Kysymys MiTon takapyörän laakerin vaihdosta
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 89
- Liittynyt: 09 Helmi 2014, 17:45
- Paikkakunta: Lieksa
Kysymys MiTon takapyörän laakerin vaihdosta
Miten tuo pitäisi suorittaa? Pitääkö laakeri vetää tiettyyn momenttiin vai voiko tykittää huoletta pulttipyssyllä kiinni? Isäukon mitosta oli menny takalaakeri (kilometrejä takana hurjat 66tkm). Oli eilen käynyt vaihdattamassa Vianorilla ja siellä oli lyöty laakeri kiinni pulttipyssyllä. Tänään porukat oli lähteneet kauppaan niin nopeuden noustessa kuuteen kymppiin oli jurnutus alkanut uudestaan. Ei tuu muuta mieleen kuin se että jarruissa on jotain paskaa välissä tai uus laakeri on joko ollut valmiiksi susi tai paskottu asentaessa. Osaiskos joku neuvoa etänä. Itelläkin välimatkaa porukoille n. 550km ettei pääse tarkemmin kahtomaan.
Re: Kysymys MiTon takapyörän laakerin vaihdosta
Lähtökohtaisesti mitään laakereita ei kiristetä pulttikoneella! Laakereita ja laakeripaketteja on erilaisia ja Mitossa tulee koko paketti jossa on laippa mukana..niin olen ymmärtänyt? Paketin mukana tulee paksu prikka ja kiristysmutteri. Laakeripaketti on yhtenäinen mutta tietääkseni se koostuu kahdesta kartiorullalaakerista jotka ovat vastakkain. Jos tämä paketti ammutaan pulttikoneella kiinni on peli selvä melko pian. Laakeri pureutuvat "kooleihin ja painavat niihin jäljet..siitä se kuluminen alkaa ja varmasti pitää myös ääntä! Ainakin vanhemmissa malleissa tulee myös väliholkki mukaan joka puristuu kiristettäessä jotta saa kiristettyä oikean vierintävastuksen/välyksen ja kyllä siinä on ilmoitettu tietty momentti joka käännetään käsin tai momenttiavaimella! Mielestäni auto kannattaa viedä takaisin tai toiseen liikkeeseen jossa voidaan todeta että työ on tehty väärin!
-
- Viestit: 89
- Liittynyt: 09 Helmi 2014, 17:45
- Paikkakunta: Lieksa
Re: Kysymys MiTon takapyörän laakerin vaihdosta
Kiitos. Siinä uskossa minäkin olin. Ihmettelin vain että onko laakerit tosiaan muuttuneet niin paljon siitä kun itse automekaanikoksi opiskelin 90-luvun alkupuolella.
Re: Kysymys MiTon takapyörän laakerin vaihdosta
Eiköhän sama mekaniikka päde edelleenkin ja vanhoilla opituilla tiedoilla tässä itsekkin etenen
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Kysymys MiTon takapyörän laakerin vaihdosta
On helppoja ne laakeripaketit, jotka prässillä laitetaan kiinni. Ei tarvinne momenteista välitellä niin hirmuusesti - tietty napamutterin kanssa joku järki oltava. 156:ssa kätevää ainakin edessä, kun joudut prässäämään navan laakerin laippaan kiinni - et voi liian tiukalle sitä laittaa, kun prässillä se menee pohjaan saakka ja pysyy tasan siinä. Nuo kartiolaakerit on mielestäni maailman ikävin keksintö siinä mielessä, että liian tiukkaan vedettynä tuhoa tulee... Vaikkakin monet niistä on helppo vaihtaa.
- matti_vuorio
- Viestit: 1076
- Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
- Car(s): Giulietta 1.4 Multiair -11
Ex: Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79 - Paikkakunta: Siikalatva
Re: Kysymys MiTon takapyörän laakerin vaihdosta
Tunkkaa ilmaan ja tarkista ettei rengas ole kulunut pykälälle. Se aiheuttaa kans tuollaista ääntä.
-
- Viestit: 89
- Liittynyt: 09 Helmi 2014, 17:45
- Paikkakunta: Lieksa
Re: Kysymys MiTon takapyörän laakerin vaihdosta
Rengas on kuulemma päällisin puolin kunnossa. Käskin silti vielä vaihtaa renkaan varalta vastakkaiseen kulmaan että saa varmistettua ettei vika tosiaan ole renkaassa. Itellä oli joskus renkaan runko vammautunut eikä sitä päällepäin huomannut ennenkuin kylki repesi. Piti kanssa ihme volinaa se rengas. Pahoin pelkään kyllä sitä laakeria.
- GiuliaSuper
- Viestit: 1109
- Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
- Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Kysymys MiTon takapyörän laakerin vaihdosta
Kannattaa myös varmistaa, ettei vaan ole toisenpuolen laakeri sanonut sopparia irti? Mulla meni 2tkm välein takalaakerit.
Re: Kysymys MiTon takapyörän laakerin vaihdosta
Jos täällä vielä käväiset niin kerroppa mitä autosta löytyi..hieman jäin uteliaaksi
Viimeksi muokannut Grandy, 01 Syys 2015, 07:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 89
- Liittynyt: 09 Helmi 2014, 17:45
- Paikkakunta: Lieksa
Re: Kysymys MiTon takapyörän laakerin vaihdosta
Uteliaana ootan itekin kun se on isäukon auto ja ovat tällä hetkellä toisella puolen suomea. Renkaista johtuvaa se ei ainakaan ole kun on tänään vaihdellut renkaiden paikkoja ja ääni pysyy samassa paikassa. Jarrutkin oli käyttänyt auki eikä mitään muutosta. Huomenna ilmeisesti pajalle, jos sitten ollaan viisaampia...
Re: Kysymys MiTon takapyörän laakerin vaihdosta
Tuolla Alfaowner sivustollakin olivat sitä mieltä ettei pulttikoneella kannata lähtee vetelemään..on vähän rajua touhua!MTelinkangas kirjoitti:Uteliaana ootan itekin kun se on isäukon auto ja ovat tällä hetkellä toisella puolen suomea. Renkaista johtuvaa se ei ainakaan ole kun on tänään vaihdellut renkaiden paikkoja ja ääni pysyy samassa paikassa. Jarrutkin oli käyttänyt auki eikä mitään muutosta. Huomenna ilmeisesti pajalle, jos sitten ollaan viisaampia...
-
- Viestit: 89
- Liittynyt: 09 Helmi 2014, 17:45
- Paikkakunta: Lieksa
Re: Kysymys MiTon takapyörän laakerin vaihdosta
Jep. Alfaownerista sain vastauksen kiristysmomentille. 266-294NM. Oli siellä toisenkin puolen laakeri pitänyt ääntä joten tilaukseen meni sekin ja se vaihdetaan itse.
Mikä siinä lienee syynä että nykyään on vaikea löytää oikeasti hyvää korjaamoa? Edelliseen volvooni teetin jakoremmin vaihdon Oulussa. Vaihtoivat remmin kyllä ilman mitään ongelmia mutta kun hain autoa niin ilmoittivat että säätyvässä nokkapyörässä on väljää ja se pitää vaihdattaa. Soitin merkkihuoltoon ja kysyin asiaa niin meinasivat että aja tänne ja vaihdetaan taas kaikki jakopään hilut ja nokkapyörä Jätin vaihtamatta kun ei ollu varaa tehdä jakopäänremonttia kymmenen kilometrin välein. Korjaamon kanssa kun hetken aikaa tappelin niin palauttivat kyllä rahat mutta on se jakopää kestänyt vieläkin väljälläkin nokkapyörällä
Mikä siinä lienee syynä että nykyään on vaikea löytää oikeasti hyvää korjaamoa? Edelliseen volvooni teetin jakoremmin vaihdon Oulussa. Vaihtoivat remmin kyllä ilman mitään ongelmia mutta kun hain autoa niin ilmoittivat että säätyvässä nokkapyörässä on väljää ja se pitää vaihdattaa. Soitin merkkihuoltoon ja kysyin asiaa niin meinasivat että aja tänne ja vaihdetaan taas kaikki jakopään hilut ja nokkapyörä Jätin vaihtamatta kun ei ollu varaa tehdä jakopäänremonttia kymmenen kilometrin välein. Korjaamon kanssa kun hetken aikaa tappelin niin palauttivat kyllä rahat mutta on se jakopää kestänyt vieläkin väljälläkin nokkapyörällä
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: Kysymys MiTon takapyörän laakerin vaihdosta
Kun nyt on kerran renkaita vaihdeltu ja jarruja availtu niin kait sen nyt olisi voinut samalla laakerinkin tunnustella!?
Pyörittää rengasta ja kuuntelee, myös voi tunnustella vaikka jousesta tuntuuko värinää.
Pyörittää rengasta ja kuuntelee, myös voi tunnustella vaikka jousesta tuntuuko värinää.