159 Tärinät...!
Valvoja: Moderators
159 Tärinät...!
Moi,
alkaa huumori loppua oman 159 2.4 JTDm kanssa ja nyt kaivataan kanssatovereiden neuvoa. Auto on alkanut ravistaa/huojua. Tämä ravistus ja huojunta on selkeimmillään vasta kun moottori saavuttaa normi käyntilämpönsä. Tuntuu kuin ravistukset tulisivat oikeasta etupyörästä. Muutenkin auto tuntuu jotenkin "huojuvalta" vaikka jämäkkä onkin...
3. ja 4. vaihteella kiihdyttäessä 2000 - 2500 kierroksen välillä ravistus/huojuminen pahimmillaan.
Oikealle kaartaessa mutkaan tuntuu huojumista selvästi enemmän kuin vasemalle kaartaessa. Bonuksena laakerimainen vaimea vouvou ääni kuuluu uudella asvaltilla, ei lakkaa vaikka kääntyisi oikealle tai vasemmalle
Tehtyä:
Oikea ylätukivarsi vaihdettu (Moog)
Molemman puolen raidetangonpäät, sisempi + ulompi
Pyörien suuntaus
Pyörien tasapainotus
Sisempien vetarien rasvat uusittu
Havaittua:
1.5kk sitten vaihdettu Moog -ylätukivarsi narisee kun perkele. (Tämän tukivarren aikana ravistukset alkaneet)
Hammastangossa klappia ylös/alas suunnassa oikealla
Oikeanpuolen vetarin laakerissa välystä
Seuravaksi tuo juuri vaihdettu Moog saa väistyä ja tilalle jotain aivan muuta...
Pajalla olivat sitä mieltä ettei johdu hammastangosta, mutta vetarin ja tripodin laittaisivat seuraavaksi vaihtoon. Eivätkä uskaltaneet luvata sillä tulevan kuntoon... Ei viittis tehdä mitään tonnin kokeiluja...
Onko mitään ideoita / ajatuksia kokeneimmilla?
alkaa huumori loppua oman 159 2.4 JTDm kanssa ja nyt kaivataan kanssatovereiden neuvoa. Auto on alkanut ravistaa/huojua. Tämä ravistus ja huojunta on selkeimmillään vasta kun moottori saavuttaa normi käyntilämpönsä. Tuntuu kuin ravistukset tulisivat oikeasta etupyörästä. Muutenkin auto tuntuu jotenkin "huojuvalta" vaikka jämäkkä onkin...
3. ja 4. vaihteella kiihdyttäessä 2000 - 2500 kierroksen välillä ravistus/huojuminen pahimmillaan.
Oikealle kaartaessa mutkaan tuntuu huojumista selvästi enemmän kuin vasemalle kaartaessa. Bonuksena laakerimainen vaimea vouvou ääni kuuluu uudella asvaltilla, ei lakkaa vaikka kääntyisi oikealle tai vasemmalle
Tehtyä:
Oikea ylätukivarsi vaihdettu (Moog)
Molemman puolen raidetangonpäät, sisempi + ulompi
Pyörien suuntaus
Pyörien tasapainotus
Sisempien vetarien rasvat uusittu
Havaittua:
1.5kk sitten vaihdettu Moog -ylätukivarsi narisee kun perkele. (Tämän tukivarren aikana ravistukset alkaneet)
Hammastangossa klappia ylös/alas suunnassa oikealla
Oikeanpuolen vetarin laakerissa välystä
Seuravaksi tuo juuri vaihdettu Moog saa väistyä ja tilalle jotain aivan muuta...
Pajalla olivat sitä mieltä ettei johdu hammastangosta, mutta vetarin ja tripodin laittaisivat seuraavaksi vaihtoon. Eivätkä uskaltaneet luvata sillä tulevan kuntoon... Ei viittis tehdä mitään tonnin kokeiluja...
Onko mitään ideoita / ajatuksia kokeneimmilla?
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: 159 Tärinät...!
Vaihdas piruuttaas renkaat edestä taakse ja toistapäin ja kokeile vaikuttaako. Tasapainotellessa jne olisi varmaan pitänyt havaita mahdolliset runkoviat yms, mutta tuo on ainakin halpa ja helppo varmistaa.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: 159 Tärinät...!
+ renkaan vaihdolle. Jos renkaan runko on rikki sitä ei näe välttämättä tasapainottaessa. Talvirenkaat alle vähän etuajassa vaan.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: 159 Tärinät...!
Avaatko tätä mulle vähän? Puhutaanko pyörän- vai vetoakselin kannakkeen laakerista? Voi olla viallinen laakerikin, mutta mä lähtisin kokeilemaan talvirenkailla ensiksi, vaihto kun on tulossa joka tapauksessa lähi aikoina.xamppi kirjoitti:Oikeanpuolen vetarin laakerissa välystä
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
Re: 159 Tärinät...!
Rengas ilmaan ja toisella kädellä jousesta kiinni ja toisella pyörittää rengasta, jos tuntuu tärinää, niin pyöränlaakeri valmis, jos ei niin joku muu?
Aika kuraa nuo laakerit nykyään, ainakin mitä autoihin myydään.
Kaverilla kesti uusi takapyöränlaakeri 500 km ja muijan autossa etupyöränlaakeri 200 km. Molemmissa oli karkaisu mennyt piloille, eli ei ollut sisäkooli kunnollinen.
Aika kuraa nuo laakerit nykyään, ainakin mitä autoihin myydään.
Kaverilla kesti uusi takapyöränlaakeri 500 km ja muijan autossa etupyöränlaakeri 200 km. Molemmissa oli karkaisu mennyt piloille, eli ei ollut sisäkooli kunnollinen.
Ei se satu?!
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 159 Tärinät...!
^
Ei se aina tuollakaan huomaudu.
Joskus se ei edes pidä ääntä. Ainoa, millä reagoi siihen ni on järjetön välys...
Ei se aina tuollakaan huomaudu.
Joskus se ei edes pidä ääntä. Ainoa, millä reagoi siihen ni on järjetön välys...
Re: 159 Tärinät...!
Kyseessä olisi sisemmän oikeanpuolen vetonivelen laakeri. Eli olisiko se sitten tuo kannakkeen laakeri... Sanoivat Pajalla että myös tripodi olisi hyvä vaihtaa samalla ja tuota laakeria ei saa erikseen että menee samalla myös vetari vaihtoon... Se olisi 700-800e lysti.DaViega kirjoitti:Avaatko tätä mulle vähän? Puhutaanko pyörän- vai vetoakselin kannakkeen laakerista? Voi olla viallinen laakerikin, mutta mä lähtisin kokeilemaan talvirenkailla ensiksi, vaihto kun on tulossa joka tapauksessa lähi aikoina.xamppi kirjoitti:Oikeanpuolen vetarin laakerissa välystä
Re: 159 Tärinät...!
Kiitos kaikille kommenteista! Laitan välittömästi viestiä kun pääsen testaamaan nämä. Varmaan menee väkisin alkuviikkoon. Ensimmäinen ongelma on että talvipyörissä ei ole vanteita. Nykyiset kesäkumit lentää mäkeen ja noista vakiovanteista saa tulla talvivanteet... Ens kesänä sitten uudet vanteet ja kumit...
Re: 159 Tärinät...!
Noniin. Tänä aamulla kävi auto rengasliikkeessä. Vanteille vaihdettiin talvikumit. Jännityksellä lähdin liikkeestä ja tulin hyvälle mielelle kun ravistukset katosi. Pakko oli oikein ajaa pieni lenkki että uskoo... Noh... Tyytyväisenä kodin kautta kauppaan ja vihdoin tämän asian saa mielestä. Perhe kyytiin ja reissuun.
Taas alkaa ....kele...... Tällä kertaa vaan selvemmin. Etenkin oikealle kaartaessa 60-80 vauhdeissa veto päällä. Ei tartte edes vedättää... Niin ja tuli itse rengaliikkeessä pyöriteltyä vannetta ja käsi jousella. Mitään värinöitä ei tuntunut. "Vouvou" ääni on edelleen läsnä. Joku paikka kun lämpene niin nää ravistukset alkaa... Pyöränpultittien kireys tuli tarkastettua vielä kotiin tullessa. Huoh!
Taas alkaa ....kele...... Tällä kertaa vaan selvemmin. Etenkin oikealle kaartaessa 60-80 vauhdeissa veto päällä. Ei tartte edes vedättää... Niin ja tuli itse rengaliikkeessä pyöriteltyä vannetta ja käsi jousella. Mitään värinöitä ei tuntunut. "Vouvou" ääni on edelleen läsnä. Joku paikka kun lämpene niin nää ravistukset alkaa... Pyöränpultittien kireys tuli tarkastettua vielä kotiin tullessa. Huoh!
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: 159 Tärinät...!
Pyöränlaakeri? etenkin tuo ääni viittaa että siinä on joka tapauksessa vikaa.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
Re: 159 Tärinät...!
Noniin, nyt on tärinät pois! Melkoinen selvittely tässä sitten olikin! ....kele!
Nyt on upea värkki ajaa taas, aiai!
Noh... Vikaa löytyi lopulta vanteista ja alatukivarren revenneestä puslasta. Kaikki ongelmat ovat tiessään.
Kierot vanteet jäivät rengasliikkeeseen, toivottavasti eivät päädy jälkimarkkinoille vaan kierrätykseen!...
Nyt on upea värkki ajaa taas, aiai!
Noh... Vikaa löytyi lopulta vanteista ja alatukivarren revenneestä puslasta. Kaikki ongelmat ovat tiessään.
Kierot vanteet jäivät rengasliikkeeseen, toivottavasti eivät päädy jälkimarkkinoille vaan kierrätykseen!...