159 käsijarruongelma
Valvoja: Moderators
159 käsijarruongelma
Moro,
Osaisikohan joku neuvoa mikä avuksi kun 159 käsijarruun ei saa pitoja.
Tähän mennessä on vaihdettu jarrusatulat ja palat. Takajarru on erittäin hyvä pidoltaan ja käsijarru toimii jos lenkkiavaimella kääntää jarrusatuloiden päästä. Mutta teho ei välity vaijerin kautta käsijarruun. Käsijarruvaijerit on vaihdettu noin 2 vuotta sitten ja ne liikkuvat hyvin.
Pikaiset neuvot olisivat tarpeen.
Osaisikohan joku neuvoa mikä avuksi kun 159 käsijarruun ei saa pitoja.
Tähän mennessä on vaihdettu jarrusatulat ja palat. Takajarru on erittäin hyvä pidoltaan ja käsijarru toimii jos lenkkiavaimella kääntää jarrusatuloiden päästä. Mutta teho ei välity vaijerin kautta käsijarruun. Käsijarruvaijerit on vaihdettu noin 2 vuotta sitten ja ne liikkuvat hyvin.
Pikaiset neuvot olisivat tarpeen.
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: 159 käsijarruongelma
Kiristetty sisältä sopivasti?
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
Re: 159 käsijarruongelma
Kyllä on, eikä säätämisellä ole vaikutusta pitoon...Pasi kirjoitti:Kiristetty sisältä sopivasti?
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: 159 käsijarruongelma
Uudet vai käytetyt satulat?
Kokeiles pyörittää männät sisälle, pitäs mennä kohtuu voimalla mäntää painaen samalla niitä pyörittäen myötäpäivään (vaik rälläkkäavaimella), nestepurkin korkki auki. Kun männät pohjassa, ni satulat paikoillaan polkimella pumppaat männäkset takas ottipaikalle. Tarkastat vaijereiden säädön pituuden ja ne paikalleen. Sit muutama käkkärikepin nykäisy. Jos ei pidä, ni automaagisäädöt voinee olla jumis - satulat/männät purkuun ja putsaukseen, siis ainakin käytetyllä.
Kokeiles pyörittää männät sisälle, pitäs mennä kohtuu voimalla mäntää painaen samalla niitä pyörittäen myötäpäivään (vaik rälläkkäavaimella), nestepurkin korkki auki. Kun männät pohjassa, ni satulat paikoillaan polkimella pumppaat männäkset takas ottipaikalle. Tarkastat vaijereiden säädön pituuden ja ne paikalleen. Sit muutama käkkärikepin nykäisy. Jos ei pidä, ni automaagisäädöt voinee olla jumis - satulat/männät purkuun ja putsaukseen, siis ainakin käytetyllä.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 159 käsijarruongelma
Eiköstä tuossa ole samantyylinen tai jopa samanlainen rakenne, kuin 156:n jarruissa? 156:ssahan pitää olla siinä tarkkana, ettei jää kantamaan yhtään - koska sitten vipu ei vapaudu kokonaan ja joskus jääpi laahaamaan, joskus muulloin taas automaattisäätö ei toimi ja joskus kolmantena kertana tapahtuu jotain muuta ihmeellistä.
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: 159 käsijarruongelma
Eiks täs oo päinvastane ongelma?
Ihan normaali harvakierre männäs. Jos käyttää auki ja putsaa, ni tarkistaa ilmaläven männästä (suojakumen urassa). Segerillä paketti kiinni. Narttujenkatapin männässä o-rengas, prikat, jousiprikka ja painelaakeri tuol on.
Satulassa urosjenka tekee panoliikettä. En purkanu viel sitä.
Ihan normaali harvakierre männäs. Jos käyttää auki ja putsaa, ni tarkistaa ilmaläven männästä (suojakumen urassa). Segerillä paketti kiinni. Narttujenkatapin männässä o-rengas, prikat, jousiprikka ja painelaakeri tuol on.
Satulassa urosjenka tekee panoliikettä. En purkanu viel sitä.
- Liitteet
-
- _Data_Users_DefApps_AppData_{E019D336-696D-43D5-A99B-B39120DC54C5}_local_PlatformData_Images_PhotoChooser-5543b455-c77f-42aa-864f-e48d2ac0a161.jpg
- (55.37 KiB) Tiedosto ladattu 2071 kertaa
-
- _Data_Users_DefApps_AppData_{E019D336-696D-43D5-A99B-B39120DC54C5}_local_PlatformData_Images_PhotoChooser-58e442e0-e449-45b9-9017-7b1da95d0161.jpg
- (157.26 KiB) Tiedosto ladattu 2071 kertaa
Re: 159 käsijarruongelma
Käytetyt satulat nuo on....täytynee purkaa satulat
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 159 käsijarruongelma
jalittam;
Jos on samanlainen systeemi ku 156:ssa, automaagisäätö ei toimi jos mekanismi ei palaudu tarpeeksi "lepotilaan", ei hyppää seuraavalle hampaalle tjsp.
En tiedä, onko tuo pysyvä ongelma kerran ilmetessään vai auttaako se, että pala kuluu tarpeeksi ja luonnostaan painuu syvemmälle ? Epäilen, mutten 156:n satuloita olekaan purkanut. Vain P12 primeran, jossa käytännössä identtinen rakenne satulassa...
Jos on samanlainen systeemi ku 156:ssa, automaagisäätö ei toimi jos mekanismi ei palaudu tarpeeksi "lepotilaan", ei hyppää seuraavalle hampaalle tjsp.
En tiedä, onko tuo pysyvä ongelma kerran ilmetessään vai auttaako se, että pala kuluu tarpeeksi ja luonnostaan painuu syvemmälle ? Epäilen, mutten 156:n satuloita olekaan purkanut. Vain P12 primeran, jossa käytännössä identtinen rakenne satulassa...
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: 159 käsijarruongelma
Mäntä purettuna:
- Liitteet
-
- _Data_Users_DefApps_AppData_{E019D336-696D-43D5-A99B-B39120DC54C5}_local_PlatformData_Images_PhotoChooser-a1da6bad-cb50-48a1-b1aa-67a8eb669b0f.jpg
- (187.2 KiB) Tiedosto ladattu 2049 kertaa
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: 159 käsijarruongelma
Käkkärin vipu satulassa pitää olla lepotilassa "rauta rautaa vasten". Eli vipu topparia päin. Vivun max liike rajoittuu myös topparia vasten. Tolla tapistatappiin liikkeellä jenkatappi liikkuu apout 2mm - ts männän maks liike. Vivussa ulkopuolella jousiviritelmä, lisäks satulan sisällä panoliikkeen suuntainen vieteri pökkimässä jenkatappia sisäänpäin. Toikin paketti segerillä lukittuna. En purkanu (vielä). Jos toi vipu/kierretappi liikkuu sormivoimin tapista tappiin käkkärivivulla, niin tarvinneeko sitä purkaa. Jäykähkö se on, paksuhkolla jousella.
-
- Viestit: 246
- Liittynyt: 18 Touko 2011, 13:53
- Car(s): Ex:
159 1.9JTDm SW
159 3.2 Q4 SW - Paikkakunta: Espoo
Re: 159 käsijarruongelma
Huomasin takajarrujen alkaneen laahata. Käsijarru ei ollut palauttanut toppariin asti kummallakaan puolella. Avasin ja herkistelin jarrut. Toinen tulikin kuntoon, mutta kuskin puoli ei ole tullut kuntoon useammasta yrityksestä huolimatta.
Irroitin käsijarruvaijerin satuloista.
Mäntä tuntuisi liikkuvan herkästi ja palat myös.
Jarrua painaessa jää kuitenkin edelleen laahaamaan.
Voiko se käsijarrumekanismi jumitella ilman vaijeria, vaikka on stopparissa asti? Tällä puolen se ei liiku niin herkästi kuin toisella puolella. Voiko tuon irrottaa satulasta ja putsata/testata jarruja ilman sitä (jarrut toimii normaalisti ilman sitäkin)?
Irroitin käsijarruvaijerin satuloista.
Mäntä tuntuisi liikkuvan herkästi ja palat myös.
Jarrua painaessa jää kuitenkin edelleen laahaamaan.
Voiko se käsijarrumekanismi jumitella ilman vaijeria, vaikka on stopparissa asti? Tällä puolen se ei liiku niin herkästi kuin toisella puolella. Voiko tuon irrottaa satulasta ja putsata/testata jarruja ilman sitä (jarrut toimii normaalisti ilman sitäkin)?
-
- Viestit: 246
- Liittynyt: 18 Touko 2011, 13:53
- Car(s): Ex:
159 1.9JTDm SW
159 3.2 Q4 SW - Paikkakunta: Espoo
Re: 159 käsijarruongelma
Neljäs kerta toden sanoo. Availin vielä jarrun ja liikuttelin mäntää edes takaisin työkalun avulla melkein ääripäästä toiseen. Aika kevyesti se liukuu ja pyörii. Tiivistettä raottamalla näkyy siisti pinta ja ohut kerros rasvaa.
Rengas ylhäällä painaa jarrua ja vapauttaa jarrun, niin rengas pyörähtää kädellä reilun kierroksen. Ilman jarrupaloja samalla tavalla menee 1.5 kierrosta.
Kyllähän tuokin laahaus riittää lämmittämään levyä jonkin verran.
Voisko tuo olla uusien palojen asettumista vanhalle levylle?
(Taidan tehdä homma vielä kertaalleen uusilla levyillä ja paloilla ajan kanssa.)
Rengas ylhäällä painaa jarrua ja vapauttaa jarrun, niin rengas pyörähtää kädellä reilun kierroksen. Ilman jarrupaloja samalla tavalla menee 1.5 kierrosta.

Voisko tuo olla uusien palojen asettumista vanhalle levylle?
(Taidan tehdä homma vielä kertaalleen uusilla levyillä ja paloilla ajan kanssa.)
- Vainio
- Viestit: 650
- Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
- Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota - Paikkakunta: Lahti
Re: 159 käsijarruongelma
Eiks uudet palat ja vanhat levyt oo aika huono kombo jos ei käytä levyjä sorvissa?rausku kirjoitti:Voisko tuo olla uusien palojen asettumista vanhalle levylle
Melkein kaikissa ohjeissa sanotaan, että palat ja levyt olisi hyvä vaihtaa samaan aikaan.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 159 käsijarruongelma
Palat voi laittaa vanhoille levyille, uusia levyjä ei ikinä vanhoilla paloilla.
-
- Viestit: 246
- Liittynyt: 18 Touko 2011, 13:53
- Car(s): Ex:
159 1.9JTDm SW
159 3.2 Q4 SW - Paikkakunta: Espoo
Re: 159 käsijarruongelma
Ei se uudet palat/vanhat levyt toki paras kombo ole. Tein niin, että laitoin palat ja tein pari jarrutusta. Katsoin mistä kantaa ja viilalla sovitin palat hieman lähemmäksi oikeeta. Sisäreunassa oli outo kartio, jonka takia sisempi pala otti vaan puolisen senttiä. Sellainen saattais vääntää mäntääkin jo vinoon ja aiheuttaa takertelua.