Aina kun 156 ajaa töyssyyn kuuluu pelkääjänpuolen takaiskarista suhteellisen kovaääninen *klonks* ... sain vihjeen että voisi olla kyse kuluneista puslista, ja uudet (powerflex) puslat saisi muukkoselta "halvalla" ...
voisiko kyse tosiaan olla puslista ja mitenkäs niiden vaihto... kuinkakohan helppo ne on vaihtaa itse vai kannattaako jättää korjaamon huoleksi?
Carlos kirjoitti:Yleiset takapään klonksit on mulla tullu ainakin iskarin yläpäänkiinnitys kumista joka on ollut murtunut.
.
Ja mulla kolisi aikoinaan iskarin suojakumi.joka pääsi liikkumaan varaasti ja hakkasi kuopissa iskarin yläpään (kovettuneeseen) kumiin.
Korjauksena nippuside aivan iskarin yläpäähän,jolloin suojakumi osui heiluessaan siihen eikä kolissut.
Noita suojakumeja ei oikein kannata vaihtaa,jollei vaihda samalla iskareita,ja varsinkin jos ne on muuten ehjät.Minulla ne oli vaan sen verran väljät,että pääsivät heilumaan (nehän ei oikeasti olekaan millään kiinni)
Mikähän mun autossa on, kun takaoikelle vaihdettiin uusi Nivomatin systeemi (jousi ja iskari), niin silti kuuluu vielä sellainen vaimea klonksahdus esim. kaivonkansiin ajellessa ja pienissä kuopissa hitaasti ajaessa.
Kahdessa paikassa sitä on tutkittu, eikä tietysti se silloin ole oireillut. Mitään väljyyksiä ei ole löydetty. Kovalla pakkasella se hävisi mutta palasi taas ilmojen lauhduttua. Se saattaisi tulla vähän keskemmältäkin autoa, mutta takaa oikealta...
Zenery kirjoitti:
Ja mulla kolisi aikoinaan iskarin suojakumi.joka pääsi liikkumaan varaasti ja hakkasi kuopissa iskarin yläpään (kovettuneeseen) kumiin.
Korjauksena nippuside aivan iskarin yläpäähän,jolloin suojakumi osui heiluessaan siihen eikä kolissut.
Noita suojakumeja ei oikein kannata vaihtaa,jollei vaihda samalla iskareita,ja varsinkin jos ne on muuten ehjät.Minulla ne oli vaan sen verran väljät,että pääsivät heilumaan (nehän ei oikeasti olekaan millään kiinni)
En tiedä alfasta, mutta perheen toisessa autossa on kolissut kohta jo kolme vuotta syynä kallistuksenvakaajan puslat. Ei muuta haittaa kuin ääni, joten ei ole vielä jaksanut vaihtaa.
No laitetaanpa nyt sitten vielä samaan syssyyn että etuiskarit ovat ruvenneet narskumaan pienimmästäkin käännöksestä ... ei voi enää ajaa itäkeskuksen parkkihalliin kun narskuva ääni tuntuu kuuluvan sielä noin 10000x kovemmin .... Ainakin Alfani kääntää päitä
Oliko tuohon ikinä keksitty mitään "halpaa" ratkaisua, vai pitääkö nyt sit vaihtaa iskarit ja kaikenmaailman tukivarret yms x
En tiedä joko takapään kolahtelu ratkesi, mutta kerron mikä sen aiheutti omassani. Pitkittäisen takatukivarren pusla oli irronnut ja aina töyssyissä kolahti kun haki paikkaansa. =molemmat pitkittäiset taidettiin Auto Milanossa vaihtaa samalla.
Se on helppo selvittää itsekin kun kyykistyy auton vierelle takarenkaan eteen. Ottaa pitkittäisestä kiinni ja nykii ja työntää. Ainakin omassa suht helposti heilui. Vielä helpompi jos jaksaa tunkille nostaa ja renkaan irrottaa. Laiska ei vaan aina jaksa.