Paisari tuli, korkin kanssa, ricambi originali. Onko nuo alkuperäiset letkuklemmarit kertakäyttökamaa, saako niitä edes "ehjänä" irti? Uudet ruuvattavat tilalle?Monza kirjoitti:Ops, eipä ollut puhetta, aika näyttää.Aquatica kirjoitti:Ei ole paha hinta. Sisältääkö korkin vai ei?
Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 897
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
- Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis F10 xD LCI.
- Paikkakunta: Espoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
- Liitteet
-
- Paisari800.jpg
- (128.91 KiB) Tiedosto ladattu 6003 kertaa
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Näyttäisi olevan Click-r
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/T ... 000028407/
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/T ... 000028407/
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^^
Click-R-pihdeillä tosiaan lähtee. Helposti.
Lähtee myös ruuvimeisselillä väliin tunkiessa ja vääntäessä, sitten taistellen takaisin kiinni... Oikeilla pihdeillä aukeaa "naps vaan" ja menee yhtä nätisti kiinni.
Ei paha, kun pelkkä korkki maksoi 156:een marmorilla 19,80
Click-R-pihdeillä tosiaan lähtee. Helposti.
Lähtee myös ruuvimeisselillä väliin tunkiessa ja vääntäessä, sitten taistellen takaisin kiinni... Oikeilla pihdeillä aukeaa "naps vaan" ja menee yhtä nätisti kiinni.
Ei paha, kun pelkkä korkki maksoi 156:een marmorilla 19,80

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Oho, onpas halvat.Alfissimo kirjoitti:Näyttäisi olevan Click-r
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/T ... 000028407/
Silloin kun omani ostin tuolla hinnalla olisi saanut vasta toisen kahvan suojakumin.
Silti vähän sama asia kuin ribe sarjan kanssakin.
Nyt niitä(kin) saa jo edullisesti.
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ei noita click-ärriä kannata missään nimessä paskaksi laittaa ja korvata letkuntuhoaja-ruuvattavilla. Mistä sais muuten sileepintasta ruuvattavaa?
"puhun niin totta kuin osaan"
-
- Viestit: 897
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
- Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis F10 xD LCI.
- Paikkakunta: Espoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Työkalu hankittu, koitetaan saada klemmarit ehjänä irti ja uudelleenkäytettyä.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
palkus kirjoitti:Ei noita click-ärriä kannata missään nimessä paskaksi laittaa ja korvata letkuntuhoaja-ruuvattavilla. Mistä sais muuten sileepintasta ruuvattavaa?
ABA.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kolme viikkoa ihanaa alfa miehen elämää takan, nyt taisi alkaa vastustus. Kyseessä siis -07 2.4 JTD Qtronic. Automaattivaihteiston kanssa ongelmia, huomasin töistä ajaessani että laatikon käsikäyttö ohjelma ei kytkeytynyt vaikka kepin veti sivulle. Tulin kotiin pihaan ja sammutin auton, herjaa että ei ole P-asennossa vaikka on. Uudestaan käyntiin, laittaessaan D-asentoon tulee näytölle numero 1, siirtäessään kepin sivulle tulee näyttöön numero 2. Kun lähti ajamaan tuli näyttöön D, sammutuksen yhteydessä taas herjasi P-asentoa ja avain pois vain oikeaa avainta käyttäen.
Kokemuksia, kommentteja?
Kokemuksia, kommentteja?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Koitin täältä vähän etsiä tietoa, mutta ei nyt oikeen löytynyt omaan vikaan suoraa vastausta. Voi olla että on jo vastattu, mutta laitetaas tänne jonon jatkoksi vähä kysymyksiä.
Eli oma 159 teki nyt tässä puolen vuoden aikana kolmannen kerran sen, että matkanopeuksissa häviää tehot. Eikä mikään, "kyllä tässä ennen taisi olla parempi kiihtyvyys" vaan "mitä helvettiä tää tekee"-tyyppinen juttu. 1. kerta oli kun tippu nopeus 100km/h -> 50km/h ja lähti taas kiihdyttää takas 100km/h niin ei tapahtunut mitään. Polkasin kaasun pohjaan, vaihto pienemmälle ja kierrokset sinne 3.5k tienoille mutta vauhti vaan ei noussut. Päästin jalan kaasulta ja lähdin kiihdyttämään uudestaan niin vika hävisi. 2. ja 3. kerta ajelin muina miehinä satasta vakkari päällä, tiputan vakkarin pois kun edessä ajava lähenee ja kun piti lähteä ohi niin tehot hukassa. 2. kerralla ajelin hetken perässä ja ajattelin etsiä lähimmän bussipysäkin, kunnes huomasin että autohan toimii taas. Tänään kun iski 3. kerran olin lähdössä juuri ohittamaan, huomasin että tehot taas hukassa, no loiva ja pitkä alamäki niin pääsin kuin pääsinkin ohi. Ajelin varmaan kilsan, pari ja testailin kaasulla, ei mitään tehoa jäljellä. Hetken ajelin ja nostin taas jalan kokonaan kaasulta, ja kas, ongelma poissa. Loppumatka meni ihan kivasti taas, ja paluumatka. Myös 2. ja 3. kerralla kaasu lyöty lattiaan, nostaa kyllä kierrokset sinne 3.5k tietämille mutta ei tosiaan tapahdu yhtään mitään.
Voisiko syy olla jotenkin DPF-poltossa? Kulutuslukemat näytti jokaisella kerralla aika kovia lukemia hetkellisesti. Koitin etsiä muita ongelmia DPF-polttoon liittyen, mutta vastaukset oli pääsääntöisesti että ehjässä autossa DPF-polttoa ei huomaa kuin hajussa yms. Voisiko DPF-poltto jättää esim. EGR:n outoon asentoon ja auto täten mennä "hieman sekaisin"?
DPF-polttoon liittyen, kun DPF-poltto on päällä (oletan), onko normaalia että turbo ei kerää paineita normaaliin tapaan? Esim. matkanopeuksissa normaalissa tilanteessa en ole ikinä nähnyt että turbo laskisi ahdot nolliin... Kun poltto on päällä (oletettavasti), niin itsellä ainakin vetäsee ahdot heti nolliin kun vähänkin mahdollista. Esimerkiksi pienikin alamäki vaikka vauhtia olisi se +100km/h. Jäänyt nyt oikeen seuraamaan tuota ahtomittaria, eipä se nollissa käy kuin paikallaan seistessä...
Muuten auto pelaa ihan normaalisti. Nämä täydelliset tehon hukkaukset vaan ei oikeen ole kivoja. Ei sytytä mitään vikavaloja, eikä antanut vikakoodia kun luin ensimmäisen kerran jälkeen.
Eli oma 159 teki nyt tässä puolen vuoden aikana kolmannen kerran sen, että matkanopeuksissa häviää tehot. Eikä mikään, "kyllä tässä ennen taisi olla parempi kiihtyvyys" vaan "mitä helvettiä tää tekee"-tyyppinen juttu. 1. kerta oli kun tippu nopeus 100km/h -> 50km/h ja lähti taas kiihdyttää takas 100km/h niin ei tapahtunut mitään. Polkasin kaasun pohjaan, vaihto pienemmälle ja kierrokset sinne 3.5k tienoille mutta vauhti vaan ei noussut. Päästin jalan kaasulta ja lähdin kiihdyttämään uudestaan niin vika hävisi. 2. ja 3. kerta ajelin muina miehinä satasta vakkari päällä, tiputan vakkarin pois kun edessä ajava lähenee ja kun piti lähteä ohi niin tehot hukassa. 2. kerralla ajelin hetken perässä ja ajattelin etsiä lähimmän bussipysäkin, kunnes huomasin että autohan toimii taas. Tänään kun iski 3. kerran olin lähdössä juuri ohittamaan, huomasin että tehot taas hukassa, no loiva ja pitkä alamäki niin pääsin kuin pääsinkin ohi. Ajelin varmaan kilsan, pari ja testailin kaasulla, ei mitään tehoa jäljellä. Hetken ajelin ja nostin taas jalan kokonaan kaasulta, ja kas, ongelma poissa. Loppumatka meni ihan kivasti taas, ja paluumatka. Myös 2. ja 3. kerralla kaasu lyöty lattiaan, nostaa kyllä kierrokset sinne 3.5k tietämille mutta ei tosiaan tapahdu yhtään mitään.
Voisiko syy olla jotenkin DPF-poltossa? Kulutuslukemat näytti jokaisella kerralla aika kovia lukemia hetkellisesti. Koitin etsiä muita ongelmia DPF-polttoon liittyen, mutta vastaukset oli pääsääntöisesti että ehjässä autossa DPF-polttoa ei huomaa kuin hajussa yms. Voisiko DPF-poltto jättää esim. EGR:n outoon asentoon ja auto täten mennä "hieman sekaisin"?
DPF-polttoon liittyen, kun DPF-poltto on päällä (oletan), onko normaalia että turbo ei kerää paineita normaaliin tapaan? Esim. matkanopeuksissa normaalissa tilanteessa en ole ikinä nähnyt että turbo laskisi ahdot nolliin... Kun poltto on päällä (oletettavasti), niin itsellä ainakin vetäsee ahdot heti nolliin kun vähänkin mahdollista. Esimerkiksi pienikin alamäki vaikka vauhtia olisi se +100km/h. Jäänyt nyt oikeen seuraamaan tuota ahtomittaria, eipä se nollissa käy kuin paikallaan seistessä...
Muuten auto pelaa ihan normaalisti. Nämä täydelliset tehon hukkaukset vaan ei oikeen ole kivoja. Ei sytytä mitään vikavaloja, eikä antanut vikakoodia kun luin ensimmäisen kerran jälkeen.
- Vainio
- Viestit: 650
- Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
- Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota - Paikkakunta: Lahti
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Olihan se EGR-venttiili jo asennettu lähimpään metallinkeräysastiaan?
E:Eiku siis se ilmeisesti oli tallella kun luki tarinan tarkemmin. Varmaan sen nuohouksella/vaihdolla ja lopulta poistolla hyvä aloittaa.
E:Eiku siis se ilmeisesti oli tallella kun luki tarinan tarkemmin. Varmaan sen nuohouksella/vaihdolla ja lopulta poistolla hyvä aloittaa.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Joo, on käytössä, kai. Tilasin siihen kyllä jo uudet tiivisteet ja semmoiset "puoli-sokeet" tulppaus levyt. Ei pitäisi sytytellä vikavaloja noilla. Mutta voiko EGR saada tämmöiset ongelmat aikaan? Tiedän kyllä kokemuksesta edellisistä autoista, että se on saatanan keksintö koko härpäke. Pitäisi repiä kyllä auki ja katsoa missä kunnossa on, ei vaan tunnu olevan aikaa kun kokoajan auto pitää olla ajossa...Vainio kirjoitti:Olihan se EGR-venttiili jo asennettu lähimpään metallinkeräysastiaan?
E:Eiku siis se ilmeisesti oli tallella kun luki tarinan tarkemmin. Varmaan sen nuohouksella/vaihdolla ja lopulta poistolla hyvä aloittaa.

Ja omasta autosta puuttuu lisälämmitin, kuulemma jos tulppaa EGR kokonaan niin lämpee tosi huonosti talvella. Toisaalta kun kattoo 2.4 päästöjä niin luulis siitä sen verran hukkalämpöä irtoavan että hytti lämpenis...

- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kitoos, täytyy laittaa annos tilaukseen.savijo-r kirjoitti:ABA.palkus kirjoitti:Ei noita click-ärriä kannata missään nimessä paskaksi laittaa ja korvata letkuntuhoaja-ruuvattavilla. Mistä sais muuten sileepintasta ruuvattavaa?
"puhun niin totta kuin osaan"
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Mietiskelen tässä, että alkaa syksyn öljyn/filsun vaihdot lähenemään, joten kannattaisiko sitä samalla vaihdatuttaa Filarossa ohjaustehostimen nesteet? Niitä ei mielestäni omassa 159:ssä ole koskaan vaihdettu vai meneekö tämä kategoriaan "if it ain't broken, don't fix it"? Muutenhan tuo toimii kyllä, ei vouvouvouta eikä mitään. Mitä tänään kävin kattelees autoa ja ihmettelen kun sisällä vilkuttelee punaista valoa -> auki kaukosäätimellä ja se pärähti intrusion alarmin merkiksi -> ilmeisesti joku yrittänyt apparin ovea auki tms. Voi iloa, onneksi hätämajoitustila on kilometrin päässä eikä naapurissa... 

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Eilen sitten purkasin muovit valintakepin ympäriltä, ja otin koko vaihteenvalitsimen tallin pöydälle. Sen purettua selvisi että vaihteenvalitsimen kyljessä olevasta piirilevyyn juotetusta johtonipusta pinnejä poikki, johdot poikki ja juotto suoraan piirilevyyn. Niin lähti homma skulaamaan, kuvista näkyy mitä oli tapahtunut.Raikkoo kirjoitti:Kolme viikkoa ihanaa alfa miehen elämää takan, nyt taisi alkaa vastustus. Kyseessä siis -07 2.4 JTD Qtronic. Automaattivaihteiston kanssa ongelmia, huomasin töistä ajaessani että laatikon käsikäyttö ohjelma ei kytkeytynyt vaikka kepin veti sivulle. Tulin kotiin pihaan ja sammutin auton, herjaa että ei ole P-asennossa vaikka on. Uudestaan käyntiin, laittaessaan D-asentoon tulee näytölle numero 1, siirtäessään kepin sivulle tulee näyttöön numero 2. Kun lähti ajamaan tuli näyttöön D, sammutuksen yhteydessä taas herjasi P-asentoa ja avain pois vain oikeaa avainta käyttäen.
Kokemuksia, kommentteja?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Moi, onko kellään tietoa ylätukivarsien tyypistä 2008 2.4 jtdm sw:hen? Kahan autoluettelo näyttää Lemförderiltä kaksi eri tuotetta jotka molemmat sopivat taulukoiden mukaan tuohon kulkineeseen. Ainoana erona on kartionousu, joka toisessa on 1/10 ja toisessa 1/6. Kumpikohan olisi oikea vai käykö molemmat?
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ei sovi molemmat, jompikumpi on ainoa oikea. Koeta sopia varaosaliikkeen kanssa että palautat väärän tai varmista orggis osanumero ensin ePeristä ja vertaile sitä tarjontaan.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^^onnistuuko katsomaan osanumeroa kiinniolevasta osasta?
Jos kartuo on väärä se tuhoaa aika nopeesyi olka akselin ellei jotai vakavempaa satu ennen sitä
Jos kartuo on väärä se tuhoaa aika nopeesyi olka akselin ellei jotai vakavempaa satu ennen sitä
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kiitoksia tiedosta, pitää katsoa tiedot orkkis osasta!
-
- Viestit: 32
- Liittynyt: 11 Syys 2012, 09:27
- Car(s): 159 2.4 Jtdm Q-tronic, 2010
Ex. 156 2.0 JTS, 2005 - Paikkakunta: Nummela
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Sama homma käynyt itsellä nyt ekan kerran, eli oli juuri poltto päällä ja tehot hävisi totaalisesti kunnes ajoin iten sivuun ja kaikki taas toimi normaalisti..rmk kirjoitti:Koitin täältä vähän etsiä tietoa, mutta ei nyt oikeen löytynyt omaan vikaan suoraa vastausta. Voi olla että on jo vastattu, mutta laitetaas tänne jonon jatkoksi vähä kysymyksiä.
Eli oma 159 teki nyt tässä puolen vuoden aikana kolmannen kerran sen, että matkanopeuksissa häviää tehot. Eikä mikään, "kyllä tässä ennen taisi olla parempi kiihtyvyys" vaan "mitä helvettiä tää tekee"-tyyppinen juttu. 1. kerta oli kun tippu nopeus 100km/h -> 50km/h ja lähti taas kiihdyttää takas 100km/h niin ei tapahtunut mitään. Polkasin kaasun pohjaan, vaihto pienemmälle ja kierrokset sinne 3.5k tienoille mutta vauhti vaan ei noussut. Päästin jalan kaasulta ja lähdin kiihdyttämään uudestaan niin vika hävisi. 2. ja 3. kerta ajelin muina miehinä satasta vakkari päällä, tiputan vakkarin pois kun edessä ajava lähenee ja kun piti lähteä ohi niin tehot hukassa. 2. kerralla ajelin hetken perässä ja ajattelin etsiä lähimmän bussipysäkin, kunnes huomasin että autohan toimii taas. Tänään kun iski 3. kerran olin lähdössä juuri ohittamaan, huomasin että tehot taas hukassa, no loiva ja pitkä alamäki niin pääsin kuin pääsinkin ohi. Ajelin varmaan kilsan, pari ja testailin kaasulla, ei mitään tehoa jäljellä. Hetken ajelin ja nostin taas jalan kokonaan kaasulta, ja kas, ongelma poissa. Loppumatka meni ihan kivasti taas, ja paluumatka. Myös 2. ja 3. kerralla kaasu lyöty lattiaan, nostaa kyllä kierrokset sinne 3.5k tietämille mutta ei tosiaan tapahdu yhtään mitään.
Voisiko syy olla jotenkin DPF-poltossa? Kulutuslukemat näytti jokaisella kerralla aika kovia lukemia hetkellisesti. Koitin etsiä muita ongelmia DPF-polttoon liittyen, mutta vastaukset oli pääsääntöisesti että ehjässä autossa DPF-polttoa ei huomaa kuin hajussa yms. Voisiko DPF-poltto jättää esim. EGR:n outoon asentoon ja auto täten mennä "hieman sekaisin"?
DPF-polttoon liittyen, kun DPF-poltto on päällä (oletan), onko normaalia että turbo ei kerää paineita normaaliin tapaan? Esim. matkanopeuksissa normaalissa tilanteessa en ole ikinä nähnyt että turbo laskisi ahdot nolliin... Kun poltto on päällä (oletettavasti), niin itsellä ainakin vetäsee ahdot heti nolliin kun vähänkin mahdollista. Esimerkiksi pienikin alamäki vaikka vauhtia olisi se +100km/h. Jäänyt nyt oikeen seuraamaan tuota ahtomittaria, eipä se nollissa käy kuin paikallaan seistessä...
Muuten auto pelaa ihan normaalisti. Nämä täydelliset tehon hukkaukset vaan ei oikeen ole kivoja. Ei sytytä mitään vikavaloja, eikä antanut vikakoodia kun luin ensimmäisen kerran jälkeen.
pitää siis ilmeiseti itekkin tuo egr tarkastaa
-
- Viestit: 97
- Liittynyt: 18 Loka 2011, 22:03
- Car(s): Alfa Romeo 159 1750 Tbi
Alfa Romeo 159 2.4jtdm
Nissan Skyline r33
Ex Alfa Romeo 156 1.8 T.S - Paikkakunta: Salo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Neuvoja miten 159 saisi vaihdekepin ympärillä olevan muovin irti ja kuinka ratista saisi airbag paketin irti?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Muovin saa irti kun vaan nyppäsee hellästi sen pois. Se on kiinni neljällä klipsulla siinä. Aloittaa siitä käkkärin vierestä ja nostaa vaan koko muoviosan vaihdekeppipusseineen siitä pois. Siinä on kiinni kahdella ruuvilla ne napit (ovi, luistonesto ym. ja hätävilkut), joihin tulee kaksi pientä johtoa. Ne nippasee irti ni koko paketti lähtee kätevästi.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ratin sivuilta/takaa löytyy pari reikää joiden kautta painamalla vapautetaan lukitussalvat.Venomis kirjoitti:kuinka ratista saisi airbag paketin irti?
- ukibugi
- Viestit: 17
- Liittynyt: 27 Tammi 2015, 09:37
- Car(s): 159 2.4 JTDm -06
Ford Focus 2.0 ST -13 - Paikkakunta: Kouvola
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Nyt tuli keväällä ostettuun 159 2.4 JTDm -06 :seen autoon ensimmäinen uusi ominaisuus.
Kun painaa starttinappulaa niin auto hörähtää käyntiin mutta sammuu samantien, lähtee kyllä käyntiin tokalla tai kolmannella yrityksellä ja toimii sen jälkeen aivan normaalisti. Tulee myös vikakoodi P0016.
Yritin etsiä apua täältä foorumilta, vähän saman tyyppistä sammuilua joillakin aiheuttanut kampiakselin asentoanturi.
Olisiko tuon anturin vaihto ensimmäinen toimenpide millä ongelmaa lähtisi selvittämään?
Kun painaa starttinappulaa niin auto hörähtää käyntiin mutta sammuu samantien, lähtee kyllä käyntiin tokalla tai kolmannella yrityksellä ja toimii sen jälkeen aivan normaalisti. Tulee myös vikakoodi P0016.
Yritin etsiä apua täältä foorumilta, vähän saman tyyppistä sammuilua joillakin aiheuttanut kampiakselin asentoanturi.
Olisiko tuon anturin vaihto ensimmäinen toimenpide millä ongelmaa lähtisi selvittämään?
-
- Viestit: 247
- Liittynyt: 25 Kesä 2004, 07:13
- Car(s): Alfa 159 JTDm 2.4 Qtronic 2008, Lancia Kappa 2.4 JTD Berlina, Maserati 222 SE 2.8, Lancia Thesis V6 Emblema, Fiat 124 Sport Coupe 1967, XJ8 4.2 2004, Fiat Bravo 1.4 TJet Sport 2008, almost ex.Lancia Kappa V6 SW, ex. Alfa 166 TS 2001
- Paikkakunta: Punkalaidun
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Huoltokuiteista näkyy että kyseinen anturi vaihdettu omaanikin edellisen omistajan toimesta, eipä ole kalliskaan kun netistä pikaisesti katsoin.. tuotenumero: 48798345
- ukibugi
- Viestit: 17
- Liittynyt: 27 Tammi 2015, 09:37
- Car(s): 159 2.4 JTDm -06
Ford Focus 2.0 ST -13 - Paikkakunta: Kouvola
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Katselin nyt tuota osaa itsekkin Ebayltä ja Mister-autosta, ei ole kallis mutta osanumeroksi nuo sanoo 46798345. Ilmeisesti kuitenkin sama anturi.
Pystyyköhän anturin vaihtamaan itse pihaolosuhteissa, näyttää konehuoneessa siltä ettei ylimääräistä tilaa jakopäänpuolella juurikaan olisi.
Pystyyköhän anturin vaihtamaan itse pihaolosuhteissa, näyttää konehuoneessa siltä ettei ylimääräistä tilaa jakopäänpuolella juurikaan olisi.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Pystyy. Anturi on koneen takana, lähellä starttia. Vajaavedossa ilmeisesti melko hyvin käsillä alakautta, Q4:ssa asentaja kuitenkin työntää mieluummin pitkän käden yläkautta koneen ja tulipellin väliin ja ruuvaa sokkona, eli tuon pitäisi onnistua etuvedossakin ellei autoa saa nostettua.
Tämä siis koskee kampiakselin asentoanturia. Nokka-akselin asentoanturi on siinä jakopään tienoossa. Kannattanee varmista kummalta tuo koodi oikeasti tulee - kampuran anturin leipoessa auto yleensä ei tietääkseni suostu käynnistymään edes hetkeksi.
Tämä siis koskee kampiakselin asentoanturia. Nokka-akselin asentoanturi on siinä jakopään tienoossa. Kannattanee varmista kummalta tuo koodi oikeasti tulee - kampuran anturin leipoessa auto yleensä ei tietääkseni suostu käynnistymään edes hetkeksi.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- ukibugi
- Viestit: 17
- Liittynyt: 27 Tammi 2015, 09:37
- Car(s): 159 2.4 JTDm -06
Ford Focus 2.0 ST -13 - Paikkakunta: Kouvola
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Jos onnistuu käynnistämään auton 3 kertaa peräkkäin ettei sammu niin moottorin häiriövalo poistuu itsestään.
Sammumiseen ei tunnu olevan merkitystä onko moottori kylmä vai lämmin.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Tuohan suomentuu vapaasti niin, että kampiakselin ja nokka-akselin asennoissa on liikaa eroa siihen nähden mitä pitäisi olla. Ensimmäisellä rivillä on mainittu kapura, tokalla nokka.
Ei sillä, voi se kampurankin anturi olla rikki tahi menossa rikki (ja onkin, ennemmin tai myöhemmin - se on hajoava osa). Minä vain en ole kertaakaan kuullut moisen oireilevan niin, että auto kyllä käynnistyy mutta sammuu samantien. Tämän vuoksi koettaisin varmistaa kummalta anturilta virhe tulee (ja ehkä myös sen, onko virhe anturissa vai ajoituksessa).
Ei sillä, voi se kampurankin anturi olla rikki tahi menossa rikki (ja onkin, ennemmin tai myöhemmin - se on hajoava osa). Minä vain en ole kertaakaan kuullut moisen oireilevan niin, että auto kyllä käynnistyy mutta sammuu samantien. Tämän vuoksi koettaisin varmistaa kummalta anturilta virhe tulee (ja ehkä myös sen, onko virhe anturissa vai ajoituksessa).
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- ukibugi
- Viestit: 17
- Liittynyt: 27 Tammi 2015, 09:37
- Car(s): 159 2.4 JTDm -06
Ford Focus 2.0 ST -13 - Paikkakunta: Kouvola
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ok. En osaa varmistua kummalta toi tulee. Joutuu varmaan viedä sen johonkin pajalle tarkempaan tutkintaan.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Tulipa tuossa mieleen, että ehkä MES osaisi kertoa tarkemmin/varmemmin. Tuossa on listaa avuliaista ihmisistä: http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1&t=21374
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- ukibugi
- Viestit: 17
- Liittynyt: 27 Tammi 2015, 09:37
- Car(s): 159 2.4 JTDm -06
Ford Focus 2.0 ST -13 - Paikkakunta: Kouvola
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kiitti vinkistä.
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Hei yks juttu...hinkkasin konepellin kumitiivisteitä ja näyttäis olevan aika täynnä sontaa ne tuulilasin mustien muovien alla olevat kolot. Lähteekös ne ritilät ihan nostamalla?
Ja uskotteko, että tuulilasin vaihdon jälkeen ne pienet kuminpalat lasin alareunoissa repsottavat....
Ja uskotteko, että tuulilasin vaihdon jälkeen ne pienet kuminpalat lasin alareunoissa repsottavat....
Viimeksi muokannut h_lauri, 03 Loka 2015, 16:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^repsottavat kulmapalat laitoin loctitella siihen tivaariin parilla tipalla kiinni, hyvin on vuoden päivät ja pesut kestäny!!
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Onko kellään ilmennyt "nykimistä" liikkellelähdön yhteydessä? Siis jos höräyttää käymään ja lähtee liikkeelle niin nykii niin pirusti - mutta minuutin päästä toimii taas kuin unelma. Välillä tuntuu kuin tukkoisella kaasarilla ajaisi
Ja siis nimenomaan kylmänä käynnistettäessä ongelma yleensä.
Autona siis 2007 mallinen 2,2 JTS SW.
H

Autona siis 2007 mallinen 2,2 JTS SW.
H
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^mulla nyki kylmänä pirusti kun ketju rupes olee vaihtokunnossa, ei mitää pient nypytystä vaan ihan kunnolla
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Uusi moottorinohjaus ohjelma, poistaa useimmassa tapauksessa moottorin nykimisen. Asiaan vaikuttaa myös sytytystulpat, Denso IK16 toimivat. Bensiini, Shell V-power nitro toimii hyvin. Forte käsittely bensiiniin n. 20000 välein. ym.Hoffa kirjoitti:Onko kellään ilmennyt "nykimistä" liikkellelähdön yhteydessä? Siis jos höräyttää käymään ja lähtee liikkeelle niin nykii niin pirusti - mutta minuutin päästä toimii taas kuin unelma. Välillä tuntuu kuin tukkoisella kaasarilla ajaisiJa siis nimenomaan kylmänä käynnistettäessä ongelma yleensä.
Autona siis 2007 mallinen 2,2 JTS SW.
H
Moottorinohjaus ohjelma antaa liian paljon bensiiniä kylmänä ja se ei tahdo palaa, eli sytytys joutuu koville, eli sitä olisi kehitettävä. Sytytys tulpat ovat erittäin tarkat, esim NGK R ja kylmä tulppa ei toimi kovalla pakkasella, eli R eli resistori , vastus on liikkaa sytytysjärjestelmälle/ liian suurelle bensiinin osuudelle.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Terve! Miten olette irrottaneet 159 takajarrusatulat? Eilen kurkkasin sen verta, että satula on kiinni kahdella e12 ruuveilla. Ylempi ruuvihan siitä lähtee ilman isompia ihmettelyitä. Vaatii vissiin kuitenkin satulan irrotuksen palojen vaihdossa?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kannattaa varmistaa, että on käytössä moottorin uusin softa. Tehdassofta vähän tykkää nykiä ja hyökkäillä, mutta nämä on saatu kuriin tällä uudemmalla.Hoffa kirjoitti:Onko kellään ilmennyt "nykimistä" liikkellelähdön yhteydessä? Siis jos höräyttää käymään ja lähtee liikkeelle niin nykii niin pirusti - mutta minuutin päästä toimii taas kuin unelma. Välillä tuntuu kuin tukkoisella kaasarilla ajaisiJa siis nimenomaan kylmänä käynnistettäessä ongelma yleensä.
Autona siis 2007 mallinen 2,2 JTS SW.
H
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Löytyykö nopeeta vastaajaa vastauksineen? Koitin googlailla ym. asiasta, mutta tuloksetta. Tänään pitäis saada homma hoidettuaImppa kirjoitti:Terve! Miten olette irrottaneet 159 takajarrusatulat? Eilen kurkkasin sen verta, että satula on kiinni kahdella e12 ruuveilla. Ylempi ruuvihan siitä lähtee ilman isompia ihmettelyitä. Vaatii vissiin kuitenkin satulan irrotuksen palojen vaihdossa?

- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Eikös tuo ole ihan tavallinen liukutappisatula. Mutulla mennään ja viisaammat korjaa.. Satula pois paikaltaan ja palojen vaihto jalkaan. Saattaa jopa riittää vain yläpultin poisto ja alapultin löysäys ja kääntää satulan pois paikaltaan. Tietysti palojen liukupinnat kannattaa vähintään putsata, etteivät takertele ruosteisessa jalassa, eikä liukutappien putsaamisesta ja rasvaamisestakaan (jarrukumirasva http://m.motonet.fi/fi/tuote/602212/Jar ... 20ml-tuubi) haittaa ole.
Jarrumännän sisään painaminen vaatii oman työkalun http://m.motonet.fi/fi/tuote/765142/Jar ... VAGFordAlf, jolla mäntää saa samanaikaisesti pyöritettyä ja painettua. Pelkkä painaminen rikkoo satulan. Tässä kohtaa ei ole varmuutta, että vaatiiko 159:n sähköinen käsijarru jotain speciaalitoimenpiteitä.
Jarrumännän sisään painaminen vaatii oman työkalun http://m.motonet.fi/fi/tuote/765142/Jar ... VAGFordAlf, jolla mäntää saa samanaikaisesti pyöritettyä ja painettua. Pelkkä painaminen rikkoo satulan. Tässä kohtaa ei ole varmuutta, että vaatiiko 159:n sähköinen käsijarru jotain speciaalitoimenpiteitä.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
On. Eli menee kuten Alfissimo yllä kuvaili.Alfissimo kirjoitti:Eikös tuo ole ihan tavallinen liukutappisatula.
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Onk 159:eissäki sähkökäkkäreitä?
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Rupesin naputtaessa miettimään ihan samaa, mutta laitoin varuiksi, kun en ollut varma, jos sellainen jossain versiossa joskus olisi ollut.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ei löydy kuin "sisarmallista" Lancia Thesiksestä, onneksi.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Joo, seon toi alempi pultti sen verta viddumaises paikkaa, että ihmettelen suuresti miten sen saa veke.. Ei oo muute aikaisempien tonnin kärryjen kanssa kädet paskaantunu näin paljon turhasta 

- Smacket
- Viestit: 2709
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
- Car(s): 159 2.4 JTDm
- Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Hokasin just, että syyläri heiluu apparin puolelta aivan liiaksi. Syyllinenkin löytyi kun aloin tarkemmin tutkimaan yläpään kiinnityksiä, sehän tosiaan tulee sellaisten kumilieriöiden läpi sellaisella muovitapilla, joka on sitten vastaavasti muovisella liukumallisella niks-naks-liittimellä ( ööh, aika huteraa... ) kiinni syylärissä. Tietysti tuo lukkopala on rikki, joten toinen pääty heiluu ja rämisee liikaa. Sain tuon nyt "ranettamalla" väliaikaisesti kiinni, mutta uusi lukitustappi pitäisi saada.
Eli siis tuo kohta;

Mistähän ja millä varaosanumerolla tuolta osaisi alkaa etsimään? Aika heikosti on romuuttamoilla 159:n raatojakaan kierrossa...
Eli siis tuo kohta;

Mistähän ja millä varaosanumerolla tuolta osaisi alkaa etsimään? Aika heikosti on romuuttamoilla 159:n raatojakaan kierrossa...
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -
- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^ Onhan kuva myyntiesitteestä, onhan...?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Meinaatko että jos ei ole niin saa smacket tulla konehuoneen pesutaitoja...hjpp kirjoitti:^ Onhan kuva myyntiesitteestä, onhan...?
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
- Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
- Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Täytyy olla kun öljytikun kahvassakin on paperilappu.hjpp kirjoitti:^ Onhan kuva myyntiesitteestä, onhan...?

- Smacket
- Viestit: 2709
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
- Car(s): 159 2.4 JTDm
- Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi
Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Haha!
Ei hätää pojat, ihan noin siisti ei meikäläisen konehuone ole - eli interwebsin maailmasta 
Edit: Jahas, löysinkin kyseisen osan: http://www.alfaworkshop.co.uk/parts/159_Radiator.shtml Osanumero: 60692235 - näin itse itselleni vastaten.


Edit: Jahas, löysinkin kyseisen osan: http://www.alfaworkshop.co.uk/parts/159_Radiator.shtml Osanumero: 60692235 - näin itse itselleni vastaten.
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -