Liikenteestä
Valvoja: Moderators
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Liikenteestä
Siinäkin
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
Re: Liikenteestä
No joo periaatteessahan se on niin. Liikaa vauhtia tai liian myöhään jarrutus. Mutta toi on mun mielestä hiusten halkomista jo toisaalta. ABS puuttuu kuitenkin niin herkästi siihen, ettei se päästä pyörää lukittumaan. Joka toisaalta on hyvä asia ohjattavuuden kannalta.alamajy kirjoitti:Juuri näin: "Jos Abs puuttuu peliin, olet tehnyt ajovirheen". Näin opetettiin jossakin.Alfissimo kirjoitti:Eilen meni edellä "vanhempi" XC90 Volvo ja suojatien hidastetöyssylle 50-vauhdista kuulin omaan ohjaamoon asti nastasuhinasta ABS:n katkomisen, mutta ei siinä kovin liukasta ollut, kun ei omat ABS:t heränneet. Kyse siis töyssyyn hidastamisesta, eikä edes jalankulkijan vuoksi jarruttamisesta.
Kyllä jotkut "nykyihmiset" ovat siinä uskossa, että auto ABS:llä pysähtyy nopeammin/paremmin, jolloin kaikki jarrutukset risteyksiin yms. voi jättää rutinan huolehdittavaksi. Onhan se homma jo nutullaan siinä vaiheessa, jos rutinapumppu herää normiajossa. Onko vika sitten autossa, sen ominaisuuksissa vaiko kuskin jalassa, mutta en minä ole ABSsää näillä keleillä tarvinnut normiajossa. Tosin tuon 156:n jarrussa on sen verran hyvä tunto, että jalalla pystyy auttamaan paljon.
ESPn puuttuminen peliin on enemmänkin sitä virheen tekemistä. Etenkin kovemmissa nopeuksissa. Tai oikeastaan jo ihan 50kmh vauhdissa jos kesken loivan mutkan ESP joutuu korjaamaan auton kulkua, on kuljettaja yksinkertasesti ajanut siihen liian lujaa olosuhteisin nähden. Mun mielestä toi on ajovirhe paljon rakemmalla asteikolla.
Mutta tää on tätä. Nykyautot on mitä on, turvallisia maantiellä, mutta väärin käytettynä aika riskipeliä. Meinaa ne nopeudet kun tuppaa nousemaan aika koviksi, ESP hoitaa kyllä pidon mutta ei se jarrutus matkoihin vaikuta mitenkään.
Illalla tossa ajelin Tammiston suunnalta kotiin, aikamoiset spoorit on jo NYT tuola pikkuteillä. Saa ihan skarppina ajella.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Liikenteestä
Liukkaalla kelillä voi pito olla jokaisella pyörällä erilainen. Jos pitäisi jarruttaa aina niin ettei olla lähellä lukkiutumisen rajoja, tarkoittaisi se sitä, että olisi "luvallista" hyödyntää ainoastaan heikoiten pitävän pyörän verran pitoa. Melko dilleä.
-
- Viestit: 2037
- Liittynyt: 06 Loka 2003, 01:57
- Car(s): MiTo 1.4 Tct, 156V6sw, 155Q4 +perheessä GT, Giulietta ja 156 CrosswagonQ4, (tulossa Giulia)
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Liikenteestä
Tällä viikolla on ollut tosi liukasta, varsinkin jos urissa ajaa. ABS:t hakkaa ihan kävely vauhdissakin, ei tietenkään itsellä koska ennakoin ajamistani .Tänään Töölössä seisoin vieressä kun uusi Passatti valui skeidan konttiin, mutta siinä oli kyllä tilannenopeutta liikaa vaikka alle 30km/h olikin. Kauhea räsähdys kuului muttei ainakaan octavian puskuri haljennut.
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: Liikenteestä
Tänään Lahteen mennessä Hennalankatu katsastuskonttorin risteyksen jälkeen, ensin auto mennyt vastaantulioiden puolen penkan kautta oikealle puolelle ojan yli nousten jalkakäytävän reunalle, siitä takaisin ojankautta tielle ja vastaantulijoiden kaistalta uudestaan oikean puolen ojan yli jalkakäytävän reunalle ja vielä ojan pohjalle. Siihen oli matka ilmeisesti pysähtynyt ja vedetty hinurin lavalle, jossa oli kun ajoin ohi, vain puskurista oli lähtenyt pala noin ohiajaen vilkaistuna, kait tuossa on vauhtia ollut jonkiin verran?
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): kaasukattilalaitos
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Liikenteestä
Juu, ti/ke illalla näkyi olevan useampikin rekka jumissa Hämeenlinnanväylän ja Kehä I välisessä rampissa.sataviisviis kirjoitti:Tällä viikolla on ollut tosi liukasta
Torstaina piipahdin Hämeenlinnassa. Oli melkoisen liukas kiihdytyskaista ja auton persus tuntui vähän hakeva ajolinjoja jo ihan rauhallisissa kaistanvaihdoissa. Kunnes pääsin Kehä III ulkopuolelle. Sitten saikin ajella useamman kymmenen kilometriä ihan kesäkelissä, täysin kuivalla ja paljaalla asvaltilla. Tästä eteenpäin tyylilajiksi vaihtui "normaali talvikeli" eli tien pinta oli osittain jäinen + tuulikin siellä pientä määrää lunta pyöritteli. Ei vaan liukkaus ollut lähellekään samaa luokkaa kuin PKS "viimeisen päälle" hoidetuilla teillä.
Ettei olisi tämä perinteinen = on varmuuden vuoksi suolattu kaikki liittymäalueet ja rampit oikein kunnolla? Vaikka pakkasta -10…-15 °C, joten suolalios on jäätynyt.
En kyllä enää niin ihmettele näitä ketjukolareita, jos välillä saa ajaa kymmeniä kilometrejä kesäkelissä ja sitten kun tulee liittymät ja jonon pää vastaan, tiekin on "hoidettu" rengastestien luistinradaksi.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Liikenteestä
^
Tätä ihmetellyt. En ymmärrä, miten voi olla näin liukasta - sit kun on alueella, jossa "suolausta vähennetty"-varotusmerkkejä joka nurkalla = pito parempi.
Syytän suolaa, ennen kuin joku tieteellisesti sen muuksi selittää.
Tätä ihmetellyt. En ymmärrä, miten voi olla näin liukasta - sit kun on alueella, jossa "suolausta vähennetty"-varotusmerkkejä joka nurkalla = pito parempi.
Syytän suolaa, ennen kuin joku tieteellisesti sen muuksi selittää.
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Liikenteestä
Johan tuo suolapaska on liukkaampi plussakeleilläkin kuin kuivalla tiellä mihin tuota paskaa on pakko rykiä jos pekka ennustaa pikku pakkasta. Ääliöt. En muista miten huonosti mm. magneettimäessä rekat pääs ylös, harvoin siel jumeja oli. Ei siel suolaa ainakaan ollut, talvellakaan, ainakaan useasti. Korkeintaan poroille imeskeltäväksi...
Re: Liikenteestä
Kuvitelkaas kuinka hienoa se olisi, jos teitä ei suolattaisi ja Uudenmaan ihmiset osaisivat ajaa.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Liikenteestä
Jos nyt rehupuntit jättäisi keulimatta ajotaidoillaan eikä aloitettaisi jokavuotista maalaisten itsetunnonkohotuskampanjaa? Kai siellä perähikiällä pärjää kun ei ole liikennettäkään. Silti ajosuoritteeseen nähden pääkaupunkiseudulla ajaminen on turvallisempaa.
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Liikenteestä
Tää menee kyllä "oudot unet" sektorilleShuttle kirjoitti:Kuvitelkaas kuinka hienoa se olisi, jos teitä ei suolattaisi ja Uudenmaan ihmiset osaisivat ajaa.
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Liikenteestä
Ei mennä sinne. 100% suomen maaperästä on perähikiääTuomas K kirjoitti:Jos nyt rehupuntit jättäisi keulimatta ajotaidoillaan eikä aloitettaisi jokavuotista maalaisten itsetunnonkohotuskampanjaa? Kai siellä perähikiällä pärjää kun ei ole liikennettäkään. Silti ajosuoritteeseen nähden pääkaupunkiseudulla ajaminen on turvallisempaa.
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Liikenteestä
Ajolinjat on jokavuotiseen tapaan aerodynaamiset. Lisäksi kaikki ajavat urissa. Faija kutsui niitä veturinkuljettajiksi.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Liikenteestä
^^^
En tiä, tääl on ainakin ihan tarpeeks ruuhkaa. Hki:ssä ajanut, ei siellä osata ajaa. Oli sit paikallisia tai ulkopuolisia.
Lapissa osattiin. Mistä lie johtuu?
Meinaan lähinnä sitä, että täällä ei edes yritetä jättää turvaväliä. Lapissa se oli de facto 99% tapauksissa parempi, kuin täällä ikinä. Tyhjälläkään tiellä.
Siellä myös annettiin tilaa. Ei täällä.
Siellä osattiin vetoketjuperiaate. Ei täällä.
Siellä näytti kuskit arvostavan muita liikkujia. Ei täällä.
Eli joo, kyl mä väitän et maalla osataan enempi. Ehkä siks kun siel ei keretä suolaamaan ja tiet on joskus huonossa kunnossa - ne ketkä ei opi, ajaa pihalle ja oppii ehkä siitä.
En tiä, tääl on ainakin ihan tarpeeks ruuhkaa. Hki:ssä ajanut, ei siellä osata ajaa. Oli sit paikallisia tai ulkopuolisia.
Lapissa osattiin. Mistä lie johtuu?
Meinaan lähinnä sitä, että täällä ei edes yritetä jättää turvaväliä. Lapissa se oli de facto 99% tapauksissa parempi, kuin täällä ikinä. Tyhjälläkään tiellä.
Siellä myös annettiin tilaa. Ei täällä.
Siellä osattiin vetoketjuperiaate. Ei täällä.
Siellä näytti kuskit arvostavan muita liikkujia. Ei täällä.
Eli joo, kyl mä väitän et maalla osataan enempi. Ehkä siks kun siel ei keretä suolaamaan ja tiet on joskus huonossa kunnossa - ne ketkä ei opi, ajaa pihalle ja oppii ehkä siitä.
Re: Liikenteestä
Jos nyt vetäis lyhyesti yhteen Hesan talviolosuhteet autoilun ja pyöräilyn näkökulmasta, niin aika yks yhteen menee olosuhteiden puolesta. Pyörätiet ovat ehkä paremmassa kunnossa, mutta onhan toi autoilukin näin omasta näkökulmastani ollut kokolailla mukava kokemus.
Sen sijaan ylittäessäni suojatietä ihmiselle lajityypilliseen tapaan, eli kävellen, on pari kertaa kuulunut sivukorvalla abs:n rouskintaa ja nastojen rouhimista asfalttiin. Viikin Prismalta kävellessäni eräänä iltana läheiselle bussipysäkille ja ylittäessäni siinä samalla Pihlajamäentien, saatoin melkein nähdä peräänajokolarin, koska lähestyvä autokuski ilmeisesti luuli, että nähtyämme toisemme, mä antaisin hänelle tietä. Voi sitä hölmistyneen blondin setämiehen ilmettä, kun hänelle alkoi valjeta, että meitä suojatien ylittäjiä olikin mun lisäkseni pari muutakin.
Sen sijaan ylittäessäni suojatietä ihmiselle lajityypilliseen tapaan, eli kävellen, on pari kertaa kuulunut sivukorvalla abs:n rouskintaa ja nastojen rouhimista asfalttiin. Viikin Prismalta kävellessäni eräänä iltana läheiselle bussipysäkille ja ylittäessäni siinä samalla Pihlajamäentien, saatoin melkein nähdä peräänajokolarin, koska lähestyvä autokuski ilmeisesti luuli, että nähtyämme toisemme, mä antaisin hänelle tietä. Voi sitä hölmistyneen blondin setämiehen ilmettä, kun hänelle alkoi valjeta, että meitä suojatien ylittäjiä olikin mun lisäkseni pari muutakin.
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): kaasukattilalaitos
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Liikenteestä
^ perussettiä. Heitin tänään pienen kävelylenkin ja melkein joka kerta, kun piti katu ylittää, lähestyvä auto kiihdytti siinä toivossa, että vakuuttuisin hänen etuajo-oikeudestaan. Ja kun kadun ylitti, niin vajaan metrin päästä selän takaa singahti autot välillä. On siinäkin kova luotto siihen, ettei jalkamies satu ottamaan lippoja liukkaaksi jarruteltujen renkaanurien kohdalla.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
- Hepa
- Viestit: 3197
- Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
- Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14 - Paikkakunta: Tampere
Re: Liikenteestä
Eilen tuli vastaan mopoauto, johon oli tuunattu punaiset valot eteen
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----
----|--OI-582--|----
- Xehpuk
- Viestit: 697
- Liittynyt: 09 Loka 2009, 19:05
- Car(s): Pitkäkattoinen 159 2.0JTDm 2011
ex AR 156 V6 1998 - Paikkakunta: Valkeakoski
Re: Liikenteestä
Taisit kaahata, "tuli perä edellä vastaan"Hepa kirjoitti:Eilen tuli vastaan mopoauto, johon oli tuunattu punaiset valot eteen
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Liikenteestä
Mikähän ihme siinä on, että ihmisillä on tuolla "aina" kauhea pakko kisata valoista, kun kaksi kaistaa samaan suuntaan. Kelistä ja pidosta riippumatta.
Varsinkin ärsyttävää, kun hirveällä agrella ensin vieressä kiihdytetään "omaa kisaa", mutta jäädään sutimaan ja kun itsellä on jo rauhallisella normikiihdytyksellä vauhti tasan, tullaan kauhealla vauhdilla ohi siksi kun nyt on vaan pakko päästä eteen ja ensimmäisenä seuraavaan risteykseen ihan vaan olemaan siellä sitten jaloissa ja risteyksen jälkeisissä valoissa sutimaan siihen eteen, vaikkei itsellä ollut isompia ongelmia edetä normirauhallisesti ipanat kyydissä. Kai siinä Skodassa sitten vaan on niin *tusti tehoa, ettei sutimatta voi liikkua.
Takanakaan ei olisi ollu kuin vaan 400m tyhjää tilaa vaihtaa se kaista sen jälkeen, kun ei ensin valoista "yksinäistä kisaansa" voittanutkaan .
Varsinkin ärsyttävää, kun hirveällä agrella ensin vieressä kiihdytetään "omaa kisaa", mutta jäädään sutimaan ja kun itsellä on jo rauhallisella normikiihdytyksellä vauhti tasan, tullaan kauhealla vauhdilla ohi siksi kun nyt on vaan pakko päästä eteen ja ensimmäisenä seuraavaan risteykseen ihan vaan olemaan siellä sitten jaloissa ja risteyksen jälkeisissä valoissa sutimaan siihen eteen, vaikkei itsellä ollut isompia ongelmia edetä normirauhallisesti ipanat kyydissä. Kai siinä Skodassa sitten vaan on niin *tusti tehoa, ettei sutimatta voi liikkua.
Takanakaan ei olisi ollu kuin vaan 400m tyhjää tilaa vaihtaa se kaista sen jälkeen, kun ei ensin valoista "yksinäistä kisaansa" voittanutkaan .
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
Re: Liikenteestä
Ah se ihan ESP näytti tänään voimansa!
Ei ennen vanhaan voinut takaveto Bemarilla runtata pedaalia lattiaan, vetää 2 jää polanteen yli urien poikki urku tiskissä ja kadota horisonttiin lumipinnalla vaihtaen kaistaa takaisin polanteiden yli vasemmalle urku auki. Se todella poistui paikalta.
Helppoa kun heinän teko!
Tuo meni suoraan kun juna, ja silmin oli havaittavissa miten se ESP sielä taustalla koitti pohtia, miten tämän hullun kuskin saa pidettyä tiellä.
Ei ennen vanhaan voinut takaveto Bemarilla runtata pedaalia lattiaan, vetää 2 jää polanteen yli urien poikki urku tiskissä ja kadota horisonttiin lumipinnalla vaihtaen kaistaa takaisin polanteiden yli vasemmalle urku auki. Se todella poistui paikalta.
Helppoa kun heinän teko!
Tuo meni suoraan kun juna, ja silmin oli havaittavissa miten se ESP sielä taustalla koitti pohtia, miten tämän hullun kuskin saa pidettyä tiellä.
Viimeksi muokannut S_A, 16 Tammi 2016, 21:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Liikenteestä
On niin tutun kuullosta tekstiä. Ohi eteen ja sitten jäädään sutimaan ja arpomaan siihen mitä lie sitten arvotaankin.Alfissimo kirjoitti:Mikähän ihme siinä on, että ihmisillä on tuolla "aina" kauhea pakko kisata valoista, kun kaksi kaistaa samaan suuntaan. Kelistä ja pidosta riippumatta.
Varsinkin ärsyttävää, kun hirveällä agrella ensin vieressä kiihdytetään "omaa kisaa", mutta jäädään sutimaan ja kun itsellä on jo rauhallisella normikiihdytyksellä vauhti tasan, tullaan kauhealla vauhdilla ohi siksi kun nyt on vaan pakko päästä eteen ja ensimmäisenä seuraavaan risteykseen ihan vaan olemaan siellä sitten jaloissa ja risteyksen jälkeisissä valoissa sutimaan siihen eteen, vaikkei itsellä ollut isompia ongelmia edetä normirauhallisesti ipanat kyydissä. Kai siinä Skodassa sitten vaan on niin *tusti tehoa, ettei sutimatta voi liikkua.
Takanakaan ei olisi ollu kuin vaan 400m tyhjää tilaa vaihtaa se kaista sen jälkeen, kun ei ensin valoista "yksinäistä kisaansa" voittanutkaan .
Tällänen talvikeli pakottaa ennakoimaan. Koitan välttää kaikin keinoin pysähtymistä jos vaan on mahdollista se välttää. Pieninkin liike auttaa. Hauskoja tilanteita kun ennakoit niitä voloja ja pääset sitten "yllättämään" tämän viereisen auton ajamalla ohi kun valot vaihtuu.... Okei se pitää kyllä osata ne liikennevalot aika hyvin ulkoa...
Mutta ne on hauskoja hetkiä, kun siitä lataat ohi ja sitten katot peilistä kun vauhti kiihtyy ja kiihtyy ja WROOOMMM..ohi...ja seuraavissa valoissa sama...
Re: Liikenteestä
Mä en tiiä miten se Audin sähköneliveto toimii, mutta tänään oli kyllä hauskoja hetkiä. Tossa kun menen kotiin, heitin kaverin himaan siinä samalla, oli viidet valot - risteys - kahdet valot ennen kuin pääsi kääntymään päätieltä. Kaksi kaistaa per suuntaa koko moska. Vieressä vasemmalla oli joku töttöröö Q5 tai Q7, ehkä Q3. Mene ja tiedä. Kuskina joku ~50 kieppeillä oleva mies ja joka kerta kun piti lähteä valoista se löi kaasun pohjaan -> Audi sutii niin helvetisti et kaikki maailman sähköhiluvitkuttimet puutuu peliin ja on taas 40m ennen mua punaisissa valoissa odottamassa. Tätä näytelmää kesti koko etapin ajan, kunnes käännyin tieltä pois. Ja tottakai kun piti jarruttaa, niin vedetään liinat kiinni... parista valoista pääsin sen ohi koska mulla ei ollut kiire, mut pitihän sen sutien mennä ekana... Oh well...S_A kirjoitti:On niin tutun kuullosta tekstiä. Ohi eteen ja sitten jäädään sutimaan ja arpomaan siihen mitä lie sitten arvotaankin.Alfissimo kirjoitti:Mikähän ihme siinä on, että ihmisillä on tuolla "aina" kauhea pakko kisata valoista, kun kaksi kaistaa samaan suuntaan. Kelistä ja pidosta riippumatta.
Varsinkin ärsyttävää, kun hirveällä agrella ensin vieressä kiihdytetään "omaa kisaa", mutta jäädään sutimaan ja kun itsellä on jo rauhallisella normikiihdytyksellä vauhti tasan, tullaan kauhealla vauhdilla ohi siksi kun nyt on vaan pakko päästä eteen ja ensimmäisenä seuraavaan risteykseen ihan vaan olemaan siellä sitten jaloissa ja risteyksen jälkeisissä valoissa sutimaan siihen eteen, vaikkei itsellä ollut isompia ongelmia edetä normirauhallisesti ipanat kyydissä. Kai siinä Skodassa sitten vaan on niin *tusti tehoa, ettei sutimatta voi liikkua.
Takanakaan ei olisi ollu kuin vaan 400m tyhjää tilaa vaihtaa se kaista sen jälkeen, kun ei ensin valoista "yksinäistä kisaansa" voittanutkaan .
Tällänen talvikeli pakottaa ennakoimaan. Koitan välttää kaikin keinoin pysähtymistä jos vaan on mahdollista se välttää. Pieninkin liike auttaa. Hauskoja tilanteita kun ennakoit niitä voloja ja pääset sitten "yllättämään" tämän viereisen auton ajamalla ohi kun valot vaihtuu.... Okei se pitää kyllä osata ne liikennevalot aika hyvin ulkoa...
Mutta ne on hauskoja hetkiä, kun siitä lataat ohi ja sitten katot peilistä kun vauhti kiihtyy ja kiihtyy ja WROOOMMM..ohi...ja seuraavissa valoissa sama...
Re: Liikenteestä
Äläs viitti, Tuomaksen Panacodit jäänyt ottamatta tänäänkinjkk kirjoitti:Ei mennä sinne. 100% suomen maaperästä on perähikiääTuomas K kirjoitti:Jos nyt rehupuntit jättäisi keulimatta ajotaidoillaan eikä aloitettaisi jokavuotista maalaisten itsetunnonkohotuskampanjaa? Kai siellä perähikiällä pärjää kun ei ole liikennettäkään. Silti ajosuoritteeseen nähden pääkaupunkiseudulla ajaminen on turvallisempaa.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Liikenteestä
Pakko olla Q3, se on noista ainoa jossa on sähköneliveto.Shuttle kirjoitti: Mä en tiiä miten se Audin sähköneliveto toimii, mutta tänään oli kyllä hauskoja hetkiä. ... Vieressä vasemmalla oli joku töttöröö Q5 tai Q7, ehkä Q3. Mene ja tiedä.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Liikenteestä
^No sitten se. Ei se ihan mörssäri ollut mielestäni joten tuskin Q7, joten todennäköisesti oli näitä "uusikoppaisia" Q3-malleja. Jotenkin jännän näköistä vaan kun takapyörät elää ihan omaa elämää verrattaessa etupyöriin, välillä sutii, välillä ei, joskus on pitoa, joskus ei ym ym ym.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Liikenteestä
No, sen se voi tehdä täysin mekaanisella torsenillakin (Q5, Q7, 159 Q4), jonka saa hassusti oskilloimaan tietyissä tilanteissa härkkimällä. Sähköohjatulla, kytkevällä haldexilla (Q3) puolestaan takapyörät eivät käytännössä koskaan sudi ilman että eturenkaatkin jauhaa.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Liikenteestä
Ehkä se nautti sen auton huimista tehoista, jotka tuplaantuivat jostain syystä kelin takia lähemmäs 600 hevosvoimaan?Shuttle kirjoitti:Mä en tiiä miten se Audin sähköneliveto toimii, mutta tänään oli kyllä hauskoja hetkiä. Tossa kun menen kotiin, heitin kaverin himaan siinä samalla, oli viidet valot - risteys - kahdet valot ennen kuin pääsi kääntymään päätieltä. Kaksi kaistaa per suuntaa koko moska. Vieressä vasemmalla oli joku töttöröö Q5 tai Q7, ehkä Q3. Mene ja tiedä. Kuskina joku ~50 kieppeillä oleva mies ja joka kerta kun piti lähteä valoista se löi kaasun pohjaan -> Audi sutii niin helvetisti et kaikki maailman sähköhiluvitkuttimet puutuu peliin ja on taas 40m ennen mua punaisissa valoissa odottamassa. Tätä näytelmää kesti koko etapin ajan, kunnes käännyin tieltä pois. Ja tottakai kun piti jarruttaa, niin vedetään liinat kiinni... parista valoista pääsin sen ohi koska mulla ei ollut kiire, mut pitihän sen sutien mennä ekana... Oh well...S_A kirjoitti:On niin tutun kuullosta tekstiä. Ohi eteen ja sitten jäädään sutimaan ja arpomaan siihen mitä lie sitten arvotaankin.Alfissimo kirjoitti:Mikähän ihme siinä on, että ihmisillä on tuolla "aina" kauhea pakko kisata valoista, kun kaksi kaistaa samaan suuntaan. Kelistä ja pidosta riippumatta.
Varsinkin ärsyttävää, kun hirveällä agrella ensin vieressä kiihdytetään "omaa kisaa", mutta jäädään sutimaan ja kun itsellä on jo rauhallisella normikiihdytyksellä vauhti tasan, tullaan kauhealla vauhdilla ohi siksi kun nyt on vaan pakko päästä eteen ja ensimmäisenä seuraavaan risteykseen ihan vaan olemaan siellä sitten jaloissa ja risteyksen jälkeisissä valoissa sutimaan siihen eteen, vaikkei itsellä ollut isompia ongelmia edetä normirauhallisesti ipanat kyydissä. Kai siinä Skodassa sitten vaan on niin *tusti tehoa, ettei sutimatta voi liikkua.
Takanakaan ei olisi ollu kuin vaan 400m tyhjää tilaa vaihtaa se kaista sen jälkeen, kun ei ensin valoista "yksinäistä kisaansa" voittanutkaan .
Tällänen talvikeli pakottaa ennakoimaan. Koitan välttää kaikin keinoin pysähtymistä jos vaan on mahdollista se välttää. Pieninkin liike auttaa. Hauskoja tilanteita kun ennakoit niitä voloja ja pääset sitten "yllättämään" tämän viereisen auton ajamalla ohi kun valot vaihtuu.... Okei se pitää kyllä osata ne liikennevalot aika hyvin ulkoa...
Mutta ne on hauskoja hetkiä, kun siitä lataat ohi ja sitten katot peilistä kun vauhti kiihtyy ja kiihtyy ja WROOOMMM..ohi...ja seuraavissa valoissa sama...
Tähän lisätään vielä se, että auto ei ollut oma niin sitä paremmalla syyllä voi nauttia koko rahalla.
Joku päivä toi kyllä varmaan lyhenee, jos se ei tajua sitä, ettei se pysähdy vaikka se lähtee.
Re: Liikenteestä
Ja kuljettaja on siinä uskossa kokoajan itsetuntonsa suhteen, että "***ttu miä osaan ajjaa hyvin".Shuttle kirjoitti:^No sitten se. Ei se ihan mörssäri ollut mielestäni joten tuskin Q7, joten todennäköisesti oli näitä "uusikoppaisia" Q3-malleja. Jotenkin jännän näköistä vaan kun takapyörät elää ihan omaa elämää verrattaessa etupyöriin, välillä sutii, välillä ei, joskus on pitoa, joskus ei ym ym ym.
Samaa minä katsoin eilen sen uudehkon Bemarin kanssa. Ei noin voi tehdä ilman näitä järjestelmiä. Ei olisi ollut mitään jakoa jollain 80-luvun Bemarilla tehdä tollasta super kiihdytystä siinä kohdassa kaistojen poikki......
Ja tosiaan sitä vauhtiakin tuli niin paljon niin nopeasti, että en yhtään ihmettele jos oja kutsuu tolla ajotyylillä joku kerta, ei se ESP sun muu neliveto fysiikanlakeja riko. Se vaan vie ne vähän pidemmälle ja sitten........
Re: Liikenteestä
Tohon vasemman kaistan käyttöön otettava osaa;
Itse kanssa aika usein otan vasemman kaistan, jos se on vapaa. Mutta se ei tarkoita, että lähden siitä sutien liikkeelle ja täysiä..
Rauhallisesti vain, kyllä ne etu ja takavedot jää silläkin tavalla kattomaan, että miten hitossa toi Alfa tosta noin lähti
Jos edessäni on nelikko, lähden mielelläni sen perästä, koska tiedän sen lähtevän liikkeelle mukavasti.
Aika harva tuntuu täällä tietävän tota Q4 merkin tarkoitusta. Monta kertaa tullut vierelle juurikin Audeja, joille Alfan liikkuminen
liukkaalla on tullut yllätyksenä. Se tällä ajaessa onkin parhautta, kun ei kanssa-autoilijat tiedä
Itse kanssa aika usein otan vasemman kaistan, jos se on vapaa. Mutta se ei tarkoita, että lähden siitä sutien liikkeelle ja täysiä..
Rauhallisesti vain, kyllä ne etu ja takavedot jää silläkin tavalla kattomaan, että miten hitossa toi Alfa tosta noin lähti
Jos edessäni on nelikko, lähden mielelläni sen perästä, koska tiedän sen lähtevän liikkeelle mukavasti.
Aika harva tuntuu täällä tietävän tota Q4 merkin tarkoitusta. Monta kertaa tullut vierelle juurikin Audeja, joille Alfan liikkuminen
liukkaalla on tullut yllätyksenä. Se tällä ajaessa onkin parhautta, kun ei kanssa-autoilijat tiedä
MR-S 1.9 jtd / 156sw Q4
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Re: Liikenteestä
Eiköhän monelle tule yllätyksenä, että näillä ylipäätään voi ajaa talvella.gfj-365 kirjoitti:Monta kertaa tullut vierelle juurikin Audeja, joille Alfan liikkuminen liukkaalla on tullut yllätyksenä.
Kotomaan liikenne avautuu taas vähän uudessa valossa, kun männäviikon katseli ajamista Roomassa. Kulttuurimaissa osataan nämäkin hommat.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): kaasukattilalaitos
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Liikenteestä
Amatöörin PerusVirhe. Jos PK-seudulla mitenkään ilmaisee havainneensa lähestyvän auton, sen kuljettaja tietää, että jalankulkija väistää.sanctus kirjoitti:lähestyvä autokuski ilmeisesti luuli, että nähtyämme toisemme, mä antaisin hänelle tietä.
Pitää teeskennellä, että kävelee eteenpäin täysin ajatuksissaan, kuunnelleen musiikkia/puhuen puhelimessa kovanapit päässä tms. Sitten auto väistää. Ehkä. Sitä autoa pitää sivusilmällä vilkuilla. Jos kuski on naaraspuolinen, on suuri todennäköisyys siihen, että se puhuu puhelimessa autuaan tietämättömänä maailman menosta. Toinen varottava ryhmä on karvahattupäiset papat, joila ei edelleenkään ole käryä liikenneympyröissä ajosta.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Liikenteestä
Jaa, kyllä minä ainakin saan yleensä kävellä suojatien yli otettuani aikeistani kertovan katsekontaktin autoilijaan.
Nyt kun on ollut näitä liukkaita kelejä, niin käsittämättömästi tuolla on kaikenlaista nutaajaa liikenteessä. Voihan se arkaa kuljettajaa vähän pelottaa kun on liukasta, mutta miksi ne nutaajat sitten hakevat vapaata kaistaa itselleen, niin että jonon keulalla on kaksi nutaajaa rinnakkain ajamassa 20 km/h alle rajoituksen?
Nyt kun on ollut näitä liukkaita kelejä, niin käsittämättömästi tuolla on kaikenlaista nutaajaa liikenteessä. Voihan se arkaa kuljettajaa vähän pelottaa kun on liukasta, mutta miksi ne nutaajat sitten hakevat vapaata kaistaa itselleen, niin että jonon keulalla on kaksi nutaajaa rinnakkain ajamassa 20 km/h alle rajoituksen?
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Liikenteestä
Oli liukasta tai ei. Suurimmat ongelmat aiheutuvat yliepävarmoista ja ylivarmoista kuljettajista.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Liikenteestä
Näinhän se helposti on.
- Naamapalmu
- Viestit: 346
- Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
- Car(s): 156 2.0 T.Spark
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Liikenteestä
Kyllä niistä nutaajista aina ohi pääsee kun käyttää vähän luovuutta ja hieman venyttää liikennerajoituksia
Puolustukseks en enää kauaa pilaa alfistien mainetta ajamisellani kun pääsen taas patonkilaatikon rattiin
Puolustukseks en enää kauaa pilaa alfistien mainetta ajamisellani kun pääsen taas patonkilaatikon rattiin
Through difficulties to defeat
Re: Liikenteestä
Tuomas K kirjoitti:jonon keulalla on kaksi nutaajaa rinnakkain ajamassa 20 km/h alle rajoituksen?
Ajaa pientareen kautta ohi vai työntää toiselle lisää vauhtia?Naamapalmu kirjoitti:Kyllä niistä nutaajista aina ohi pääsee kun käyttää vähän luovuutta ja hieman venyttää liikennerajoituksia
Re: Liikenteestä
Se on.Tuomas K kirjoitti:Näinhän se helposti on.
Ratin ja penkinvälissä se liukkaus on. Normaalissa talvikelissä jos ajaa ulos, toisen hanuriin tai tolppaan tai muuta ; syy ei ole lumi tai jää tai liukkaus vaan kuljettajan virhe. Se on tietenkin vaikea myöntää itselle, että moka tuli. Kivempi sanoa, että oli vähän liukasta...
Tätä saisi uutisissa enemmän korostaa, että kun aina uutisoivat..."liukas keli aiheutti useita kolareita..."
Aiheuttiko se lumi ja jää oikeasti ne kolarit....?
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: Liikenteestä
Näin.
t: puoltoist miljoonaa eikä siviilissä kertaakaan penkassa, ojassa tai ees kiinni eikä naarmuja autoon mistään. Toivottoman tylsää talviajoa jo vuodesta 1991.
Lisäksi olen vieläpä ihan paska rallikuski, "lihasmuisti" puuttuu melkein kokonaan eikä nopeesta ajosta tule oikein mitään. Ei tunnu silti liittyvän mitenkään ylläolevaan.
Tosin yritän leimata Lancian tänään, jos lähtee -25 asteesta raakana käyntiin. Sillä ei pysty ajamaan nätisti ja kunnolla, joten koko yllämainittu lista voi mennnä uusiksi. Kiinnijäämistä lukuunottamatta. (penkka tai poliisi)
t: puoltoist miljoonaa eikä siviilissä kertaakaan penkassa, ojassa tai ees kiinni eikä naarmuja autoon mistään. Toivottoman tylsää talviajoa jo vuodesta 1991.
Lisäksi olen vieläpä ihan paska rallikuski, "lihasmuisti" puuttuu melkein kokonaan eikä nopeesta ajosta tule oikein mitään. Ei tunnu silti liittyvän mitenkään ylläolevaan.
Tosin yritän leimata Lancian tänään, jos lähtee -25 asteesta raakana käyntiin. Sillä ei pysty ajamaan nätisti ja kunnolla, joten koko yllämainittu lista voi mennnä uusiksi. Kiinnijäämistä lukuunottamatta. (penkka tai poliisi)
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
Re: Liikenteestä
Joo tänään alko keli olemaan kohallaan. Paljon pahempi kun tiistain myräkkä viikko sitten. Super liukkaita paikkoja.
Kohtasin läjän paljon parempia kuljettajia. Se on aina hyvä muistuttaa itseään, miten vähän sitä osaa ja ymmärtää ajamisesta ja liikenteestä.
Kohtasin läjän paljon parempia kuljettajia. Se on aina hyvä muistuttaa itseään, miten vähän sitä osaa ja ymmärtää ajamisesta ja liikenteestä.
- Raimo Miettinen
- Viestit: 2339
- Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
- Viesti:
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Liikenteestä
Alijäähtynyt vesi on kyllä se veemäisin tavara, mitä taivaalta voi tulla jos autolla ajaa.
Siihen ei tunnu purevan jäisen kylmä tuulilasi (se siis sulaa, jonka jälkeen jäätyy). Eikä lämmin auta sen enempää, kun se pentele sittenkin jäätyy.
Kunnon lumimyräkässä kylmä tuulilasi sallii pyyhkimillä sutimisen kätsysti...
Siihen ei tunnu purevan jäisen kylmä tuulilasi (se siis sulaa, jonka jälkeen jäätyy). Eikä lämmin auta sen enempää, kun se pentele sittenkin jäätyy.
Kunnon lumimyräkässä kylmä tuulilasi sallii pyyhkimillä sutimisen kätsysti...
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Liikenteestä
Paikallisessa risteyksessä (Tunnelitie-Asematie-Helsingintie) oli aamulla kolari. Kommentoin, että mahdollista vain Suomessa. Joku pahoitti mielensä. Oikeasti, siinä on vähintään sata metriä näkyvyyttä joka suuntaan.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Liikenteestä
Töistä lähtiessä tuli reilusti lunta ja iltapäiväruuhka alkoi pikkuhiljaa olla aluillaan. Hetken harkitsin ajavani kotiin pikkuteitä pitkin, mutta ei sitä liikennettä vielä niin paljoa ollut niin lähdin sitten kuitenkin moottoritietä pitkin ajamaan.
Ei kyllä yhtään ihmetytä että huonolla kelillä tuolla kolisee. Siellä on todella paljon autoilijoita joilta puuttuu kaikki huomiointi, ennakointi ja muun liikenteen varominen totaalisesti. Ensin liitytään moottoritielle 50 km/h kännykkä korvalla. Sitten siellä toiset ajaa reilusti alle rajoituksen ja toiset saman verran yli. Kehä ykkösen liittymän kohdalla ajan itse vasenta kaistaa 80 km/h, kun oikeaa kaistaa ajava iso pakettiauto tunkeekin varoittamatta eteen 60 km/h. Satasen alueella sitten ajetaan vasenta kaistaa 20 km/h alle rajoituksen eikä mitään kiirettä mihinkään. Matkaa edelläajavaan on yli 100 metriä, mutta aina välillä pitää varmuuden vuoksi jarrutella. Näitä kavereita oli kaksi. Oikealle kaistalle ei osata vaihtaa, vaikka siellä olisi tyhjää. Oikeaa kaistaa ajava vaihtaa vasemmalle, mutta mitään tarvetta päästä ohi oikeaa kaistaa ajavasta ei oikein näytä olevan, kunhan oli kiva ottaa se vapaampi kaista. Maantielle päästyä 60 km/h alueella jonon kärjessä olevan perheambulanssin nopeus vaihtelee 15 km/h haarukassa.
Katoaako ihmisiltä kaikki vähäinenkin ajotaito kun ilmassa on lumihiutale?
Ei kyllä yhtään ihmetytä että huonolla kelillä tuolla kolisee. Siellä on todella paljon autoilijoita joilta puuttuu kaikki huomiointi, ennakointi ja muun liikenteen varominen totaalisesti. Ensin liitytään moottoritielle 50 km/h kännykkä korvalla. Sitten siellä toiset ajaa reilusti alle rajoituksen ja toiset saman verran yli. Kehä ykkösen liittymän kohdalla ajan itse vasenta kaistaa 80 km/h, kun oikeaa kaistaa ajava iso pakettiauto tunkeekin varoittamatta eteen 60 km/h. Satasen alueella sitten ajetaan vasenta kaistaa 20 km/h alle rajoituksen eikä mitään kiirettä mihinkään. Matkaa edelläajavaan on yli 100 metriä, mutta aina välillä pitää varmuuden vuoksi jarrutella. Näitä kavereita oli kaksi. Oikealle kaistalle ei osata vaihtaa, vaikka siellä olisi tyhjää. Oikeaa kaistaa ajava vaihtaa vasemmalle, mutta mitään tarvetta päästä ohi oikeaa kaistaa ajavasta ei oikein näytä olevan, kunhan oli kiva ottaa se vapaampi kaista. Maantielle päästyä 60 km/h alueella jonon kärjessä olevan perheambulanssin nopeus vaihtelee 15 km/h haarukassa.
Katoaako ihmisiltä kaikki vähäinenkin ajotaito kun ilmassa on lumihiutale?
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Liikenteestä
^
Ihmiset on tyhmiä (TM).
Lisää siihen se, että ollaan myöhässä KOSKA SATAA LUNTA (olisi pitänyt lähteä 5min aiemmin, mutta kun ei jaksanut nostaa persettä sohvalta).
Lisää siihen se, että ollaan huippuja KOSKA ENNENKIN MENI (ei oteta huomioon sitä, että ne keliolosuhteet voi ihan oikeasti muuttua).
Ja sitten ne samat idiootit ei edes ymmärrä, että kännykällä fasebookittaminen ja muu perseily vaan lisää noihin yllämainittuihin perseilyihin sitä ongelmaa, ei vähennä sitä. Nämä yllämainitut idiootit nimittäin kuvittelee olevansa ne ainoat liikkeellä.
Itse näin tänään tilanteen, jossa autoilija ei nähnyt hälytysajossa ollutta poliisia. Minä näin sen monta minuuttia aikaisemmin taustapeilistä (himmennetty) ohimenneenä välähdyksenä. Oli niin kirkas, että osu silmään.
Sitten se tuli takaa ja näky kauan. Jopa niin paljon, että sivuilla ja edessä olevat autot, talojen seinät, aidat, lumiset puut, penkat ymv. välkkyi.
Väistin bussipysäkille niin, ettei pollarin tarvinnut minun takia edes hidastaa.
Edessä ajanut ei tajunnut. Ei osannut ajaa reunaan eikä hidastanutkaan ennen ku vastaantulija niin teki. Liukkaassa ylämäessä, mutta jäi keskelle tietä - pollari melkein osui liikenteenjakajaan...
Hidastelijan edessä oli auto. Sekin löyti bussipysäkin, pollarin ei tarvinut sitäkään väistellä.
Liikenteessä tuntuu olevan keskimäärin:
1) Idiootteja. Siis niitä, ketkä kyllä joko osaisi tai pystyisi, mutta "evvk".
2) Sokeita. Siis niitä, ketkä ei tajua sinisen vilkun merkitystä. Tai ei huomaa pilkkopimeällä tiellä sitä, että omassa autossa on 0 valoa päällä mihinkään suuntaan.
3) Molempien sekoitusta yhdistettynä välinpitämättömään perseilyyn.
Ja sitten ihmetellään, miksi mä haluan lapin korpeen, jossa en nähnyt yhtäkään näistä kolmesta ryhmästä. Liekkö Darwin hoitanut ne pois sieltä jo, kun on tarpeeks syrjässä?
Ihmiset on tyhmiä (TM).
Lisää siihen se, että ollaan myöhässä KOSKA SATAA LUNTA (olisi pitänyt lähteä 5min aiemmin, mutta kun ei jaksanut nostaa persettä sohvalta).
Lisää siihen se, että ollaan huippuja KOSKA ENNENKIN MENI (ei oteta huomioon sitä, että ne keliolosuhteet voi ihan oikeasti muuttua).
Ja sitten ne samat idiootit ei edes ymmärrä, että kännykällä fasebookittaminen ja muu perseily vaan lisää noihin yllämainittuihin perseilyihin sitä ongelmaa, ei vähennä sitä. Nämä yllämainitut idiootit nimittäin kuvittelee olevansa ne ainoat liikkeellä.
Itse näin tänään tilanteen, jossa autoilija ei nähnyt hälytysajossa ollutta poliisia. Minä näin sen monta minuuttia aikaisemmin taustapeilistä (himmennetty) ohimenneenä välähdyksenä. Oli niin kirkas, että osu silmään.
Sitten se tuli takaa ja näky kauan. Jopa niin paljon, että sivuilla ja edessä olevat autot, talojen seinät, aidat, lumiset puut, penkat ymv. välkkyi.
Väistin bussipysäkille niin, ettei pollarin tarvinnut minun takia edes hidastaa.
Edessä ajanut ei tajunnut. Ei osannut ajaa reunaan eikä hidastanutkaan ennen ku vastaantulija niin teki. Liukkaassa ylämäessä, mutta jäi keskelle tietä - pollari melkein osui liikenteenjakajaan...
Hidastelijan edessä oli auto. Sekin löyti bussipysäkin, pollarin ei tarvinut sitäkään väistellä.
Liikenteessä tuntuu olevan keskimäärin:
1) Idiootteja. Siis niitä, ketkä kyllä joko osaisi tai pystyisi, mutta "evvk".
2) Sokeita. Siis niitä, ketkä ei tajua sinisen vilkun merkitystä. Tai ei huomaa pilkkopimeällä tiellä sitä, että omassa autossa on 0 valoa päällä mihinkään suuntaan.
3) Molempien sekoitusta yhdistettynä välinpitämättömään perseilyyn.
Ja sitten ihmetellään, miksi mä haluan lapin korpeen, jossa en nähnyt yhtäkään näistä kolmesta ryhmästä. Liekkö Darwin hoitanut ne pois sieltä jo, kun on tarpeeks syrjässä?
Re: Liikenteestä
^Mä olen asunut Rollossa (no okei, se ei ehkä ole vielä Lappia eikä varsinkaan korpea) kaksi ja puoli vuotta ja kyllä sitä sivuluisussa tulevaa Veijo Essoa ja kännissä ja läpällä moottorikelkalla toikkaroijaa sattui eteeni jokusenkin kerran.
Itse voisin edelleenkin muuttaa mm. liikenteellisistä syistä Amsterdamiin, jossa asuminen täytti kieltämättä monin tavoin tiivistä kaupunkirakennetta rakastavan mieleni synkimmätkin sopukat. Autojakin siellä on, mutta liikenne on mukavasti häädetty pois ytimestä enemmän kaupungin laidalle.
Itse voisin edelleenkin muuttaa mm. liikenteellisistä syistä Amsterdamiin, jossa asuminen täytti kieltämättä monin tavoin tiivistä kaupunkirakennetta rakastavan mieleni synkimmätkin sopukat. Autojakin siellä on, mutta liikenne on mukavasti häädetty pois ytimestä enemmän kaupungin laidalle.
Re: Liikenteestä
Tämä...Tuomas K kirjoitti:Ei kyllä yhtään ihmetytä että huonolla kelillä tuolla kolisee. Siellä on todella paljon autoilijoita joilta puuttuu kaikki huomiointi, ennakointi ja muun liikenteen varominen totaalisesti. Ensin liitytään moottoritielle 50 km/h kännykkä korvalla.
Aamulla töihin ajaessa jouduin jarruttelemaan kun eteen kääntyi 50 km/h alueella joku iglu. Kait se harmaa corolla oli, johon oli skraapattu tuulilasiin pupillin kokoinen reikä. Siinä edessä se sitten ajeli ~30 km/h reilun kilometrin. Välillä jo harkitsin, että ajaisinko ohi, mutta hillitsin itseni ja odottelin, että käännyn kohta motarille kuitenkin. No, kuinkas ollakaan tämä sankari kääntyi motarin ramppiin myös. Löysi se siinä kohtaa sentään hiukan lisää nopeutta ja motarille liityttiinkin hurjalla 40 km/h nopeudella, kun muu liikenne ajeli vierestä 100-110 km/h lasissa... Voi hel*tti sentään, että osaa välillä ottaa ohimoon nää sankarit.
Töistä tullessa sai testata lukkiutumattomien jarrujen toimintaa, kun ajoin suurinta sallittua motarin vasenta kaistaa ja joku sankari vetäs eteen ilman vilkkua tai muutakaan ennakkovaroitusta jollain 70 km/h nopeudella.
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Liikenteestä
Mäkin testasin et absit toimii kun risteykseen ajoi oikealta kylmän viileesti päin punasia nuori neiti phablet naamalla. Varmaan päivitti fb että tänään olisi kiva päivä kolaroida...Ei vittu!!!
- Naamapalmu
- Viestit: 346
- Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
- Car(s): 156 2.0 T.Spark
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Liikenteestä
Kas kummaa kun näin hälytysajoneuvoja varmaan 5 kpl ja kolareita ainakin kaksi ja penkassa taisi olla 3 autoa. Oli myös 3 hyytynyttä pientareella. Tämä siis n. 10km matkalla kehä ykköstä ja länäriä. On niin monenlaista sankaria liikenteessä että rupee jo vähä pelottamaan missä vaiheessa ei enää onnistukaan omalta osalta se phablettia näpräävän iglu-kuskusin väistö
Through difficulties to defeat
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Liikenteestä
^^ & ^^^ Mä en kokeillut aamulla ABSeja, vaan tuuttasin suosilla lapun lattiaan ja menin vasemman kautta ohi kun mökkitiemaasturi kääntyi vasemmalta kolmion takaa (Tuomas rakastaa, kun huomioin kaksi tekijää väistämisvelvollisuudelle) eteen 80km/h alueella. Siinä ja siinä, olisiko jarrutus riittänyt kun pito oli yllättävän hyvä, mutta "kivoja" tilanteita kuitennii.
Jotenkin epäilen, että jos aiheesta on työmaalla puhuttu, niin tämä kaveri kertoo kiireellisestä bemarikuskista, joka täysin järjettömästi ohitti risteysalueella vaikka hän ajoi niin rauhallisesti. Ei muuten mutta tuollainen tilanne on omiaan aiheuttamaan väärinkäsityksiä.
Jotenkin epäilen, että jos aiheesta on työmaalla puhuttu, niin tämä kaveri kertoo kiireellisestä bemarikuskista, joka täysin järjettömästi ohitti risteysalueella vaikka hän ajoi niin rauhallisesti. Ei muuten mutta tuollainen tilanne on omiaan aiheuttamaan väärinkäsityksiä.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.