75 TS-jarruongelma...

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
teemu-ts
Viestit: 2
Liittynyt: 26 Joulu 2004, 01:59
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa

75 TS-jarruongelma...

Viesti Kirjoittaja teemu-ts »

..joka on seuraavanlainen eli mistä johtuu että jarrupoljin on välillä kova ja välillä toimii normaalisti, onkohan tehostin sökö???
toinen päätä vaivaava asia on, että mitä virkaa on tehostimen alipaineletkun välissä olevalla muovisella kalikalla jossa on nuoli toiseen suuntaan??

auttakee miestä mäessä kun alfasta katoaa välillä jarrut..

nimim:ekaa kertaa foorumilla liikenteessä..

Avatar
SPO
Viestit: 88
Liittynyt: 03 Helmi 2005, 12:27
Car(s): 164 Q4 -96 ja -94, 75 Ts -89, Giulia Super -69, Fiat 127 -76, Vanaja -67
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja SPO »

Mitä luultavimmin tehostimen käyttöventtiili valskaa. :roll: Eli tehosti on sökö. (en vanno mutta...)

Se alipaineletkun välissä oleva kalikka on takaisuventtiili, jonka tehtävänä on estää alipaineen katoaminen tehostimen säiliöstä imusarjan kautta. Ja nuoli takaisuventtiilissä ilmoittaa kumpaanko suuntaa se päästää ilman läpi.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Noissa on mennyt rikki juuri noita takaiskuventtiilejä jolloin jarrutehostin toimii/ei toimi. Sitä voisi yrittää puhdistaa jollakin liottimella.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Jarno
Viestit: 491
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Taisi olla ihan tehtaan korjaussuositus laittaa 33:sen takaisku alkuperäisen tilalle. (Mikäli puhdistelu ei auta...) Alfapower.nu palstalta muistelisin lukeneeni.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Kosteus tekee vielä pakkasella hallaa. Isällä oli 75:ssa ongelma että jarrut toimivat autotallista lähtiessä muutaman sata metriä ja sitten meni aina tehostamattomaksi. Perusteellisella puhdistuksella meni sitten ohi.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

nytkö se jo hajos.... :shock: vastahan se ennen joulua haettiin.. :-D
no eiköhän siihen löydy uusi venttiili jostain...jännä kun ei tuossa kutosessa ole moista lainkaan..

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Täytyy siinä jonkunlainen olla. :? Voit vaikka testata että et käynnistä sitä lainkaan niin tehostimessa riittää alipainetta tehostukseen. Ainakin minusta toi ei voi muuten toimia käytännössä koska alipaine vaihtelee paljon imupuolella. :roll:
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Jarno
Viestit: 491
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Jaa, taas löytyi uus vika meitsinkin pelistä :? Ei tehosta jollei ole käynnissä. Hyvä että vähän jaksaa jarruttaa. Yleensä kyllä tulee jarrutettua kaasuläppä kiinni, joten alipainetta löytyy, enkä ole tuossa niin suurta eroa huomannut, vaikka vasurilla jarruttaisi veto päällä (mikä johtunee kuitenkin vasemman jalan olemattomasta herkkyydestä :roll: ). No toivottavasti se on venttiili, eikä tehostin, joka vuotaa... Jos meinaan on tehostin, niin moottori saa ilmaa mittauksen ohi.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Kun sammuttaa auton ja painaa jarrua niin kerran pitäisi vielä tehostaa.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

Alfistipohjoosesta kirjoitti:Täytyy siinä jonkunlainen olla. :? Voit vaikka testata että et käynnistä sitä lainkaan niin tehostimessa riittää alipainetta tehostukseen. Ainakin minusta toi ei voi muuten toimia käytännössä koska alipaine vaihtelee paljon imupuolella. :roll:
no juu kyllähän se siellä pitäisi kaikenjärjen mukaan olla mutta missä, tuossa kaasuläppäkotelon ja tehostajan välisen alipaineletkun välissä ei ainakaan ole mitään..ja hyvin on jarrut pelittäneet viimme syksyisen jarrurempan jälkeen.. :)

Avatar
Teeäs
Viestit: 95
Liittynyt: 25 Elo 2003, 20:35
Car(s): 75TS,156V6,156JTD16v,Alfetta GT,145JTD
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja Teeäs »

Omassa kärryssä tuo venttiili kai sijaitsee siinä tehostimessa olevassa muovimurkulassa johon letku tulee kiinni.

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

saattaapi olla tuossa omassakin tehostimen yhteydessä, muuta en kyllä keksi mutta näkyipä itse tehostinkin olevan ihan erillainen I-sarjan kutosessa kun verrataan II-sarjan TS:ään..

teemu-ts
Viestit: 2
Liittynyt: 26 Joulu 2004, 01:59
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja teemu-ts »

nyt on takaiskuventtiili ollut paikallaan jo jonkin aikaa, leimakin tuli autoon heittämällä.
yksi ikävä ominaisuus ilmaantui kuitenkin eli kun pistät auton käyntiin niin jarrutehostin lähtee mukaan hieman turhan hitaasti, pitää siis käyttää jonkin aikaa ennekuin tehostin alkaa toimimaan,
tämä nyt ei sinänsä haittaa kuitenkaan mitään koska toimii kuitenkin normaalisti ajossa.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Tulipa topikki taas ajankohtaiseksi kun 75 ei mennyt katsastuksesta läpi :( Ingenjööri sanoi jarrujen olevan niin raskaat ettei joku hentoinen tyttö saa autoa pysähtymään. Höh, eihän sillä tytöt ajakaan...

Enivei. Jarrut ottivat kyllä nätisti tasan mutta poljin on aika pehmeän tuntuinen, varaosa-75:ssa oli huomattavasti tunnokkaammat hidastimet. Otin jarrutehostimelle menevän letkun irti ja puhalsin sinne, ei se tehostin ainakaan ihan halki ole kun puhallukselle tuli ihan kunnollinen vastapaine. Mahtaiskos vika sitten löytyä siitä takaiskuventtiilistä? Käänsin sen kokeeksi toisinpäin ja jarrupoljin meni kovaksi, tuntuu ainakin tuolla lailla toimivan. Toisin päin käännettyäni testasin jarruja ja tuntuivat herkemmiltä kuin leimalla :shock: Olisiko takaisku herkistynyt kun oli hetken väärin päin? Poljintuntuma ei kyllä edelleenkään ollut hääppöinen.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
GiuliaSuper
Viestit: 1109
Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja GiuliaSuper »

Hyvä et tuli esiin tämä ketju. 75:ni on aina ensimmäinen painallus semmoinen kova ja auto ei pysähdy käyt ollenkaan, mut heti seuraaval painalluksella toimii normaalisti?. Täytyypi seuraavan kerran kun pääsen täältä himaan niin tsekkaa toi alipaineletkun venttiili. Jos vaikka auttais asiaan. Millä litkulla sitä kannattaisi puhdistaa?

Avatar
Seiska5mma
Viestit: 1275
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Seiska5mma »

Minulla oli tuollainen vika (kova, ei jarruta) vaikka takapään palikat ja tasausmötikkä oli vaihdettu. Ilmailin vähän ja kiroilin, ei auttanut.

Tein shakedown-testit. Kovaa vauhtia, lukkojarrutusta. Kaasua kunnolla ja jarrua pohjaan samalla. Ja alkoi ainakin nokasta lukitsemaan ja savuamaan. Sitten menikin jarruputki keskeltä autoa poikki. Taisi tulla siitäkin tänne kirjoitettua...

No ei kun putkea alle ja palat eteen samalla - no pistettiin vielä jarrusatulakin eteen - ja vielä jarruletkut että varmasti on kaikki vaihdettu. Tuli puolihyvä, käsijarrusta hyvä.

Katsastusinssi sanoi saman kuin minä tiesin - eipä ota etupää paljon ollenkaan, mutta kyllä silti jotenkin, kun oikein runttaa.

Kova ajo ratkaisi ongelman lopullisesti. Etupään palat eivät kulumäjälkinen mukaan olleet koveraksi kuluneiden etulevyjen muotoiset (miten pystyinkin unohtamaan vanhat levyt eteen...). Tälläkin hetkellä ottaa vain 70 % alueelta, mutta ihan just 100 %. Lisää kovaa ajoa tulossa.

Näinkin tuon voi korjata. Venttiilistä en tiedä mitään - tai ai niin se - sekin tuli vaihdettua. Ei auttanut mitään.

Avatar
TeroV.
Viestit: 438
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

Itselleni eksoottisin vastaan tullut jarruongelma oli edelleen hallussa olevassa vm. 1995 farkku-Temprassa muutama vuosi sitten: Molemmat etujarruletkut olivat menneet tukkoon. Oireena oli tietysti tehottomuus etujarruissa ja samalla etujarrujen laahaaminen. Tukkoon menneet letkut toimivat suuntaventtiileinä, eli päästivät painetta satuloiden suuntaan jonkun verran, kun oikein poljinta runttasi, mutteivat päästäneet painetta enää takaisin, satuloista kun ei kauheasti palautusvoimaa itsessään löydy. Letkun reiästä ei ollut tosiaan tietoakaan kummallakaan puolella, kun tein letkuille vaihdon jälkeen ruumiinavauksen. Tukkoon menemisen varsinainen perussyy ei koskaan selvinnyt, liekö jotain rakenteellista vikaa letkuissa tms. Uusilla etujarruletkuilla jarrutusominaisuudet etenkin liukkaalla paranivat merkittävästi! :-D

rajaniemi4
Viestit: 52
Liittynyt: 14 Kesä 2005, 22:07
Car(s): toyota avensis d4d
Alfa Romeo 164 T.spark -89
Paikkakunta: pohjoispohjanmaa

Viesti Kirjoittaja rajaniemi4 »

Mulla sama vika ku auto on seissyt jonkun aikaa. Mutt jarrut tulee aina normaaliksi sitte ku painaa pari kertaa jarrua.

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Olen tässä irroittamassa jarutehostinta. Viimeinen viidestä mutterista on erittäin mielenkiintoisessa paikassa jonka saa auki kun rälläköi 13mm lenkin kahtia ja alkaa nitkuttamaan. (jos on tarpeeksi tahdonvoimaa eikä mutteri ole yhtään ruosteessa tai hapettunut) Mutta, tehostin/pedaali yhdistelmä ei hievahdakaan ala-osastaan.. Yläosa heiluu vähän. Joku niin viisas että tietää mikä siinä hämää? E: Viimenen kuuden mutteri löydetty ja irroitettu ohjausakselin tukipoteron sisältä, ei edes vaikea paikka katkaistulle lenkkiavaimelle tuon 'viidennen' mutterin jälkeen. Vaihdan tämänm tehostimen lähinnä kosmeettisistä syistä, plussaa on että se saattaa jopa vuotaa vähän : ) E2: Oivoi kun tekee tällä hetkellä mieli kirota nämä parit Alfaspesialistit jotka omien perversioiden takia on halunnut ilmoittaa että tuon jarrutehostimen irroitus on helppo homma.. Ei ole millään asteikolla. Saa sen irti kun purkaa ja purkaa ja kas auton valmistumisaikataulu on taas helposti muutaman päivän jäljessä.
Viimeksi muokannut gYdEbUh, 03 Joulu 2007, 21:12. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
TRA
Viestit: 48
Liittynyt: 21 Tammi 2007, 12:34
Paikkakunta: kempele

Viesti Kirjoittaja TRA »

Arvelisin tämän ongelman koskettaneen myös meikän 75:sta (sekä ketjun aloittajaa :wink: ), ilmeni satunaisesti ja ei menoa haitannut, kun tiesi varautua.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Toisessa 75 TS:ssä hieman jarruprobleemaa. Tehoa ei meinaa oikein löytyä, pumppaamalla hieman paranee, eikä mene poljin niin pohjaan.

Polkimen päässä on ilmeisimmin pääsylinteri, sieltä kuuluu nimittäin koriseva ääni kun jarrua polkasee. Olisiko sylinteri rikki, vai voisiko johtua vain mahdollisesta ilmasta?

Auton takapää oli auki, joten ainakin osa järjestelmästä oli tovin kuivana.

Avatar
Tiige
Viestit: 2305
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Ilmaa siellä varmaan on. Taka jarrut ovat harvinaisen hankalat ilmata. Parhaihen onnistuu työkalulla joka paineistaa järjestelmän. Toinen tarkistettava kohde on jarrupaineen säädiin siinä pääsylinterin vieressä. Eihän se vaan vuoda?
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Löytyykö tuo säädin konehuoneen puolelta?

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

^Siinä jarrunestesäiliön/pääsylinterin vieressä se säädin on. Mokkula, johon tulee yksi ja lähtee mistaakseni kolme putkea. Mokkulan takana on kuminen tulppa, jonka välistä vuotaa jos vuotaa. Eli kädellä koittaa onko märkä.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Kiitos infosta. Itse päättelin tuota kytkimen pääsylinteriksi :roll:

Vastaa Viestiin