156: käsijarruvaijerin vaihtotarve?
Valvoja: Moderators
- 155156
- Viestit: 1763
- Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
- Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV - Paikkakunta: Jyväskylä
156: käsijarruvaijerin vaihtotarve?
156:n vasen takajarru jättää välillä hieman päälle, jolloin jarrulevy kuumenee ajossa. Paikallinen ei-Alfa paja olisi halukas vaihtamaan käsijarruvaijerit, mutta itse hieman epäilen tuota vääräksi diagnoosiksi (epäilen "musta tuntuu" perusteella takajarrujen vain kaipaavan herkistelyä).
Itse en ole huomannut käsijärruvaijereissa (alkuperäiset vuodelta 2001) jumittumista talvellakaan. Onko muilla 156 omistajilla ollut tapauksia, jossa takajarrujen lievä päälle jääminen oli johtunut nimenomaan käsijarruvaijereista?
Itse en ole huomannut käsijärruvaijereissa (alkuperäiset vuodelta 2001) jumittumista talvellakaan. Onko muilla 156 omistajilla ollut tapauksia, jossa takajarrujen lievä päälle jääminen oli johtunut nimenomaan käsijarruvaijereista?
- MP
- Viestit: 780
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
- Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS
CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec - Paikkakunta: Oulu
Mulla vaati 156nen ainakin kerran vuodesa takajarrupalojen irrotuksen, koska likaa kertyi palojen ja jarrusatulan väliin, joka sitten aiheutti pientä laahaamista. Välys palan ja satulan välillä on ehkä turhan pieni.
Eli mulla ei johtunut vaijerista tavallisesti paitsi silloin, kun se jäätyi. 166sessa taas pitäsi vaihtaa vaijerit, koska ne jäätyy koko ajan ja ois ihan mukava käyttää käsijarrua talvellaki.
Eli mulla ei johtunut vaijerista tavallisesti paitsi silloin, kun se jäätyi. 166sessa taas pitäsi vaihtaa vaijerit, koska ne jäätyy koko ajan ja ois ihan mukava käyttää käsijarrua talvellaki.
MP
Käytän röyhkeästi tilaisuutta hyväkseni ja kysyn, että mitäs tolle käkkärille pitää yleensä tehdä, jos toiselta puolelta ottaa paljon huonommin? Ero n. 50 %. Kiristäähän sitä ainakin pitäis, kun kahva nousee todella paljon, ennen ku ottaa yhtään, kummaltakaan puolen. Ja mullahan on rummut takana.
I do my loving in the winter.
Joissain autossa vaijerin kiristäminen on myrkkyä. Sen sijaan jarrujen kehintä pitäisi auttaa.Kirk kirjoitti:Käytän röyhkeästi tilaisuutta hyväkseni ja kysyn, että mitäs tolle käkkärille pitää yleensä tehdä, jos toiselta puolelta ottaa paljon huonommin? Ero n. 50 %. Kiristäähän sitä ainakin pitäis, kun kahva nousee todella paljon, ennen ku ottaa yhtään, kummaltakaan puolen. Ja mullahan on rummut takana.
[EDIT] tuo postaamani ei päde ainakaan 156:een, siinä ei ole rumpujarruja.
VMP
- MP
- Viestit: 780
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
- Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS
CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec - Paikkakunta: Oulu
Jos vaijeri jumittaa toiselta puolelta niin saattaa tulla kans vaikka se 50% eroa, ku voimasta puolet jää siihen jumittavaan vaijeriin. Tuon pitäis päteä sekä rumpu- että levyjarrullisiin. Jos vaijeri on kunnossa niin vika sitte lienee muualla - jumittavissa vivuissa tms.Kirk kirjoitti:Käytän röyhkeästi tilaisuutta hyväkseni ja kysyn, että mitäs tolle käkkärille pitää yleensä tehdä, jos toiselta puolelta ottaa paljon huonommin? Ero n. 50 %. Kiristäähän sitä ainakin pitäis, kun kahva nousee todella paljon, ennen ku ottaa yhtään, kummaltakaan puolen. Ja mullahan on rummut takana.
(tämä vaan henk. koht. mielipide omien kokemusten mukaan)
Viimeksi muokannut MP, 09 Tammi 2008, 17:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MP
Re: 156: käsijarruvaijerin vaihtotarve?
155156 kirjoitti:156:n vasen takajarru jättää välillä hieman päälle...
...(epäilen "musta tuntuu" perusteella takajarrujen vain kaipaavan herkistelyä).
Komppaan MP:n diagnoosia tässä jutussa: siitä avaamisesta/puhdistuksesta/"herkistelystä" se kannattaa aloittaa, mikäli ei reippaampi jarruttelu ja käsijarrun käyttö yksinään jo riitä. Useinhan nuo ryytyvät käytön vähyyden/puutteen vuoksi.
Ja jos avatessa kuitenkin ilmenee jotain muuta niin sitten korjaukset sen mukaan.
Alfaa pitää käsitellä niinkuin naista; ensin varovasti ja sitten täysillä.
- MP
- Viestit: 780
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
- Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS
CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec - Paikkakunta: Oulu
166seen molemmanpuolen (taka)vaijerit makso n. 60 Euroa Heikalta. Ajattelin kyllä vaihtaa suosiolla vasta kesällä, ku ei oo tallia käytössä - ei jaksa alkaan sormia palelluttaan. Varsinkin ku katsastuksen aikaan oli plussan puolella lämpötila .
Mulla kyllä menee arviolta varmaan pari tuntia ittellä.
Mulla kyllä menee arviolta varmaan pari tuntia ittellä.
MP
Mulla sama juttu, säädätin sen katsastusta varten.. taas nousee kahva taivaisiin.... =D Onneks Raumalla on sen verran tasaista ettei käppärillä tee muuta ku rallikäännöksiä jäisellä kelillä.. näköjäs 33:lla ei harrasteta sellasia.Kirk kirjoitti:Käytän röyhkeästi tilaisuutta hyväkseni ja kysyn, että mitäs tolle käkkärille pitää yleensä tehdä, jos toiselta puolelta ottaa paljon huonommin? Ero n. 50 %. Kiristäähän sitä ainakin pitäis, kun kahva nousee todella paljon, ennen ku ottaa yhtään, kummaltakaan puolen. Ja mullahan on rummut takana.
- RockinTetsi
- Viestit: 156
- Liittynyt: 27 Syys 2007, 22:49
- Paikkakunta: Nokia
Re: 156: käsijarruvaijerin vaihtotarve?
Meikäläisellä sama vika. Otin taka pyörän irti, naputtelin varovasti jarrupakkaa vasaralla ja pyörittelin samalla pultin kierretapista toisella kädellä. Paskaa ropisi maahan melkonen määrä. Toiselle puolen sama homma ja avot, vika korjattu. Tosin vain hetkeksi. Tein tuon noin kuukausi sitten ja nyt laahaa taas takajarrut155156 kirjoitti:156:n vasen takajarru jättää välillä hieman päälle, jolloin jarrulevy kuumenee ajossa. Paikallinen ei-Alfa paja olisi halukas vaihtamaan käsijarruvaijerit, mutta itse hieman epäilen tuota vääräksi diagnoosiksi (epäilen "musta tuntuu" perusteella takajarrujen vain kaipaavan herkistelyä).
Itse en ole huomannut käsijärruvaijereissa (alkuperäiset vuodelta 2001) jumittumista talvellakaan. Onko muilla 156 omistajilla ollut tapauksia, jossa takajarrujen lievä päälle jääminen oli johtunut nimenomaan käsijarruvaijereista?
Ajattelin ihan tämän threadin takia rekisteröityä. Itse olen ylpeä alfan omistaja joulukuusta 2007. Kuitenkin pari viikkoa sitten vasen takarengas rupesi kirkumaan ku teurastettava sika noin 10 min ajon jälkeen. Tänään oli sitten DA korjaus ja siihen vaihdettiin käsijarruvaijeri ja herkistettiin jarrut. Syy oli takajarrujen laahaus. 4,5h työ ja 375euroo... HUH HUH. Onneks myyjä suostui maksamaan... Nyt taas toimii hienosti...
Tuli tuossa syksyllä vaihdettua takapalojen kanssa samaan aikaan myös käsijarrun vaijerit 166:seen. Loppuvaiheissa kun ajoin sadekelin jälkeen auton talliin, seuraavana päivänä takajarrut jumitteli. Eli taisi Delta kerrankin arpoa vikadiagnoosin oikein...
Deltan huoltohintoihin:
Käsijarru oli löysänpuoleinen jo vähän aikaa, kaveri alla katsomassa kun remmoin käsijarrua niin letkujen välistä tirskui vettä!
Ajattelin että on parempi vaihtaa ennen pakkasia. Keltakallion Autoklinikalla kustansi vaijerit n. 50 euroa, suosittelen paikkaa muutenkin seudun Alfisteille!
Deltan huoltohintoihin:
Käsijarru oli löysänpuoleinen jo vähän aikaa, kaveri alla katsomassa kun remmoin käsijarrua niin letkujen välistä tirskui vettä!
Ajattelin että on parempi vaihtaa ennen pakkasia. Keltakallion Autoklinikalla kustansi vaijerit n. 50 euroa, suosittelen paikkaa muutenkin seudun Alfisteille!
Sama vika Rahikaisella.PRO kirjoitti: Kuitenkin pari viikkoa sitten vasen takarengas rupesi kirkumaan ku teurastettava sika noin 10 min ajon jälkeen. Tänään oli sitten DA korjaus ja siihen vaihdettiin käsijarruvaijeri ja herkistettiin jarrut. Syy oli takajarrujen laahaus.
Kauhee vinkuna oik takarenkaan suunnalta. Jos ajossa jarruttaa voimakkaasti tai tempasee känkästä ni vika korjaantuu pariks minuutiks. Voisin yrittää ite jotain herkistelytoimenpiteitä viikonloppuna.
Morjens!
Mun tessussa oli viime keväänä samanlaisia oireita eli vasen takajarru jumitti/vinkui ja lämpes,kysyin malminkartanon autohuollosta neuvoa kertoivat olevan 156:ssa hyvin yleistä,takajarruihin vaan kerääntyy likaa ja kökköä helposti,mikä sit tukkii sen pienen liikevaran,tähän kerrottiin resepti sieltä/satuloita ei tarvi välttämättä irrottaa,palat pois ja niiden liikeradoilta rapsuttaa mahdollisemman hyvin lika ja kököt pois,mä laitoin kuparitahnaa liukupinnoille,saman tien tein saman työn toiselle puolen
hyvin on pelannut
Luulin kans aluksi että kässäri jumittais,ostin jo vaijeritkin valmiiks,jotka myöhemmin palautin
Mun mielestä helppo homma vaikkakin likaista
Mun tessussa oli viime keväänä samanlaisia oireita eli vasen takajarru jumitti/vinkui ja lämpes,kysyin malminkartanon autohuollosta neuvoa kertoivat olevan 156:ssa hyvin yleistä,takajarruihin vaan kerääntyy likaa ja kökköä helposti,mikä sit tukkii sen pienen liikevaran,tähän kerrottiin resepti sieltä/satuloita ei tarvi välttämättä irrottaa,palat pois ja niiden liikeradoilta rapsuttaa mahdollisemman hyvin lika ja kököt pois,mä laitoin kuparitahnaa liukupinnoille,saman tien tein saman työn toiselle puolen
hyvin on pelannut
Luulin kans aluksi että kässäri jumittais,ostin jo vaijeritkin valmiiks,jotka myöhemmin palautin
Mun mielestä helppo homma vaikkakin likaista
ALFA 156 Hyvännäköinen auto(minun unelma)
Moikkelis!
En ole itse vaihtanut 156:een kässärivaijereita,uskoisin olevan aikas helppo homma,eli kahvan juuresta suoja irti sieltä mutteri auki sit kannakkeista ja satulasta irti sekä uutta tilalle,kannattaa ehkä uuteenkin yrittää suihkuttaa suojien alle vaseliinispreitä,uuden kireyden säätämisen takia vois olla pyörät ylhäällä,kannattais varmaan samalla herkistää myös takajarrut ,jos tarvii tai vähänkin jumittaa
En ole itse vaihtanut 156:een kässärivaijereita,uskoisin olevan aikas helppo homma,eli kahvan juuresta suoja irti sieltä mutteri auki sit kannakkeista ja satulasta irti sekä uutta tilalle,kannattaa ehkä uuteenkin yrittää suihkuttaa suojien alle vaseliinispreitä,uuden kireyden säätämisen takia vois olla pyörät ylhäällä,kannattais varmaan samalla herkistää myös takajarrut ,jos tarvii tai vähänkin jumittaa
ALFA 156 Hyvännäköinen auto(minun unelma)
-
- Viestit: 517
- Liittynyt: 27 Marras 2006, 08:02
- Car(s): 156 2.5 V6 SW -03, Maserati Quattroporte -06, Range Rover TD6 -02
- Paikkakunta: Jämsä
Re: 156: käsijarruvaijerin vaihtotarve?
Palataanpas vanhaan aiheeseen. Itse olen erääseen 156:seen vaihtanut vuosittain parin käsijarruvaijereita. Tarvikelaatua, vesi pääsee sisään jostai, ainakin kaksi syytä: haitarikumit rikkoontuu tai vaijerin kuorimuovi. nyt ottaa jo sen verran päähän, että laitoin kutistesukan kuoren päälle, se auttaa ohuen muovikuoren rikkoontumiseen, mutta ei haitarikumien. Katsotaan miten tilanne etenee...
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 156: käsijarruvaijerin vaihtotarve?
Minkä merkkisiä tarvikkeita?
Miten kireälle säädät?
Muistatko rasvata ne silikonilla (uittaa)?
Coflet kestää uitettuna hyvin.
TRW ei kestänyt. (ne meni pannaan)
Testissä nyt itselläni Ricambiflex GM:n vaijerit, vaikutti ihan kivalta. Testasin myös jättää ne "löysälle", ehkä jopa liikaa... No, kokeilemalla oppii.
Miten kireälle säädät?
Muistatko rasvata ne silikonilla (uittaa)?
Coflet kestää uitettuna hyvin.
TRW ei kestänyt. (ne meni pannaan)
Testissä nyt itselläni Ricambiflex GM:n vaijerit, vaikutti ihan kivalta. Testasin myös jättää ne "löysälle", ehkä jopa liikaa... No, kokeilemalla oppii.
-
- Viestit: 517
- Liittynyt: 27 Marras 2006, 08:02
- Car(s): 156 2.5 V6 SW -03, Maserati Quattroporte -06, Range Rover TD6 -02
- Paikkakunta: Jämsä
Re: 156: käsijarruvaijerin vaihtotarve?
Nyt nämä ovat Coflet, edellisiä en muista, mutta eivät ne ainakaan Coflet olleet. Silikonia ei ollut, laitoin WD40:tä.
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: 156: käsijarruvaijerin vaihtotarve?
Näät tämmöset yleisöljyt tuollaisiin liukupinnoiltaan muovisiin vaijereisiin on vähän imo. Niin kauan se vaijeri toimii, kuin ne kumitkin on ehjät. Yks vaijeri meni tosin paskaksi sieltä satulanpäästä, siitä päätyholkin ja vaijerin saumasta. Oma moka, koska unohdin vetää sen "letkun" siihen sauman päälle. Siis se vaijerin kuoren päällä oleva lisäletku/putki kuuluu olla siinä päällä, voi vaikka pikaliimalla varmistaa.
"puhun niin totta kuin osaan"
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 156: käsijarruvaijerin vaihtotarve?
^
Sauman?
^^
No tuo WD40 nyt ei ainakaan ole hyvä tuonne, se kun oikeen kerää kaikkea likaa... Mutta vaijerilaatuna Coflet on aivan erinomaiset ainakin yhden 156:n kokemuksella.
TRW:n vaijerit kesti n 1.5v / 40tkm, käsijarrua käytetään aina ja joka paikassa tasan niin kauan, kun se lävähtää.
Sauman?
^^
No tuo WD40 nyt ei ainakaan ole hyvä tuonne, se kun oikeen kerää kaikkea likaa... Mutta vaijerilaatuna Coflet on aivan erinomaiset ainakin yhden 156:n kokemuksella.
TRW:n vaijerit kesti n 1.5v / 40tkm, käsijarrua käytetään aina ja joka paikassa tasan niin kauan, kun se lävähtää.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 156: käsijarruvaijerin vaihtotarve?
Meinaat, että se pyöreä mikälienee-letkujuttu pitäisi olla siellä satulan raudassa myös, tulla sieltä siis läpi jonka sisälle varsinanen vaijerin metalliosa tulee? Eikai tuo mitenkään muuten voi mitään tukea?
En ole tuota edes älynnyt, olen ihmetellyt (ja niin on muuten tasan kaikki muutkin!) että mitä ihmettä niillä kumi"tötteröillä" pitäs tehdä...
Ja silti multa ei ole vaijerin saumat hajonneet, nimenomaa suojakumit. Ehkä siinon se, että mulla ne on tarpeeks "löysällä" jotta pääsee olemaan suorempana?
En ole tuota edes älynnyt, olen ihmetellyt (ja niin on muuten tasan kaikki muutkin!) että mitä ihmettä niillä kumi"tötteröillä" pitäs tehdä...
Ja silti multa ei ole vaijerin saumat hajonneet, nimenomaa suojakumit. Ehkä siinon se, että mulla ne on tarpeeks "löysällä" jotta pääsee olemaan suorempana?
-
- Viestit: 517
- Liittynyt: 27 Marras 2006, 08:02
- Car(s): 156 2.5 V6 SW -03, Maserati Quattroporte -06, Range Rover TD6 -02
- Paikkakunta: Jämsä
Re: 156: käsijarruvaijerin vaihtotarve?
Joo, vaijerin valmistajan ohjeen mukaan pitää voidella silikonilla ennen käyttöönottoa. Juuri tuon lisäletkun asemasta/lisäksi laitoin kutistesukan.palkus kirjoitti:Näät tämmöset yleisöljyt tuollaisiin liukupinnoiltaan muovisiin vaijereisiin on vähän imo. Niin kauan se vaijeri toimii, kuin ne kumitkin on ehjät. Yks vaijeri meni tosin paskaksi sieltä satulanpäästä, siitä päätyholkin ja vaijerin saumasta. Oma moka, koska unohdin vetää sen "letkun" siihen sauman päälle. Siis se vaijerin kuoren päällä oleva lisäletku/putki kuuluu olla siinä päällä, voi vaikka pikaliimalla varmistaa.
Re: 156: käsijarruvaijerin vaihtotarve?
Laittaa vaijerin kuoren mittaisen kumiletkun päälle, niin on niiltä osin ikuinen...
Haitarikumeissa tuntuu olevan aika paljon laatu/kestävyyseroja.
Kaikki kumilaadut ei kestä pakkastakaan.
Haitarikumeissa tuntuu olevan aika paljon laatu/kestävyyseroja.
Kaikki kumilaadut ei kestä pakkastakaan.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 156: käsijarruvaijerin vaihtotarve?
^
Tuo on niin totta.
Myös osa haitarikumeista jää itse vaijeriin jumiin, toinen osa ei... Tuo Ricambiflexin vaijerin haitari jää kiinni itse vaijeriin, mutta ensimmäisen kiristyksen jälkeen se pysyy kiinniasennossa "rutussa" ja aukiasennossa suoristuu, eli toimii varmaan juuri kuten on haluttukin.
Tuo on niin totta.
Myös osa haitarikumeista jää itse vaijeriin jumiin, toinen osa ei... Tuo Ricambiflexin vaijerin haitari jää kiinni itse vaijeriin, mutta ensimmäisen kiristyksen jälkeen se pysyy kiinniasennossa "rutussa" ja aukiasennossa suoristuu, eli toimii varmaan juuri kuten on haluttukin.