Mittarin kääntämisestä.

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Mittarin kääntämisestä.

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Asia rupeaa olemaan selkeä minun osaltani suomessa :) Mutsilleni ostettiin pari vuotta sitten uusi kärry, saappi 9000 ja ostopäivänä faija selvitti että käännetty mitukkaa noin 80tkm. noh hinta tippui tontulla ja kaupat tuli. Ostin 7 kk sitten 164 alffani ja jo kuittipakasta (joka muuten oli komia) kävi päivä oston jälkee ilmi että käännetty noin 60tkm. No eipä se mitään hyvin toimi. Nyt ostin kuukausi sitten lansun itelleni ja nyt selvitin että mittaria on käännetty noin 20tkm! raisua! :) 15.09.1995 148 000 Helsinki-Hakuninmaan katsastusasema
07.10.1996 159 000 Helsinki-Hakuninmaan katsastusasema
24.10.1997 169 000 Helsinki-Hakuninmaan katsastusasema
13.10.1998 180 000 Helsinki-Hakuninmaan katsastusasema
23.08.1999 189 000 Helsinki-Hakuninmaan katsastusasema
26.08.1999 189 000 Helsinki-Hakuninmaan katsastusasema
19.10.2000 176 000 Järvenpään katsastusasema
25.10.2000 177 000 Järvenpään katsastusasema
18.10.2001 187 000 Järvenpään katsastusasema
12.11.2001 189 000 Järvenpään katsastusasema
18.09.2002 205 000 Järvenpään katsastusasema
17.10.2003 226 000 Järvenpään katsastusasema
30.09.2004 241 000 Järvenpään katsastusasema

Isompaa yli 10 v vanhaa autoa ostaessa kannattaa pitää mielessä että auto kun auto, mittaria hiplattu. (kyllä karrikoin hieman :P)
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
tsav
Viestit: 672
Liittynyt: 02 Joulu 2004, 08:03
Car(s): '58 Hermes 2000
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR)
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja tsav »

Oisko jäänyt ainoastaan 2003 katsastukseen ruuvaamatta, kun silloin oli kertynyt yli 20tkm kun muuten yleensä ottaen n. 10-15 tkm/vuosi.

Iänikuinen konstihan oli ottaa mittarin vaijeri irti joksikin aikaa. Silloin ei tosin nopeusmittarikaan toiminut. Toinen helppotapa on omistaa kaksi mittaristoa, jolloin katsastuskilometrit ajetaan toiseen ja muut ajot toiseen. No tämä vaatii jo hieman ponnisteluja, että vaihtaa mittariston kaksikertaa vuodessa. Siksi toisekseen noiden mekaanisten mittareiden pyörittely on ihan helppoa, nykyinen digiaika luo tuollekin mittarin ruuvaamiselle uudet haasteet.

Mielestäni ei kannata tuijottaa matkamittarin lukemaa, vaan katsoa muuten kuntoa. Kyllä ratin, kuskin penkin ja polkimien kuluneisuus paljastaa onko autolla ajettu miljoona vai 200tkm. Puhumattakaan voimansiirron ja alustan kunnosta.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Mittarin kääntämisestä.

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

gYdEbUh kirjoitti:Isompaa yli 10 v vanhaa autoa ostaessa kannattaa pitää mielessä että auto kun auto, mittaria hiplattu.
Kuka noita viitsii ruuvata? Eiväthän ne enää muutenkaan ole kovin arvokkaita ja auton siisteys ei kumminkaan parane käpistelyllä yhtään mihinkään.

Ehkä sitten jos ajaa joka vuosi 50tkm isolla dieselillä mutta eipä tuo taida bensakoneisissa olla kovin yleistä.
- Epäkelpokeräilijä -

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Re: Mittarin kääntämisestä.

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:
gYdEbUh kirjoitti:Isompaa yli 10 v vanhaa autoa ostaessa kannattaa pitää mielessä että auto kun auto, mittaria hiplattu.
Kuka noita viitsii ruuvata? Eiväthän ne enää muutenkaan ole kovin arvokkaita ja auton siisteys ei kumminkaan parane käpistelyllä yhtään mihinkään.

Ehkä sitten jos ajaa joka vuosi 50tkm isolla dieselillä mutta eipä tuo taida bensakoneisissa olla kovin yleistä.
Erittäin moni kuten esim. minun tapauksistani näkyy. Auton siisteydestä/kunnosta ei ole mahdollista päätellä onko mittaria käännetty 1-100 000 kilsan väliltä. Jos omistaja sattuu olemaan vaikka ronski tai ylipainoinen, sisusta kuluu moninkertasesti siistiin verrattuna, samoin hurjastelialla tekniikka rauhalliseen ammattikuskiin verrattuna. Huom. Digimitua taitaa olla käytännössä helpompi sorvata kunhan saa laitteen jolla onnaa :mrgreen:
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Mittarin kääntämisestä.

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

gYdEbUh kirjoitti:Auton siisteydestä/kunnosta ei ole mahdollista päätellä onko mittaria käännetty 1-100 000 kilsan väliltä.
Ei niin, tarkoitinkin että jos auto näyttää ryvettyneeltä paskalta ei siinä mittarin ruuvaus auta. Ainakin mulle on yks hailee onko yli kymmenvuotiaalla autolla ajettu 150 tai 250 tuhatta, jos se on epäsiisti ja räävittömästi pidetty niin ostamatta jää.

Kai sitä mittarilukemaakin joku kuitenkin tuijottaa kun noita viitsitään ruuvailla. Vähän sama juttu kuin huoltokirjan kanssa, alkaa vanhemmiten menettämään merkitystään. Suoli24:lläkin kuitenkin joku tilitti että siisti ja ehjä 15 vuotta vanha Civicci jäi myymättä kun ostaja huomasi huoltokirjan loppupäässä olevan 50tkm aukon :roll:
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
jknracing
Viestit: 3055
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 4 x 156 V6, Seiskafemmoja
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jknracing »

Paras mittarinrullauksista kuulemani juttu on tämä. Muutama vuosi sitten yksi mies ajatteli vaihtaa mazda 323:n johonkin vähän uudempaan. Mazda oli yleisilmeeltään siisti mutta mittarissa oli jotain 275tkm. joten äijä päätti parantaa pelin vaihtoarvoa ruuvaamalla mittarista vähän pois. Kaveri ruuvasi mittariston irti ja loppuilta menikin naureskellessa. Ai miksikö? No mittariston taakse oli kirjoitettu "minä otin pois 100tkm. Paljonko sinä aiot ottaa?" :mrgreen:
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

olen kuullut saman jutun joskus mutta siinä kyseessä oli mersu.. :-D

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Ex-pomolla oli joskus wanhoina hyvinä aikoina Lada 1200L, olipa muuten vielä kaasukäyttöinen mutta se on toisen tarinan aihe. Heppu ajoi jo silloin aika paljon autolla, ja kun vaihdon aika tuli, Larsenilla oli rullattu 240 tuhatta. Siihen aikaan se oli huomattavan paljon, varsinkin Ladalle.

Vanhassa Ladillacissahan ei ole miljoonamittaria, joten matkamittari näytti lukemaa 40tkm. Pomo ajatteli, että eihän tuota kukaan usko, joten ruuvasi mittarin lukemiksi rapiat 80 tuhatta.

- Eihän tuo mittari ole toisella kierroksella?
+Ei ole.
- Ethän ole ruuvannut lukemaa pienemmäksi?
+En ole.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
jknracing
Viestit: 3055
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 4 x 156 V6, Seiskafemmoja
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jknracing »

90 kirjoitti:olen kuullut saman jutun joskus mutta siinä kyseessä oli mersu.. :-D
Tarina ylentynyt viidessä vuodessa urban legends-sarjaan!
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Huhu kertoo, että Saksassa ruuvataan mittaria sen mukaan, että tuotko sieltä auton myyntiin vai omaan käyttöön.
Alfaholismia vuodesta 2001

Avatar
late04
Viestit: 235
Liittynyt: 10 Helmi 2004, 05:50
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja late04 »

:( Nyt kukaan ei usko että mun 75:lla vm. 1990 on ajettu 140 tkm. Olen kyllä ajatellut, että jos myyn, saa viedä pois ilmaiseksi, jos osoittaa että mittaria on ruuvattu. Ei ole. Saletti.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Samoilla linjoilla ollaan, niinkauan kuin itse luulee ja tuntee kuin ajaisi 100tkm ajetulla autolla niin sama se paljonko se on nähnyt maailmaa :mrgreen: Jos liikaa ressaa niin uusia saa kaupasta, tosin niilläkin ajettu yleensä jo yli 30km, ei voi niistäkään tietää että onko siitä ruuvattu 10 vai jopa 13km pois :P

Mutta ei siinä, ihan mielenkiintoinen huomio tuo, ei tulisi itsellä mieleen tarkistaa.. Jos ei muuta saa hinnasta pois. Vaikka aika tyhmä saa olla jos ruuvaa ja silti antaa katsastusmiehen ottaa lukemat ylös.

Avatar
Esko
Viestit: 224
Liittynyt: 02 Kesä 2003, 06:35
Car(s): CR-V
Paikkakunta: Helsinki Torpparinmäki

Viesti Kirjoittaja Esko »

late04 kirjoitti::( Nyt kukaan ei usko että mun 75:lla vm. 1990 on ajettu 140 tkm. Olen kyllä ajatellut, että jos myyn, saa viedä pois ilmaiseksi, jos osoittaa että mittaria on ruuvattu. Ei ole. Saletti.
Minun edellinen 156 meni vaihtoon 5 vuotta vanhana alle 40 tuhatta mittarissa. Deltalle meni ja huoltokirjakin todistaa että totta se on.

Tulee jonkin verran reissattua ulkomailla (lentäen) ja kesällä pyöräiltyä työmatkoja joten kilometrejä kertyy yllättävän vähän nykyään.

Avatar
Seiska5mma
Viestit: 1275
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Seiska5mma »

Minä en usko itsekään, että mun 1988 75 on liikkunut vain 160 tkm. Toisaalta, ensimmäiset 100 000 se on jäljistä päätellen liikkunut ilman sisälokareita ja ruosteensuojausta. Sen jälkeen se on liikkunut rotvalleihin ja muihin koviin esineisiin.

Ensimmäiset kilometrit se kuulemma liikkui sivuluisussa. Edellisen omistajan vaimolla oli suhde johonkin pitsanpaistajaan, joka siten polki kaikkea, mikä oli toisen miehen omaa ja rakasta. Kytkin meni kuulemma jo 10 000 km kohdalla, joten sisäänajoa ei varmaan suoritettu. Sen huomasin itsekin koneremontin kohdalla.

Joten mitä noita kilsoja vanhoissa autoissa tsiigaamaan. Yksi makarooni voi aiheuttaa enemmän vaurioita kuin 100 000 kilometriä.

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

aikoinaan kun vaihdoin edellisen 33:seni mittaritaulut valkoisempaan, tuli ruuvattua vahingossa muutama kymmenen kilometriä lisää ;)

Avatar
late04
Viestit: 235
Liittynyt: 10 Helmi 2004, 05:50
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja late04 »

Seiska5mma kirjoitti:Minä en usko itsekään, että mun 1988 75 on liikkunut vain 160 tkm. Toisaalta, ensimmäiset 100 000 se on jäljistä päätellen liikkunut ilman sisälokareita ja ruosteensuojausta. Sen jälkeen se on liikkunut rotvalleihin ja muihin koviin esineisiin.

Ensimmäiset kilometrit se kuulemma liikkui sivuluisussa. Edellisen omistajan vaimolla oli suhde johonkin pitsanpaistajaan, joka siten polki kaikkea, mikä oli toisen miehen omaa ja rakasta. Kytkin meni kuulemma jo 10 000 km kohdalla, joten sisäänajoa ei varmaan suoritettu. Sen huomasin itsekin koneremontin kohdalla.

Joten mitä noita kilsoja vanhoissa autoissa tsiigaamaan. Yksi makarooni voi aiheuttaa enemmän vaurioita kuin 100 000 kilometriä.
Niin, varsinkin jos se makarooni on töissä Alfan tehtaalla maanantai-aamuna :P .

Vastaa Viestiin