Selespeed käytös?
Valvoja: Moderators
Selespeed käytös?
Varmasti löytyis foorumia kahlaamalla tähänkin vastaus, mutta ajattelin "kokemuksen omaavia" saada kommentoimaan. Ja sikäli hieman "asian vierestä" mennään, että kysessä ei ole Alfa vaan Fiat Stilo Abarth, SeleSpeed -laatikolla. Pyydän anteeksi tunkeutumistani!
Mutta se kysymys: peli ilmoittaa Engine Ciontroller-faulttia, ja SeleSpeed ei anna kytkeä muita vaihteita kuin kakkosen?? Liittyykö nämä edes mitenkään toisiinsa? Laite ei ole minulla, joten MES -illä en ole siitä päässyt vikakoodeja lukemaan.
Etukäteen tiedoista kiittäen,
Antti / Piikkiö
Mutta se kysymys: peli ilmoittaa Engine Ciontroller-faulttia, ja SeleSpeed ei anna kytkeä muita vaihteita kuin kakkosen?? Liittyykö nämä edes mitenkään toisiinsa? Laite ei ole minulla, joten MES -illä en ole siitä päässyt vikakoodeja lukemaan.
Etukäteen tiedoista kiittäen,
Antti / Piikkiö
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Selespeed käytös?
^selespeed -järjestelmä toimii vikatilassa r, 1, 2 vaihteilla kokemusta 99 ja 02 vuoden selestä alfoissa. en tiiä onko uudemmissa ja fiudeisa laitettu sele huomioimaan moottorihäiriö?
Re: Selespeed käytös?
Thänks ja sorry hidas palaute. Kyse oli nääs myyntipelistä ja se kerkes männä.
Mutta samalla voinen vielä kysellä ihan yleisesti, että jos vaikka Selespeed -156:sen sattusi jostain löytämään, niin miten on yleinen suhtautuminen tuohon lootaan? Kannattaako sellaiseen sekaantua, vai pysyä mahdollisimman kaukana?? Miten on?
Mutta samalla voinen vielä kysellä ihan yleisesti, että jos vaikka Selespeed -156:sen sattusi jostain löytämään, niin miten on yleinen suhtautuminen tuohon lootaan? Kannattaako sellaiseen sekaantua, vai pysyä mahdollisimman kaukana?? Miten on?
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Selespeed käytös?
Asioita vain sivusta kuulleena vailla omaa kokemusta, mutta 156:n kohdalla JTS-Sele-yhdistelmä ei nauti suurta kannatusta pelokkaiden keskuudessa.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
Re: Selespeed käytös?
Tarkoitatko, että rohkelikot kuitenkin pärjäis semmosellakin : ) Vai, = (pysy erossa)
Olikos muuten 156:sis kunnon automaattilootaa tarjolla mihinkään konemalliin?
Ja vielä vihonviimeisenä. Onko V6 2.5 bensa 156 ollut kestävä kone?
Olikos muuten 156:sis kunnon automaattilootaa tarjolla mihinkään konemalliin?
Ja vielä vihonviimeisenä. Onko V6 2.5 bensa 156 ollut kestävä kone?
- Garmund
- Viestit: 1904
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa - Paikkakunta: K-Häme/Helsinki
Re: Selespeed käytös?
Jts koneisessa on jonkunverran öljynkulutus- ja nokkien kulumisongelmaa (väärän öljylaadun käyttäminen vielä pahentaa näitä.) Selespeed on mielestäni hauska laatikko ajaa. Siinä taitaa olla ongelmana huono huollettavuus (tiivisteitä yms ei pysty kai vaihtamaan) ja sen huollosta on tietoutta harvemmassa. Esim: Moni pitää ja pidin itsekin nykimistä vaihtaessa normaalina, mutta se johtuukin kytkimen säädön tarpeesta. (Ainakin osittain)
Sama ongelma koskee näitäkin, mitä muitakin huonosti arvonsa säilyttäviä autoja. Eli huollosta helpoisti säästetään. Tässä tapauksessa selespeedin öljynvaihdot ja järjestelmän kuntotarkastukset ovat saattaneet jäädä vähemmälle. (Eli esim paineakun kunto, risa rasittaa järjestelmän pumppua) Myös selespeedin outous saattaa vähentää tätä huoltoa, eli merkistä/selespeedistä vähemmän tietävät korjaamot saattavat jättää järjestelmän kokonaan huomiotta. Eipä muutenkaan taida monia liikkeitä pahemmin kiinnostaa edes ehdotella mitään ylimääräistä, mitä auton huolto-ohje ei käske pakosti tekemään. Eli, esim jos vaihteistoöljyn vaihdon kohdalla lukee tarkistus ja vaihto tarvittaessa, ei taida tarvetta vaihtoon ilmetä koskaan. Sitten kun ilmenee taitaa se olla liian myöhäistä.
Sama ongelma koskee näitäkin, mitä muitakin huonosti arvonsa säilyttäviä autoja. Eli huollosta helpoisti säästetään. Tässä tapauksessa selespeedin öljynvaihdot ja järjestelmän kuntotarkastukset ovat saattaneet jäädä vähemmälle. (Eli esim paineakun kunto, risa rasittaa järjestelmän pumppua) Myös selespeedin outous saattaa vähentää tätä huoltoa, eli merkistä/selespeedistä vähemmän tietävät korjaamot saattavat jättää järjestelmän kokonaan huomiotta. Eipä muutenkaan taida monia liikkeitä pahemmin kiinnostaa edes ehdotella mitään ylimääräistä, mitä auton huolto-ohje ei käske pakosti tekemään. Eli, esim jos vaihteistoöljyn vaihdon kohdalla lukee tarkistus ja vaihto tarvittaessa, ei taida tarvetta vaihtoon ilmetä koskaan. Sitten kun ilmenee taitaa se olla liian myöhäistä.
Suoraan vaan suoraa
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Selespeed käytös?
sele on hieno kun se toimii. tyypiltään kuitenkin vähän oikukas saattaapi olla, itse tykkäsin 156 2.0 ts + sele ja nyt on silloin tällöin käytössä 147 2.0 ts + sele. tos 147 toimii hienosti ja pehmeesti. kyllä siihen rahaakin saa menemään tarvittaessa. 147 2 litrasella pannulla kulkee ihan mukavasti kun on kevyt.luizi kirjoitti:Tarkoitatko, että rohkelikot kuitenkin pärjäis semmosellakin : ) Vai, = (pysy erossa)
Olikos muuten 156:sis kunnon automaattilootaa tarjolla mihinkään konemalliin?
Ja vielä vihonviimeisenä. Onko V6 2.5 bensa 156 ollut kestävä kone?
Tuota 2,5 v6 on kehuttu ja taitaa olla noista paras? sitäkin saa tomaatilla q-system. huomioi että sele on puoli-automaatti sama systeemi kuin bmw smg.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Selespeed käytös?
Puoliautomaagi, eiks oikeampi kuvaus ois kuitenkin robottiautomaatti?
Eli manuaalivaihteisto, joka sinällään on ihan OK, johon pultattu robotti hoitamaan vaihdot ja kytkin.
Q-Systemistä ei käryä. Sen sijaan kuullut melkolailla pelkkää hyvää V6.sta, oikeastaan taitaa se jakopää olla siinä se suurin ikävyys, eikä sekään vaadi ihan sitä mitä moni paja kovasti väittää (moottorin irrotus).
Eli manuaalivaihteisto, joka sinällään on ihan OK, johon pultattu robotti hoitamaan vaihdot ja kytkin.
Q-Systemistä ei käryä. Sen sijaan kuullut melkolailla pelkkää hyvää V6.sta, oikeastaan taitaa se jakopää olla siinä se suurin ikävyys, eikä sekään vaadi ihan sitä mitä moni paja kovasti väittää (moottorin irrotus).
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Selespeed käytös?
^Selespeed is the name of an electrohydraulic manual transmission used in Alfa Romeo cars, developed by Italian company Magneti Marelli. The Selespeed is a robotized manual gearbox with electronic clutch. In its current incarnation it can be operated via paddle shifters from the steering wheel or via a "joystick" like a sequential manual gearbox. The right-hand paddle shifter shifts upwards and the left side downwards. The gearbox also has a city-mode which self-shifts in a manner similar to a traditional automatic gearbox.
Mikskä sitä ikinä haluaakaan kutsua
Mikskä sitä ikinä haluaakaan kutsua
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Selespeed käytös?
^
Eli automaatti, jota voi halutessaan käskyttää
Tai siis robottimaatti.
Mutta ei nyt takerrella näihin, omasta mielestäni puoliautomaatti on sellainen, missä on aina vaatimus itse vaihtaa ylös ja alas, eikä sisällä minkäänlaista täysautomaagia tuohon.
Eli automaatti, jota voi halutessaan käskyttää

Tai siis robottimaatti.
Mutta ei nyt takerrella näihin, omasta mielestäni puoliautomaatti on sellainen, missä on aina vaatimus itse vaihtaa ylös ja alas, eikä sisällä minkäänlaista täysautomaagia tuohon.
- koltiainen
- Viestit: 718
- Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
- Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51 - Paikkakunta: Palokka
Re: Selespeed käytös?
Mun mielestä puoliautomaatti ja manuaali on manuaaliaski kytkimellä + robo jos on puolitomaatti
Automaatti taas on automaatti laatikko missä on momentinmuunnin
Automaatti taas on automaatti laatikko missä on momentinmuunnin
Re: Selespeed käytös?
Toksii kattavasta tietopaketista. Taitaa Stilo vaihtua alhvaan. Hillomäärästä johtuen joko 156 tai mieluummin 159, mutta...
katotaan ny sitte...
katotaan ny sitte...
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Selespeed käytös?
^jos päädyt 159, niin huomioi että 159 ja 156 jts moottoreilla ei oo keskenään mitään tekemistä, eli ihan eri koneet kullaki mallilla vaikka nimi hämää.
Re: Selespeed käytös?
OK, Joo, taitaa olla aatamin tekeleitä 159:n padat. Onko kokemusperäistä tietoa, kumpi oli kestävämpi, oppeelin kone vai alffan oma. Tarkoitan nyt bensakoneita ja lähinnä kahden litran luokkaa. Toi Q-tronic loota taitaa olla jaappanilainen teos?