Liikenteestä

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^se on kumma tosiaan ku eestiläiset menee ku pullo perseessä. Venäläiset taas tosi rauhallisia täällä päin. Vaikkei youtuben only in russia videoista uskoisi :D

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

S_A kirjoitti:Kai se nyt on vaikka jäätäkin on, nasta on asfalttin päällä kuulalaakeri, kitkarenkaalla on pitoa paljon enemmän.
"Yllättäen" ei tällainen, äärimmäisen harvinainen tilanne = pakkasen lauhtuessa jäähän vetävä tien pinta lainkaan kuulu VAGniikan maailman & co rengastestien ohjelmistoon. Perustelu: ei tulisi tasapuolisia koetuloksia (lue: tulokset olisivat ristiriidassa ennalta päätetyn voittajan kanssa).

Eilistä vastaavassa kelissä Stilo kykeni ruopimaan vielä 3. vaihteella, kiitos raivokkaan (145 Nm) vääntönsä 8) Rengastuksena 4/5 talvea sisäänajetut nastat, merkki muistaakseni Continental. Kaikki nastat tallella ja pintaakin lähes uuden renkaan veroisesti. Eli just sellaiset testivoittajakumit, jolla peruspentti väittää muuttavansa talven kesäksi. Ja sellainen keli, joissa ei kuulemma kitkoilla pärjää.
S_A kirjoitti:Tottakai sitten kun on oikeasti liukasta, kitkarengas ei varota, nasta varottaa äänellään kun alkaa aliohjata. Kitkapyörä vaan irtoaa ja sen huomaa sillon kun se irtoaa.
Tätä en allekirjoita lainkaa. Nasta varoittaa, joo, oli tarvetta tai ei. Mistä sitten seuraa, että kun on pari liukasta päivää, niin sen jälkeen nastarenkailijat konttaavat sulallakin tiellä moottoritien rampit yms. 30 km/h ja valoista lähdetään kuin purkka tukasta.

Nastarengas myös pitää paljaalla/sulalla asvaltilla, niistä nastoistaan huolimatta, paremmin kuin kitka. Syystä että kumi on jäykempää. Pakko olla, ainakin nastojen kiinnityskohdissa, jotta pysyy nastat kiinni. Mutta laitettaessa tien pintaan ohut huurrekerros, mistä nastat eivät saa otetta, niin puntit kääntyy toisinpäin. IMHO nastarenkaalla pito vaihtelee enemmän tai ainakin yllättävämmin, kun sulalla & märällä tiellä voi ajella melkein kuin kesärenkailla, mutta moottoritien ramppi tms. kun on mustan jään peitossa, niin sitten mennäänkin kahva edellä...

Kitkarenkaan pito on aina vähän niin ja näin, joten ei pääse unohtumaan, että pitää ottaa rauhallisemmin. Lisäksi kitkarenkaatkin osaavat varoittaa liukkaudesta. Contin kitkat ei niinkään, mutta nyt alla pyörivät Nokialaiset jopa paremmin kuin nastat! Missä oli opettelemista alkuun, kun persdyno huuti ihan koko ajan, jopa suoraan ajettaessa, varoitusta pienestä lipusumisesta = "rajoilla mennään". Mutta yllättäen käytös oli jopa tasaisempaa kuin noilla ex Contin nastoilla ts. kaarteessa kun tuntui, että auto alkaa puskemaan, niin lisää kääntöä -> auto ei alakaan puskea suoraan, vaan tottelee edelleen ohjausta, vaikka renkaiden luistokin hieman kasvaa. Toki jossain vaiheessa ohjauspyörän asennon ja kulkusuunnan ristiriita kasvaa niin suureksi, että ajonvakautus lyö jarrut päälle ja lysti loppuu.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Samaa mieltä kyllä kitkojen varoittelusta.

Sen sijaan pidosta eri mieltä - kuivalla asfaltilla PEHMEÄ rengas pitää paremmin? Ei kai ne formuloita muuten softeilla ajelis, eihän?
Tietty tuohon vaikuttaa lämpötila ja kaikki muukin ja kuun asento venukseen ja niin edelleen.
Vedessä en tiedä, kuka on oikeasti voittaja. Mut sen tiedän, että tänäänkin keravalla kun ajelin tuossa äskettäin kotoselle käsijarrurempasta, liikenneympyrässä uusi Auris (kaiketi, noista tojoista erota toista toisesta) selvästi uudet nastat alla oli ongelmissa. Minä pääsin ilman luistelua, silmämääräisesti suuremmalla nopeudella.
Ehkä ne renkaat Alfan alla olisin päässyt vielä paremmin? En tiedä. Auton ajo-ominaisuudet aivan taatusti vaan vaikuttaa myös tuohon.

Joka tapauksessa juuri nyt tuoll on MURHAAVAN liukasta. Sen näkee risteyksissä, mitkä on hukutettu hiekotushiekkaan. Ja silti on tuskaa päästä liikkeelle tai pysähtyä - aivan sama, onko kitkat, nastat vai kesärenkaat. Pitoa tasantarkkaan nolla ihan jokaisella. Hienosti näkee kun 20kmh vauhdilla tulevia uudempia autoja vetää ABS:t hakaten ja juur ja juur pysähtyy ajoissa, vanhemmissa sitten noissa nopeuksissa alkaakin olla pyörät lukossa. Ja sit lähdetään liikkeelle ja uusi iso Volvo uusine nastarenkaineen ja 5kmh vauhdissa lähtee perä irti. Vähänkin risteysalueen ulkopuolelle kun pääsee, niin ei mitään hätää...

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Aquatica kirjoitti:Sen sijaan pidosta eri mieltä - kuivalla asfaltilla PEHMEÄ rengas pitää paremmin? Ei kai ne formuloita muuten softeilla ajelis, eihän?
Se ja sama, onko pehmeäkuminen rengas silestone vain 8 mm urilla ja runsaalla lamelloinnilla? :roll:

Contin kitkat oli upouutena ihan kauheat ajettavat paljaalla asvaltilla. Kaarteissa tuntui, että rattia pitää veivata puoli kierrosta enemmän kuin normaalisti ... ja hyvissä ajoin, että kerkiää laiva kääntymään. Ohjaustunnosta ei tarvinnut puhuakaan. Ikääntyessään nämä jämäköityivät huomattavasti. Muutenkin aika on/off kumit. 4 talvea ajelin ongelmitta, mutta neljäntenä keväänä pito loppui kuin katkaisijasta kääntämällä. Pehmeän kumin pintakerros kului pois? 5. talvi olisi voinut olla mielenkiintoinen, jos jääkelin pito kehittyi samassa suhteessa kun pito +5 asteessa... Noillahan tuli "poltettua kumia" ihan normi liikennevalolähdöissä. No, siitä sai käytetyn auton mukana joku taas "hyvät" renkaat ja hyvän syyn todeta kitkat kelvottomiksi :wink:

Nokialaiset ovat olleet ajoltansa paljon siedettävämpi suoritus. Saa nähdä, kauanko näissä pitoa riittää.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Noh, nämä vanhat on kertoneet mulle yhden asian: ostan uudet laadukkaat kitkat seuraavaksi talveksi. Nää on hyvät, mut mä tiedän et nää on huonot vrt. uusin hyviin...
Näissä tosiaan ei ole mitään tunnottomuusongelmaa kuten kuvailet Contin kohdalta? Ehkä ikä parantaa niitä. Michelinin X-Icet nää kuitenkii o.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Nuo kutossarjalaiset ovat muuten paremmat (jämäkämmät) ajolleen kuin vitoset, toki myös auto ja koko on eri (mulla siis oli 205/55R16 CVC5 9-3:n alla ja nyt on 225/45R17 CVC6 325xi:n alla), mistä etenkin matalampi profiili vaikuttanee ajon jämäkkyyteen omalta osaltaan. Pitoa on ainakin uutena lumella aivan tautisesti eikä jäälläkään kovin huonosti ja vaikka irtoaakin melko jyrkästi, niin en ihan on/off -pidosta puhuisi.

Saa nähdä miten käy kulumisen myötä. Aika tuskin ehtii tuhojaan tehdä, koska meikäläisen ajoilla talvirenkaat kestää ehkä 2 talvea, välttämättä ei sitäkään, ellei auto vaihdu aikaisemmin.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
S_A
Viestit: 1829
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

No joo en tiie näistä. Mulla ainakin nää nastat mitä aikoinana oli alla; asflattilla tuntu ettei ole mitään pitoa. Puski ja jarrutuksessa tuntu, että liukuu vaan. Kitka pyörillä on ihan kun ajaisi kokoajan kesällä. Tietenkin tän päivän kaltaset kelit on hankalia. Mutta niin tuntu olevan jopa XC60:sen Volvon kuskille, joka jäi paikalleen kun minä lähdin Auriksella sutimatta. Arvatkaa kummassa oli nastat.

Itse en oo huomannut mitään ongelmaa kitkojen pidossa. Lumessa niiden pito on niin hyvä, että ero nastoihin on varmasti hyvin olematon. Kuivalla asfaltilla pitoa on niin paljon, ettei uskalla sitä edes mitata. Siinä vaiheessa nastapyörä jo puskee ihan kunnolla ulos. Lumipöppökin on ihan OK ei se eroa paljoa tee jos sielä nastat on välissä jossain sohjossa.

En tiedä nää on vähän tottumus juttuja ja varmaan aika paljon sitten asenteesta kiinni loput. Kyllä joka renkaan saa luistamaan jos ei malta. Kuljettaja sen loppupeleissä päättää, mikä rengas on turvallinen ja parempi.

Enkä minä mikään testaaja ole, omia kokemuksia vaan tässä pohdin. Tuntuu vaan, että kitkapyörällä tälläset "pahemmatkin" lumipöllyjääkelit on helpompia käsitellä kuin nastapyörät. En tiedä sitten onko se mistä syystä näin.

Tänään tossa mietin myös, että kyllä tässä tulevaisuudessa käy niin että ihmisten ajotaito talvisin alkaa hiipua. Johtuu nimenomaan siitä, että nää uudet autot on mitä on.
Oli aika ilo (vaikkakin tuomittavaa liikenteessä) katsoa 940 sedan Volvon piiiiiiiiiiiiiitkäääää perä liukua Jumbon suunnalla tänään, meni muuuten tooooodeeeellaaa pitkää kahvaa. Kunnon vanhan ajan autoja, piti osata ajaa ja se on näemmä aika hauskaa hommaa.....
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
Garmund
Viestit: 1904
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa
Paikkakunta: K-Häme/Helsinki

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Empä muista, että olisi ennen noin liukkaalla kelillä tullut nelivedolla ajettua. Kävin tänään helsingissä viemässä uuteen kämppään tavaraa. 3-tieltä kehä 3:lle rampin mutkassa 40km/h oli hyvä vauhti ja oli siinä + muutamassa muussakin rampissa haettu vauhtia kaiteen kautta. Myös muutamia tieltä ulos ajaneita ja kolaroineita autoja näkyi. Vantaalla oli joku onnistunut suunnilleen suoralla tiellä ajaa päin tien vieressä olevaa aitaa. Oli tainut vähän sattuakkin, kun ambulanssi paikalla, vaikka autossa ei kovin pahoja vaurioita näkynyt.

Oli hassun tuntuista, kun jossain liikennevaloissa neliveto, vaihteisto liukkaankelin asetuksella, sutii jonkun verran liikkeellelähdettäessä, normi/hieman normaalia rauhallisemmassa kiihdytyksessä. Ei tolla yleensä liukkaallakaan kelillä tarvitse erityisen varovaisesti lähteä liikkeelle.

Onneks kierrätyskeskuksissa on halpa kotiinkuljetus, olisi ollut tolla kelillä ihan hullunhommaa vetää kesärenkaista kärryä.

Koomista, uutisissa pk-seudulla tapahtuneesta peräänajosta kertoessaan, uutistenlukija kertoi kolarin syyksi tien liukkauden :shock:
Tjaa, että kolarin syytkin pystyy aina vai ulkoistamaan...
Viimeksi muokannut Garmund, 09 Tammi 2016, 23:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Suoraan vaan suoraa

Avatar
pitkämies
Viestit: 2457
Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Lancia Thesis
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo
Paikkakunta: Tampere

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja pitkämies »

Työkaveri ajaa tällä hetkellä 159 2,4 Jtdmllä(manuaali/farmari). Ei ole foorumilainen. Päätti tehdä kokeen: Ajaa kesärenkailla läpi vuoden. Eli nytkin siis alla. "Laillisuuskysymyksistä" ihan turha kommentoida. En ota niihin kantaa sen paremmin kuin tähän loputtomaan nasta/kitka keskusteluunkaan....

Kokeen tulokset: Tähän mennessä ei ole tullut eteen kuulemma tilannetta jossa ei olisi pystynyt etenemään muun liikenteen seassa. Tukka ei myöskään ole muuttunut valkoiseksi kun jatkuvasti saa pelätä henkensä edestä......K.o henkilö ajaa työmatkansa moottoritiellä n. 30km suuntaansa ja normaalit "seka"-ajot, asioinnit sun muut.

PS: Olen ollut kyydissä. En huomannut mitään eroa kesän ajettujen kesärenkaiden ajokäytöksessä verrattuna talven/kaksi ajettuihin kitkoihin......Nastoihin verrattuna eteneminen oli äänettömämpää :black: ....
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Seos määrää suurimman osan pidosta. Jos on sopiva seos on ne lähes yhtä hyvät kuin kitkat. Mut kova seos on mahdotonta olla hyvä. Tästä oli testi muutama numero sitten Moottorissa. Voin luvata, että kaverisi ei olisi ajanut kilometriäkään noilla mun kesärenkailla (Dunlop Sport Bluresponse) - itse sain parin sentin syvyisen takatalven niillä ja se oli oikeasti liukkaampi kuin liukasrata. Ja reilusti! Nämä vanhat kitkat pieksee noi kesärenkaat heittämällä 100-0

Avatar
pitkämies
Viestit: 2457
Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Lancia Thesis
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo
Paikkakunta: Tampere

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja pitkämies »

Sanon tähän nyt vain sen verran, että olen itse liikkunut työkseni maanteillä 15 vuotta ja olen aivan vasta-alkaja tähän mieheen verrattuna. N. 50 vee kaveri joka on ajanut täyteen lastattua pölliautoa työkseen sellaisilla teillä mille en lähtisi edes kävelemään(millä pirun nastarenkailla??!). Muutaman miljoonan kilometrin ajokokemus takana....Kaikilla mahdollisilla pyörillä kulkevilla vehkeillä. Tältä pohjalta sanoisin että hän ajaa aika lailla renkailla kuin renkailla paremmin kuin sinä tai minä........Halusi lähinnä kai kokeilla miten Alfa/kesärengas-yhdistelmä toimii Suomen suvessa ja "talvessa".....9/10:stä aamusta kun lähtee liikkeelle ei kuulemma edes huomaa millä renkaalla on liikkeellä koska asennoituu sään mukaan liikkumiseensa..

PS: kyseessä on siis perheellinen ja liikennesääntöjen mukaan liikkuva "aikuinen" mies joka ei riehu/kohella/esitä liikenteessä vaan etenee virran mukana.

Tästä ei muuta.
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....

Avatar
S_A
Viestit: 1829
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

Eilen oli näköjään rytissyt. 10 jälkeen niitä kolareita alko radiosta tulemaan infona.
Keli oli aika hankala, liukas ja pöllyävää lunta. Kuten olemme todenneet.

Hesarissa oli ihan hyvin todettu tämä asia poliisin sanomana:

"Yksi syy kolareihin oli kuitenkin ylitse muiden.
-ihminen on niin tyhmä, ettei ota huomioon olosuhteita".

Tuo on kyllä ihan omin silminkin nähtynä täysin 100% fakta. Yksi syy tähän tyhmyyteen on mielestäni ihan suoraan liian turvalliset autot. ESPeehen kun voi luottaa, ja voi ajaa lujaa ja ohitella ja jarrutella ja jne.....
ON ESP hyvä, kun sitä tarvitaan, mutta nyky ihminen on niin viisas, että alkaa ajamaan sitä vasten. Ja jää sitten vielä siinä "onhan täällä pitoa" fiiliksessä huomaamatta kelin vaihtelut saati ymmärtäminen siitä, että on oikeasti liukasta.
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

A Bart
Viestit: 1663
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja A Bart »

No olihan sitä ennenkin talvirenkaat alla vasta joulukuun eka päivä.
Ja silloin oli kyllä liukasta ja lunta jo marraskuussa.

Ja hyvät kesärenkaat pitää kohtuuhyvin ja jopa paremmin kuin huonot talvirenkaat (ainakin muistikuvan mukaan)
Nykyiset kitkat on 9 vuotat vanhat, ja ne on kyllä liukkaat vaikka pintaa onkin sen 6-7 milliä.
Nastarenkaat kun laittaa alle kitkojen jälkeen niin tulee kyllä pitoa pirusti lisää, vaikka nuo nordmanit ovatkin.
Hassu juttu että sama rengas nokialaisena (toisessa kappassa) ja monta talvea ajettuna oli paljon hiljaisempi.
Tai sitten ne oli vaan kuluneemmat?

A Bart
Viestit: 1663
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja A Bart »

S_A kirjoitti:Eilen oli näköjään rytissyt. 10 jälkeen niitä kolareita alko radiosta tulemaan infona.
ON ESP hyvä, kun sitä tarvitaan, mutta nyky ihminen on niin viisas, että alkaa ajamaan sitä vasten.
Kyllä sitä JTS:ssällä tuli nojattua useasti esp:tä vasten, :), varsinkin kun tottui siihen niin sehän oli ihan kätevää.
Tuo siis oli eka autoni, missä oli automaattiohjaus.
Ennen aina itse pitänyt kulkusuunnasta itse huolen kaasun, jarrun ja ratin kanssa huolen.

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

S_A kirjoitti:Yksi syy tähän tyhmyyteen on mielestäni ihan suoraan liian turvalliset autot. ESPeehen kun voi luottaa, ja voi ajaa lujaa ja ohitella ja jarrutella ja jne.....
Minä osoittaisin ennemmin tolkutonta suolausta. Valtaväylät pidetään suolan voimin kesäkelissä ympäri vuoden ja sama tyyli jatkuu pääkaupunkiseudulla pienemmilläkin teillä. Aurauskalustoakaan ei paljoa tarvita, kun homma hoituu suolaamalla. Toki sitten on vähän vaikeampaa, kun tulee paljon lunta eikä sää lauhdu heti perään & vesisade viimeistele suolalla aloitettua sulatustyötä...

Viime talvi oli loistava esimerkki. Liukasta oli vain 2-3 päivänä, kun pakkanen hetkeksi kiristyi niin, ettei suola enää toiminut. Muina päivinä ajeltiin sulalla tiellä - luntakaan kun ei ollut, joten kesärenkailla olisi pärjännyt mainiosti. Opettele tässä sitten auton hallintaa liukkaalla...

Vaan sitten kun tulee oikea talvi, ollaan kusessa
- suolaliuos jäätyy -> suolattu tie on paljon liukkaampi kuin "hoitamaton"/pelkästään aurattu ... mutta silti sitä suolaa levitetään, jopa -15 pakkasessa, jos vaan sääennuste lupaa lauhtuvaa!
- jos tulee lunta, niin häslingissä on välittömästi kädet pystyssä, nou can duu, ei tällaiseen voi varautua
- jengi tottunut marras/joulukuunkin päästelemään "kesäkelissä" -> talven "yllättäessä" yhden päivän aikana niputetaan 100+ autoa, mutta kelin jatkuessa talvisena jengi alkaa päästä juonen päästä kiinni ja 2-3 päivää myöhemmin liikenne sujuu jo ihan OK... mutta nämä opit unohtuvat parissa viikossa, jos tulee taas lauha jakso

Vaan eipä näytä olevan mahdollista suolauksesta luopua. Tämä on nähty aivan riittävän monta kertaa; sataa pari senttiä lunta/räntää eikä auraus&suolauskalusto ehdi hätiin -> välittömästi on joku rekka jumissa moottoritien rampissa, bussit jumii pysäkeilleen tai vaikkapa Kehä I:llä Turun moottoritien kohdalla olevassa hurjassa nousussa sudittelee rekka ... ja kohta lähtee toinen sitä ohittamaan ja juuttuu sen rinnalle.

Norjassa ja vissiin Ruotsissakin on vaatimuksia raskaan kaluston rengastukselle, mutta Suomessa saa kait edelleen ajella kesäkelin semislickseillä. Vaikka parempaakin lie tarjolla? Pitkämies voisi ottaa asiaan kantaa - muistelen, ettet ole suolauksen suurin ystävä...
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Itse olen ajellut nyt muutaman kuukauden rekkaa, ja perjantaina oli aika ylläri kun rekalla ajaessa kohtuu huonoilla kesärenkailla ei ollut ajossa mitään kummallista, toki aika liukasta. Sitten kun hyppäsin oman Mersuni puikkoihin jossa on hyvät nastarenkaat alla niin liikkeellelähdöt valoista oli todella nihkeitä.
Vielä kolmekymppisenä kyllä lapsettaa tuon Mersun ratissa sen verran että usein tulee tahallaan sudittua/perää heitettyä sivulle.
Tämä kyseinen Mersu ei kyllä talvella kesärenkailla liiku. Viime talvena kun ensilumet tuli ja oli vielä ok kesärenkaat alla niin käytännössä 0km/h vauhdista auto valui loivahkosta mäestä ojaan. Ajamaani suuntaa taaksepäin siis. Toki renkaiden 300km/h luokitus ei ollut pitävintä sorttia jäähän.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

@pitkämies

Ei, mä lupaan ja vannon, että *KUKAAN* ei pysty ajamaan noilla mun kesärenkailla näissä oloissa normaalin liikenteen mukana millään tasolla luottavaisin mielin. Ei edes Vatanen, ei Kankkunen tai Sainz - eikä varmasti tuo sinun kaverisi, olkoonkin kokenut kuski. Saa olla vaikka maailman paras kuski ja auto alla. Siitä voin lyödä vetoa, isostikin (vaikka köyhä olen).
Jos olisi pehmeät kesärenkaat, voisi asia olla aivan toinen. Tai sopiva seos. Mutta noissa renkaissa pinta on kuin muovia, saadaan vierintävastus minimoitua ja kylmässä se on kuin kuulalaakerin laittaisi vierimään tasaista, puhdasta pintaa pitkin. Asfaltilla pito on mörkömäisen loistava kuivalla, vesisateella yms. mut loskakelissä ei ole enää mitään kosketusta itse tienpintaan, ei missään muotoa.

Eli sama juttu kuin gydiksellä, paikallansa autoa ei meinannut saada pysymään loivassa mäessä.

Esim. tässä mäessä ylhäällä vauhtia oli n. 2kmh, puolivälissä jo yli 15kmh absien huutaessa hunajaa. Ja alla oli ennen lumisadetta sula, kuiva asfaltti, johon oli satanut muutama hassu sentinpuolikas tuoretta lunta ja lämpötila oli jossain +3:ssa tjsp.
https://goo.gl/maps/BKrKLs8pKW22

Tuo mäki ei ole jyrkkä. Liukasradalla kun kävin autokouluaikoihin, siis Hyvinkään (vai Riihimäen?) graniittiradalla, missä on kuorma-autojen kova rengasseos käytössä ja kiillotettua graniittia kastellaan vedellä, oli pito täysin ja selvästi parempi, kuin kesärenkailla tuossa Korson rinteessä. Jos olisi alla olleet '09 malliset Nokian Hakka i3:t, joissa pintaa juur ja juur ~1.6-1.7mm, olisin varmaan ajanut kuin kesällä. Se on renkaasta aika paljon kiinni...

Avatar
S_A
Viestit: 1829
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

insinörtti kirjoitti:
S_A kirjoitti:Yksi syy tähän tyhmyyteen on mielestäni ihan suoraan liian turvalliset autot. ESPeehen kun voi luottaa, ja voi ajaa lujaa ja ohitella ja jarrutella ja jne.....
Minä osoittaisin ennemmin tolkutonta suolausta. Valtaväylät pidetään suolan voimin kesäkelissä ympäri vuoden ja sama tyyli jatkuu pääkaupunkiseudulla pienemmilläkin teillä. Aurauskalustoakaan ei paljoa tarvita, kun homma hoituu suolaamalla. Toki sitten on vähän vaikeampaa, kun tulee paljon lunta eikä sää lauhdu heti perään & vesisade viimeistele suolalla aloitettua sulatustyötä...

.
No joo Suolausta välillä vähän ihmettelen itsekin. Ymmärrän kyllä tietyissä keleissä, että esim.linja-autoliikenteen käyttämät tiet on hoidettu niin. Ja raskaan kaluston väylät, jotia ne pää asiassa käyttää.
Mutta sitten tietyissä keleissä taas siitä tulee sellanen lumivelli, pöppömömmö, että se jo ihan suoraan tuo sen nolla pidon joka renkaalle.
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
S_A
Viestit: 1829
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

ESPhen vielä sen verran, että kun ihmisten ajamista seuraaa; kyllä sen näkee millon se puuttuu peliin. TIlannenopeudet on huomattavasti kovempia erilaisissa tilanteissa uudemmilla autoilla kuin vanhemmilla autoilla. Tietenkin rattimiehestä kiinni tuokin, mutta kyllä mä väitän että näillä uusilla ESP autoilla ajetaan lujempaa, kelissä kun kelissä koska "sehän korjaa jos liukuu" asenteella mennään. Kaasua voi painaa huoletta, koska kyllähän se luistonesto sielä pitää pidon mukana.....

Siltä se ainakin vaikuttaa kun seuraa millasilla nopeuksilla risteyksiin tullaan ja millasilla nopeuksilla sielä ajetaan.
Itse koen kyllä tän ESP ruksutuksen varsin ärsyttäväksi. Aika pienistäkin tilanteista KRUTSKRUTS ja auto korjaa itse takasin pidolle. Ärsyttävää.

Mutta en silti ajaisi metriäkään Suomalaisella maantiellä talvikelillä ilman ESPtä.
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
Ricambi
Viestit: 1433
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Taas tapahtui eilen ketjukolareita, Hesarissa oli artikkeli:

Lukuisia ketjukolareita pääkaupunkiseudulla...

Kun sitä...tana ei osata ajaa kelien mukaan se ero oli että nyt kommentoitiin että tilannenopeudet olivat liian kovia, ei syytetty ainoastaan keliä.

Tästä kommentista pidin erityisesti:
Länsi-uudenmaan poliisista päivystäjä Leena Vilen:in kommenttiin yhdyn 100%:sti.. Yksi syy yli muiden on se että Ihminen on niin Tyhmä ettei ota huomioon olosuhteita. Kyllä se on suuren luokan tyhmyyttä kun ajetaan huikeita ylinopeuksia ja toisten perässä kiinni ja annetaan piupaut keleistä. No jos on lusikalla annettu ei voi kauhalla ammentaa... 8)
Viimeksi muokannut Ricambi, 10 Tammi 2016, 22:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69

Avatar
S_A
Viestit: 1829
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

Ricambi kirjoitti:Taas tapahtui eilen ketjukolareita, Hesarissa oli artikkeli:

Lukuiisa ketjukolareita pääkaupunkiseudulla...

Kun sitä...tana ei osata ajaa kelien mukaan se ero oli että nyt kommentoitiin että tilannenopeudet olivat liian kovia, ei syytetty ainoastaan keliä.

Tästä kommentista pidin erityisesti:
Länsi-uudenmaan poliisista päivystäjä Leena Vilen:in kommenttiin yhdyn 100%:sti.. Yksi syy yli muiden on se että Ihminen on niin Tyhmä ettei ota huomioon olosuhteita. Kyllä se on suuren luokan tyhmyyttä kun ajetaan huikeita ylinopeuksia ja toisten perässä kiinni ja annetaan piupaut keleistä. No jos on lusikalla annettu ei voi kauhalla ammentaa... 8)
JOo tosta jo aamulla kirjotinkin. Ihan oikein tuo Poliisi sanoo. Ei se kelin syytä ole, lumen tai jään syytä tienpinnassa; jos suht uusilla autoilla ajetaan 20 auton ketjukolareita tai ajaudutaan loivissa mutkissa ulos tieltä tai ajetaan risteysalueella keskelle tolppaa.

Nykyautot on turvallisempia kuin ikinä, mutta niiden kuljettajat ovat tyhmempiä kuin koskaan. ESP Hoitaa Homman....

Tähän voi olla syynä myös liisinki hommat, - kun ei se oma ole niin mitä sitten. Happea hellaan ja ohi. Siltä se ainakin vaikuttaa kun näitä premium luokan autojen lähtöjä valoista ja ajotapoja katselee. Vaikea uskoa niiden olevan omia otetuista riskeistä johtuen.

Tähän ei tosin vaikuta se, että ei ymmärrä turvavälin merkitystä edes lumipöllytuiskukelissä. 2-3 sekunttiakin on ihan liian vähän moottoritie nopeuksissa näissä keleissä. Mutta kun muutkin ajaa ja mun eteenhän ei kukaan tietenkään tule, niin sekunttihan riittää.....
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja palkus »

esp ja luistonesto on kivoja :-D välolähdöissä lusikka vain pohjaan ja sitten on hyvä, kun ei enää vilkuta ja kierrokset alkaa tottelemaan poljinta. Kurvaus vauhti on silloin sopivaa, kun esp rötköttää riittävästi. Eihän noiden toimintaan enää edes kiinnitä huomiota. :-D
Työkaveri oli kyllä manannut selkäni takana, että jtässän kyydissä iskee pahoinvointi. :lol:
"puhun niin totta kuin osaan"

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

^Olen myöskin tyytyväinen että Mersussa on ESP. Painan sen tosin oikeastaan aina pois päältä.. S_A:kin on tyytyväinen kun kaahaan mutkat vanhaan malliin sladittaen ilman aivotonta esp:hen turvautumista :mrgreen:
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja palkus »

^ :-D No kyllä yksi huono puoli tossa vakautuksessa, varsinkaan kun ei saa pois. Tuo pirun oikea käsi wanhasta muistista, aina talven tullen laskeutuu automaagisesti käkkärille. Vakautus tekee tosta perinteisestä ajoasennosta vain lähes hyödyttömän :( No muutamia kertoja olen silti saanu "pelastettua" :-D
"puhun niin totta kuin osaan"

Dfin
Viestit: 128
Liittynyt: 18 Huhti 2015, 11:29

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Dfin »

Stadissa oli tosiaan liukasta.. Kolera-altaalla pysähdyin valoihin joissa kaista on loivasti kallellaan niin paikoillaan ollessa auton keula sitten liukukin sivuttaissuunnassa n. 5cm. Sai nätisti ottaa kyllä. Nelikollakin vetopito aivan hukassa enkä tosiaan käsitä niitä satoja etuvetokuskeja jotka lähti reilusti sutien valoista niin että se keula heilu urien mukaan minne sattu ja yleensä vielä itse liikkeellelähdössä keula muljahti 10-15cm johonkin suuntaan.. :D
Kyllä siellä saa ennakoida aika reippaasti näillä keleillä kun oli pöperöä satanut ja sitten porukka sutimalla kiillotellut joka paikan ihan huolella. Ei pysähdy eikä lähde liikkeelle eikä sivuttaispitoakaan paljoa löydy.

Tuntui että porukka osas ottaa kuitenkin vauhdit ajoissa pois, joten pisteet siitä kanssa-autoilijoille.

Avatar
jyrkip
Viestit: 790
Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Paikkakunta: Nummela

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja jyrkip »

Yhden talven kitkoilla ajaneensa en toista mielelläni aja. Onhan tuosta jotain tutkimustakin, nastafirman teettämä tosin. http://www.hs.fi/autot/a1371457408258

Edit. Joo, ei tähän ole eikä tule valmista vastausta. I rest my case ja jatkan nastoilla.
Viimeksi muokannut jyrkip, 11 Tammi 2016, 10:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Kaksi talvea. Kaksi eri autoa. Kaksi kertaa vanhat kitkat. Ja ihan miettimällä joudun miettimään, että koska nastat olisi olleet paremmat.
1) Pösö meni liikenneympyrässä vähän pitkäksi Himoksen reissulla 2012...
2) Keravalla samainen pösö meni maantiellä vähän pitkäksi, koska päätin 30m ennen risteystä (60-alue) kuitenkin kääntyä. En kääntynyt.
3) Pösö meinasi risteyksessä lähennellä edelläolevan persusta

Alfalla ei vielä ole tullut vastaan tilannetta, jossa nastat olisi olleet mitenkään paremmat - etenkään selvästi. Tosin näillä kitkoilla ei ole ajettu koko kesää, kuten pösön tapauksessa. Alfassa on myös ollut nastarenkaat alla (viimetalvi), joten vertailukohtakin löytyy... Ja vertailukohta kertoo, että pitoa on samalla tavalla tai paremmin aivan ääritilanteita lukuun ottamatta. Ja nuo tilanteet on ne, kun säätilat vaihtuvat poikkeuksellisen nopeasti ja tienpinta menee siihen supersileään jäähän. Siis siihen, missä ei nastatkaan pidä yhtään sen paremmin kuin kesärenkaat =P

Ja tuo tutkimus on hieman outo, viimeisessä osassa kerrotaan tutkituttaneen ensimmäisten liukkaiden lokakuussa tapahtuneita onnettomuuksia kymmenen vuoden ajalta. Kesärenkailla. Häh?
Ja missä on tieto keskimääräisestä renkaiden iästä? Tai siitä, että onko kitkoja käytetty ympärivuotisesti kuten moni tekee? Jos niitä käyttää vain talvella, lamellit ei sula kesällä. Eli parempi pito. Sama juttu - onko ne olleet yli-ikäisiä? Kovettunut pinta tulee nopeammin kitkalla vastaan mitä nastalla, kun nastoissa kuitenkin sitten nastat tasottavat hieman sitä polannejääkelillä.

Itse toivoisin, että rengasteisteissä tosiaankin yritettäisiin edes simuloida tuota nopeasti lauhtuvaa tai nopeasti pakastuvaa keliä. Sekä lumipöppö ja pöllyävä pakkaslumi. Kaikki noista on nimittäin todella harvinaisia (ainakin rengastestien mukaan) ilmiöitä, joita tapahtuu superharvoin ja on merkityksettömiä. Itse olen sitä mieltä, että tänäkin talvena noita ilmiöitä on ollut about paria päivää lukuun ottamatta joka ikinen päivä...

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Tuota.. meinasin tähän kirjoittaa jotain vastinetta. Mutta sitten tulin ajatelleeksi, että jos ei mentäisi tässä topikissa kitka/nasta keskusteluun lainkaan. Netti on ihan tarpeeksi täynnä huutoäänestyksiä aiheesta.

Anteeksi luvaton moderaattoriksi heittäytyminen. Saa jyrätä jos siltä tuntuu.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

Dfin
Viestit: 128
Liittynyt: 18 Huhti 2015, 11:29

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Dfin »

Kyllähän noissa aquatican mainitsemissa pösötapauksissa ei rengasvalinta olis todennäköisesti pelastanut. Kuljettajan tehtävä kun se on kuitenkin tietää omien renkaidensa rajat. Näillä keleillä se liikenneympyrän pitkäks ajaminen tulee vastaan yllättävän pienillä vauhdeilla. Lähellä käyty jo rotvallia :oops:

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^^
No jos vaikka sanottais, että sillä ei ole väliä, millä renkailla ajaa - kunhan ne sopii olosuhteisiin ja on hyvät ominaisuuksiltaan?

Talvella se varmaan tarkoittaa, että pitoa on - ihan sama, onko sliksit, kitkat vai nastat. Mun puolesta porukka vois ajaa tuolla vaikka piikkirenkailla jos siltä tuntuu, ihan yhtä surkeassa kunnossa nuo tiet on aina talven jälkeen joka tapauksessa...

Tänään muuten näki taas parit "fiksut" liukastelemassa. Kyllähän se V70-volle sutii, kun hana auki painetaan risteyksessä. Ei siinä muuten mitään, mutta kun oli hiekotettu.
Painotus sanalla "oli".

Avatar
S_A
Viestit: 1829
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

No pääsääntöhän on jokaisen tiedossa varmaan, joka autolla on useamman talven liukastellut tuola, että risteyslaueet ja kiertoliittymät on jäässä. Jos missään muualla ei ole liukasta periaatteessa, niin näissä paikoissa on aina liukasta. Tai ainakin liukkaampaa kun suoralla tiellä.
Helppo kikka on myös pysäyttää auto pois ajouralta, pyörät lumelle. Tai sitten jos on intoa, niin välttää sitä pysähtymistä ihan turhaan. Ennakoimalla.

No joo tää rengas keskustelu nyt on sivuraiteella jo tässä topikissa. Mutta ei mulla tosiaan mitään ongelmia ole kitkoilla ollut. Ehkä jos pistetään johonkin Twingon kokoseen kippoon kitkat; voi olla ihan eri tarina sitten mitä nastoilla olisi.
En tiedä. Ei kokemusta. Eikä tule. :D
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
Shuttle
Viestit: 2248
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Mii & 500X. Ex. 159 2.2 JTS

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Turun alueella oli ihan vaan snadisti liukasta vrt. aikaisemmat päivät, kun nyt on vain -6C mittarissa (eikä ohjaustehostinkaan ilmoittanut olemassaolostaan startatessa). Olin jo valmis näkemään uskomattomia kuljettajien suorituksia, mutta n. 20km matkalla kaikki ajoivat nätisti. :shock: Tilaa annettiin, turvaväliäkin oli ihan keskustassa yms. Tällaista rauhallista menoa kuin olisi aina, ni kyllä kelpaisi.

Avatar
S_A
Viestit: 1829
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

Johan tuli talvi. IHAN OK kelihän to oli. Lumipöppöä ja muuten hyvä pito.
Näkyvyys oli kyllä hieman heikko, ja silti jengi ajaa kuin kesällä jonossa kun porsaat. :D

Mietin tänään taas sitä, että mitenköhän paljon ois autoja kaiteissa ilman ESPtä, kun tota hommaa tuola aamu ruuhkassa Kehä 1 ja 3 ja 3 tiellä katseli....
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Eilen meni edellä "vanhempi" XC90 Volvo ja suojatien hidastetöyssylle 50-vauhdista kuulin omaan ohjaamoon asti nastasuhinasta ABS:n katkomisen, mutta ei siinä kovin liukasta ollut, kun ei omat ABS:t heränneet. Kyse siis töyssyyn hidastamisesta, eikä edes jalankulkijan vuoksi jarruttamisesta.

Kyllä jotkut "nykyihmiset" ovat siinä uskossa, että auto ABS:llä pysähtyy nopeammin/paremmin, jolloin kaikki jarrutukset risteyksiin yms. voi jättää rutinan huolehdittavaksi. Onhan se homma jo nutullaan siinä vaiheessa, jos rutinapumppu herää normiajossa. Onko vika sitten autossa, sen ominaisuuksissa vaiko kuskin jalassa, mutta en minä ole ABSsää näillä keleillä tarvinnut normiajossa. Tosin tuon 156:n jarrussa on sen verran hyvä tunto, että jalalla pystyy auttamaan paljon.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Huomattavan siististi veti aamulla niin Kolmostie kuin Kehä Kolmonenkin. En nähnyt kenenkään ajelevan viittäkymppiä, nuohoavan takapuskurissa, harrastavan kaistapujottelua tai muutenkaan torspoilevan. Hyvä hyvä!
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
lerppu
Viestit: 4081
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
Paikkakunta: Metsälä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Haa - et vain sattunut kehälle samaan aikaan kanssani! :twisted:

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Joo, kolmostien liikenne veti hienosti yhdeksääkymppiä siihen asti, että ennen Klaukkalaa muuttuvat kyltit oli 80 lukemissa. Sen jälkeen 90 ajamalla jäi jalkoihin. Vähän ennen kehäkolmosta sitten hieman jarruteltiin ja kehätie alitettiin huimaa 10-15km/h vauhtia. Nousin Vantaankosken rampista ylös ja kieppasin Vantaanlaakson ja Silvolan läpi töihin ihastellen vieressä seisovaa liikennevirtaa.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
lerppu
Viestit: 4081
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
Paikkakunta: Metsälä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Tosissaan aamun liikenteestä: Autoja oli vähemmän kuun normaalisti - silti 10min työmatkaan meni melkein 1/2 tuntia! Mikä siinä on?! Ei se auto kaadu ja räjähdä jos ajaa lumisateella yli kahtakymppiä!! Arge. Tai sitten nää Milanolaiset on vaan niin ylivertaisia talviautoja, ettei tajua muiden jo olevan aivan hallinnan rajamailla...

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Sitä epäilen...

Serkku ajeli Tuusulasta oletettavasti lentokentän nurkille töihin. Normaalisti 10min, nyt oli kestänyt 2h20min...
Eikä ollut ainoa, kuka valitteli :D

Avatar
Tommi
Viestit: 592
Liittynyt: 17 Loka 2003, 16:44
Car(s): Giulia 2.0, MiTo QV, (barchetta)
Paikkakunta: Espoo

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Tommi »

Lauantaina oli melko haastava keli Turuntiellä (Espoo Kehä II - Kehä I). Porukka ajeli noin 60-70km/h vauhtia. Ohituskaistalla oli kyllä tilaa - ja pystyi kyllä lujempaa ajamaankin.

Sitä en silti ymmärrä, että jos keli on omasta mielestä niin huono, ettei voi tuon lujempaa ajaa, niin miten ihmessä turvaväli on edelleen vain metrin luokkaa?
Ei ihme, että niitä ketjukolareita tulee tasaisin välein.
Giulia 2.0, MiTo QV (+barchetta); Ex: 156 SW Super, GTV TB, 159 SW 3.2

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Polforea kirjoitti:Joo, kolmostien liikenne veti hienosti yhdeksääkymppiä siihen asti, että ennen Klaukkalaa muuttuvat kyltit oli 80 lukemissa. Sen jälkeen 90 ajamalla jäi jalkoihin. Vähän ennen kehäkolmosta sitten hieman jarruteltiin ja kehätie alitettiin huimaa 10-15km/h vauhtia.
Tämän minäkin huomasin. Rampissa tosin ei sattunut olevan ketään edessä.

Ajelin jonkun Volkkarin perässä hyvinkin tarkkaan satasta siihen ensimmäiselle Klaukkalaa edeltävälle muuttuvalle rajoitukselle asti. Minä himmailin kahdeksaankymppiin, Volkkarin tahtiin kyltillä ei näyttänyt olevan mitään vaikutusta. Taisi olla passeli nopeus kun 3x2 valaistua taulua "jäi huomaamatta".
- Epäkelpokeräilijä -

sanctus
Viestit: 1053
Liittynyt: 08 Syys 2010, 12:27
Car(s): Giulietta 1.4 TB MultiAir 125 kw

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja sanctus »

Vähän jännitti, millaista nettomaksajaa Stadista olisi aamulla liikenteessä, mutta mitä vielä. Poislukien oma parkkis, jossa pohjapanssari raapi lunta, liikenne sujui erinomaisesti välillä Pohjois-Hesa - Hesan ydin. Itäväylällä oli toki mukava jono matkalla Pasilaan, mutta kaistat Sörkän rantatielle olivat tyhjiä kuin Keskustapuolueen vaaliteltat eduskuntavaalien alla Helsingin vaalipiirissä. Mukavaa vaihtelua mielestäni nämä kelit näin MiTo-kuskin näkövinkkelistä. Iltaa ja lumitöitä odotellessa.

Avatar
Shuttle
Viestit: 2248
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Mii & 500X. Ex. 159 2.2 JTS

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Alfissimo kirjoitti:Eilen meni edellä "vanhempi" XC90 Volvo ja suojatien hidastetöyssylle 50-vauhdista kuulin omaan ohjaamoon asti nastasuhinasta ABS:n katkomisen, mutta ei siinä kovin liukasta ollut, kun ei omat ABS:t heränneet. Kyse siis töyssyyn hidastamisesta, eikä edes jalankulkijan vuoksi jarruttamisesta.

Kyllä jotkut "nykyihmiset" ovat siinä uskossa, että auto ABS:llä pysähtyy nopeammin/paremmin, jolloin kaikki jarrutukset risteyksiin yms. voi jättää rutinan huolehdittavaksi. Onhan se homma jo nutullaan siinä vaiheessa, jos rutinapumppu herää normiajossa. Onko vika sitten autossa, sen ominaisuuksissa vaiko kuskin jalassa, mutta en minä ole ABSsää näillä keleillä tarvinnut normiajossa. Tosin tuon 156:n jarrussa on sen verran hyvä tunto, että jalalla pystyy auttamaan paljon.
Tähän tartun sen vertaa, että itse availen talvisin aika usein jarruja ennen hidastetöyssyjä jolloin se ABS herää henkiin. Muuten harvemmin tulee polkaistua lappua lattiaan, mut vähäliikenteinen tie + hidastetöyssy on aina hyvä hetki herkistellä jarruja. Muuten tuo on kyllä täysin totta, porukat vetäsee liinat kiinni vaikka fiksumminkin pääsisi.

Avatar
S_A
Viestit: 1829
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

Joo talvella on aina hyvä vähän kokeilla jarruja muutenkin. Tolla Hypdidillä tulee ajettua niin vähällä jarrutuksella, että nyt on ollu oivat kelit jarrujen avaamiseen, niin sanotusti. Eli vauhtia ja sitten kaikki kiinni muutaman kerran. :)
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

156:ssa huomasi Lappireissulla, kun alkupäässä oli paljon lunta ja sitten seuraavat 700-800km oli vesi/räntä/loskakeliä, että 100km pätkän jälkeen oli jarrut aika olemattomat... Vähän tais vesi olla kylpeytynyt väliin ja ei heti ekalla, eikä kyllä tokallakaan sekunnilla löytynyt jarruvoimaa. Sitten muistin silloin tällöin painaa jarrua ja kuivata niitä.
Rekkojen rumpujarruthan voipi mennä aika paljon kovemminkin jumiin lumisohjosta, jotta lämmitys on ihan oikeasti tärkeä asia muistaa sillon tällöin.

Avatar
alamajy
Viestit: 1989
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 JTS -05, 159 JTDm 2.0 Berlina -10, Giulia 2016.
Paikkakunta: Imatra

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja alamajy »

Alfissimo kirjoitti:Eilen meni edellä "vanhempi" XC90 Volvo ja suojatien hidastetöyssylle 50-vauhdista kuulin omaan ohjaamoon asti nastasuhinasta ABS:n katkomisen, mutta ei siinä kovin liukasta ollut, kun ei omat ABS:t heränneet. Kyse siis töyssyyn hidastamisesta, eikä edes jalankulkijan vuoksi jarruttamisesta.

Kyllä jotkut "nykyihmiset" ovat siinä uskossa, että auto ABS:llä pysähtyy nopeammin/paremmin, jolloin kaikki jarrutukset risteyksiin yms. voi jättää rutinan huolehdittavaksi. Onhan se homma jo nutullaan siinä vaiheessa, jos rutinapumppu herää normiajossa. Onko vika sitten autossa, sen ominaisuuksissa vaiko kuskin jalassa, mutta en minä ole ABSsää näillä keleillä tarvinnut normiajossa. Tosin tuon 156:n jarrussa on sen verran hyvä tunto, että jalalla pystyy auttamaan paljon.
Juuri näin: "Jos Abs puuttuu peliin, olet tehnyt ajovirheen". Näin opetettiin jossakin.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

alamajy kirjoitti: Juuri näin: "Jos Abs puuttuu peliin, olet tehnyt ajovirheen". Näin opetettiin jossakin.
Täällä se "jossain" oli autokoulu vielä ainakin vuonna 2010...

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Shuttle kirjoitti:
Alfissimo kirjoitti:...kuulin omaan ohjaamoon asti nastasuhinasta ABS:n katkomisen...töyssyyn hidastamisesta, eikä edes jalankulkijan vuoksi jarruttamisesta.
Tähän tartun sen vertaa, että itse availen talvisin aika usein jarruja ennen hidastetöyssyjä jolloin se ABS herää henkiin.
Samanlailla minäkin talvella potkin kunnon paineella paloja liikkeelle ABS vasten. Hiljaisella lumisella ja suoralla tiellä 100 lasiin ja täysjarru, niin eipä pääse satulat jumittumaan 8) .
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Ottimo
Viestit: 901
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:56
Car(s): Giulia Veloce Q4, -17, 156 2,0 JTS, -05, GTV V6, -02, ex Alfasud, Giulietta, 75, 155, 156, 166, 159, Spider
Paikkakunta: Uppsala

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Ottimo »

[quote="alamajy"
Juuri näin: "Jos Abs puuttuu peliin, olet tehnyt ajovirheen". Näin opetettiin jossakin.[/quote]
No, en nyt ihan menis noinkaan yleistämään, varsinkaan kitkarenkailla ei tietyille keleillä niin paljon vaadita kun ABS aktivoituu. Yks juttu on että joskus toivois että ABS:n sais pois päältä, esim pehmeässä lumessa. Joskus tuntuu että ABS on ihan yliherkkä eikä minkään laista jarrutusta tapahdu. Jos pyörät sais lukkoon niin ne kaivautuisivat syvemmälle höteröön pintaan ja löytäisivät sieltä jotain mihin tarttua. Mutta tietysti yleisellä tasolla on parempi että lukkiutumaton järjestelmä on olemassa.

vesamaan
Viestit: 1736
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Alfissimo kirjoitti:
Shuttle kirjoitti:
Alfissimo kirjoitti:...kuulin omaan ohjaamoon asti nastasuhinasta ABS:n katkomisen...töyssyyn hidastamisesta, eikä edes jalankulkijan vuoksi jarruttamisesta.
Tähän tartun sen vertaa, että itse availen talvisin aika usein jarruja ennen hidastetöyssyjä jolloin se ABS herää henkiin.
Samanlailla minäkin talvella potkin kunnon paineella paloja liikkeelle ABS vasten. Hiljaisella lumisella ja suoralla tiellä 100 lasiin ja täysjarru, niin eipä pääse satulat jumittumaan 8) .
Ihan haiskahtaa mulle tullessa tehtävältä operaatiolta...

Vastaa Viestiin