Suomi nousuun, suosta ylös!
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Suomi nousuun, suosta ylös!
Onnea ja menestystaä Shuttlelle ja muille yrittäjille!
Mä lakkasin yrittämästä ja se vasta kalliiksi tulikin.
Liekkö ollu vääränlainen kirjanpitäjä...
Mut ei tuo pienikään puuhastelu ole tehty helpoks tääl suomes.
Millos se jälkiverojen eräpäivä olikaan? Alle 10k€ joutuu onneks vain maksamaan...
Mä lakkasin yrittämästä ja se vasta kalliiksi tulikin.
Liekkö ollu vääränlainen kirjanpitäjä...
Mut ei tuo pienikään puuhastelu ole tehty helpoks tääl suomes.
Millos se jälkiverojen eräpäivä olikaan? Alle 10k€ joutuu onneks vain maksamaan...
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Suomi nousuun, suosta ylös!
^
Eikös tommoselle pienelle piiperrykselle ole sitten UKKO.fi esim? Oli noita jokunen muukin, ainakin joskus.
Ulkoistat siinä kaiken byrokratian palvelulle ja ne ottaa siitä jonkun provikan, mutta kaiketi helpoin mahdollinen tapa etenkin satunnaiseen puuhasteluun...
Eikös tommoselle pienelle piiperrykselle ole sitten UKKO.fi esim? Oli noita jokunen muukin, ainakin joskus.
Ulkoistat siinä kaiken byrokratian palvelulle ja ne ottaa siitä jonkun provikan, mutta kaiketi helpoin mahdollinen tapa etenkin satunnaiseen puuhasteluun...
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Suomi nousuun, suosta ylös!
Brittisportista antautui ruiskunvaihdon fyysisen jumpan loppupuolella bensalinjan klemmari. Hyllyssä ollut IKH:n ei halvin eikä paskin, muttei myöskään oikeasti laadukas ei auttanut asiaa vaan korkkasi kesken kiristyksen (tuo on vähän sellainen kohta että klemmari oikeasti kiristää - tähän on parannusta tulossa/kehitteillä, mutta toistaiseksi noin) ja totesin että pitää saada parempaa laatua tilalle. Albertolli vilkaisi toisessa ketjussa Etran myyvän aiemmin hyväksi havaistsemiani Aban tuotteita, joten ei muuta kuin kotimatkalla stoppi Hyvinkäällä.
Hyvinkään Etran aukioloaika päättyy arkisin 16:30. Nykäisin oven auki 16:29 ja etsin myyjän käsiini, jotta ei tarttisi itse penkoa hyllyjä ja venyttää heidän työpäiväänsä. Myyjä keräili mulle pussiin kahta kokoa klemmareita 10+10kpl (aina niitä jossain vaiheessa tarvii, yhtä on turha ostaa), hintalapuissa luki 1,14 ja 1,16e/kpl. Muutama minuutti kaupan sulkeutumisajan jälkeen maksupäätteen ruudulla luki 16,00e.
Ei muuten jäänyt fiilistä, ettei tuolla tarvitsisi asioida jatkossa. Päinvastoin, tuonne voi kantaa euroja jatkossakin.
Hyvinkään Etran aukioloaika päättyy arkisin 16:30. Nykäisin oven auki 16:29 ja etsin myyjän käsiini, jotta ei tarttisi itse penkoa hyllyjä ja venyttää heidän työpäiväänsä. Myyjä keräili mulle pussiin kahta kokoa klemmareita 10+10kpl (aina niitä jossain vaiheessa tarvii, yhtä on turha ostaa), hintalapuissa luki 1,14 ja 1,16e/kpl. Muutama minuutti kaupan sulkeutumisajan jälkeen maksupäätteen ruudulla luki 16,00e.
Ei muuten jäänyt fiilistä, ettei tuolla tarvitsisi asioida jatkossa. Päinvastoin, tuonne voi kantaa euroja jatkossakin.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Suomi nousuun, suosta ylös!
Tämä on se, kun palvelu hoitaa homman kotia. Sitä kun saisi enemmän.
Nimimerkillä: paikallinen varaosapulju on eka paikka, mistä kysyn mitä ikinä kysynkin, kun jaksavat etsiä ja kaivaa ja penkoa ja laittavat yleensä vielä varsin kilpailukykyisen hinnan.
Jos on suomihinta, melkein aina jää ainakin hinnakkaampi tavara hyllyyn - mutta on tuolla muutama positiivinen yllätyskin tullut vastaan!
Nimimerkillä: paikallinen varaosapulju on eka paikka, mistä kysyn mitä ikinä kysynkin, kun jaksavat etsiä ja kaivaa ja penkoa ja laittavat yleensä vielä varsin kilpailukykyisen hinnan.
Jos on suomihinta, melkein aina jää ainakin hinnakkaampi tavara hyllyyn - mutta on tuolla muutama positiivinen yllätyskin tullut vastaan!
- Bisci
- Viestit: 511
- Liittynyt: 02 Elo 2007, 00:05
- Car(s): V60 AWD,
OIIIIIIIO ja
TVR S - Paikkakunta: Savicity
Re: Suomi nousuun, suosta ylös!
Oletko ostanut miltään Sprintissä mainostavalta TVR-diileriltä osia? Kokemuksia? Kohtuullisen niukka tarjonta Suomessa. TVRiähän on täällä n. 10 kpl, notta ei taira Härmä TVR:n osamyynnillä ihan liitoon lähteä. Varsinkin kun näyttää kestävän nipussa siinä kuin Alfetamiinikin. Sulla on ilmeisesti Rooveri nokalla?Polforea kirjoitti:Brittisportista antautui ruiskunvaihdon fyysisen jumpan loppupuolella bensalinjan klemmari...
Ne jotka puhuu ei tiedä, ne jotka tietää ei puhu.
K.Rosberg
K.Rosberg
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Suomi nousuun, suosta ylös!
En, vaikka mainoksia olen kyllä aviisista bongannut. Suomen varaosamyymälät ja Brittilän Ebay ovat olleet tähän asti hyviä osalähteitä, kun etenkin moottorin huolto-osat tuppaavat tosiaan olemaan Rover -yhteensopivia tuohon RV8:iin.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Hepa
- Viestit: 3197
- Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
- Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14 - Paikkakunta: Tampere
Re: Suomi nousuun, suosta ylös!
Markku Saksa kirjoitti aamulehdessä pelottavan tulevaisuussatiirin tai mikä nyt lieneekään. Tarinassa BMW:n johtoon tulee suomalaiset huippujohtajat. Liitteenä juttu.
- Liitteet
-
- SCAN0001.PDF
- Kuinka bemarsta tuli Tatsari
- (324.42 KiB) Tiedosto ladattu 120 kertaa
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----
----|--OI-582--|----
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Suomi nousuun, suosta ylös!
Näin.
http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/170832- ... kot-myivat
Tällain tää maa nousee, eiks ni?
Mut ei se mitään! Mä oon töissä. Mähän tässä sitten nostan koko maan talouden plussalle ihan yksinänikin vaikka, ku oon vaan niin kova jätkä!
http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/170832- ... kot-myivat
Tällain tää maa nousee, eiks ni?
Mut ei se mitään! Mä oon töissä. Mähän tässä sitten nostan koko maan talouden plussalle ihan yksinänikin vaikka, ku oon vaan niin kova jätkä!
- Hepa
- Viestit: 3197
- Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
- Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14 - Paikkakunta: Tampere
Re: Suomi nousuun, suosta ylös!
^Kyllä. Yleensä jos on nälkä, kannattaa lypsylehmä laittaa lihoiksi ja syödä siemenvilja. Kylmällä kelillä taas kannattaa kusta husuun.
Tähän hommaan vaikutti suomalainen huippujohtaminen, jonka optiot ja bonukset turvatakseen piti tulos saada näyttämään hyvältä. Tehtiin siis edellä mainitsemani toimenpiteet.
Tähän hommaan vaikutti suomalainen huippujohtaminen, jonka optiot ja bonukset turvatakseen piti tulos saada näyttämään hyvältä. Tehtiin siis edellä mainitsemani toimenpiteet.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----
----|--OI-582--|----
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Suomi nousuun, suosta ylös!
^
Jebulis.
Mutta kun käänteisesti tuon tekemällä (myös Sonera, Digita ymv.) saatettaisiin jopa saada sitä nousua aikaseksi. Ihmettä odotellessa, että joku hullu haluaa (ja kykenee) investoida tähän maahan...
Jebulis.
Mutta kun käänteisesti tuon tekemällä (myös Sonera, Digita ymv.) saatettaisiin jopa saada sitä nousua aikaseksi. Ihmettä odotellessa, että joku hullu haluaa (ja kykenee) investoida tähän maahan...
- alfa164
- Viestit: 2016
- Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
- Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
- Paikkakunta: luvia
Re: Suomi nousuun, suosta ylös!
Heh.Suomen ykköspoliitikot sekoomuksen johdolla terästettynä vihreillä tämänkin junaili.Nyt kohautetaan vaan olkapäitä."tää on tälläistä"
Toisaalta nyt taivastellaan hintoja,ja kun taas hivenen lasketaan hintoja,niin taas on halpaa.Ihan kuin polttoaineessa
Ja kun suuri massa alkaa säästämään kulutuksessa,niin satavarmasti hintoihin tulee "korotuspaineita"
Toisaalta nyt taivastellaan hintoja,ja kun taas hivenen lasketaan hintoja,niin taas on halpaa.Ihan kuin polttoaineessa
Ja kun suuri massa alkaa säästämään kulutuksessa,niin satavarmasti hintoihin tulee "korotuspaineita"
Viimeksi muokannut alfa164, 05 Helmi 2016, 01:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Suomi nousuun, suosta ylös!
Tässä viime syksynä myös GASUM myi maakaasun siirtoverkkonsa skotlantilaiselle pääomasijoittajalle.
Arvaatte varmaan että sama tulee tapahtumaan...
Suomi alkaa olla melkoisessa kusessa näiden pölvästien kanssa. Siinä jos Sipilä vielä tekee palkkaleikkaukset mitkä tuhoavat kotimarkkinayritykset...
Nyt sähkön siirtopommi nostaa tuotantokuluja, kohta maakaasu ja ihan turha puhua kilpailukykyloikasta.
Julkiselta sektorilta 60 prosentin menoleikkaus. Sillä aloitetaan. Tai kohta IMF tekee sen.
Arvaatte varmaan että sama tulee tapahtumaan...
Suomi alkaa olla melkoisessa kusessa näiden pölvästien kanssa. Siinä jos Sipilä vielä tekee palkkaleikkaukset mitkä tuhoavat kotimarkkinayritykset...
Nyt sähkön siirtopommi nostaa tuotantokuluja, kohta maakaasu ja ihan turha puhua kilpailukykyloikasta.
Julkiselta sektorilta 60 prosentin menoleikkaus. Sillä aloitetaan. Tai kohta IMF tekee sen.
- AlfaTom
- Viestit: 2735
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
Re: Suomi nousuun, suosta ylös!
Eihän julkista sektoria voi leikata. Tai voi, jos leikkaukset kohdistuu lapsiperheisiin ja vanhuksiin. Ne kun ei tuota mitään. Sen sijaan uusi kasvuala on kaikenlaiset hoivayksiköt, niiden ylläpidon kun takaa valtio, niin se ei maksa meille mitään ja me tienataan sillä.Riccardo kirjoitti:Tässä viime syksynä myös GASUM myi maakaasun siirtoverkkonsa skotlantilaiselle pääomasijoittajalle.
Arvaatte varmaan että sama tulee tapahtumaan...
Suomi alkaa olla melkoisessa kusessa näiden pölvästien kanssa. Siinä jos Sipilä vielä tekee palkkaleikkaukset mitkä tuhoavat kotimarkkinayritykset...
Nyt sähkön siirtopommi nostaa tuotantokuluja, kohta maakaasu ja ihan turha puhua kilpailukykyloikasta.
Julkiselta sektorilta 60 prosentin menoleikkaus. Sillä aloitetaan. Tai kohta IMF tekee sen.
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III
La vita è
La vita è
- Hepa
- Viestit: 3197
- Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
- Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14 - Paikkakunta: Tampere
Re: Suomi nousuun, suosta ylös!
^Suomen paras vientituote on vero-euro. Se vienti kyllä vetää. Varsinkin tuollaisessa liiketoiminnassa, jonka tuotto tulee Suomessa olevasta infrasta ja jota ei voi mitenkään siirtää, pitäisi verotulot jäädä Suomeen.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----
----|--OI-582--|----
Re: Suomi nousuun, suosta ylös!
Ratkaisu: Muutetaan verohelvetti veroparatiisiksi, jonka jälkeen kaikki maksavat veronsa Suomeen.
VMP
- Hepa
- Viestit: 3197
- Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
- Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14 - Paikkakunta: Tampere
Re: Suomi nousuun, suosta ylös!
^Eipäs kun kiristetään niiden verotusta, jotka joutuu kuitenkin maksamaan veronsa suomeen. Mm. ALV:tä, joka on ollut tapetilla... juuei.
Ehkä tosiaan kannattaisi miettiä sitä kevennystä, mutta samalla nuo porsaanreiät pitää tukkia ja ehkä sen jälkeen olisi mahdollista myös keventää sitä verotusta.
Ehkä tosiaan kannattaisi miettiä sitä kevennystä, mutta samalla nuo porsaanreiät pitää tukkia ja ehkä sen jälkeen olisi mahdollista myös keventää sitä verotusta.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----
----|--OI-582--|----
Re: Suomi nousuun, suosta ylös!
Mä en oikeasti ymmärrä tätä touhua. Näin semiyrittäjänä tuntuu et viedään kaikki mahdollinen näpeistä ja jumalauta jos lomake Y163B773 jäi täyttämättä, niin tulee verohallinto ovenkarmit kaulassa. Samaan aikaan Carunat ja kaverit vetää euron verolla Suomeen ihan mitä lystää ja "ei voida tehdä mitään". Mä pitkään miettisin kun tän firman aloitin et Suomeen vai Viroon. Kaikkien näiden paskapuheiden ja hallituksen saamattomuuden kanssa rekkaan sen varmaankin Viroon. Mitäänhän siinä en menetä, koska mitään autoja ym. ei ole firman nimissä, mut pääsisi tästä byrokratiahelvetistä eroon. En ymmärrä miten yksityistä yrittäjää voidaan viedä ja kairata perseeseen ihan miten vaan, mutta suuryhtiöille "ei voida mitään". Kiitos Vihreät, SDP ja Vasemmisto tästäkin.
Re: Suomi nousuun, suosta ylös!
Normaalille kuolevaiselle ainoa keino optimoida verotustaan on tilata kebab/pizza ilman kuittia.
VMP
- Hepa
- Viestit: 3197
- Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
- Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14 - Paikkakunta: Tampere
Re: Suomi nousuun, suosta ylös!
Eikös tuo isojen firmojen edun ajaminen ja tulojen jemmaaminen ulkomaille ole perinteisesti ollut juurikin oikeiston touhua?Shuttle kirjoitti:.. Kiitos Vihreät, SDP ja Vasemmisto tästäkin.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----
----|--OI-582--|----
Re: Suomi nousuun, suosta ylös!
Tuo on hyvä kysymys. Esim. tuo Digita on ollut Ylen omistama tytäryhtiö, joka on myyty eteenpäin syystä X (television ja radion digitalisointi?).
Myynnin aikaan Ylen toimitusjohtajana on ollut: https://fi.wikipedia.org/wiki/Arne_Wessberg
Hallintoneuvoston jäsenistöstä ei ole sen kummempaa käsitystä, ketä siinä on olleet ja onko jotkut jäsenistä mahdollisesti vastustaneet kauppaa.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Yleisradi ... toneuvosto
Edit: Varmasti löytyy jokaiselle mieluisa puolue, ketä voi syyllistää.
Myynnin aikaan Ylen toimitusjohtajana on ollut: https://fi.wikipedia.org/wiki/Arne_Wessberg
Hallintoneuvoston jäsenistöstä ei ole sen kummempaa käsitystä, ketä siinä on olleet ja onko jotkut jäsenistä mahdollisesti vastustaneet kauppaa.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Yleisradi ... toneuvosto
Edit: Varmasti löytyy jokaiselle mieluisa puolue, ketä voi syyllistää.
VMP
Re: Suomi nousuun, suosta ylös!
Näin on. Vihreiden ministerinä tuolloin Haavisto, jonka mielestä kauppa oli jees. Kataisen mielestä tää oli fantastista ja Paavo aina peesailee. SDP nyt myisi vaikka äitinsä jos siitä saisi pari euroa. Edelleenkin ainoa joka 2013 oli tätä vastaan oli Soini, jonka kommentti yksipuolisesta hintojen nostamisesta lytättiin populistisena huuteluna oppositiosta. No samapa tuo, sama kuin valittaisi et posti on huono kun käyttää postin palveluja.Hepa kirjoitti:Eikös tuo isojen firmojen edun ajaminen ja tulojen jemmaaminen ulkomaille ole perinteisesti ollut juurikin oikeiston touhua?Shuttle kirjoitti:.. Kiitos Vihreät, SDP ja Vasemmisto tästäkin.
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: Suomi nousuun, suosta ylös!
Tästähän selvittäisiin kun haudattaisiin sähkövarmuuslaki arkistoon ja paskalaki perään. Älyttömiä lakeja, joitten kustannukset kaatuu suoraan kansalaisille eikä oikein voi olla maksamattakaan.
Halvemmaksi tulisi maksaa vaikka sitten ne sulaneet mansikat kuin vetää maakaapelia kymmeniätuhansia kilometrejä tässä taloustilanteessa, joka ei tule enää koskaan paranemaan.
Halvemmaksi tulisi maksaa vaikka sitten ne sulaneet mansikat kuin vetää maakaapelia kymmeniätuhansia kilometrejä tässä taloustilanteessa, joka ei tule enää koskaan paranemaan.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: Suomi nousuun, suosta ylös!
Sähkövarmuuslaki ainakin on yliammuttu. Itse asun Savon Voiman verkon alueella, ja samoin asuu moni sukulainen. Pahimpienkin myrskyjen jälkeen on verkko saatu hyvin nopeaan tahtiin takaisin kuntoon, myös syrjemmässä (siis ihan oikeasti pitäjien perukoilla.) Vastineeksi on maksettu aika kovia siirtohintoja - olisiko jopa enemmän, kuin tulevat uudet Carunan hinnat? - mutta kaikkea ei voi saada. Kaveri asuu Kirkkonummen Veikkolan keskustan tuntumassa, ja siellä meni ainakin viikko, ennenkuin saivat verkon pystyyn, joutuivat lähtemään evakkoon, kun vettäkään ei tullut. Näkisin, että koko laki sorvattiin vähän populistisessa hengessä kaikkein surkeimman skenaarion mukaisesti. Lain todellisena maksumiehenä saavat olla ne, joiden verkkoyhtiö on hoitanut hommansa kunnolla, ja veloittanut sen mukaisesti - eiköhän tässä siirtomaksut tule edelleen nousemaan, ilman että käytännössä tulee tapahtumaan merkittävää muutosta sähkönjakelun luotettavuuteen, kun siinä ei tähän astikaan ole ollut moittimista.
Terv. nimim. Sähkölämmittäjä 18000kWh/v
Terv. nimim. Sähkölämmittäjä 18000kWh/v
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Suomi nousuun, suosta ylös!
^
Ne vetää kaapelit ilmavedoista maahan. Eli sitten ei pitäisi enää myrskyn takia tulla yhtään katkosta - jos itse voimalat ei ota osumaa...
Ne vetää kaapelit ilmavedoista maahan. Eli sitten ei pitäisi enää myrskyn takia tulla yhtään katkosta - jos itse voimalat ei ota osumaa...
- Vito
- Viestit: 743
- Liittynyt: 21 Helmi 2004, 02:27
- Car(s): 156 SW 2.4 JTDm-05,Ducati 750 supersport-97,Triumph Daytona 955i-05 ja pari muuta Italialaista autoa.
- Paikkakunta: Loch Troll
Re: Suomi nousuun, suosta ylös!
Joo,Caruna on tässä nurkilla vetänyt kaapeleita maihin siellä missä ei tuhoja ole muutenkaan tullut tai korjaaminen on nopeaa ja helppoa.Aquatica kirjoitti:^
Ne vetää kaapelit ilmavedoista maahan. Eli sitten ei pitäisi enää myrskyn takia tulla yhtään katkosta - jos itse voimalat ei ota osumaa...
Kuten keskelle peltoja ja valtatien viereen.
Tuskin mulla elonpäiviä riittää niin pitkään että tähän vajaa kilometrin päähän vanhasta 1-tiestä kaapelit pääsis maihin.Tapanin myrskyn jälkeenkään ei menny kun 3 viikkoo että saivat linjat ylös.
Re: Suomi nousuun, suosta ylös!
Pölhöt ajavat varmasti tämän vapaakauppasopimuksenkin läpi.
http://www.hs.fi/talous/a1454656965777? ... f=fb-share
Siitä ei seuraa mitään hyvää vaan Suomesta tulee pohjolan Meksiko.
Samaan syssyyn valtion maiden ja vesistöjen yhtiöittäminen niin voihan perkele....
Edit. Vasten valtavirran uutisointia, kyllä se uhka Suomen tulevaisuudelle tulee lännestä.
http://www.hs.fi/talous/a1454656965777? ... f=fb-share
Siitä ei seuraa mitään hyvää vaan Suomesta tulee pohjolan Meksiko.
Samaan syssyyn valtion maiden ja vesistöjen yhtiöittäminen niin voihan perkele....
Edit. Vasten valtavirran uutisointia, kyllä se uhka Suomen tulevaisuudelle tulee lännestä.
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Suomi nousuun, suosta ylös!
Mistä se suomalaisten päättäjien pelko itsenäisyyttä kohtaan sikiää, oi mistä. Aina pitää olla joku isoveli idästä tai lännestä, tai ihan mistä vaan.
Kansan syvillä riveillä ei moista rohkeudenpulaa kyllä ole.
Kansan syvillä riveillä ei moista rohkeudenpulaa kyllä ole.
"puhun niin totta kuin osaan"
- GreenThing
- Viestit: 811
- Liittynyt: 24 Heinä 2005, 20:50
- Car(s): Tipotii '17, Lancia Y10 Tie '89, Fiatx10
- Paikkakunta: Kärkölä
Re: Suomi nousuun, suosta ylös!
Yhtiöitetään kaikki ja megayhtiöt perustavat omia joukkojaan puolustamaan omaisuuttaan eri uhkia vastaa.
Kansalaisten ei tarvitse miettiä muuta, kuin sitä minkä megayhtiön palveluksessa saa palkkansa.
Hmm, ihan kuin olisin joskus heitellyt noppia moisen dystopia-ropen tiimellyksessä.
Kansalaisten ei tarvitse miettiä muuta, kuin sitä minkä megayhtiön palveluksessa saa palkkansa.
Hmm, ihan kuin olisin joskus heitellyt noppia moisen dystopia-ropen tiimellyksessä.
- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Suomi nousuun, suosta ylös!
Mulla on mökki Savossa ja onhan siellä perusmaksukin siirrossa hmm... olikohan viisin- vai kuusinkertainen Espooseen verrattuna ja per kWh:kin hinta on suurempi. Katkoja siellä on vähemmän kuin täällä etelän metsäalueella. Espoo: suunnilleen joka tuulella ja lumisateella, Kuopio: kerran vuodessa tjsp. Viime vuonna oli tosin yksi pidempi, josta Savon voima hyvitti suunnilleen pari satkua. Otin rahat kiittäen vastaan.mutt kirjoitti: Vastineeksi on maksettu aika kovia siirtohintoja - olisiko jopa enemmän, kuin tulevat uudet Carunan hinnat?
Katkoista ei ole ollut konkreettista haittaa kummallakaan taholla, joten omasta puolestani olisin voinut jatkaa nykyisellä varmuustasolla.
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: Suomi nousuun, suosta ylös!
Tämän päivän Helsingin sanomista / Petri Pajari kopsattu : (liekö muuten jotenkin laitonta?)
Poliitikot haluavat estää sähkönsiirtoyhtiö Carunan tuntuvat hinnankorotukset, koska he pitävät niitä kohtuuttomina.
Korotuksissa pelkistyy Euroopan unionin ja Yhdysvaltojen suunnitteleman vapaakauppasopimukseen (TTIP) liittyvä vaikea ongelma, arvioi kansainvälisen oikeuden akatemiaprofessori Martti Koskenniemi.
Carunan osakkeenomistajina on ulkomaalaisia sijoittajia. Jos TTIP-sopimus olisi voimassa ja Carunan osakkeenomistajina olisi yhdysvaltalaisia sijoittajia, he voisivat Koskenniemen mukaan haastaa Suomen oikeuteen hinnankorotusten estämisestä ja tulomenetyksistä.
”Tällaisessa tapauksessa ministeriön virkamiehen pitäisi ottaa huomioon, että pelkkä välimiesmenettely maksaa keskimäärin kahdeksan miljoonaa Yhdysvaltojen dollaria. Sen lisäksi on vielä riski vahingonkorvauksista, jotka voivat olla monikymmenkertaisia.”
TTIP-sopimusta ei ole vielä laadittu, eikä Carunan suorissa osakkeenomistajissa ole yhdysvaltalaisia yrityksiä.
Sen sijaan Carunasta 40 prosenttia omistaa kanadalainen sijoitusyhtiö Borealis Infrastructure. Kanadan kanssa EU on jo neuvotellut toistaiseksi ratifioimattoman CETA-sopimuksen. Siinä on vastaava investointisuoja kuin Yhdysvaltojen kanssa neuvoteltavassa TTIP-sopimuksessa.
Investointisuoja tarjoaa yhtiölle turvaa siltä varalta, että valtion toimien takia sen investoinnin tuotto heikkenisi. Riidat ratkaistaisiin EU:n alkuperäisen esityksen mukaan kolmen juristin välimiesoikeudessa.
”Välimiesoikeudella ei olisi oikeutta poistaa Suomen viranomaisten päätöstä vaan määrätä ainoastaan Suomi maksamaan korvauksia menetetyistä voitoista”, Koskenniemi sanoo.
EU on sittemmin esittänyt kompromissia, jossa yhtiöiden ja valtioiden riitoja varten perustettaisiin erillinen tuomioistuin. Erona välimiesoikeuteen olisi se, että tuomarit toimisivat virkavastuulla ja päätöksestä voisi valittaa. Välimiesoikeuden päätöksistä ei voisi valittaa.
Akatemiaprofessori Koskenniemi on perehtynyt TTIP-sopimukseen siitä lähtien, kun sopimusta on suunniteltu. Hän on ollut lukuisia kertoja kuultavana sopimuksesta Suomessa ja ulkomailla.
Koskenniemen mukaan keskeinen ongelma on kansallisen itsemääräämisoikeuden merkittävä heikentäminen.
”Kun valtio yksityistää itselleen elintärkeitä toimintoja, kuten sähkösiirtoverkon, ja omistajien joukossa on yhdysvaltalaisia sijoittajia, luodaan tilanne, jossa kansanedustuslaitos luovuttaa sananvaltaansa verkon toimintaa ja hinnoittelua koskevissa kysymyksissä ulkomaisille juristeille.”
Koskenniemi kertoo toisen esimerkin: jos kolmen suuren suomalaisen terveydenhoitolan yrityksen – Mehiläisen, Attendon ja Terveystalon – osakkaisiin kuuluu suoraan tai epäsuorasti yhdysvaltalaisia sijoittajia, ne voisivat TTIP-sopimuksen investointisuojaan vetoamalla estää lainmuutoksia.
”Jos TTIP tulisi voimaan, näiden kolmen yhtiön juristeilla on mahdollisuus marssia sosiaali- ja terveysministeriöön ja oikeudenkäynnillä uhkaamalla estää sellaiset terveydenhuoltolain muutokset, jotka pienentäisivät niiden voittoja.”
http://www.hs.fi/talous/a1454656965777
Tähän mennessä reilu kolme miljoonaa on allekirjoittanut ttip-vastustusadressin
https://stop-ttip.org/
Poliitikot haluavat estää sähkönsiirtoyhtiö Carunan tuntuvat hinnankorotukset, koska he pitävät niitä kohtuuttomina.
Korotuksissa pelkistyy Euroopan unionin ja Yhdysvaltojen suunnitteleman vapaakauppasopimukseen (TTIP) liittyvä vaikea ongelma, arvioi kansainvälisen oikeuden akatemiaprofessori Martti Koskenniemi.
Carunan osakkeenomistajina on ulkomaalaisia sijoittajia. Jos TTIP-sopimus olisi voimassa ja Carunan osakkeenomistajina olisi yhdysvaltalaisia sijoittajia, he voisivat Koskenniemen mukaan haastaa Suomen oikeuteen hinnankorotusten estämisestä ja tulomenetyksistä.
”Tällaisessa tapauksessa ministeriön virkamiehen pitäisi ottaa huomioon, että pelkkä välimiesmenettely maksaa keskimäärin kahdeksan miljoonaa Yhdysvaltojen dollaria. Sen lisäksi on vielä riski vahingonkorvauksista, jotka voivat olla monikymmenkertaisia.”
TTIP-sopimusta ei ole vielä laadittu, eikä Carunan suorissa osakkeenomistajissa ole yhdysvaltalaisia yrityksiä.
Sen sijaan Carunasta 40 prosenttia omistaa kanadalainen sijoitusyhtiö Borealis Infrastructure. Kanadan kanssa EU on jo neuvotellut toistaiseksi ratifioimattoman CETA-sopimuksen. Siinä on vastaava investointisuoja kuin Yhdysvaltojen kanssa neuvoteltavassa TTIP-sopimuksessa.
Investointisuoja tarjoaa yhtiölle turvaa siltä varalta, että valtion toimien takia sen investoinnin tuotto heikkenisi. Riidat ratkaistaisiin EU:n alkuperäisen esityksen mukaan kolmen juristin välimiesoikeudessa.
”Välimiesoikeudella ei olisi oikeutta poistaa Suomen viranomaisten päätöstä vaan määrätä ainoastaan Suomi maksamaan korvauksia menetetyistä voitoista”, Koskenniemi sanoo.
EU on sittemmin esittänyt kompromissia, jossa yhtiöiden ja valtioiden riitoja varten perustettaisiin erillinen tuomioistuin. Erona välimiesoikeuteen olisi se, että tuomarit toimisivat virkavastuulla ja päätöksestä voisi valittaa. Välimiesoikeuden päätöksistä ei voisi valittaa.
Akatemiaprofessori Koskenniemi on perehtynyt TTIP-sopimukseen siitä lähtien, kun sopimusta on suunniteltu. Hän on ollut lukuisia kertoja kuultavana sopimuksesta Suomessa ja ulkomailla.
Koskenniemen mukaan keskeinen ongelma on kansallisen itsemääräämisoikeuden merkittävä heikentäminen.
”Kun valtio yksityistää itselleen elintärkeitä toimintoja, kuten sähkösiirtoverkon, ja omistajien joukossa on yhdysvaltalaisia sijoittajia, luodaan tilanne, jossa kansanedustuslaitos luovuttaa sananvaltaansa verkon toimintaa ja hinnoittelua koskevissa kysymyksissä ulkomaisille juristeille.”
Koskenniemi kertoo toisen esimerkin: jos kolmen suuren suomalaisen terveydenhoitolan yrityksen – Mehiläisen, Attendon ja Terveystalon – osakkaisiin kuuluu suoraan tai epäsuorasti yhdysvaltalaisia sijoittajia, ne voisivat TTIP-sopimuksen investointisuojaan vetoamalla estää lainmuutoksia.
”Jos TTIP tulisi voimaan, näiden kolmen yhtiön juristeilla on mahdollisuus marssia sosiaali- ja terveysministeriöön ja oikeudenkäynnillä uhkaamalla estää sellaiset terveydenhuoltolain muutokset, jotka pienentäisivät niiden voittoja.”
http://www.hs.fi/talous/a1454656965777
Tähän mennessä reilu kolme miljoonaa on allekirjoittanut ttip-vastustusadressin
https://stop-ttip.org/
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Suomi nousuun, suosta ylös!
Onneksi nyt saksalainen tuomioistuin (tai ainakin tuomari) totesi, että tuo ehdotettu uusi välimiesoikeus olisi laiton EU:n direktiivien kannalta =D
Juurikin mainituista syistä johtuen.
"Sitä saa mitä tilaa".
Jos jotain hyvää, niin on täällä firmoja jotka nousussa ovat: esim. oma työnantaja on hakemassa just nyt insinöörejä ihan tosissaan ja jenkkiomistajat ovat ihan happy happy, kun homma toimii niinku pitää. Eipä se näemmä tarvitse kuin suht pitkälle vedetyn Lean-periaatteen käytäntöönpanemisen. (Lean on siis kaiketi alunperin Toyotan peruja, jossa kaikki mitä tehdään, tehdään syystä). Turhat prosessit karsiutuu pois, turha kaikki oikeastaan.
Myös pomot
Juurikin mainituista syistä johtuen.
"Sitä saa mitä tilaa".
Jos jotain hyvää, niin on täällä firmoja jotka nousussa ovat: esim. oma työnantaja on hakemassa just nyt insinöörejä ihan tosissaan ja jenkkiomistajat ovat ihan happy happy, kun homma toimii niinku pitää. Eipä se näemmä tarvitse kuin suht pitkälle vedetyn Lean-periaatteen käytäntöönpanemisen. (Lean on siis kaiketi alunperin Toyotan peruja, jossa kaikki mitä tehdään, tehdään syystä). Turhat prosessit karsiutuu pois, turha kaikki oikeastaan.
Myös pomot
Re: Suomi nousuun, suosta ylös!
Lean toimii tuotannossa mitä parhaiten. Koko Six Sigma -kulttuuri on tuotantotalouden näkökulmasta isoissa yksiköissä ehkä parasta mitä voi ikinä olla. Kaikki on standardisoitua, kaikki tehdään hyvin ja jos jotain parannettavaa jossain kohtaa on, se kanssa tehdään siten et siitä tulee parempi, eikä suomalaisittain jätetä hommia "kun tää toimi sillo -92, niin hyvä se o" -tasolle. Ai että! Tulee ikävä tuollaisia aikoja, kun tuotannon kanssa pelasi ennen kuin siirtyi tähän IT-helvettiin.
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Suomi nousuun, suosta ylös!
LEAN on sielutonta tilastollista prosessin hallintaa. 6sigman työkalut insinöörityön standardoimista. Guruilulle tilaa! Olen korvaamaton! Pe*kele! Ensimmäinen lean-proggis tuli vetästyä 10 vuotta sitten, kun greenbelttiä soviteltiin. Sittemmin arkipäivää. Joka perhanan päivä tässä laatujärjestelmien vankina. Miksen voi olla brankkari!
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: Suomi nousuun, suosta ylös!
Asiakas tartti kosketusnäyttöympäristöön pienen fyysisen painonapin, eli mikrokytkin ynnä usb-johto sen liittämiseen ja vähän jotain komponenttia että homma saadaan toimimaan.
Kotimainen yritys tarjosi tuohon suunnittelutyötä, laitteen suunnittelu maksaisi 5000€
Kiinasta sai PC:lle tarkoitettuja peliohjaimia 1,5€/kpl. Niistä yksi nappi, piirilevy ja johto talteen ja loput roskiin.
Eli eniten rikastuu kotimainen jätehuolto.
Kotimainen yritys tarjosi tuohon suunnittelutyötä, laitteen suunnittelu maksaisi 5000€
Kiinasta sai PC:lle tarkoitettuja peliohjaimia 1,5€/kpl. Niistä yksi nappi, piirilevy ja johto talteen ja loput roskiin.
Eli eniten rikastuu kotimainen jätehuolto.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Suomi nousuun, suosta ylös!
Nyt kun melkein kuukaus takana ja on nähnyt ihan konkreettisesti näitä asioita, niin:Shuttle kirjoitti:Lean toimii tuotannossa mitä parhaiten. Koko Six Sigma -kulttuuri on tuotantotalouden näkökulmasta isoissa yksiköissä ehkä parasta mitä voi ikinä olla. Kaikki on standardisoitua, kaikki tehdään hyvin ja jos jotain parannettavaa jossain kohtaa on, se kanssa tehdään siten et siitä tulee parempi, eikä suomalaisittain jätetä hommia "kun tää toimi sillo -92, niin hyvä se o" -tasolle. Ai että! Tulee ikävä tuollaisia aikoja, kun tuotannon kanssa pelasi ennen kuin siirtyi tähän IT-helvettiin.
1) Nyt ymmärrän, mitä ihmettä tuo Lean on käytännössä. Ja nähnyt ensikäden kokemuksella sen jopa toimivan (?!¤¤" Häh, joku juttu voi oikeesti toimiakin?!)
2) Firma puhelee asioista, joita pidetään mahtipontisina. Esim. se, että haluavat olla lojaaliuden esikuva asiakkaiden että työntekijöiden kohdalla. Vaikea uskoa, eikö? Tilastot vaan sen näyttää toteen - vaihtuvuus on pientä ja asiakkaat ovat lojaaleja
3) Koko konsernin kattava suunnitelma ja toimintaperiaate, joka siis nojautuu alunalkaen Toyotan TPS:ään (Toyota Production System), eli siis Leaniin, näkyy. Varsinkin kun mittausperiaatteena pidetään tuloksia eikä erinäköisten koulutusten tai kehitystoimien lukumäärää (tästäkin suomalaisilla isosti opittavaa)
**PS
Tuo Lean ei varmasti toimisi joka firmassa etenkään suoraan. Kyseessä on tässäkin tapauksessa kuitenkin jo 50-luvulla aloitettu toimintamallin käytäntöönpano, eikä se ole vieläkään kokonaisuudessaan saavuttanut käyttöönoton tasoa - ehkä siksi, että sitäkin koko ajan kehitetään ja kuitenkin melkein sadan tuhannen (!) työmiehen firmaa ei luotsata mihinkään suuntaan ihan kauhean nopiasti...
Tässä vielä pieni piriste, minkälaisten tyyppien kanssa ollaan tekemisissä. Bloombergin video siitä, kuinka "ajassa, missä yritys ei kykene kasvamaan" näytetään närhen pallit. Fortune 500-firmat on kuin litteä viiva vrt. oman työnantajan konserni-emon toimintaan. Sieltä myös löytyy kaikille teillekin tuttuja brändejä aika monta, kun jaksaa vähän kaivaa näin btw
http://www.bloomberg.com/news/videos/b/ ... 9f7701cc8c
Re: Suomi nousuun, suosta ylös!
Toi Lean on sellainen juttu, et siinä pitää nähdä vaivaa et se saadaan toimimaan. Aikaisemmassa työpaikassani jossa olin tuotantopuolella enkä niinkään IT:ssä, tuon käyttöönotto jäi jollekin suomalaiselle "no nyt iha jees... ei kai tätä nyt enempää... kun on niin vaikeeta..." -tasolle. No kyllähän se jossain kohtia toimi ja jossain kohtia taas ei. Sittemin kun olin jo vaihtanut maisemaa monen muun tuotantoinssin kanssa, meitä pyydettiin takaisin "jotta saataisiin tämä toimimaan". Noh, ei me palattu kun oli parempipalkkaista työtä tiedossa, joten sinne firmaan palkattiinkin konsultteja 5000€/kk viemään hommat loppuun. Helvetin Suomi ja kapea-alaiset johtajat. Täällä kun päättävässä portaassa istuu ne 60-vuotiaat, jotka vetelee vieläkin 80-luvun tyylillä niin ei mikään ihme ettei kilpailukykyä löydy. /avautuminen
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Suomi nousuun, suosta ylös!
Joo, mut harva hyvä tulee helposti? Leanin perusajatushan on, että AINA pitää parantaa. Joskus voi tulla vastaan joku fyysinenkin asia, jonka vuoksi asiaa ei vuosiin voida parantaa - kunnes esim. teknologia sallii sen. Mutta ei se estä keinojen miettimisestä ja kehittämisestä etukäteen? Normaalistikin monetkin asiat vaativat pitkäaikaista taistelua, ennen kuin menevät läpi - ainakaan niin, kuin haluaisi. Odottamattomia ongelmia, ihmeellisiä esteitä ja kaikkea siltä väliltä...
Voin kyllä erityisen hyvin kuvitella senkin, kuinka firman pomo on tiukasti 80-luvussa kiinni. Olen nähnyt moisia. Ja sellaiselle mielenlaadulle tuo ei toimi yhtään.
Toisaalta samalla hämmästelen sitä, että miten tuo on kuitenkin niin harvinaista? Nojoo, työnantaja on yksi niistä yrityksistä tässä maassa, jossa muut käyvät oppimassa Leania... Mutta aivan hirmuisen moni asia, jotka tuolla on sen perusteilla kehitetty siihen kuin on, on jo ihan sulasti suoraan maalaisjärjen kanssa samassa: miksi tehdä vaikeasti, epäselvästi ja monimutkaisesti, kun voi tehdä kerralla hyvän?
Enkä aivan varmasti ole yksin tämän aatokseni kanssa. Onko meillä tässä maassa tosissaan niin surkea tilanne, että tuhannet ja taas tuhannet hyvät ajatukset jäävät toteuttamatta pelkästään surkean johdon takia - ja sitten ei ollakaan enää kilpailukykyisiä, kun ei haluta yhtään uudistua?
Käytännön esimerkkejä "mistä tahansa firmasta", leikitäänpä vaikkapa autokorjaamoa välistä. Otetaan ääriyksinkertainen ongelma ratkaisuineen...
Ongelma: auto pitää saada nostettua ylös.
Lean-ratkaisu: hankitaan autonosturi.
Suomalainen mammutti-yritysjohtaja-ratkaisu: hankitaan neljä hallitunkkia, plus toiset neljä. Samalla vielä korokepaloja parin metrin verta. Voi sitten pumpata joka nurkan ylös, laittaa korokepaloja ja alkaa tunkkaamaan toisella tunkilla, laittaa taas korokepaloja siihen missä edellinen tunkki oli jne...
Ratkaisu: molemmissa tapauksissa auto kyllä saadaan nostettua ylös. Järkevässä ratkaisussa vaan käytettiin siihen kehitettyä ja suunniteltua laitetta, joka on ensinnäkin aika nopea - myös varsin turvallinen tapa.
Tämä toinen ratkaisukin sen auton sinne ylös sai. Työtä vaan kului vaikka kuinka moninkertainen määrä, aikaa sitäkin enempi. Turvallisuudesta ei ihan kauheasti voine puhua, kun se auto siellä parin metrin korkeudessa viimein makaa hirmusen korokepala-keon päällä... Työtilaakin on heikosti. Mut kertainvestointi oli halpa! (näennäisesti. Kun ne korokepalat maksoi 2eur kappale ja nyt niitä on siinä käytetty 500kpl, mutta kun niitä kävi harjoittelija ostamassa aina 2kpl kerrallaan...)
Voin kyllä erityisen hyvin kuvitella senkin, kuinka firman pomo on tiukasti 80-luvussa kiinni. Olen nähnyt moisia. Ja sellaiselle mielenlaadulle tuo ei toimi yhtään.
Toisaalta samalla hämmästelen sitä, että miten tuo on kuitenkin niin harvinaista? Nojoo, työnantaja on yksi niistä yrityksistä tässä maassa, jossa muut käyvät oppimassa Leania... Mutta aivan hirmuisen moni asia, jotka tuolla on sen perusteilla kehitetty siihen kuin on, on jo ihan sulasti suoraan maalaisjärjen kanssa samassa: miksi tehdä vaikeasti, epäselvästi ja monimutkaisesti, kun voi tehdä kerralla hyvän?
Enkä aivan varmasti ole yksin tämän aatokseni kanssa. Onko meillä tässä maassa tosissaan niin surkea tilanne, että tuhannet ja taas tuhannet hyvät ajatukset jäävät toteuttamatta pelkästään surkean johdon takia - ja sitten ei ollakaan enää kilpailukykyisiä, kun ei haluta yhtään uudistua?
Käytännön esimerkkejä "mistä tahansa firmasta", leikitäänpä vaikkapa autokorjaamoa välistä. Otetaan ääriyksinkertainen ongelma ratkaisuineen...
Ongelma: auto pitää saada nostettua ylös.
Lean-ratkaisu: hankitaan autonosturi.
Suomalainen mammutti-yritysjohtaja-ratkaisu: hankitaan neljä hallitunkkia, plus toiset neljä. Samalla vielä korokepaloja parin metrin verta. Voi sitten pumpata joka nurkan ylös, laittaa korokepaloja ja alkaa tunkkaamaan toisella tunkilla, laittaa taas korokepaloja siihen missä edellinen tunkki oli jne...
Ratkaisu: molemmissa tapauksissa auto kyllä saadaan nostettua ylös. Järkevässä ratkaisussa vaan käytettiin siihen kehitettyä ja suunniteltua laitetta, joka on ensinnäkin aika nopea - myös varsin turvallinen tapa.
Tämä toinen ratkaisukin sen auton sinne ylös sai. Työtä vaan kului vaikka kuinka moninkertainen määrä, aikaa sitäkin enempi. Turvallisuudesta ei ihan kauheasti voine puhua, kun se auto siellä parin metrin korkeudessa viimein makaa hirmusen korokepala-keon päällä... Työtilaakin on heikosti. Mut kertainvestointi oli halpa! (näennäisesti. Kun ne korokepalat maksoi 2eur kappale ja nyt niitä on siinä käytetty 500kpl, mutta kun niitä kävi harjoittelija ostamassa aina 2kpl kerrallaan...)
Re: Suomi nousuun, suosta ylös!
^Näin juuri. Suomi on... ajatustasoltaan mielenkiintoinen. Toki tuokin toimii kansainvälisissä firmoissa todella hyvin, joilla nyt sattuu Suomessa olemaan toimintaa, mutta jos yrität suomalaiseen firmaan tuota sisäänajaa ni voi morjes... Kyllä mä diggasin Leanista ja Six Sigmasta paljonkin, mutta totesin et voin tehdä enemmän rahaa muualla ja vähemmällä stressillä -> tuotannosta IT:hen vaihtui työ.
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Suomi nousuun, suosta ylös!
Jos näille löytyy ottajia, nyt tarjolla kustannustehokkaasti! Kaupan päälle "Toyotan Tapaan" -kirja.
Ja MiniTab, jolla luot paretochartin jos toisenkin kädenkäänteessä! Tilastollisesti merkittävää tylsyyttä.
Silloin kun oli vielä höyrykoneet ja Brooklynin siltaa rakennettiin, silloin insinöörityössä oli hohdetta!
Nyt on 1 virhe / miljoona.
- Mutta totta on että näiden implementoinnilla ja kokonaisvaltaisella juurruttamisella yhteiskuntaan Suomi nousisi suosta!
Ja MiniTab, jolla luot paretochartin jos toisenkin kädenkäänteessä! Tilastollisesti merkittävää tylsyyttä.
Silloin kun oli vielä höyrykoneet ja Brooklynin siltaa rakennettiin, silloin insinöörityössä oli hohdetta!
Nyt on 1 virhe / miljoona.
- Mutta totta on että näiden implementoinnilla ja kokonaisvaltaisella juurruttamisella yhteiskuntaan Suomi nousisi suosta!
- Liitteet
-
- Blaah.jpg
- (123.95 KiB) Tiedosto ladattu 3313 kertaa
Re: Suomi nousuun, suosta ylös!
^Ai että tuntuu hyvältä nähdä tuollaista. Mun perversiot Mazdaa kohtaan näköjään tulee tuosta Leanista tai jotain. Kaunista
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Suomi nousuun, suosta ylös!
Mullakin taitaa olla tuo taskukirja työnantajan tarjoamana...
-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Re: Suomi nousuun, suosta ylös!
Olin täällä viimevuosina yhteensä noin vuoden töissä. Ainakin pikkupomojen/keskitason pomojen palkkaa leikattiin karkeasti lähes puolella, näin kuulin. Ja perusduunareille maksetaan aikalailla pienin mahdollinen liksa ja työ on lähes poikkeuksetta robottimaista *askaa.Raimo Miettinen kirjoitti:http://www.hs.fi/talous/a1451102905970
"Uudenkaupungin ihme – perinteisen autotehtaan piti jo kuolla, mutta viisaat ratkaisut siivittivät menestykseen
Luksusauto Porschen valmistus auttoi autotehtaan läpi finanssikriisiä seuranneen sopimusvalmistajien pudotuspelin, kun koko autoteollisuus mullistui."
Miten on mahdollista, että Suomessa voidaan valmistaa Mersun A-sarjaa ja tulevaisuudessa kallista katumaasturia, että Lamborghini Aventadorin avokattoratkaisuja? Eikö kilpailukyky pitänyt olla kuralla.
Valtion työntekijöillekin pitäisi tietysti tehdä nämä samat liikkeet niin ei tarvitsisi rankaista 'kaikkia' Suomalaisia niin älyttömällä veroryöstöllä.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Suomi nousuun, suosta ylös!
Oli menneen talven vehjes remontissa. Ei tullu ilmoa, että olis noudettavissa. Toki olin puupää, kun en väijynyt siellä huollon nettiseurannassa Oli kumminkin sovittu, että ilmoitus tulee sähköpostiin. Tommosia korjattuja, parin kuukauden vanhoja naamakirjakoneita, ei loputtoman kauaa säilytellä missään, vaan lentävät keräyspyttyyn kohtuu äkkiä. Niin kävi kaverillekin, kun ei ajoissa noutanut (säilytysaika oli kuulemma max 3 viikkoa tai kuukauden) No kumminkin äkkäsin sielä netistä, että kikotin noudettavissa Luuri kotio ja käyttökuntoon innolla. No eihän se takakansi menny paikkaansa, kun oli päin v*ttua koottu Ite piti sekin sitte kuntoon laittaa, ja ottaa jotain hanskan krämmäleitä pois+ eripituset ruuvit oikeisii paikkoisiin
Ei ollu nyt aikaa laittaa sitä takasin poropeukaloille, kun loma päällä ja oma puhelin oltava käytössä. Tuli kyllä h_laurin manaukset suomen kovalle nousulle elävästi mieleen.
Ei ollu nyt aikaa laittaa sitä takasin poropeukaloille, kun loma päällä ja oma puhelin oltava käytössä. Tuli kyllä h_laurin manaukset suomen kovalle nousulle elävästi mieleen.
"puhun niin totta kuin osaan"
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Suomi nousuun, suosta ylös!
Tuli tossa mieleen, kun Sampsa Kataja on avautunut palkkionsa pienuudesta, ettei mikään ihme, jos nousukiito on hitaahkoa. Meinaan, kansanedustajan palkkioista on runsaasti julkista tietoa, jota tämä juristi ei ole löytänyt ennen vaaleja....
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Suomi nousuun, suosta ylös!
Mä väitän, että tämä kertoo ihan oikeasti kaiken oleellisen:
https://www.facebook.com/Osinkojuhlat/v ... 807697385/
Joo, se on vasepuukki. Mut se on julkinen sivu ja video. TEAM:in vähän propagandatyylistä videointia. Pari muistutusta myös siitä, että mites se menikään? Poliitikko sanoi, että kun firmoilla menee hyvin - meilläkin menee...
https://www.facebook.com/Osinkojuhlat/v ... 807697385/
Joo, se on vasepuukki. Mut se on julkinen sivu ja video. TEAM:in vähän propagandatyylistä videointia. Pari muistutusta myös siitä, että mites se menikään? Poliitikko sanoi, että kun firmoilla menee hyvin - meilläkin menee...
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Suomi nousuun, suosta ylös!
Mutta mikähän mahtaa olla osakeyhtiön tehtävä? Tehdä voittoa omistajilleen ja toki myös työtä tekijöilleen. Toimintaahan pitää sitte sopeuttaa tarvittaessa jotta se tekee tehtävänsä yhtiön omistajalle eiks nii? Ei se nyt kuitenkaan hyväntekeväisyyttä ole??
- routasydän
- Viestit: 1555
- Liittynyt: 18 Tammi 2009, 13:29
- Car(s): beta coupe
ex: gtv 3,0 V6, 159SW 2,4jtdm Q4 ja 159SW 1,9jtdm - Paikkakunta: Oulu
Re: Suomi nousuun, suosta ylös!
Kyllähän se on ihan osakeyhtiölakiin kirjattu, että osakeyhtiön tehtävä on tuottaa voittoa osakkeenomistajille, jollei yhtiöjärjestyksessä toisin määrätä. Ja jos itse pienen summan kuukausittain siirrän sivuuun ja sijoitan, niin kuin moni varmasti tekee, niin toivon kyllä että sijoitus tuottaa voittoa, mielellään sekä kasvattamalla arvoa ja osinkojen muodossa.
Se sitten jos homma lähtee lapasesta ja voittojen tavoittelu herättää yleistä paheksuntaa, yleensä näkyy sitten jollain tavalla yhtiön arvossa. Nobody wants to do business with an asshole, vai mitenkäs se vanha sananonta menikään.
Se sitten jos homma lähtee lapasesta ja voittojen tavoittelu herättää yleistä paheksuntaa, yleensä näkyy sitten jollain tavalla yhtiön arvossa. Nobody wants to do business with an asshole, vai mitenkäs se vanha sananonta menikään.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Suomi nousuun, suosta ylös!
^
Kun pitäisikin paikkansa.
Katsokaa nyt Carunaa ja kumppaneita.
Ja ylipäänsä mitä tahansa ulkoistettua.
Todetaan, että kukaan ei halua tehdä bisnestä kenenkään perseilijän kanssa.
Sitten tajutaan, että ei ole ketään muutakaan toimittamaan mitään, joten pakko maksaa perseilijälle. Markkinatalous <3
Kun pitäisikin paikkansa.
Katsokaa nyt Carunaa ja kumppaneita.
Ja ylipäänsä mitä tahansa ulkoistettua.
Todetaan, että kukaan ei halua tehdä bisnestä kenenkään perseilijän kanssa.
Sitten tajutaan, että ei ole ketään muutakaan toimittamaan mitään, joten pakko maksaa perseilijälle. Markkinatalous <3
- routasydän
- Viestit: 1555
- Liittynyt: 18 Tammi 2009, 13:29
- Car(s): beta coupe
ex: gtv 3,0 V6, 159SW 2,4jtdm Q4 ja 159SW 1,9jtdm - Paikkakunta: Oulu
Re: Suomi nousuun, suosta ylös!
No joo, osittain näin jos ei vaihtoehtoja ole. Mulla on kyllä ulkoistuksista myös hyviä kokemuksia. Omin voimin tekeminen on jossain asioissa kuitenkin kohtuu työlästä ja toiminnasta vaikea valittaa saati sanktioida. Monessakin asiassa, kuten ehkä joskus tulevassa SOTE himmelissä, kannustan ja toivon vahvasti tilaajan ja tuottajan erottamista, saadaan ehkä joku kontrolli siihen mitä tuotetaan ja mitkä on seuraamukset jos ei tuoteta ja ylipäänsä kustannuksia jotenkin läpinäkyväksi.