Helvetillinen rapina Busson yläkerrasta?
Valvoja: Moderators
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Helvetillinen rapina Busson yläkerrasta?
Voi olla että tän joutuu jossain vaiheessa siirtämään projektiketjuun, mutta aloitetaan täällä
Kaverin Bussoon (2.5 V6 24v 156:n nokalla) tuli joku aika sitten käyntihäiriö, joka vaikutti ainoastaan tyhjäkäynnin tärinään ja alakierrosherkkyyteen. Samalla polttoaineenkulutus nousi merkittävästi sekä lambdan lämmityksestä tuli vikakoodi ==> ajattelin että kerrankin selkeä vika alfassa ja lambda-anturi vaihtoon suoriltaan. No eipä mennyt niin helposti...
Autossa on myös ollut ajoittain (kylmänä) pientä naputusta yläkerrasta, aivan kuin yksi venttiilinpainin olisi tulossa tiensä päähän. tämäkin on ollut sellainen vika että välillä täysin hiljainen ja välillä naputtanut mutta melko vaimeasti. Eli suunniteltu vaihdettavaksi ensi kesänä jakopäärempan yhteydessä kun ei ole akuutti.
Toissa iltana vaihdettiin sitten lambda-anturi autoon mutta käynti säilyi yhtä huonona, täristi edelleen tyhjäkäynnillä ja tuntui muutenkin vastaavan kaasuun kuten yksi pytty olis poissa pelistä. n. 2k kohdalla heräsi viimeinenkin pytty peliin ja kaikki tuntui toimivan taas normaalisti mutta tämän alle olevilla kierroksilla täristi. Mitään vikakoodeja auto ei anna, pakosarjan lämpötiloja mittaillen 5. ja 2. pytty käyvät kylmempinä, lämpötilat n. 80 astetta pienemmät noiden pakosarjoissa. Vaihdoin puolat ja tulpat ristiin 1. ja 4. sylintereistä mutta vika säilyi entisellään.
Sitten tuli mieleen että jos viallinen lambda on opettanut ecun huonoille tavoille ja tehtiin "kaikenkorjaava" ecu reset. Resetin jälkeen auto käymään tyhjäkäyntiä halliin ja muutaman minuutin käytyään naputus yltyy monta kertaluokkaa kovemmaksi! kaasuun kun koskee niín ääni kuulostaa lähinnä alakertavammalta mutta kuuluu selkeästi yläkerrasta takimmaisesta lohkosta. Nyt ääni on siis sitäluokkaa että ajaa ei uskalla, jotain hajoaa lisää varmasti. Jakopään tarkistin, hampaat tallella ja remmi kireällä. Ehjä auto saatiin siis korjaamalla ajokelvottomaksi, perinteistä...
Pitkä johdanto, mutta onko raadilla ajatusta mikä voisi ylläkuvatut oireet selittää? puhutaanko useammasta viasta tässä jotka vaan sattuivat ilmestymään samaan aikaan toista vikaa korjattaessa?
Onko sattunut vastaavaa kenenkään kohdalle, mikä äänen silloin antoi?
Pääsen vasta ensi viikolla purkamaan lisää (auto 300km päässä) ja mieli tekisi jo "henkisesti" varautua siihen mitä venttiilikopan alta löytyy
Kaverin Bussoon (2.5 V6 24v 156:n nokalla) tuli joku aika sitten käyntihäiriö, joka vaikutti ainoastaan tyhjäkäynnin tärinään ja alakierrosherkkyyteen. Samalla polttoaineenkulutus nousi merkittävästi sekä lambdan lämmityksestä tuli vikakoodi ==> ajattelin että kerrankin selkeä vika alfassa ja lambda-anturi vaihtoon suoriltaan. No eipä mennyt niin helposti...
Autossa on myös ollut ajoittain (kylmänä) pientä naputusta yläkerrasta, aivan kuin yksi venttiilinpainin olisi tulossa tiensä päähän. tämäkin on ollut sellainen vika että välillä täysin hiljainen ja välillä naputtanut mutta melko vaimeasti. Eli suunniteltu vaihdettavaksi ensi kesänä jakopäärempan yhteydessä kun ei ole akuutti.
Toissa iltana vaihdettiin sitten lambda-anturi autoon mutta käynti säilyi yhtä huonona, täristi edelleen tyhjäkäynnillä ja tuntui muutenkin vastaavan kaasuun kuten yksi pytty olis poissa pelistä. n. 2k kohdalla heräsi viimeinenkin pytty peliin ja kaikki tuntui toimivan taas normaalisti mutta tämän alle olevilla kierroksilla täristi. Mitään vikakoodeja auto ei anna, pakosarjan lämpötiloja mittaillen 5. ja 2. pytty käyvät kylmempinä, lämpötilat n. 80 astetta pienemmät noiden pakosarjoissa. Vaihdoin puolat ja tulpat ristiin 1. ja 4. sylintereistä mutta vika säilyi entisellään.
Sitten tuli mieleen että jos viallinen lambda on opettanut ecun huonoille tavoille ja tehtiin "kaikenkorjaava" ecu reset. Resetin jälkeen auto käymään tyhjäkäyntiä halliin ja muutaman minuutin käytyään naputus yltyy monta kertaluokkaa kovemmaksi! kaasuun kun koskee niín ääni kuulostaa lähinnä alakertavammalta mutta kuuluu selkeästi yläkerrasta takimmaisesta lohkosta. Nyt ääni on siis sitäluokkaa että ajaa ei uskalla, jotain hajoaa lisää varmasti. Jakopään tarkistin, hampaat tallella ja remmi kireällä. Ehjä auto saatiin siis korjaamalla ajokelvottomaksi, perinteistä...
Pitkä johdanto, mutta onko raadilla ajatusta mikä voisi ylläkuvatut oireet selittää? puhutaanko useammasta viasta tässä jotka vaan sattuivat ilmestymään samaan aikaan toista vikaa korjattaessa?
Onko sattunut vastaavaa kenenkään kohdalle, mikä äänen silloin antoi?
Pääsen vasta ensi viikolla purkamaan lisää (auto 300km päässä) ja mieli tekisi jo "henkisesti" varautua siihen mitä venttiilikopan alta löytyy
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: Helvetillinen rapina Busson yläkerrasta?
Nostajavialta tuo kuulostaisi. Kai näissä on hydrauliset nostajat? Pitää todella karun hakkauksen kun ei saa painetta, jenkissä teki sen keväällä. Meinasi usko loppua, mutta lopulta loppui kalinakin ja sen jälkeen toiminut ihan hyvin. Tässä tapauksessa on sitten varmaan jotain muutakin joten kannattaa kurkata nokkien kunto ensinnä, jos nokasta lähtenyt matskua ja jumittanut nostajan.
Ken busson tuntee voinee heittää fiksumpaa arvausta. Tahi tietämystä onko tuolla potenttiaalisia paikkoja joissa öljynkierto voisi häiriintyä.
Ken busson tuntee voinee heittää fiksumpaa arvausta. Tahi tietämystä onko tuolla potenttiaalisia paikkoja joissa öljynkierto voisi häiriintyä.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Helvetillinen rapina Busson yläkerrasta?
Eka nuo nostajat. En ole kuullut paineetonta, paitsi öljynvaihdon yhteydessä ja se nyt ei ihan sama ole - mutta ääni on kova.
Ihan tokana tulee mieleen, että jako ei olis kohdallaan... Tarkistitko jakoa vai vaan pelkästään jakopään kunnon?
Eikös vähän pielessä oleva jako tuossa kutosessa tuppaa aiheuttamaan nimenomaa sen, että alaherkkyys katoaa ja täristää tyhjäkäynti, vaikka muuten toimisikin ihan hyvin ja päästötkin OK?
Sen vois yhdistää naputukseen jos nostajassa (eiks se oo painin?) ei vikaa ole... Tai sitten mä oon ihan hakoteillä. Mut jos ei jakoa oo tsekattu, se nyt kannattaa varmaan kattoa kuitenkin. Jos on pielessä niin varmaan siellä sit jotain on jo rikki; miksi se tulisi kohdalle korjauksen yhteydessä onkin sitten parempaa mutuilua ku mihin meikäläisen logiikka riittää (= vika esim. siinä nostinpainimessa)
Pari kansipahvivaivasta olen myös kuullut, teknisestä toteutuksesta riippuen nekin on toimineet tuohon tyyliin, yksi jopa naputti (90-luvun loppupuolen Lancer keinuvivuilla) puolityhjäkäynnillä - tyhjäkäynnillä kalkatti.
Varmaan itse tsekkaisin ekana jaon, sitten kuten sämpy ehdotti. Tai kumpi nyt helpommin onnistuu ekaks tehtäväks?
Ihan tokana tulee mieleen, että jako ei olis kohdallaan... Tarkistitko jakoa vai vaan pelkästään jakopään kunnon?
Eikös vähän pielessä oleva jako tuossa kutosessa tuppaa aiheuttamaan nimenomaa sen, että alaherkkyys katoaa ja täristää tyhjäkäynti, vaikka muuten toimisikin ihan hyvin ja päästötkin OK?
Sen vois yhdistää naputukseen jos nostajassa (eiks se oo painin?) ei vikaa ole... Tai sitten mä oon ihan hakoteillä. Mut jos ei jakoa oo tsekattu, se nyt kannattaa varmaan kattoa kuitenkin. Jos on pielessä niin varmaan siellä sit jotain on jo rikki; miksi se tulisi kohdalle korjauksen yhteydessä onkin sitten parempaa mutuilua ku mihin meikäläisen logiikka riittää (= vika esim. siinä nostinpainimessa)
Pari kansipahvivaivasta olen myös kuullut, teknisestä toteutuksesta riippuen nekin on toimineet tuohon tyyliin, yksi jopa naputti (90-luvun loppupuolen Lancer keinuvivuilla) puolityhjäkäynnillä - tyhjäkäynnillä kalkatti.
Varmaan itse tsekkaisin ekana jaon, sitten kuten sämpy ehdotti. Tai kumpi nyt helpommin onnistuu ekaks tehtäväks?
-
- Viestit: 568
- Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38
Re: Helvetillinen rapina Busson yläkerrasta?
No jaon ja nostajan tsekkaaminen on kumpikin kovan työn takana. Kummassakin hommassa pitää purkaa imusarja kaasuläppärunkoineen sekä venakoppa(kopat). Itse kattoisin jaon SEKÄ nostajat. Jos ei omista nokkien lukkopaloja ja heittokelloa niin jakoa ei voi tsekata.Aquatica kirjoitti:Varmaan itse tsekkaisin ekana jaon, sitten kuten sämpy ehdotti. Tai kumpi nyt helpommin onnistuu ekaks tehtäväks?
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Helvetillinen rapina Busson yläkerrasta?
Kuulopuheita, mutta jos nokkapukin pulttien kierteet korkannut (käytetty lukkopalojen kanssa liian lyhyitä pultteja tms.) niin antaa kunnon rapinan kun pääsee pultit hakkaamaan venttiilikoppaan.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: Helvetillinen rapina Busson yläkerrasta?
Periaatteessa voisi kääntää kummastakin sylinteririvistä yhden männän ylös ja ottaa valokuvat imu- ja pakonokan asennosta tahi mitata tönärillä. Tietenkin molemmat joko sytty tai vaihtohetkellä.
Niin tietäisi jos vaan toinen sylinteririvi olisi pielessä jos on kuvissa eroa.
Tai jos joku osaa sanoa miten vaihtotahdissa (eli sytytyshetken vastakohta, kun pako sulkeutuu ja imu aukeaa) on nokkien asento kun mäntä on YKK:ssa niin näkisi myös jos alapyörällä on jako hypännyt.
Siinä pystyy jo miltei silmällä arvioimaan aika hyvin tilanteen, jos nokat ei uppoa öljykylpyyn. Ja öljykylvyn saa imaistua injetktioruiskulla pois.
Tällä ei tietenkään pysty säätämään kohdilleen, mutta pystyy karkeasti arvioimaan onko jako kohdillaan. Hampaan heitto pitäisi olla jo huomattavissa.
Eli joka tapauksessa venakoppien aukaisu ensinnä.
Niin tietäisi jos vaan toinen sylinteririvi olisi pielessä jos on kuvissa eroa.
Tai jos joku osaa sanoa miten vaihtotahdissa (eli sytytyshetken vastakohta, kun pako sulkeutuu ja imu aukeaa) on nokkien asento kun mäntä on YKK:ssa niin näkisi myös jos alapyörällä on jako hypännyt.
Siinä pystyy jo miltei silmällä arvioimaan aika hyvin tilanteen, jos nokat ei uppoa öljykylpyyn. Ja öljykylvyn saa imaistua injetktioruiskulla pois.
Tällä ei tietenkään pysty säätämään kohdilleen, mutta pystyy karkeasti arvioimaan onko jako kohdillaan. Hampaan heitto pitäisi olla jo huomattavissa.
Eli joka tapauksessa venakoppien aukaisu ensinnä.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
- Sape
- Viestit: 1323
- Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
- Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V - Paikkakunta: Oulu
Re: Helvetillinen rapina Busson yläkerrasta?
Mulla oli just samat oireet 4v sitten GTV:n kanssa, kun jako oli hypännyt pari hammasta. Tai mitään rapinaa siitä ei kuulunut, mutta kaikki samat temput kokeilin kuin sinäkin ja lopulta tarkistin jaon. Kävi kanssa 5 pytyllä tyhjäkäyntiä mutta vähän kierroksia nostamalla lähti käymään kaikilla.
-
- Viestit: 568
- Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38
Re: Helvetillinen rapina Busson yläkerrasta?
Veekutosessa ei oikein öljykylpymenetelmä toimi kun kannet on reilusti kallellaan
-
- Viestit: 568
- Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38
Re: Helvetillinen rapina Busson yläkerrasta?
Pari hammasta kampiakselilta?Sape kirjoitti:Mulla oli just samat oireet 4v sitten GTV:n kanssa, kun jako oli hypännyt pari hammasta.
- Sape
- Viestit: 1323
- Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
- Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V - Paikkakunta: Oulu
Re: Helvetillinen rapina Busson yläkerrasta?
Eiku toisen kannen imu- ja pakonokka. Toinen oli muistaakseni hampaan ja toinen kaksi pielessä.Desmoquattromaschio kirjoitti:Pari hammasta kampiakselilta?Sape kirjoitti:Mulla oli just samat oireet 4v sitten GTV:n kanssa, kun jako oli hypännyt pari hammasta.
-
- Viestit: 568
- Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38
Re: Helvetillinen rapina Busson yläkerrasta?
Eli varmaankin hihnanvaihto oli tehty väärin, tussimerkkejä käyttäen ja nokkapyöriä ei löysätty ennen kiristimen säätöä??Sape kirjoitti:Eiku toisen kannen imu- ja pakonokka. Toinen oli muistaakseni hampaan ja toinen kaksi pielessä.
- Sape
- Viestit: 1323
- Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
- Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V - Paikkakunta: Oulu
Re: Helvetillinen rapina Busson yläkerrasta?
Juuri näin ja vielä entisen alfa asentajan toimesta. Tästä lähtien olen tehnyt hihnanvaihdot itse lukkopalojen kanssa.Desmoquattromaschio kirjoitti:Eli varmaankin hihnanvaihto oli tehty väärin, tussimerkkejä käyttäen ja nokkapyöriä ei löysätty ennen kiristimen säätöä??Sape kirjoitti:Eiku toisen kannen imu- ja pakonokka. Toinen oli muistaakseni hampaan ja toinen kaksi pielessä.
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: Helvetillinen rapina Busson yläkerrasta?
tämä tuli itselläkin mieleen... Noita huonoja kierteitä on osunut kohdalle melkoisen paljon. Mikä prkl siinä on että kaikki pitää vetää kiinni niin että oikein soiTiige kirjoitti:Kuulopuheita, mutta jos nokkapukin pulttien kierteet korkannut (käytetty lukkopalojen kanssa liian lyhyitä pultteja tms.) niin antaa kunnon rapinan kun pääsee pultit hakkaamaan venttiilikoppaan.
No, yllämainitut kommentit hieman rauhoitti omaa mieltä alakertavamman pelosta sentään
koneella ei ole ajettu kuin ~120tkm joten ei alakerta vielä ihan saisi olla lopussa...
Pitää ottaa heittokello ja lukkopalat mukaan kun lähtee avaamaan konetta, itse olen tuon jakopään tehnyt samoilla värkeillä n. 40tkm ja 2v sitten
Viimeksi muokannut alfa 156 v6, 03 Syys 2015, 09:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Helvetillinen rapina Busson yläkerrasta?
Ilonpilaajana veikkaan kyllä vahvasti alakertaa.
-
- Viestit: 568
- Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38
Re: Helvetillinen rapina Busson yläkerrasta?
En oo kyllä busson alakertavaurioista ees kuullut. Eiks ne oo enemmäkii JTS koneitten ongelmia?
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Helvetillinen rapina Busson yläkerrasta?
Alakerta siis paskana. Kerrankun jakopää tehty asiallisesti.alfa 156 v6 kirjoitti:Pitää ottaa heittokello ja lukkopalat mukaan kun lähtee avaamaan konetta, itse olen tuon jakopään tehnyt samoilla värkeillä n. 4tkm ja 2v sitten
Viimeksi muokannut palkus, 03 Syys 2015, 09:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: Helvetillinen rapina Busson yläkerrasta?
Kyllä näitäkin on... omallekin kohdalle osunut 5kpl alakertavammasia bussoja (2kpl 164 Q4, 1kpl 166 V6 TB, 1kpl 166 v6 24v, 1kpl GTV TB) ja vähän väliähän noita on nettiautossa/nettivaraosassa alakertavikasenaDesmoquattromaschio kirjoitti:En oo kyllä busson alakertavaurioista ees kuullut. Eiks ne oo enemmäkii JTS koneitten ongelmia?
Toki JTS:iä on silti enemmän vammautuneita.
tuli kirjotushärö aiempaan viestiin, 40tkm sitten on jakopää tehty.palkus kirjoitti:Alakerta siis paskana.alfa 156 v6 kirjoitti:Pitää ottaa heittokello ja lukkopalat mukaan kun lähtee avaamaan konetta, itse olen tuon jakopään tehnyt samoilla värkeillä n. 4tkm ja 2v sitten
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Helvetillinen rapina Busson yläkerrasta?
Huomionarvoista on myös se, että aina se jako ei osu kohdalleen edes oikeilla työkaluilla.
Suomeksi: jopa lukkopaloilla sen jaon _voi_ saada pieleen, ne kun ei ainakaan kaikki ole mitenkään erityisen tai erittäin tarkkoja...
Joka tapauksessa: voisikohan "rapina" olla ollutkin kiristimen hakkausta? Tai jotain muuta tuollaista? Eipä se ihmeitä vaadi, että jako hyppää vaikka yhdeltä tai kahdelta nokalta sen hampaan?
Niitä nyt vaan joskus käy... Mutta mielenkiinnolla odotan, et mitä on käynyt - noita kun harvemmin on kutosissa ollut, siis onkelmia jakopäänkään osalta.
Suomeksi: jopa lukkopaloilla sen jaon _voi_ saada pieleen, ne kun ei ainakaan kaikki ole mitenkään erityisen tai erittäin tarkkoja...
Joka tapauksessa: voisikohan "rapina" olla ollutkin kiristimen hakkausta? Tai jotain muuta tuollaista? Eipä se ihmeitä vaadi, että jako hyppää vaikka yhdeltä tai kahdelta nokalta sen hampaan?
Niitä nyt vaan joskus käy... Mutta mielenkiinnolla odotan, et mitä on käynyt - noita kun harvemmin on kutosissa ollut, siis onkelmia jakopäänkään osalta.
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: Helvetillinen rapina Busson yläkerrasta?
Juu, mutta jos 40tkm toiminut ok niin uskon jaon ainakin olleen kohdallaan...Aquatica kirjoitti:Huomionarvoista on myös se, että aina se jako ei osu kohdalleen edes oikeilla työkaluilla.
Suomeksi: jopa lukkopaloilla sen jaon _voi_ saada pieleen, ne kun ei ainakaan kaikki ole mitenkään erityisen tai erittäin tarkkoja...
Joka tapauksessa: voisikohan "rapina" olla ollutkin kiristimen hakkausta? Tai jotain muuta tuollaista? Eipä se ihmeitä vaadi, että jako hyppää vaikka yhdeltä tai kahdelta nokalta sen hampaan?
Niitä nyt vaan joskus käy... Mutta mielenkiinnolla odotan, et mitä on käynyt - noita kun harvemmin on kutosissa ollut, siis onkelmia jakopäänkään osalta.
Pitää laittaa kuvia löydöksistä, toivon mukaan ei alakertaan tarvi lähteä purkamaan vaan ratkaisu löytys venttiilikopan alta.
-
- Viestit: 568
- Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38
Re: Helvetillinen rapina Busson yläkerrasta?
No ei kyllä lukkopaloja käyttäen nokkia voi saada edes läheskään hampaan verran pieleen. Kamppari menee kyllä helposti hampaan tai kaksi vikaan kun heittokellon kanssa pelataan. Yläkuolokohdassa hampaan muutos heittokellossa on varmasti alle sadasosamillin eli ei juuri viisari värähdä?? Mut jos vain toisen kannen nokka/nokat on väärässä jaossa niin se ei onnistu paloja käyttäen ellei ole jättänyt nokkapyöriä löysäämättä.
Mie veikkaan nostajavikaa. Oliko venakoppiin kerääntynyt kuinka paljon karstaa kun teitte hihnanvaihdon?
Mie veikkaan nostajavikaa. Oliko venakoppiin kerääntynyt kuinka paljon karstaa kun teitte hihnanvaihdon?
-
- Viestit: 568
- Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38
Re: Helvetillinen rapina Busson yläkerrasta?
Aina on mahdollista, että kiristin on hajonnut taikka löystynyt ja päästänyt yhen tai kaks nokkaa hyppäämään. Ei ois eka kerta kun niin käy 40.000 kilsassa.alfa 156 v6 kirjoitti:Juu, mutta jos 40tkm toiminut ok niin uskon jaon ainakin olleen kohdallaan...
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: Helvetillinen rapina Busson yläkerrasta?
karstaa ei ollut käytännössä yhtään, todella puhdas moottori oli sisältä.Desmoquattromaschio kirjoitti:No ei kyllä lukkopaloja käyttäen nokkia voi saada edes läheskään hampaan verran pieleen. Kamppari menee kyllä helposti hampaan tai kaksi vikaan kun heittokellon kanssa pelataan. Yläkuolokohdassa hampaan muutos heittokellossa on varmasti alle sadasosamillin eli ei juuri viisari värähdä?? Mut jos vain toisen kannen nokka/nokat on väärässä jaossa niin se ei onnistu paloja käyttäen ellei ole jättänyt nokkapyöriä löysäämättä.
Mie veikkaan nostajavikaa. Oliko venakoppiin kerääntynyt kuinka paljon karstaa kun teitte hihnanvaihdon?
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Helvetillinen rapina Busson yläkerrasta?
Kyllä muuten voi. Täällä on aika monet, ihan alkuperäisiäkin lukkopaloja käyttäneet huomanneet aika rankat "toleranssit" niissä. Ja pari kutoskonetta muistan saaneen uutta jakopäätä eri foorumilaisten toimesta, ihan oikeilla työkaluilla ja ennenkin tehneellä, silti jaon menemään pieleen. Hyväkoneistuksellisilla lukkopaloilla varmasti hankalampaa, mutta tehtävissä se on.Desmoquattromaschio kirjoitti:No ei kyllä lukkopaloja käyttäen nokkia voi saada edes läheskään hampaan verran pieleen. Kamppari menee kyllä helposti hampaan tai kaksi vikaan kun heittokellon kanssa pelataan. Yläkuolokohdassa hampaan muutos heittokellossa on varmasti alle sadasosamillin eli ei juuri viisari värähdä?? Mut jos vain toisen kannen nokka/nokat on väärässä jaossa niin se ei onnistu paloja käyttäen ellei ole jättänyt nokkapyöriä löysäämättä.
Mie veikkaan nostajavikaa. Oliko venakoppiin kerääntynyt kuinka paljon karstaa kun teitte hihnanvaihdon?
Mut jos 40tkm on toiminut, oletettavaa on että sieltä on joku antautunut tai hajonnut. Jos olisi TS, niin sehän olis ihan selkeesti jakohihnan kiristin tai ohjuri antautunut, muttei kutosessa jakopää tosiaan ole ollut iso ongelma...
- Keltsi
- Viestit: 1683
- Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
- Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, B5 Qt
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Helvetillinen rapina Busson yläkerrasta?
Joo, vielä pitäisi olla 16tkm matkaa jäljellä Vai koskikohan tuo pelkästään 3.2 bussoja Nimimerkillä juuri nipullisen laakereita ostaneena...alfa 156 v6 kirjoitti: koneella ei ole ajettu kuin ~120tkm joten ei alakerta vielä ihan saisi olla lopussa...
Omassa kuului hentoa epäsäännöllistä kilinää jakopään suunnalta ja kiristimen takaa putosikin alumiinikappale kiristintä irrotettaessa. Hihnanvaihdosta oli silloin alle 30tkm...
Paininkupin pinta irronnut?
"No smoke => no power => no hope"
- JontteB
- Viestit: 296
- Liittynyt: 01 Helmi 2015, 14:09
- Car(s): 166 3.0 -99
75 2.0 -86
33 1.5 TC -86
Ex: Nuovo Giulia Veloce, Maserati QP Automatica -07, Nuovo Giulia, 156 2.0 JTS SW
Muut: Lantikka, Jaguar XJ ja KTM Adve (myynnissä) - Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: Helvetillinen rapina Busson yläkerrasta?
No toi kuulostaa ikävästi mun Bussolta. Olin kahden viikon automatkalla ja Alfa ilmeisesti loukkaantui kun en ottanut sitä mukaan. Sunnuntaina siirsin autoa vähän. Kävi normaalisti ja kehräsi tyytyväisenä. Sama maanantai-aamuna kun lähdin duuniin. Pari kilsaa kulki normaalisti mutta sitten rupes täristämään matalilla kierroksilla. Mun kokematon veikkaus on että käy viidellä pytyllä. Vähän kovemmilla kierroksilla käy tasaisemmin, mutta en menis vannomaan että kaikilla kuudella. Tyhjäkäynnillä kuulostaa Subarun bokserilta ja täristää kuin mopoauto. Ei hyvä. Mitään vikavaloja ei syttynyt. Testeriä mulla ei ole.alfa 156 v6 kirjoitti: ja tuntui muutenkin vastaavan kaasuun kuten yksi pytty olis poissa pelistä. n. 2k kohdalla heräsi viimeinenkin pytty peliin ja kaikki tuntui toimivan taas normaalisti mutta tämän alle olevilla kierroksilla täristi.
Hihnassa on sekä kilometrejä että aikaa vielä reilusti. Tähän asti on toiminut moitteetta. Mulla tulee mieleen tulppa tai puola. Voiko jotain vikakoodia jäädä muistiin vaikka valoja ei syty? Mietin, että pitäiskö luetuttaa jossain ennen kun rupeaa ihmettelemään sen enempää.
jontte
-
- Viestit: 2453
- Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
- Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0 - Paikkakunta: Keuruu
Re: Helvetillinen rapina Busson yläkerrasta?
Tämä homma selvisi kuulemma tänään (Boschin tulpasta kärki poikki). Mutta kertokoon alfa156v6 tarkemmin kun ehtii niin ei tule toisen käden tietoa.
Abarth 500 Esseesse
- Albertolli
- Viestit: 4181
- Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22
Re: Helvetillinen rapina Busson yläkerrasta?
Ihan kuin olisin kuullut vastaavasta tapauksesta ennenkin...
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!
Re: Helvetillinen rapina Busson yläkerrasta?
^Eikä vain yhden kerran.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Helvetillinen rapina Busson yläkerrasta?
Oliko tämä niitä yksilöitä, mitkä sai ilmaiset boschilaiset sen testin vuoksi...?
Jälleen kerran pääsen sanomaan, että eikö noista tulpista täällä ole puhuttu
Jälleen kerran pääsen sanomaan, että eikö noista tulpista täällä ole puhuttu
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Helvetillinen rapina Busson yläkerrasta?
Miten pirussa nuo possilaiset vaan kerta toisensa jälkeen löytää tiensä alfan tulpanreikään porsimaan.
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: Helvetillinen rapina Busson yläkerrasta?
Munkin autossa oli ostettaessa. Oli siis tuplatuuri, ettei tullut täys koneremonttia laakereista tai tulpista.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Helvetillinen rapina Busson yläkerrasta?
^Joillain sitä tuuriakin on. Mikä on lottovoittosaldo? Kuinka monta pääpottia?
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: Helvetillinen rapina Busson yläkerrasta?
Ei edes aloittelijan tuuria, kaikki tuuri on jo käytetty. Huomenna varmaan katkee nokka-akseli.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
- JontteB
- Viestit: 296
- Liittynyt: 01 Helmi 2015, 14:09
- Car(s): 166 3.0 -99
75 2.0 -86
33 1.5 TC -86
Ex: Nuovo Giulia Veloce, Maserati QP Automatica -07, Nuovo Giulia, 156 2.0 JTS SW
Muut: Lantikka, Jaguar XJ ja KTM Adve (myynnissä) - Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: Helvetillinen rapina Busson yläkerrasta?
Poika kävi nyppimässä irti puolanjohtoja(?) silläaikaa kun olin koiran kanssa kävelyllä. Kolmospytty on pimeänä. Tulppienvaihtohistoriasta ei ole tietoa. Tiedä vaikka olis Boschit. Kandee varmaan aloittaa niiden vaihtamisella, vai onko parempia ehdotuksia?JontteB kirjoitti:No toi kuulostaa ikävästi mun Bussolta. Olin kahden viikon automatkalla ja Alfa ilmeisesti loukkaantui kun en ottanut sitä mukaan. Sunnuntaina siirsin autoa vähän. Kävi normaalisti ja kehräsi tyytyväisenä. Sama maanantai-aamuna kun lähdin duuniin. Pari kilsaa kulki normaalisti mutta sitten rupes täristämään matalilla kierroksilla. Mun kokematon veikkaus on että käy viidellä pytyllä. Vähän kovemmilla kierroksilla käy tasaisemmin, mutta en menis vannomaan että kaikilla kuudella. Tyhjäkäynnillä kuulostaa Subarun bokserilta ja täristää kuin mopoauto. Ei hyvä. Mitään vikavaloja ei syttynyt. Testeriä mulla ei ole.alfa 156 v6 kirjoitti: ja tuntui muutenkin vastaavan kaasuun kuten yksi pytty olis poissa pelistä. n. 2k kohdalla heräsi viimeinenkin pytty peliin ja kaikki tuntui toimivan taas normaalisti mutta tämän alle olevilla kierroksilla täristi.
Hihnassa on sekä kilometrejä että aikaa vielä reilusti. Tähän asti on toiminut moitteetta. Mulla tulee mieleen tulppa tai puola. Voiko jotain vikakoodia jäädä muistiin vaikka valoja ei syty? Mietin, että pitäiskö luetuttaa jossain ennen kun rupeaa ihmettelemään sen enempää.
jontte
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: Helvetillinen rapina Busson yläkerrasta?
Juu,
boschin tulppa pettänyt, kärkielektrodi irronnut ja ilmeisesti hyppiessään särkenyt tulpan pään ja uloskierrettäessä veti rikki kierteen kannesta.
no, Biltemasta kierteenkorjaus sarja kainaloon, uusi tulppa motonetista ja romut nippuun taas.
häiriöäänet hävis ja Busso kuulostaa siltä kuin pitääkin, tosin kaikki pytyt ei tosissaan ole mukana vieläkään...
worst case, mäntä rikki? venttiilit/kansi rikki?
tutkinta jatkuu taas kunhan ehtii...
boschin tulppa pettänyt, kärkielektrodi irronnut ja ilmeisesti hyppiessään särkenyt tulpan pään ja uloskierrettäessä veti rikki kierteen kannesta.
no, Biltemasta kierteenkorjaus sarja kainaloon, uusi tulppa motonetista ja romut nippuun taas.
häiriöäänet hävis ja Busso kuulostaa siltä kuin pitääkin, tosin kaikki pytyt ei tosissaan ole mukana vieläkään...
worst case, mäntä rikki? venttiilit/kansi rikki?
tutkinta jatkuu taas kunhan ehtii...
- Abarth
- Viestit: 3093
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
- Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3 - Paikkakunta: Riihimäki
Re: Helvetillinen rapina Busson yläkerrasta?
^^
Ikävä kuulla.
Tulpat ja yksi puola on vaihdettu Soundplace Inn:ssä niiden kuittien mukaan 11/2010.
Tulppien merkistä ei ole tietoa.
Ikävä kuulla.
Tulpat ja yksi puola on vaihdettu Soundplace Inn:ssä niiden kuittien mukaan 11/2010.
Tulppien merkistä ei ole tietoa.