Alfa 33 16v yläpuolen tiivistesarja ja venttiilit
Valvoja: Moderators
Alfa 33 16v yläpuolen tiivistesarja ja venttiilit
Eli ilmeisesti on 33 16v koneen kansiremppa edes. Mistähän saisi yläpuolentiivistesarjan? Esim. Motonetissä ei nettisivun mukaan ollut, eli onko edes tarvikkeena?
Entäpäs venttiileitä? Ko. koneeseenhan ne huhupuheiden mukaan maksavat älyttömiä. Eikö tosiaan ole mitään halvempaa Hinta jonka olen kuullut on 50e/vena. Kaveri tilas jenkeistä viri-viri venttiileitä yhteen kiihdytysprojektiinkin halvemmalla. Eli hinta ei tunnu järkevältä. Muistaakseni Porschen (myös)natriumtäytteisetkin oli halvempia.
Eli onko kukaan koskaan ostanut jotain vähän eksoottisempaa ja siitä sitten vaikka koneistamalla tehnyt sopivat? Silloin täytyy tietty vaihtaa kaikki. (Toive olisi, että vain osa on rikki.)
Esim. Muukkosella ei näyttänyt olevan tiivisteitä, eikä venttiileitä.
Kiitoksia tiedoista.
Entäpäs venttiileitä? Ko. koneeseenhan ne huhupuheiden mukaan maksavat älyttömiä. Eikö tosiaan ole mitään halvempaa Hinta jonka olen kuullut on 50e/vena. Kaveri tilas jenkeistä viri-viri venttiileitä yhteen kiihdytysprojektiinkin halvemmalla. Eli hinta ei tunnu järkevältä. Muistaakseni Porschen (myös)natriumtäytteisetkin oli halvempia.
Eli onko kukaan koskaan ostanut jotain vähän eksoottisempaa ja siitä sitten vaikka koneistamalla tehnyt sopivat? Silloin täytyy tietty vaihtaa kaikki. (Toive olisi, että vain osa on rikki.)
Esim. Muukkosella ei näyttänyt olevan tiivisteitä, eikä venttiileitä.
Kiitoksia tiedoista.
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Itse ainakin tilasin Runelta tiiviste sarjan 16v koneeseen. Positiivista oli se että Runelta sai puolikkaan sarjan, koska vain toinen puoli koneesta oli rikki. Deltasta ei saanut kuin koko sarjan kerralla ja kalliilla.
Venttiilit on sitten ne vaikeammat löytää. Suurella varmuudella voin veikata että kaikki venttiilit on solmussa. Näin ainakin itselle on käynyt kaksi kertaa
. Tosin nyt sain ostettua käytetyt venttiilit edullisesti. Mitään korvaavaa tuotetta kukaan ei ole vielä pystynyt toimittamaan, koska 33:sen venttiilin työstäminen on kuulemma hankalaa natrium täytteen vuoksi.
Mikäli korjauksella ei ole päivän kiire ehdotan katselemaan Keltaistapörssiä, BBS:n myydään osastoa ja www.ebay.co.uk sivua osien hankintaa varten. Esimerkiksi joku sakemanni yleensä aina on purkamassa 33:sta tai 145/6:sta. Halvat hinnat vaikka postikulujakin tulee 10-20 euroa.
Venttiilit on sitten ne vaikeammat löytää. Suurella varmuudella voin veikata että kaikki venttiilit on solmussa. Näin ainakin itselle on käynyt kaksi kertaa
Mikäli korjauksella ei ole päivän kiire ehdotan katselemaan Keltaistapörssiä, BBS:n myydään osastoa ja www.ebay.co.uk sivua osien hankintaa varten. Esimerkiksi joku sakemanni yleensä aina on purkamassa 33:sta tai 145/6:sta. Halvat hinnat vaikka postikulujakin tulee 10-20 euroa.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
Minkä hintainen se tiivistesarja oli, muistatko?
Autolla ei ole mikään kauhea kiire. Kone on vielä paikallaan ja tuhoa ei ole vielä edes kartoitettu.
Ne 8v koneen venttiilit on varmaan isommat, eli mitäs jos sellaisesta vaan koneistaisi 16v seetiin soipivan? Sopiiko yläpää/pituus suoraan? Mitähän moinen aiheuttaisi koneelle? Ei kai se venttiilin läpi siirtyvä lämpö nyt niin suuri ole, sitä vartenhan se natrium siellä on?
Onko natrium täyte muuten sekä imu- että pakovenoissa? vai vaan pakopuolella?
Millainen operaatio muuten tuo kansien purkaminen koneesta on (siis ko. moottorilla)? Onko jotain erityistä huomioitavaa? Millaiset kannenpultit on? Eli pitääkö uusia, vai onko moottorissa pinnapultit tai rautaset, joita ei uusita.
Autolla ei ole mikään kauhea kiire. Kone on vielä paikallaan ja tuhoa ei ole vielä edes kartoitettu.
Ne 8v koneen venttiilit on varmaan isommat, eli mitäs jos sellaisesta vaan koneistaisi 16v seetiin soipivan? Sopiiko yläpää/pituus suoraan? Mitähän moinen aiheuttaisi koneelle? Ei kai se venttiilin läpi siirtyvä lämpö nyt niin suuri ole, sitä vartenhan se natrium siellä on?
Onko natrium täyte muuten sekä imu- että pakovenoissa? vai vaan pakopuolella?
Millainen operaatio muuten tuo kansien purkaminen koneesta on (siis ko. moottorilla)? Onko jotain erityistä huomioitavaa? Millaiset kannenpultit on? Eli pitääkö uusia, vai onko moottorissa pinnapultit tai rautaset, joita ei uusita.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Ei se kansien purkaminen mikään kumma juttu ole, ainakaan kun kone on pöydällä. En tiedä miten onnistuisi paikoillaan. Ainoa konstikkaampi homma on jaon saaminen kohdalleen, jakopäässä on merkkiä jos jonkinmoista.
Kannenpultteja ei tarvitse uusia, eikä kai edes jälkikiristää. Tuo "kai" on sen vuoksi, etteivät Italkonillakaan löytäneet kirjoistaan varmaa tietoa vaikka kuinka mylläsivät. En sitten kiristänyt, ja kyllähän se kasassa pysyi.
Kannenpultteja ei tarvitse uusia, eikä kai edes jälkikiristää. Tuo "kai" on sen vuoksi, etteivät Italkonillakaan löytäneet kirjoistaan varmaa tietoa vaikka kuinka mylläsivät. En sitten kiristänyt, ja kyllähän se kasassa pysyi.
- Epäkelpokeräilijä -
Jeps.
Tommosta yläpuolisella nokalla olevaa en ole ennen purkanut, mutta ei kai siinä sen kummepia. Tarviiko nokat muuten ottaa irti enne kuin kannen irrottaa vai saako pultit auki muutenkin?
V6 Sierrasta purin kannet joku vuosi sitten koneen ollessa paikallaan, mutta eipä taida onnistua Alfassa
Hemmetti kun tulppiakaan ei oikein saa irti (kuulemma oikean mittaisella avaimella).
Aika paska nakkia muuten olis jos pitää jälkikiristää käytlln jälkeen, kun pitäisi repiä kone uudelleen irti. SIerrasta ei tarvinnut ottaa kuin venakopat ja imusarja.
Jaon ajotus on joo taiteenlajinsa. Se on itse asiassa tehty jo pariin kertaan. Liekkö sitten siitä johtunut särkyminen vai mistä. Tuhon laajuus selvinneen vasta viikonpäästä, kun pääsee remonttia tekemään. Ei vaan kovin terveeltä kuulostanut. Toivottavasti vikaa on siis vain toisella puolella.
Jos vika on venoissa, johtuen jaon hyppäämisestä, niin kuulostaako mahdolliselta, että särkynyt olisi vaan kuskinpuolen imunokan venttiileitä? Siltä puolen nimittäin ääni kuuluu ja bensanhajusta päättelin, että puskee tavaraa musarjaan, eli sillä puolella olisi vikaa. Muistaakseni kirsitin oli juuri ylemmällä (imu) nokalla, eli löysä kerääntyisi siille, eli mahdollisesti se pääsisi siis helpommin hyppäämään? (Ihan arvailua ja toivomista vaan
Tommosta yläpuolisella nokalla olevaa en ole ennen purkanut, mutta ei kai siinä sen kummepia. Tarviiko nokat muuten ottaa irti enne kuin kannen irrottaa vai saako pultit auki muutenkin?
V6 Sierrasta purin kannet joku vuosi sitten koneen ollessa paikallaan, mutta eipä taida onnistua Alfassa

Aika paska nakkia muuten olis jos pitää jälkikiristää käytlln jälkeen, kun pitäisi repiä kone uudelleen irti. SIerrasta ei tarvinnut ottaa kuin venakopat ja imusarja.
Jaon ajotus on joo taiteenlajinsa. Se on itse asiassa tehty jo pariin kertaan. Liekkö sitten siitä johtunut särkyminen vai mistä. Tuhon laajuus selvinneen vasta viikonpäästä, kun pääsee remonttia tekemään. Ei vaan kovin terveeltä kuulostanut. Toivottavasti vikaa on siis vain toisella puolella.
Jos vika on venoissa, johtuen jaon hyppäämisestä, niin kuulostaako mahdolliselta, että särkynyt olisi vaan kuskinpuolen imunokan venttiileitä? Siltä puolen nimittäin ääni kuuluu ja bensanhajusta päättelin, että puskee tavaraa musarjaan, eli sillä puolella olisi vikaa. Muistaakseni kirsitin oli juuri ylemmällä (imu) nokalla, eli löysä kerääntyisi siille, eli mahdollisesti se pääsisi siis helpommin hyppäämään? (Ihan arvailua ja toivomista vaan

- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Ei tarvihe ottaa nokkia irti, kannet saa kokonaisina pois.
Jos jostain tuleekin tietoa että kannet pitää jälkikiristää niin konetta ei sentään tarvitse poimia nokalta, venakopat nimittäin mahtuu muiluttamaan pois edestä kun kone on paikallaan. Vaikka on se kyllä yksi &!#%$@}§n homma!
Kyllä ne tulpatkin saa pois, oikean kokoisella avaimella ei ole kovin pahakaan homma. Tulpanhattujen paikalleen saaminen sitten kyllä on, jos on jotkut lötkön tarvikehatut.
Kyllä kai sieltä voi olla pelkkiä imuvenojakin solmussa jos hihna on hypännyt vaan hampaalla parilla yhdeltä akselilta. Toivossa on hyvä elää sanoi lapamato.
Jos jostain tuleekin tietoa että kannet pitää jälkikiristää niin konetta ei sentään tarvitse poimia nokalta, venakopat nimittäin mahtuu muiluttamaan pois edestä kun kone on paikallaan. Vaikka on se kyllä yksi &!#%$@}§n homma!
Kyllä ne tulpatkin saa pois, oikean kokoisella avaimella ei ole kovin pahakaan homma. Tulpanhattujen paikalleen saaminen sitten kyllä on, jos on jotkut lötkön tarvikehatut.
Kyllä kai sieltä voi olla pelkkiä imuvenojakin solmussa jos hihna on hypännyt vaan hampaalla parilla yhdeltä akselilta. Toivossa on hyvä elää sanoi lapamato.
- Epäkelpokeräilijä -
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Joskus taisin jonkunlaiset jaon paikalleen laitto-ohjeet kirjoittaa johonkin tän forumin topicciin. Hakua vaan päälle niin voi jopa onnistaa. Itse on tullut laitettua toi jako pari kertaa paikalleen ja hyvin on toiminut. Konerikot johtuneet toivottavasti aina muista syistä.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
Sama minähän se olen. En muista miksi olisin vaihtanut nim. merkkiä.
Joo ohjeet on kyllä tallella, netti versio englanniksi, tuo versio ja ihan Delta-autosta saatu suomalainen versio. Kyllä ne on suunilleen takaraivoonkin iskostunut. Eihän niissä sinänsä ole mitään kauhean ihmeellistä, kun tajuaa mistä on kyse. Ja harjoittelemallahan tuo onnistuu.
Kun joskus pääsen tuohon vaiheeseen, niin onnistunee helpommin, kun kone on pöydällä, eikä tulpat ole paikallaan
Viimeksi kun olen tarkastanua ja silloin myöskin säätänyt, niin kone ole nokalla ja tulpat paikalla. Pyörityksen hoidin ihan käsivoimin siitä hihnapyörastä. Vähän tuli rakkulaa käteen, mutta saatiin kohdalleen.
En sitten tiedä olisiko kiristys tullut ryssittyä tai oliko kiristimet vaan niin huonot, että nyt sitten toiselta puolelta laukesi ja hihna olisi päässyt hyppäämään.
Monta hammasta muuten on varaa olla pielessä, ennen kuin venat särkyy? Vai riittääkö jo yksi rikkoontumiseen?
No ensi viikonloppuna olisi tarkoitus repiä kone irti. Teen tässä vaan henkistä valmistautumista prosessiin ja koitan miettiä kaikkia sudenkuoppia. Eikös ton 33:sen korjaaminen ole verrattavissa kirurgiaan
Joopa joo.
Saako koneen/laatikon muuten ylälautta helpommin pois? Viimeksi otettiin alta. Jos käytössä sattuisi olemaan kattonosturi meinaan. Ulkomuistista siinä päällä ei ole mitään estettä. Alapuopella ne reaktiotangon, vai mitkä niiden nimet on, on tiellä, mutta nehän saa pulteilla irti.
Joo ohjeet on kyllä tallella, netti versio englanniksi, tuo versio ja ihan Delta-autosta saatu suomalainen versio. Kyllä ne on suunilleen takaraivoonkin iskostunut. Eihän niissä sinänsä ole mitään kauhean ihmeellistä, kun tajuaa mistä on kyse. Ja harjoittelemallahan tuo onnistuu.
Kun joskus pääsen tuohon vaiheeseen, niin onnistunee helpommin, kun kone on pöydällä, eikä tulpat ole paikallaan

En sitten tiedä olisiko kiristys tullut ryssittyä tai oliko kiristimet vaan niin huonot, että nyt sitten toiselta puolelta laukesi ja hihna olisi päässyt hyppäämään.
Monta hammasta muuten on varaa olla pielessä, ennen kuin venat särkyy? Vai riittääkö jo yksi rikkoontumiseen?
No ensi viikonloppuna olisi tarkoitus repiä kone irti. Teen tässä vaan henkistä valmistautumista prosessiin ja koitan miettiä kaikkia sudenkuoppia. Eikös ton 33:sen korjaaminen ole verrattavissa kirurgiaan

Saako koneen/laatikon muuten ylälautta helpommin pois? Viimeksi otettiin alta. Jos käytössä sattuisi olemaan kattonosturi meinaan. Ulkomuistista siinä päällä ei ole mitään estettä. Alapuopella ne reaktiotangon, vai mitkä niiden nimet on, on tiellä, mutta nehän saa pulteilla irti.
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Itse tein koko homman kesällä omakotitalon pihalla.
Onhan tuo aika taiteilua että saa pultit auki ja kannen pois. Kansipultteja varten joudun rakentelemaan itse sopivan työkalun, koska normaali hylsy missä oli kansipulttiin sopiva pää oli aivan liian pitkä. Koneen pois ottamalla voi periaatteessa säästää aikaakin, tosisaalta kun se on pois niin samalla kannattaa laittaa se mahdollisimman hyvään kuntoon, stefat ym.
Onhan tuo aika taiteilua että saa pultit auki ja kannen pois. Kansipultteja varten joudun rakentelemaan itse sopivan työkalun, koska normaali hylsy missä oli kansipulttiin sopiva pää oli aivan liian pitkä. Koneen pois ottamalla voi periaatteessa säästää aikaakin, tosisaalta kun se on pois niin samalla kannattaa laittaa se mahdollisimman hyvään kuntoon, stefat ym.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
Huh, helpotusta.
Eilen oltiin pajalla ja aie oli siis repiä kone irti, että pääsee tarkastelemaan vahinkoja. Päältä oli jo suurinosa purettu, kun siirsin 2-pytyn tulpanjohtoa. Ihmettelin miksi se tuntui niin löysältä. No se oli irti. Seuraava ihmetys oli se, että missä helvetissä se tulppa on, kun sormi meni vaan sen reikään!
No siitähän se löytyi venakopan urasta. Eikun paikalleen ja yläpuoliläjään ja tulille. Hyvin toimi. Onneksi ei sen enempää ehditty purkaa. Olisi voinut masennus iskeä kun tuon olisi huomannut konelattialla.
Tietysti vähän omaa tyhmyyttä, kun ei heti johtoja tarkastanut, mutta kun ääni oli sellainen, että ei voi johtua huonosta johdosta, niin ei tullut mieleen. Sitä paitsi johto oli siellä urassa silti. Jotenkin niin epätodennäköinen vika, että ei tommosta edes osaa epäillä. Ilmeisesti se tulppa on tullut viimeksi huonosti kiinni, kun ne on niin vaikeat kiristää, ilman just oikean mittasita avainta.
Auto oireili siten, että ei toiminut kovin hyvin pienillä kierroksilla kiihdytettäessä. Ja sitten alkoi pitää meteliä, eli kun tulppa on tullut kokonaan pois paikaltaan.
No tapauksesta viisastuneena, kannattanee jatkossa tarkastaa aina kaikki mahdollinen. Eli tällä kertaa pääsi halvalla, joskus niinkin.
Eilen oltiin pajalla ja aie oli siis repiä kone irti, että pääsee tarkastelemaan vahinkoja. Päältä oli jo suurinosa purettu, kun siirsin 2-pytyn tulpanjohtoa. Ihmettelin miksi se tuntui niin löysältä. No se oli irti. Seuraava ihmetys oli se, että missä helvetissä se tulppa on, kun sormi meni vaan sen reikään!

No siitähän se löytyi venakopan urasta. Eikun paikalleen ja yläpuoliläjään ja tulille. Hyvin toimi. Onneksi ei sen enempää ehditty purkaa. Olisi voinut masennus iskeä kun tuon olisi huomannut konelattialla.
Tietysti vähän omaa tyhmyyttä, kun ei heti johtoja tarkastanut, mutta kun ääni oli sellainen, että ei voi johtua huonosta johdosta, niin ei tullut mieleen. Sitä paitsi johto oli siellä urassa silti. Jotenkin niin epätodennäköinen vika, että ei tommosta edes osaa epäillä. Ilmeisesti se tulppa on tullut viimeksi huonosti kiinni, kun ne on niin vaikeat kiristää, ilman just oikean mittasita avainta.
Auto oireili siten, että ei toiminut kovin hyvin pienillä kierroksilla kiihdytettäessä. Ja sitten alkoi pitää meteliä, eli kun tulppa on tullut kokonaan pois paikaltaan.
No tapauksesta viisastuneena, kannattanee jatkossa tarkastaa aina kaikki mahdollinen. Eli tällä kertaa pääsi halvalla, joskus niinkin.