
Liikenteestä
Valvoja: Moderators
- Albertolli
- Viestit: 4181
- Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22
- GreenThing
- Viestit: 811
- Liittynyt: 24 Heinä 2005, 20:50
- Car(s): Tipotii '17, Lancia Y10 Tie '89, Fiatx10
- Paikkakunta: Kärkölä
Re: Liikenteestä
^Nimenomaan. 

Re: Liikenteestä
Onneksi kyseisen tien käyttö työmatkaa varten on historiaa. Ei ole hyvä terveydelle altistua tuolle liikennekulttuurille.
Mun mielestä vas kaistalla ei yksinkertaisesti ajeta! Siellä ohitetaan oikealla olevaa ja palataan mahd pian takaisin oikealle. Eikä liity nopeusrajoitukseen. Piste.
Mun mielestä vas kaistalla ei yksinkertaisesti ajeta! Siellä ohitetaan oikealla olevaa ja palataan mahd pian takaisin oikealle. Eikä liity nopeusrajoitukseen. Piste.
-
- Viestit: 844
- Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
- Car(s): Alfa 75 & 164 + Transit ja Citroën C5
- Paikkakunta: Hollola
Re: Liikenteestä
Mäntsälän etelä puolella alkaa jengi käymään yleensä röyhkeäksi motarilla. Eli kyllä mä mäntsäläisiä syyttäisin
Toisaalta 4-tiellä tuntuu olevan tapana mennä vasenta kaistaa ramppien kohdalla tulit sitten rampista tai ohittaen rampin... Eli ramppien kohdalla motari on siis yksi kaistainen, jossa kohtaa 40km/h - 120km/h ajavat.

- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Liikenteestä
Todistetusti saa ajaa, jos ei ole valvontaa. Jos on poliiseja liikkeellä, niin ei saa sakkoja, mutta pitää hiljentää nopeutta.Finest kirjoitti: -joillain pakettiautoilla saa ajaa 120 km/h +turvamarginaalit, näitänkin on ilmeisesti myyty paljon.
Eli semmoinen 20-25 km/h ylinopeutta ei vielä aiheuta edes huomautusta moottoritiellä

Ajelin töistä kotiin päin ja jostain Riihimäen jälkeen maijan perässä mittarinopeuden vaihdellessa noin 120-125 km/h, kun en viitsinyt ohittaa.
Pakettiauto ohittaa minut ja maijan rinnalle päästyä molemmat alkavat jarruttelemaan. Pakettiauto sitten hiljentää varmaan satasen kieppeille nopeuden ja nopeasti jää taustapeilin ulottumattomiin.
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Re: Liikenteestä
Torstaina tuli iltahämärässä vastaan tumman sininen(?) Volkswagen passat ilman valoja taajaman ulkopuolella Helsingin tiellä. Mietin hetken väläytänkö pitkillä koska vaikea kuvitella ettei tajua itse. Kuitenkin oikeasti hämärää jo siinä vähän ennen yhdeksää ja metsän reunoja molemmin puolin. Väläytin sitten jos vaikka on niin unessa. Samalla kun väläytin auto oli ehtinyt riittävän lähelle että nippa nappa olin näkevinäni parikymppisen lippispään madalletun passatin ratin takana. Kiitettävällä 0,2s reaktioajalla hän irrotti molemmat kädet ratista, työnsi ne kiinni tuulilasiin ja esitteli keskisormiaan käsiä heilutellen.
Onnea vain tien päällä ja elämässä tuolla asenteella
Onnea vain tien päällä ja elämässä tuolla asenteella

Ayrton Senna da Silva forever
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: Liikenteestä
Tästä tuli mieleen viime kesän työmatka Baijerissa, kun vuokra-Touranin 1.4TSI oli saanut kopin hinattua 170km/h vauhtiin, niin tuntui vähän huimalta, kun ohi paineli korkeaa Sprinteriä sun muuta.Finest kirjoitti:Todistetusti saa ajaa, jos ei ole valvontaa. Jos on poliiseja liikkeellä, niin ei saa sakkoja, mutta pitää hiljentää nopeutta.Finest kirjoitti: -joillain pakettiautoilla saa ajaa 120 km/h +turvamarginaalit, näitänkin on ilmeisesti myyty paljon.
Eli semmoinen 20-25 km/h ylinopeutta ei vielä aiheuta edes huomautusta moottoritiellä
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Liikenteestä
Miksi ihmiset ei enää tiedä, miksi se perkskleen liityntäkaista on olemassa?
Kouvolan jälkeen etelää kohti Porvoon moottoritielle liittyessä oli tojotismi huipussaan. 120-rajotus tulee, vauhtia joku 60. Sitten kaista alkaa moottoritielle, vauhtia 70. Tässä vaiheessa tiputin JTD:n kolmoselle, katsoin oikean kaistan tyhjenevän kun ihmiset ihan järjissään väistää tätä prkleen tojotistia, etteivät takaluukusta aja läpi, vaihdan kaistaa oikealle ja sitten tyhjässä kolossa lappu lattiaan ja tojota jäi horisonttiin.
Mutta mikä helkkari siinä on? Ja tuokin tuli ihan suoraan siihen motarin oikealle kaistalle, ei edes miettinyt väistämistä.
Ei ollut mikään 80-vuotias, eikä mikään kakarakaan - eli pitäis olla ollut kyllä haju kiihdytyskaistasta.
Aika usein ihmettelen, että miten tässä selvitään hengissä kun noita kaikenmaailman kaheleita on.
Kouvolan jälkeen etelää kohti Porvoon moottoritielle liittyessä oli tojotismi huipussaan. 120-rajotus tulee, vauhtia joku 60. Sitten kaista alkaa moottoritielle, vauhtia 70. Tässä vaiheessa tiputin JTD:n kolmoselle, katsoin oikean kaistan tyhjenevän kun ihmiset ihan järjissään väistää tätä prkleen tojotistia, etteivät takaluukusta aja läpi, vaihdan kaistaa oikealle ja sitten tyhjässä kolossa lappu lattiaan ja tojota jäi horisonttiin.
Mutta mikä helkkari siinä on? Ja tuokin tuli ihan suoraan siihen motarin oikealle kaistalle, ei edes miettinyt väistämistä.
Ei ollut mikään 80-vuotias, eikä mikään kakarakaan - eli pitäis olla ollut kyllä haju kiihdytyskaistasta.
Aika usein ihmettelen, että miten tässä selvitään hengissä kun noita kaikenmaailman kaheleita on.
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Liikenteestä
^olen oppinut varomaan tojotia, varsinkin uudet/uudehkot (myös vanhenmmat) korollat ovat pahoja. Myös v70 vulvien liikehdinnän seuraaminen ja riittävän turvavälin (perkeleenmoisen) jättäminen pidentää elinajanodotetta huomattavasti.
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Liikenteestä
Tojotista kun puhe tuli, niin olen viime aikoina huomannut, että mikäli uuden farmariAuriksen luukussa lukee Hybrid, niin sillä on ilmeisesti pakko ajaa kisaa vanhan pakoputkivammaisen Alfan kanssa, kuin TDI-Octavialla konsanaan. Octavioista todettava, että niitä aiemmin ostanut ryhmä on siirtynyt muihin kulkineisiin, sillä Skodat eivät enää ole liikenteessä sellainen "riesa", kuin aikoinaan.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
Re: Liikenteestä
Ei. Helvetti. Motarin kiihdytyskaistat. Miksi on niin vaikeaa käyttää sitä kaistaa kiihdyttämiseen, eikä väkisin liittyä 60km/h siihen 120km/h ajavaan liikenteen sekaan? Yleensä nä on just jotain pappoja tai muuten vaan vatipäitä, jotka ei uskalla kierrättää moottoria yli 2k rpm "koska muuten menee rikki" tai jotain. Hitto soikoon.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Liikenteestä
Mäkään en läheskään aina käytä motarin kiihdytyskaistaa kiihdyttämiseen. Toisaalta olen aika pitkälti valinnut kalustoni niin, että suurin sallittu (ja jopa vähän päälle) on yleensä tarjolla jo siinä kiihdytyskaistan alussa, eli jo rampin puolella 

Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Liikenteestä
Mikä juttu siinäkin muuten on, että nämä jotka siihen moottoritielle liittyy 50 - 60 km/h, niin vaihtaa myös moottoritielle heti välittömästi liittymiskaistan alussa? Itsella kun yleensä on sen moottoritien rajoituksen verran nopeutta liittymiskaistan alussa, mutta silti käytän mielelläni sitä kaistaa hyödyksi niin pääsee harkiten ja kiireettä liittymään sinne moottoritielle.
Re: Liikenteestä
Tuota olen miettinyt itsekin. Ne vaan tunkee sen kotteronsa tuohon heti ja siinä jurnuttaa seuraavan kilometrin verran tod.näk. isoimmalla vaihteella kiihdyttäen. Tosin on näitä muitakin; yhdellä kaverilla/semitutulla on hybridiajoneuvo ja hän ei sitä huudattele, eli kiihdyttää just sellaista hiiiiiidaaaasssstaaaaa vauhtia "koska silloin auto sanoo menevänsä eniten eco-alueella". Siinä yritin selittää et rivakka kiihdytys tavoitenopeutueen ja siinä pysyminen on kaikille helpompaa, mutta ei kuulemma ole ecoa enää, kun mittaristossa muuttuu lukema punaiseksi... Että joo.
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): kaasukattilalaitos
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Liikenteestä
No, keskimäärin tämä menee ihan OK, koska moottoritieltä poistuminen tapahtuu siten, että nopeutta tiputetaan 10-30 km/h jo kilometriä ennen erkanemiskaistan alkua, mutta sinne erkanemiskaistalle ei kuitenkaan siirrytä ... kuin vasta viime tingassa, "seepraviivojen" yli. Toki tällöinkin ensin polkaistaan kunnolla jarrua ja sitten äkkiliike, jotta saadaan vähän ohjelmaa erkanemiskaistalla ajaville.Tuomas K kirjoitti:Mikä juttu siinäkin muuten on, että nämä jotka siihen moottoritielle liittyy 50 - 60 km/h, niin vaihtaa myös moottoritielle heti välittömästi liittymiskaistan alussa?
BTW, kyllä löytyy tojo- ja nissanpappojen kulkineistakin kaasu, jos 50-60 nopeudella moottoritielle poukanneesta pökkelöstä lähtee painamaan oikealta ohi (siis jatkaen liittymiskaistaa pitkin). Kuten myös Volvoista ... mutta niihin tosiaan on syytä pitää riittävää turvaväliä.
Joskus myös näen volkkarin, joka ei lähde ajamaan Giulietan (lue: vakionopeussäätimen) kanssa kilpaa, kun tällaisen saavuttaa moottoritiellä...
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: Liikenteestä
Ei päivää ilman kuollutta jalankulkijaa.. semmonen ajatus tulee mieleen, että pitääkö kohta poistaa liikennevaloista tilanne, jossa samaan aikaan palaa vihreä jalankulkijalle ja kääntyvälle autoilijalle? Kun ei tunnu pian muu auttavan.
Ei se nyt aina ole ihan asenteestakaan, varsinkin isosta autosta on kääntymishetkellä melko mahdoton nähdä siihen oikeelle suojatielle, pitäisi nähdä ennakkoon, mutta kaupungissa on paljon väkeä ja kaikenlaista estettä, pakettiautojakin voi olla parkissa iso rivi juuri ennen risteystä. Joitain juttuja on vaan mahdoton hoitaa turvallisesti vaikka ajaisi kuinka hiljaa. Ja kärry kun sitten koukkaa vielä sisempää ja jotkut ei tunnu ees huomaavan että perässä tulee vasikkakin.
Kun en oikein riemastu siitäkään, jos aletaan vaatimaan tutkat, kamerat ja monitorit kaikkiin jotka kuorma-autoksi on rekisteröity.. sitten joku keksii tutkan korkeudeksi 40cm ja isossa maasturissa puskuri voi olla kymmeniä senttejä korkeammalla.. ja kumminkin puolet repii summerin irti jos se normiajossa huutaa koko ajan. Ja ei sekään auta sitä kärryn alle kävelijää.
Tuo kääntymistilanne kun on oikeestaan vaarallisempi, kuin että palais vihreät yhtä aikaa suoraan ajavan kanssa? Joten jalanakulkijoille kokonaan oma hetki, jolloin kaikki jalankulkuvalot vihreenä ja autot oottaa??
Ei se nyt aina ole ihan asenteestakaan, varsinkin isosta autosta on kääntymishetkellä melko mahdoton nähdä siihen oikeelle suojatielle, pitäisi nähdä ennakkoon, mutta kaupungissa on paljon väkeä ja kaikenlaista estettä, pakettiautojakin voi olla parkissa iso rivi juuri ennen risteystä. Joitain juttuja on vaan mahdoton hoitaa turvallisesti vaikka ajaisi kuinka hiljaa. Ja kärry kun sitten koukkaa vielä sisempää ja jotkut ei tunnu ees huomaavan että perässä tulee vasikkakin.
Kun en oikein riemastu siitäkään, jos aletaan vaatimaan tutkat, kamerat ja monitorit kaikkiin jotka kuorma-autoksi on rekisteröity.. sitten joku keksii tutkan korkeudeksi 40cm ja isossa maasturissa puskuri voi olla kymmeniä senttejä korkeammalla.. ja kumminkin puolet repii summerin irti jos se normiajossa huutaa koko ajan. Ja ei sekään auta sitä kärryn alle kävelijää.
Tuo kääntymistilanne kun on oikeestaan vaarallisempi, kuin että palais vihreät yhtä aikaa suoraan ajavan kanssa? Joten jalanakulkijoille kokonaan oma hetki, jolloin kaikki jalankulkuvalot vihreenä ja autot oottaa??
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Liikenteestä
^
Eikös mm. Japanissa noin olekin? Että autoilla on oma vuoronsa ja mennään, kuten täälläpäin nyt. Mutta sitten tulee se jalankulkijavalo, jolloinka yksikään auto ei mene mihinkään.
Siellä toki sitä väkeäkin on ihan eri tavalla, mutta luulis olevan täälläkin toteutettavissa?
Eikös mm. Japanissa noin olekin? Että autoilla on oma vuoronsa ja mennään, kuten täälläpäin nyt. Mutta sitten tulee se jalankulkijavalo, jolloinka yksikään auto ei mene mihinkään.
Siellä toki sitä väkeäkin on ihan eri tavalla, mutta luulis olevan täälläkin toteutettavissa?
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Liikenteestä
Tuossa Alfat Mediassa-ketjussa juuri kommentoitu valkoista hirmua, mikä veteli suoraan suojatien yli pysähtymättä...
Tänään näin jotain äärettömän harvinaista. Jotain sellaista, joka ihan oikeasti hämästytti.
Nimittäin TSADISSA, siinä Pasilan juna-aseman itäpuolella iltapäiväruuhkassa madellessa tuli tyhjää eteen. Ja suojatie. Tiehän on siis 2+2kaistainen siinä kohti. Katson peiliin ja näen Rellun Capturin ajelevan (oli muuten eka bongaus livenä tuosta) takaviistossa, näen myös suojatielle pyrkiviä ihmisiä 2kpl.
Mietin, vilkasen uudestaan rellua peilistä ja kokeilevasti alan hidastamaan. RELLU HIDASTI?!?!?
Eli kiltisti, hemmetillisestä jonossa jo vaikka kuinka kauan olleena jaksoi pysähtyä (vähintään yhtä hemmetinmoisen jonon vetäjänä) suojatien viereen pysähtyneen auton viereen.
Pääsi nämä kaksi kävelijää ainakin turvallisesti kadun yli. Harvinaista, harvinaista ja vielä kerran harvinaista.
Tänään näin jotain äärettömän harvinaista. Jotain sellaista, joka ihan oikeasti hämästytti.
Nimittäin TSADISSA, siinä Pasilan juna-aseman itäpuolella iltapäiväruuhkassa madellessa tuli tyhjää eteen. Ja suojatie. Tiehän on siis 2+2kaistainen siinä kohti. Katson peiliin ja näen Rellun Capturin ajelevan (oli muuten eka bongaus livenä tuosta) takaviistossa, näen myös suojatielle pyrkiviä ihmisiä 2kpl.
Mietin, vilkasen uudestaan rellua peilistä ja kokeilevasti alan hidastamaan. RELLU HIDASTI?!?!?
Eli kiltisti, hemmetillisestä jonossa jo vaikka kuinka kauan olleena jaksoi pysähtyä (vähintään yhtä hemmetinmoisen jonon vetäjänä) suojatien viereen pysähtyneen auton viereen.
Pääsi nämä kaksi kävelijää ainakin turvallisesti kadun yli. Harvinaista, harvinaista ja vielä kerran harvinaista.
Re: Liikenteestä
^ näkee hyvin autosi yli "city-maasturilla"
mutta joo liiankin harvinaista tälläiset.

- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Liikenteestä
Omat suojatie & tieraivokokemukset tältäpäivältä 
ajelin finnoontietä risteykseen jossa on kaksi kaistaa , toinen kääntyy kaupalle ja toinen jatkuu suoraan, suojatie siinä molempien kaistojen edessä. suojatien eteen käänytvällä kaistalla auto pysähtyneenä, koska se odottaa vuoroa kääntyä ja jätisuojatien vapaaksi, tietenkin. Saavun siinä sitten paikalle, valmistaudun pysähtymään sen suojatien eteen pysähtyneen rinnalle niinkuin kuuluukin. noooh, mitä meinas käydä: takanani ajava audi a6 uraohjus pukuänkyrä meinas rysäyttää alfani hanuriin. lähetään liikkeelle, audi näyttää että pysyy perässä ja lipoo takapuskuriani. sitten yhtäkkiä kun vastaantulevassa liikenteessä tulee rako audi ohittaa reipasta ylinopeutta ja änkyrä ärisee keskareitaan mulle näyttäen...Jäi lomilta hiekkaa vakoon..? Vitun urpÅ

ajelin finnoontietä risteykseen jossa on kaksi kaistaa , toinen kääntyy kaupalle ja toinen jatkuu suoraan, suojatie siinä molempien kaistojen edessä. suojatien eteen käänytvällä kaistalla auto pysähtyneenä, koska se odottaa vuoroa kääntyä ja jätisuojatien vapaaksi, tietenkin. Saavun siinä sitten paikalle, valmistaudun pysähtymään sen suojatien eteen pysähtyneen rinnalle niinkuin kuuluukin. noooh, mitä meinas käydä: takanani ajava audi a6 uraohjus pukuänkyrä meinas rysäyttää alfani hanuriin. lähetään liikkeelle, audi näyttää että pysyy perässä ja lipoo takapuskuriani. sitten yhtäkkiä kun vastaantulevassa liikenteessä tulee rako audi ohittaa reipasta ylinopeutta ja änkyrä ärisee keskareitaan mulle näyttäen...Jäi lomilta hiekkaa vakoon..? Vitun urpÅ

- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Liikenteestä
^

Oli muuten vähän samaa touhua Meilahden sairaalasta pihalleajaessa.
Voi herran jestas, sanon minä.
Tietysti ruuhka-aikaan liikenteessä. Ofkoors.
Meilahden pääpysäköinnistä ulos, siitä pienestä liikenneympyrästä ja sit jonotettiin.
Ja jonotettiin.
Ja jonotettiin.
Ja jonotettiin.
Rehellisesti 25min kesti päästä tuo ehkä 150m matka yhteensä, ensimmäisiin liikennevaloihin Tukholmankadun ja Haartmaninkadun risteyksessä. Ja sinnekin pääsin vain siksi, että sairaalasta lähti bussi. Bussikuskilla paloi jossakin kohtaa käpy, kun ei kaista vetänyt, ajoi _koko risteyksen keskelle stoppiin_ blokaten oikealta ja vasemmalta tulevan liikenteen 100%:sti
Oli aika epätodellinen fiilis tässä, olemalla vasemmalla kaistalla kääntymässä vasemmalle, kun bussi vetäsee oikeallekääntyvien kaistan kautta vasuriin blokaten risteyksen.
No, pääsipähän risteykseen
Paikka siis toki tämä, tästä vasemmalle ja valoista oikealle...
https://goo.gl/maps/HJ9e7
PS.
Vihaan, VIHAAN, ruuhka-aikaan HKIssa ajamista. Valitettavasti isäukko on Meikussa vielä ainakin hetkenaikaa....

Oli muuten vähän samaa touhua Meilahden sairaalasta pihalleajaessa.
Voi herran jestas, sanon minä.
Tietysti ruuhka-aikaan liikenteessä. Ofkoors.
Meilahden pääpysäköinnistä ulos, siitä pienestä liikenneympyrästä ja sit jonotettiin.
Ja jonotettiin.
Ja jonotettiin.
Ja jonotettiin.
Rehellisesti 25min kesti päästä tuo ehkä 150m matka yhteensä, ensimmäisiin liikennevaloihin Tukholmankadun ja Haartmaninkadun risteyksessä. Ja sinnekin pääsin vain siksi, että sairaalasta lähti bussi. Bussikuskilla paloi jossakin kohtaa käpy, kun ei kaista vetänyt, ajoi _koko risteyksen keskelle stoppiin_ blokaten oikealta ja vasemmalta tulevan liikenteen 100%:sti

Oli aika epätodellinen fiilis tässä, olemalla vasemmalla kaistalla kääntymässä vasemmalle, kun bussi vetäsee oikeallekääntyvien kaistan kautta vasuriin blokaten risteyksen.
No, pääsipähän risteykseen

Paikka siis toki tämä, tästä vasemmalle ja valoista oikealle...
https://goo.gl/maps/HJ9e7
PS.
Vihaan, VIHAAN, ruuhka-aikaan HKIssa ajamista. Valitettavasti isäukko on Meikussa vielä ainakin hetkenaikaa....
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Re: Liikenteestä
Tuo noissa on oikeasti isona riskinä.jkk kirjoitti:takanani ajava audi a6 uraohjus pukuänkyrä meinas rysäyttää alfani hanuriin.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
- Raimo Miettinen
- Viestit: 2339
- Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
- Viesti:
Re: Liikenteestä
Toisaalta onhan meillä liikennevalottomia risteyksiä paljon enemmän mitä valo-ohjattuja. Samanlaisia liikennetilanteita niissäkin voi tapahtua.sämpy kirjoitti:Ei päivää ilman kuollutta jalankulkijaa.. semmonen ajatus tulee mieleen, että pitääkö kohta poistaa liikennevaloista tilanne, jossa samaan aikaan palaa vihreä jalankulkijalle ja kääntyvälle autoilijalle? Kun ei tunnu pian muu auttavan.
-
- Viestit: 50
- Liittynyt: 26 Loka 2008, 10:08
- Car(s): 164 V6 -90 ja tusina muuta
- Paikkakunta: Häijää
Re: Liikenteestä
Olin tänään liittymässä kylätien rampilta pikatielle. Kyseisessä liittymässä on päätieltä katsottuna ensin erkanemisramppi ja sitten liittymisramppi joiden välillä kulkee pikavuorobussien pysäkkiä varten tehty "oikaisu" kuten moottoriteilläkin joskus on. Edellä meni joku vanha Audi joka seilasi kaistan laidasta laitaan ja vauhti oli rampilla melko vaatimaton. Vähän ennen liittymistä päätielle auto lähes pysähtyi, veti oikealle pientareelle mutta vilkku oli vasemmalle... Töräytin torvea ja menin ohitse kiihdyttäen päätielle. Audi kääntyi siitä sitten lähes 180 astetta ja lähti ajamaan sitä bussikaistaa vastakarvaan
Kuskin paikalla istui joku vanhempi nainen joka mulkaisi vieläpä pahantahtoisesti kun kehtasin siinä liikennesuoritusta häiritä. No, pääasia ettei ajanut ylinopeutta, olisi voinut olla vaarallista 


AUTOT kuluttavat 10 litraa / 100km
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Liikenteestä
Tänään sain todistaa valitettavan yleistä ja samassa hetkessä erittäin hienoa tilannetta. Lahdessa mytäjäisen risteys on kuuluisa niistä kahdesta autosta, jotka jokaisesta suunnasta "aina" tulee läpi punaisilla, kun "vielä ehtii". Tänään odotin itse punaisissa valoissa kääntymässä vasemmalle keskustaa kohden ja kun valo vaihtuu vihreäksi, tulee oikealta vanhan Helsingin tien suunnasta Volvo täysin päin punaisia. Ai mikä oli hienoa? No se, että minun viereisellä kaistalla suoraan ajamassa ollut poliisimaija joutui tämän punaisia päin ajaneen Volvon takia jopa hidastamaan, eikä varmaan ole yllätys, että Volvo sai hieman extrahuomiota osakseen sinisten vilkkujen ja punavalon muodossa
.
Tuossa risteyksessä saisi lähes jokaisesta valoaallosta suuntaansa yhden tai jopa useammankin auton jonoon sakkolappua odottamaan, jos olisi resursseja asettaa valvontaa. Olisi vaikka kamera joka suuntaan jatkuvasti tolpassa, niin maksaisi itsensä äkkiä takaisin.

Tuossa risteyksessä saisi lähes jokaisesta valoaallosta suuntaansa yhden tai jopa useammankin auton jonoon sakkolappua odottamaan, jos olisi resursseja asettaa valvontaa. Olisi vaikka kamera joka suuntaan jatkuvasti tolpassa, niin maksaisi itsensä äkkiä takaisin.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Liikenteestä
Tunnen mielestäni liikennesäännöt ja -merkit varsin hyvin, mutta tämä kotitien alkuun tullut yhdistelmä ihmetyttää.
Miten tuon tulkitsisi?
Miten tuon tulkitsisi?
- Liitteet
-
- IMG_0234[1].JPG
- (94.58 KiB) Tiedosto ladattu 2482 kertaa
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Liikenteestä
Mikä siinä on epäselvää? Taajama päättyy, rajoitus 50 km/h, jalankulku ja mopoilu kielletty.
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Liikenteestä
Eikö fillarointi. Ihan selvää kuin pläkki vai onko tämä kompa?
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Liikenteestä
Sisältäähän se toki konkeloinninkin.
- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Liikenteestä
Tämä on Kunnarlantien alku Pömpölän suunnasta. Tuo sivuhaara oikealle kääntyy Kehälle.
Loppuuko kävelyrajoitus tuohon haaraan ja vai jatkuuko se koko Kunnarlantien eli seuraavat 6,5 km?
Jos loppuu niin saako sen jälkeen myös posottaa perusnopeudella 80 km/h?
Loppuuko kävelyrajoitus tuohon haaraan ja vai jatkuuko se koko Kunnarlantien eli seuraavat 6,5 km?
Jos loppuu niin saako sen jälkeen myös posottaa perusnopeudella 80 km/h?
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Liikenteestä
Eikös nopeuskyltin lukema ole voimassa seuraavaan joko rajoituksen kumoavaan tai uudesta rajoituksesta kertovaan kylttiin?
Kevyen liikenteen kiellosta en osaa kyllä sanoa mitään.
Kevyen liikenteen kiellosta en osaa kyllä sanoa mitään.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: Liikenteestä
Tästä aiheesta on muuten väännetty korkeallakin taholla. Liikenneturvakaan ei osaa tarkalleen määritellä, mitä "kyseisellä tiellä" tarkoitetaan. Periaate siis on, että merkillä osoitettu nopeusrajoitus jatkuu kyseisellä tiellä myös risteysten jälkeen, mutta jos kääntyy risteyksestä kokonaan toiselle tielle, merkin vaikutus päättyy. Tällöin joko uusi merkki tai yleisrajoitus 80 tai 50km/h riippuen ollaanko taajama-alueella vai ei. Ja tietenkin poikkeuksena vielä nopeusrajoitus-alue, jotka on kasvaneet kaupungeissa tolkuttoman kokoisiksi ja vaikeasti hahmotettaviksi sakkorysiksi.
Tässä tapauksessa vaikka rajoitus jatkuu 50km/h niin oli helpompi päättää taajama-alue tuossa kuin laittaa kaikkiin ramppeihin omaa päättymiskylttiä? Vähemmän kylttejä, halvempi ratkaisu?
Täällä oli siltaremontin takia kiertotie Parolan kautta melkein vuoden. Samalla tiputettiin Parolan läpikulkutiellä rajoitus 60->50km/h. Arvatkaapa nostettiinko se takaisin nyt, kun silta valmistui? Jepppp.. siis ei. Moottoritien rampissa taajama-merkki, poikittaisväylällä ei nopeusrajoitusmerkkiä. Varmaan halpaa, mutta hiukan hankalasti seurattavaa kun siinä rampin loppuun tultaessa on muutakin katseltavaa. Poikittaisväylä taas sellainen, että paria risteystä lukuunottamatta sopiva rajoitus olisi 100km/h... ja aika kovaa tuossa ajetaankin. No valtio tienaa, onhan sakkotulot nykyään osa budjettia.
Tässä tapauksessa vaikka rajoitus jatkuu 50km/h niin oli helpompi päättää taajama-alue tuossa kuin laittaa kaikkiin ramppeihin omaa päättymiskylttiä? Vähemmän kylttejä, halvempi ratkaisu?
Täällä oli siltaremontin takia kiertotie Parolan kautta melkein vuoden. Samalla tiputettiin Parolan läpikulkutiellä rajoitus 60->50km/h. Arvatkaapa nostettiinko se takaisin nyt, kun silta valmistui? Jepppp.. siis ei. Moottoritien rampissa taajama-merkki, poikittaisväylällä ei nopeusrajoitusmerkkiä. Varmaan halpaa, mutta hiukan hankalasti seurattavaa kun siinä rampin loppuun tultaessa on muutakin katseltavaa. Poikittaisväylä taas sellainen, että paria risteystä lukuunottamatta sopiva rajoitus olisi 100km/h... ja aika kovaa tuossa ajetaankin. No valtio tienaa, onhan sakkotulot nykyään osa budjettia.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: Liikenteestä
Kyllähän nopeusrajoitus ainakin 4 numeroisilla ja sitä pienempinumeroisilla teillä päättyy risteykseen ja sen jälkeen merkillä osoitettava rajoitus, mikäli ei rajoitusmerkkiä on 80 perusnopeus voimassa.
- Isola
- Viestit: 1645
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Liikenteestä

Merkki 361
Merkissä oleva luku osoittaa ajoneuvon suurimman sallitun nopeuden kilometreinä tunnissa. Merkki on voimassa kyseisellä tiellä seuraavaan merkkiin 361―363, 572, 573 tai 575 saakka. Merkin voimassaolo päättyy myös merkkiin 571, jollei välittömästi merkin 571 jälkeen ole liikennemerkillä osoitettu uutta nopeusrajoitusta. (23.6.2010/625)
Tiellä, jolla nopeusrajoitus on enintään 30 km/h, voi olla töyssyjä, korotettuja suojateitä tai muita vastaavia rakenteita, joista ei liikennemerkillä erikseen varoiteta tai muita nopeutta alentavia rakenteita, joita ei liikenteen ohjauslaitteella tai muulla vastaavalla tavalla erikseen osoiteta. (23.6.2010/625)
Merkillä 361 ja lisäkilvellä "Yleisrajoitus" voidaan tarpeen mukaan ilmoittaa siirtymisestä nopeusrajoituksen alaiselta tieltä tai alueelta yleisen nopeusrajoituksen piiriin kuuluvalle alueelle. Merkillä 361 ja lisäkilvellä "Alue" voidaan tarpeen mukaan ilmoittaa siirtymisestä nopeusrajoitusalueen sisällä olevalta merkillä 361 osoitetun nopeusrajoituksen alaiselta tieltä takaisin nopeusrajoitusalueelle. (23.6.2010/625)
Järkiautoilija
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Liikenteestä
Joo, voi olla tilanteita joissa autoilijan on vain jostain tiedettävä että tässä onkin joku rajoitus.
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: Liikenteestä
Näin minua ainakin opastettiin autokoulussa 90-luvun alussa. Vai onko nopeusrajoitus risteyksen jälkeen riippuvainen siitä, onko kääntynyt risteyksestä, vai tullut päätietä?VMTD kirjoitti:Kyllähän nopeusrajoitus ainakin 4 numeroisilla ja sitä pienempinumeroisilla teillä päättyy risteykseen ja sen jälkeen merkillä osoitettava rajoitus, mikäli ei rajoitusmerkkiä on 80 perusnopeus voimassa.

Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- Hepa
- Viestit: 3197
- Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
- Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14 - Paikkakunta: Tampere
Re: Liikenteestä
Ilokseni huomasin, että lapset pääsevät jatkossa suojatietä pitkin jokaisessa koulumatkansa tienylityspaikassa kun kotikadun lähimpään risteykseen oli maalattu ja merkitetty suojatie.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----
----|--OI-582--|----
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Liikenteestä
Näinhän se yleensä onneksi on, mutta lakiin se ei suoraan perustu.mutt kirjoitti:Näin minua ainakin opastettiin autokoulussa 90-luvun alussa. Vai onko nopeusrajoitus risteyksen jälkeen riippuvainen siitä, onko kääntynyt risteyksestä, vai tullut päätietä?VMTD kirjoitti:Kyllähän nopeusrajoitus ainakin 4 numeroisilla ja sitä pienempinumeroisilla teillä päättyy risteykseen ja sen jälkeen merkillä osoitettava rajoitus, mikäli ei rajoitusmerkkiä on 80 perusnopeus voimassa.
- Ciancarlo
- Viestit: 1935
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
- Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale - Paikkakunta: Hki
Re: Liikenteestä
Mikä ihme siinä on, että moottoritiellä ajaessa pitää olla ihan kiinni takapuskurissa? Nopeutta sallitut 120 km/h ja Hesarin sivu olisi juuri mahtunut välin ja ohituskaista vapaana, mutta kalapää ei mennyt ohi. Noh, kurvasin sitten kahville ja tyyppi tuli perässä ja koko ajan aivan kiinni.
Parkkipaikalla kysyin asiasta, että "miksi ajat noin kiinni takapuskurissa?". Sälli vaan sanoi, että "ainahan mä ajan näin".
Eipä siihen oikein kannata alkaa enää sanomaan mitään.
Parkkipaikalla kysyin asiasta, että "miksi ajat noin kiinni takapuskurissa?". Sälli vaan sanoi, että "ainahan mä ajan näin".
Eipä siihen oikein kannata alkaa enää sanomaan mitään.
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!
- _rico
- Viestit: 1178
- Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
- Car(s): Proceed GT
Ex Giulietta ja 3x 156 - Paikkakunta: Espoo
Re: Liikenteestä
^Eipähän lennä kivet ikkunaan kun ajelee tarpeeksi lähellä 

-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: Liikenteestä
Taakke vaan tarra:
"Kameravalvonta! kaikki perseessä roikkujat kuvataan ja videot lähetetään poliisille"
"Kameravalvonta! kaikki perseessä roikkujat kuvataan ja videot lähetetään poliisille"
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: Liikenteestä
Järkeviä sanoja Trafin asiantuntijalta?
http://www.iltalehti.fi/autot/2015090220284391_au.shtml
Viime viikkojen suojatieonnettomuudet ovat puhututtaneet ympäri Suomen. Liikenteen turvallisuusviraston Trafin johtava asiantuntija Jussi Pohjonen on kyseisten onnettomuuksien vuoksi sitä mieltä, että nyt olisi korkea aika parantaa risteysalueiden suojateiden turvallisuutta.
- Kun rakennetaan uusia suojateitä, voitaisiin ne sijoittaa auton mitan päähän sille risteävälle tielle. Tällä tavalla autoilija, joka lähestyy sitä suojatietä, näkisi eteen tulevat jalankulkijat ja pyöräilijät suoraan edessään tuulilasin kautta. Näin kevyt liikenne ei voisi jäädä katvealueeseen auton sivuun.
Pohjosen mukaan suojateiden siirtämisellä olisi myös toinen hyöty.
- Kun auto kääntyisi tällaisen suojatien eteen ikään kuin taskuun, niin se ei myöskään tukkisi sitä pääväylää takanaan, vaan suoraan menevä liikenne pystyisi yhä kulkemaan. Suojateiden siirtäminen ei siis parantaisi vain turvallisuutta, vaan myös liikenteen sujuvuutta.
Pohjonen kertoo, että tällainen muutos tulisi kyseeseen nimenomaan vain uusien suojateiden kohdalla.
- Vanhoja suojateitä ei lähdettäisi muuttamaan. Helppoahan se olisi, jos meillä olisi rajattomasti rahaa. Silloin voisimme tehdä siltoja, alikulkuja ja tunneleita ja erottaa autot ja jalankulkijat täysin toisistaan. Se ei vain ole realismia. En siis ehdota, että kaikki Suomen suojatiet nyt muutettaisiin, vaan kun uusia suojateitä rakennetaan, niin tällainen otettaisiin siinä liikennesuunnittelussa huomioon, jos vain mahdollista.
Pohjonen on saanut idean suojateiden siirtämiseen Saksasta, jossa hän on nähnyt tällaisten suojateiden toimivan sujuvasti.
- Mietin jo kauan ennen näitä Suomessa tapahtuneita onnettomuuksia sitä, että miksiköhän tällaisia suojateitä ei ole meillä kokeiltu. Ajattelin nyt sitten tulla asian kanssa esiin, kun se on taas ajankohtainen. Toivon, että tämä asia lähtee elämään julkisen keskustelun kautta ja joku voisi ottaa siitä kopin.
Lisää turvallisuutta myös liikennevaloilla?
Pohjosella on myös toinen ehdotus, kuinka suojatieturvallisuutta voitaisiin lisätä.
- Ideani on se, että jo olemassa oleviin valo-ohjattuihin risteyksiin palaisi jalankulkijoille kaikkiin suuntiin vihreä. Eli kun vihreä syttyy, palaa se kaikkiin suuntiin ja kun se sammuu, palaa kaikkiin suuntiin punainen.
Pohjosen mukaan tällä saavutettaisiin se, ettei eteen tulisi ollenkaan kääntymistilanteita, joissa kääntyvälle autolle ja suoraan menevälle kevyelle liikenteelle palaisi samaan aikaan vihreä, kuten hiljattain tapahtuneissa onnettomuuksissa.
- Tämä idea olisi halpa ja helppo toteuttaa jo olemassa olevaan infrastruktuuriin. Sitä varten ei tarvitsisi rakentaa mitään uutta. Jotkut tietysti pelkäävät, että ruuhkat lisääntyisivät tällä tavalla. Mutta eihän siinä välttämättä kävisi niin, sillä jos autoilla palavat vihreät valot, eikä niiden tarvitse väistää ketään, niin se liikennevirran nopeus ja sujuvuus vain paranevat.
Pohjonen uskoo, että myös tätä kannattaisi tutkia ja kokeilla ainakin jossain risteyksessä.
http://www.iltalehti.fi/autot/2015090220284391_au.shtml
Viime viikkojen suojatieonnettomuudet ovat puhututtaneet ympäri Suomen. Liikenteen turvallisuusviraston Trafin johtava asiantuntija Jussi Pohjonen on kyseisten onnettomuuksien vuoksi sitä mieltä, että nyt olisi korkea aika parantaa risteysalueiden suojateiden turvallisuutta.
- Kun rakennetaan uusia suojateitä, voitaisiin ne sijoittaa auton mitan päähän sille risteävälle tielle. Tällä tavalla autoilija, joka lähestyy sitä suojatietä, näkisi eteen tulevat jalankulkijat ja pyöräilijät suoraan edessään tuulilasin kautta. Näin kevyt liikenne ei voisi jäädä katvealueeseen auton sivuun.
Pohjosen mukaan suojateiden siirtämisellä olisi myös toinen hyöty.
- Kun auto kääntyisi tällaisen suojatien eteen ikään kuin taskuun, niin se ei myöskään tukkisi sitä pääväylää takanaan, vaan suoraan menevä liikenne pystyisi yhä kulkemaan. Suojateiden siirtäminen ei siis parantaisi vain turvallisuutta, vaan myös liikenteen sujuvuutta.
Pohjonen kertoo, että tällainen muutos tulisi kyseeseen nimenomaan vain uusien suojateiden kohdalla.
- Vanhoja suojateitä ei lähdettäisi muuttamaan. Helppoahan se olisi, jos meillä olisi rajattomasti rahaa. Silloin voisimme tehdä siltoja, alikulkuja ja tunneleita ja erottaa autot ja jalankulkijat täysin toisistaan. Se ei vain ole realismia. En siis ehdota, että kaikki Suomen suojatiet nyt muutettaisiin, vaan kun uusia suojateitä rakennetaan, niin tällainen otettaisiin siinä liikennesuunnittelussa huomioon, jos vain mahdollista.
Pohjonen on saanut idean suojateiden siirtämiseen Saksasta, jossa hän on nähnyt tällaisten suojateiden toimivan sujuvasti.
- Mietin jo kauan ennen näitä Suomessa tapahtuneita onnettomuuksia sitä, että miksiköhän tällaisia suojateitä ei ole meillä kokeiltu. Ajattelin nyt sitten tulla asian kanssa esiin, kun se on taas ajankohtainen. Toivon, että tämä asia lähtee elämään julkisen keskustelun kautta ja joku voisi ottaa siitä kopin.
Lisää turvallisuutta myös liikennevaloilla?
Pohjosella on myös toinen ehdotus, kuinka suojatieturvallisuutta voitaisiin lisätä.
- Ideani on se, että jo olemassa oleviin valo-ohjattuihin risteyksiin palaisi jalankulkijoille kaikkiin suuntiin vihreä. Eli kun vihreä syttyy, palaa se kaikkiin suuntiin ja kun se sammuu, palaa kaikkiin suuntiin punainen.
Pohjosen mukaan tällä saavutettaisiin se, ettei eteen tulisi ollenkaan kääntymistilanteita, joissa kääntyvälle autolle ja suoraan menevälle kevyelle liikenteelle palaisi samaan aikaan vihreä, kuten hiljattain tapahtuneissa onnettomuuksissa.
- Tämä idea olisi halpa ja helppo toteuttaa jo olemassa olevaan infrastruktuuriin. Sitä varten ei tarvitsisi rakentaa mitään uutta. Jotkut tietysti pelkäävät, että ruuhkat lisääntyisivät tällä tavalla. Mutta eihän siinä välttämättä kävisi niin, sillä jos autoilla palavat vihreät valot, eikä niiden tarvitse väistää ketään, niin se liikennevirran nopeus ja sujuvuus vain paranevat.
Pohjonen uskoo, että myös tätä kannattaisi tutkia ja kokeilla ainakin jossain risteyksessä.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
-
- Viestit: 2453
- Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
- Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0 - Paikkakunta: Keuruu
Re: Liikenteestä
On GTA vähän tökännyt kun koko motti vaihtoi hiippakuntaa.
- Liitteet
-
- 11953014_10204586218717676_2483998692527334261_n.jpg
- (37.72 KiB) Tiedosto ladattu 2030 kertaa
Abarth 500 Esseesse
- Ottimo
- Viestit: 901
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:56
- Car(s): Giulia Veloce Q4, -17, 156 2,0 JTS, -05, GTV V6, -02, ex Alfasud, Giulietta, 75, 155, 156, 166, 159, Spider
- Paikkakunta: Uppsala
Re: Liikenteestä
Kuvata päätellen näyttää tässäkin olevan Alfalle niin tyypillinen jakohihnavaurio.m.sa kirjoitti:On GTA vähän tökännyt kun koko motti vaihtoi hiippakuntaa.
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Liikenteestä
Siirretäänpäs tätä keskustelua oikeampaan paikkaan:
Miksi tämä on sosiaalisesti hyväksyttävää toimintaa? Tuohan selkeästi diskriminoi omaa liikkumismuotoani vastaan sekä rajoittaa lain takaamaa kansalaisasemaani.
Ja kun ehdotan että vastavuoroisesti voisi minunkin verorahoistani pyöräilyä varten rakennettua kulkuväylää tukkia ja mieltään osoittaa, niin se on vitsi?
Autoille pyhitetyllä forumilla luulisin löytyvän ymmärrystä sille, että asenteiden ei ole pakko olla syväänjuurtuneen yksityisautoilua vastustavia.
Polkupyörä on hyvä harrasteväline ja oivaa kuntoilua tuo lieneekin. Haihattelua on moisen harrastuksen nimissä lähteä torppaamaan olosuhteisiimme ja kuljetustarpeisiimme parhaiten sopivaa liikkumisenmuotoa.
Mitä tulee siihen, onko Helsinki sijoittanut verorahoja oikein liikenteen sujuvuuden kannalta, vastaus on yksiselitteinen ei.
Kiireellisimmät parannuskohteet järjestyksessä:
- Kunnolliset liityntäparkit juna-asemille (vähentää parkkipaikan etsiskelyä keskustassa)
- Suojateiden sijoitus autonmitan päähän risteyksestä (ei kiinni risteykseen)
- Raskaan liikenteen ohjaaminen isoille väylille pois kantakaupungista (Meklua ei ole pakko täristellä menemään täysperävaunulla)
Tiedän hyvin, että parkkihalleja Stadissa on viljalti ja itse niitä kovasti suosinkin. Mutta sniiduilu kyseisten luolien hintapolitiikan johdosta aiheuttaa tarpeetonta suhaamista pysäköintipaikkaa etsiskellen... Työmatkalaiset vielä erikseen, heille luolat eivät oikeastikaan tarjoa vastinetta sijoitetulle vaihdonvälineen määrälle.
- Keskieuroopan isojen kaupunkien ratkaisut ovat hyviä, miksi ei vain kopioida suoraan sieltä parkkihalleja paikallisjuna-asemien yhteyteen?
Samalla ratkeaa osa keskustan "ruuhkista". Pyöräilijätkin saavat tilaa helmikuiselle hipster-jopoilulleen metrin hangessa (koskapa kaupungilla ei ole ihan hetkeen ollut talvikunnossapitoa). Hmm, vielä yksi ranskalainen viiva:
- Talvikunnossapito takaisin, myös suburbiaan (Meitä asuu myös kehäteiden välissä!)
- Miksi yksityisautoilua saa vastustaa ja tämän vastustuksen nimissä vallata katuja sekä pysäyttää liikenne.sanctus kirjoitti:Satunnaisena *ittuilijana sanoisin, että Suomen Hesa *ittuilee harvinaisen vähän Hesoissa autoilevalle tyypille. Ainakin jos autoilijan positio on ns. taviskansalaisen, ei esim. yrittäjän.lerppu kirjoitti:- Nyt ei aukea. Onko siis a) keskustassa autoileva henkilö *ittuilemassa kanssaihmisille, vai b) keskustan liikennejärjestelyt *ittuilua yksityisautoilijalle?sanctus kirjoitti:Olemme toki noin muuten ihan väleissä mm. siksi, että molempien mielestä yksityisautoilu pää-Hesan keskustassa on useimmiten silkkaa *ittuilua, ellei kyseessä ole työ-, hälytys- tai muu sellainen tilanne.
Itsehän olen sitä mieltä, että "Baanalle" pitäisi järjestää kadunvaltaus ja katumaasturimarssi, jossa vastustetaan yksityispyöräilyä.
Sen sijaan pyöräilyn asemasta Hesassa en nyt täällä jaksa vääntää, koska epäilen sen olevan vähän raskasta lajia.
"Yksityispyöräilyä vastustettava." Heh, heh. Juuh.
Miksi tämä on sosiaalisesti hyväksyttävää toimintaa? Tuohan selkeästi diskriminoi omaa liikkumismuotoani vastaan sekä rajoittaa lain takaamaa kansalaisasemaani.
Ja kun ehdotan että vastavuoroisesti voisi minunkin verorahoistani pyöräilyä varten rakennettua kulkuväylää tukkia ja mieltään osoittaa, niin se on vitsi?
Autoille pyhitetyllä forumilla luulisin löytyvän ymmärrystä sille, että asenteiden ei ole pakko olla syväänjuurtuneen yksityisautoilua vastustavia.
Polkupyörä on hyvä harrasteväline ja oivaa kuntoilua tuo lieneekin. Haihattelua on moisen harrastuksen nimissä lähteä torppaamaan olosuhteisiimme ja kuljetustarpeisiimme parhaiten sopivaa liikkumisenmuotoa.
Mitä tulee siihen, onko Helsinki sijoittanut verorahoja oikein liikenteen sujuvuuden kannalta, vastaus on yksiselitteinen ei.
Kiireellisimmät parannuskohteet järjestyksessä:
- Kunnolliset liityntäparkit juna-asemille (vähentää parkkipaikan etsiskelyä keskustassa)
- Suojateiden sijoitus autonmitan päähän risteyksestä (ei kiinni risteykseen)
- Raskaan liikenteen ohjaaminen isoille väylille pois kantakaupungista (Meklua ei ole pakko täristellä menemään täysperävaunulla)
Tiedän hyvin, että parkkihalleja Stadissa on viljalti ja itse niitä kovasti suosinkin. Mutta sniiduilu kyseisten luolien hintapolitiikan johdosta aiheuttaa tarpeetonta suhaamista pysäköintipaikkaa etsiskellen... Työmatkalaiset vielä erikseen, heille luolat eivät oikeastikaan tarjoa vastinetta sijoitetulle vaihdonvälineen määrälle.
- Keskieuroopan isojen kaupunkien ratkaisut ovat hyviä, miksi ei vain kopioida suoraan sieltä parkkihalleja paikallisjuna-asemien yhteyteen?
Samalla ratkeaa osa keskustan "ruuhkista". Pyöräilijätkin saavat tilaa helmikuiselle hipster-jopoilulleen metrin hangessa (koskapa kaupungilla ei ole ihan hetkeen ollut talvikunnossapitoa). Hmm, vielä yksi ranskalainen viiva:
- Talvikunnossapito takaisin, myös suburbiaan (Meitä asuu myös kehäteiden välissä!)
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Liikenteestä
polkupyörät rekisteröitäväks ja verotettavaks, polkuvoimavero + kilvet. Siinä vasta tasa-arvoa, pitäs loppua itkeminen
Omat kokemukset tänään liikenteestä:
Edessä ajoi b-mersu jolla takaluukku auki, sidottu sinnepäin peräkoukkuun milläs muullakaan kun defa piuhalla, lastina kärherin märkäimuri ja liimapuulevyjä joita ei oltu sidottu. Kuski sitte teki testijarrutuksia edessäni että pysyykö kamat sisällä, no ei vittu pysy. sentään pysäytti tien sivuun miettimään mitä tuli tehtyä. Vitun sillikorva.

Omat kokemukset tänään liikenteestä:
Edessä ajoi b-mersu jolla takaluukku auki, sidottu sinnepäin peräkoukkuun milläs muullakaan kun defa piuhalla, lastina kärherin märkäimuri ja liimapuulevyjä joita ei oltu sidottu. Kuski sitte teki testijarrutuksia edessäni että pysyykö kamat sisällä, no ei vittu pysy. sentään pysäytti tien sivuun miettimään mitä tuli tehtyä. Vitun sillikorva.
Re: Liikenteestä
Hyvä idea. Eikös autoveron nostoakin ole aina perusteltu väylien rakennuksen, ylläpidon ja kunnostuksen kustannuksien perusteella niin yhtä hyvin voisi polkupyöräilijöitä rokottaa samasta asiasta. Tällähetkellähän polkupyöräilijät siipeilee eivätkä maksa käyttämistään väylistä penniäkään. Jostain nekin rahat kuitenkin otetetaan niin miksei sitten polkupyöräilijöitä itseltään.jkk kirjoitti:polkupyörät rekisteröitäväks ja verotettavaks, polkuvoimavero + kilvet. Siinä vasta tasa-arvoa, pitäs loppua itkeminen![]()
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Liikenteestä
Jos näin autoilufoorumilla sallitaan, niin tässä muutama pointti:lerppu kirjoitti: - Miksi yksityisautoilua saa vastustaa ja tämän vastustuksen nimissä vallata katuja sekä pysäyttää liikenne.
Miksi tämä on sosiaalisesti hyväksyttävää toimintaa? Tuohan selkeästi diskriminoi omaa liikkumismuotoani vastaan sekä rajoittaa lain takaamaa kansalaisasemaani.
Yksityisautoilu vie tolkuttomasti tilaa. Jos jokainen liikkuja päättäisi tulla keskustaan yksityisautolla niin siellä ei liiku enää kukaan. Vilkkaasti liikennöidyillä alueilla autoilu myös pilaa ilmaa todella paljon, pienhiukkasten, typenoksidien ynnä muun mukavan muodossa. Hiukan ontuu tuo lain takaama kansalaisasemakin. Ei laki tapaa äärettömiä vapauksia kenellekään, vaan lakiin kuuluu myös paljon rajoituksia.
Pyöräily aiheuttaa huomattavasti vähemmän haittoja, vie huomattavasti vähemmän tilaa ja on hyväksi terveydelle pienentäen terveydenhoitomenoja. Mielenosoitus pyöräilyä vastaan vaikuttaa aika järjettömältä ajatukselta, koska pyöräilystä aiheutuu hyvin vähän haittoja ympäristölle, mitä nyt jotkut kamikaze-speedoilijat joskus aiheuttavat vaaratiltanteita. Mitä hyötyä pyöräilyn vastustamisesta pitäisi siis olla?Ja kun ehdotan että vastavuoroisesti voisi minunkin verorahoistani pyöräilyä varten rakennettua kulkuväylää tukkia ja mieltään osoittaa, niin se on vitsi?
"Minun verorahani" on ehkä hölmöin argumentti millekään missään

Ei kai täällä yksityisautoilua vastustetakaan. Se että ymmärtää tarpeen joillekin rajoituksille ei ole vastustamista.Autoille pyhitetyllä forumilla luulisin löytyvän ymmärrystä sille, että asenteiden ei ole pakko olla syväänjuurtuneen yksityisautoilua vastustavia.
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Liikenteestä
Miks se on hölmö argumentti?Tuomas K kirjoitti:
"Minun verorahani" on ehkä hölmöin argumentti millekään missään![]()
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Liikenteestä
^^Ei tuolta pohjalta saada rakentavaa keskustelua aikaan.
En koe reiluksi näkemystäsi siitä, että olen kirjoittanut hölmöimmän argumentin millekään missään.
Miksi en saisi haluta mieleistäni vastinetta maksamalleni verolle?
Hyvä että ymmärrät tarpeita. Minullakin on tarpeita, näkemyksesi mukaan niitä ei saa puolustaa. Ilmeisesti koska ovat hölmöjä?
- Asenteesi on loukkaava ja hieman olenkin hämmentynyt hyökkäävyydestäsi. En kai ole tehnyt sinulle erityistä haittaa elämässäsi?
Pahoittelen mikäli ymmärsin jotain väärin, keskustelupalstalla nyanssit usein jäävät piiloon.
En koe reiluksi näkemystäsi siitä, että olen kirjoittanut hölmöimmän argumentin millekään missään.
Miksi en saisi haluta mieleistäni vastinetta maksamalleni verolle?
Hyvä että ymmärrät tarpeita. Minullakin on tarpeita, näkemyksesi mukaan niitä ei saa puolustaa. Ilmeisesti koska ovat hölmöjä?
- Asenteesi on loukkaava ja hieman olenkin hämmentynyt hyökkäävyydestäsi. En kai ole tehnyt sinulle erityistä haittaa elämässäsi?
Pahoittelen mikäli ymmärsin jotain väärin, keskustelupalstalla nyanssit usein jäävät piiloon.