2.0 TS 147 kalkattaa
Valvoja: Moderators
2.0 TS 147 kalkattaa
Vaimoke laittoi kesällä vuosimallin 2007 147:n pienillä kilometreillä ja toiveissa oli saada auto pitkäksi aikaa.
Siinä on ollut kuitenkin nyt pientä laittoa, mutta ei mitään vakavaa. Jakopään remontti teetätettiin pari kuukautta sitten merkkiliikeessä.
Nyt viikonloppuna vaimoke sitten raportoi, että alkanut kuulumaan outoa ääntä moottorista, kun ajaa tasaista nopeutta. Kävin illalla kuuntelemassa ja sieltä tosiaan kuuluu kalkatus.
Se alkaa mielestäni ~2500 kiekan kohdalla ja jatkuu jonnekin viiteen tonniin, mistä sitten muut äänet peittää sen.
Parhaiten ääni kuuluu sisälle autoon, konepellin alla sitä on vaikea paikallistaa, mutta kuuluu kyllä.
Mikähän tuosta on mennyt?
Koetin googletella ja nokka-akselin säätöyksikkö voi ilmeisesti aiheuttaa käynnistettäessä kalkatusta, mutta en löytänyt mainintaa että koko ajan.
Voiko olla venttiilikoneistoon liittyvää tai kiertokangen laakerit?
Pitää koettaa ikuistaa videolle tuota ääntä, josko se auttaisi diagnosoimaan.
Siinä on ollut kuitenkin nyt pientä laittoa, mutta ei mitään vakavaa. Jakopään remontti teetätettiin pari kuukautta sitten merkkiliikeessä.
Nyt viikonloppuna vaimoke sitten raportoi, että alkanut kuulumaan outoa ääntä moottorista, kun ajaa tasaista nopeutta. Kävin illalla kuuntelemassa ja sieltä tosiaan kuuluu kalkatus.
Se alkaa mielestäni ~2500 kiekan kohdalla ja jatkuu jonnekin viiteen tonniin, mistä sitten muut äänet peittää sen.
Parhaiten ääni kuuluu sisälle autoon, konepellin alla sitä on vaikea paikallistaa, mutta kuuluu kyllä.
Mikähän tuosta on mennyt?
Koetin googletella ja nokka-akselin säätöyksikkö voi ilmeisesti aiheuttaa käynnistettäessä kalkatusta, mutta en löytänyt mainintaa että koko ajan.
Voiko olla venttiilikoneistoon liittyvää tai kiertokangen laakerit?
Pitää koettaa ikuistaa videolle tuota ääntä, josko se auttaisi diagnosoimaan.
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: 2.0 TS 147 kalkattaa
Pahimmassa tapauksessa kiertokangenlaakeri, paremmalla tuurilla joku apulaitehihnan rullista. Ajoituksenmuunnin tekee ennemminkin dieselmäisen käyntiäänen, ja yleensä se kyllä aloittaa huomionkipeydestään ilmoittelun starttien yhteydessä, mutta vaimenee sen jälkeen. En nyt hirveästi ajelisi ja testailisi ennen selvitystä, kehnolla tuurilla apulaitehihnakin osaa mennä jakohihnan väliin.
Ehkä helpointa aloittaa ottamalla apulaitehihna irti?
Ehkä helpointa aloittaa ottamalla apulaitehihna irti?
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Re: 2.0 TS 147 kalkattaa
Ok, kiitti vinkistä.
Minäpäs aloitan tuosta.
Jos kampiakselin laakerit on mennyt, niin niitä ei varmaankaan ilman akselin koneistamista tai uuden hankkimista kannata vaihtaa?
Minäpäs aloitan tuosta.
Jos kampiakselin laakerit on mennyt, niin niitä ei varmaankaan ilman akselin koneistamista tai uuden hankkimista kannata vaihtaa?
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: 2.0 TS 147 kalkattaa
Jos laakerivaurio bongataan alkuvaiheessa niin kampiakseli voi selvitä vaurioitta, mutta jos ajamista jatkaa niin äkkiä menee kampiakselin kaulat ruvelle.
Re: 2.0 TS 147 kalkattaa
Voiko kampiakselin laakerivauriota todeta muuten kuin avaamalla koneen?
Viime viikolla kuulemma alkanut kuulumaan, eli jos olettaa, että heti huomannut, niin ei olisi vielä pitkään kalkattanut
Viime viikolla kuulemma alkanut kuulumaan, eli jos olettaa, että heti huomannut, niin ei olisi vielä pitkään kalkattanut
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: 2.0 TS 147 kalkattaa
No täytyy kyl huomata todella ajoissa. Jos kuuluu jo selkeästi sisälle niin voi olla myöhäistä.
Tuolla oma projektitopikki, jossa selvittiin poikkeuksellisesti laakerien vaihdolla. Naputus kuului vaan nokkapelti auki vieressä seisten.
Öljypohja pitää ottaa auki, muuta konstia ei oikein ole. Asiantunteva ihminen voi toki tehdä ns. poissulkevaa diagnoosia ennen tuota. Kuten juurikin apulaitehihnan irrottaminen josta mainittiin ja stetoskoopilla kuunteleminen.
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=4 ... ilit=pukit
Tuolla oma projektitopikki, jossa selvittiin poikkeuksellisesti laakerien vaihdolla. Naputus kuului vaan nokkapelti auki vieressä seisten.
Öljypohja pitää ottaa auki, muuta konstia ei oikein ole. Asiantunteva ihminen voi toki tehdä ns. poissulkevaa diagnoosia ennen tuota. Kuten juurikin apulaitehihnan irrottaminen josta mainittiin ja stetoskoopilla kuunteleminen.
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=4 ... ilit=pukit
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
Re: 2.0 TS 147 kalkattaa
Käytin apulaitehihnan irti, mutta ei auttanut ääneen.
Katalysaattoreiden kiinnikkeen pultti puuttui ja toivoin sen laittamisen auttavan, koska kiinnike oli lähellä lohkoa irrallaan. Mutta ei...
Täältä voi kuunnella ääntä:
https://docs.google.com/uc?id=0B5XTdUeX ... t=download
Katalysaattoreiden kiinnikkeen pultti puuttui ja toivoin sen laittamisen auttavan, koska kiinnike oli lähellä lohkoa irrallaan. Mutta ei...
Täältä voi kuunnella ääntä:
https://docs.google.com/uc?id=0B5XTdUeX ... t=download
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: 2.0 TS 147 kalkattaa
kone auki vaan, veivi siellä naputtaa äänen perusteella... tuskin selviää pelkkkien laakerien vaihdolla enää tuollasen äänen kanssaJuggie kirjoitti:Käytin apulaitehihnan irti, mutta ei auttanut ääneen.
Katalysaattoreiden kiinnikkeen pultti puuttui ja toivoin sen laittamisen auttavan, koska kiinnike oli lähellä lohkoa irrallaan. Mutta ei...
Täältä voi kuunnella ääntä:
https://docs.google.com/uc?id=0B5XTdUeX ... t=download
ja jos jatkaa ajoa niin tulee veivi lohkosta läpi.
been there!
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: 2.0 TS 147 kalkattaa
Jep, turhan pahaksi päässy. Hieman kritisoin tuota ääninäytettä, parempi olis ollu pelti ylhäällä moottoritilasta otettu. Tuossa mallissa olevaa ei kannata enää käynnistellä.
"puhun niin totta kuin osaan"
Re: 2.0 TS 147 kalkattaa
Ok, kiitos tiedosta, pitää jättää auto parkkiin.
Videon otin siksi sisältä, koska konetilassa tuota kalkatusta ei kuule.
Yllättävän nopeasti mennyt, jos kerran viime viikolla alkanut kuulumaan ja nyt sitä vaille että veivi kyljestä läpi. Toki mahdollista, että vaimoke ei vain ole kiinnittänyt ääneen aiemmin huomiota, koska ei se niin voimakas ole.
Videon otin siksi sisältä, koska konetilassa tuota kalkatusta ei kuule.
Yllättävän nopeasti mennyt, jos kerran viime viikolla alkanut kuulumaan ja nyt sitä vaille että veivi kyljestä läpi. Toki mahdollista, että vaimoke ei vain ole kiinnittänyt ääneen aiemmin huomiota, koska ei se niin voimakas ole.
-
- Viestit: 548
- Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
- Car(s): 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01 - Paikkakunta: Akaa/ Viiala
Re: 2.0 TS 147 kalkattaa
perskutarallaa..latasin tuon kanssa mutta eipä pysty vanha galaxyni toistamaan mp4sta.
olisi kiinnostanut onko möykkä sama kuin meidän 156 ssa..
olisi kiinnostanut onko möykkä sama kuin meidän 156 ssa..
"ei edes se nytkäys, mutta se äkkipysähdys.."
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: 2.0 TS 147 kalkattaa
Se huononee parinkin kilometrin matkalla melko pahaksi kun alun saa... Yleensähän Tessusta loppuu öljy ja sitten alkaa kolina.Juggie kirjoitti:Ok, kiitos tiedosta, pitää jättää auto parkkiin.
Videon otin siksi sisältä, koska konetilassa tuota kalkatusta ei kuule.
Yllättävän nopeasti mennyt, jos kerran viime viikolla alkanut kuulumaan ja nyt sitä vaille että veivi kyljestä läpi. Toki mahdollista, että vaimoke ei vain ole kiinnittänyt ääneen aiemmin huomiota, koska ei se niin voimakas ole.
Omassa ex-TS:ssä oli kolinan alkamisen ja täystuhon välillä n.30km. Edellinen omistaja oli käyttänyt auton paikallisella korjaamolla yläkertarempassa ja kolina alkanut melkein heti rempan jälkeen. Ajanut sitten suoraan takaisin pajalle ja kysellyt kolinan mahdollisesta syystä ja kustannusarviota korjaukselle tietty.
Liian kallista ==> auto samantien kiertoon autoliikkeeseen perisuomalaiseen tapaan... uusi ostaja päässyt koeajon + 10km kotiinpäin kunnes veivi tuli kurkistamaan. Ostin sitten konevikaisena itselle tuon TS:n Nyt se on veljellä ajossa ja pelaa hienosti vaihtokoneella.
Re: 2.0 TS 147 kalkattaa
Tuota ei siis ilmeisesti kannata alkaa korjauttamaan, vaan hommata suoraan vaihtokone?
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: 2.0 TS 147 kalkattaa
Mutuilua:
Korjata saattaa kannattaa, korjauttaa tuskin kannattaa.
Korjata saattaa kannattaa, korjauttaa tuskin kannattaa.
Re: 2.0 TS 147 kalkattaa
Ok, niin minäkin luulen.
Vien kuitenkin auton ensi maanantaina merkkiliikkeeseen kuulemaan virallisen tuomion
Vien kuitenkin auton ensi maanantaina merkkiliikkeeseen kuulemaan virallisen tuomion
Re: 2.0 TS 147 kalkattaa
Mitäpä tähän sanotte?
Vaimokkeella oli pakko päästä aamulla autolla liikenteeseen ja omanikaan ei joutanut, joten illalla tarkastin vielä alfasta paikat ja lisäsin öljyä, kun oli vain puolessa välissä. (Olisi toki voinut lisätä jo viime viikonloppuna kun kolinaa alkoi tutkimaan).
Vaimoke kuitenkin äsken ilmoitteli perille päästyään, että kolinaa ei enää kuulunut.
Jos kuitenkin mennään oletuksella, että siellä on kampiakseli vaihtokunnossa, niin onko tässä kaikki tarvittava sinne?
http://ricambi.alfisti.net/product_info ... ts_id=8073
Vaimokkeella oli pakko päästä aamulla autolla liikenteeseen ja omanikaan ei joutanut, joten illalla tarkastin vielä alfasta paikat ja lisäsin öljyä, kun oli vain puolessa välissä. (Olisi toki voinut lisätä jo viime viikonloppuna kun kolinaa alkoi tutkimaan).
Vaimoke kuitenkin äsken ilmoitteli perille päästyään, että kolinaa ei enää kuulunut.
Jos kuitenkin mennään oletuksella, että siellä on kampiakseli vaihtokunnossa, niin onko tässä kaikki tarvittava sinne?
http://ricambi.alfisti.net/product_info ... ts_id=8073
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: 2.0 TS 147 kalkattaa
Outo homma jos hiljentynyt, vaikea vaan keksiä mikä tuo alkuperäinen äänenlähde sitten oli lopulta. Laakerivamma ei hiljene enää öljyä lisäämällä ja jos puolivälissä asteikkoa oli öljyt niin ei öljyn vähyys ole tuota ääntä edes aiheuttanutJuggie kirjoitti:Mitäpä tähän sanotte?
Vaimokkeella oli pakko päästä aamulla autolla liikenteeseen ja omanikaan ei joutanut, joten illalla tarkastin vielä alfasta paikat ja lisäsin öljyä, kun oli vain puolessa välissä. (Olisi toki voinut lisätä jo viime viikonloppuna kun kolinaa alkoi tutkimaan).
Vaimoke kuitenkin äsken ilmoitteli perille päästyään, että kolinaa ei enää kuulunut.
Jos kuitenkin mennään oletuksella, että siellä on kampiakseli vaihtokunnossa, niin onko tässä kaikki tarvittava sinne?
http://ricambi.alfisti.net/product_info ... ts_id=8073
Mutta kyllä, tuolla linkin takana on kaikki tarvittava (pl. kampiakselin molempien päiden stefat, jotka itse vaihtaisin myös samalla) alakertaremonttiin.
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: 2.0 TS 147 kalkattaa
Ettei ole laakeri pyörähtänyt toiseen asentoon, ja hetken aikaa on nyt hiljaa... Tai sitten ääni tuli muualta, kuin laakerista. Kytkin tai vaihteisto?
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Re: 2.0 TS 147 kalkattaa
Itselläkin tuli mieleen, että olisiko vain pyörähtänyt hetkeksi toiseen asentoonmutt kirjoitti:Ettei ole laakeri pyörähtänyt toiseen asentoon, ja hetken aikaa on nyt hiljaa... Tai sitten ääni tuli muualta, kuin laakerista. Kytkin tai vaihteisto?
Jos vielä iltapäivällä raportoi, että ei kuulu, niin pitää käydä itselläkin kokeilemassa.
Joka tapauksessa auto menee huoltamoon maanantaina tarkastettavaksi.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 2.0 TS 147 kalkattaa
Itselläni kalkatusta kuului JTD:ssä.
Lähes kaikki oli KK-laakereiden puolella.
KK-laakerit oli kuitenkin kunnossa...
Sen sijaan parisataakilsaa meni ja juuri tehty kytkin kuoli. Naputtava ääni tuli kytkinkopan/vaihteiston päädystä, mutta ei voinut sanoa tarkkaan tuleeko lohkosta vaiko muualta. Uusiksi tehdyn kytkimen jälkeen muuten ääntä ei ole kuulunut? Kytkinkin toimii... Se, miten kytkinakselin stefa voi aiheuttaa ääntä, on täysin mysteeri meikäläiselle. Se on kuitenkin vain huulitiiviste akselin ympärillä, pulteilla paikallaan...
Painelaakeri teoriassa voisi naputtaa, jos toinen kynsistä on muljahtanut pois paikaltaan kiinnilaiton yhteydessä (on mahdollista, uskoakseni), jolloinka painelaakeri naputtaisi sen vähän, mitä se kykenee liikkumaan asetelmaan lukkiuduttuaan.
Joka tapauksessa omalla kohdalla ääni jäi loppuviimeks mysteeriksi; tässä kuitenkin video-otos josta jotain melkein selkoa ehkä joku voi saada (todnäk ei)
https://www.youtube.com/watch?v=Eqmihye ... e=youtu.be
Kierroksilla tihenevä ääni yleensä kuuluu laakereista tmv......
Lähes kaikki oli KK-laakereiden puolella.
KK-laakerit oli kuitenkin kunnossa...
Sen sijaan parisataakilsaa meni ja juuri tehty kytkin kuoli. Naputtava ääni tuli kytkinkopan/vaihteiston päädystä, mutta ei voinut sanoa tarkkaan tuleeko lohkosta vaiko muualta. Uusiksi tehdyn kytkimen jälkeen muuten ääntä ei ole kuulunut? Kytkinkin toimii... Se, miten kytkinakselin stefa voi aiheuttaa ääntä, on täysin mysteeri meikäläiselle. Se on kuitenkin vain huulitiiviste akselin ympärillä, pulteilla paikallaan...
Painelaakeri teoriassa voisi naputtaa, jos toinen kynsistä on muljahtanut pois paikaltaan kiinnilaiton yhteydessä (on mahdollista, uskoakseni), jolloinka painelaakeri naputtaisi sen vähän, mitä se kykenee liikkumaan asetelmaan lukkiuduttuaan.
Joka tapauksessa omalla kohdalla ääni jäi loppuviimeks mysteeriksi; tässä kuitenkin video-otos josta jotain melkein selkoa ehkä joku voi saada (todnäk ei)
https://www.youtube.com/watch?v=Eqmihye ... e=youtu.be
Kierroksilla tihenevä ääni yleensä kuuluu laakereista tmv......
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: 2.0 TS 147 kalkattaa
Muistui yhden tutun 147 kolina mieleen. Alkoi myös kalkattamaan ja epäiltiin laakerivikaa ja sama diagnoosi korjaamolla. Kuitenkaan korjaamolla ei aletu avaamaan vaan eräs tuttu otti alakerran auki, eikä mitään löytynyt. Seuraavaksi tulpat irti ja syyksi paljastui katkennut tulppa, joka aiheutti äänen. Kantta ei avattu, mutta kurkattiin tulpanreiästä sisään, eikä pahempaa jälkeä muistaakseni löytynyt. Ajossa kait edelleen, auto oli aikoinaan Tampereella.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 2.0 TS 147 kalkattaa
Tosiaan olinkin unohtanut katkeavat tulpat. Jos siellä on Boschin tulpat, ne on jo poikki tai ne on katkeamassa. Ainakin todennäköisesti. Tai vähintäänkin riski on huomattava..
-
- Viestit: 844
- Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
- Car(s): Alfa 75 & 164 + Transit ja Citroën C5
- Paikkakunta: Hollola
Re: 2.0 TS 147 kalkattaa
Tuli mieleen tuosta kun mainitsit, että katalysaattorin kiinnityspultti puuttu, että sopivasti vuotava pakosarjan tiiviste voi pitää naputtavaa ääntä.
Duunikaverilla volvossa "viallinen" venttiilin hydraulinen paininkuppi oli vuotava pakosarja. Naputtava ääni loppui aina, kun auto vähän lämpesi.
Tuskin tuosta kyse, mutta tulipahan heitettyä
Duunikaverilla volvossa "viallinen" venttiilin hydraulinen paininkuppi oli vuotava pakosarja. Naputtava ääni loppui aina, kun auto vähän lämpesi.
Tuskin tuosta kyse, mutta tulipahan heitettyä
Re: 2.0 TS 147 kalkattaa
Hyviä tietoja.
Käytin pakoputken irti kuukausi sitten, kun piti vaihdekeppiasetelma vaihtaa. Olisiko kammennut jostain kohtaa tiivistettä rikki...
Tulppien vaihto on ollut myös mielessä, mitään tietoa ei ole mitkä siellä nyt on ja milloin vaihdettu.
Itse en ole vielä käynyt kuuntelemassa, että kuuluuko ääntä, mutta vakituinen kuski raportoi että paluu matkalla lyhyitä hetkiä saattoi ääni vielä kuulua
Käytin pakoputken irti kuukausi sitten, kun piti vaihdekeppiasetelma vaihtaa. Olisiko kammennut jostain kohtaa tiivistettä rikki...
Tulppien vaihto on ollut myös mielessä, mitään tietoa ei ole mitkä siellä nyt on ja milloin vaihdettu.
Itse en ole vielä käynyt kuuntelemassa, että kuuluuko ääntä, mutta vakituinen kuski raportoi että paluu matkalla lyhyitä hetkiä saattoi ääni vielä kuulua
- gtvaj
- Viestit: 1320
- Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
- Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
- Paikkakunta: Kangasala
Re: 2.0 TS 147 kalkattaa
Yksi keikka ollut kun tasapainoakselin kiristin oli juurikin semmoisessa kireydessä että lämpöisenä kiristimen viisrari hakkas loppu kohtaa. Ääni oli infernaalinen, luulin että kone on morjes.
mutta ei, pitkään meni kunnes löysin ja tajusin mikä äänen tekee. Aika sattumaahan se on jos kireys sattuu osumaan juuri niin että värinä hakkuuttaa viisaria toppariin.
jos ei mennyt sanoista perille koitan selittää kuvilla, mutta ääni oli juuri kuin laakeri vika
mutta ei, pitkään meni kunnes löysin ja tajusin mikä äänen tekee. Aika sattumaahan se on jos kireys sattuu osumaan juuri niin että värinä hakkuuttaa viisaria toppariin.
jos ei mennyt sanoista perille koitan selittää kuvilla, mutta ääni oli juuri kuin laakeri vika
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 2.0 TS 147 kalkattaa
Eipä toisaalta olisi eka jakopää, jossa mennyt jotain vihkoon... Mulle twin sparkkiin ehdotti marmori, ettei tasapainohihnaa kiristimineen kannata joka kerta vaihtaa - mikä on ihan jaskaa.
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: 2.0 TS 147 kalkattaa
Joo kyllä tessu voi pitää ihan kaameaa ja kiertokangen laakerilta kuulostavaa ääntä juurikin kuvaamassasi tilanteessa. Kokemusta on. Joutaa pois koko tasapainoakselin hihna.gtvaj kirjoitti:Yksi keikka ollut kun tasapainoakselin kiristin oli juurikin semmoisessa kireydessä että lämpöisenä kiristimen viisrari hakkas loppu kohtaa. Ääni oli infernaalinen, luulin että kone on morjes.
mutta ei, pitkään meni kunnes löysin ja tajusin mikä äänen tekee. Aika sattumaahan se on jos kireys sattuu osumaan juuri niin että värinä hakkuuttaa viisaria toppariin.
jos ei mennyt sanoista perille koitan selittää kuvilla, mutta ääni oli juuri kuin laakeri vika
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
Re: 2.0 TS 147 kalkattaa
Eipä siellä mitään varmaa saanut selville.
Minun tuurilla ääntä ei kuulunut, kun vein auton huoltamoon. Aamulla ääni kyllä kuului.
Laakerivikaan viittaavaa eivät siis löytäneet, tulpat kehottivat kuitenkin vaihtamaan
Minun tuurilla ääntä ei kuulunut, kun vein auton huoltamoon. Aamulla ääni kyllä kuului.
Laakerivikaan viittaavaa eivät siis löytäneet, tulpat kehottivat kuitenkin vaihtamaan
Re: 2.0 TS 147 kalkattaa
Suosittelen kyllä silti avaamaan sen öljypohjan ni saa ainakin varmuuden asiaan. Itselläni oli mennyt JTS:ssä kiertokangen laakeri ja selvisin kummiskin pelkillä liuskojen vaihdolla, vaikka kolina oli jo todella paha. Operaatio ei ole jollekin vähääkään tekniikasta ymmärtävälle todellakaan mikään vaikea rasti. Pitkät Torx/Ribe-hylsyt joutuu tosin hommaamaan, mutta eipä ne pahoissa hinnoissa silti ole. Mikrometriä tarvitset myös, että saat mitattua akselin laakerikaulat etteivät ole kuluneet soikeaksi. Omaani sain muistaakseni kaikki osat öljyineen yms. reilulla sadalla eurolla ja aikaa meni kaikenkaikkiaan n. 8 tuntia pukkien päällä tehtynä. Tälläkin foorumilla taitaa olla ohjeet linkitettynä missä näkyy kiristysmomentit ja muut tarpeelliset neuvot.
Re: 2.0 TS 147 kalkattaa
Voit olla oikeassa, sen verran makoilin jo auton alla, että öljypohjan pois ottaminen ei ainakaam ole tekemätön paikka.a-m kirjoitti:Suosittelen kyllä silti avaamaan sen öljypohjan ni saa ainakin varmuuden asiaan. Itselläni oli mennyt JTS:ssä kiertokangen laakeri ja selvisin kummiskin pelkillä liuskojen vaihdolla, vaikka kolina oli jo todella paha. Operaatio ei ole jollekin vähääkään tekniikasta ymmärtävälle todellakaan mikään vaikea rasti. Pitkät Torx/Ribe-hylsyt joutuu tosin hommaamaan, mutta eipä ne pahoissa hinnoissa silti ole. Mikrometriä tarvitset myös, että saat mitattua akselin laakerikaulat etteivät ole kuluneet soikeaksi. Omaani sain muistaakseni kaikki osat öljyineen yms. reilulla sadalla eurolla ja aikaa meni kaikenkaikkiaan n. 8 tuntia pukkien päällä tehtynä. Tälläkin foorumilla taitaa olla ohjeet linkitettynä missä näkyy kiristysmomentit ja muut tarpeelliset neuvot.
Ne laakerit voi siis vaihtaa ottamatta akselia pois paikaltaan?
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: 2.0 TS 147 kalkattaa
Aika pätevää toimintaa jos 8 tuntiin kaiken tekee. kumminkin kai tässäkin pakosarja/putki irroitettava ja öljypohjasta on uloke vetarin kannattimeen joka ahistaa?
Joo kiertokangen laakerit pystyy vaihtamaan helpostikin, runkolaakerien kanssa on vähän enempi säätämistä. Öljypohja on vaan vähän työläämpi irrottaa ja asentaa kuin peruspuntossa. Pitää olla lehmän hermot.
Joo kiertokangen laakerit pystyy vaihtamaan helpostikin, runkolaakerien kanssa on vähän enempi säätämistä. Öljypohja on vaan vähän työläämpi irrottaa ja asentaa kuin peruspuntossa. Pitää olla lehmän hermot.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: 2.0 TS 147 kalkattaa
Saattoi ollla liian hätäinen tuomio, ehkä. Alkavakin laakerivaurio, siis sellainen jossa kaulat on vielä säästyneet, pitäisi kuulua pelti ylhäälläkin ja muutenkin. Varsinkin kun hakee sopivan kierroslukualueen. Kuuntelin tuota ääninäytettä vielä ja niinkuin olisi kohtuu selväkin vuotoääni seassa. Siis onko nyt "monivamma" jolloin laakerikalkatus hukkuu pakovuotoon vai pelkkä pakovuoto. Käyttiväthän pajalla nostimella ja kuuntelua altapäin?
"puhun niin totta kuin osaan"
Re: 2.0 TS 147 kalkattaa
No siihen se suurin aika menikin. Ja jos alat irrottaa öljypohjaa, niin muista lukea uutta tiivistemönjää laittaessa ns. nahkoittumisaika kunnolla. Helposti käy niin, että vedetään suoraan lopulliseen tiukkuuteen kun tiivisteaine on vielä "juoksevaa" ja sisäpuolelle purskahdellut tiivisteaine löytyykin sitten tukkiutuneesta öljysihdistä.sämpy kirjoitti:Aika pätevää toimintaa jos 8 tuntiin kaiken tekee. kumminkin kai tässäkin pakosarja/putki irroitettava ja öljypohjasta on uloke vetarin kannattimeen joka ahistaa?
Joo kiertokangen laakerit pystyy vaihtamaan helpostikin, runkolaakerien kanssa on vähän enempi säätämistä. Öljypohja on vaan vähän työläämpi irrottaa ja asentaa kuin peruspuntossa. Pitää olla lehmän hermot.
Re: 2.0 TS 147 kalkattaa
Hyviä vinkkejä täällä, kiitos niistä!
Mistä niitä laakereita osaisi katsella edukkaaseen hintaan?
Mistä niitä laakereita osaisi katsella edukkaaseen hintaan?
Re: 2.0 TS 147 kalkattaa
Tuossa ainakin yksi. http://www.alfatune.fi/naytatuote/Kiert ... it/1412/35Juggie kirjoitti:Hyviä vinkkejä täällä, kiitos niistä!
Mistä niitä laakereita osaisi katsella edukkaaseen hintaan?
Re: 2.0 TS 147 kalkattaa
Kampiakselin laakeriluskat saa helposti irti, kun ottaa laakeripukin irti ja pistää sopivan ohuella kannalla olevan huopanaulan öljyreikään ja kääntää akselia oikeaan suuntaan, niin liuska tulee kiltisti pihalle.
Re: 2.0 TS 147 kalkattaa
Eli onko tuossa tästä nro 4.a-m kirjoitti:Tuossa ainakin yksi. http://www.alfatune.fi/naytatuote/Kiert ... it/1412/35Juggie kirjoitti:Hyviä vinkkejä täällä, kiitos niistä!
Mistä niitä laakereita osaisi katsella edukkaaseen hintaan?
http://eper.fiatforum.com/cgi-bin/narea ... 1010301001
Vai tästä nro 6.
http://eper.fiatforum.com/cgi-bin/narea ... 1010501001
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 2.0 TS 147 kalkattaa
Sitten noissa on vielä useampi koko (värikoodattu tai numerokoodattu) ja vaikka ja mitä...
Re: 2.0 TS 147 kalkattaa
Joo. Helpoiten saa kun ottaa vanhat pois ja niiden perusteella tilaa uudet. Siis jos kampiakselia ei tarvitse koneistaa.
Re: 2.0 TS 147 kalkattaa
Niin siis kummat tuossa a-m:n laittamassa linkissä oli, vai oliko siinä kummatkin (4. ja 6. minun linkeistä)?
Re: 2.0 TS 147 kalkattaa
Jakke kirjoitti:Joo kyllä tessu voi pitää ihan kaameaa ja kiertokangen laakerilta kuulostavaa ääntä juurikin kuvaamassasi tilanteessa. Kokemusta on. Joutaa pois koko tasapainoakselin hihna.gtvaj kirjoitti:Yksi keikka ollut kun tasapainoakselin kiristin oli juurikin semmoisessa kireydessä että lämpöisenä kiristimen viisrari hakkas loppu kohtaa. Ääni oli infernaalinen, luulin että kone on morjes.
mutta ei, pitkään meni kunnes löysin ja tajusin mikä äänen tekee. Aika sattumaahan se on jos kireys sattuu osumaan juuri niin että värinä hakkuuttaa viisaria toppariin.
jos ei mennyt sanoista perille koitan selittää kuvilla, mutta ääni oli juuri kuin laakeri vika
Joko tätä on kokeiltu käyttää ilman tasapainoakselin hihnaa?
VMP
Re: 2.0 TS 147 kalkattaa
Ei ole. Saako sitä otettua pois ilman jakopäänhihnan irrottamista?mattijus kirjoitti:Jakke kirjoitti:Joo kyllä tessu voi pitää ihan kaameaa ja kiertokangen laakerilta kuulostavaa ääntä juurikin kuvaamassasi tilanteessa. Kokemusta on. Joutaa pois koko tasapainoakselin hihna.gtvaj kirjoitti:Yksi keikka ollut kun tasapainoakselin kiristin oli juurikin semmoisessa kireydessä että lämpöisenä kiristimen viisrari hakkas loppu kohtaa. Ääni oli infernaalinen, luulin että kone on morjes.
mutta ei, pitkään meni kunnes löysin ja tajusin mikä äänen tekee. Aika sattumaahan se on jos kireys sattuu osumaan juuri niin että värinä hakkuuttaa viisaria toppariin.
jos ei mennyt sanoista perille koitan selittää kuvilla, mutta ääni oli juuri kuin laakeri vika
Joko tätä on kokeiltu käyttää ilman tasapainoakselin hihnaa?
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: 2.0 TS 147 kalkattaa
Saa irti, on jakopään ulkopuolella, mutta toki saman kotelon sisällä.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: 2.0 TS 147 kalkattaa
Ja helpoiten lähtee puukolla.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: 2.0 TS 147 kalkattaa
Koppa auki ja sivuleikkureilla tasapainoakseleiden hihna poikki ja pois. Isoin homma kokeilussa on jakopään muovikotelon avaaminen muutamalla kuusiokoloruuvilla. Aikaa menee 15 min. Kannattaa kokeilla. Itse olin kerran 99%:n varma laakeriviasta, kunnes poistin kyseisen hihnan. Värinät ei lisäänny käytännössä yhtään ja persdyno saattaa antaa jopa hieman lisää kierrosherkkyyttä (ja lisäks 0,25hv)
Viimeksi muokannut Jakke, 16 Loka 2015, 08:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: 2.0 TS 147 kalkattaa
vai tarkoititko tasapainoakseleiden hihnaa?Jakke kirjoitti:Koppa auki ja sivuleikkureilla apulaitehihna poikki ja pois. Isoin homma kokeilussa on jakopään muovikotelon avaaminen muutamalla kuusiokoloruuvilla. Aikaa menee 15 min. Kannattaa kokeilla. Itse olin kerran 99%:n varma laakeriviasta, kunnes poistin kyseisen hihnan. Värinät ei lisäänny käytännössä yhtään ja persdyno saattaa antaa jopa hieman lisää kierrosherkkyyttä (ja lisäks 0,25hv)
Kyllä tuo kokeilla kannattaa ainakin jos tuo osaa kerran laakerivian kaltaisen äänen antaa. Tuntuu kyllä oudolta
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: 2.0 TS 147 kalkattaa
Joo, sorry. Editoin viestinialfa 156 v6 kirjoitti:vai tarkoititko tasapainoakseleiden hihnaa?Jakke kirjoitti:Koppa auki ja sivuleikkureilla apulaitehihna poikki ja pois. Isoin homma kokeilussa on jakopään muovikotelon avaaminen muutamalla kuusiokoloruuvilla. Aikaa menee 15 min. Kannattaa kokeilla. Itse olin kerran 99%:n varma laakeriviasta, kunnes poistin kyseisen hihnan. Värinät ei lisäänny käytännössä yhtään ja persdyno saattaa antaa jopa hieman lisää kierrosherkkyyttä (ja lisäks 0,25hv)
Kyllä tuo kokeilla kannattaa ainakin jos tuo osaa kerran laakerivian kaltaisen äänen antaa. Tuntuu kyllä oudolta
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
Re: 2.0 TS 147 kalkattaa
Tuon voi päätellä ihan tasapainoakselien hihna paikallaankin.
Jos äänen taajuus menee samaan tahtiin hihnan tekstien kanssa (tässähän oli suht. tuore hihna?), voi olettaa tässä olevan ongelman.
Jos äänen taajuus menee samaan tahtiin hihnan tekstien kanssa (tässähän oli suht. tuore hihna?), voi olettaa tässä olevan ongelman.
VMP
Re: 2.0 TS 147 kalkattaa
Tosi hyvä vinkki!mattijus kirjoitti:Tuon voi päätellä ihan tasapainoakselien hihna paikallaankin.
Jos äänen taajuus menee samaan tahtiin hihnan tekstien kanssa (tässähän oli suht. tuore hihna?), voi olettaa tässä olevan ongelman.
Juu ihan vasta vaihdettu hihna
Re: 2.0 TS 147 kalkattaa
Kuutoset.Juggie kirjoitti:Niin siis kummat tuossa a-m:n laittamassa linkissä oli, vai oliko siinä kummatkin (4. ja 6. minun linkeistä)?