no ainakaan meikäläisellä ei ole ollut mitään ongelmia noissa 12 v kutosissa jakopäänsuhteen ja luulen että ongelmat pysyvät jatkossakin poissa kunhan muistaa huoltaa myös kiristimen remminvaihdon yhteydessä..
kaikki 3 Alfaa on kestäny ketjut ja hihnat. Olisi muuten mielenkiintoista tietää
onko noissa mennyt itse hihna vai kiristin/rulla. Löytyykö kestävämpää hihnamerkkiä?
Viimeksi muokannut V6, 23 Maalis 2005, 15:44. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Mediocrity is a sin Kuvat 155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02
Mulla on nipussa pysyneet (Alfan koneista) 1.6 TC, 2.0 TS 8v, 3.0 12v ja 1.8 TS 16v.
Ainoa, jossa on ollut hihnamurheita oli 16-venttiilinen bokseri, mutta siinäkin oli hihna valmiiksi hypännyt jonkun aikaisemman omistajan toimesta. Jälkeen päin on vaikea sanoa mikä sen oli aiheuttanut, saattaapa olla vaikka asennusvirhe, hihnat olivat kuitenkin ehjät.
Ei ole ollut murheita Alffoissani. 155:sta poistin tasapainoitusakseleiden hinan jotta ei siitä tule murheita. Samalla vaihdoin uuden hihnan ja kiristimen (uusi versio kiristimestä) sellaisen asian huomasin että vanhan kiristimen säätö oli mettässä (kiristettynä viisari pitää olla keskellä) viisari oli nollassa. Tuolla kiristimellä oli ajettu n. 10 tkm kun sen turvallisuussyistä vaihdoin.
Toistaiseksi 2.0TS:ssä on kestänyt. Hihnat/hilut vaihdettiin juuri. Aikaa välissä oli noin 3 vuotta ja kilometrejä noin 17000 :o . Jakopään hihnan kiristin oli aivan viimeisillään .
Saab, Escort, Lada, Orion, 740GL, 945, AR Sprint QV, V70, V70 2.5T. V70 D5 ja AR 156 2.0TS käytössä.
Tällä hetkellä alla 12V V6, toistaiseksi on jakopää kestänyt.
Edellisessä (1.7 ie boxeri) ei myöskään ollu mitään. Ajallaan vaihdatin kiltisti remmit Milanossa siihen. Nykyiseen ei mun aikana ole vielä remmiä tarvinut vaihtaa.
tuohon pitäisi saada reilusti lisää vastauksia, jotta siitä saisi jotain osviittaa mikä kestää ja mikä ei. Lisäksi hajonneiden joukossa voi olla "yli" kilometreille ajettuja tai väärin asennettuja hihnoja/kiristimiä
Mediocrity is a sin Kuvat 155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02
Kenellähän on ketju porsinut? Jos olisi kutonen ymmärtäisin mikäli joukossa on VR6 golffin omistajia
tuohon pitäisi saada reilusti lisää vastauksia, jotta siitä saisi jotain osviittaa mikä kestää ja mikä ei
Kyllä siitä varmaan saa jotain osviittaa, mutta tuskin kertoo sen enempää kuin että toisista koneista on mennyt ja toisista ei, ei niinkään että 37% kaikista Alfan koneista hajoo jakopää.
jännä homma tuon ketjun kanssa..mielestäni ei pääse hajoamaan kuin jos kiristin on ollut totaalisen löysällä jolloin ketju pääsee hyppäämään kovilla kieroksilla tai sitten ketju on vain ajettu ihan loppuun..
omakohtaiseen kokemukseen perustuen ei ketju hypännyt pikkukieroksilla vaikka kiristin ei pitänytkään..
voipi olla että ketju on kiristetty liian lujalle jolloin liitoskohta ei ole kestänytkään..mutta tiedäppä häntä sitten..
Rolle kirjoitti:
Kyllä siitä varmaan saa jotain osviittaa, mutta tuskin kertoo sen enempää kuin että toisista koneista on mennyt ja toisista ei, ei niinkään että 37% kaikista Alfan koneista hajoo jakopää.
no saa siitä sellaisen tiedon että voi hajota tai sitten ei , mutta mitään muuta iloa tuosta ei vielä ole ,)
Mediocrity is a sin Kuvat 155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02
Tää ois parempi kun vois vastata useampaan kohtaan. Täällä varmaan jo yli 1000 Alfaa niin hieman saa suuntaa määristä ja todennäköisyyksistä. Itsellä jäi vaikkapa tuolla GM:llä vaivaamaan kuinka useat GM:n 1.6 16v koneet katkaisivat hihnansa. Kuitenkin niitä oli kokoajan 1-2 työn alla....mutta kun niitä oli liikenteessäkin sitten satoja. Ja tämähän on onneksi yleistä löpinää puolella.
Ketjun katkeaminen varmasti harvinaista. Itsellä uusiminen ollut mielessä jo 200tkm.
Nuita fiudeja kun on ollu muuan kipale, joissa on hihnaa ja essonbaarissa valittavat samaa että hihnat ei kestä. Vielää (koputtaen puuta) ei ole hihnoja katkeillu. Tosin niit' on kyllä vaihdettukkin reilusti alle 60mm välein. Se hihna kun ei fiudeen maksa mitään ja vaihtokin menee osaavalta kaverilta varttituntiin (on kellotettu aika)
Alfassa on sitten wanha kunnon ketju, jonka luulisi kestävän hiukka paremmin.
Lisäsin tuonne yhden porsineen jakopään Boxer koneessa... tosin siitä ei voine syyttää konetta eikä hihnaa, kun kilpatilanteessa turbo Unon kanssa tuli kiskastuu kolmosvaihde vitosen sijaan ja mittarissa oli 190 + km/h
Muissa on pysynyt hihnat ja ketjut paikallaan.
Alfa Romeo Alfetta 2000 4D -82, AR 156 2.0 TS -98, AR 156 SW 2.5 V6, Piaggio Vespa LX -08
Rolle kirjoitti:Kenellähän on ketju porsinut? Jos olisi kutonen ymmärtäisin mikäli joukossa on VR6 golffin omistajia
Mulla on pettänyt 6-sylinterisen ameriikanpelin ketjujakopää. Tosin fiiberinen (liekö termi oikein?) hammaspyörä muuttui hampaattomaksi. Ketju ei katkennut. Koneen venttiilit ja männät eivät kohdanneet, eli vahinko oli pieni. Jotain iloa lo-tech jutuistakin.
Tessun ketju on pysynyt ehjänä ja äänestin sen mukaan. Eli ääni ei ole minun.
155:stä (2.0 16V) porsinut hihna edellisellä omistajalla 70 tkm kohdalla (vaihtoväli muutettu 120 tkm -> 60 tkm juuri samoihin aikoihin, korjattu autoliikkeen laskuun). Bokserissa hihnat ja kiristäjät vaihdettu ajallaan ja hyvin on pysynyt nipussa.
Äänestin bokserin mukaan koska sillä on tullut ajeltua kauemmin (5 v. / 100 tkm vs. alle 1 v. / 13 tkm 155:llä).