159 2.4 JTD ei starttaa lämpimänä
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 178
- Liittynyt: 14 Huhti 2015, 01:23
- Car(s): 159 2.4 Jtd Q-Tronic -06
Peugeot 505 turbo inj. -87
Ex: Alfa Romeo: 159 2.4 jtd, 156 2.0TS, 166 2.0TS - Paikkakunta: Kirkkonummi
159 2.4 JTD ei starttaa lämpimänä
Alkoi 159 temppuilemaan perjantaina, aamulla olin lyönyt webaston päälle ja ajellut töihin n. 20km. Iltapäivällä en ole lämmitintä käyttänyt vaan ihan kylmästartilla mennään. Kotimatkalla tuli vielä n. tunnin välipysähdys. Kotona oli tarkoitus vain käydä syömässä ja nappaamassa emäntä kyytiin ennen, kuin matka jatkui.
Noh. Eihän se jatkunut. Ajattelin, että varmaan akku ei ollut ehtinyt latautua kunnolla (laturi vaihdettiin juuri, ehtinyt purkaa akun melkein tyhjäksi.)
Tänään lähdin aamulla autolle, jossa mittasin akun voltit, 12.8v ja kylmänä tärähti käyntiin iloisesti. Laturi lataa n. 13.8 - 14.1v tyhjäkäynnillä valot päällä.
Nakkasin toisen ladatun akun takakonttiin ja lähdin kauppareissulle. Matkaa sen verran, että kone ehti lämmetä. Kauppareissun jälkeen parkkipaikalla käynnistellessä ei inahdustakaan. Kojelaudan valot himmenivät nappia painaessa ja kojelaudan suunnalta kuului naksahdus. Starttia ei edes yrittänyt pyörittää. Akun vaihto ja uusi yritys -sama homma. Lopulta päästiin liikkeelle apuvirralla kun kaveri tuli antamaan virtaa.. Testasin vielä kotipihalla käynnistää lämpimän auton äsken, eikä tuo tunnu onnistuvan.
Eli kylmänä lähtee käyntiin kuin palmun alta, mutta kun kone on lämmin ja moottorin sammuttaa startti ei edes inahda.
Kuuluu vain naksahdus..
Olisiko forumilaisilla vastaavia kokemuksia ja mistähän vikaa kannattaisi lähteä paikantamaan?
Noh. Eihän se jatkunut. Ajattelin, että varmaan akku ei ollut ehtinyt latautua kunnolla (laturi vaihdettiin juuri, ehtinyt purkaa akun melkein tyhjäksi.)
Tänään lähdin aamulla autolle, jossa mittasin akun voltit, 12.8v ja kylmänä tärähti käyntiin iloisesti. Laturi lataa n. 13.8 - 14.1v tyhjäkäynnillä valot päällä.
Nakkasin toisen ladatun akun takakonttiin ja lähdin kauppareissulle. Matkaa sen verran, että kone ehti lämmetä. Kauppareissun jälkeen parkkipaikalla käynnistellessä ei inahdustakaan. Kojelaudan valot himmenivät nappia painaessa ja kojelaudan suunnalta kuului naksahdus. Starttia ei edes yrittänyt pyörittää. Akun vaihto ja uusi yritys -sama homma. Lopulta päästiin liikkeelle apuvirralla kun kaveri tuli antamaan virtaa.. Testasin vielä kotipihalla käynnistää lämpimän auton äsken, eikä tuo tunnu onnistuvan.
Eli kylmänä lähtee käyntiin kuin palmun alta, mutta kun kone on lämmin ja moottorin sammuttaa startti ei edes inahda.
Kuuluu vain naksahdus..
Olisiko forumilaisilla vastaavia kokemuksia ja mistähän vikaa kannattaisi lähteä paikantamaan?
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: 159 2.4 JTD ei starttaa lämpimänä
Oliko toinen akku uusi?
159:si tappaa akun noin kahdessa vuodessa ja alkaa tekemään juuri tuota vikaa. Exide ei ainakaan kestä enempää, yleensä vuoden.
Toisaalta en kyllä keksi mitään syytä miten se kylmänä lähtee käymään. Ehkä kylmä akku ei ole oikosulussa.
Oma 159 ei lähde käyntiin jos käyttää webastoa vain 10min ennen starttia, koska hehkut ei toimi kun kone luulee olevansa lämmin.
159:si tappaa akun noin kahdessa vuodessa ja alkaa tekemään juuri tuota vikaa. Exide ei ainakaan kestä enempää, yleensä vuoden.
Toisaalta en kyllä keksi mitään syytä miten se kylmänä lähtee käymään. Ehkä kylmä akku ei ole oikosulussa.
Oma 159 ei lähde käyntiin jos käyttää webastoa vain 10min ennen starttia, koska hehkut ei toimi kun kone luulee olevansa lämmin.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
-
- Viestit: 178
- Liittynyt: 14 Huhti 2015, 01:23
- Car(s): 159 2.4 Jtd Q-Tronic -06
Peugeot 505 turbo inj. -87
Ex: Alfa Romeo: 159 2.4 jtd, 156 2.0TS, 166 2.0TS - Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: 159 2.4 JTD ei starttaa lämpimänä
Akku joka sippasi ensin on n 1 - 2kk vanha. Tuo toinen akku, jonka nakkasin takakonttiin on pari vuotias, mutta täyteen ladattu tästä samaisesta autosta.
Starteissa kylmänä sekä webaston kanssa ei ole ollut minkäänlaista ongelmaa, vaan nimenomaan kun on kone ajettu lämpimäksi, niin ei edes yritä pyörittää starttia, vaan kuuluu tuo mystinen naksahdus. Tsekkasin vielä voltit akusta starttiyrityksen jälkeen, 12.5v.
Niin ja siis kylmästartti toimii kummallakin akulla, lämpimänä ei käynnisty lainkaan enää (paitsi apuvirralla)
Starteissa kylmänä sekä webaston kanssa ei ole ollut minkäänlaista ongelmaa, vaan nimenomaan kun on kone ajettu lämpimäksi, niin ei edes yritä pyörittää starttia, vaan kuuluu tuo mystinen naksahdus. Tsekkasin vielä voltit akusta starttiyrityksen jälkeen, 12.5v.
Niin ja siis kylmästartti toimii kummallakin akulla, lämpimänä ei käynnisty lainkaan enää (paitsi apuvirralla)
Re: 159 2.4 JTD ei starttaa lämpimänä
Eli laitat apuvirran todennäköisesti moottorin runkoon, silloin kun käynnistyy? Jos näin, niin saattaa maapiste vaihteiston päässä vaatia puhdistusta. Jos tämä ei tuota onnistumisen riemua, on mitattava solenoidin jännite 50-navalta, jos sieltä ei löydy samaa jännitettä kuin akusta startin aikana, on vika todennäköisesti ohjauslukossa (ohjain NBS), jonka liitin saattaa olla vain löysästi paikallaan tai se on hapettunut. Se sijaitsee ohjausakselin alapäässä. Tietysti sen liittimen voi tarkastaa myös ensimmäisenä
-
- Viestit: 178
- Liittynyt: 14 Huhti 2015, 01:23
- Car(s): 159 2.4 Jtd Q-Tronic -06
Peugeot 505 turbo inj. -87
Ex: Alfa Romeo: 159 2.4 jtd, 156 2.0TS, 166 2.0TS - Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: 159 2.4 JTD ei starttaa lämpimänä
Kävin tuossa koiraa lenkittäessä koittamassa, ei se startannut nyt melkein kylmänäkään.. :S
Ohjauslukko toimii normaalisti. Pitää se liitin käydä huomenna tarkastamassa ja putsaamassa jokatapauksessa. Ei kyllä ihan ensimmäisenä tulisi mieleen että starttiongelmat johtuisi siitä
Ohjauslukko toimii normaalisti. Pitää se liitin käydä huomenna tarkastamassa ja putsaamassa jokatapauksessa. Ei kyllä ihan ensimmäisenä tulisi mieleen että starttiongelmat johtuisi siitä
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: 159 2.4 JTD ei starttaa lämpimänä
Taisi olla nimimerkki Enial:in auto, joka teki tuota samaa ja kyseessä oli automaattilaatikon maadoitusjohdon heikkous.
Kannattaa kokeilla asentaa starttikaapeli akun miinusnavan ja koneen välillä startin ajaksi.
Sama vika voi tietty tehdä sen ettei akku lataannu kunnolla.
Edit:seppo näköjään olikin jo vastaavaa ehdottanut.
Kannattaa kokeilla asentaa starttikaapeli akun miinusnavan ja koneen välillä startin ajaksi.
Sama vika voi tietty tehdä sen ettei akku lataannu kunnolla.
Edit:seppo näköjään olikin jo vastaavaa ehdottanut.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
-
- Viestit: 178
- Liittynyt: 14 Huhti 2015, 01:23
- Car(s): 159 2.4 Jtd Q-Tronic -06
Peugeot 505 turbo inj. -87
Ex: Alfa Romeo: 159 2.4 jtd, 156 2.0TS, 166 2.0TS - Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: 159 2.4 JTD ei starttaa lämpimänä
Tosiaan, ei enää starttaa kylmänäkään. Käytin tuon uuden akun akkutesterissä varmuuden vuoksi ja sieltä kerrottiin virtaa olevan 12.73v ja kuntotesti kertoi kunnon olevan hyvä. Starttitestikin meni läpi ilman ongelmia.
Tuon ohjauslukon liittimen irroitin, putsasin ja laitoin takaisin paikalleen, ei tehnyt mitään. Kaapelia en saanut koneen kylkeen (mallia onneton biltemakaapeli muovikuorilla.) Siinä puleeratessa huomasin, että startin jälkeen konehuoneesta kuuluu joku ininä. Onkohan ihan normaalia?
Ja tosiaan, kyllä se startti taitaa naksahtaa, mutta ei lähde pyörittämään?
https://youtu.be/AUrtgawKyBA
Video vinkunasta, kuvattu sieltä mistä se kuulosti tulevan.
Tuon ohjauslukon liittimen irroitin, putsasin ja laitoin takaisin paikalleen, ei tehnyt mitään. Kaapelia en saanut koneen kylkeen (mallia onneton biltemakaapeli muovikuorilla.) Siinä puleeratessa huomasin, että startin jälkeen konehuoneesta kuuluu joku ininä. Onkohan ihan normaalia?
Ja tosiaan, kyllä se startti taitaa naksahtaa, mutta ei lähde pyörittämään?
https://youtu.be/AUrtgawKyBA
Video vinkunasta, kuvattu sieltä mistä se kuulosti tulevan.
- koltiainen
- Viestit: 718
- Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
- Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51 - Paikkakunta: Palokka
Re: 159 2.4 JTD ei starttaa lämpimänä
Mulla oli mielenkiintoinen vinkuna huonossa (hapettunut) akkukengän liitoksessa.
Se oli myös aika lämmin parin tarttikerran jälkeen.
Veikkaan +/- johdoissa olevaa ongelmaa.
Se oli myös aika lämmin parin tarttikerran jälkeen.
Veikkaan +/- johdoissa olevaa ongelmaa.
Re: 159 2.4 JTD ei starttaa lämpimänä
Testerissä käyttö olisi tietysti kova sana, mutta jos se ei ole mahdollista, niihin startin kaapeleihin (ja siihen maakaapeliin) on päästävä käsiksi. Startin ja laturin yhteisessä kaapelissa on "ylivirtasuojarele" akulla, jossa on palautusnappi. Eli meneekö virtasen sen läpi ja onko kaapelit kiinni kunnolla startin 30-navassa ja laturin päävirtanavassa. Ja tuleeko niille oikea jännite, ilman suurempia jännitehäviöitä, myös startissa.
Solenoidivirta meneekin hiukan eri tavalla, akulta ohjauslukon ohjaimen (NBS) kautta starttinappulalle, sieltä takaisin NBS:lle, jossa tarkastetaan että; 1. avain on lukijassa, 2. jarrua/kytkintä painetaan, ja että 3. vaihde on P tai N asennossa (autom.), jonka jälkeen virta jatkaa vasta solenoidille. Osa tarkastuksista kulkee can-väylässä, joten niitäkään vikoja ei saa olla päällä. Myös tämä jännite on mitattava kuormitettuna. Onko sama ongelma jos painaa startissa kytkintä tai jarrua? Joten työniloa
Solenoidivirta meneekin hiukan eri tavalla, akulta ohjauslukon ohjaimen (NBS) kautta starttinappulalle, sieltä takaisin NBS:lle, jossa tarkastetaan että; 1. avain on lukijassa, 2. jarrua/kytkintä painetaan, ja että 3. vaihde on P tai N asennossa (autom.), jonka jälkeen virta jatkaa vasta solenoidille. Osa tarkastuksista kulkee can-väylässä, joten niitäkään vikoja ei saa olla päällä. Myös tämä jännite on mitattava kuormitettuna. Onko sama ongelma jos painaa startissa kytkintä tai jarrua? Joten työniloa
-
- Viestit: 178
- Liittynyt: 14 Huhti 2015, 01:23
- Car(s): 159 2.4 Jtd Q-Tronic -06
Peugeot 505 turbo inj. -87
Ex: Alfa Romeo: 159 2.4 jtd, 156 2.0TS, 166 2.0TS - Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: 159 2.4 JTD ei starttaa lämpimänä
Doodiin! Kävin nyt autolla parin päivän sateen pitämisen ja järkyttävän ketutuksen laantumisen jälkeen, kone pelti ylös, avain virtalukkoon ja tällaista seurasi:
https://www.youtube.com/watch?v=6uXN4AT1qvA
Nakutus / hakkaus -ääni kuului tuosta mystisestä mustasta laatikosta jota koskettelin, tämä on ilmeisesti hehkun rele?
Ja sitten, vinkuna kuulosti tulevan tästä möhkäleestä, joka on koneen kyljessä, sijainniltaan suurinpiirtein hehkun releen(?) ja jäähdytinneste -purkin välissä.
http://imgur.com/PLHZCAl
Mikä tuo on?
Mittasin yleismittarilla akun virran, joka kuten videosta voi jo päätellä oli alle 10v. Eli aivan tyhjä. 2 päivässä siis oli akku tyhjentynyt melkein täysin, eikä autoon ole koskettukkaan sinä aikana, jokin siis syö virtaa aika huolella.
"Startin ja laturin yhteisessä kaapelissa on "ylivirtasuojarele" akulla, jossa on palautusnappi. Eli meneekö virtasen sen läpi ja onko kaapelit kiinni kunnolla startin 30-navassa ja laturin päävirtanavassa."
- Oli aika heikko mittailla, mutta sama jännite tuli tuosta virtareleen jälkeen, kun akun navalta. Olisiko jotain sähkökaaviota, mistä näkisi mistä puhutaan? Itsellenihän suurin osa sähköasioista on lähinnä voodoota.
https://www.youtube.com/watch?v=6uXN4AT1qvA
Nakutus / hakkaus -ääni kuului tuosta mystisestä mustasta laatikosta jota koskettelin, tämä on ilmeisesti hehkun rele?
Ja sitten, vinkuna kuulosti tulevan tästä möhkäleestä, joka on koneen kyljessä, sijainniltaan suurinpiirtein hehkun releen(?) ja jäähdytinneste -purkin välissä.
http://imgur.com/PLHZCAl
Mikä tuo on?
Mittasin yleismittarilla akun virran, joka kuten videosta voi jo päätellä oli alle 10v. Eli aivan tyhjä. 2 päivässä siis oli akku tyhjentynyt melkein täysin, eikä autoon ole koskettukkaan sinä aikana, jokin siis syö virtaa aika huolella.
"Startin ja laturin yhteisessä kaapelissa on "ylivirtasuojarele" akulla, jossa on palautusnappi. Eli meneekö virtasen sen läpi ja onko kaapelit kiinni kunnolla startin 30-navassa ja laturin päävirtanavassa."
- Oli aika heikko mittailla, mutta sama jännite tuli tuosta virtareleen jälkeen, kun akun navalta. Olisiko jotain sähkökaaviota, mistä näkisi mistä puhutaan? Itsellenihän suurin osa sähköasioista on lähinnä voodoota.
- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
Re: 159 2.4 JTD ei starttaa lämpimänä
Kovasti näyttää EGR:ltä.Gommi kirjoitti: Mikä tuo on?
Re: 159 2.4 JTD ei starttaa lämpimänä
Juu, Egr on kyseessä, ne pitää ääntä alhaisen jännitteen johdosta. Lueskeltuani alusta uudelleen, kerroit että laturi oli juuri vaihdettu? Kannattaa ehkä viedä auto takaisin laturin vaihtaneelle korjaamolle, sieltä ne ongelmat tuntuu olevan lähtöisin. Vuotovirran pitää olla jonkinmoinen, jotta akku noin nopeasti tyhjenee! Oliko tuo akun lepojännite 10V, vai käynnistyshetken (-yritys) jännite? Miten sen maan kanssa, oletko saanut rinnakkaista maakaapelia moottorin runkoon, tosin sillä nyt ei ole merkitystä, jos lepojännite on nyt tuo 10V, ja akku oli täysi edellisenä päivänä. Vuotovirtamittauksella syyllinen löytyy, irrottamalla osia (kuluttajia) pois virtapiiristä yksi toisensa jälkeen kunnes vuotovirta pienenee sinne 50 mA tietämiin.
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: 159 2.4 JTD ei starttaa lämpimänä
Yksi tyhmä kysymys tähän vielä eli oletko tarkastanut akun kenkien kunnollisen kiinnityksen.
Omassa 159:ssä oli joskus käyntiin lähtöongelma, koska plus navan kenkä oli huonosti kiinni. Näytti ja tuntui että olisi ollut kiinni, mutta todellisuudessa vain kengän alaosa oli kiinni akun navassa. Tuo plus kenkä on vähän kuin kaksi sormusta joiden välissä on noin 2-3 mm rako. Jos toinen rinkula ei ota kiinni napaan niin auto ei jaksa startata.
Tässä silti on varmasti jostain muusta kysymys, koska akku jännite on noin alhainen.
Amperimittari akun ja kengän väliin niin näkee mikä on kulutus auton ollessa lepotilassa.
Oletko kokeillut jättää akun lataukseen vaikka yön yli ja sen jälkeen heti startannut? Silloin huonokin akku on sen verran voimissaan että pitäisi lähteä kone käyntiin. Jos ei vieläkään niin veikkaus menee taas maajohdon puolelle.
Omassa 159:ssä oli joskus käyntiin lähtöongelma, koska plus navan kenkä oli huonosti kiinni. Näytti ja tuntui että olisi ollut kiinni, mutta todellisuudessa vain kengän alaosa oli kiinni akun navassa. Tuo plus kenkä on vähän kuin kaksi sormusta joiden välissä on noin 2-3 mm rako. Jos toinen rinkula ei ota kiinni napaan niin auto ei jaksa startata.
Tässä silti on varmasti jostain muusta kysymys, koska akku jännite on noin alhainen.
Amperimittari akun ja kengän väliin niin näkee mikä on kulutus auton ollessa lepotilassa.
Oletko kokeillut jättää akun lataukseen vaikka yön yli ja sen jälkeen heti startannut? Silloin huonokin akku on sen verran voimissaan että pitäisi lähteä kone käyntiin. Jos ei vieläkään niin veikkaus menee taas maajohdon puolelle.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- alamajy
- Viestit: 1989
- Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
- Car(s): Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 JTS -05, 159 JTDm 2.0 Berlina -10, Giulia 2016.
- Paikkakunta: Imatra
Re: 159 2.4 JTD ei starttaa lämpimänä
Voisi vielä tarkastaa, että akun kaikissa kennoissa on vettä/happoa. Minulla oli yhdestä akusta yksi kenno oikosessa ja parissa tunnissa täyteen lataamisesta jännite laski just 10v pintaan, taisi olla himppasen alle.
Tarkoitan siis, että voi olla yksi kenno pimeänä joko oikosulun tai nestevajauksen takia.
Kokeile kytkeä kaapeleilla toinen akku rinnalle käynnistyksen ajaksi.
Tarkoitan siis, että voi olla yksi kenno pimeänä joko oikosulun tai nestevajauksen takia.
Kokeile kytkeä kaapeleilla toinen akku rinnalle käynnistyksen ajaksi.
-
- Viestit: 178
- Liittynyt: 14 Huhti 2015, 01:23
- Car(s): 159 2.4 Jtd Q-Tronic -06
Peugeot 505 turbo inj. -87
Ex: Alfa Romeo: 159 2.4 jtd, 156 2.0TS, 166 2.0TS - Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: 159 2.4 JTD ei starttaa lämpimänä
Akku parhaillaan laturissa, ja tosiaan se ei ole kuin n. 1 - 2kk vanha. Eli pitäisi olla ihan hengissä. Huomenna pitäisi olla täysi ja vien paikalleen ja laitan lisämaata konene runkoon.. Sitten näkee starttaako. Mutta tosiaan vuotaa virtaa aika huolella, en tiedä pitäisikö malttaa ja antaa akun olla pari päivää irti autosta. Jos on purkautunut, niin sillon se on paska. Ei kai tuokaan mahdottomuus ole?
- Vainio
- Viestit: 650
- Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
- Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota - Paikkakunta: Lahti
Re: 159 2.4 JTD ei starttaa lämpimänä
Vinkuna kuulostaa minusta ihan kaasuläpän servolta. Se sijaitsee ihan ton EGR mutikan vieressä. Sama ääni kuuluu tuosta minunkin kulkineesta. On aina kuulunutkin joten oletan sen olevan ihan normaalia.Gommi kirjoitti:Ja sitten, vinkuna kuulosti tulevan tästä möhkäleestä
-
- Viestit: 178
- Liittynyt: 14 Huhti 2015, 01:23
- Car(s): 159 2.4 Jtd Q-Tronic -06
Peugeot 505 turbo inj. -87
Ex: Alfa Romeo: 159 2.4 jtd, 156 2.0TS, 166 2.0TS - Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: 159 2.4 JTD ei starttaa lämpimänä
Laturin vaihdoin itse, tuplatarkastin kyllä, että kaikki piuhat meni paikalleen. Tosin on tietysti voinut olla silmät jo sen verran ristissä projektin loppuvaiheilla, että olisi pitänyt tarkastaa vielä kolmannenkin kerran. On niin paskamaisessa paikassa, ettei tee mieli joutua käpälöimään sitä uudelleen ainakaan ihan hirveästi!seppo kirjoitti:Lueskeltuani alusta uudelleen, kerroit että laturi oli juuri vaihdettu? Kannattaa ehkä viedä auto takaisin laturin vaihtaneelle korjaamolle, sieltä ne ongelmat tuntuu olevan lähtöisin. Vuotovirran pitää olla jonkinmoinen, jotta akku noin nopeasti tyhjenee! Oliko tuo akun lepojännite 10V, vai käynnistyshetken (-yritys) jännite? Miten sen maan kanssa, oletko saanut rinnakkaista maakaapelia moottorin runkoon, tosin sillä nyt ei ole merkitystä, jos lepojännite on nyt tuo 10V, ja akku oli täysi edellisenä päivänä. Vuotovirtamittauksella syyllinen löytyy, irrottamalla osia (kuluttajia) pois virtapiiristä yksi toisensa jälkeen kunnes vuotovirta pienenee sinne 50 mA tietämiin.
Palkka ja asumiskulut ei meinaa osua ihan yks-yhteen, niin ~700 eur hinta-arvio laturista ja sen vaihdosta ampui vähän yli.
Jännite oli levossa, en ollut koittanut startata vaan laitoin avaimen virtalukkoon ja huomasin nuo videolla nähdyt ihme temput. Otin myös avaimen pois pesästä ennen jännitteiden mittauksia. En tosiaan ole mikään guru sähköjen kanssa ja tässä autossa sähkölaitteita taitaa olla enemmän, kun aikaisemmin omistamissani autoissa yhteensä..
Akku oli aamulla ollut laturissa yli 13 tuntia eikä ollut vielä täysí. Varmaan tänään illalla duunin jälkeen pääsee taasen sateesen ihmettelemään. Nyt on Bluetooth OBD2 lukija ja torque ohjelma androidille kaivettu naftaliinista, näillä on ainakin baijerilaisista ja patongeista saatu vikakoodit ulos ja jopa nollattua. Katsotaan miten tämän kanssa käy. Jos nyt ei ihan kaatamalla tule vettä niskaan, niin pitää ruveta etsimään tuota vuotoakin tänään.
Okay, eli vika ei vissiin ole noissa. Hehkun relekkin varmaan sekoilee vähäisen virran takia.vainio kirjoitti:inkuna kuulostaa minusta ihan kaasuläpän servolta. Se sijaitsee ihan ton EGR mutikan vieressä. Sama ääni kuuluu tuosta minunkin kulkineesta. On aina kuulunutkin joten oletan sen olevan ihan normaalia.
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: 159 2.4 JTD ei starttaa lämpimänä
Onko akkulaturissa tarpeeksi tehoa? Oma LIDLin ctek kopio ei jaksa ladata 159:sin akkua kunnolla täyteen, mutta kun laittaa normaalin 20A laturin akun jatkeeksi muutamaksi tunniksi niin tilanne on aivan toinen. Molemmilla ladattu akku kyllä jaksaa startata auton käyntiin.
Uusi akku voi hyvinkin olla rikki. 2 kpl viidestä Exidestä olen palauttanut kun auto ei ole jaksanut pikkupakkasilla lähteä käymään. Toinen oli 159:sin akku ja toinen bensa Subarun, joka ei edes vaadi paljoa virtaa startatakseen. Toivottavasti oppisin jo pikkuhiljaa vaihtamaan merkkiä Tosin takuuseen olen aina saanut akut vaihdettua ja palvelu on ollut aina ensiluokkaista vikatilanteissa.
Uusi akku voi hyvinkin olla rikki. 2 kpl viidestä Exidestä olen palauttanut kun auto ei ole jaksanut pikkupakkasilla lähteä käymään. Toinen oli 159:sin akku ja toinen bensa Subarun, joka ei edes vaadi paljoa virtaa startatakseen. Toivottavasti oppisin jo pikkuhiljaa vaihtamaan merkkiä Tosin takuuseen olen aina saanut akut vaihdettua ja palvelu on ollut aina ensiluokkaista vikatilanteissa.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
-
- Viestit: 178
- Liittynyt: 14 Huhti 2015, 01:23
- Car(s): 159 2.4 Jtd Q-Tronic -06
Peugeot 505 turbo inj. -87
Ex: Alfa Romeo: 159 2.4 jtd, 156 2.0TS, 166 2.0TS - Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: 159 2.4 JTD ei starttaa lämpimänä
Laturihan on mallia 8a biltema älylaturi, kyllä tuo ainakin muihin autohin on pelannut. Onko 159:ssä jokin systeemi, ettei lähde edes pyörittämään jos akun jännite on matalmpi, kuin X määrä?
Re: 159 2.4 JTD ei starttaa lämpimänä
Ei siinä mitään erikoista ole, ainoastaan se käynistysnappulan virtapiiri on hiukan konstikas, ongelmia oli alkupään autoissa jännitehäviöiden kanssa, tehdas jopa ohjeisti vaihtamaan paksumpia johtimia. Diesel vaatii kyllä reilumman käynnistysvirran kuin pikkukoneet, eli akun on oltava iso. Mikä oli syy siihen laturin vaihtoon, oliko ongelmat samanlaisia kuin nyt?
-
- Viestit: 178
- Liittynyt: 14 Huhti 2015, 01:23
- Car(s): 159 2.4 Jtd Q-Tronic -06
Peugeot 505 turbo inj. -87
Ex: Alfa Romeo: 159 2.4 jtd, 156 2.0TS, 166 2.0TS - Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: 159 2.4 JTD ei starttaa lämpimänä
Akkuvalo syttyi palamaan kotimatkalla.. Matkan aikana alkoi ruutuun lävähdellä herjoja ABS:stä, mäkilähtöavustimesta yms yms. Eipä tuo varoitellut millään tavalla ennen tätä. Laturin vaihdon jälkeen meno jatkui 2- 3 vko ilman mitään ongelmia kunnes viime perjantaina teki tenät ja päätti lopettaa käynnistymisen.
-
- Viestit: 178
- Liittynyt: 14 Huhti 2015, 01:23
- Car(s): 159 2.4 Jtd Q-Tronic -06
Peugeot 505 turbo inj. -87
Ex: Alfa Romeo: 159 2.4 jtd, 156 2.0TS, 166 2.0TS - Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: 159 2.4 JTD ei starttaa lämpimänä
Noniin, nyt hää ei halunnu käynnistyä lainkaan, ei edes lisävirran kanssa. Ei moottirin maapisteeltä tai suoraan navasta napaan (Jep, ei saisi. Laitoin kuitenkin.)
Sellainen huomio, että moottorin maapisteessä kiinni ollessa tuli volttimittari sanosi 13.2v, joka on himpun verran enemmän, mitä akussa oli varausta. Ja navasta napaan 14.1, joka on aikalailla sama, mitä tuon käynnissä olevan auton laturi työnsi ulos @ 2000rpm.
Tuolla on kuitenkin rullattu se 27x xxx km, niin voisiko starttikin olla sökönä? Ja voiko rikkinäinen startti syödä akkua?
Uskaltaako tätä vekotinta työntää, tai siis tässä tapauksessa vetää käyntiin?
Sellainen huomio, että moottorin maapisteessä kiinni ollessa tuli volttimittari sanosi 13.2v, joka on himpun verran enemmän, mitä akussa oli varausta. Ja navasta napaan 14.1, joka on aikalailla sama, mitä tuon käynnissä olevan auton laturi työnsi ulos @ 2000rpm.
Tuolla on kuitenkin rullattu se 27x xxx km, niin voisiko starttikin olla sökönä? Ja voiko rikkinäinen startti syödä akkua?
Uskaltaako tätä vekotinta työntää, tai siis tässä tapauksessa vetää käyntiin?
-
- Viestit: 2453
- Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
- Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0 - Paikkakunta: Keuruu
Re: 159 2.4 JTD ei starttaa lämpimänä
Vois se starttikin olla rikki. Mulla teki joskus Laguna vähän samaa. Starttas ihan hyvin välillä, väiillä ei ollenkaan. Mut akkua se ei purkanut..
Voi sen ns.mäkistartilla käynniståä jos EI ole automaatti.
Voi sen ns.mäkistartilla käynniståä jos EI ole automaatti.
Abarth 500 Esseesse
-
- Viestit: 178
- Liittynyt: 14 Huhti 2015, 01:23
- Car(s): 159 2.4 Jtd Q-Tronic -06
Peugeot 505 turbo inj. -87
Ex: Alfa Romeo: 159 2.4 jtd, 156 2.0TS, 166 2.0TS - Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: 159 2.4 JTD ei starttaa lämpimänä
Manuaalihan tuo. Sulakkeidenkin läpikäynti voisi olla ihan fiksu veto..
Luin vikakoodit tuolal torquella eikä ollut odottavia tai logattuja koodeja.
Luin vikakoodit tuolal torquella eikä ollut odottavia tai logattuja koodeja.
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: 159 2.4 JTD ei starttaa lämpimänä
Joko olet koittanut sitä lisämaakaapelia miinusnavan ja moottorin väliin?
Re: 159 2.4 JTD ei starttaa lämpimänä
Jos kaapelit on ok niin starttivika. Pölyinen sisältä ja solenoidin kärjet palaneet ja solenoidi jumittaa, vie hyvänkin akun polvilleen. Myös startille tuleva herätevirta pitää olla riittävä, 75:saa heikko heräte korjautui apureleellä kun ei tahtonut kuumana ja +35 helteellä jaksaa pyörittää vaikka akku ok ja startti purettu+putsattu.
-
- Viestit: 178
- Liittynyt: 14 Huhti 2015, 01:23
- Car(s): 159 2.4 Jtd Q-Tronic -06
Peugeot 505 turbo inj. -87
Ex: Alfa Romeo: 159 2.4 jtd, 156 2.0TS, 166 2.0TS - Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: 159 2.4 JTD ei starttaa lämpimänä
Lisämaita koitettu eikä apua. Laitoin uuden startin tulemaan samassa tilauksessa 156:n kytkinpaketin kanssa. Eli se menee vaihtoon jokatapauksessa, mutta pitää vielä koittaa intoutua etsimään mikä syö virtaa..
Oma veikkaus on startissa, ainakin käynnistys yritysten jälkeen akku on lämmennyt.
Oma veikkaus on startissa, ainakin käynnistys yritysten jälkeen akku on lämmennyt.
-
- Viestit: 178
- Liittynyt: 14 Huhti 2015, 01:23
- Car(s): 159 2.4 Jtd Q-Tronic -06
Peugeot 505 turbo inj. -87
Ex: Alfa Romeo: 159 2.4 jtd, 156 2.0TS, 166 2.0TS - Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: 159 2.4 JTD ei starttaa lämpimänä
Starttihan se temppuili, taas pelaa.
Vaihdossa meni ~2.5 tuntia. Ylin "taaimmainen" pultti oli aika kettumaisessa paikassa, sitä auki nitkuttaessa taisi mennä se 1.5 tuntia..
Vaihdossa meni ~2.5 tuntia. Ylin "taaimmainen" pultti oli aika kettumaisessa paikassa, sitä auki nitkuttaessa taisi mennä se 1.5 tuntia..