Help: 156 V6 ei käynnisty tulppien vaihdon jälkeen
Valvoja: Moderators
- EdotL
- Viestit: 878
- Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
- Car(s): 156 V6 -03 ex:156 2.0ts -98
- Paikkakunta: Turku
- Viesti:
Help: 156 V6 ei käynnisty tulppien vaihdon jälkeen
Pienoinen tilanne päällä taas. Auto on 03 boselift v6 ja aamupäivällä vaihdettiin tulpat. Huoltoon tullessa auto toimi normaalisti, mutta kun paketti oli laitettu takaisin kasaan, niin auto ei käynnisty. Pyörittää kyllä iloisesti, mutta ei hörähdäkään. Kaikki irroitetut letkut ja liittimet on tarkistettu ja ne ovat kiinni. Tulppien malli on oikea (PFR6B), inertiakytkin on alhaalla, käynnistyksenesto toimii kuten pitää ja bensaakin on. Vikakoodeja ei löydy ainakaan yleismallisella testerillä (Alfadiag ei tietenkään ole matkassa...).
Oireet sopisivat mainiosti kampuran asentotunnistimeen, mutta tuskin se nyt tässä rytäkässä lopullisesti antautui. Akku on nyt irroitettu, jos ecun resetointi vaikuttaisi asiaan, mutta kaikki mahdolliset ehdotukset vianetsintään on nyt enemmän kuin tervetulleita.
Oireet sopisivat mainiosti kampuran asentotunnistimeen, mutta tuskin se nyt tässä rytäkässä lopullisesti antautui. Akku on nyt irroitettu, jos ecun resetointi vaikuttaisi asiaan, mutta kaikki mahdolliset ehdotukset vianetsintään on nyt enemmän kuin tervetulleita.
-
- Viestit: 568
- Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38
Re: Help: 156 V6 ei käynnisty tulppien vaihdon jälkeen
Pyöriikö liiankin iloisesti eli tuntuu että puristuksia ei juurikaan olisi? Tällöin kyseessä voisi olla toi venttiilijuttu. Nappaa etummaisesta lohkosta yks puola irti, laita siihen irtotulppa ja maadoita kierreosa kanteen, Starttaa ja katso tuleeko kipinää. Jos ei tule niin kampparin asentoanturi tarkastelun alle ja vikakoodit lukuun. Jos tulee kipinä niin sit voi mitata vaikkapa niistä etulohkon pytyistä puristukset. Jos puristukset on ok niin kääntäisin katseeni bensapumppuun ja sen releeseen (akkukotelon etupuolella olevassa pienessä relekotelossa ainakin 98 V6:ssa).
Itse katsoisin ensimmäisenä ton bensapumpun releen ja seuraavaksi kipinän. Pumpun kuuluu surista kuuluvasti jonkin aikaa kun sytytysvirrat laitetaan päälle.
Itse katsoisin ensimmäisenä ton bensapumpun releen ja seuraavaksi kipinän. Pumpun kuuluu surista kuuluvasti jonkin aikaa kun sytytysvirrat laitetaan päälle.
- EdotL
- Viestit: 878
- Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
- Car(s): 156 V6 -03 ex:156 2.0ts -98
- Paikkakunta: Turku
- Viesti:
Re: Help: 156 V6 ei käynnisty tulppien vaihdon jälkeen
Lähti tulille, kun akku oli tuon 45 minuuttia irti. Tästä opimme, että kun tulppia vaihdetaan on syytä irroittaa akunkenkä.
Nyt pitää vielä odottaa, että autotalliläppäri latautuu ja sitten selvittää miksi testiajolla mcfs-valo vilkuitteli kierroksilla (tyhjäkäynnillä rullatessa piipittäjä oli hiljaa). Saako tuonne liitinkoteloon, mikä on imusarjassa kiinni, kytkettyä lambdojen johdot väärin päin? Valon vilkkumisesta huolimatta käynti oli kyllä ok.
Nyt pitää vielä odottaa, että autotalliläppäri latautuu ja sitten selvittää miksi testiajolla mcfs-valo vilkuitteli kierroksilla (tyhjäkäynnillä rullatessa piipittäjä oli hiljaa). Saako tuonne liitinkoteloon, mikä on imusarjassa kiinni, kytkettyä lambdojen johdot väärin päin? Valon vilkkumisesta huolimatta käynti oli kyllä ok.
- EdotL
- Viestit: 878
- Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
- Car(s): 156 V6 -03 ex:156 2.0ts -98
- Paikkakunta: Turku
- Viesti:
Re: Help: 156 V6 ei käynnisty tulppien vaihdon jälkeen
Koodit tsekattu ja joku tässä projektissa nyt tekee kiusaa tai meni reisille. Muistiin oli jäänyt P0300 ja P0302 koodit, eli sytytyshäiriöitä kakkospytyssä. Lisäksi muistissa oli ilmeisestikin tuon käynnistymättömyyden aiheuttaja, eli U1600, mikä viittaa ajonestoon. Ajoneston takkuilun syyksi pähkäiltiin sellaista, että ecu jotenkin tajusi, että sitä räpellettiin samalla kun imusarjaa irrotettiin. Nyt auto kuitenkin käynnistyy ongelmitta, mutta melkoista täristystä tuo tyhjäkäynnillä pitää.
Erikoista tässä on se, että noita sytytyskatkokoodeja ei ole koskaan ennen näkynyt, eikä oman järjen mukaan pitäisi näkyä nytkään. Tulpan kolotkin oli puhtaat ja ainoastaan nelospytyn tulpassa oli pieniä merkkejä huonosta kipinästä.
Pakko se on kai myöntää, että autostani on tullut vanha.
Erikoista tässä on se, että noita sytytyskatkokoodeja ei ole koskaan ennen näkynyt, eikä oman järjen mukaan pitäisi näkyä nytkään. Tulpan kolotkin oli puhtaat ja ainoastaan nelospytyn tulpassa oli pieniä merkkejä huonosta kipinästä.
Pakko se on kai myöntää, että autostani on tullut vanha.

-
- Viestit: 568
- Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38
Re: Help: 156 V6 ei käynnisty tulppien vaihdon jälkeen
Taitaapi kakkospytyssä olla Puolan johdossa tai itse Puolassa vikaa. Tärisevä tyhjäkäyntikii viittais siihe. Harmi että takimmaisessa lohkossa.
- EdotL
- Viestit: 878
- Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
- Car(s): 156 V6 -03 ex:156 2.0ts -98
- Paikkakunta: Turku
- Viesti:
Re: Help: 156 V6 ei käynnisty tulppien vaihdon jälkeen
Näin se on nähtävä. Tämä selittäisi jo aiemminkin esiintynyttä lievää tutinaa tyhjäkäynnissä ja satunnaista mcsf-valon vilkahtelua yläkierroksilla. Ilmihän noiden oireiden vuoksi tuli jo aiemmin vaihdettua, eikä sekään tuntunut olevan turha liike. Voi olla, että puola tai johto antautui lopullisesti tuossa tulppien vaihdon yhteydessä.Desmoquattromaschio kirjoitti:Taitaapi kakkospytyssä olla Puolan johdossa tai itse Puolassa vikaa. Tärisevä tyhjäkäyntikii viittais siihe. Harmi että takimmaisessa lohkossa.
Ja sanos muuta, jos rikkinäinen puola olisi 4-6 pytyssä, se olisi jo haettu ja vaihdettu. Tuon imusarjan irrotus ei vain houkuttele yhtään.

- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: Help: 156 V6 ei käynnisty tulppien vaihdon jälkeen
Kyllä siellä on jotain tyritty jos vaihdon jälkeen ei käy kunnolla (kävikö ennen operaatiota hyvin ?). Imusarja on helppo irroittaa,ei vaadi mitään ihmeellisiä toimenpiteitä.
- EdotL
- Viestit: 878
- Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
- Car(s): 156 V6 -03 ex:156 2.0ts -98
- Paikkakunta: Turku
- Viesti:
Re: Help: 156 V6 ei käynnisty tulppien vaihdon jälkeen
Käynti ei ole ollut ihan ok. Oireilu menee näin: Satunnaisesti puhti poissa yläkierroksilla (>4500 rpm) ja satunnaista mcfs-valon välähtämistä samalla kierrosalueella. Näistä ei ole jäänyt mitään koodeja muistiin. Lisäksi tyhjäkäynti on ollut karkeaa. Ei mitään rötäilyä, mutta ei ihan siistiäkään. Ilmin vaihdolla korjaantui vedossa olleet ongelmat, mutta vikavalon välähtely ja karkeus ei.willez kirjoitti:Kyllä siellä on jotain tyritty jos vaihdon jälkeen ei käy kunnolla (kävikö ennen operaatiota hyvin ?). Imusarja on helppo irroittaa,ei vaadi mitään ihmeellisiä toimenpiteitä.
Tulpissa oli nelospytyn kohdalla vähän sanomista, mutta muuten kaikki oli päällisinpuolin kunnossa.
- Abarth
- Viestit: 3093
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
- Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3 - Paikkakunta: Riihimäki
Re: Help: 156 V6 ei käynnisty tulppien vaihdon jälkeen
Kakkosen ja kolmosen puolan johdot ristissä? Näin kävi itselläni.
-
- Viestit: 568
- Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38
Re: Help: 156 V6 ei käynnisty tulppien vaihdon jälkeen
Jos kerta ollut aiemminkin ongelmia niin onko jako tarkistettu lukkopaloja käyttäen ja onko puristukset mitattu? Ne ois ollut hyvä tehdä kun oli imusarja irti tulppien vaihtoo varten
saattaa nimittäin olla venttiileihin liittyvää ongelmaa ajoituksen tai tiiviyden puoleen.

- EdotL
- Viestit: 878
- Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
- Car(s): 156 V6 -03 ex:156 2.0ts -98
- Paikkakunta: Turku
- Viesti:
Re: Help: 156 V6 ei käynnisty tulppien vaihdon jälkeen
Vaihto tehtiin pytty kerrallaan, eli tuskin on tästä kyse. Lisäksi huoltomiehellä on vuosien meriitit drag race hommista, niin uskoisin, että tällaisen V-koneen hommat menee rutiinilla ja oikein.Abarth kirjoitti:Kakkosen ja kolmosen puolan johdot ristissä? Näin kävi itselläni.
Jotakuinkin en usko tuohon jakohommaan, kun remmi on alle vuosi sitten vaihdettu lukkopalojen kanssa ja koska tämä tyhjäkäynnin karkeus on tullut esille jo ennen sitä. Nyt se on vain tässä kesän/syksyn mittaan alkanut vaivaamaan enemmän.Desmoquattromaschio kirjoitti:Jos kerta ollut aiemminkin ongelmia niin onko jako tarkistettu lukkopaloja käyttäen ja onko puristukset mitattu? Ne ois ollut hyvä tehdä kun oli imusarja irti tulppien vaihtoo vartensaattaa nimittäin olla venttiileihin liittyvää ongelmaa ajoituksen tai tiiviyden puoleen.
Tänään iltapäivällä auto otetaan uudestaan tutkintaan, joten eiköhän tämä tästä vielä iloksi muutu.
- EdotL
- Viestit: 878
- Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
- Car(s): 156 V6 -03 ex:156 2.0ts -98
- Paikkakunta: Turku
- Viesti:
Re: Help: 156 V6 ei käynnisty tulppien vaihdon jälkeen
Case closed ja willez saa pisteet arvauksestaan.
Vaikka huoltomiestä hehkutinkin, niin nyt oli kyseessä inhimillinen virhe. Kakkospytyn liitin ei ollut kunnolla kiinni ja taas mennään. Samalla kaiki tärinät ja karkeudetkin katosivat häiritsemästä.
Se on kyllä myös ihan totta mitä willez sanoi. Tuohon imusarjan irrottamiseen ja kiinnittämiseen meni ehkä parikymmentä minuuttia. Maailmanparantamisineen homma oli puolessa tunnissa tehty.
Tehtiin muuten samalla testi, että onko tosiaan niin, että johtojen irroittelu aiheuttaa ajoneston vikaoodin ja kyllä se niin on. Tosin nyt ei tarvinnut odottaa 45 minuuttia, sillä alfadiagilla tehty vikakoodien nollaus sai kaasuläpän surisemaan ja auto lähti iloisesti käymään. Tällainen vaan tiedoksi, jos joskus tappelette tuon U1600 koodin kanssa.

Vaikka huoltomiestä hehkutinkin, niin nyt oli kyseessä inhimillinen virhe. Kakkospytyn liitin ei ollut kunnolla kiinni ja taas mennään. Samalla kaiki tärinät ja karkeudetkin katosivat häiritsemästä.
Se on kyllä myös ihan totta mitä willez sanoi. Tuohon imusarjan irrottamiseen ja kiinnittämiseen meni ehkä parikymmentä minuuttia. Maailmanparantamisineen homma oli puolessa tunnissa tehty.
Tehtiin muuten samalla testi, että onko tosiaan niin, että johtojen irroittelu aiheuttaa ajoneston vikaoodin ja kyllä se niin on. Tosin nyt ei tarvinnut odottaa 45 minuuttia, sillä alfadiagilla tehty vikakoodien nollaus sai kaasuläpän surisemaan ja auto lähti iloisesti käymään. Tällainen vaan tiedoksi, jos joskus tappelette tuon U1600 koodin kanssa.
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: Help: 156 V6 ei käynnisty tulppien vaihdon jälkeen
Heh
Niissä puolien liittimissä on meenaan ne rautalankat,jotka on hiukan "veemäinen" laittaa paikalleen ja pois. Pitää erittäin tarkasti tehdä jo ihan sen vuoksi,ettei rautalankan tipu koneen uumeniin. Liitin ei pysy ilman sitä kovin kauaa kiinni.
Ja imusarja/takalohkon suojakansi-kombo on itseasiassa kahdella ruuvilla kiinni. Imuputkien kumien klemmarit ja muu onkin "roipetta" mitkä saa nopeasti pois. Omasta vaihdoin joskus 1.syl puolan. Samalla huomasin yhden puolan johdosta kuoren olevan hiukan halki (kuparit näky). Teippailin tuon silloin.
Ainiin,hiukan on myös maario yliampunut puolien kiinnityksen. Neljällä (4) pultilla kiinni per puola

Ja imusarja/takalohkon suojakansi-kombo on itseasiassa kahdella ruuvilla kiinni. Imuputkien kumien klemmarit ja muu onkin "roipetta" mitkä saa nopeasti pois. Omasta vaihdoin joskus 1.syl puolan. Samalla huomasin yhden puolan johdosta kuoren olevan hiukan halki (kuparit näky). Teippailin tuon silloin.
Ainiin,hiukan on myös maario yliampunut puolien kiinnityksen. Neljällä (4) pultilla kiinni per puola

-
- Viestit: 568
- Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Help: 156 V6 ei käynnisty tulppien vaihdon jälkeen
^^Heiii, katos vielä ne johot, eiks isobussokin vähän joskus kenkkuillu 

"puhun niin totta kuin osaan"
Re: Help: 156 V6 ei käynnisty tulppien vaihdon jälkeen
Joopa joo.
Kaverin Bemarissa oli aikoinaan sama.
Olivat ottaneet plussan irti.
Piuha paikaleen, ei kipinän kipinää.
Miinus irti tupakan tai kaljan ajaksi, takaisin paikalleen ja tulille.
Lukee muuten jossain ohjeessa, että miinus irti eikä plussa.
Kaverin Bemarissa oli aikoinaan sama.
Olivat ottaneet plussan irti.
Piuha paikaleen, ei kipinän kipinää.
Miinus irti tupakan tai kaljan ajaksi, takaisin paikalleen ja tulille.
Lukee muuten jossain ohjeessa, että miinus irti eikä plussa.
-
- Viestit: 568
- Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38
Re: Help: 156 V6 ei käynnisty tulppien vaihdon jälkeen
Mie en kyllä ymmärrä mitä eroa sillä ecun kannalta ottaako plussan vai miinuksen akusta irti. Aivan yhtä jännitteettömäksi se menee. Kipinöinnin ja akun räjähdysvaaran kannalta sillä on merkitystä, ei ecun toiminnan.
Virta kulkee plussasta miinukseen kun taas elektronit liikkuvat miinuksesta plussaan. Helppoa ?
Virta kulkee plussasta miinukseen kun taas elektronit liikkuvat miinuksesta plussaan. Helppoa ?

- Garmund
- Viestit: 1904
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa - Paikkakunta: K-Häme/Helsinki
Re: Help: 156 V6 ei käynnisty tulppien vaihdon jälkeen
Mie ratkaissu ton dileman ottamalla aina molemmat kaapelit navoista irti 

Suoraan vaan suoraa
Re: Help: 156 V6 ei käynnisty tulppien vaihdon jälkeen
ja akunkengän irroitus kannattaa suorittaa seuraavasti.
-laita auton avaimet taskuun ja sulje ylimääräiset ovet ja luukut, odota auton menemistä ns. lepotilaan merkistä riippuen 2-20min (itse olen odottanut n.10min) sen jälkeen voit irroittaa akun miinus kaapelin ja taas odotusta n.5-10min. itse olen vielä varmistanut ecun kondensaattorien purkautumisen laittamalla lampun tai sähkökynän irtonaisen maakaapelin ja plusnavan väliin. jonka jälkeen kaapeli takaisin kiinni.
-laita auton avaimet taskuun ja sulje ylimääräiset ovet ja luukut, odota auton menemistä ns. lepotilaan merkistä riippuen 2-20min (itse olen odottanut n.10min) sen jälkeen voit irroittaa akun miinus kaapelin ja taas odotusta n.5-10min. itse olen vielä varmistanut ecun kondensaattorien purkautumisen laittamalla lampun tai sähkökynän irtonaisen maakaapelin ja plusnavan väliin. jonka jälkeen kaapeli takaisin kiinni.