Tiedän hyvinkin. Varmaan suurin syy tappioihin oli se että Italian valtio liiaksi saneli mitä Alfa piti tehdä ja mitä ei esim. tuo etelä Italiaan sijoitettu tehdas taisi olla aika raskas pala nieltäväksi lakkoineen poikineen. Yleensä kun valtiovalta sekaantuu bisnekseen ja rupeaa tunkemaan politiikkaa bisnekseen menee asiat yleensä persiílleen. Se että Fiat onnistui valtaamaan Alfan oli hienoinen katastrooffi. Sitä emme koskaan saa tietää miten Alfan olisi käynyt ilman Fiattia mutta nyt ei vaikuta todellakaan lupaavalta. Todelliset Alfistiti eivät todellakaan halua jotain yleishyödykettä ala' Opel joka on niitä tylsimpiä autoja mitä maa päällään kantaaMirafiori kirjoitti:Et taida tietaa etta Italian valtion IRIn hallussa Alfa Romeo teki suunnattomia tappioita 15 vuotta, vuoteen 1987 asti.
Valitettavasti kaikkea ei aina voi saada, mutta Brera ja 159 ovat alfa romeoita isolla A:lla sitten 75:n
3,2 JTS V6
Valvoja: Moderators
- Ricambi
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
- Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99.... - Paikkakunta: Tampere
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69
niitako alfiat mielestasi ovat nyt?
Pomiglianon tehdas rakennettiin aikanaan Alfasudia varten....Alfasudin oli maara tuoda Alfa Romeolle lisaa kaivattua volyymia...valitettavasti Alfasud ei myynyt tarpeeksi...ja suunnattomat rahamaarat, jotka oli laitettu taysin uuteen malliin (etuveto ja bokserimoottorit) ja tehtaaseen menivat hukkaan....se vaikutti ratkaisevasti alfan taloustilanteeseen, ja alfalla ei ollut enaa varaa uusia milanon takavetoisia muuten kuin uusimalla koreja vanhaan mutta toki hyvaan (ja kalliiseen) alfetta tekniikkan....viimeisena oljenkortena pidetty ARNA meni myoskin pieleen...
Lopulta valtion IRI paatti laittaa Alfa Romeon myyntiin, ja tarjouksissa loppusuoralle paasivat Fiat ja Ford.
Fiat voitti lopulta. Laakkeksi Fiat yhdisti valiaikaisesti Lancian ja Alfan, kompensoidakseen alfan tappiot. Lyhella tahtaimella oli maara ajaa alas alfan tekniikka lukuun ottamatta v6 moottoria niiden kalleuden vuoksi. Pidemmalla tahtaimella oli tarkoitus kayttaa maseratin ja alfan synergioita....mutta tietyista syista projekti haudattiin (fiat ei mm saanut crysleria haltuunsa)
Lopulta tahan vaihtoehtoon on palattu jalleen.
Pomiglianon tehdas rakennettiin aikanaan Alfasudia varten....Alfasudin oli maara tuoda Alfa Romeolle lisaa kaivattua volyymia...valitettavasti Alfasud ei myynyt tarpeeksi...ja suunnattomat rahamaarat, jotka oli laitettu taysin uuteen malliin (etuveto ja bokserimoottorit) ja tehtaaseen menivat hukkaan....se vaikutti ratkaisevasti alfan taloustilanteeseen, ja alfalla ei ollut enaa varaa uusia milanon takavetoisia muuten kuin uusimalla koreja vanhaan mutta toki hyvaan (ja kalliiseen) alfetta tekniikkan....viimeisena oljenkortena pidetty ARNA meni myoskin pieleen...
Lopulta valtion IRI paatti laittaa Alfa Romeon myyntiin, ja tarjouksissa loppusuoralle paasivat Fiat ja Ford.
Fiat voitti lopulta. Laakkeksi Fiat yhdisti valiaikaisesti Lancian ja Alfan, kompensoidakseen alfan tappiot. Lyhella tahtaimella oli maara ajaa alas alfan tekniikka lukuun ottamatta v6 moottoria niiden kalleuden vuoksi. Pidemmalla tahtaimella oli tarkoitus kayttaa maseratin ja alfan synergioita....mutta tietyista syista projekti haudattiin (fiat ei mm saanut crysleria haltuunsa)
Lopulta tahan vaihtoehtoon on palattu jalleen.
Opelin puolustukseksi sanottakoon, että taisi olla vuosi 88 tai jotain kun tuli Opel Kadett GSi 16v ja voi sitä moottoria. Ketään autolla ajanut ei voinut uskoa, että kyseessä oli vapaastihengittävä peli. Väänsi alhaalta rajoittimeen asti aivan älyttömästi. Itse totesin silloin ajaessani, että tämä alkaa olla jo rajoilla onko tässä mitään järkeä. 150 heppainen 2.0 litran pata autossa joka ei painanut juuri mitään.
Taitaa olla muuten yksi harvoja autoja joka lähes jokaisessa autolehden testissä alitti helposti valmistajan lupaaman 7.7s 0-100 ajan ja kaikki kommentoivat lähinnä, että paremmat renkaat niin... auto meinaan suti vielä siinäkin vaiheessa kun heitti kolmosta pesään jos niin halusi
Itseasiassa kun mietin kohtuullisen pitkää ja laajaa autohistoriaani ja varsinkin useita 80-90 luvun taitteessa testaamiani autoja, niin tämä on jäänyt yhdeksi eniten sykähdyttäväksi kokemukseksi. Kulkupuoli oli muutenkin kunnossa kun kahden aikuisen kuormalla meni 236 mittarin mukaan ja kiihtyi vielä, joskin hitaasti ja täytyy sanoa, että mielestäni siinä moottorissa oli LUONNETTA.
Silti "sykähdyttävin" moottori tähänmennessä on ollut 1.7 litranen 16v Boxer Alfa ja vertailujoukkoon mahtuu 80 luvun vettejä, bemareita, porscheja...
No, pitkän purinan tarkoitus on kait sanoa: voi se Opel joskus onnistua.
/esc
Taitaa olla muuten yksi harvoja autoja joka lähes jokaisessa autolehden testissä alitti helposti valmistajan lupaaman 7.7s 0-100 ajan ja kaikki kommentoivat lähinnä, että paremmat renkaat niin... auto meinaan suti vielä siinäkin vaiheessa kun heitti kolmosta pesään jos niin halusi
Itseasiassa kun mietin kohtuullisen pitkää ja laajaa autohistoriaani ja varsinkin useita 80-90 luvun taitteessa testaamiani autoja, niin tämä on jäänyt yhdeksi eniten sykähdyttäväksi kokemukseksi. Kulkupuoli oli muutenkin kunnossa kun kahden aikuisen kuormalla meni 236 mittarin mukaan ja kiihtyi vielä, joskin hitaasti ja täytyy sanoa, että mielestäni siinä moottorissa oli LUONNETTA.
Silti "sykähdyttävin" moottori tähänmennessä on ollut 1.7 litranen 16v Boxer Alfa ja vertailujoukkoon mahtuu 80 luvun vettejä, bemareita, porscheja...
No, pitkän purinan tarkoitus on kait sanoa: voi se Opel joskus onnistua.
/esc
Ex 164 TS 2.0 '89, Ex 33 QV 1.7 16v '92, Ex 75 2.0 '88
Eipä ole Alfan oma V6 loppuen lopuksi ollut enää pitkään aikaan mikään häävinen voimanlähde. No ehkä vapaasti hengittävien joukossa ihan kelvollinen. Mutta montaakaan autonostajaa ei kiinnosta, mitä pellin alla on ja monen merkin toimesta on ihmiset jo totutettu turbovoimaloihin, jotka kyllä vääntävät ihan miehekkäästi jo pieniltä kierroksilta. Joten eiköhän toi V6 ollut jo aika uusia. Alfan omasta V6:sta en jää kaipaamaan mitään muuta kuin ääntä (jos ei sit uudessa koneessa ole paremmat äänet). Muiden ominaisuuksien suhteen on paljon parempiakin moottoreita tarjolla. Mutta mutta...eikait ne kaikki Berliiniläisetkään olleet valmiita luopumaan siitä muurista.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Jep, en minä ainakaan tarkoittanut nimenomaan Opelia vaan keskivertoautoa yleensä. Kukas sen tietää vaikka semmoinen tulisi joskus omaankin pihaan, kyllähän siitäkin merkistä löytyy hinta/ominaisuussuhteeltaan kiinnostavia vehkeitä.esc kirjoitti:Opelin puolustukseksi sanottakoon...
- Epäkelpokeräilijä -
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Nyt alkaa kuullostamaan lupaavalta, joko olisi aika jakaa tämäkin paskalaitos kahtia niinkuin kävi kerhonkin kanssa?Ricambi kirjoitti:Kyllä, yllättävän paljon Wanna Bee Alfisteja palstalla näemmä, vastauksista päätellen
Vaikka socialisteja inhoankin niin jotain rajaa sentään täälläkin miten aletaan ihmisiä luokittelemaan.
- Ricambi
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
- Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99.... - Paikkakunta: Tampere
Heh, älä nyt noin kiusallisesta asiasta muistuta . Joo myönnettäköön ettei tuo kaara ihan toivoton ollut, vaimo vaan ei ikinä pitänyt tuosta autosta, 156:lla taas tykkää kovasti ajaaScuderia Rasvanäppi kirjoitti:Mutta olihan sulla myös 155 16v, Fiat-lohkoinen etuveto? Ei kai sekään ihan ooppelilta maistunut?Ricambi kirjoitti:Juuri tuo V6:nen oli se joka tässä merkissä pysytti kun takaveto häipyi historiaan, entäs nyt?
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69
- Saimaannorppa
- Viestit: 37
- Liittynyt: 05 Elo 2003, 21:28
- Paikkakunta: Järvenpää
- Ricambi
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
- Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99.... - Paikkakunta: Tampere
Tuskinpa ollan niin pöljiä että lähdetään eriyttämään näin hyvää ja toimivaa keskustelufoorumia. Kyllä tässä kun aikansa "aivopesee" niin kaikki ovat samaa mieltä minun kanssani
Tuon CARF:n ja AREF:n eriytyminen taisi olla muutamien vahvalla mielipiteillä olevien immeisten aikaansaannosta, muistan vallan hyvin tuon hässäkän. Itse kuuluin pitkään molempiin mutta jo alusta asti ajattelin että katson aikani kumpaan tulen jäämään ja voiton vei CARF:i.
Tuon CARF:n ja AREF:n eriytyminen taisi olla muutamien vahvalla mielipiteillä olevien immeisten aikaansaannosta, muistan vallan hyvin tuon hässäkän. Itse kuuluin pitkään molempiin mutta jo alusta asti ajattelin että katson aikani kumpaan tulen jäämään ja voiton vei CARF:i.
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69
- Saimaannorppa
- Viestit: 37
- Liittynyt: 05 Elo 2003, 21:28
- Paikkakunta: Järvenpää
Mikätäkös eroja noissa kerhoissa sitten on, muuta kuin että toinen on vanhempi ja toinen taas painottaa ainakin nettisivuillaan entusiasmia?
Ei tässä mitään aietta ole kylläkään liittyä kumpaankaan. Aikoinaan tuli oltua (late great) Finnish Impala Clubissa, hauskoja Mopar aiheisia vitsejä siellä kyllä kuuli. Ja muutenkin oli mukavaa /samanhenkistä porukkaa. Parhaiten mieleen on jäänyt kun olin kesätapaamisen saunassa ekaa kertaa ja jengi oli vielä selvinpäin niin tilanteen jännityksen laukaisi hyvin joku toteamalla/kysymällä: Tuliko joku Simcalla?
Ei tässä mitään aietta ole kylläkään liittyä kumpaankaan. Aikoinaan tuli oltua (late great) Finnish Impala Clubissa, hauskoja Mopar aiheisia vitsejä siellä kyllä kuuli. Ja muutenkin oli mukavaa /samanhenkistä porukkaa. Parhaiten mieleen on jäänyt kun olin kesätapaamisen saunassa ekaa kertaa ja jengi oli vielä selvinpäin niin tilanteen jännityksen laukaisi hyvin joku toteamalla/kysymällä: Tuliko joku Simcalla?
- Ricambi
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
- Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99.... - Paikkakunta: Tampere
Ymmärsin niin että ihmisten kesken kehittyi valtaisa riita siitä mihin suuntaan klubia piti kehittää toiset halusivat vielä enemmän ratapäiviä kun taas jotkut painotti itse Alfa aatetta/perinnettä sekä kulttuuria. Ikäviäkin asioita tapahtui niin kuin CARF:n jäsentietojen katoamisia yms. "hässäkän" ollessa pahimmillaan, lopullisen totuuden saa vain niiltä henkilöiltä jotka olivat "myrskynsilmässä".
Olen sitä mieltä että sotakirves olisi jo syytä kaivaa maahan ja yhdistyä niin olisi esim. kerholehti monipuolisempi. Tällä hetkellä taitaa AREF:n kerholehti olla selkeästi monipuolisempi.
Olen sitä mieltä että sotakirves olisi jo syytä kaivaa maahan ja yhdistyä niin olisi esim. kerholehti monipuolisempi. Tällä hetkellä taitaa AREF:n kerholehti olla selkeästi monipuolisempi.
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69
- Saimaannorppa
- Viestit: 37
- Liittynyt: 05 Elo 2003, 21:28
- Paikkakunta: Järvenpää
Nojoo, mitäpä tuosta. Eipä asia mulle kuulu, kunhan kysäsin kun tuossa aiemmin joku tuli asiaa sivunneeksi ja olen joskus ihmetellyt että miksi kaksi kerhoa.
Hassua jälleen huomata että pienet lapset osaavat leikkiä samalla hiekkalaatikolla nätimmin kuin aikuiset. Mutta ehkäpä kerhoista tosiaan löytyy vaihtoehdot erilaisiin tarpeisiin.
Hassua jälleen huomata että pienet lapset osaavat leikkiä samalla hiekkalaatikolla nätimmin kuin aikuiset. Mutta ehkäpä kerhoista tosiaan löytyy vaihtoehdot erilaisiin tarpeisiin.
- 155156
- Viestit: 1763
- Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
- Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV - Paikkakunta: Jyväskylä
Oho!! Tuo ylläoleva kommenttihan aiheutti voimakkaan reaktion.155156 kirjoitti:Vaikea uskoa, että maailmasta löytyy yhtään alfistia, jonka mielestä Australiassa valmistettu Alfa Romeo V6 moottori on hyvä asia.
Käytin termiä alfisti tarkoittamaan Alfa Romeo - harrastajia eli esimerkiksi meitä tämän palstan lukijoita. Tarkoitus ei ollut missään nimessä loukata ketään tai vaikuttaa mitenkään elitistiseltä. Kirjoitettuun tekstiin lipsahtaa helposti väärä sävy tai osa saattaa vain tulkita tekstin toisin kuin oli tarkoitus.
Itselläni yksi suurimpia syitä Alfa Romeo - harrastukseen on juuri merkin italialaisuus. Minua kiinnostaa kaikki FIATin merkit, mutta Alfa eniten. Tärkeä osa Alfa Romeon viehätystä on merkkiin kuuluva "Italian romantiikka". Uskoisin että auton italialaisuudella on tärkeä osa silloin, kun yksityisellä ostajalla valinta päätyy Alfa Romeoon.
Kolmen Alfan kokemuksella (1.5 boxer, 2.0 TS 16V ja 2.5 V6 24V) voin omasta puolestani todeta, että Alfan nykyinen V6 on ehdottomasti yksi parhaista asioista mitä merkillä on tarjota. Ainoat huonot puolet ovat suuri bensan kulutus ja jakohihna, jonka vaihtaminen on kallista. Nykyisen V6:n korvaamista GM-lohkoisella Australiassa valmistetulla moottorilla en voi purematta niellä, oli uusi moottori miten hyvä ja moderni tahansa. Toivottavasti mieli muuttuu, kun pääsen joskus testaamaan uutta V6-konetta.
Viimeksi muokannut 155156, 11 Maalis 2005, 09:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Tazio
- Viestit: 3123
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
- Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02
Buon di,
Sotkenpa nyt omakin lusikkani tähän patasoppaan.
IMHO:
- Holdenin lohko on _holdenin_lohko, eikä näytä juuri miltään.
-Kovalla työllä pataan saa - on saatu? - Alfa Romeon ominaisuuksia
- Nykyisen V6:n aika on valitettavasti ohi
- Nykyisessä businessympäristössä Alfa Romeon oman V6:n kehittäminen lienee kaupallinen mahdottomuus
- GM-lohkon käyttö on aikaa sitten tehty businesspäätös ja siinä toistaiseksi pysytään, kenties Maseratin V6 tuo tulevaisuudessa helpotusta.
- Tämä V6 asia on vähän sama kuin Alfa Romeon neloskoneet, nykyiset ovat konsernilohkossa. Ei sitäkään enää moni valita tai muista.
- Asiat ovat siinä mielessä hyvin, että kuitenkin puhutaan GM/Holden lohkosta Fiat konsernin tuotteessa. Voitaisiin puhua myös uuden GM konsernin uudesta V6 lohkosta, sekin mahdollisuus on kaiketi viimeisen 3 vuoden aikana ollut aika lähellä.
- Arna ei liene tässä sopiva vertauskohta
Summa summarum: en ole innoissani tilanteesta, mutta asiat voisivat olla paljon huonomminkin. Yritän suhtautua uuteen V6:n avoimin silmin, vaikka se vaikeaa onkin.
-Tazio
Sotkenpa nyt omakin lusikkani tähän patasoppaan.
IMHO:
- Holdenin lohko on _holdenin_lohko, eikä näytä juuri miltään.
-Kovalla työllä pataan saa - on saatu? - Alfa Romeon ominaisuuksia
- Nykyisen V6:n aika on valitettavasti ohi
- Nykyisessä businessympäristössä Alfa Romeon oman V6:n kehittäminen lienee kaupallinen mahdottomuus
- GM-lohkon käyttö on aikaa sitten tehty businesspäätös ja siinä toistaiseksi pysytään, kenties Maseratin V6 tuo tulevaisuudessa helpotusta.
- Tämä V6 asia on vähän sama kuin Alfa Romeon neloskoneet, nykyiset ovat konsernilohkossa. Ei sitäkään enää moni valita tai muista.
- Asiat ovat siinä mielessä hyvin, että kuitenkin puhutaan GM/Holden lohkosta Fiat konsernin tuotteessa. Voitaisiin puhua myös uuden GM konsernin uudesta V6 lohkosta, sekin mahdollisuus on kaiketi viimeisen 3 vuoden aikana ollut aika lähellä.
- Arna ei liene tässä sopiva vertauskohta
Summa summarum: en ole innoissani tilanteesta, mutta asiat voisivat olla paljon huonomminkin. Yritän suhtautua uuteen V6:n avoimin silmin, vaikka se vaikeaa onkin.
-Tazio
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Eihän lohko yleensäkään näytä juuri miltään, sehän on ulkoisilta ominaisuuksiltaan kuitenkin vain yksi rauta- tai alumiinimöltti. Kannet ja venakopathan siitä lähinnä näkyvät päälle, ja ne ovat kuulemma Alfan käsialaa.Tazio kirjoitti:- Holdenin lohko on _holdenin_lohko, eikä näytä juuri miltään.
Vähän tympeältähän se Breran muovikansipannuhuone näytti, mutta se tuskin on Holdenin blokin vika.
Sikäli tuo on minusta eri asia, että Fiat-lohkoon siirtyminen tarkoitti siirtymistä alumiiniblokisesta ketjukoneesta sukkanauhavetoiseen valurautamöykkyyn. Vinkkelissä asia on osittain päinvastoin, eli hihnakäytöstä ollaan siirtymässä ketjukäyttöön.Tazio kirjoitti:- Tämä V6 asia on vähän sama kuin Alfa Romeon neloskoneet, nykyiset ovat konsernilohkossa. Ei sitäkään enää moni valita tai muista.
- Epäkelpokeräilijä -
- Tazio
- Viestit: 3123
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
- Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02
Joo, tarkoitin lähinnä sitä, että tuo nelurijuttu on jo vettäScuderia Rasvanäppi kirjoitti: Sikäli tuo on minusta eri asia, että Fiat-lohkoon siirtyminen tarkoitti siirtymistä alumiiniblokisesta ketjukoneesta sukkanauhavetoiseen valurautamöykkyyn. Vinkkelissä asia on osittain päinvastoin, eli hihnakäytöstä ollaan siirtymässä ketjukäyttöön.
Vantaassa, huolimatta huonommasta designista.
V6 tapauksessa tosiaan myös jonkin verran
teknisistä parannusta.
Tuo Holdenin lohko ja ulkonäko tuli vain niputettua samaan
kommenttiin. Eli lohko on Holdenin vaikka voissa paistaisi
ja uuden koneen ulkonäkö ei ainakaan tuon kuvan perusteella
ole kummoinen.
-Tazio