Jakohihna 156 2.5 V6
Valvoja: Moderators
- Macela
- Viestit: 2365
- Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
- Car(s): .
166 2.5 V6 -01
156 2.5 V6 -99 - Paikkakunta: Pori
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
Kumman kanssa tässä pitää olla nyt tarkempi, kilometrien vai vuosien?
Tällä hetkellä
2 vuotta 7kk ja 25tkm, heinäkuussa tulee kuitenkin 3v täyteen ja kilometrit tuskin ylittää 30tkm, uskaltaa siis vie ajella ainakin tämän vuoden loppuun tolla setillä?
Tällä hetkellä
2 vuotta 7kk ja 25tkm, heinäkuussa tulee kuitenkin 3v täyteen ja kilometrit tuskin ylittää 30tkm, uskaltaa siis vie ajella ainakin tämän vuoden loppuun tolla setillä?
Noni
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
^Herra yksin tietää...
Jos olis oma, niin tarkistaisin silmämääräisesti hihnan kunnon kolmen vuoden kohdalla ja kiristimen viisarin.
Jos olis oma, niin tarkistaisin silmämääräisesti hihnan kunnon kolmen vuoden kohdalla ja kiristimen viisarin.
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
Jos rullat ja kiristin on vaihdettu viimeks, ni kyllä se vuoden loppuun kestää. Tsekkaa välillä tosiaan se kiristimen viisari ja ettei hihna ole alkanut syömään itseään kapeammaksi suojia vasten. Sen se tekee kun joku rullien/kiristimen laakereista alkaa antautua. Mulla on parissa omassa (gta+pikkubusso) ollut hihna jo 3-5mm uutta kapeampi, siinä kohtaa köyhällä loppui rohkeus koittaa vieläkö kestää kauan
- Macela
- Viestit: 2365
- Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
- Car(s): .
166 2.5 V6 -01
156 2.5 V6 -99 - Paikkakunta: Pori
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
On vaihdettu juu, pitää siis tsiigailla miltä vaikuttaa nyt ja miltä myöhemmin.
Noni
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
Tuoreen hankinnan (156v6 -97) jakohihnan kuntoa aloin tuossa tutkimaan ja ihan aiheellista olikin:
-kiristimen jännitys nollassa
-ylempi rulla asennettu väärin päin ja sitä voi pyöritellä käsin (ks. video)
-auto on oikeesti ajettu noille sijoilleen
https://vimeo.com/121400039
Mietin vaan että miten busson jakopään ylipäätään saa rikki jos se tämänkin kestää?
(huoltokirjaa tässä ei ollut, eli ei tietoa milloin hihna viimeks vaihdettu)
-kiristimen jännitys nollassa
-ylempi rulla asennettu väärin päin ja sitä voi pyöritellä käsin (ks. video)
-auto on oikeesti ajettu noille sijoilleen
https://vimeo.com/121400039
Mietin vaan että miten busson jakopään ylipäätään saa rikki jos se tämänkin kestää?
(huoltokirjaa tässä ei ollut, eli ei tietoa milloin hihna viimeks vaihdettu)
Viimeksi muokannut toolman, 06 Maalis 2015, 06:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 2453
- Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
- Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0 - Paikkakunta: Keuruu
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
Hyvä kun ei porsinut. Luulis että kierroksia ottaessa olisi hihna hypännyt. On ne kestäviä..
Abarth 500 Esseesse
-
- Viestit: 556
- Liittynyt: 14 Marras 2008, 22:17
- Car(s): Alfa romeo 159 2.0 jtdm -10. Alfa romeo 164 2.0 -93, + Audi 100 2.2 turbo Quattro, Volvo 144s -68
- Paikkakunta: Joutseno
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
Kevät lähestyy ja pitäis tolle jakopäälle varmaan tehdä jotain. Kertaalleen hihna pompannut ja vaihdettu vain kansi (kiristin kannen mukana) ja hihna ja 800km. Vai ajaisko tai riittäiskö kiristimen tiukkuuden varmistus. Mieles kävi myös jos vaihtais pelkän kiristimen ja tekis lisää testinki ajoa.
- banditbusa
- Viestit: 805
- Liittynyt: 13 Touko 2013, 08:53
- Car(s): Alfa Romeo 159 2.2 JTS
Alfa Romeo 156 2,5 24v Q-system
Alfa Romeo 156 2.0 TS SW
ex-Alfa Romeo 156 1,8 ts - Paikkakunta: Jämsänkoski
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
Lueskelin uteliasuuttani tätä kyseistä viesti ketjua,tai välillä näytti aikas taistelulta et hihnan vaihto paloilla vai ilman.
Ihan vain sellainen tuli mieleen, et ostetut palatkaan ei välttämättä ole oikein koneistettu kuten kuvasta näkyy.Tässä oli toinen pala päin persettä jossain voi vaikka olla molemmat palat virheelliset.Nämä on mun palat 1.8/2.0 ts koneeseen,jotka oli m.sa:lla lainassa .
Ihan vain sellainen tuli mieleen, et ostetut palatkaan ei välttämättä ole oikein koneistettu kuten kuvasta näkyy.Tässä oli toinen pala päin persettä jossain voi vaikka olla molemmat palat virheelliset.Nämä on mun palat 1.8/2.0 ts koneeseen,jotka oli m.sa:lla lainassa .
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
noit palat on mittavälineitä, ei niissä pitäisi epätarkkuuta olla yhtään. Siis valmistustoleranssit on pienet ja tarkistetut.
- banditbusa
- Viestit: 805
- Liittynyt: 13 Touko 2013, 08:53
- Car(s): Alfa Romeo 159 2.2 JTS
Alfa Romeo 156 2,5 24v Q-system
Alfa Romeo 156 2.0 TS SW
ex-Alfa Romeo 156 1,8 ts - Paikkakunta: Jämsänkoski
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
No ei pitäis ollakkaan epätarkkuutta,mutta toisessa on ja reilusti.Tässä on kyllä tarkastukset jätetty tekemättä.stoichiometric kirjoitti:noit palat on mittavälineitä, ei niissä pitäisi epätarkkuuta olla yhtään. Siis valmistustoleranssit on pienet ja tarkistetut.
- miaksu
- Viestit: 316
- Liittynyt: 03 Elo 2014, 12:12
- Car(s): ex: 156 2.0 TS -99
156 1.8 TS -02 - Paikkakunta: Jämsä
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
Joo ja kun niitä oikee tarkkaa katso niin huomashan siinä toisessa pienen eron et ei ollu passeli..
banditbusa kirjoitti:Lueskelin uteliasuuttani tätä kyseistä viesti ketjua,tai välillä näytti aikas taistelulta et hihnan vaihto paloilla vai ilman.
Ihan vain sellainen tuli mieleen, et ostetut palatkaan ei välttämättä ole oikein koneistettu kuten kuvasta näkyy.Tässä oli toinen pala päin persettä jossain voi vaikka olla molemmat palat virheelliset.Nämä on mun palat 1.8/2.0 ts koneeseen,jotka oli m.sa:lla lainassa .
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
Jakohihnan vaihto vaan halpenee.
Salon Autosähkössä ilmoitettiin 2.5 V6:n jakohihnan vaihtoajaksi 3,5tuntia, kolme vuotta sitten tekivät työn 5 tunnissa.
Osat heiltä 330€(sis. apulaitehihna) ja työ 210€, melko edullista.
AutoFilarolta yritin osia ensin tilata (320€), tilaus otettiin vastaan ja viikon päästä soitin kun pakettia ei kuulunut. Soitin Heikalle, ei oikein tiennyt missä tilaus on ja lupasi soittaa hetken päästä uudelleen. Ei soittanut koko päivänä, jolloin ilmoitin että perun tilauksen. Onko siellä jotain ongelmia?
Salon Autosähkössä ilmoitettiin 2.5 V6:n jakohihnan vaihtoajaksi 3,5tuntia, kolme vuotta sitten tekivät työn 5 tunnissa.
Osat heiltä 330€(sis. apulaitehihna) ja työ 210€, melko edullista.
AutoFilarolta yritin osia ensin tilata (320€), tilaus otettiin vastaan ja viikon päästä soitin kun pakettia ei kuulunut. Soitin Heikalle, ei oikein tiennyt missä tilaus on ja lupasi soittaa hetken päästä uudelleen. Ei soittanut koko päivänä, jolloin ilmoitin että perun tilauksen. Onko siellä jotain ongelmia?
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
^
Mahtaakohan tuo edullinen hinta sisältää lukkopaloja lainkaan... Kuulostaa vähän siltä, että "ohitetaan" turhuudet pois. Eli tussimerkeillä mentäis? En tiä.
Tietty jos hommalle takuu tulee niin eihän se ole vaiva eikä mikään, mutta tappelu on aina ankiata... Ja jos erikseen hankit osat ni eikös silloin vastuukin ole sulla, eikä tekijälafkalla (koska voivat sanoa, että osavika...)
Mahtaakohan tuo edullinen hinta sisältää lukkopaloja lainkaan... Kuulostaa vähän siltä, että "ohitetaan" turhuudet pois. Eli tussimerkeillä mentäis? En tiä.
Tietty jos hommalle takuu tulee niin eihän se ole vaiva eikä mikään, mutta tappelu on aina ankiata... Ja jos erikseen hankit osat ni eikös silloin vastuukin ole sulla, eikä tekijälafkalla (koska voivat sanoa, että osavika...)
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
Siis osat ostin myös heiltä, kuten aiemmin kirjoitin.
Ei käytä mitään lukkopaloja vaan lukitsee jakopäästä. Näin teki jo kolme vuotta sitten ja hyvin on busso toiminut tämän ajan.
Ei käytä mitään lukkopaloja vaan lukitsee jakopäästä. Näin teki jo kolme vuotta sitten ja hyvin on busso toiminut tämän ajan.
-
- Viestit: 568
- Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
Ilman lukkopaloja ja heittokelloa hihnanvaihto veekutoseen on kyllä suorastaan kusetusta. Jos jako oli vähän pielessä ennen vaihtoa niin se on sitä myös tollasen oikopolkuja käyttävän hihnanvaihdon jälkeenkin. Luulis et jos jakopää otetaan levälleen niin se kasattas viimesen päälle takas. En ymmärrä enkä hyväksy tollasta kepulimeininkii varsinkaan työkseen noita tekeviltä. Luulis olevan edes pientä ammattiylpeyttä ja halua tehdä priimaa jälkeä.
Entäpä jos tuohon puljuun veisi Alfan hihnan katkeamisen jälkeen, ilman hihnaa ja sanois että laittakaas hihna paikoilleen ja jako kohdalleen?
Entäpä jos tuohon puljuun veisi Alfan hihnan katkeamisen jälkeen, ilman hihnaa ja sanois että laittakaas hihna paikoilleen ja jako kohdalleen?
Viimeksi muokannut Desmoquattromaschio, 22 Loka 2015, 10:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 568
- Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
Mistäs päättelit, että pala on virheellinen eikä jako pielessä? Sehän jää just tollee lonkolleen jos nokka-akseli ei oo täsmälleen oikeassa asennossa.banditbusa kirjoitti:Ihan vain sellainen tuli mieleen, et ostetut palatkaan ei välttämättä ole oikein koneistettu kuten kuvasta näkyy.Tässä oli toinen pala päin persettä
-
- Viestit: 1472
- Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
- Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet
Nykyiset Giulietta MA+TCT ja Linea T-Jet - Paikkakunta: 16900 ja syvällä.
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
No mitä ne lukitsee ja mihin kun ei voi olla varma onko akseli siellä päinkään? Jos nokka on ollut väärässä asennossa, sen oikeaan asentoon saaminen tällaisella lottohuollolla on epätodennäköisempää kuin seitsemän oikein lauantaina.jmi kirjoitti:Siis osat ostin myös heiltä, kuten aiemmin kirjoitin.
Ei käytä mitään lukkopaloja vaan lukitsee jakopäästä. Näin teki jo kolme vuotta sitten ja hyvin on busso toiminut tämän ajan.
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
Eihän tuossa ole edes hihna paikoillaan, jää juuri noin kun pala ei ole kunnollinen. Itsellä betan-lukkopalat pakopuolen pala samanlainen, mutta laittamalla rakotulkin väliin niin, että nokka on keskellä jako menee kohdilleen.
-
- Viestit: 568
- Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
No hyvä, että tuli firman nimi esiin. Tietää ainakin mihin ei missään nimessä pidä viedä. Toi on vähä niiku ne alle 6 euron pitsat
-
- Viestit: 568
- Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
Mitä ihmettä?? Kuvastahan näkyy kilometrin päähän, että nokkaa pitäisi kääntää myötäpäivään, ei ole lähellekään tuon palan hahlon keskipisteen kohdalla!VMTD kirjoitti:Eihän tuossa ole edes hihna paikoillaan, jää juuri noin kun pala ei ole kunnollinen.
Viimeksi muokannut Desmoquattromaschio, 22 Loka 2015, 11:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
Ainut huolto mitä vuosien aikana on tehty korjaamolla on vain ja ainoastaan jakohihnan vaihto. Muut huollot olen pystynyt itse tekemään. Voiko se olla kusetusta jos homma toimii ja katsoivat vielä koneelta ohjeajaksi 3,5, itse katsoin aikanaan autodatasta 5 tuntia?Desmoquattromaschio kirjoitti:Ilman lukkopaloja ja heittokelloa hihnanvaihto veekutoseen on kyllä suorastaan kusetusta. Jos jako oli vähän pielessä ennen vaihtoa niin se on sitä myös tollasen oikopolkuja käyttävän hihnanvaihdon jälkeenkin. Luulis et jos jakopää otetaan levälleen niin se kasattas viimesen päälle takas. En ymmärrä enkä hyväksy tollasta kepulimeininkii varsinkaan työkseen noita tekeviltä. Luulis olevan edes pientä ammattiylpeyttä ja halua tehdä priimaa jälkeä.
Entäpä jos tuohon puljuun veisi Alfan hihnan katkeamisen jälkeen, ilman hihnaa ja sanois että laittakaas hihna paikoilleen ja jako kohdalleen?
Vienkö muualle ja maksan 500€ enemmän ja en silti tiedä onko tehty lukkopaloilla?
Ei Alfan lukkopaloja varmaan ole muissa kuin merkkikorjaamoissa.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
On niitä siellä täällä.
Esim käsitykseni mukaan Milano/Filaro tekee AINA lukkopaloilla, näin ne ainakin aikasemmin on mainostanut. Kuten myös Nokian Autotalot ja Team F40, sikäli kun mainosmiesten puhe ei ole ihan kusetusta ollut... Eikä hintakaan ihan järjettömällä tasolla, ainakaan TS:ään.
Tuo aika vaan hämää, kun on sitä mitä TS:ään laskutetaan ja kuulemma V6 on "hieman" vaikeampi..... Mene ja tiedä, minen tiedä.
Sitä vaan mietin, että kun niitä nokkapyöriä "oikein" tehdessä pitäs vähän löysätä jollonka niiden lukitseminen on tasan täysin yhtä tyhjän kanssa.
Tietty jos ne oikeasti onkin käyttäneet lukkopaloja, mutta selittävät pyörien lukitsemisella tms. niin sittehän siinä ei mitään ole outoa. Paitsi halpa hinta ja nopea aika
Esim käsitykseni mukaan Milano/Filaro tekee AINA lukkopaloilla, näin ne ainakin aikasemmin on mainostanut. Kuten myös Nokian Autotalot ja Team F40, sikäli kun mainosmiesten puhe ei ole ihan kusetusta ollut... Eikä hintakaan ihan järjettömällä tasolla, ainakaan TS:ään.
Tuo aika vaan hämää, kun on sitä mitä TS:ään laskutetaan ja kuulemma V6 on "hieman" vaikeampi..... Mene ja tiedä, minen tiedä.
Sitä vaan mietin, että kun niitä nokkapyöriä "oikein" tehdessä pitäs vähän löysätä jollonka niiden lukitseminen on tasan täysin yhtä tyhjän kanssa.
Tietty jos ne oikeasti onkin käyttäneet lukkopaloja, mutta selittävät pyörien lukitsemisella tms. niin sittehän siinä ei mitään ole outoa. Paitsi halpa hinta ja nopea aika
-
- Viestit: 568
- Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
Jos jako oli vanhalla hihnalla huoltoon vietäessä tismalleen kohdallaan, niin vaihto onnistuu tussimerkeillä tai muulla keinoin ilman lukkopaloja ja heittokelloa joten kuten. Siis JOS OLI. Mikä tuossa asiassa on niin vaikea ymmärtää? Ei toi oo mitään rakettitekniikkaa tai korkeampaa tiedettä vaan ihan perinteistä mekaniikkaa.
On niitä lukkopaloja muillakin kuin merkkikorjaamoilla, esimerkiksi minulla. Maksoi jopa noin viiskymppii setti englannin ebaystä.
Aquaticalle, veekutoseen on vaikeampi homma tilanvähyyden vuoksi sekä purkamista ja kasaamista on lähes tuplaten verrattuna TS:ään.
On niitä lukkopaloja muillakin kuin merkkikorjaamoilla, esimerkiksi minulla. Maksoi jopa noin viiskymppii setti englannin ebaystä.
Aquaticalle, veekutoseen on vaikeampi homma tilanvähyyden vuoksi sekä purkamista ja kasaamista on lähes tuplaten verrattuna TS:ään.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
^
Joo, tiedän et enempi on hommaa. Siksi ihmettelenkin, että samaa tasoa laskutetaan kuin TS:stä. TS:ään koko hoito osineen ~450euroa, joista osta ~150eur tai siihen suuntaan...
Joo, tiedän et enempi on hommaa. Siksi ihmettelenkin, että samaa tasoa laskutetaan kuin TS:stä. TS:ään koko hoito osineen ~450euroa, joista osta ~150eur tai siihen suuntaan...
-
- Viestit: 568
- Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
Jos työn hinta veroineen on pari sataa euroa niin imusarjaa ja venakoppia ei todellakaan ole otettu auki vaan ainoastaan apulaitehihna pois, jakohihnan suojakopat auki, kampparin apulaitehihnapyörä irti, kiristin löysälle, jakohihna pois ja uudet roippeet paikoilleen ja koppa kiinni = kusetusta.
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
Jos auto toimii normaalisti niin eikö silloin myös jako ole kohdallaan vai täytyykö sitä vielä erikseen epäillä?
Venakoppia ei ole avattu, koska sanoivat että pystyy tekemään muutenkin.
Minua kusetettiin sitten jo kolme vuotta sitten, vaikka auto on kuitenkin toiminut hyvin.
Venakoppia ei ole avattu, koska sanoivat että pystyy tekemään muutenkin.
Minua kusetettiin sitten jo kolme vuotta sitten, vaikka auto on kuitenkin toiminut hyvin.
-
- Viestit: 568
- Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
Eli et käsittänyt ensinkään mitä selitin. Antaa olla. Pointtini oli kuitenkin se, että VAIN JA AINOASTAAN lukkopaloilla ja heittokellolla saa jaon varmasti kohdalleen, piste.
Kone toimii normaalihkosti jos jako on sinnepäin. Sitten mitä enemmän jako heittää niin ensin tulee tyhjäkäynnin epätasaisuutta ja heittoa päästöarvoissa, sitten tehohäviöitä ja lopuksi tuhoa.
Kone toimii normaalihkosti jos jako on sinnepäin. Sitten mitä enemmän jako heittää niin ensin tulee tyhjäkäynnin epätasaisuutta ja heittoa päästöarvoissa, sitten tehohäviöitä ja lopuksi tuhoa.
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
Mitä mesoot?Desmoquattromaschio kirjoitti:Mitä vittua?? Kuvastahan näkyy kilometrin päähän, että nokkaa pitäisi kääntää myötäpäivään, ei ole lähellekään tuon palan hahlon keskipisteen kohdalla!VMTD kirjoitti:Eihän tuossa ole edes hihna paikoillaan, jää juuri noin kun pala ei ole kunnollinen.
-
- Viestit: 568
- Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
En mie mesoo mitään. Sanoin vain mitä näin kuvassa.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
Joo, kyllä se on mahdollista onnistua tussimerkeilläkin tehdä tuo jakopää. Jos jako alunalkaenkin on kohdallaan.
Siitähän sen lienee ekana huomaa, että tyhjäkäynti ei ole täysin tasainen (röpeltää, hyvin vähän). Siihen kun riittää yhden pakonokan heitto yhdellä hampaalla. Eli todella, todella vähän - kaiketi sen verta, mitä pystyy heittämään jopa lukkopalojen kera jos "huono tuuri käy"...
Ja jos päästömittauksessa on vähänkin ongelmaa, vaihtoehdot tuppaa olemaan katalysaattori tai jako. Ja jos kierroksilla kone käy nätimmin kuin tyhjäkäynnillä, se viittaa vielä enemmän siihen yhden hampaan heittoon.
Se ei tosiaankaan paljoa vaadi. Mut jos toimii, niin eikai se sit ongelma ole? Ongelmahan on vasta sitten kun se ei toimi
Siitähän sen lienee ekana huomaa, että tyhjäkäynti ei ole täysin tasainen (röpeltää, hyvin vähän). Siihen kun riittää yhden pakonokan heitto yhdellä hampaalla. Eli todella, todella vähän - kaiketi sen verta, mitä pystyy heittämään jopa lukkopalojen kera jos "huono tuuri käy"...
Ja jos päästömittauksessa on vähänkin ongelmaa, vaihtoehdot tuppaa olemaan katalysaattori tai jako. Ja jos kierroksilla kone käy nätimmin kuin tyhjäkäynnillä, se viittaa vielä enemmän siihen yhden hampaan heittoon.
Se ei tosiaankaan paljoa vaadi. Mut jos toimii, niin eikai se sit ongelma ole? Ongelmahan on vasta sitten kun se ei toimi
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
Saa nähdä muuttuuko jako tämän hihnanvaihdon jälkeen, jos muuttuu on korjaamolla velvollisuus korjata virhe.
Autoni oli aiemmin vanhemmalla naisella joka oli vaihdattanut hihnan kerran delta-autossa v.2009 eli eiköhän siellä ole lukituspalat olleet käytössä.
Parin viikon päästä hihnanvaihto niin kertoilen sitten tuliko ongelmia vai onnistuiko korjaaja jo toistamiseen vaihtamaan hihnan ilman ongelmia.
Autoni oli aiemmin vanhemmalla naisella joka oli vaihdattanut hihnan kerran delta-autossa v.2009 eli eiköhän siellä ole lukituspalat olleet käytössä.
Parin viikon päästä hihnanvaihto niin kertoilen sitten tuliko ongelmia vai onnistuiko korjaaja jo toistamiseen vaihtamaan hihnan ilman ongelmia.
-
- Viestit: 1472
- Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
- Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet
Nykyiset Giulietta MA+TCT ja Linea T-Jet - Paikkakunta: 16900 ja syvällä.
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
Eli jos auto ei käy kunnolla, niin aikaa & vaivaa & rallia huollon kanssa, kuka avaa, kuka maksaa, mikä vikana, sotketaan sekaan vielä vähän kuluttajaneuvontaa, liuskatolkulla ulinaa. Ja kaikki tämä silti, että etukäteen kerrottiin että käteen menee?
Noh toisaalta. Jos ei veikkaa, ei voi voittaa
Noh toisaalta. Jos ei veikkaa, ei voi voittaa
-
- Viestit: 568
- Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
^^ Kysäseppäs huvikseen sielt korjaamolta samalla, et mites kun siun kaverilla ois sellane V6 Alfa jossa ei oo hihnaa paikallaan. Että onnistusko siihen hihnanlaitto ja mitä työ maksaa?
Tuossa sinun tapauksessa päästään parhaimmillaan siihen lopputulokseen, että voidaan korkeintaan OLETTAA jaon olevan EHKÄ kohdallaan. Heittokelloa ja lukkopaloja käyttäen voidaan olla VARMOJA että jako ON kohdallaan. Ymmärrätkö eron näiden kahden asian välillä?
Tuossa sinun tapauksessa päästään parhaimmillaan siihen lopputulokseen, että voidaan korkeintaan OLETTAA jaon olevan EHKÄ kohdallaan. Heittokelloa ja lukkopaloja käyttäen voidaan olla VARMOJA että jako ON kohdallaan. Ymmärrätkö eron näiden kahden asian välillä?
Viimeksi muokannut Desmoquattromaschio, 22 Loka 2015, 13:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 568
- Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
Juurikin näin. Miksi tehdä mahdollista sekundaa kun voi tehdä suoraan oikein?? Jotenkin erittäin vaikea ymmärtää sellaista ajatusmallia. Aina ostetaan mieluiten sitä halvinta paskaa ja sit itketään ja tapellaan. No sitä saa mitä tilaaJaRoDD kirjoitti:Eli jos auto ei käy kunnolla, niin aikaa & vaivaa & rallia huollon kanssa, kuka avaa, kuka maksaa, mikä vikana, sotketaan sekaan vielä vähän kuluttajaneuvontaa, liuskatolkulla ulinaa. Ja kaikki tämä silti, että etukäteen kerrottiin että käteen menee?
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
Aika moni V6:lla ajava ei varmasti edes tiedä koko lukkopala-asiasta. Kyllähän korjaamon ammattitaitoon on luotettava.
Eikö hihnanvaihtoja ole epäonnistunut lukkopaloillakin, lukkopaloissa ollut eroja jne.?
Jos maksan hihnanvaihdosta 500€ enemmän, niin en siltikään tiedä onko lukkopaloja käytetty.
Ja kiitos ystävällismielisistä kommenteista. Autoni on nähtävissä Bella Italiassa vuosittain ja voi tulla arvioimaan kuinka halvoilla paskoilla tavoilla autoa on ylläpidetty.
En ole koskaan jakohihnaa vaihtanut, en ole asentaja ammatiltani, siksi luotan korjaamoon jossa vaihto on jo kertaalleen tehty.
Eikö hihnanvaihtoja ole epäonnistunut lukkopaloillakin, lukkopaloissa ollut eroja jne.?
Jos maksan hihnanvaihdosta 500€ enemmän, niin en siltikään tiedä onko lukkopaloja käytetty.
Ja kiitos ystävällismielisistä kommenteista. Autoni on nähtävissä Bella Italiassa vuosittain ja voi tulla arvioimaan kuinka halvoilla paskoilla tavoilla autoa on ylläpidetty.
En ole koskaan jakohihnaa vaihtanut, en ole asentaja ammatiltani, siksi luotan korjaamoon jossa vaihto on jo kertaalleen tehty.
-
- Viestit: 568
- Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
Minäkään en ole asentaja ammatiltani eikä minulla ole autoalan koulutusta.
TI-asentajan kokemusta on 30 vuoden ajalta. Olen oppinut kantapään kautta tuhanteen kertaan että paskaa ei kannata tehdä eikä teettää. Jos asia on mahdollista tehdä myös oikein ja asiallisesti. Nykyään internetin aikakaudella löytää varmasti oikeat, tehtaan suosittelemat ohjeet korjauksiin kuten tässäkin tapauksessa.
On paljon autoja joihin hihnanvaihto on erittäin suoraviivainen ja yksiselitteinen työ ja se onnistuu aina niillä samoilla keinoin miltä tahansa ammattiassentajalta. Alfa Romeo ei ole sellainen auto.
Sama pätee esimerkiksi tuohon minun S4R Ducatiin. Siinä jakohihnojen kireys pitää säätää värähtelytaajuuden perusteella eli akustisesti Ja jos viet pyörän normaaliin japseja ruuvaavaan korjaamoon niin jopa venttiilinvälyksien tarkistus säädöstä puhumattakaan jää tekemättä. Vain niinkuin esimerkkinä kuinka erilaisia nää makaronimaan laitteet on verrattuna ns. massatuotteisiin.
TI-asentajan kokemusta on 30 vuoden ajalta. Olen oppinut kantapään kautta tuhanteen kertaan että paskaa ei kannata tehdä eikä teettää. Jos asia on mahdollista tehdä myös oikein ja asiallisesti. Nykyään internetin aikakaudella löytää varmasti oikeat, tehtaan suosittelemat ohjeet korjauksiin kuten tässäkin tapauksessa.
On paljon autoja joihin hihnanvaihto on erittäin suoraviivainen ja yksiselitteinen työ ja se onnistuu aina niillä samoilla keinoin miltä tahansa ammattiassentajalta. Alfa Romeo ei ole sellainen auto.
Sama pätee esimerkiksi tuohon minun S4R Ducatiin. Siinä jakohihnojen kireys pitää säätää värähtelytaajuuden perusteella eli akustisesti Ja jos viet pyörän normaaliin japseja ruuvaavaan korjaamoon niin jopa venttiilinvälyksien tarkistus säädöstä puhumattakaan jää tekemättä. Vain niinkuin esimerkkinä kuinka erilaisia nää makaronimaan laitteet on verrattuna ns. massatuotteisiin.
-
- Viestit: 1472
- Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
- Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet
Nykyiset Giulietta MA+TCT ja Linea T-Jet - Paikkakunta: 16900 ja syvällä.
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
Erikoinen systeemi pistää kallista vahaa autoon jonka kone on raiskattujmi kirjoitti:Aika moni V6:lla ajava ei varmasti edes tiedä koko lukkopala-asiasta. Kyllähän korjaamon ammattitaitoon on luotettava.
Eikö hihnanvaihtoja ole epäonnistunut lukkopaloillakin, lukkopaloissa ollut eroja jne.?
Jos maksan hihnanvaihdosta 500€ enemmän, niin en siltikään tiedä onko lukkopaloja käytetty.
Ja kiitos ystävällismielisistä kommenteista. Autoni on nähtävissä Bella Italiassa vuosittain ja voi tulla arvioimaan kuinka halvoilla paskoilla tavoilla autoa on ylläpidetty.
En ole koskaan jakohihnaa vaihtanut, en ole asentaja ammatiltani, siksi luotan korjaamoon jossa vaihto on jo kertaalleen tehty.
-
- Viestit: 568
- Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
Ei voi eikä tarvitse luottaa ammattitaitoon jollei sitä ole. Siksi en mene korjauttamaan silmiäni ortopedille vaikka sekin on lääkäri. 8-venaiseen volkkarin koneeseen uskaltaisin vaihdattaa jakohihnan nyrkkipajalla. Alfaan en todellakaan. Siksi vaihdankin sen itse. Jollen itse osaisi niin ehdottomasti merkkiin erikoistuneelle korjaamolle.jmi kirjoitti:Kyllähän korjaamon ammattitaitoon on luotettava.
Eikö hihnanvaihtoja ole epäonnistunut lukkopaloillakin, lukkopaloissa ollut eroja jne.?
Jos maksan hihnanvaihdosta 500€ enemmän, niin en siltikään tiedä onko lukkopaloja käytetty.
Lukkopaloilla ja heittokellolla ohjeiden mukaan tehtynä ei voi epäonnistua. Jos kuitenkin konerikko tulee niin syynä on jokin mekaanisesti särkynyt komponentti, esimerkiksi hajonnut kiristin tai rullan laakeri.
Tiedät onko lukkopaloja käytetty jos kysyt korjaamolta vaikka hieman johdatellen. Tai teet vaikka kynsilakalla venttiilikoppiin sinetit jotta näet onko ne avattu remontissa
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
Meneeköhän nyt vähän vakavaksi ja jos ei ole ihan anturit herkimmillään, niin voipi lukijalle käydä vahingossa hermon päälle, vaikkei näin olisikaan tarkoitettu kirjoittaessa.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
-
- Viestit: 568
- Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
Autoharrastaminen ja motorismi ovat vakavia asioita. Elämää suurempia jopa.
Ja jollei anonyymillä nettifoorumilla kestä pientä herjaa niin on syytä vilkaista peiliin
Ja jollei anonyymillä nettifoorumilla kestä pientä herjaa niin on syytä vilkaista peiliin
Viimeksi muokannut Desmoquattromaschio, 22 Loka 2015, 13:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
Ilman muuta.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
Aika kovaa tekstiä tulee. Ehkä seuraavalla kerralla etsin sen joka ainakin väittää vaihtavansa lukkopaloilla, olihan täällä kokemusta että deltassakin oli vaihdettu ilman lukkopaloja. Mihin sitten voi luottaa jos ei edes merkkikorjaamoon.Alfissimo kirjoitti:Meneeköhän nyt vähän vakavaksi ja jos ei ole ihan anturit herkimmillään, niin voipi lukijalle käydä vahingossa hermon päälle, vaikkei näin olisikaan tarkoitettu kirjoittaessa.
Ainakin sitten uskon että kone ei ole "raiskattu". Lepo vaan kaikille
Onko muilla merkeillä vastaavaa, että venakopat yms. pitää avata, että jaon saa varmasti kohdilleen?
-
- Viestit: 568
- Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
On varmaan muissakin sitä, mut useimmiten on hihnapyörissä ja kampparissa kiinteet merkit joilla ajoitus saadaan helposti kohdalleen. Nokka-akselien hammaspyörät kyllä monasti lukitaan paikoilleen kun hihna irrotetaan, mut se on iha eri juttu kuin noitten alfan lukkopalojen käyttö.
Todennäköisesti hihnanvaihtosi onnistuu ja et joudu käymään läpi uuvuttavaa reklamaatiorumbaa mutta älä ylläty jos sellainen vastaan tulee kun lähdet lottoamaan.
Joka tapauksessa onnea Alfailuun ja hauskoja kilometrejä. Tää on hieno laji
Todennäköisesti hihnanvaihtosi onnistuu ja et joudu käymään läpi uuvuttavaa reklamaatiorumbaa mutta älä ylläty jos sellainen vastaan tulee kun lähdet lottoamaan.
Joka tapauksessa onnea Alfailuun ja hauskoja kilometrejä. Tää on hieno laji
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
^
On, monellakin.
Melkeinpä itseasiassa jokaisella löytyy vähintään pari moottorimallia tai versiota jossa tällain on.
Viimeksi satuin näkemään Kian venakopan auki, johon laitettu lukkopalat.
Vieressä oli Mitsu.
Toisel puolel olikin sitten muistaakseni joku Föörtti, jossa myöskin oli nokat lukittu...
On, monellakin.
Melkeinpä itseasiassa jokaisella löytyy vähintään pari moottorimallia tai versiota jossa tällain on.
Viimeksi satuin näkemään Kian venakopan auki, johon laitettu lukkopalat.
Vieressä oli Mitsu.
Toisel puolel olikin sitten muistaakseni joku Föörtti, jossa myöskin oli nokat lukittu...
- Ghost
- Viestit: 456
- Liittynyt: 18 Marras 2003, 14:47
- Car(s): GT 3.2 Q2
156 2.0 T.S - Paikkakunta: Tampere
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
Kas vaan kun meidän tessuun oli edellisen omistajan toimesta vaihdettu hihna Auto-Milanossa ja maalimerkit oli hihnassa ja rullissa... varmuuden vuoksi varmaan...Aquatica kirjoitti:Esim käsitykseni mukaan Milano/Filaro tekee AINA lukkopaloilla, näin ne ainakin aikasemmin on mainostanut. Kuten myös Nokian Autotalot ja Team F40, sikäli kun mainosmiesten puhe ei ole ihan kusetusta ollut... Eikä hintakaan ihan järjettömällä tasolla, ainakaan TS:ään.
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
Onko se vaan rahastuskikka vai miksei niitä merkkejä voi laittaa joka autossa nokkapyöriin?
Hieno harrastus todellakin, tämä hihnanvaihto vaan on ihmeellinen V6:ssa.
Hieno harrastus todellakin, tämä hihnanvaihto vaan on ihmeellinen V6:ssa.
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
Ghost kirjoitti:Kas vaan kun meidän tessuun oli edellisen omistajan toimesta vaihdettu hihna Auto-Milanossa ja maalimerkit oli hihnassa ja rullissa... varmuuden vuoksi varmaan...Aquatica kirjoitti:Esim käsitykseni mukaan Milano/Filaro tekee AINA lukkopaloilla, näin ne ainakin aikasemmin on mainostanut. Kuten myös Nokian Autotalot ja Team F40, sikäli kun mainosmiesten puhe ei ole ihan kusetusta ollut... Eikä hintakaan ihan järjettömällä tasolla, ainakaan TS:ään.
-
- Viestit: 568
- Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
Tällä Alfan konstilla saadaan hihnan kireys ja ajoitus tarkalleen kohdalleen. Hihnan kireys säädetään nokkien ollessa lukittuna mutta nokkapyörät vapaina akseleillaan. Kiinteillä nokkapyörillä tuohon tarkkuuteen ei päästä.jmi kirjoitti:Onko se vaan rahastuskikka vai miksei niitä merkkejä voi laittaa joka autossa nokkapyöriin?
Giuseppe Busso oli Jumala.
-
- Viestit: 1472
- Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
- Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet
Nykyiset Giulietta MA+TCT ja Linea T-Jet - Paikkakunta: 16900 ja syvällä.
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
Suunnitellessa ollut varmaan hieman erilaiset lähtökohdat ja tavoitteet kuin Opelin vapaastipyörivää OHC:tä piirtäessäDesmoquattromaschio kirjoitti:Tällä Alfan konstilla saadaan hihnan kireys ja ajoitus tarkalleen kohdalleen. Hihnan kireys säädetään nokkien ollessa lukittuna mutta nokkapyörät vapaina akseleillaan. Kiinteillä nokkapyörillä tuohon tarkkuuteen ei päästä.jmi kirjoitti:Onko se vaan rahastuskikka vai miksei niitä merkkejä voi laittaa joka autossa nokkapyöriin?
Giuseppe Busso oli Jumala.