buubaa kirjoitti:Millasia vehkeitä noi jtd alfat on kestoltaan? Upottaako kätensä syvällekkin ulosteeseen jos lähtee tollasta +300tkm ajettua ostaan? Aikasemmin ollu vaggilaisia mersuja ja bemareita +400tkm ajettuina kyllä.
Aika vähän murheita, loppuviimeksi.
Oikeastaan perusongelmat, mitkä koskee kaikkia dieseleitä. Jos kyseessä on foorumillakin myynnissä oleva yksilö (läjäpäin lisävaloja) niin pitäs olla aika jees.
Oikeastaan ne olennaiset dieseliin liittyvät:
- Kytkin/kaksoismassa. 10venttiiliseen (2.4) maksaa Italiasta kytkinsarja + kaksoismassavauhtipyörä alle 400euroa kotiinkannettuna. Suomessa moninkerroin. Mutta kuluva osa ja todellakin koko setti vaihtoon, kun ja jos joutuu vaihtamaan
- Normaalit dieselongelmat; PA-suodattimen kunto aika lailla ehdottoman tärkeä, suuttimet alkanevat todennäköisesti jossakin vaiheessa vuotamaan, turbo hajoaa joskus, jos huvittaa
Jakopään vaihtoväliksi moni suosittelee mitä vaan. Minä suosittelen 10venttiiliselle (eli 100, 103 ja 110kW) 2.4:lle henk.koht 4 tai 5v ja 80tkm. Osat on kyllä halvat, joten ei ole kallista ja voi tehdä vaikka 3v/60tkm välein, eikä siitä konkurssia tule (teetettynäkin edullinen). Kymppitappiseen vieläpä varsin helppo tehdä, suurin ongelma tulee apulaitehihnan kiristimestä. Ja tietenkin vesipumppu vaihdettava samalla.
Emmää tiedä, moottorin osalta mulla ollut varsin vähän mitään. EGR kannattaa tulpata ja noin, eikä haittaa talvella käyttää viimasuojaa ja turvata huohotin.