Uudet Alfa Romeot kaikki takavetoisia (ehkä)
Valvoja: Moderators
Uudet Alfa Romeot kaikki takavetoisia (ehkä)
Tämä on kuin jokavuotinen nasta vs kitkat -keskustelu ja eri sukupolvien Alfisteilla pitäisi löytyä vahva mielipide mistä päästä auton vetää. Oma mielipiteeni on että uusi Alfa Romeo on oikeilla linjoilla, viihdyttävät urheiluautot eivät vetele edestä, mielipiteitä?
Suhteellisen uutena jäsenenä topicci on ollut täällä varmasti sata kertaa, en löytänyt, kiitos ja anteeksi.
Suhteellisen uutena jäsenenä topicci on ollut täällä varmasti sata kertaa, en löytänyt, kiitos ja anteeksi.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Uudet Alfa Romeot kaikki takavetoisia (ehkä)
1) Etuveto on helppo. Kaasun väärinkäytöllä se lähinnä puskee eikä ole siitäkään väärinkäytöstä ihan niin tarkka. Vetävillä pyörillä on yleensä suhteellisen paljon painoa, joten ikävissä olosuhteissa ryömittely, heijaaminen yms erikoisliikehdintä on suht. helppoa. Tunnelma on käytännöllinen ja turvallinen.
2) Takaveto on hauska. On pirusti kivempaa luistaa (suljetulla alueella tietty ) kylki kuin keula edellä. Takavedosta on myös suhteellisen helppo tehdä tasapainoinen ja jos pitoa riittää että takavedolla voi painaa mutkassa kaasun pohjaan, on takavedon ohjaustuntuma suorastaan juhlava. Talvikelissä ja loskassa etenemiskyky vähän ikävä. Tunnelma on urheilullinen.
3) Neliveto on helppo ja hauska, mutta raskas eikä omaa takavedon ohjaustuntumaa edellämainitussa ns. täyden pidon tilanteessa. Talvella aivan kuninkaallinen verrattuna vajaavetoihin yhdistäessään helpon ajettavuuden, hyvän etenemiskyvyn ja mahdollisuuden hauskanpitoon. Kerää kuitenkin "yllättävästi" lisää vauhtia leikkiessä. Tunnelma riippuu voimalinjan toteutuksesta ja painotuksista.
Paatuneena saabistina ja etuvetokuskina haluan Alfani takavetareilla varustettuna, kiitos. Mahdollisen käyttöalfan myös etuvetareilla varustettuna - Giulia Q4:sta ihmisten hintoihin ikääntyneenä odotellessa...
2) Takaveto on hauska. On pirusti kivempaa luistaa (suljetulla alueella tietty ) kylki kuin keula edellä. Takavedosta on myös suhteellisen helppo tehdä tasapainoinen ja jos pitoa riittää että takavedolla voi painaa mutkassa kaasun pohjaan, on takavedon ohjaustuntuma suorastaan juhlava. Talvikelissä ja loskassa etenemiskyky vähän ikävä. Tunnelma on urheilullinen.
3) Neliveto on helppo ja hauska, mutta raskas eikä omaa takavedon ohjaustuntumaa edellämainitussa ns. täyden pidon tilanteessa. Talvella aivan kuninkaallinen verrattuna vajaavetoihin yhdistäessään helpon ajettavuuden, hyvän etenemiskyvyn ja mahdollisuuden hauskanpitoon. Kerää kuitenkin "yllättävästi" lisää vauhtia leikkiessä. Tunnelma riippuu voimalinjan toteutuksesta ja painotuksista.
Paatuneena saabistina ja etuvetokuskina haluan Alfani takavetareilla varustettuna, kiitos. Mahdollisen käyttöalfan myös etuvetareilla varustettuna - Giulia Q4:sta ihmisten hintoihin ikääntyneenä odotellessa...
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Uudet Alfa Romeot kaikki takavetoisia (ehkä)
kyllä samalla valmistajalla voisi olla mielestänä kaikkia vetotapoja tarjolla, toki tehokkaimmat/urheiluautot taka- tai nelivedolla. Itselläni ei ole mitään suurta kaipuuta takavetoisiin ainakaan pienemmillä tehoilla (luokkaa alle 250 hv tms). Etuvedostakin voi tehdä hyvän kuten on nähty 156/159 linjalla.
Re: Uudet Alfa Romeot kaikki takavetoisia (ehkä)
Varmaan nykyään alle 250 hp tehoilla, mutta kyllä se vetely alkaa olla taistelua sen jälkeen eturenkailla puhumattakaan balanssista. Omasta entisestä 159:stä voin sanoa että se oli kaunis vetelevä/puskeva etana, mutta pidin siitä kovasti, kolmosvaihde rusahteli uudesta lähtien. Uusi Giulietta on ollut nelisen vuotta täysin vikavapaa, bravo. Kevyt ja liikkuu vähemmilläkin tehoilla puskee kyllä, mutta ei niin aikaisin.V6 kirjoitti: Etuvedostakin voi tehdä hyvän kuten on nähty 156/159 linjalla.
Tässä ilmeisen vanha mutta aikakauden autoihin (audi ei ole muutuunut mihinkään) relevantti video vetotapojen erilaisuudesta, Alfa myös mukana.
https://www.youtube.com/watch?v=wdiF-BxPSH0
Viimeksi muokannut Bramage, 03 Heinä 2015, 02:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Uudet Alfa Romeot kaikki takavetoisia (ehkä)
Vaimolle ja tyttärelle ja ei liikaa tehoja?Polforea kirjoitti:1) Etuveto on helppo. Kaasun väärinkäytöllä se lähinnä puskee eikä ole siitäkään väärinkäytöstä ihan niin tarkka. Vetävillä pyörillä on yleensä suhteellisen paljon painoa, joten ikävissä olosuhteissa ryömittely, heijaaminen yms erikoisliikehdintä on suht. helppoa. Tunnelma on käytännöllinen ja turvallinen.
Ei vain suhteellinen, maailmassa ei ole montaakaan kilpa-autoa ralliluokkia lukuunottamatta ilman takavetoa, etuveto-etupaino. Epäilen että rallikuskitkin olisivat ihan pähkinöinä takavedon kanssa taas.Polforea kirjoitti:2) Takaveto on hauska. On pirusti kivempaa luistaa (suljetulla alueella tietty kylki kuin keula edellä. Takavedosta on myös suhteellisen helppo tehdä tasapainoinen ja jos pitoa riittää että takavedolla voi painaa mutkassa kaasun pohjaan, on takavedon ohjaustuntuma suorastaan juhlava. Talvikelissä ja loskassa etenemiskyky vähän ikävä. Tunnelma on urheilullinen.
Polforea kirjoitti:3) Neliveto on helppo ja hauska, mutta raskas eikä omaa takavedon ohjaustuntumaa edellämainitussa ns. täyden pidon tilanteessa. Talvella aivan kuninkaallinen verrattuna vajaavetoihin yhdistäessään helpon ajettavuuden, hyvän etenemiskyvyn ja mahdollisuuden hauskanpitoon. Kerää kuitenkin "yllättävästi" lisää vauhtia leikkiessä. Tunnelma riippuu voimalinjan toteutuksesta ja painotuksista.
Nelivedolla on paikkansa ilman muuta käyttöautojen puolella, mutta se ei ole nopein auto, puskee ja yleensä painaa, normi/autolle/kuskille ei mitään hyötyö.
Ymmärrän tahtotilasi saabista ilmailun harrastajana . Alfa Romeon myynti ei tule riippumaan Suomesta tai etuvedosta, vihdoinkin sitä tekniikkaa mitä merkin perinne edellyttää.Polforea kirjoitti:Paatuneena saabistina ja etuvetokuskina haluan Alfani takavetareilla varustettuna, kiitos. Mahdollisen käyttöalfan myös etuvetareilla varustettuna
-
- Viestit: 1472
- Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
- Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet
Nykyiset Giulietta MA+TCT ja Linea T-Jet - Paikkakunta: 16900 ja syvällä.
Re: Uudet Alfa Romeot kaikki takavetoisia (ehkä)
Kyllähän se carfin ratapäivällä nähtiin, kuinka hidas neliveto on.
Eiku...
Eiku...
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Uudet Alfa Romeot kaikki takavetoisia (ehkä)
Ei nyt niinkään (ei mulla kumpaakaan ole), mutta käytös on helppoa ja ennustettavaa, eikä liikesuunta yllätä jos kaasun painaa pohjaan asti. Etuvedon puskutaipumusta pystyy talvella jopa hyödyntämään tietyissä tilanteissa, mutta tylsä se on silti. Sellainen tuttu ja turvallinen. Ei-ihan-päin-sanonko-mä-mitä -toteutetulla etuvedolla voi pahoillakin loskakeleillä suurinpiirtein nuokkua ratissa, kun se ei yllätä oikein mitenkään.Bramage kirjoitti:Vaimolle ja tyttärelle ja ei liikaa tehoja?
Tehokkain ajamani etuveto taitaa olla 380hp rullille painanut tonnari. Kyllähän se täyskaasulla veteli, mutta ihan kivasti sillä ohi pääsi .
Suhteelisen, ei suhteellinen. Takavedon painojakauma on ylipäätään mahdollista tehdä tasapainoiseksi ja on jopa suhteellisen helppo, mutta ei kuitenkaan automaattinen tehdä sellaiseksi. Siksi tuo sanavalinta.Bramage kirjoitti:Ei vain suhteellinen, maailmassa ei ole montaakaan kilpa-autoa ralliluokkia lukuunottamatta ilman takavetoa, etuveto-etupaino. Epäilen että rallikuskitkin olisivat ihan pähkinöinä takavedon kanssa taas.
Väitän juuri toisinpäin - normikuskille niistä viimeisistä sekunneista, jotka radalla painetaan aikaa alas takaveto vs. neliveto ei ole mitään hyötyä, mutta heikommilla keleillä vakaampi käytös, pidemmälle liukkaalle sutimattomuus ja liikkellelähdön helppous sekä renkaiden tasainen kuluminen saa todennäköisesti kiitosta nimenomaan ns. normikuskeilta . Kovempi kulutus ja etenkin hintalisä ostettaessa taas todellakaan ei, mikä selittää tehokkaasti nelivetojen suhteellisen vähäisen määrän täälläkin pohjolassa.Bramage kirjoitti:Nelivedolla on paikkansa ilman muuta käyttöautojen puolella, mutta se ei ole nopein auto, puskee ja yleensä painaa, normi/autolle/kuskille ei mitään hyötyö.
Oikeastihan vetotapa itsessään alkaa vaikuttaa lähinnä silloin, kun luisto tai vetely alkaa. Käytännössä auton tasapaino ja kääntyvyys, jotka on helpompi saavuttaa takavetoiseen, näkyy jo aikaisemmin. Siihen asti kyse on lähinnä tunnelmasta ja fiiliksestä, jossa omaan mielikuvaani Alfasta sopii paremmin taka- kuin etuveto.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
-
- Viestit: 130
- Liittynyt: 04 Touko 2009, 13:09
- Car(s): VW Golf mk1 cabrio, Ford Fiesta ST
Ex Alfat: 156 V6, Giulietta, -88 Spider - Paikkakunta: Helsinki
Re: Uudet Alfa Romeot kaikki takavetoisia (ehkä)
Saa siellä rallipuolella nykyisinkin ajella takavedolla, mutta etuvetosella Suomessa pääsee yleensä kovempaa. Varsinkin talvella takavetoisen ajaminen on spoorissa tarkkaan pitämistä. Kaasulle ei pääse hitaista mutkista niin nopeasti kuin etuvetoisella, koska perä yliohjaa pöperölle ja silloin ei ole pitoa. Kapeilla teillä yleensä sama juttu ellei ole todella jouheaa tietä. Takavetoista joutuu paimentamaan enemmän silloin kun etuvetoisella ollaan jo kaasulla tai on oltu koko mutkan ajan vasurilla sitoen. Kevyiltä etuvetoisilta 1,6 litraisilta R2- luokan autoilta tulee yleensä turpaan takavetoisille. Todella nopea takavetokuski hyvin säädetyllä autolla pystyy kyllä olemaan nopea, mutta enemmän se on poikkeus kuin sääntö. Nuoralan Jaska ajoi pari vuotta sitten Tampereella hemmetin lujaa ja samoin nyt kesäkuussa Hirvosen Vesku Itärallissa.Bramage kirjoitti:Vaimolle ja tyttärelle ja ei liikaa tehoja?Polforea kirjoitti:1) Etuveto on helppo. Kaasun väärinkäytöllä se lähinnä puskee eikä ole siitäkään väärinkäytöstä ihan niin tarkka. Vetävillä pyörillä on yleensä suhteellisen paljon painoa, joten ikävissä olosuhteissa ryömittely, heijaaminen yms erikoisliikehdintä on suht. helppoa. Tunnelma on käytännöllinen ja turvallinen.
Ei vain suhteellinen, maailmassa ei ole montaakaan kilpa-autoa ralliluokkia lukuunottamatta ilman takavetoa, etuveto-etupaino. Epäilen että rallikuskitkin olisivat ihan pähkinöinä takavedon kanssa taas.Polforea kirjoitti:2) Takaveto on hauska. On pirusti kivempaa luistaa (suljetulla alueella tietty kylki kuin keula edellä. Takavedosta on myös suhteellisen helppo tehdä tasapainoinen ja jos pitoa riittää että takavedolla voi painaa mutkassa kaasun pohjaan, on takavedon ohjaustuntuma suorastaan juhlava. Talvikelissä ja loskassa etenemiskyky vähän ikävä. Tunnelma on urheilullinen.
Polforea kirjoitti:3) Neliveto on helppo ja hauska, mutta raskas eikä omaa takavedon ohjaustuntumaa edellämainitussa ns. täyden pidon tilanteessa. Talvella aivan kuninkaallinen verrattuna vajaavetoihin yhdistäessään helpon ajettavuuden, hyvän etenemiskyvyn ja mahdollisuuden hauskanpitoon. Kerää kuitenkin "yllättävästi" lisää vauhtia leikkiessä. Tunnelma riippuu voimalinjan toteutuksesta ja painotuksista.
Nelivedolla on paikkansa ilman muuta käyttöautojen puolella, mutta se ei ole nopein auto, puskee ja yleensä painaa, normi/autolle/kuskille ei mitään hyötyö.
Nelivetohenhan on ralleissa tunnetusti nopea. Vaatii tosin sen, että auto on säädöissä ja kuski uskaltaa ajaa nelikon sallimilla rajoilla. Kevyellä etuvetoisella on paljon helpompi oppia ajamaan ralleissa kovaa, kuin tehokkaammalla&raskaammalla nelivetoisella jolla pääsee kovaa, mutta vaatii sitten taitoa&kanttia ajaa. Monesti R2:sten kärkikuskit näyttävät takavaloja suurimmalle osalle nelikkokuskea kovavauhtisillakin pätkillä.
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: Uudet Alfa Romeot kaikki takavetoisia (ehkä)
Listasta unohtu ne Alfat jotka eivät vedämillään pyörillä vaan ovat korjaamolla "Vittumainen ja kallis"Polforea kirjoitti: 1)
2)
3)
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
Re: Re: Uudet Alfa Romeot kaikki takavetoisia (ehkä)
Jos tota videota katsoo tarkkaan huomaa siinä olevan jotain mätää..autojen vauhdit tyystin eri. Aika turha vertailu, oikeassa elämässä Alfalla pystyy pitämään suurempia kaarrenopeuksia kuin tolla BMWlläBramage kirjoitti:Varmaan nykyään alle 250 hp tehoilla, mutta kyllä se vetely alkaa olla taistelua sen jälkeen eturenkailla puhumattakaan balanssista. Omasta entisestä 159:stä voin sanoa että se oli kaunis vetelevä/puskeva etana, mutta pidin siitä kovasti, kolmosvaihde rusahteli uudesta lähtien. Uusi Giulietta on ollut nelisen vuotta täysin vikavapaa, bravo. Kevyt ja liikkuu vähemmilläkin tehoilla puskee kyllä, mutta ei niin aikaisin.V6 kirjoitti: Etuvedostakin voi tehdä hyvän kuten on nähty 156/159 linjalla.
Tässä ilmeisen vanha mutta aikakauden autoihin (audi ei ole muutuunut mihinkään) relevantti video vetotapojen erilaisuudesta, Alfa myös mukana.
https://www.youtube.com/watch?v=wdiF-BxPSH0
Re: Uudet Alfa Romeot kaikki takavetoisia (ehkä)
silti se oli luokan parhaimmistoa https://www.youtube.com/watch?v=zON4bWsl2EkBramage kirjoitti: Omasta entisestä 159:stä voin sanoa että se oli kaunis vetelevä/puskeva etana,
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Uudet Alfa Romeot kaikki takavetoisia (ehkä)
Käytön kannalta Koto-Suomessa on ihan yksi hailee, mistä päästä auto vetää. Nelivetoa voi kai suositella ydinmaaseudulle ja Helsingin ydinkeskustaan...V6 kirjoitti:silti se oli luokan parhaimmistoa https://www.youtube.com/watch?v=zON4bWsl2EkBramage kirjoitti: Omasta entisestä 159:stä voin sanoa että se oli kaunis vetelevä/puskeva etana,
Alfa on halunnut ihan brandimielessä profiloitua premium-takavetoihin
( Bmw, Lexus, MB ). Voihan takana olla ajatus perustaa joskus merkkikisaluokka
radalle, tiedä häntä. Ajo-ominaisuuksiin vaikuttavat monet muutkin asiat kuin vetotapa,
mm. painonjakauma sekä alustan toimivuus ja säädöt. Kyllä 156 esim. on todella hyvä, tunnokas, tarkka,
tasapainoisen oloinen ja nautittava tiukalla serpotiellä. Samoilla teillä on myös muuten tosi
kiva ajaa konepyörällä....
jt
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
Re: Uudet Alfa Romeot kaikki takavetoisia (ehkä)
Mulla ei ole hirveää hinkua takavetoihin. Tiedän kyllä, että se ei vetele ja on parempi jos pitää tehdä nopea kilpa-auto. Mutta kun en koe vetelyä häiritsevänä, en tarvitse kilpa-autoa ja minulle on annettu takavetorokotus nuoruuden Ladavuosina, niin en tarvi. Driftailu ja sladittelu tarkoittaa vain hitaampaa etenemistä.
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Uudet Alfa Romeot kaikki takavetoisia (ehkä)
Kaipa tuo on selvä että vetävät takapyörät tarjoavat elämyksiä kuljettajalle, jos siis potkua voimayksikössä.
Kotimaahamme paras vaihtoehto käyttöautoon on 4x4. Ihan ok on myös se yleisempi allwheel-drive. Ei ehkä autoilun ystäville, mutta loskaisille kaupungin kaduille. Etuveto on kustannustehokas, sen tarjoama kompromissi onkin ihan ok - saa ehkäpä enemmän autoa pienemmällä rahalla.
Summaten: Takaveto niitä erityisiä hetkiä varten, kun voi elähdyttää itseään autoilulla. Muutoin saa raapia joka nurkasta! (Ite en oo hyvä harrastaja, joten käännellään niitä vetäviä pyöriä tyytyväisenä...)
Kotimaahamme paras vaihtoehto käyttöautoon on 4x4. Ihan ok on myös se yleisempi allwheel-drive. Ei ehkä autoilun ystäville, mutta loskaisille kaupungin kaduille. Etuveto on kustannustehokas, sen tarjoama kompromissi onkin ihan ok - saa ehkäpä enemmän autoa pienemmällä rahalla.
Summaten: Takaveto niitä erityisiä hetkiä varten, kun voi elähdyttää itseään autoilulla. Muutoin saa raapia joka nurkasta! (Ite en oo hyvä harrastaja, joten käännellään niitä vetäviä pyöriä tyytyväisenä...)
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Re: Uudet Alfa Romeot kaikki takavetoisia (ehkä)
Jos sillä takavedolla saa pienemmän kääntösäteen niin jo pelkkä se riittää syyksi
Nimimerkillä "kotipihasta lähtiessäkin koukataan vastaan tulevien kaistan kautta"
Njoo, taka-, tai neliveto olis kiva tulevaisuudessa. Giuliassahan on "thrust vectoring" joka voisi tarkoittaa (tämä on arvaus) jotain saman tapaista kuin mitsubishin evoissa oleva järjestelmä jolla hallitaan luistokulmia ja luistoja pyöränantureiden ja kiihtyvyysantureiden avulla . Ei sekään ihmeisiin pysty jos superliukasta on mutta. Ja voi olla että se on vain tuossa huippumallissa.
Nimimerkillä "kotipihasta lähtiessäkin koukataan vastaan tulevien kaistan kautta"
Njoo, taka-, tai neliveto olis kiva tulevaisuudessa. Giuliassahan on "thrust vectoring" joka voisi tarkoittaa (tämä on arvaus) jotain saman tapaista kuin mitsubishin evoissa oleva järjestelmä jolla hallitaan luistokulmia ja luistoja pyöränantureiden ja kiihtyvyysantureiden avulla . Ei sekään ihmeisiin pysty jos superliukasta on mutta. Ja voi olla että se on vain tuossa huippumallissa.
Ayrton Senna da Silva forever
Re: Uudet Alfa Romeot kaikki takavetoisia (ehkä)
ainakin etelä suomessa on vain pari päivää vuodessa jossa tosta on iloa, en näe sitä mitenkään parhaana, kesällä lähinna rasitelerppu kirjoitti:Kaipa tuo on selvä että vetävät takapyörät tarjoavat elämyksiä kuljettajalle, jos siis potkua voimayksikössä.
Kotimaahamme paras vaihtoehto käyttöautoon on 4x4.
Re: Uudet Alfa Romeot kaikki takavetoisia (ehkä)
Jossain autolehden haastattelussa lätistiin että aerodynamiikka ja hiilikuituinen kardaani löytyy kautta Giulian malliston, QV:ssä on sitten lisäksi tuo katto ja konepeitto hiilikuidusta. Komposiittia löytynee myös paljon, tuulilasin journalisti oli käynyt paikan päällä ja säännöt olivat että hivellä sai mutta koputella ei. Giorgio platformin iskunvaimennuskomponentit ovat lisäksi alumiinia, keveyteen on panostettu tosissaan.Wile E. Coyote kirjoitti:Jos sillä takavedolla saa pienemmän kääntösäteen niin jo pelkkä se riittää syyksi
Nimimerkillä "kotipihasta lähtiessäkin koukataan vastaan tulevien kaistan kautta"
Njoo, taka-, tai neliveto olis kiva tulevaisuudessa. Giuliassahan on "thrust vectoring" joka voisi tarkoittaa (tämä on arvaus) jotain saman tapaista kuin mitsubishin evoissa oleva järjestelmä jolla hallitaan luistokulmia ja luistoja pyöränantureiden ja kiihtyvyysantureiden avulla . Ei sekään ihmeisiin pysty jos superliukasta on mutta. Ja voi olla että se on vain tuossa huippumallissa.
Käytännöllinen bonushan tässä on että senhän ei pitäisi sitten ruostua juurikaan.
-
- Viestit: 345
- Liittynyt: 13 Syys 2005, 11:33
- Car(s): 2x75 ts,156 jtd sw, Kappa sw turbo, Quattroporte biturbo, 130 3.2 v6. Vaimon Giulia, Barzetta ja 500
- Paikkakunta: Nurmes
Re: Uudet Alfa Romeot kaikki takavetoisia (ehkä)
Luulenpa, että mielipiteet etu - ja takavedon suhteen riippuvat ainakin osin siitä, kummallako on ajamaan harjoitellut ( ensimmäinen/ensimmäiset autot ). Minä ostin ensimmäisen etuvetoisen autoni 19 vuotta kortin saannin jälkeen, olin kyllä ajellut satunnaisesti niilläkin sinä aikana, ja mielestäni etuveto ei koskaan ole kokonainen auto, minun ajotapaani se ei istu kunnolla koskaan.
On olemassa huonoja takavetoisia ja huonoja etuvetoisia ja niillä ajaminen on kärsimystä joko puskemisen tai yliohjautuvuuden ( hallitsemattoman ) takia. Jos talvellakin olen lumen kanssa ollut ongelmissa, on alla ollut etuveto. Takaveto vain, kun lunta on ollut pohjaan asti.
Neliveto varmaan on hyvä, itse en näillä näkymin sellaista tarvitse. Alfa Romeo on taas kokonainen, jos palataan takaisin takavetoon.
On olemassa huonoja takavetoisia ja huonoja etuvetoisia ja niillä ajaminen on kärsimystä joko puskemisen tai yliohjautuvuuden ( hallitsemattoman ) takia. Jos talvellakin olen lumen kanssa ollut ongelmissa, on alla ollut etuveto. Takaveto vain, kun lunta on ollut pohjaan asti.
Neliveto varmaan on hyvä, itse en näillä näkymin sellaista tarvitse. Alfa Romeo on taas kokonainen, jos palataan takaisin takavetoon.
-
- Viestit: 844
- Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
- Car(s): Alfa 75 & 164 + Transit ja Citroën C5
- Paikkakunta: Hollola
Re: Uudet Alfa Romeot kaikki takavetoisia (ehkä)
En rajoittaisi takavetoisen paremmuutta ainoastaan tehokkaisiin autoihin ja pitävään pintaan. Itseä harmittaa juuri eniten etuvedon venkoilut kaupungissa risteyksestä lähdettäessä, missä ei ole varaa venkoilulle. Esim. Motarilla on tilaa paimentaa innokkaampaakin vetelijää eikä siellä oo yhtä pahoja uria ja monttuja, kun ahtaammilla kaduilla. Renkaiden koosta ja profiilistahan se paljon on kiinni, mutta takaveto ei silti vie rattia kädestä.
Takaveto normaalilla tasauspyörästöllä on vähän synkkä talvella liikkeelle lähtiessä, mutta ei normaaliliikenteessä haittaa, huonoilla renkaillahan ei kukaan aja.
Takaveto normaalilla tasauspyörästöllä on vähän synkkä talvella liikkeelle lähtiessä, mutta ei normaaliliikenteessä haittaa, huonoilla renkaillahan ei kukaan aja.
Viimeksi muokannut legza, 03 Heinä 2015, 23:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Uudet Alfa Romeot kaikki takavetoisia (ehkä)
Ihan oikeestiko? Ohhoh. No mutta mukava jos sujuu ilman nelikkoakin. Itse en luopuisi kyllä. Omalle kohdalle kaupungin kunnossapito ei ole järjestänyt sen kaltaista tieverkkoa, että vain pari päivää olisivat hankalahkoja... Enemmänkin neljä kuukautta. Mutta eipä tuo multa ole pois - itse en nelikosta ja maavarasta käyttöautossa luovu (come to think of it - myöskään automaatista). Harrastelaitteet erikseen.V6 kirjoitti:ainakin etelä suomessa on vain pari päivää vuodessa jossa tosta on iloa, en näe sitä mitenkään parhaana, kesällä lähinna rasitelerppu kirjoitti:Kaipa tuo on selvä että vetävät takapyörät tarjoavat elämyksiä kuljettajalle, jos siis potkua voimayksikössä.
Kotimaahamme paras vaihtoehto käyttöautoon on 4x4.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: Uudet Alfa Romeot kaikki takavetoisia (ehkä)
Etuvetoja on hyviä ja huonoja, takavetoja ainakin oli joskus hyviä ja huonoja. Ajaisin mieluummin hyvällä etu- kuin huonolla takavedolla mutta mieluiten silti hyvällä takavedolla eli yhtään ei haittaa jos Alfa tekee jatkossa taas takatyöntöisiä kamppeita.
Muutamia viimeisiä käyttöautoja kun muistelen taaksepäin niin etuveto on harmittanut oikeastaan vain silloin kun on liukkaalla kelillä tehnyt mieli huimistella ajamalla ovi edellä. Mielestäni ainakin nelipyttyinen 156 on liukkaalla viihdyttävä ajettava vaikkei sitä kaasulla ohjatakaan samaan tapaan kuin esmes 75:sta.
Nelikosta ei ole omistuskokemuksia. Semmoisen hankinta tulee mieleen lähinnä silloin talvella kun risteyksestä kiihdyttäminen kestääääää. En ole kuitenkaan niin usein repinyt tukkaa päästä että olisin siirtynyt tuumasta toimeen, nelivetovaatimus kun rajoittaa tyrkyllä olevien käytettyjen autojen valikoimaa aika raskaasti.
Muutamia viimeisiä käyttöautoja kun muistelen taaksepäin niin etuveto on harmittanut oikeastaan vain silloin kun on liukkaalla kelillä tehnyt mieli huimistella ajamalla ovi edellä. Mielestäni ainakin nelipyttyinen 156 on liukkaalla viihdyttävä ajettava vaikkei sitä kaasulla ohjatakaan samaan tapaan kuin esmes 75:sta.
Nelikosta ei ole omistuskokemuksia. Semmoisen hankinta tulee mieleen lähinnä silloin talvella kun risteyksestä kiihdyttäminen kestääääää. En ole kuitenkaan niin usein repinyt tukkaa päästä että olisin siirtynyt tuumasta toimeen, nelivetovaatimus kun rajoittaa tyrkyllä olevien käytettyjen autojen valikoimaa aika raskaasti.
- Epäkelpokeräilijä -
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: Re: Uudet Alfa Romeot kaikki takavetoisia (ehkä)
Jos tota videota katsoo tarkkaan niin huomaa että Alfa-kuski tulee väärää linjaa ja korjaa juuri ennen ensimmäistä estettä, jolloin myöhästyy jo seuraavalle väistölle, bmw-kuskin tarvitsee väistää vain jälkimmäinen este. Eli ei kovin verrannollinen suoritus, käsittääkseni 156 on todettu oikein hyväksi tällaisissa väistötilanteissa.V6 kirjoitti:Jos tota videota katsoo tarkkaan huomaa siinä olevan jotain mätää..autojen vauhdit tyystin eri. Aika turha vertailu, oikeassa elämässä Alfalla pystyy pitämään suurempia kaarrenopeuksia kuin tolla BMWlläBramage kirjoitti:Varmaan nykyään alle 250 hp tehoilla, mutta kyllä se vetely alkaa olla taistelua sen jälkeen eturenkailla puhumattakaan balanssista. Omasta entisestä 159:stä voin sanoa että se oli kaunis vetelevä/puskeva etana, mutta pidin siitä kovasti, kolmosvaihde rusahteli uudesta lähtien. Uusi Giulietta on ollut nelisen vuotta täysin vikavapaa, bravo. Kevyt ja liikkuu vähemmilläkin tehoilla puskee kyllä, mutta ei niin aikaisin.V6 kirjoitti: Etuvedostakin voi tehdä hyvän kuten on nähty 156/159 linjalla.
Tässä ilmeisen vanha mutta aikakauden autoihin (audi ei ole muutuunut mihinkään) relevantti video vetotapojen erilaisuudesta, Alfa myös mukana.
https://www.youtube.com/watch?v=wdiF-BxPSH0
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: Uudet Alfa Romeot kaikki takavetoisia (ehkä)
Ero etu- ja takavedon välillä on kaventunut joka vuosikymmenellä, tuskin Juulia on ajoltaan Ladaan verrattava. Tässä tapauksessa autolta ilmeisesti sallitaan joitain takavedon ominaisuuksia, mutta yhtä hyvin ne voisi elektroniikalla suitsia niin, ettei ratin takana pystyisi edes sanomaan kumpi pää vetää. Varsinkin jos homma on tasapainossa kuten tässä autossa. Joku takaveto-avolava on vähän eri asia.
Itseltä nyt on pääkoppa tärveltynyt ajeltuani ensimmäiset reilu 15 vuotta kortinsaannista vain takavedolla, ettei minkäänlainen vauhtiajo etuvedolla onnistu vieläkään mitenkään, tulee vaan autolta avokämmenellä poskille joka kurvassa ja metsähallitus kutsuu. Arkiajossa pienillä kaarrenopeuksilla sellainen on toki ihan ok ja jopa hyvä, kohta kymmenen vuotta käyttöautoilua etuvedolla takana. Mutta silti en osaa sellaisella ajaa yhtään vauhdikkaasti, hemmetin vaikeeta hommaa.
Käyttöautoon en todellakaan halua ylimääräisia vetoakseleita, vaikka "ydinmaaseudulla" asunkin. Täysin turhia 99,5% vuodesta.
Itseltä nyt on pääkoppa tärveltynyt ajeltuani ensimmäiset reilu 15 vuotta kortinsaannista vain takavedolla, ettei minkäänlainen vauhtiajo etuvedolla onnistu vieläkään mitenkään, tulee vaan autolta avokämmenellä poskille joka kurvassa ja metsähallitus kutsuu. Arkiajossa pienillä kaarrenopeuksilla sellainen on toki ihan ok ja jopa hyvä, kohta kymmenen vuotta käyttöautoilua etuvedolla takana. Mutta silti en osaa sellaisella ajaa yhtään vauhdikkaasti, hemmetin vaikeeta hommaa.
Käyttöautoon en todellakaan halua ylimääräisia vetoakseleita, vaikka "ydinmaaseudulla" asunkin. Täysin turhia 99,5% vuodesta.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Uudet Alfa Romeot kaikki takavetoisia (ehkä)
Tärkeintä on molemmilla vetotavoilla alustarakenteet ja painonjakauma. Kunnon etuveto ei ole hitaampi kuin takaveto. Joskus on ihan etuvedollakin piesty rata-ajossa tavaveto, siis oikein kilpa-ajossa. Etuvedot on joissain sarjoissa kielletty. Tottakai oikein moottorin tapauksessa takavedolla on helpompi viedä woima tiehen, joten tehojen kasvaessa takaveto paranee. Tuo etuylityksen vähyys ja tietty takaylityksen runsaus tulee automaattisesti takavetosella, kun haetaan optimaalista painonjakaumaa, kevytperseinen on irvikuva. Etuvetosella täytykin olla etupyörillä painoa enemmän ja silloin takatuennan merkitys korostuu. Lopuksi: "jollei pyörä vedä, niin se jarruttaa"
Re: Re: Uudet Alfa Romeot kaikki takavetoisia (ehkä)
Eipä se testi ole kovin tieteellinen, siinä ehkä halutaan alleviivata tv-jutun vuoksi eri vetotapojen erot. Kuski on kaikissa sama, kilpakuski/kilpa-ajokouluttaja/journalisti, Vicki Butler-Henderson (Auto Express/Top Gear/Fith Gear), varsin ammattitaitoinen daami ratissa.jmi kirjoitti:Jos tota videota katsoo tarkkaan niin huomaa että Alfa-kuski tulee väärää linjaa ja korjaa juuri ennen ensimmäistä estettä, jolloin myöhästyy jo seuraavalle väistölle, bmw-kuskin tarvitsee väistää vain jälkimmäinen este. Eli ei kovin verrannollinen suoritus, käsittääkseni 156 on todettu oikein hyväksi tällaisissa väistötilanteissa.
https://en.wikipedia.org/wiki/Vicki_Butler-Henderson