Ysikympissä ei taida missään mallissa olla lukkoa.Albertolli kirjoitti: Ja bonuskysymys: mahtaako 90:n 2,0i.e:stä löytyä lukkoa perästä ja jos vastaus on kyllä niin onko käypäinen 75:een?
Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Valvoja: Moderators
- Sape
- Viestit: 1323
- Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
- Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V - Paikkakunta: Oulu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Milanoja on 2,5 ja 3,0-moottorisia. Isommissa on lukko ja pienemmissä ei taida olla. Perävälitys lienee isommassa pidempi.Juhako kirjoitti:Vihjeenä olen saanut tiedon, että Milano mallista olis peräisin. Onko niitä montakin erilaista?
- JPeltola
- Viestit: 1129
- Liittynyt: 11 Tammi 2011, 19:59
- Car(s): Alfetta GTV 3.0 24v
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
TS on lukollinen 4.1:1 ja 3.0 on lukollinen 3.55:1. Ero kokonaisvälityksessä pitäisi siis olla aika selvä. 2.5 V6 on lukoton 4.1:1. Yhtään 1:1 vaihdettahan ei laatikossa ole. Nelonen on 0.95 ja vitonen 0.78.
- Sape
- Viestit: 1323
- Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
- Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V - Paikkakunta: Oulu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Aihetta hieman sivuten. Omassa 75:ssa on nopeusmittari lopettanut kokonaan toimintansa ja epäilys on nopeusmittarin anturissa. Tuossa on siis TC:n perä ja vaihteisto, niin käykö TS:n anturi tuon rikkinäisen tilalle vai alkaako mittari näyttämään mitä sattuu?
- JPeltola
- Viestit: 1129
- Liittynyt: 11 Tammi 2011, 19:59
- Car(s): Alfetta GTV 3.0 24v
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Anturien pitäisi käydä ristiin 75 laatikoiden kanssa. Se on vain Hall-anturi joka lukee akselilla olevia hampaita. Joissain ensimmäisissä oli kuulemma vahvistinelektroniikkakin anturin sisällä, mutta sittemmin ne siirrettiin suojaan siihen mustaan muovilaatikkoon joka on takapenkin alla 75:ssa. Alfetan sähköinen anturi taas menee suoraan vanhaan vaijerin liitokseen. Sen anturin sisällä on oma 4-hampainen pyörijä, Hall-anturi ja muu elektroniikka. Alfetassa ei ole tuota mustaa laatikkoa takapenkin alla.
- Sape
- Viestit: 1323
- Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
- Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V - Paikkakunta: Oulu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Ei ole tuossa minunkaan autossa sitä mustaa mötikkää takapenkin alla. Siksi aloinkin miettimään sopivuutta, kun tessussa tuo boksi on..
- JPeltola
- Viestit: 1129
- Liittynyt: 11 Tammi 2011, 19:59
- Car(s): Alfetta GTV 3.0 24v
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Tietääkseni vanhimpien 75:sten anturi on elektronisesti sama kuin uudempien musta laatikko + anturi. Elektroniikka on vaan siirretty laatikkoon suojaan ja vaihdelaatikon kyljessä on vain Hall-anturi.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Ei ole tessua, vain 2,5 ja kolmelitraiset kutoset.Juhako kirjoitti:Onko noita Milano malleja myös ts versiona vai vaan v6 versiota?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Omasta saman vuotisesta en älynny pyytää edes puoltakaan tuosta. Pitäkääs seiskafemmanne kunnossa, ovat arvotavaraa.
- Liitteet
-
- 75 TS.jpg
- (89.11 KiB) Tiedosto ladattu 7691 kertaa
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Arvotavaraa kaikkialla muualla, paitsi Suomessa. Täällä ne on valtaväestön mielestä haluttavuudessa jotain Fiat Unon tapaista paalivalmista romurautaa. Molemmilla tarpeeksi mielenvikaisilla tykätäkseen sellaisesta on jo semmoinen 

- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Jos nokalla sattuu olemaan vinkkeli niin hinta vielä vähän pompsahtaa.
- Epäkelpokeräilijä -
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Herra varjele. Äkkiä 90 kasaan ja myyntiin ulkomaille.
- Caijo-Romeo
- Viestit: 1189
- Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
- Car(s): 159 1.9 JTDM -07, 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00
- Paikkakunta: Kylmäkoski
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Italialainen pyytää 1.sarjan Turbo IE:stä 20000e,eikä ole välttämättä mikään huippuyksilö vaan suoraan ajosta reilu 100-150tkm ajettu. Turbo americatkin maksaa,muttei ihan noin paljon. Evot onkin jo sitten lähempänä 30tonnia. Ei haittaa yhtään että tuli "entisöityä" tuo oma Turbo IE nyt kun osia vielä saa järkevään hintaan (pääsääntöisesti).Kuka sanoi ettei auto ole hyvä sijoituskohde 

Aina sen jotenkin pystyy korjaan.
-
- Viestit: 521
- Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
- Car(s): Alfa Romeo GTV6
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Täytyy muistaa, että pyyntihinnat ja myyntihinnat ovat eri asia. Olen seurannut aika-ajoin Autoscoutissa myynnissä olevia 75:sia, pyyntihinnat hyvistä ovat aika korkeita, mutta autot näyttävät roikkuvan siellä aika pitkään. Sitten tyhmä kysymys: Onnistuuko 75:sen perän välyksen säätö ilman siihen tarkoitettuja erkoistuökaluja C 60164, A 40136 ja C 60163 ? 75:sten hinnoista vielä: SpaItaliassa eräs näytteilleasettaja kuulutti olevansa kiinnostnut ostamaan klassikko Alfoja ja mainitsi erikseen viela mallin 75. En tullut tarjonneeksi omaani.
-
- Viestit: 314
- Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:55
- Car(s): Projekti:
155 2.5 V6 -92
Ex: 33 1.7 16V QV -90
Ex: 33 1.7 16V QV -90
Ex: 75 T.SPARK -92
Ex: 159 SW 2.2 JTS -06
Ex: 75 T.SPARK -90
EX: 33 1.5 QV -85 - Paikkakunta: Sastamala
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
75 vetonivel kysymys. Eli onko 1.6 ja 2.0 ts malleissa sama vetonivel ja akseli?
-
- Viestit: 673
- Liittynyt: 11 Helmi 2006, 22:06
- Car(s): Sprint QV -88, 75 V6 3.0 -88, Maserati 4.24v -90, MaXi5 -00
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
75:n takaluukku päätti sulkeutua viimeistä kertaa. Avausvipuun se ei reagoi mitenkään. Olikos jossain varanaru josta luukkua voisi yrittää avata?
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Takapenkin alta löytyy hätänaru jos joku ei ole jo nykinyt sitäkin poikki.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Ja jos ei varanaru toimi niin sitten takapenkin selkänoja irti ja pitkällä jatkovarrella ruuvaat luukun lukon irti 
Edit: autolista viittaa siihen että siellä saattaa olla takapenkin takana bensatankki tiellä...

Edit: autolista viittaa siihen että siellä saattaa olla takapenkin takana bensatankki tiellä...
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Pitäisi onnistua tankista huolimatta 

- Eero
- Viestit: 2584
- Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
- Car(s): 75 Turbo America -88
156 SW 2,4 JTD -00 - Paikkakunta: Janakkala
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Turbo pitäisi muutoskatsastaa Turbo-tekniikalle
Eli olisiko jollakin verrokkipaperia, jossa näkyisi 3,0V6-version massat, alustan jarrujen ym. tiedot ja 1,8i.e Turbon vastaavat tiedot? Noissahan on sama alusta, mutta se tulisi inssille todistaa. Pitäisi kuulemma olla jostain luotettavasta lähteestä...mitenhän tuokin määritellään?

Alfa Romeo 75: It may look like a brick, but drives like a ballerina
- JPeltola
- Viestit: 1129
- Liittynyt: 11 Tammi 2011, 19:59
- Car(s): Alfetta GTV 3.0 24v
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Mulla kelpasi kuvakaappaukset alfa-service.com sivulta, missä näkyi että samoja varaosia myydään molempiin autoihin.Eero kirjoitti:Turbo pitäisi muutoskatsastaa Turbo-tekniikalleEli olisiko jollakin verrokkipaperia, jossa näkyisi 3,0V6-version massat, alustan jarrujen ym. tiedot ja 1,8i.e Turbon vastaavat tiedot? Noissahan on sama alusta, mutta se tulisi inssille todistaa. Pitäisi kuulemma olla jostain luotettavasta lähteestä...mitenhän tuokin määritellään?
- Sape
- Viestit: 1323
- Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
- Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V - Paikkakunta: Oulu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Sama homma mullakin. Jarrut, nivelet, vakaajat ja jouset piti muistaakseni todistaa, että vastaa tehokkainta mallia.JPeltola kirjoitti:Mulla kelpasi kuvakaappaukset alfa-service.com sivulta, missä näkyi että samoja varaosia myydään molempiin autoihin.Eero kirjoitti:Turbo pitäisi muutoskatsastaa Turbo-tekniikalleEli olisiko jollakin verrokkipaperia, jossa näkyisi 3,0V6-version massat, alustan jarrujen ym. tiedot ja 1,8i.e Turbon vastaavat tiedot? Noissahan on sama alusta, mutta se tulisi inssille todistaa. Pitäisi kuulemma olla jostain luotettavasta lähteestä...mitenhän tuokin määritellään?
- Eero
- Viestit: 2584
- Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
- Car(s): 75 Turbo America -88
156 SW 2,4 JTD -00 - Paikkakunta: Janakkala
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
^ Olisko tuossakin konttori/inssikohtaisia eroja? Yks kelpaa yhdelle muttei toiselle. Konttoreiden hinnoittelussa on ainakin huikeita eroja laajan muutoskatsastuksen osalta, 117-240€ on tän hetken hintahaarukka.
Alfa Romeo 75: It may look like a brick, but drives like a ballerina
- Sape
- Viestit: 1323
- Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
- Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V - Paikkakunta: Oulu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Niin taitaa olla. Minulla maksoi laaja muutoskatsastus + vuosikatsastus yhteensä 126€. Olisi kuulemma saanut vielä tinkiäkin, mutta en kokenut tarpeelliseksi tuolla hinnallaEero kirjoitti:^ Olisko tuossakin konttori/inssikohtaisia eroja? Yks kelpaa yhdelle muttei toiselle. Konttoreiden hinnoittelussa on ainakin huikeita eroja laajan muutoskatsastuksen osalta, 117-240€ on tän hetken hintahaarukka.

Minulla oli lisäksi katsastuksessa mukana 75 3.0 V6 vanha rekisteriote, josta selvisi akselimassat yms. Lisäksi kirjoitin paperin, jossa kerroin että tästä autosta on otettu tarvittavat alustan osat yms.
- Albertolli
- Viestit: 4181
- Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Parin viikon päästä olisi taas reissua 75:n majapaikalle ja voisi aloitella jarrujen vaihtoa.
Taakse kannattaisi varmaan varautua uusilla pyöränlaakereilla? Ja minkälainen tappelu noiden takanapojen irroittamisessa yleensä on? Prässiä ei ole saatavilla.
Eteen taitaa olla suoraviivaisempaa pulttausta.
Taakse kannattaisi varmaan varautua uusilla pyöränlaakereilla? Ja minkälainen tappelu noiden takanapojen irroittamisessa yleensä on? Prässiä ei ole saatavilla.
Eteen taitaa olla suoraviivaisempaa pulttausta.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!
- JPeltola
- Viestit: 1129
- Liittynyt: 11 Tammi 2011, 19:59
- Car(s): Alfetta GTV 3.0 24v
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Miten takapyöränlaakerit liittyvät jarruremonttiin 75:ssa?
Jos laakerit pitää jostain muusta syystä vaihtaa, niin voin lainata irroitustyökaluja.
Jos laakerit pitää jostain muusta syystä vaihtaa, niin voin lainata irroitustyökaluja.
- Albertolli
- Viestit: 4181
- Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Voi olla, että olen käsittänyt jotain väärin, mutta eikös se takanapa tule laakeriin?
Jarrujen vaihto = TC -> TS jarrut.
Jarrujen vaihto = TC -> TS jarrut.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!
- JPeltola
- Viestit: 1129
- Liittynyt: 11 Tammi 2011, 19:59
- Car(s): Alfetta GTV 3.0 24v
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Jaa että sellainen projekti. Onhan se toki kiva että on sama pulttijako takana ja edessä, vaikka takajarruissa ei mikään muutukaan. Juu, kannattaa varautua uusilla laakereilla ja ilman sopivia työkaluja on ikävä homma. Mä voin lainata tarkoitukseen tehdyn työkalusetin kunhan kaivan sen tuolta tallista. Pitäisi onnistua noin tunnissa per puoli, jos paikat ei ole toivottoman jumissa.Albertolli kirjoitti:Voi olla, että olen käsittänyt jotain väärin, mutta eikös se takanapa tule laakeriin?
Jarrujen vaihto = TC -> TS jarrut.
- Albertolli
- Viestit: 4181
- Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Juu, ei tarvitse edes avata Windows Paintiä ammattimaista kuvaeditointia varten kun näkee sielunsa silmin edessä tessun 14" vanteet ja takana tc:n 13" vakioalut. 

Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Muista lukeneeni jostain että 75 TS:n saisi modattua toimimaan yhdellä jakajalla (jossa siis 10 reikää, 8 tulpille ja 2 puolille).
Onko kukaan löytänyt ohjetta tuohon muutokseen? Jakajankansi taisi olla Nissan 200SX 80-alun vehkeen, oliko pyörijä samasta vehkeestä?
Tarkoitus on upottaa 164 TS moottori 75:een ja toisesta kannen jakajasta on vauhtipyörän puolelta luovuttava eikä 164:n lohkossa ole paikkaa toiselle jakajalle (ja muutenkin tuohon kohtaan tulee kompressori eli ei voisikaan käyttää 75 lohkoa...)
Onko kukaan löytänyt ohjetta tuohon muutokseen? Jakajankansi taisi olla Nissan 200SX 80-alun vehkeen, oliko pyörijä samasta vehkeestä?
Tarkoitus on upottaa 164 TS moottori 75:een ja toisesta kannen jakajasta on vauhtipyörän puolelta luovuttava eikä 164:n lohkossa ole paikkaa toiselle jakajalle (ja muutenkin tuohon kohtaan tulee kompressori eli ei voisikaan käyttää 75 lohkoa...)
- JPeltola
- Viestit: 1129
- Liittynyt: 11 Tammi 2011, 19:59
- Car(s): Alfetta GTV 3.0 24v
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
alfa 156 v6 kirjoitti:Muista lukeneeni jostain että 75 TS:n saisi modattua toimimaan yhdellä jakajalla (jossa siis 10 reikää, 8 tulpille ja 2 puolille).
Onko kukaan löytänyt ohjetta tuohon muutokseen? Jakajankansi taisi olla Nissan 200SX 80-alun vehkeen, oliko pyörijä samasta vehkeestä?
Tarkoitus on upottaa 164 TS moottori 75:een ja toisesta kannen jakajasta on vauhtipyörän puolelta luovuttava eikä 164:n lohkossa ole paikkaa toiselle jakajalle (ja muutenkin tuohon kohtaan tulee kompressori eli ei voisikaan käyttää 75 lohkoa...)
Tuolta löytyy jokunen kuva: http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=4 ... start=1200
Eli juhako:lta kannattanee kysellä.
Tai sitten tuolta suunnalta:
GrandRomeo kirjoitti: Virranjakajan perusrunko on vanha tuttu Bosch JF4. Sisälle on tungettu toiset kärjet. Välilaipalla on runkoon istutettu Nissan 200 SX:n jakajan kansi. Tietysti myös pyörijä on samasta Nissanista. (Onneksi sentään kannen sisäpuolella lukee Made in Italy)
- Hepa
- Viestit: 3197
- Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
- Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14 - Paikkakunta: Tampere
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Jotain dataa:
https://books.google.fi/books?id=Al8iaA ... or&f=false
http://www.autocomponenti.com/kjm/custo ... ibutor.htm
Tarvitaan tosiaan se nissanin jakajan kansi ja pyörijä ja sovitin, millä kannen saa jakajan runkoon. Kannessa paikat kahdelle puolan johdolle ja 8:lle tulpalle. Jakaa kahta kipinää kerralla.
Näin ainakin olen käsittänyt. Mulla oli tuollainen jakaja ja pyörijä kun suunnittelin TS-konversiota Giuliaan. Osat meni moottorin ja muun paketin mukana.
https://books.google.fi/books?id=Al8iaA ... or&f=false
http://www.autocomponenti.com/kjm/custo ... ibutor.htm
Tarvitaan tosiaan se nissanin jakajan kansi ja pyörijä ja sovitin, millä kannen saa jakajan runkoon. Kannessa paikat kahdelle puolan johdolle ja 8:lle tulpalle. Jakaa kahta kipinää kerralla.
Näin ainakin olen käsittänyt. Mulla oli tuollainen jakaja ja pyörijä kun suunnittelin TS-konversiota Giuliaan. Osat meni moottorin ja muun paketin mukana.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----
----|--OI-582--|----
- Albertolli
- Viestit: 4181
- Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Mistä uudet jarrukilvet TS:n jarruihin?
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!
-
- Viestit: 196
- Liittynyt: 23 Heinä 2003, 20:25
- Car(s): 75 TS Cat '91 (museokatsastus mahdollista 2021)
75 TS Cat '89 (puretaan) - Paikkakunta: Helsinki
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Eli lukollinen 4.10:1 ?Juhako kirjoitti:JPeltola kirjoitti:TS on lukollinen 4.1:1 ja 3.0 on lukollinen 3.55:1. Ero kokonaisvälityksessä pitäisi siis olla aika selvä. 2.5 V6 on lukoton 4.1:1. Yhtään 1:1 vaihdettahan ei laatikossa ole. Nelonen on 0.95 ja vitonen 0.78.
Nyt on välitys selvinnyt. Eli kyseessä on tessun koota 4.1 perävälityksellä. Eli puheet Milanon lootasta olikin puppua.
Milano-yhteys ei välttämättä ole puppua, jos on peräisin 2.5v6 Milano Platinum :sta (lukollinen 4.10:1).
Olikohan jotenkin näin:
2.5v6 Milano Silver/Gold: manuaali, lukoton 4.10:1
2.5v6 Milano Platinum: manuaali, lukollinen 4.10:1
2.5v6 Milano Gold/Platinum: automaatti, lukollinen 3.15:1
3.0v6 Milano Verde - manuaali, lukollinen 3.73:1 (Motronic)
Ja off-topic:na 75:ia:
1.6r4 TC ja 1.6r4 IE: manuaali, lukoton 4.56:1
1.8r4 TC ja 1.8r4 IE: manuaali, lukoton 4.30:1
1.8r4 Turbo: manuaali, lukollinen 3.909:1
1.8r4 Turbo Evo: manuaali, lukollinen 3.909:1
1.8r4 Turbo America: manuaali, lukollinen ??
2.0r4 TC: manuaali, lukoton 4.10:1
2.0r4 TS: manuaali, lukollinen 4.10:1
2.0r4 TD: manuaali, lukoton 3.55:1
2.4r4 TD: manuaali, lukoton 3.08:1
2.5v6 manuaali, lukoton 4.10:1
2.5v6 QV: manuaali, lukollinen? 4.10:1 <= lukosta en ole varma
3.0v6 America ja Cat: manuaali, lukollinen 3.53:1 (L-Jetronic)
3.0v6 QV/Potenziata: manuaali, lukollinen 3.73:1 (Motronic)
Ja Australian mallistosta:
1.6r4 manuaali, lukoton 3.82:1
1.8r4 manuaali, lukoton 3.82:1
2.0r4 manuaali, lukoton 3.82:1
2.5v6 V6 Inezione Quadrifoglio: manuaali, lukoton 3.42:1
CARF948
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Tästä on joskus ollut keskustelua, mutta en löydä mistään....
Nopeusmittari pimeni. mistä ja miten lähtisi etsimään vikaa? Potilas Alfa 75 3.0 V6 '87. Onko jotain tyypillistä kohtaa mikä antautuu ensin?
Nopeusmittari pimeni. mistä ja miten lähtisi etsimään vikaa? Potilas Alfa 75 3.0 V6 '87. Onko jotain tyypillistä kohtaa mikä antautuu ensin?
- Satakuusnelonen
- Viestit: 1773
- Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
- Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 166 2.4JTD, 164 TS FL, 164 QV
- Paikkakunta: Parkano
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Vaihdelaatikon kyljessä oleva anturi voisi olla yksi vikapää.
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong
- Abarth
- Viestit: 3093
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
- Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3 - Paikkakunta: Riihimäki
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Tutkin vähän tuota mun Twin Sparkin konetta ja kampiakselin pitkittäisvälys oli mittakellolla mitattuna about 0.11-0.12. Olisko tietoa tehtaan ohjearvosta?
Kampiakselin runkolaakerien kaulat olivat siinä 59.96-59.97mm. kaulasta riippuen ja kiertokankien laakerikaulat 49.99mm. Soikeutta tai mittavirhettä saattoi joissain kauloissa olla ~0.005mm.
Ovatkos nuo siis tehdasmitoissa, eli vakiokoon laakereita tilaamaan?
Tarvitseeko ne kampiakselin tulpat porata auki, että öljykanavat saa hyvin putsattua? Jos näin, niin mitenkäs ne sitten tulpataan?
Ja kannen purkamisesta(eka kerta) sen verran, että lähteekö ne venttiilit ihan tuollaisella venttiilinpuristimella? En huomannut siinä mitään sokkaa tai lukitusta.
Kampiakselin runkolaakerien kaulat olivat siinä 59.96-59.97mm. kaulasta riippuen ja kiertokankien laakerikaulat 49.99mm. Soikeutta tai mittavirhettä saattoi joissain kauloissa olla ~0.005mm.
Ovatkos nuo siis tehdasmitoissa, eli vakiokoon laakereita tilaamaan?
Tarvitseeko ne kampiakselin tulpat porata auki, että öljykanavat saa hyvin putsattua? Jos näin, niin mitenkäs ne sitten tulpataan?
Ja kannen purkamisesta(eka kerta) sen verran, että lähteekö ne venttiilit ihan tuollaisella venttiilinpuristimella? En huomannut siinä mitään sokkaa tai lukitusta.
-
- Viestit: 521
- Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
- Car(s): Alfa Romeo GTV6
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Saksalainen 164 TS korjausopas antaa seuraavia mittoja: Runkolaakerikaulat sinisellä merkillä 59,956-59,966, punaisella merkillä 59,966-59,976. Kiertokangen laakerikaulat sinisellä merkityt 49,978-49,988, punaisellä merkillä 49,988-49,998. 75:sen ohjearvot varmaankin täysin samat. Päittäisvälys: 0.08-0,265. Kampiakseli kannattaa käyttää koneistamossa, jolloin voidaan tehdä särötarkastus, mittaukset laakereita varten sekä öljykanavien putsaus ja uudelleen tulppaus, ja tietenkin kaulojen kiilloitus. Riihimäellä Konepaja Mankinen tekee em. töitä, tosin olivat menettäneet joitakin aikoja sitten kampiakselimiehen, joten esim. hiontoja eivät voineet tehdä kun viimeksi yritin saada akselia kunnostettavaksi. Venttiilit saa purettua yleismallisella puristimella. Venttiilit lukittu kiiloilla.
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
75 ts nopeusmittari ja kierroslukumittarin valot on pimeänä sulake on ehjä mittareille ei ole erillisiä polttimoita, kuten bensamittarille ja öljynpaineelle, ja lämmölle. Mistä lähteä etsimään vikaa?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Kampiakseli näyttäisi tosiaan olevan tehtaan mitoissa eli vakiokoon laakerit sinne menee.Abarth kirjoitti:Tutkin vähän tuota mun Twin Sparkin konetta ja kampiakselin pitkittäisvälys oli mittakellolla mitattuna about 0.11-0.12. Olisko tietoa tehtaan ohjearvosta?
Kampiakselin runkolaakerien kaulat olivat siinä 59.96-59.97mm. kaulasta riippuen ja kiertokankien laakerikaulat 49.99mm. Soikeutta tai mittavirhettä saattoi joissain kauloissa olla ~0.005mm.
Ovatkos nuo siis tehdasmitoissa, eli vakiokoon laakereita tilaamaan?
Tarvitseeko ne kampiakselin tulpat porata auki, että öljykanavat saa hyvin putsattua? Jos näin, niin mitenkäs ne sitten tulpataan?
Ja kannen purkamisesta(eka kerta) sen verran, että lähteekö ne venttiilit ihan tuollaisella venttiilinpuristimella? En huomannut siinä mitään sokkaa tai lukitusta.
Aika paljon sieltä öljyporauksen tulppien takaa möhnää tulee. Yhtä lukuun ottamatta olen avannut tulpat tai käyttänyt koneistamolla avattavana. On siinä oma riskinsä, että möhnä lähtee liikkeelle ja tukkii öljyn kulun laakerille ainakin joksikin aikaa. Uudelleen tulppaukseen taitaa olla lähinnä kaksi vaihtoehtoa, joko käyttää orggis alumiinitulppia tai sitten tehdä reikiin kierteet ja käyttää kierretulppia jollaiset uudemmissa koneissa on jo tehtaan peruja. Rei'issä on poikittais rihlat joten tulpat jää kyllä aika tiukkaan, kun vielä varmistaa ne tyssäämällä reunan. Jos päätyy tekemään kierteet niin kannattaa varata 1kpl laadukas kierretappi/reikä, on aika kovaa tavaraa. Jos haluaa päästä helpolla niin vie koneistamoon kuten ehdotettiin. Jos haluaa tienata jonkun satasen niin tee itse.
Tessun kanteen menee sama venttiilijousen puristin kuin Nordinkin, omassa tapauksessa hiukan muokattu Motonetin halpis.
Giulia Super -69
- Abarth
- Viestit: 3093
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
- Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3 - Paikkakunta: Riihimäki
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Kiitos Risto ja Gasolina vinkeistä!
Haluaisin toki päästä helpolla ja halvalla, mutta ne kaksi asiaa kulkevat kovin harvoin käsikädessä.
Ajattelin selvitä remontista vain sylinteriputkien hoonauksella, uusilla männillä(hankittu jo), uusilla laakereilla, osien tasapainotuksella ja kannen osalta uusilla venttiilivarrentiivisteillä ja paininkupeilla ellei muuta ilmene. Myös pakonokka menee uusiksi, kun yksi nenistä on selvästi muita pienempi.
Ja yritän tehdä osaamisen ja välineiden puitteissa mahdollisimman paljon itse, köyhä kun olen.
Mistä muuten niitä alkuperäisiä alumiinitulppia löytyy?
Himpskutti, kun en muista, että onko tuo tällä hetkellä turbossa oleva TS:n vauhtipyörä painotettu aikanaan erillisenä"nollaan" vai turbon kampuran kanssa pakettina. Ei vaan viitsisi nostaa sitä turbokonetta pihalla lojuvasta autosta ennen kuin korjatun TS -padan voisi heittää tilalle.
Haluaisin toki päästä helpolla ja halvalla, mutta ne kaksi asiaa kulkevat kovin harvoin käsikädessä.
Ajattelin selvitä remontista vain sylinteriputkien hoonauksella, uusilla männillä(hankittu jo), uusilla laakereilla, osien tasapainotuksella ja kannen osalta uusilla venttiilivarrentiivisteillä ja paininkupeilla ellei muuta ilmene. Myös pakonokka menee uusiksi, kun yksi nenistä on selvästi muita pienempi.
Ja yritän tehdä osaamisen ja välineiden puitteissa mahdollisimman paljon itse, köyhä kun olen.
Mistä muuten niitä alkuperäisiä alumiinitulppia löytyy?
Himpskutti, kun en muista, että onko tuo tällä hetkellä turbossa oleva TS:n vauhtipyörä painotettu aikanaan erillisenä"nollaan" vai turbon kampuran kanssa pakettina. Ei vaan viitsisi nostaa sitä turbokonetta pihalla lojuvasta autosta ennen kuin korjatun TS -padan voisi heittää tilalle.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Hyvältä suunnitelmalta kuulostaa. Nokka-akselit on kyllä harmittavan usein kuluneita, mielestäni minulla on hyvä pakonokka jouten, jos on tarvetta.
Alumiinitulppia saa ainakin Alfa-Serviceltä ja OKP:ltä.
Alumiinitulppia saa ainakin Alfa-Serviceltä ja OKP:ltä.
Giulia Super -69
-
- Viestit: 196
- Liittynyt: 23 Heinä 2003, 20:25
- Car(s): 75 TS Cat '91 (museokatsastus mahdollista 2021)
75 TS Cat '89 (puretaan) - Paikkakunta: Helsinki
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Noi erilliset polttimot taitaa olla niille mittareiden vas. alakulmassa (bensa+ö-paine) ja oik. yläkulmassa (jäähd. neste) oleville varoitusvaloille.rasvanäppi kirjoitti:75 ts nopeusmittari ja kierroslukumittarin valot on pimeänä sulake on ehjä mittareille ei ole erillisiä polttimoita, kuten bensamittarille ja öljynpaineelle, ja lämmölle. Mistä lähteä etsimään vikaa?
Olisko mittarivalaistuksen polttimot "kaput" - tai mittarivalaistuksen himmennin täysillä

Ks. esim. mark I:n mittaristo: http://manuals.co/workshop/rover/75/gro ... nts/2163/7
CARF948
- Albertolli
- Viestit: 4181
- Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Onko kenelläkään tietoa? Yritin kahlata ebayt yms, mutta tuloksetta...Albertolli kirjoitti:Mistä uudet jarrukilvet TS:n jarruihin?
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!
- Abarth
- Viestit: 3093
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
- Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3 - Paikkakunta: Riihimäki
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Laitoin privaa.Gasolina kirjoitti:Hyvältä suunnitelmalta kuulostaa. Nokka-akselit on kyllä harmittavan usein kuluneita, mielestäni minulla on hyvä pakonokka jouten, jos on tarvetta.
Alumiinitulppia saa ainakin Alfa-Serviceltä ja OKP:ltä.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Kellään kokemuksia Kiina-etulyhdyistä (STARK tjms.)? On houkuttelevasti hinnoiteltu noin 50 €.
- Sape
- Viestit: 1323
- Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
- Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V - Paikkakunta: Oulu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta
Ei ole kokemusta, mutta mistä löytyy tuohon hintaan?Jarno kirjoitti:Kellään kokemuksia Kiina-etulyhdyistä (STARK tjms.)? On houkuttelevasti hinnoiteltu noin 50 €.