159 1.9 -08 jtdm kytkimen vaihtaminen
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 16
- Liittynyt: 17 Tammi 2012, 17:56
- Car(s): 159 sw jtd 1.9 Ti 2008
147 jtd 1.9 2005
Fiat 1/9x 1980
Cadillac CDV 1979
159 1.9 -08 jtdm kytkimen vaihtaminen
Vein Alfani kytkimen vaihtoon tuohon paikalliselle pajalle. Pajalta soittelivat, että pitääköhän tuo etupalkki tiputtaa kokonaan pois, että kytkin mahtuu pois paikaltaan. Lupasin tiedustella asiaa täältä. Eli onko kenelläkään kokemusta ko. kärryn kytkimen vaihtamisesta? Räjäytyskuvista tai vastaavista olisi myös kovasti apua.
- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
Re: 159 1.9 -08 jtdm kytkimen vaihtaminen
Näin tehtiin mulla ainakin.
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: 159 1.9 -08 jtdm kytkimen vaihtaminen
melkoinen korjaamo kun asiakkaalta kysyy neuvoahake kirjoitti:Vein Alfani kytkimen vaihtoon tuohon paikalliselle pajalle. Pajalta soittelivat, että pitääköhän tuo etupalkki tiputtaa kokonaan pois, että kytkin mahtuu pois paikaltaan. Lupasin tiedustella asiaa täältä. Eli onko kenelläkään kokemusta ko. kärryn kytkimen vaihtamisesta? Räjäytyskuvista tai vastaavista olisi myös kovasti apua.

milläs kilometreillä nuo kytkimet on väsyneet? vauhtipyörä uusiksi myös? paljonko kertyy hintaa?
Re: 159 1.9 -08 jtdm kytkimen vaihtaminen
^ Kai siinä asiakkaan rahapussia koitettiin myös säästellä, jos olisi jokin oikotie?.. Mutta tuskin.. 

-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
- Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
- Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä
Re: 159 1.9 -08 jtdm kytkimen vaihtaminen
Seuraava vaihe tässä on varmaan se, että asiakas tekee itse ja maksaa normaalin tuntihinnan?alfa 156 v6 kirjoitti:melkoinen korjaamo kun asiakkaalta kysyy neuvoahake kirjoitti:Vein Alfani kytkimen vaihtoon tuohon paikalliselle pajalle. Pajalta soittelivat, että pitääköhän tuo etupalkki tiputtaa kokonaan pois, että kytkin mahtuu pois paikaltaan. Lupasin tiedustella asiaa täältä. Eli onko kenelläkään kokemusta ko. kärryn kytkimen vaihtamisesta? Räjäytyskuvista tai vastaavista olisi myös kovasti apua.![]()

-
- Viestit: 16
- Liittynyt: 17 Tammi 2012, 17:56
- Car(s): 159 sw jtd 1.9 Ti 2008
147 jtd 1.9 2005
Fiat 1/9x 1980
Cadillac CDV 1979
Re: 159 1.9 -08 jtdm kytkimen vaihtaminen
Aivan asiallinen paja tämä kuitenkin on. On vaan Alfa aika harvinainen kulkine ja ei ollut tullut aiemmin operoitavaksi ainakaan kytkimen vaihtoon. Merkkiliikkeet sitten erikseen.
Autolla on ajettu nyt 145tkm. Edellinen omistaja on laittanut autoon miedon ohjelmanmuutoksen ja nyt alkoi sitten kytkin väsyä. Tilasin kytkimen, painelaakerin ja vauhtipyörän Italiasta RS-Storelta. Hinta vähän alle 600€ kotiin toimitettuna. Valeota kauppasivat, mutta taisi tulla Boschin laatikoissa.
Kiitoksia vastauksista.
Autolla on ajettu nyt 145tkm. Edellinen omistaja on laittanut autoon miedon ohjelmanmuutoksen ja nyt alkoi sitten kytkin väsyä. Tilasin kytkimen, painelaakerin ja vauhtipyörän Italiasta RS-Storelta. Hinta vähän alle 600€ kotiin toimitettuna. Valeota kauppasivat, mutta taisi tulla Boschin laatikoissa.
Kiitoksia vastauksista.
-
- Viestit: 1118
- Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
- Car(s): Fiat Freemont Multijet 7h -12
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18 - Paikkakunta: Mäntyharju
Re: 159 1.9 -08 jtdm kytkimen vaihtaminen
Omassa -09 1.9 jtdm:ssä reilut 170 tkm ja novitecin boksi kiinni. Alkoi sitten kytkin lipsua
Parilla isoimmalla pykylällä tuota ainakin havaittavissa. Ensiapuna taidan boksin poistaa, mutta edessä lie väkisin kytkinjumppa. Olisiko tuohon jotain vähän parempaa, vai uutta vakiota? DMF ei ole mielestäni oireillut, mutta kannattaisiko kuitenkin..? Taitaa kuitenkin olla jonkinlainen remppa.

Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.
Flappy paddles - löysät polkimet.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 159 1.9 -08 jtdm kytkimen vaihtaminen
Tuo DMF on niin kaksipiippuinen juttu kuin olla vaan voi.
Itse vaihtaisin. Jotkut ei.
Jos osa maksaa enemmän kuin työt, voisi ehkä olla jopa järkevää kokeilla jatkaa vanhalla? Onko paljon ajettu vai ei, jne?
Itse ostin 156:een kytkinsetin italiasta 370eurolla kotiinkannettuna, sisältäen DMF:n, joten ei kannattanut edes miettiä vaihtaako sitä vai ei. Alkuperäisellä kuitenkin se 250tkm menty (tiettävästi), joten järkevä se on vaihtaa. Suomesta halvin DMF ois ollut sitten yli 500euroa heittämällä, siihen kytkinsetti päälle, että netistä jos löytyy niin voipi säästää (itselläni ihan Ricambi Originale + Valeo)
Itse vaihtaisin. Jotkut ei.
Jos osa maksaa enemmän kuin työt, voisi ehkä olla jopa järkevää kokeilla jatkaa vanhalla? Onko paljon ajettu vai ei, jne?
Itse ostin 156:een kytkinsetin italiasta 370eurolla kotiinkannettuna, sisältäen DMF:n, joten ei kannattanut edes miettiä vaihtaako sitä vai ei. Alkuperäisellä kuitenkin se 250tkm menty (tiettävästi), joten järkevä se on vaihtaa. Suomesta halvin DMF ois ollut sitten yli 500euroa heittämällä, siihen kytkinsetti päälle, että netistä jos löytyy niin voipi säästää (itselläni ihan Ricambi Originale + Valeo)
-
- Viestit: 1118
- Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
- Car(s): Fiat Freemont Multijet 7h -12
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18 - Paikkakunta: Mäntyharju
Re: 159 1.9 -08 jtdm kytkimen vaihtaminen
Näyttäisi pelkkä kytkytinsetti painelaakerin kera olevan noin 200 e. DMF:n kanssa sitten menee 450..500 e haarukkaan.
Ihmetyttää jos tässä pikkulohkossa on 240 mm kytkin kuten myös 2,4:ssa, niin miten se ny tässä voi lipsua jos kestää isolohkossa viritettynäkin
Ihan höpö asetelma lie laitettu..
Isolohkoon saa myös kivasti vähän parempia kytkimiä kohtuuhintaan. Tähän pienempään ei mitään. Tainno saa tonnilla sintteripaketin, juuei..
Sorvissa vähän pois kitkapintaa sisäkehältä? Vai olisiko vinkkiä jostain vähän tiukemmasta asetelmasta?
Onkohan kytkinsatseilla väliä, kun näyttää saavan LUKkia, Sachia ja Valeota ihan samoilla hinnoilla?
Ihmetyttää jos tässä pikkulohkossa on 240 mm kytkin kuten myös 2,4:ssa, niin miten se ny tässä voi lipsua jos kestää isolohkossa viritettynäkin

Isolohkoon saa myös kivasti vähän parempia kytkimiä kohtuuhintaan. Tähän pienempään ei mitään. Tainno saa tonnilla sintteripaketin, juuei..
Sorvissa vähän pois kitkapintaa sisäkehältä? Vai olisiko vinkkiä jostain vähän tiukemmasta asetelmasta?
Onkohan kytkinsatseilla väliä, kun näyttää saavan LUKkia, Sachia ja Valeota ihan samoilla hinnoilla?
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.
Flappy paddles - löysät polkimet.
-
- Viestit: 1118
- Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
- Car(s): Fiat Freemont Multijet 7h -12
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18 - Paikkakunta: Mäntyharju
Re: 159 1.9 -08 jtdm kytkimen vaihtaminen
Alfaownerilla väittävät, että kaikki nuo edellä mainitut kytkinsetit tulee kuitenkin Valeon tehtaalta, eli merkillä ei olisi väliä.
Löytyyhän noita jotain kun vähän kaivelee.
Sachs tekee +15% kytkintä hintaa 422 e. Siis asetelma ja levy.
CG Motorsportsilta saisi Stage 1 ja 2 kytkimiä noin 350 e. Noille luvataan +20% ja +30%, ensimmäinen on massa ja toinen kevlar.
Kummissakaan ei vissiin painelaakeria tulisi ja hinnoissa ei kuluja.
Pelkkä DMF löytyi toimitettuna noin 340 e hintaan
Ei tuossa nyt oikein hyvä vaihtoehto ole mikään.
Löytyyhän noita jotain kun vähän kaivelee.
Sachs tekee +15% kytkintä hintaa 422 e. Siis asetelma ja levy.
CG Motorsportsilta saisi Stage 1 ja 2 kytkimiä noin 350 e. Noille luvataan +20% ja +30%, ensimmäinen on massa ja toinen kevlar.
Kummissakaan ei vissiin painelaakeria tulisi ja hinnoissa ei kuluja.
Pelkkä DMF löytyi toimitettuna noin 340 e hintaan

Ei tuossa nyt oikein hyvä vaihtoehto ole mikään.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.
Flappy paddles - löysät polkimet.
-
- Viestit: 1118
- Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
- Car(s): Fiat Freemont Multijet 7h -12
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18 - Paikkakunta: Mäntyharju
Re: 159 1.9 -08 jtdm kytkimen vaihtaminen
Tuli CG:ltä kysäistyä, että mitä kytkintä suosittelevat ja mainitsin, että voi joskus olla kärrykin perässä. Eivät taida suostua edes myymään kytkintä moiseen käyttöön, "There is nothing that..." ja ehdottivat vähintään dual-friction kittiä ja sitäkin kommentilla ettei välttämättä kestä ja elinikä voi olla lyhyt. Ei jotenkaan anna kovin luotettavaa kuvaa tuotteista. Tuo dual-friction pitäisi jo kuitenkin kestää +40% ylimääräistä eikä tuossa mulla ny ole kun 20% yli vakion. Vakiokytkinkin kestää kohtuullisesti tuon noin 380 Nm, niin pitäisihän tuo dual-frictionin mennä jo yli 500 Nm. On se ny ihme jos ei tuokaan kestä satunnaista kärryn hinaamista. Johan luulisi tuon DMF:n purkaantuvan paljon ennen tuota.
Sachs lie olisi laadukas vaikka luvataankin "vain" +15%, mutta on vähän suolainen..
Sachs lie olisi laadukas vaikka luvataankin "vain" +15%, mutta on vähän suolainen..
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.
Flappy paddles - löysät polkimet.
-
- Viestit: 1118
- Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
- Car(s): Fiat Freemont Multijet 7h -12
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18 - Paikkakunta: Mäntyharju
Re: 159 1.9 -08 jtdm kytkimen vaihtaminen
Sachilta tuli vastaavaan kyselyyn vastaus, että heidän kytkin kestää tuon käytön eivätkä kadulle suosittele rajumpia settejä. Mainitsi, että ero olisi kytkinlevyn materiaalissa, mitä vähän ihmettelin. Kyselin vielä tarkemmin, että onko paineasetelma vakio vai jäykempi. Tuntuisi, että pakkohan tuossa on lisäpuristustakin olla kun settinä myydään ja vähän arveluttaa jos pelkällä levyllä tuo ero saataisiin 

Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.
Flappy paddles - löysät polkimet.
-
- Viestit: 1118
- Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
- Car(s): Fiat Freemont Multijet 7h -12
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18 - Paikkakunta: Mäntyharju
Re: 159 1.9 -08 jtdm kytkimen vaihtaminen
Hollannista löytyisi ratkaisua ja noita on kuulemma tehtykin jokunen: päivitetty vauhtis (ilmeisesti jonkinsortin 2,4 hybridi), siihen kytkinsatsi ja uusi startti. Vaatimattomat 1590 e, mutta lupasivat ilman postikuluja
Ehkä kuitenkin vähän overkill tässä tapauksessa vaikka varmasti kyllä pelaisi.
Tuo Sachs taitaa olal se hyvä vaihtoehto, mutta en oikein ole saanut vastausta, että mitä siinä oikein on päivitetty. Tahtoo tiukemman asetelman, ei se pelkkä levy riitä...

Tuo Sachs taitaa olal se hyvä vaihtoehto, mutta en oikein ole saanut vastausta, että mitä siinä oikein on päivitetty. Tahtoo tiukemman asetelman, ei se pelkkä levy riitä...
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.
Flappy paddles - löysät polkimet.