Termostaatin lämpötila...
Valvoja: Moderators
Termostaatin lämpötila...
Eli 156 on auto ja 1.8 kone. Näyttää 70 astetta ja välillä käy 80 asteessa. Lämpöä tulee kyllä kovallakin pakkasella riittävästi eli olisiko niin et näyttää vaan omiaan? Kaupungissa voi nousta 90 ja sit lähteekin tuuletin käyntiin.
156 Super 1.8 vm.2000
Kona 2005
Kona 2005
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Parhaiten auto kuumenee seisottamalla paikallaan ajon jälkeen kun ei ajoviima jäädytä. Jos tuuletin käynnistyy niin pitäisi olla reippaasti yli 90 astetta, mutta silloin pitäisi mittarinkin nousta. Jos nousee ja tuuletin lähtee pyörimään niin voi olla termari jumissa. Jos taas mittari ei nouse niin lienee joku anturi ja mahdollisesti myös termari rikki.
Termarin kai saa testattua irrottamalla ja keittämällä kattilassa seuraten jos aukee tai ei, mutta on siinä hommia.
Termarin kai saa testattua irrottamalla ja keittämällä kattilassa seuraten jos aukee tai ei, mutta on siinä hommia.
- Carlos
- Viestit: 1932
- Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
- Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15 - Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi
Pasin tapauksessa uskoisin termostaatin ohivirtaukseen.
Toimii osittain, ei sulkeudu kunnolla ja aukeaa täysin.
Kun koneen laittaa tulille kylmänä on tietystikkin jäähdytysnestekkin kylmää..
Kokeile termostaatista zyylärille lähtevää vesiletkua josko se lämpiää
ennen aikojaan..
Ja lämmitys laitteelle lähtevää myöskin, kun se poltaa sormia niin termostaatin pitäis pikkuhilijaa ruveta aukeilemaan. Jolloin viimeistään term ja syylär välinen letkukin pitäisi lämmitä.
Jos ja jos ja jos ja kai vai jos viimeeksi mainittu ketkuletku on pysynyt lähestäysinkylmänä tähän asti niin voisi väittää että vika on muualla kuin termostaaatissa.
ÖÖöö täjusköhän tosta mitään

Toimii osittain, ei sulkeudu kunnolla ja aukeaa täysin.
Kun koneen laittaa tulille kylmänä on tietystikkin jäähdytysnestekkin kylmää..
Kokeile termostaatista zyylärille lähtevää vesiletkua josko se lämpiää
ennen aikojaan..
Ja lämmitys laitteelle lähtevää myöskin, kun se poltaa sormia niin termostaatin pitäis pikkuhilijaa ruveta aukeilemaan. Jolloin viimeistään term ja syylär välinen letkukin pitäisi lämmitä.
Jos ja jos ja jos ja kai vai jos viimeeksi mainittu ketkuletku on pysynyt lähestäysinkylmänä tähän asti niin voisi väittää että vika on muualla kuin termostaaatissa.
ÖÖöö täjusköhän tosta mitään


- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Kyllä se lämpö ainakin tyhjäkäynnillä nousee vaikka termari olisi täysin aukikin. Flektihän alkaa pyörimään vasta siinä vaiheessa kun termari ei saa pidettyä lämpötilaa tarpeeksi alhaalla vaikka olisi täysin auki, ja sehän tuppaa pitkän tyhjäkäynnin jälkeen pyörimään vaikka ulkona ei olisi kovin lämminkään.
Nopeastihan se lämpö ei kyllä nouse mutta lopulta kumminkin.
Nopeastihan se lämpö ei kyllä nouse mutta lopulta kumminkin.
- Epäkelpokeräilijä -
- Carlos
- Viestit: 1932
- Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
- Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15 - Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi
Ihan mielenkiinnosta
Mikä mahtaa olla Pasin Alfan malli ja vuosi?
Niin vois vaikka löytyä tosi tietäjiä
Edelleen niistä termoksista.
Osassa on nitriilikumi "tiivisterengaslärpätin" joka menee kurtulle ääärimmäisen helposti.
Seuraus: lämpimillä keleillä ei huomaa mitään eroa ja kylmällä ohivirtauksen ansiosta ei lämmöt nouse kunnolla. Joka taaseen näkyy ehjillä antureilla ja mittarilla.
Jos sen termostaatin sais auki niin sen tiivisteen vois vaihtaa ja taas
toimis kaik niin kuin pitää.
Aina ne lämpenee, ennemmin tai myöhemmin

Mikä mahtaa olla Pasin Alfan malli ja vuosi?
Niin vois vaikka löytyä tosi tietäjiä

Edelleen niistä termoksista.
Osassa on nitriilikumi "tiivisterengaslärpätin" joka menee kurtulle ääärimmäisen helposti.
Seuraus: lämpimillä keleillä ei huomaa mitään eroa ja kylmällä ohivirtauksen ansiosta ei lämmöt nouse kunnolla. Joka taaseen näkyy ehjillä antureilla ja mittarilla.
Jos sen termostaatin sais auki niin sen tiivisteen vois vaihtaa ja taas
toimis kaik niin kuin pitää.

Aina ne lämpenee, ennemmin tai myöhemmin

- jaskas
- Viestit: 615
- Liittynyt: 09 Helmi 2004, 22:55
- Car(s): -1973 GTJunior 1600 (projekti)
- Paikkakunta: Hki
- Viesti:
Mulla itselläni on 156 -98 2.0
Vaihdoin just termarin, kun matka ajossa mittari ei nouse millään yli 70, on koko ajan siinä 65 tjsp.
Eipä ollut mitään vaikutusta...
Eli nyt olis toimiva termari tarjolla halvalla.
Pitää varmaan kokeilla vaihtaa noita antureita.
Mikähän näistä olis sopiva:
156: (valvonta voi olla myös mittarille!)
1,6-2,5 Mittari+valolle SININEN/RUSKEA. . . .. . . . . 37-3406 13.50 ???
1,6 Valvonta SININEN Bosch (M12x1,5). . . . . . . . . 37-3584 20.50 ???
1,6/2,5 Valvonta VIHREÄ (M12x1,5). . . . . . . . . . . . 37-3360 10.90 ???
1,8/2,0 Valvonta SININEN (M12x1,5). . . . . . . . . . . 37-3348 9.90 ???
1,6-2,5 99-- Valvonta HARMAA/KELTApiste (3-napainen). . 37-3372 25.50[/b]
Vaihdoin just termarin, kun matka ajossa mittari ei nouse millään yli 70, on koko ajan siinä 65 tjsp.
Eipä ollut mitään vaikutusta...
Eli nyt olis toimiva termari tarjolla halvalla.
Pitää varmaan kokeilla vaihtaa noita antureita.
Mikähän näistä olis sopiva:
156: (valvonta voi olla myös mittarille!)
1,6-2,5 Mittari+valolle SININEN/RUSKEA. . . .. . . . . 37-3406 13.50 ???
1,6 Valvonta SININEN Bosch (M12x1,5). . . . . . . . . 37-3584 20.50 ???
1,6/2,5 Valvonta VIHREÄ (M12x1,5). . . . . . . . . . . . 37-3360 10.90 ???
1,8/2,0 Valvonta SININEN (M12x1,5). . . . . . . . . . . 37-3348 9.90 ???
1,6-2,5 99-- Valvonta HARMAA/KELTApiste (3-napainen). . 37-3372 25.50[/b]
-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Mulla oli itsellä täysin samat rituaalit, mutta itse kun en antureita jaksanut ruveta vaihtamaan niin aika pian uuden termarin jälkee joskin isolla viiveellä rupesi mittari näyttämään oikeeta lukemaa
Vähän sama juttu kuin että sähköpenkin pituussäätö oli poissa pelistä noin 2 kk.

Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER 

- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Tuusulassa lämpötila on laskenut dramaattisesti, ainakin alle nollan. Siitä tulee päivittäin mieleen Alfa ja erityisesti sen termari. Siis samat termariongelmat vaivaavat. Mutta olisin silti kiinnostunut siitä onko termarin anturi testattavissa kotikonstein (kuumavesi / yleismittari -menetelmä) ? Uskon, että joukossa on niitä ihmisiä, jotka ovat tähänkin kehittäneet menetelmän. Eikös sen tulisi päästää virtaa enemmän tai vähemmän läpi lämpötilan mukaan ? Ohmit ? Näin ollen testattavissa myös kotikonstein ? Tiedoista ja kannanotoista kiitollinen.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Mitä nuo värit meinaa??jaskas kirjoitti: Mikähän näistä olis sopiva:
156: (valvonta voi olla myös mittarille!)
1,6-2,5 Mittari+valolle SININEN/RUSKEA. . . .. . . . . 37-3406 13.50 ???
1,6 Valvonta SININEN Bosch (M12x1,5). . . . . . . . . 37-3584 20.50 ???
1,6/2,5 Valvonta VIHREÄ (M12x1,5). . . . . . . . . . . . 37-3360 10.90 ???
1,8/2,0 Valvonta SININEN (M12x1,5). . . . . . . . . . . 37-3348 9.90 ???
1,6-2,5 99-- Valvonta HARMAA/KELTApiste (3-napainen). . 37-3372 25.50[/b]
Mulla on ainakin se anturin varsi sininen????
- KJS
- Viestit: 4670
- Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
- Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
- Paikkakunta: Nokia
Tästä ketjusta löytyy linkki, jossa on ohjeet V6:n termarin vaihtamiseksi. Näyttää olevan siistimpi homma kuin 2 litraiseen, kun ei tarvii lotrailla nesteiden kanssa.
Alfaholismia vuodesta 2001
Joo, näinhän se on !jarski kirjoitti:VAROITUS!!! älkää vaihtako termaria alfoihin niiden kuuluu käydä kylminä et ku rupee revittään niin si saa nousta ja ku välkkyy varotusvalot niin on aihetta himmata...vähän...näin kokemukset "aidoista"alfoista
Mutta kun lämpötila nousee maantieajossa ainoastaan 55°C:een niin jossain on häikkää...

Skoda Octavia 1.8T Combi -03
Joo, tultuani viikonloppuna ensimmäiseltä pidemmältä reissultani huomasin Nikon kanssa saman ilmiön: Neula liikkuu tasaisesti, silmin nähden välillä 70-80 astetta. Jos kerran kuuluu asiaan, niin ok sitten.
Toinen huomio: Jouduttuani ajelemaan täällä kaupungissa lyhyttä lenkkiä, kulutus näytti nousevan melkoiseksi. Nyt tien päällä ollessani mittasin ripeällä ajotyylillä keskikulutukseksi hieman yli 7l (4 aikuista ja tavarat kyydissä)
Huomasin myös keskialueella aavistuksen verran nykimistä, eli taitaa kaasuläppä olla likainen / ilmi ehtoopuolella elämäänsä..?
Toinen huomio: Jouduttuani ajelemaan täällä kaupungissa lyhyttä lenkkiä, kulutus näytti nousevan melkoiseksi. Nyt tien päällä ollessani mittasin ripeällä ajotyylillä keskikulutukseksi hieman yli 7l (4 aikuista ja tavarat kyydissä)
Huomasin myös keskialueella aavistuksen verran nykimistä, eli taitaa kaasuläppä olla likainen / ilmi ehtoopuolella elämäänsä..?
Termostaatti Muukkoselta 56 € (sis. postikulut), asennukseen 1 h ja johan rupesi lämmöt nousemaan. Lämpö nousee nyt 80-90 asteeseen riippumatta siitä ajaako kaupunkihurua vai maantiellä. Ylimääräistä aikaa vei asennuksessa sen kolmannen ruuvin avaus. Työkaluvalikoimaan kun ei kuulu 11 mm taivutettua lenkkiavainta.
Skoda Octavia 1.8T Combi -03