin, että ensin kiistetään 5-vuotta, kunnes puolet oppilaista on sairastunut krooniseen ilmatiesairautean ja ovat osainvalideja loppuikänsä, taistellaan 10v oikeudessa kun johtajat ei mukamas tienneet mistään mitään, ja vasta 15v tappeluiden, oikeudenkäyntien, parin itsemurhan ja useamman poliittisen itsemurhan jälkeen saadaan PÄÄTÖS asiasta, että aletaan tekemään jotain.
Ja koko ajan ne oppilaat käy siellä samassa, täysin mädässä koulussa. Sairastuen enemmän ja enemmän.

Jos asia kiinostaa, suosittelen googlettamaan vaikkapa "Ruokolahden homekoulu". Siellä tehtiin hyvin. Helvetin hyvin.
Tarpeeksi kun älämölöä tuli, niin suostuivat sentään väistötiloihin. Ei kuitenkaan niin, että uusi rakennus (joka pultataan tohon hometaloon kiinni käytävällä.....) jätettäisiin irti, kunnes homevika on korjattu. Sopiva lähestymistapa, sanoisin.... :roll:
Ja tuo on vain yksi tarina sadoista ja taas sadoista, mitä tässä maassa näitä näkee.

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Re: Poliittinen keskustelu 2015

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Elvytys (en kyllä pidä ko. sanasta vaan mieluummin puhuisin investoiminen) pitäisi kyllä myöskin suunnitella ja miettiä eli sijoittaa sellaisiin kohteisiin jotka tuottavat investoidut varat takaisin tai estää isompia kulunkeja tulevaisuudessa. Mieluiten vientiä edistäviin hankkeisiin, jotta se talous lähtisi nousuun ja päästäisiin maksamaan sitä velkaa pois.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Poliittinen keskustelu 2015

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

^ja mitä on tulollaan.....Pisararata!

Tämän päivän uutisoinnin http://www.hs.fi/paakirjoitukset/a1431313501204 mukaan liikenneviraston virkamiehet ovat toimineet törkeän omavaltaisesti vastoin poliitikkojen = kansan tahtoa ja laatineet laskeman, jonka mukaan hanke on järjetön rahareikä, jonka hyöty/panos suhde on surkeat 0,5.

Näin, vaikka poliitikot olivat jo päättäneet hyötyjen olevan 1,5 kertaiset kustannuksiin nähden. Onneksi HSL on jalomielisesti ja vailla taka-ajatuksia tarjoutunut tekemään uudet laskelmat, joilla hanke tullaan osoittamaan juuri niin kannattavaksi kuin haluttiin. Hankkeen merkityksen kerrotaan olevan paljon laajempi kuin pelkkä työmatkaliikenteen nopeutuminen. Arvata sopii, tarkoittaako laaja yhteiskunnallinen merkitys
a) sitä, että radasta tulee valtakunnallinen matkailunähtävyys
b) sitä, että muutamien kiinteistösijoittajien tonttien arvot nousee kivasti

Pisaran kerrotaan myös mahdollistavan runsain mitoin uutta asuinrakentamista - kulkeehan rata liki korpimaiden ali. Myös työllistävän vaikutuksen kerrotaan olevan merkittävä. Tunneli on siis tarkoitus louhia käsityönä?

Onneksi on vapaa ja kriittinen lehdistö... :bad-words:

Edit: no, on myönnettävä, että 2 uutta asemaa (optimististen kustannusarvoiden mukaan hinta 500 000 000 €/kpl) alueelle, jolla nyt on valtakunnan paras joukkoliikenneverkko on just se mitä tarvitaan - muut hankkeet joutaa odottamaan. Tämä mahdollistaa uutta asuinrakentamista pääradan, rantaradan yms. varteen, koska näiltä alueilta pääsee helposti suoraan työpaikan ovelle. Tosin se työpaikka taitaa olla Siwan kassatiski, koska teollisuus ja valtaosin toimistotkin ovat jo muuttaneet muualle...

Toki vähän lisähintaa tulee myös siitä, ettei pisara yksinään auta junaliikenteen ongelmia, vaan sen lisäksi tarvitaan Helsingin ratapihan remontti. Mutta ei takerruta tällaisiin pikkujuttuihin.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Re: Poliittinen keskustelu 2015

Viesti Kirjoittaja Hepa »

^Sitten kun on tuokin elvytys tehty, voidaan todeta että elvytetty on mutta ei toimi...

Sitten toinen "elvytys" oli tämä yhteisöveron lasku. Taisi siirtyä kokonaisuudessaan osinkoihin monessa paikassa ja norona pois Suomesta.

Ei nyt liity mitenkään nykyhallitukseen, mutta hauska tapaus kuitenkin:
Tapahtui Tampereella v. 2008. Työt bussitehtaasta (itsekin olin töissä vuosia) loppui ja tehdas lopetettiin. KAupunki ei ostanut ko. tehtaan tuotteita varmaan pariin vuosikymmeneen. Heti kun tehtaan tuotanto oli siirretty Puolaan, tilasi kaupunki sieltä autoja. Lippu korkealle!

Tanan tunarit :roll:
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Poliittinen keskustelu 2015

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Tuiolla myöskin saatetaan pyrkiä siihen, että EU:lta saataisiin massiivista rahalaaria infran ylläpitoa varten. Tai siis uusintaa.
Siitähän oli jotain juttua, että ovat tekemässä jotain EU:n halki menevää junaverkkoa ja Suomi haluttaisiin mukaan siihen - EU maksaisi valtavat summat siitä. Taisi vaatimuksina olla mm. se, että halutulle alueelle (meidän tapauksessa pääkaupunkiseutu) panostetaan x-miljardia euroa julkiseen liikenteeseen, junaverkostoon ja ylipäänsä infraan parin vuoden ajalla - tai jotain tuommosta.

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Poliittinen keskustelu 2015

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

^EU haluaa rahoittaa meille 2 uutta paikallisjuna-asemaa?

Vai olisiko haussa ennemmin jotain tämäntyylistä?
http://portal.liikennevirasto.fi/portal ... 112014.pdf

Epäilen myös, ettei mihinkään hankkeeseen saada EU:lta 100 % rahoitusta -> tämänkään puolesta ei kannata monumentteja alkaa rakentamaan. Vaikka muutama poliitikko nyt onkin sitä mieltä, että 1 miljardi on pieni hinta maksettavaksi siitä, etteivät he menetä kasvojaan, kun ovat luvanneet viedä pisarahankkeen läpi.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Re: Poliittinen keskustelu 2015

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Aquatica kirjoitti: Ja tuo on vain yksi tarina sadoista ja taas sadoista, mitä tässä maassa näitä näkee.
Miten ylipäätään on mahdollista, että julkiset rakennukset on tehty noin paskasti? Käytännössä ihan kaikki.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Poliittinen keskustelu 2015

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

^Valvonta stridii. Ketään ei kiinnosta. Tänne rakennettiin uutta päiväkotia. Joku randomi käveli ohi ja totesi materiaalin makaavan sateessa. Henkilö tunsi päiväkodinjohtajan ja soitti hänelle. Johtaja ajoi viikonloppuna peittämään ne.

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2735
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Poliittinen keskustelu 2015

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

Aquatica kirjoitti:^
Tuiolla myöskin saatetaan pyrkiä siihen, että EU:lta saataisiin massiivista rahalaaria infran ylläpitoa varten. Tai siis uusintaa.
Siitähän oli jotain juttua, että ovat tekemässä jotain EU:n halki menevää junaverkkoa ja Suomi haluttaisiin mukaan siihen - EU maksaisi valtavat summat siitä. Taisi vaatimuksina olla mm. se, että halutulle alueelle (meidän tapauksessa pääkaupunkiseutu) panostetaan x-miljardia euroa julkiseen liikenteeseen, junaverkostoon ja ylipäänsä infraan parin vuoden ajalla - tai jotain tuommosta.

Millähän EU meinaa integroida Suomen rataverkon manner-Eurooppaan? Pirusti vettä välissä ja eri raideleveys. Toki, rahalla saa ja sitähän EU:ssa riittää.
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III

La vita è

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: Poliittinen keskustelu 2015

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Työmaat missä ollut, niin ei niissä ole enää mitään "me" henkeä. Erilaisia aliurakoitsijoita tulee ja menee, jokaisella oma hommansa. Valvonta käy työmaalla ehkä kerran päivässä. Perusraksamiehet kilpailutuksen takia halvimpia olan yli räkijöitä ammattikoulusta, pari ammattitiaitoista on jo niin väsyneitä touhuun, etteivät jaksa juosta perässä. Jos huomaakin jonkin epäkohdan, niin ei ketään kiinnosta "lisätyöt". No ehkä tällaisia ei ole kuin alle puolet, mutta onhan siinäkin.

Omakotityömailla on sitten jotain kylän juoppoja tai eläkeläisiä tai sekäettä.

Ammattimiehiä tuntuu löytyvän paremmin saneerauspuolelta, uuden rakentaminen on liian kilpailtua? Tosin nyt on näitä "kolmen päivän kattoremontteja".. jotka voi toki onnistua, kun ei löydy mitään korjattavaa.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: Poliittinen keskustelu 2015

Viesti Kirjoittaja sämpy »

^^ kyl se tunneli viel tulee. pitäähän jollain saada investoinnit kehä3:sen sisäpuolelle.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Poliittinen keskustelu 2015

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Vittorio Jano kirjoitti:Miten ylipäätään on mahdollista, että julkiset rakennukset on tehty noin paskasti? Käytännössä ihan kaikki.
Kilpailusäännökset ovat ihan hyvä lähtökohta. Valitaan halvin suunnittelija, valitaan halvin urakoitsija. Hankkeet on pakko kilpailuttaa ja on pakko valita se halvin, vaikka tiedetään, että sutta ja sekundaa tulee. Kunnilla ei yleensä riitä taitoa/uskallusta tehdä papereita niin, että edes ne surkeimmat saisi tiputettua pelistä pois. Työmaavalvontakin hoidataan omin voimin, osattiin/kerittiin tai ei.

Samaa se on pitkälti yksityiselläkin puolella. Halvin tarjous voittaa -> tarjotaan halvalla ja pyritään kääntämään keikka voitolliseksi rahastamalla armotta lisä- ja muutostöillä. Ilkeämpi voisi kyllä sanoa, että sitä saa, mitä tilaa (tai mistä on valmis maksamaan). Esim. jos kuuluu huhua, että tilaajan tarpeet ovat muuttumassa, suunnittelua ei keskeytetä, vaan tehdään lopulliset suunnitelmat mahd. äkkiä ja sitten sanotaan voi voi, me kun kerittiin tämä suunnitella jo ihan kokonaan, nyt meni ihan kaikki uusiksi ja joudutte maksamaan tämän kahteen kertaan.

Ylipäätään koulut, päiväkodit ym. ovat ihan oma tapauksensa. Joku jenkkitutkija määritteli, että rakentamisessa on kolme laatutasoa
  • - korkeatasoinen; hotellit, liikerakennukset
    - rak. määr. minimivaatimukset, nippa nappa, täyttävä, esim. asuinrakennukset
    - koulut ja päiväkodit
Tämä luokitus taitaa päteä ihan maailmalaajuisesti. Myös ja erityisesti Suomessa. Eikä todellakaan ole vitsi, ettei useimmat koulut ja päiväkodit ole tehty edes minimivaatimusten mukaisesti, koska yleinen käytäntö ja säästääkin pitää.

Seuraavaksi sniiduillaan kunnossapidosta. Huolto-organisaatiot pitää kilpailuttaa eikä siellä kukaan pitkään muutenkaan hommissa viihdy. Huoltomiehellä on 15 kohdetta (eli aikaa käytettävissä pari tuntia/viikko yhtä koulua/päiväkotia kohti) ja se mieskin vaihtuu parin vuoden välein. Kaikki ei edes kerkiä oppimaan, mistä löytyy jonkin koulun se viimeinenkin ilmanvaihtokonehuone...

Jätetään myös kaikki kuntoarviot yms. tekemättä joten ei paljastu mitkään ongelmat siinä vaiheessa, kun korjaus olisi vielä helppo & halpa. Viemäri saa vuotaa kaikessa rauhassa ryömintätilassa, huippuimurit pois päältä (olleet rakentamisesta lähtien, sähkötyöt jääneet kesken, mutta valvonta oli niin lepsua, ettei tätä edes huomattu), käyttäjien valitukset hukkuu jonnekin... aivan erityisesti jätetään tekemättä kaikenlainen ennalta suunniteltu kunnossapito (PTS), kaiken pitää aina tulla täytenä yllätyksenä.

Kunnes lopulta on iso ongelma käsissä. Sitten "tiedetään", että kaikki ongelmat aiheuttaa home, ei mikään muu, joten pöpötutkijat hommiin -> pahimmillaan otetaan ilmanäytteitä (jokseenkin hyödytöntä puuhastelua), sitten lisää näytteitä, sitten rakennenäytteitä… ääritapauksissa päädytään esim. siihen, että pitää maavaraisen lattian alla oleva hiekka vaihtaa, koska siinä on mikrobeja (yllätys, maaperässä on aina mikrobeja).

Onnellisessa tapauksessa tutkimukset saattavat laajentua kattamaan myös ne osa-alueet, joilla ongelma oikeasti piilee. Usein korjauksia lähdetään kuitenkin tekemään puutteellisten selvitysten jälkeen -> hups, ongelma ei poistunutkaan -> uudet tutkimukset, uusi remontti.

Korjauksia lähdetään tekemään ennen kuin on kartoitettu, olisiko koulussa/päiväkodissa ollut tarpeita tilamuutoksiin (esim. luokista pulaa -> muutetaan ”samalla vaivalla” varastotiloja luokiksi jne.) -> korjausten valmistuttua todetaan, ettei tämä oikein palvele meitä, pitää vielä tehdä nämä muutokset -> uusi remontti.

Lähes poikkeuksetta korjauksia ohjaa myös tutkimustiedon lisäksi opettajien ja vanhempien netissä & lehtien yleisökirjoituspalstoilla pyörittämä huhumylly. Kun yleinen mielipide päättää, että tämä on homekoulu, joka pitää purkaa, niin päättäjillä ei usein ole munaa lyödä nyrkkiä pöytää ja sanoa, ettei ole, tämä on korjattavissa kohtuukustannuksin. Sellaistakin tapahtuu, että suht hyväkuntoinen rakennus korjataan tarpeettoman raskaasti tai otetaan pois käytöstä/puretaan …. ja viereinen, oikeasti homeessa oleva / muuten täysi pommi jää ennalleen, kun rahat on syöty, ei ole varaa tehdä sille mitään.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Poliittinen keskustelu 2015

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

AlfaTom kirjoitti:
Millähän EU meinaa integroida Suomen rataverkon manner-Eurooppaan? Pirusti vettä välissä ja eri raideleveys. Toki, rahalla saa ja sitähän EU:ssa riittää.
En tiedä.
Muistan vaan juttua tuosta, että ne tekevät jotain massiivista inter-euroaluejuttua, johon haluavat myös pohjoismaat mukaan ja siinä oli tarjolla hirmunen summa rahaa. Jopa siis per maa.
Ideana vaan oli, että pitää näyttää (todistaa), että aikoo pitää infran kunnossa ja kehittää sitä. Eli tehdään tienpidosta 100miljoonan lisäleikkaukset kun rahaa tarvittaisiin 100miljoonaa lisää, mutta keskitetään ne vähätkin rahat sopivalle alueelle ja näytetään täten tahtotila parannuksille.

Se saattoi olla myös jotain muutakin kuin junarata, mutta päässä soi "juna juna juna, eurojuna" asiaa ajatellessa.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Poliittinen keskustelu 2015

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Halvat duunarit ja olanyliräkijät ovat ongelmana muillakin aloilla. Jos esimerkiksi itjampan sopimus on kahden kuukauden mittainen, on helppo arvata, kuinka sitoutunut hän on siihen. Koulusta tulleet sitä jaksavat, niillä kun on sellainen harhaluulo, että hyvin tehty työ palkitsee tekijänsä.

Vastaa Viestiin