Ratti ravistaa kuusnepassa

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Ratti ravistaa kuusnepassa

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Nyt oli sopiva aika ottaa puheeksi tämä asia, kun pääsin vihdoin kokemaan tuon itsekin, elikkä: Ratti tärisee ja vispaa ohjaus-suunnassa pahiten tuossa 80-100 nopeudessa ja siitä ylöspäin varmaankin. Kun käsillä tarraa lujasti kiinni niin liikkeen saa melkein pysähtymään, mutta kädet tutisee, kun irrottaa niin vispaus on aikamoista.
Tässä aamupäivällä tehdyn 200km:n moottoritie ajelun havaintoja:
Ulko lämpötilalla ja koneen lämpötilalla ei vaikutusta.
Moottorijarrutuksella tai kiihdytyksellä ei vaikutusta.
Tärinä samanlainen kesä ja talvirenkailla sekä vanteilla.
Moottoritien loivissa kaarteissa tehdyllä ohjauksella ei ainakaan mitään merkittävää vaikutusta.
Tienpinnalla ei vaikutusta.
Mitähän muuta keksisin :roll:
No joo, mutta sitten tullaan kaikkein ihmeellisempään asiaan elikkä: tärinää ei ilmene koko ajan, vaan muutamien minuuttien pituisissa pätkissä, sitten saattaa olla minuutteja taas ihan normaali.
Ja nyt voin pitkän ajopätkän ajalla tehdyistä havainnoista sanoa, että ajotavassa ei tapahtunut mitään muutosta, elikkä tärinä vaan tuli ja meni, ilman mitään järkevää selitystä.
Aivan ekana tuli mieleen epätasapainossa olevat jarrulevyt, mutta kun tärinä tuli ja meni ihan omia aikojaan, niin tuo ajatus hävisi siinä, niinkuin kaikki muutkin. Nyt en keksi enään mitään :shock: .
Onko kellään mitään ideoita? Selittäkää tarkasti kaikki, sillä koko auton ohjaus systeemi on mulle ihan tuntematonta.
Niin joo, ja mainittakoon että auto oli hetki sitten katsastuksessakin, ja sieltä tuli oikeen kehuja että kaikki hyvässä kunnossa.

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): BMW
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

Eipä tule mielleen kuin iskarit. Oliko tärinää ennen katsastusta? Siinä tärinätestissä helposti pumppu henkäisee viimeisen kerran. Kuten mulla teki...
Makaroonia jo vuodesta -98

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Tärinää on ollut jo kauan... ja sen aikana ollaan tehty kaksi iskaritestiä (katsastusasemalla) ja jopa nelipyöräsuuntaus, silloinkaan ei näkyny missään mitään häikkää. En osaa varmaksi sanoa koska tuo tärinä olisi alkanut, mutta en ainakaan muistaisi että ennenkun auto laitettiin seisoon (onkos siitä nyt sitten reilu vuosi) niin tuollaista olisi ollut.

Takaiskarit on uudet, edessä vanhat, mutta ei ainakaan katsastuasemalla ole ollut niistä valittamista.

Edit: elikkä ainakaan ei voi olla kokonaan rikki, sillä leima on niillä jo kaksi kertaa tullut.

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): BMW
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

Napamutteri löysä? Alkava laakeri vaurio? Vetari ulompi/sisempi?

Oma vanha saab 900i -86 ravisti myös n. 80kmh nopeudes, syy oli sisempi vetari hajalla. Sen kun vaihtoi niin täristys loppui.

Enempää en osaa autaa, loput viisaammille!
Makaroonia jo vuodesta -98

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

puuha kirjoitti:Napamutteri löysä? Alkava laakeri vaurio? Vetari ulompi/sisempi?
Jotain tuommosta se varmaankin on, milläköhän tommosia voisi testata ja kokeilla?

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1608
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Kannattaisiko vielä kerran tarkistaa renkaiden tasapainoitus? Jos molemmissa on pieni heitto niin kun sattuvat sopivaan asentoon toisiinsa nähden niin ravistaa mutta kaarrosten jälkeen kun pyörät ovat kulkeneet eripituisen matkan niin niiden kombinaatio toisiinsa nähden muuttuu ja sen mukana tärinä...
Minulla ainakin letukassa tälläinen ilmiö. Peltivanteet, iso ja raskas rengas sekä suuret painot aiheuttaa sen että joskus hieman ravistaa mutta sitten hetken päästä voi mennä ihan sukkasillaan. Näin ainakin rengasliikkeen kaveri asiaa selitti kun niitä jälleen kerran vein tasapainoitettavaksi.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Tuon voisin kyllä jälleen tehdä, mutta jotenkin en usko että tuo olisi syy.
Nuo tällä hetkellä alla olevat ovat uudet renkaat ja tasapainotettu muutama satakilometriä sitten. Rengasliikkeesä vielä kehuivat että vanteet ovat hyvässä kunnossa.
Kesärenkaat ovat tasapainotettu kaksi kertaa, ensimmäisen kerran kun asennettiin ja sitten uudestaan parinsadan kilsan päästä, kun tehtiin nelipyöräsuuntaus. Tuolloin tuo tasapainotus tehtiin juuri siitä syystä kun valiteltiin tärinää. Tasapainotuksessa todettiin että painot ovat ihan päin persettä ja kaksi vannetta kierossa. No painot korjattiin ja kierot vanteet laitettiin taakse, mutta tärinä ei hävinnyt.
Voisinhan nuo talvirenkaitten painot käydä tarkistuttamassa, kun kerran kesärenkaittenkin painot olivat alkukilometrien jälkeen menneet päin mettää.
Mutta miksi en tähänkään oikeen usko on se että ratti on täristänyt vaikka renkaat ovat olleet juuri tasapainotettu.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Tasapainottajia on valitettavasti monta sorttia. Faijan autoon kävi vaihtamassa renkaat niin sanoin että koittakaa tällä kertaa sitten tasapainottaa ekalla oikein. Vituiks meni, uudestaan ja silloin pyöriteltiin ensin painoineen ja heittoa oli satoja grammoja. Hyvä pojat. Seuraavalla onnistuikin sitten kun säädöt oli koneessa oikein.

Kaveri tasapainotti pösöönsä renkaat kolme kertaa Automaalla, vasta neljännellä kerralla tuli kuntoon kun vei Karjaan Essolle :mrgreen:

Joten, täältä tähän.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Katsoin albuumisi kuvia. Näyttää että molemmat vanteet sellaiset joihin mahdotonta/ei halua laittaa painoja. Silloin tasapainoituksessa siirrytään keskipainoihin ja vain sisempiin reunapainoihin tai jopa tehdään pelkästään keskilinjapainoitus, eli staattinentasapainoitus, tällöin dynaaminentasapaino voi ja on ihan mitä sattuu. Tuon asian tarkistamisella/korjaamisella kannattaa aloittaa.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Nyt menin kyllä ihan ulalle :shock:
Täytyy sanoo kavereille että tekee sitten kunnolla.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Mites tään selittäis. Tasapainonhan löytää mille tavaralle tahansa. Eli on kääntöpiste (autossa akseli) ja se puoli mikä nousee siihen lisätään painoa niin kauan että kappale on tasapainossa. Tämä on staattinen tasapaino "2-ulotteinen". Mutta kun kappaletta aletaan pyörittämään vaikuttaa "3-ulottuvuus" eli akselin sivuttainen tasapaino. Vaikka kappale olisi tasapainossa staattisesti (liikkumaton massa) ei se ole sitä dynaamisesti (liikkuva massa). Tästä syystä vanteeseen tulisi saada painot keskilinjan ulkopuolellekkin. Osa firmoista (itsekkin syyllistynyt) painottaa aluvanteet ainoastaan keskilinjalle (koneessa lukee staattinen tasapainotus yms ja koneeseen tulee vain yksi lukema, se keskipainon määrä kun taas dynaamisessa se antaa kaksi arvoa, kummallekkin reunalle omansa) ja jättää reunat puhtaiksi. Suurimmalle osalle se kelpaa ja ehkäpä vähemmän tunnokkaat autot sitä tärinää vähentääkin.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

porinfirina
Viestit: 80
Liittynyt: 27 Tammi 2005, 11:42
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja porinfirina »

Kannattais ensin kokeilla etupyörien napamuttereiden kireys. Avain ja hylsy vaan käteen ja vääntämään niin p....leesti, et saa käsin rikki ellei nyt mitään 3 metrin jatkovartta ole. On muuten aika tarkka hylsyn seinämästä. koska normaalipaksuinen ei mahdu. Itsellä oli, tai on laakeripesä väljistynyt edellisen omistaja laakerinvaihdon laiminlyömisen takia, olen joutunut jälkeenpäin kiristää, Etupyörä täristi kurvissa kovassa vauhdissa. Piti myös ääntä kaupunkiajossa muttei koko ajan, vaan riippu tien kallistuksista, renkaiden asennosta, lievistä kaarteista yms.

Avatar
pulukka
Viestit: 251
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 08:51
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja pulukka »

Itelläni oli kanssa kuusnepassa napamutteri löysällä ja ravisti kuin perse -temmillä tehty stopparipykälä oli päässyt vääntymään suoraksi joten hyvä ettei koko rinkula irronnut...

Tuohon keskimutteriin on kyllä pirun hankala saaha sopivan ohtuseinäistä hylsyä ihan mistä tahansa kalukaupasta -hyvä että korjaamolta löytyi sopivaa. Kantsii tsekittää...
Voi perkele sentään näitä rakkineita!

Avatar
jknracing
Viestit: 3055
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 4 x 156 V6, Seiskafemmoja
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Re: Ratti ravistaa kuusnepassa

Viesti Kirjoittaja jknracing »

Epezi kirjoitti:Nyt oli sopiva aika ottaa puheeksi tämä asia
.
renkaasta runko paskana?
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Epezi, suosittelen tasapainotuksen tarkistuttamista Lielahdessa TM Auto- ja Rengashallissa. Jos siellä ei saada renkaita painoon, niin ei sitten missään. Olen tasapainottanut siellä monet aluvanteilla olleet renkaat ja aina on ollut kohdallaan. Tarpeen vaatiessa kääntävät kumia vanteella, että saavat kumin ja vanteen epätasapainokohdan eri paikkaan ja tätä kautta painot mahd. pieniksi. Tämän lisäksi eivät vedä aluja pulttipyssyllä solmuun vaan kiristävät momenttiavaimella, minkä harva rengasliike tekee.
Alfaholismia vuodesta 2001

Avatar
ärrä
Viestit: 751
Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ärrä »

Koska kokeilit kahta eri rengassatsia, tämä ei välttämättä ole sulla ongelmana, mutta...

Mun auto oli seisonut paikallaan kaksi vuotta, ja renkaat olivat mukautuneet alapuolelta hieman littaan. Tasapainotuksessa tuota ei huomannut, vaan renkaat menivät hyvin tasapainoon. Ajossa sitten välillä täristi enemmän, välillä vähemmän ja joskus ei lainkaan. Täristys alkoi 80 km/h vauhdissa ja oli voimakkaimmillaan 120 km/h asti, siitä nopeammassa vauhdissa täristys taas lieveni. Renkaassa oli hieman liikettä sivusuunnassakin siinä littaan menneessä kohdassa. Rengas eli ajon mukana, josta syystä hieman vaihtelua täristyksessä, mutta tuosta se syyllinen sitten löytyi.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

porinfirina kirjoitti:Kannattais ensin kokeilla etupyörien napamuttereiden kireys.
Yritän tarkistaa tuon alkuvikosta.
jknracing kirjoitti:renkaasta runko paskana?
Melkein veikkaan että renkaissa ei ole mitään vikaa, sillä ovat tosiaan ihan uudet molemmat.
KJS kirjoitti:suosittelen tasapainotuksen tarkistuttamista Lielahdessa TM Auto- ja Rengashallissa.
Kiitokset vinkistä, pidän mielessä.

Kaikki tähän mennessä tulleet ehdotukset eivät vielä selitä sitä että täristys tulee vain hetkittäin lottojokeri-meiningillä :roll:
Kaippa tuo on sitten sitä cuore sportivoa :mrgreen:

Avatar
ärrä
Viestit: 751
Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ärrä »

Epezi kirjoitti:Kaikki tähän mennessä tulleet ehdotukset eivät vielä selitä sitä että täristys tulee vain hetkittäin lottojokeri-meiningillä :roll:
Oliko täristys ennen katsastusta? Olisko mahdollista, että jokin tukivarsi olisi ruostunut "irti" tai pultti löysällä? Sopivassa asennossa se "tukee", mut kun heilahtaa osittain paikaltaa, alkaa osa vaeltaa ja täristystä tulee. Tästä voisi tulla tuo satunnaisuus.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Täristystä on ollut siis jo vuoden, ja siinä ajalla on ollut kaksi määrä-aikaiskatsastusta, kaksi muutoskatsastusta ja yksi uusinta :mrgreen:
Koskaan ei ole ollut mitään valittamista (paitsi oikeen alatukivarren taainmainen pusla, joka vaihdettin)
Muutenkaan en ole ainakaan huomannut että mikään tukivarsi ym. olisi rikki tai löysällä, ja eiköhän tuommoinen oltaisi katsastuksissakin huomattu, aikas tarkasti ovat meinaan juuri noita etupään vempeleitä tutkineet.
Käyn vielä kaikki paikat läpi, kun koitan kiristää napamuttereitakin... kunhan vaan jaksan, kömpiä auton alle.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Taas tuli ajettua 150km ratti täristäen ja nyt on ranteet kipeenä. Sanokaas kuinka noitten puslien kuntoa pystyisi kokeileen, ajattelin tänään könytä auton alla.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Könyttyä tuli, käteen ei jääny mitään :cry:
Koitin hölskytellä ja ettiä jostain jotain väljää... ei tulosta, kokeilin kaikkien alustan pulttien ja muttereiden kireyden... kaikki kunnossa.
Alkaa meneen jo usko tohon hommaan, kun ei löydy mitään selitystä.
Napamuttereiden kireyttä en pystyny kokeileen, kun ei ollu tarpeeks isoo hylsyä.

Avatar
Ricambi
Viestit: 1433
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Tuo ilmiö vaivaa myös omaa 164:sta mutta ei häiritsevästi, tulee yleensä siinä 115 km/h paikkeilla ja tietyssä paikassa motarilla kun ajelee Hesaan päin, lieneekö tiessä epätasaisuuksia? Tuo ilmiö on niin vähäinen että en ole vielä katsonut tarpeelliseksi etsiä vian aiheuttajaa (esiintyy satunnaisesti), luulisin vian löytyvän seuraavista:

1.Renkaat epätasapainossa, kudokset vaurioituneet, mutta tällöin tärinää pitäisi esiintyä jatkuvasti tietyllä nopeudella. (vaihtamalla eturenkaat taakse selvinnee).
2.Alatukivarsien taaimmainen kumipusla 1kpl ja kumipusla 1kpl joka tulee runkoon kiinni (tässä voisi jo olla ongelman ydin).
3.Vetonivelien kuluneisuus (tässä pitäisi olla eroa onko koneessa veto päällä vai ei).
4.Apuakselin laakerointi (oikean puoleiselle vetarille).
5.Vetoakseleiden pultit kiinni? Jos akselit ovat olleet irti onko jäännyt esim. laipan väliin kökköä niin että vetareiden liitospinnat eivät ole kohtisuorassa?

Väljyyden tarkistamisessa altukivarsista tarvitset pirun pitkän tangon jotta saat tarvittavan vääntömomentin aikaiseksi.

Niin ja katsastukseen ei pidä välttämättä luottaa :? Kävin n. 3 vko:a katsastuksen jälkeen säädättämässä ohjauskulmat, säätöä ei voitu tehdä koska molemmat raidetangon päät olivat väljät, vaihdoin molemmat sekä raidetangon suojakumit koska toinen oli rikki (joka myös olisi pitänyt huomata katsastuksessa). No........ joskus näinkin päin.

Edit:
Niin joo..multa löytyy hylsy napamuttereiden kiristämistä varten jos tarviit. Ostin hyvän hylsyn jonka ulkopinnasta hioin tarvittavan määrän pois jotta hylsy mahtuisi navan holkin reijästä sisään.
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

2.Alatukivarsien taaimmainen kumipusla 1kpl ja kumipusla 1kpl joka tulee runkoon kiinni (tässä voisi jo olla ongelman ydin).
Tämä kuulostaisi ihan järkevältä. Repsikan puolelle on toi taaimmainen pusla vaihdettu hetki sitten, täytyy varmaan vaihtaa toi toinenkin. Noi toiset puslat ovat varmaan myös vaihto kunnossa, taidanpa kerätä eka rahaa ja vaihtaa noi, katsoo sitten mitä sen jälkeen :roll:

Ja kiitos, saatan tulla joskus lainaamaan hylsyä :wink:

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Etummaiset puslat tuli tilattua paikallisesta osaset liikkeestä ja takimmainen motonetistä. Jospa torstaina pääsisi asentelemaan. Sanokaas onko noiden irroittamisessa/kiinnittämisessä, mitään ihmeellistä?

Joppe
Viestit: 19
Liittynyt: 23 Elo 2004, 18:52
Paikkakunta: Tampere

moi

Viesti Kirjoittaja Joppe »

Voipi olla muutes tosi hankala painaa se etupusla pois... , joskus yritin .
Mutta pai tu vei, jos kauheee rassausinto iskee :-D :-D , niiiiin voin lainata kumpaakin täydellistä vetoakseli / pyörannapa / jarrulaikka hässäkkää ... ???? !! Sais kokeiltua johtuuko tärinä niistä ?!

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

En nyt just kyseisen puslan irrottamisen jippoja muista, mutta omaan Kuusnepaan alustan puslia vaihdellessani porasin ensin sen puslan ulkokehälle niin paljon reikiä että kumi repeytyi irti ulkoholkista, sitten sahasin irtonaisella rautasahanterällä viillon holkkiin ja hakkasin tuurnalla jämät pois. Vähän työlästä mutta lähtee.

Eikös se etutukivarren taaempi pusla ollut ihan pulttiliitoksella kasattu? Siis siinä tuli kai mukana se etukelkkaan pultattu kehys?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Ricambi
Viestit: 1433
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Oikein hyvä keino on Rasvanäpin mainitsema, toinen mahdollisuus on polttaa kumi, mutta siinä pitää olla suvaitsevia naapureita :mrgreen:. Ricambin albumissa on kuva TS:n alatukivarresta. Ostin uuden poitsukan TS:ään koska laskeskelin että on kilpailukykyinen hinta kun sisälsi kaikki puslat, eikä tarvinnut ruveta kiroilemaan tuon "runko" puslan kanssa.
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Polttamista minäkin ensin kokeilin mutta ei sitä käryä kestä Erkkikään :puke:
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

eiköhän kaikki kiroilemalla irti lähde :D
Mutta mites kiinnitys?
Joppe: kokeilen eka näitä puslia, jos ei auta niin otan yhteyttä :wink:

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

tänään tuli irrotettua tukivarret. Yllättävän kivuttomasti lähti irti, kaikki pultit tulivat ihan suosiolla paitsi kallistuksen vakaajan koiranluu, joka meni poikki.
Noiden puslien irrotus oli aikas kivaa :D
Sen keskiosan sai aika helposti irti, porailin kolme poranterää sitä kumia irti, sen jälkeen toinen pää ruuvipenkkiin ja tukivartta pyörittämään.
Suurimman ongelman tuotti se metalliholkki. Eka sahausta perhanasti sen jälkeen meisseliä väliin ja moskulaa, kahden meisselin ja ~20 sormille kohdistuneen vasaraniskun jälkeen ne lopulta irtosivat.
Vein tukivarret ja puslat paikalliseen nyrkkipajaan jossa vääntävät ne paikoilleen, koitin ite vähän, mutta eihän siitä mitään tullut. Jospa huomenna kerkeisi irroittamaan tuon tukivarren koiranluun jämät, ja sitten putsaamaan ja maalaamaan noi tukivarret. Pitäskös noihin muuten laittaa alustamassaa?
Ostin mustaa ferrexiä ja sillä aattelin vedellä.

Aika kallis remontti tästäkin tuli, helpommalla olis taas päässy ostamalla kokonaan uudet tukivarret puslineen...

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Yksi vaihtoehto kans mikä tekee ravistusta on epämääräiset savimällit ja talvella jää vanteen sisäreunalla...jos on kauttaaltaan tasaisesti kertynyt ei tee mitään..mutta kun jostain kohtaa lähtee niin johan alko vapiseen... :wink:

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Nyt on urakka ohi. vaihdoin siis etutukivarren taaimmaisen puslan vasemmalta (oikeen puolimmainen vaihdettiin muutama satakilometriä sitten), etummiset puslat molemmilta puolilta, sekä kallistuksenvakaajan puslan oikeelta (vasemmalle täytyy kans vaihtaa kunhan raaskii). Putsasin ja vetäsin viä varret ferrexillä ja väänsin yhden tuupin kuparitahnaa sinne sun tänne.
Kohta testilenkille :( pelottaa...

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Jes! Tärinät hävis kokonaan 80 nopeudella. 100 vauhdissa täristää vielä vähän, luulen että tuokin häviää, kun vaihdan tuon toisen kallistuksen vakaajan pään, ja ehkä runkokiinnitys helat. Mutta siis suurimman tärinän aiheuttaja oli jokin noista neljästä puslasta.

Avatar
Ricambi
Viestit: 1433
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Hieno homma, luulisin että juuri nuo alatukivarren puslat voi/aiheuttaa kuluneina pyörään ylimääräisiä liikkeitä, toivotaan nyt että ongelma korjaantui.

nim. ainainen pessimisti :wink:
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Ny tärinä on 100 vauhdissa kaikista pahin (siis ihan siedettävä), 140 kohdilla alkaa meneen jo semmoseks tutinaks, että ei sitä enään oikeen erota. 170 tärinä on jo hävinnyt :oops:

Oli kyllä muutenkin ihanaa mennä isoa lujaa, hyväkuntosta täysin tyhjää mutkapätkää 8)
Kyllä se alfa vaan pistä hymyilyttään :mrgreen: eikä meinää häipyä mihinkään

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Tämäkin tärinä sitten selkisi lopullisesti. Elikkä kyllä syynä oli ne renkaat. Anteeksi että en uskonut vaikka moni sitä useasti huomautti.
Tämän huomasin kun oli vanhat renkaat peltivanteilla kiinni, niin ei mitään tärinää ollut havaittavissa.
Alut meni tänään alle, ja johan alkoi taas tärinä.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Aluvanteen ja navan kosketuspinnat kannattaa aina puhdistaa ennen tasapainoitusta ja alle asennusta. Epäpuhtaudet aiheuttaa heittoa.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Syynä tärinään oli varmastikin etupyörien soviterenkaan väärä malli, elikkä rengas oli niin viistetty että ei ulottunut napaan. Kävin viemään sorvaamoon mallin ja tekee ruostumattomastateräksestä uudet hintaa 15€/kpl.

Avatar
sirTONTO
Viestit: 79
Liittynyt: 07 Syys 2004, 05:31
Paikkakunta: Tampere

juu

Viesti Kirjoittaja sirTONTO »

enpä tiedä onko sulla sama vika kun itsellä oli kulunu ohjaus vaihde ja tais olla sisempi raidetangonpää. kiihdyttäessä ei suurenpia värinöitä eikä moottori jarrutuksissa mut suoraan tai rauhallisesti kiihdytys tahi motojarrutuksessa ajaessa eestaas vibraa..
ASSISTENZA TECNICA

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

eipä ole tässä sama vika... vika on jo paikannettu renkaisiin tai vanteisiin.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

En ole vielä saanut soviterenkaita, mutta tuossa kun tutkin mahdollisia vahinkoja penkkaan-ajamisesta niin tuli noi eturenkaat irrotettua ja kun laitoin takasin niin vedin silleen milli kerrallaan pultteja kiinni samalla rengasta käännelleen ja hölskyttäen. Eipä ravista enään kuin hyvin minimaalisesti, ja sekin varmasti poistuu kunnollisilla soviterenkailla.

Kyllä se vaan niin on että ite se täytyy tehdä että on tyytyväinen. Eihän se millään keskity kunnolla kun pulttipyssyllä vedetään ja sitten tarkistetaan kireys momentilla.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Nyt on vihdostaviimein soviterenkaat paikallaan, ja kyllä on taas ihan ajaa :mrgreen: ei minkäänlaista tärinää. Vielä on kuitenkin ratti hieman vinossa... hmmm.

Avatar
Nelli
Viestit: 904
Liittynyt: 30 Loka 2003, 04:21
Paikkakunta: Mariefors

Viesti Kirjoittaja Nelli »

Olisko nyt hyvä tarkistaa vielä etupäästä kulmat?
Nyt kun pyörät kerran istuu paikalleen oikein niin saattaa olla että kulmat on muuttuneet. Ei varmaan edes maksa paljoa.
ex-33 1.7ie, ex-164 QV, ex-147 1.6, Triumph S4, ex-Mito QV, ex-166 V6 -99,Opel Mokka -16

Vastaa Viestiin