Äänieristys - vapaata keskustelua
Valvoja: Moderators
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Äänieristys - vapaata keskustelua
Tänne sitten tyhmiä kysymyksiä ja hyviä vihjeitä äänieristykseen liittyen.
Juuri hain ohutta bitumilevyä ja huopaa, jos saisi hieman eliminoitua Nokialaisten aikaansaamaa rengasmelua.
Uskomaton ero verrattuna vanhoihin Michelineihin, jotka ei möykänneet juurikaan edes 100+ vauhdissa ja näiden Nordman 5 nimeä tunnustavien nastarenkaiden kanssa alkaa päätä särkemään ja korvat soimaan vartin ajo 60-70 vauhdilla.
Michelinit oli peltivanteilla ja Nordmanit nyt alkup. aluvanteilla ja iso osa äänestä tuntuu jyrisevän koriin ja kysymys kuuluukin, voiko alumiinivanne aiheuttaa äänieroa sellaisessakin tapauksessa, vaikka olisi samakin rengas kyseessä? En kyllä itse keksi, miksi näin olisi.
Juuri hain ohutta bitumilevyä ja huopaa, jos saisi hieman eliminoitua Nokialaisten aikaansaamaa rengasmelua.
Uskomaton ero verrattuna vanhoihin Michelineihin, jotka ei möykänneet juurikaan edes 100+ vauhdissa ja näiden Nordman 5 nimeä tunnustavien nastarenkaiden kanssa alkaa päätä särkemään ja korvat soimaan vartin ajo 60-70 vauhdilla.
Michelinit oli peltivanteilla ja Nordmanit nyt alkup. aluvanteilla ja iso osa äänestä tuntuu jyrisevän koriin ja kysymys kuuluukin, voiko alumiinivanne aiheuttaa äänieroa sellaisessakin tapauksessa, vaikka olisi samakin rengas kyseessä? En kyllä itse keksi, miksi näin olisi.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: Äänieristys - vapaata keskustelua
Kyllä helpoin tapa on vaihtaa renkaat hiljaisempaan kun alkaa autoa eristämään. Osta kitkat!
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Äänieristys - vapaata keskustelua
Ei vaan perse kestä huvikseen ostella useampia renkaita
.

Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: Äänieristys - vapaata keskustelua
Mun mielestä goodyear nastat pepperpoteilla ei oo juurikaan 235 kesäDunloppeja äänekkäämmät. Eli kai se on nordmaneissa syy. Lanciassa on sellaiset nokialaisina, mutta se ei ole hiljainen muutenkaan, vaan taitavat olla myös sen vitoset äänekkäät. Uunituoreet hakkiskasit vaikuttaa melko hiljaisilta pakussa.
Rengasmelu taitaa olla veemäisimpiä vaimennettavia. Kysy vaikka Stilon omistajilta..
Rengasmelu taitaa olla veemäisimpiä vaimennettavia. Kysy vaikka Stilon omistajilta..
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Äänieristys - vapaata keskustelua
Aloita ovista, ne on hyviä kaikukoteloita. Ovipahvi irti ja isoimmista peltipinnoista aloittaen vaimennusmattoa kiinni vaan.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Äänieristys - vapaata keskustelua
Motonetissä yllätävän hyvät valikoimat äänieristeitä:
https://www.motonet.fi/fi/kategoria/217 ... nieristeet
Tietoa aiheesta:
http://autonvaimennus.fi/
Vertailua butyylimatoista, bitumimatto mukana taulukossa (käytä johonkin muuhun hommaan):
http://autonvaimennus.fi/vaimennustuott ... yylimatot/
156 sw:n eristysprojekti:
http://autonvaimennus.fi/esimerkkeja/he ... eo-156-sw/
https://www.motonet.fi/fi/kategoria/217 ... nieristeet
Tietoa aiheesta:
http://autonvaimennus.fi/
Vertailua butyylimatoista, bitumimatto mukana taulukossa (käytä johonkin muuhun hommaan):
http://autonvaimennus.fi/vaimennustuott ... yylimatot/
156 sw:n eristysprojekti:
http://autonvaimennus.fi/esimerkkeja/he ... eo-156-sw/
Re: Äänieristys - vapaata keskustelua
No meillä rouvan kauppakassissa on Hakkis vitoset eikä ne siinä ole mitenkään häiritsevän äänekkäät - toisin kuin sen auton ensiasennusrenkaina olleet PremiumContactit... Siis aikoinaan kun siihen ekaa kertaa laitettiin ne kesä-Contit alle talvirenkaiden jälkeen niin järkytys oli sanoinkuvaamaton kun rengasäänet vähintään tuplaantuivat essolla kovaäänisiksi kerrottuihin Hakkapelittoihin verrattuna. Mielenkiinnolla odotin viime vaihdossa rengasäänien kohoamista BFG:n G-grippeihin verrattuna mutta ero oli pieni. Mutta tällä kertaa talvirenkaat oli sentään jo äänekkäämmätsämpy kirjoitti:Mun mielestä goodyear nastat pepperpoteilla ei oo juurikaan 235 kesäDunloppeja äänekkäämmät. Eli kai se on nordmaneissa syy. Lanciassa on sellaiset nokialaisina, mutta se ei ole hiljainen muutenkaan, vaan taitavat olla myös sen vitoset äänekkäät. Uunituoreet hakkiskasit vaikuttaa melko hiljaisilta pakussa.
Rengasmelu taitaa olla veemäisimpiä vaimennettavia. Kysy vaikka Stilon omistajilta..

Ellei sellaisia Continentaleja mitään hetkeksi alle löydä että saisi kunnon rengasmeluun referenssiä niin voihan sitä vaikka sahata putken poikki että saa pakoääniä niin ei häiritse rengasmelut niin paljoa

- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Äänieristys - vapaata keskustelua
Kesä-Continentalit oli Pösössä, jonka talvirenkaina oli juurikin HKPL5 vuonna -09, eikä äänimaailma juuri muuttunut renkaita vaihtaessa.
Nyt se ero vaan järkytti siitä syystä, kun vanhat nastarenkaat vain vaihtuivat uusiin nastarenkaisiin.
Nyt se ero vaan järkytti siitä syystä, kun vanhat nastarenkaat vain vaihtuivat uusiin nastarenkaisiin.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
Re: Äänieristys - vapaata keskustelua
Asiallinen projekti, jonka pitäis itekki toteuttaa. Siinä on vaan se, että noihin mattoihin uppoaa helposti 1000-1500e. Mutta toki sen haluaa tehdä kerralla kunnolla eli tässä hommassa ei kannata säästellä, jos hyvän haluaa.Finest kirjoitti:156 sw:n eristysprojekti:
http://autonvaimennus.fi/esimerkkeja/he ... eo-156-sw/
-Pidä oma tyyli, älä naapurilta ideoita syyhki-
- Garmund
- Viestit: 1904
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa - Paikkakunta: K-Häme/Helsinki
Re: Äänieristys - vapaata keskustelua
^Itseä on kanssa kauan ollut haaveissa äänieristää auto. Aina noiden mattojen hintoja katsellessa on tullut ajatuksesta luovuttua.
No jos äänieristäisi pelkät ovet ja lattiaa pyöräkaarien kohdalta, ei tulisi niin kalliiksi ja kai sekin jo jotain vaikuttaisi.
No jos äänieristäisi pelkät ovet ja lattiaa pyöräkaarien kohdalta, ei tulisi niin kalliiksi ja kai sekin jo jotain vaikuttaisi.
Suoraan vaan suoraa
- hagger16
- Viestit: 3071
- Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
- Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98 - Paikkakunta: Savonlinna
Re: Äänieristys - vapaata keskustelua
Omaan 156:een on tehty ruostesuojauksen yhteydessä äänieristyskäsittely. Ihan kuin olisivat silloin laittaneet myös sisälokasuojiin ainakin eteen jotain ääntäeristävää?
Lisäksi, kun jouduin taannoin purkamaan sisustan mattoa myöden, niin vuorasin koko lattian huopamatolla.
Mielestäni auto on kyllä hiljainen. Talvirenkaina nyt uudehkot Nordman 4:set. Paremman jos vielä haluasi, pitäsi ovia eristää seuraavaksi.
Nykyisin näihin projekteihin ei ole kyllä oikein aikaa. Oli tarkoitus kokeilla Saab 9-5:n sisälokasuojien nurjalle puolelle äänieristysmattoa, mutta autotallissa odottaa matot edelleen..
Niin, ihan motonetistä ostetuilla halpis-matskuilla olen väsännyt.
Melu on kyllä ärsyttävää. Rengasmelu on ollut Giulietankin heikoin puoli..
Lisäksi, kun jouduin taannoin purkamaan sisustan mattoa myöden, niin vuorasin koko lattian huopamatolla.
Mielestäni auto on kyllä hiljainen. Talvirenkaina nyt uudehkot Nordman 4:set. Paremman jos vielä haluasi, pitäsi ovia eristää seuraavaksi.
Nykyisin näihin projekteihin ei ole kyllä oikein aikaa. Oli tarkoitus kokeilla Saab 9-5:n sisälokasuojien nurjalle puolelle äänieristysmattoa, mutta autotallissa odottaa matot edelleen..
Niin, ihan motonetistä ostetuilla halpis-matskuilla olen väsännyt.
Melu on kyllä ärsyttävää. Rengasmelu on ollut Giulietankin heikoin puoli..
Senza cuore saremmo solo macchine
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Äänieristys - vapaata keskustelua
Ensiapuna nimenomaan tarkoitus liimata bitumia sisälokasuojan pintaan ensimmäiseksi valliksi sekä myös lattian hitsattuihin kohtiin, joista eriste puuttuu. Päälle lisäksi vielä eristehuopaa, niin sillä olettaisin pääsevän alkuun ainakin jyrinän pehmentämisessä. Tällä kertaa käteen osui Bilteman halvemmat materiaalit, jotka veneosastolla on paljon auto-osastolla olevia halvempia.
Ovien lisätiivistämisestäkin sain jo vinkin, mutta mietin vaan, että kuinka paljon se sitten rengasmeluun auttaa, kun tuulen suhinat & muut kohinat ei tähän mennessä ole häirinneet.
Ovien lisätiivistämisestäkin sain jo vinkin, mutta mietin vaan, että kuinka paljon se sitten rengasmeluun auttaa, kun tuulen suhinat & muut kohinat ei tähän mennessä ole häirinneet.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Äänieristys - vapaata keskustelua
Ääni tuppaa kantautumaan ja jopa kertautumaan laajoissa peltipinnoissa, jotka resonoivat ja alkavat itsekin soimaan. Ovet on hyviä kaikukoteloita kokonaisuudessaan ja siksi vaikuttavat myös rengasmeluun, siksi aloittaisin niistä. Lokasuojien vaikutus voi puolestaan olla yllättävänkin pieni, jos (usein ymmärtääkseni kun) ääni kantautuu sisäänpäin pyöräntuentaa pitkin eikä lokasuojalle "huutaen".
Mainittakoon esimerkkinä Bemarin rengasmeteli, joka tuli lähinnä takarenkaista ja vaimeni todella merkittävästi kun takaovet vaimensi (ulkopellissä 2 kerrosta 1,6mm alumiinibutyylimattoa, sisäpellissä 1 kerros samaa tavaraa reiät sulkien ja ovipahvissa vielä osansa). Peräkontin vaimentamisella puolestaan oli huomattavasti pienempi vaikutus.
Mainittakoon esimerkkinä Bemarin rengasmeteli, joka tuli lähinnä takarenkaista ja vaimeni todella merkittävästi kun takaovet vaimensi (ulkopellissä 2 kerrosta 1,6mm alumiinibutyylimattoa, sisäpellissä 1 kerros samaa tavaraa reiät sulkien ja ovipahvissa vielä osansa). Peräkontin vaimentamisella puolestaan oli huomattavasti pienempi vaikutus.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Äänieristys - vapaata keskustelua
^Onko kolmossarjalaisessa meteliä? Yllättävää. X1 on vähän helkkarin hiljainen! Edes nastojen ropina ei kuulu, ollenkaan. Onkin tämä akustinen ominaisuus yksi miellyttävimmistä piirteistä X1:sessä. Pääsee täten koko sielultaan kiroamaan Bimmerin "business-audiota"... (Joka on, jos ei selvinnyt, melkoinen pökäle äänentoistoltaan.)
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Äänieristys - vapaata keskustelua
Oli, nyt on huomattavasti vähemmän, kun autoon on upotettu n. 5m² vaimennusmattoa (ovet+takakontti) ja kiinnitetty huomiota rengasvalintoihin. Ei sitä kyytiläiset tosin koskaan äänekkääksi valittaneet aikaisemminkaan, mutta itseäni häiritsi tarpeeksi että vaivauduin tekemään asialle jotain.
Nastojen rapinaa ei kuulu kyllä mullakaan, mutta siihen on suurimpana syynä Continentalin kitkarenkaat
. Mitä äänentoistoon tulee, niin kun alkuperäisestä "hifi" -paketista (vissiin pykälän parempi kuin business) on jäljellä päävahvistin ja takakaiuttimet alkaa sekin puoli olla ihan ok tolalla. Voidaan toki joskus suorittaa vertaileva koeajo, jos innostaa.
Nastojen rapinaa ei kuulu kyllä mullakaan, mutta siihen on suurimpana syynä Continentalin kitkarenkaat

Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Äänieristys - vapaata keskustelua
Vois kyllä innostaakin, noihan on samalla rungolla - mokomat.
Hiukan vaan laimentaa intoa, että ainakin paholaisenmehua litkivä X1 on tylsä kuin saapas.
Paitsi talvella!
Tosta äänieristyksestä:
Bimmeriä syssyimuroidessa talvikuntoon kiinnitin huomiota ylenpalttiseen sisustuspehmytaineen määrään verrokki-imuroitavaan Giuliettaan korreloiden. PNV:n kabiinissa ei peltiä näkynyt, mutta paksulti mummokalsarin väristä karvamattoa kyllä!
Inhottavasta väristä sekä likaherkkyydestä huolimatta X1 on aika selkeällä marginaalilla sisältä hiljaisin auto, jota olen pidempiaikaisesti käskenyt erilaisissa olosuhteissa. Oletin jotenkin että matalammalla kulkeva versio samasta aiheesta olisi kovin samanlainen muutenkin. On myös tietty mahdollista että mittalaitteistoni voisi olla kalibroinnin tarpeessa!
EDIT: kuorien sisään en ole kurkkinut, hifimiesten juttuja enemmän tuo - enkä ole poppeja rakentanut sitten DeVille -päivieni. Johon laitoin Ghettouskottavat vermeet kyllä!
Hiukan vaan laimentaa intoa, että ainakin paholaisenmehua litkivä X1 on tylsä kuin saapas.
Paitsi talvella!

Tosta äänieristyksestä:
Bimmeriä syssyimuroidessa talvikuntoon kiinnitin huomiota ylenpalttiseen sisustuspehmytaineen määrään verrokki-imuroitavaan Giuliettaan korreloiden. PNV:n kabiinissa ei peltiä näkynyt, mutta paksulti mummokalsarin väristä karvamattoa kyllä!
Inhottavasta väristä sekä likaherkkyydestä huolimatta X1 on aika selkeällä marginaalilla sisältä hiljaisin auto, jota olen pidempiaikaisesti käskenyt erilaisissa olosuhteissa. Oletin jotenkin että matalammalla kulkeva versio samasta aiheesta olisi kovin samanlainen muutenkin. On myös tietty mahdollista että mittalaitteistoni voisi olla kalibroinnin tarpeessa!

EDIT: kuorien sisään en ole kurkkinut, hifimiesten juttuja enemmän tuo - enkä ole poppeja rakentanut sitten DeVille -päivieni. Johon laitoin Ghettouskottavat vermeet kyllä!
- hagger16
- Viestit: 3071
- Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
- Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98 - Paikkakunta: Savonlinna
Re: Äänieristys - vapaata keskustelua
Mitenkään ovien eristyksen vaikutusta vähätellen, mutta sellaisen huomion olen tehnyt jo ensimmäisestä autosta (Daihatsu Charade) lähtien, että kun esimerkiksi talvella oikein pöperölumi pakkautuu pyöräkoteloihin, niin johan auto hiljenee. Saman huomion tein syksyllä Giulietan kanssa, kun kura/muta kuorrutti kunnolla pyöräkotelot. Auto oli hiljaisempi aina seuraavaan pesuun/vesisateeseen asti. Giulietassa kesärenkaina alla vanhat ja huonokuntoiset Contit.. Toivottavasti uudet renkaat parantaa tilannetta.Polforea kirjoitti:Ääni tuppaa kantautumaan ja jopa kertautumaan laajoissa peltipinnoissa, jotka resonoivat ja alkavat itsekin soimaan. Ovet on hyviä kaikukoteloita kokonaisuudessaan ja siksi vaikuttavat myös rengasmeluun, siksi aloittaisin niistä. Lokasuojien vaikutus voi puolestaan olla yllättävänkin pieni, jos (usein ymmärtääkseni kun) ääni kantautuu sisäänpäin pyöräntuentaa pitkin eikä lokasuojalle "huutaen".
Senza cuore saremmo solo macchine
- Albertolli
- Viestit: 4181
- Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22
Re: Äänieristys - vapaata keskustelua
Joissain preemiumeissa on vakiona sisälokarit päällystetty jollain kankaantapaisella, ei sora ropise ja varmasti muutenkin hiljentää...
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Äänieristys - vapaata keskustelua
^^Tuo äänen reitti varmaan riippuu aika paljon autosta ja renkaista. Omiin korviini on tosiaan kuulunut enemmän niitä tapauksia, joissa lokasuojien äänieristys ei ole havaittavasti vaikuttanut, mutta totuus voi hyvin olla toisinkin.
^Joo, kaikki se mikä fyysisesti lentää sisälokariin, on taatusti hiljaisempaa jos se lokari on vaimennettu tahi osumapuolelta pehmennetty.
^Joo, kaikki se mikä fyysisesti lentää sisälokariin, on taatusti hiljaisempaa jos se lokari on vaimennettu tahi osumapuolelta pehmennetty.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Garmund
- Viestit: 1904
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa - Paikkakunta: K-Häme/Helsinki
Re: Äänieristys - vapaata keskustelua
Itse lähinnä musiikin kuulumisen parantamiseksi kiinnostaisi 156:sta äänieristää, ihan siedettävällä tasolla melu muuten siinä. Boseliftin popit kuulostavat ihan "ok" omaan korvaan, kuhan auto on paikallaan
Ajaessa varskinkin subbarin ääni tuntuu katoavan ajomelun taakke.
155 on turha yrittää äänieristää, ei siinä ajomelu kuulu pakoputkesta lähtevän mekkalan yli
Siinä myös näytäisi, että olisi ainakin etuovissa lisä-äänieristettä

155 on turha yrittää äänieristää, ei siinä ajomelu kuulu pakoputkesta lähtevän mekkalan yli

Siinä myös näytäisi, että olisi ainakin etuovissa lisä-äänieristettä
Suoraan vaan suoraa