Tuli ajettua maanantaina toyota yariksella jonkun matkaa, luultavasti noin 2006 vuosimallia.
Lyhyesti:
+Ketterä
+Ei susiruma ulkoa tai sisältä
+alusta ok, söi töyssyt hyvin, tosin keinutti joissain
+hyvät peilit
+riittävän hiljainen
+Selkeä nopeus ja kierrosmittari
ok kytkin ja vaihteisto, vaikka kertaalleen sammutinkin auton liikkeelle lähdettäessä
-Sähköinen ohjaustehostin, osittain
-penkit
-vähän tehoton maantielle
-Mittaristo keskellä ja näyttää vain nopeuden, kierrosluvun ja polttoaineen määrän
-ei vakionopeudensäädintä
Oli kyllä aluksi melkoisen outoa, kun tullut talvi ajettua lähes pelkästään 155 Q4:sella.
Ei itseasiassa ollut niin huono, kun odotin
Empä ole muistaakseni ennen ajanut autolla, missä on sähköinen ohjaustehostin.
En oikein vielä tolla reilun tunnin ajokokemuksella osaa sanoa onko se ihan surkea vai ei.
Tässä ei kyllä ohjaus välittänyt, ainakaan maantiellä, yhtään mitään tiestä.
Yllätti, miten paljon säätää ohjauksen raskautta nopeuden mukaan. Varsinkin maantiellä veti ohjauksen melkoisen raskaaksi, oli selvästi raskaampi, kuin 155 sen ohjaus.
Pelit oli hyvät, eli kohtuu isot ja sähkösäädöllä.
Kytkin ja vaihteenvaihto tuntui ihan hyvältä, vaihdekepin liike melko pitkältä. Tosin huono vertailupohja, kun q4:ssa on "vaihdevälin lyhennin" vai mikä on kaan oikea termi suomeksi.
Voimaa kaipasi (tietenkin
) jossain kohdin hieman lisää, vaikka ihan hyvin tollakin sai rampissa tarpeeksi vauhtia, kuhan vain muisti käyttää kierroksia ja antaa reilusti kaasua.
Nelikaistatien alettua vähän ennen Lappeenrantaa ei rekan ohitus mennyt ihan nappiin, kun tuli vain painettua kaasua ja ei tapahtunutkaan mitään, joutui sitten odottelemaan, ohituskaistan vapautumista rekan perässä.
Sisustan ulkonäkö oli kanssa ihan ok mielestäni, lähinnä keskellä sijaitseva digitaalimittaristo vaati hetken totuttelua. Eli tuli siis tuijotettua ratin läpi tyhjää kojelautaa monta kertaa aluksi
Jäin jonkunverran kaipaamaan tietoa moottorin lämpötilasta, tai kai senkin saisi jostain näkyviin, mutta vakiotilassa näytti vain nopeuden, kierrosluvun ja polttoaineen määrän. Digitaalinen nopeuden näyttö oli sinänsä kiva, vielä kun olisi lähes 0 mittarivirhe olisi näppärä nopeuden sopivana pidossa. Latistaisi, ainakin tuon näköisenä, auton tunnelmaa. Tuossa ei voi, kun ei ollut/tullut itselle mitään tunnetta/tunnelmaa autosta...
Keskikonsolin ilmastoinnin säätimet tuntuivat turhan jäykiltä pyörittää.
Samoin yllättävän hyvin mahtu istua myös takapenkillä, tosin minä tai auton omistaja, ketä ensiksi ajoi ei olla kovin pitkiä.
Penkkiä ja ajoasentoa en nyt hirveän kauaa yrittänyt säätää optimiksi.
Penkki tuntui aluksi ihan ok, mitä nyt vähän huono reisituki, mutta jo vajaan tunnni ajon jälkeen alkoi tuntua epämukavalta.
Tosin nykyään olen tottunut parempiin istuimiin autossa (156 ja 155, 156 parempi, kuin 155) ja ollut laiska, eli lihaskunto heikentynyt.