
Vaihdekepin lyhentäminen
Valvoja: Moderators
- -Tomi-
- Viestit: 1486
- Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
- Car(s): Diudi
ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Vaihdekepin lyhentäminen
Ostinpa tuossa 156:een vaihdekepinnupin, joka on hieman isompi kuin alkuperäinen puunuppi. Näin ollen "vaihdekepin" pituus kasvoi epäurheillullisen tyhmännäköisesti, vaikkei se alkuaankaan semmonen mukavan lyhyt ole. Vaihdekeppiä siis pitäisi lyhentää. Homma olisi helppo, jos pakkilukon muoviputken heittäisi huitsinnevadaan, mutta haluan sen kuitenkin säilyttää. Niinpä keppiä pitää lyhentää, mutta samalla myös pakkilukon hylsyä. Ja koska vaihdekeppi on eri paksuinen päästä, niin sitä tarvitsisi ohentaa alaspäin. Siis homman olen miettinyt siten, että se on helppo operaatio, jos kepin saa irti siitä valkoisesti ohjaimesta, koska keppiä tarttis hiukan työstää. Siis saako kepin irti vai meneekö se suoraan laatikkoon. Voisiko joku kertoa ? Tai sitten muita mahdollisia tapoja lyhentää keppiä ? kits 

- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Ainakin Service CD:n mukaan tarvii purkaa puolet autosta ennen kuin kepin saa irti.
Ensin puretaan auton sisältä nahkapussit käsijarrun ja vaihdekepin ympäriltä. Pistetään käsijarru päälle ja löysätään jarrun kiristys ruuvi.
Nostetaan auto ylös
Irroitetaan vaihdekepin vivusto kohdasta mistä se on nivelletty koneen takana.
Sitten nypätään katti ja lämpösuoja irti sekä käsijarrun vaijerit.
Pistetään tunkki vaihdekepin alle ja irroitettaan mutterit.
Lasketaan rauhallisesti koko vaihdekeppi/käsijarru systeemi alas.
Tämän jälkeen käsissäsi on koko mekanismi jonka voit purkaa niin että saat pelkän kepinvarren irti.
Tämä on tosi vaikea selittää, mutta pistä PM:nä sähköpostisi niin voin pistää kuvat kyseisestä operaatiosta.
Juu ja muuten katin ruuvit katkeaa ihan varmasti kun niitä avaa
Kokemuksella voin sanoa että laippa on sitten muuten ihan törkeän kovaa materiaalia
Ensin puretaan auton sisältä nahkapussit käsijarrun ja vaihdekepin ympäriltä. Pistetään käsijarru päälle ja löysätään jarrun kiristys ruuvi.
Nostetaan auto ylös
Irroitetaan vaihdekepin vivusto kohdasta mistä se on nivelletty koneen takana.
Sitten nypätään katti ja lämpösuoja irti sekä käsijarrun vaijerit.
Pistetään tunkki vaihdekepin alle ja irroitettaan mutterit.
Lasketaan rauhallisesti koko vaihdekeppi/käsijarru systeemi alas.
Tämän jälkeen käsissäsi on koko mekanismi jonka voit purkaa niin että saat pelkän kepinvarren irti.
Tämä on tosi vaikea selittää, mutta pistä PM:nä sähköpostisi niin voin pistää kuvat kyseisestä operaatiosta.
Juu ja muuten katin ruuvit katkeaa ihan varmasti kun niitä avaa

Kokemuksella voin sanoa että laippa on sitten muuten ihan törkeän kovaa materiaalia
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- -Tomi-
- Viestit: 1486
- Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
- Car(s): Diudi
ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Siis se keppi vaan olisi helpompi työstää, kun se olisi irti. Toisin sanoen pelkkä pään rautasahalla katkaisu ei riitä, vaan keppiä pitää myös ohentaa hiomalla. Se kun vahvempi juuresta kuin päästä, kuten myös pakkilukon hylsy on erivahvuuksinen. Noh en varmaan rupea sitä irroittamaan, kun tuo operaatio ei näyttänyt oikeinkaan mukavalta. Tarvii suojata autoa sisältä ja viilata se siellä 

Tulipa tehtyä operaatio pakkilukolliseen 156:een. Kun ohjeita ei juurikaan sivuilta löytynyt, tässä pikku neuvot muille yrittäjille.
Ohje pätee vain tarvikenupin asennukseen (ruuvikiinnitykseen yms...)
Nuppi tosiaan lähti vetämällä suoraan ylöspäin. (vetäessä varo ettet pidä vahingossa kiinni pakkilukosta/suojapussista...)
Irroita suojapussi, ja nosta pakkilukko pois (jousi talteen)
1. Sahaa n.30mm vartta pois. Muista suojata kepin tyvi.
2. Sahaa pakkilukon hylsystä kohtien 2 väli pois tasaisesti.
3. Liimaa kunnon tökötillä (2 komponenttiliima) mahdollisimman keskelle.
4. Tämä yläosa vaihdekepistä on lyöty aikoinaan "pooreilla" alaosaan. Ota kumirenksu pois, Leikkaa Putkileikkurilla n.3mm päästä yhtä syvälle kuin yläosa vaihekeppiä. Sahaa rautasahalla tämä 3mm liikkumaton osa ylhäältäpäin halki. Taltta, vasara ja pihdit ja leikattu osa pitäisi irrota.
Paikalleen laitettaessa jätin kumirenksun pois kepin tyvestä (en ole huomannut mitään muuttuneen). Suojapussin kiinnitys siirtyy nyt kohtaan 5.
Kepi pelittää kuin uusi.
Tässä linkki kun image ei suostunut toimimaan...
http://i55.photobucket.com/albums/g132/ ... hennys.jpg
Ohje pätee vain tarvikenupin asennukseen (ruuvikiinnitykseen yms...)
Nuppi tosiaan lähti vetämällä suoraan ylöspäin. (vetäessä varo ettet pidä vahingossa kiinni pakkilukosta/suojapussista...)
Irroita suojapussi, ja nosta pakkilukko pois (jousi talteen)
1. Sahaa n.30mm vartta pois. Muista suojata kepin tyvi.
2. Sahaa pakkilukon hylsystä kohtien 2 väli pois tasaisesti.
3. Liimaa kunnon tökötillä (2 komponenttiliima) mahdollisimman keskelle.
4. Tämä yläosa vaihdekepistä on lyöty aikoinaan "pooreilla" alaosaan. Ota kumirenksu pois, Leikkaa Putkileikkurilla n.3mm päästä yhtä syvälle kuin yläosa vaihekeppiä. Sahaa rautasahalla tämä 3mm liikkumaton osa ylhäältäpäin halki. Taltta, vasara ja pihdit ja leikattu osa pitäisi irrota.
Paikalleen laitettaessa jätin kumirenksun pois kepin tyvestä (en ole huomannut mitään muuttuneen). Suojapussin kiinnitys siirtyy nyt kohtaan 5.
Kepi pelittää kuin uusi.
Tässä linkki kun image ei suostunut toimimaan...
http://i55.photobucket.com/albums/g132/ ... hennys.jpg
Hyvät ohjeet =)
Tuon saman asian voi näemmä tehdä monella eri tavalla
Itse sahasin koko kepin poikki tuon paksumman alaosan keskeltä ja löin siihen päähän ohuemmasta 10mm ainestangosta yhtä pitkän pätkän, kuin mitä alkuperäisessäkin oli. Sitten sahasin pakkilukon muovitputkesta yhtä pitkän pätkän välistä pois ja liitin puolikkaat metallisella putkiholkilla yhteen. Vähän liimamassaa tuli laitettua sopiviin väleihin. Nyt keppi on noin 50-70mm lyhyempi, kuin alkuperäinen, todella napakka ja mukava käyttää =)
Tuon saman asian voi näemmä tehdä monella eri tavalla

Itse sahasin koko kepin poikki tuon paksumman alaosan keskeltä ja löin siihen päähän ohuemmasta 10mm ainestangosta yhtä pitkän pätkän, kuin mitä alkuperäisessäkin oli. Sitten sahasin pakkilukon muovitputkesta yhtä pitkän pätkän välistä pois ja liitin puolikkaat metallisella putkiholkilla yhteen. Vähän liimamassaa tuli laitettua sopiviin väleihin. Nyt keppi on noin 50-70mm lyhyempi, kuin alkuperäinen, todella napakka ja mukava käyttää =)
Siitä lähdetään, mihin vajaavetoset jätetään 

- -Tomi-
- Viestit: 1486
- Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
- Car(s): Diudi
ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Itse tein samanlailla, kun Jeppaakin, muistaakseni häntä vielä hiukan asiassa ohjastinkinJeppaa kirjoitti:Itse sahasin koko kepin poikki tuon paksumman alaosan keskeltä ja löin siihen päähän ohuemmasta 10mm ainestangosta yhtä pitkän pätkän, kuin mitä alkuperäisessäkin oli. Sitten sahasin pakkilukon muovitputkesta yhtä pitkän pätkän välistä pois ja liitin puolikkaat metallisella putkiholkilla yhteen. Vähän liimamassaa tuli laitettua sopiviin väleihin. Nyt keppi on noin 50-70mm lyhyempi, kuin alkuperäinen, todella napakka ja mukava käyttää =)
