156 V6 huono tyhjäkäynti+nykii
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 1736
- Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
- Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6 - Paikkakunta: Orimattila
156 V6 huono tyhjäkäynti+nykii
Potilas; 156 V6 -99
Oireet: Nykii tasakaasulla about alle 2000rpm, välillä on veto pois, ikäänkuin olis moottorijarrulla, siten ykskas nykäisee kun käy normaalisti. Välillä tasakaasulla nykii niin että menaa paikat irrota hampaista. Tyhjäkäynti huono, jos pitempään antaa käydä meinaa sammua, pitää varovasti pumpata kierrokset ylös. Joskus kun hidastaa risteykseen kone sammuu mut käynnistyy kun nostaa kytkimen (jos on vauhtia). Jos kierrokset yli 4000 niin laulaa normaalisti Ei vikavaloa. Oireet ilmaantu pari kolme päivää sitten.
Alfissimo huusi ILMI, onko muita veikkauksia?
Oireet: Nykii tasakaasulla about alle 2000rpm, välillä on veto pois, ikäänkuin olis moottorijarrulla, siten ykskas nykäisee kun käy normaalisti. Välillä tasakaasulla nykii niin että menaa paikat irrota hampaista. Tyhjäkäynti huono, jos pitempään antaa käydä meinaa sammua, pitää varovasti pumpata kierrokset ylös. Joskus kun hidastaa risteykseen kone sammuu mut käynnistyy kun nostaa kytkimen (jos on vauhtia). Jos kierrokset yli 4000 niin laulaa normaalisti Ei vikavaloa. Oireet ilmaantu pari kolme päivää sitten.
Alfissimo huusi ILMI, onko muita veikkauksia?
- SP
- Viestit: 957
- Liittynyt: 02 Kesä 2003, 05:21
- Car(s): Ducati 748 -01
Ducati Monster 750 -99
BMW D - Paikkakunta: Tampere
Re: 156 V6 huono tyhjäkäynti+nykii
ILMI, veikattuna täältäkin
Ex-autonasentaja entisessä elämässä...
- Naamapalmu
- Viestit: 346
- Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
- Car(s): 156 2.0 T.Spark
- Paikkakunta: Helsinki
Re: 156 V6 huono tyhjäkäynti+nykii
Onko ecu-resettiä kokeiltu? Vikakoodeja luettu? Omassa tessussa nykiminen ym viat johtuivat siitä että maapisteet oli umpiruosteessa ja mitä ilmeisimmin vaati 5 ecu-resettiä ennen kuin ecu suostui tajuamaan että auto on kunnossa. Diy ecu-reseteillä nykiminen hävis 10 minuutiks mutta pysyvästi sain viat lopulta pois ak:n testerillä
Through difficulties to defeat
- CentoSeiSei
- Viestit: 33
- Liittynyt: 26 Kesä 2006, 09:51
- Car(s): 916/Spider - 940/Giulietta TCT 170hv
- Paikkakunta: Heinävesi & Kerava
- Viesti:
-
- Viestit: 1736
- Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
- Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6 - Paikkakunta: Orimattila
Re: 156 V6 huono tyhjäkäynti+nykii
No niin, Ilmi vaihdettu varmasti toimivaan käytettyyn, ei vaikutusta DnEcuDiagilla katselin koodeja, P0135 ja P0100 (ulkomuistista vetäisty ) Koneen lämmöt Dn:llä 75C, ulkoilman lämpö 3C Onkos seuraava steppi lambdan vaihto? Tänään ajellessa 2000 rpm mittarissa niin meinas oikeesti lähteä paikat hampaista, vähän kun nosti kierroksia niin käynti tasoittui, mutta jatkuvasti tuntui pieni nypytys
- koltiainen
- Viestit: 718
- Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
- Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51 - Paikkakunta: Palokka
Re: 156 V6 huono tyhjäkäynti+nykii
Käykö se varmasti kaikilla pytyillä?
Aiemmassa voortin v6 mallissa uhohdin yhden pytyn tulupanhatun poies, joillain kierroksilla nypytti oikein kovastikkin.
Syynähän voi olla myös viallistuva/tukkoinen suutin
Aiemmassa voortin v6 mallissa uhohdin yhden pytyn tulupanhatun poies, joillain kierroksilla nypytti oikein kovastikkin.
Syynähän voi olla myös viallistuva/tukkoinen suutin
-
- Viestit: 1736
- Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
- Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6 - Paikkakunta: Orimattila
Re: 156 V6 huono tyhjäkäynti+nykii
haitarikumi on pakasta vedetty, ei pitäis vuotaa. Tulpat vois tietty vaihtaa, samalla tulis tutkittua onko tulpankoloissa vettä. En oo kyllä moottoria pessyt mutta kai sinne olis voinut jostain vettä päästä. Tulpanhatut ei ole olleet irti tai muutenkaan imusraja purettuna aikoihin. Puolista ei tule mielestäni koodia. Vika on päällä aina välillä, välillä menee ihan kuin ei vikaa olisikaan Nää on just näitä ihania vikoja...
-
- Viestit: 1736
- Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
- Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6 - Paikkakunta: Orimattila
Re: 156 V6 huono tyhjäkäynti+nykii
Jos hakis mätänetista tulpat ja vaihtais päivän ratoksi. Mutta NGK vai Denso? Bosch on poissuljettu Pikaisia mielipiteitä, kauppaanlähtö kutsuu...
- jeQQ
- Viestit: 4190
- Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
- Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
- Paikkakunta: Vihti
Re: 156 V6 huono tyhjäkäynti+nykii
Mitesse kaasupolkimen potikan liitin? En kyllä muista mitä vikakoodia se antaa
-
- Viestit: 1736
- Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
- Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6 - Paikkakunta: Orimattila
Re: 156 V6 huono tyhjäkäynti+nykii
olikos tuossa jotain ongelmia sun aikaan? Mietin kyllä itsekin samaa, pihalla olis kyllä pari raatoa josta vois teurastaa koko potikan...jeQQ kirjoitti:Mitesse kaasupolkimen potikan liitin? En kyllä muista mitä vikakoodia se antaa
-
- Viestit: 2453
- Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
- Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0 - Paikkakunta: Keuruu
Re: 156 V6 huono tyhjäkäynti+nykii
Maadoitus tuli nyt mieleen.. Mulla oli samaa oiretta, niin kas kummaa akun miinus oli löysällä.. Myös se koneen maadoitus etummaisen kannen päädystä kannattaa tsekata molemmista päistään. Kaapeli voi olla myös lähes poikki.
Abarth 500 Esseesse
-
- Viestit: 1736
- Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
- Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6 - Paikkakunta: Orimattila
Re: 156 V6 huono tyhjäkäynti+nykii
Maadoitusteoriaa vastaan potkii se, että -33C jaksoi pyörittää iloisesti ilman lämmitintä. Mutta tarkastetaan sekin.
Nenäseosmittari väittää että käy pirun rikkaalla, ja bensaa tuntuu palavan reilusti enemmän kuin pitäisi. Äsken kylillä poiketessa sammui kaksi kertaa risteyksestä lähtiessä, jatkuvaa nypytystä maantieajossa. Pitää katsoa mimmoista tietoa lambdasta tulee ja mitä koodeja on nyt muistissa. Vikavalo ei pala
Nenäseosmittari väittää että käy pirun rikkaalla, ja bensaa tuntuu palavan reilusti enemmän kuin pitäisi. Äsken kylillä poiketessa sammui kaksi kertaa risteyksestä lähtiessä, jatkuvaa nypytystä maantieajossa. Pitää katsoa mimmoista tietoa lambdasta tulee ja mitä koodeja on nyt muistissa. Vikavalo ei pala
-
- Viestit: 1736
- Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
- Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6 - Paikkakunta: Orimattila
Re: 156 V6 huono tyhjäkäynti+nykii
Tais menna lambdanvaihtohommiksi... Käynnissä ollessa kun nykäisee liittimen irti niin ei vaikutusta, jos käynnistää liitin irti niin käy yhtä huonosti. Nenän mukaan käy rikkaalla, DnEcuDiag sanoo että lambdalta tulee tasaista 770 mV tai sinnepäin. Korjausarvoa en einakaan löytänyt parametreistä.
Ei vaan just nyt nappais...
Ei vaan just nyt nappais...
- jeQQ
- Viestit: 4190
- Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
- Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
- Paikkakunta: Vihti
Re: 156 V6 huono tyhjäkäynti+nykii
Ei ollut, mutta farkussa oli ko vika.
Jos lambdan vaihtohommiksi menee, niin toivottavasti lähtee irti. Tuppaavat olemaan aika kovaa kiinni..
Jos lambdan vaihtohommiksi menee, niin toivottavasti lähtee irti. Tuppaavat olemaan aika kovaa kiinni..
- alamajy
- Viestit: 1989
- Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
- Car(s): Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 JTS -05, 159 JTDm 2.0 Berlina -10, Giulia 2016.
- Paikkakunta: Imatra
Re: 156 V6 huono tyhjäkäynti+nykii
Vaihdoin just Lambdan ja sillä korjaantui. Oireet aika samoja eli rikkaalle haisi ja vanha Lambdakin toimi näennäesti eli jotakuinkuin järkeviä millivoltteja antoi. Ostin eBaystä, 75 € kotiin kotiin asti.vesamaan kirjoitti:Tais menna lambdanvaihtohommiksi... Käynnissä ollessa kun nykäisee liittimen irti niin ei vaikutusta, jos käynnistää liitin irti niin käy yhtä huonosti. Nenän mukaan käy rikkaalla, DnEcuDiag sanoo että lambdalta tulee tasaista 770 mV tai sinnepäin. Korjausarvoa en einakaan löytänyt parametreistä.
Ei vaan just nyt nappais...
-
- Viestit: 1736
- Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
- Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6 - Paikkakunta: Orimattila
Re: 156 V6 huono tyhjäkäynti+nykii
Lambda vaihdettu. Olihan sota, mutta voittajana maaliin. Vanha tuli ulos raa'alla voimalla ja tuhosi kierteet mennessään piti sitten teurastaa raadon putkesta kierre ja hitsata tilalle. Samassa sodassa katkes yks pinnapultti pakosarjan laipasta, kolmannella hitsatulla mutterilla lähti lopulta pätkä pois. Pikaisten koeajojen jälkeen vaikuttaa hyvältä, kerran pari oli muutama nykäisy 2000 rpm kohdalla mutta muuten meni hyvin. Katotaan nyt sitten kun ajaa pitempää matkaa...
Lisää hommia tehtäväksi, pelkääjän puolelen etuvanne on sisäreunaltaan ihan rasvan peitossa kuminvaihtotalkoot tiedossa
Lisää hommia tehtäväksi, pelkääjän puolelen etuvanne on sisäreunaltaan ihan rasvan peitossa kuminvaihtotalkoot tiedossa
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 156 V6 huono tyhjäkäynti+nykii
Osanottoni...vesamaan kirjoitti: Lisää hommia tehtäväksi, pelkääjän puolelen etuvanne on sisäreunaltaan ihan rasvan peitossa kuminvaihtotalkoot tiedossa
Nimimerkillä:
Ilman rahaa en tee yhteenkään omaan käyttökulkineeseeni tuota. En enää ikinä.
-
- Viestit: 1736
- Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
- Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6 - Paikkakunta: Orimattila
Re: 156 V6 huono tyhjäkäynti+nykii
Ääh, eihän toi oo paha homma. Vähän purkaa ripustusta, nivel pois ja uus kumi tilalle. Helppoa ja kivaa
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 156 V6 huono tyhjäkäynti+nykii
Juu on.
Nimimerkillä: meni tarpeeks monta tuntia.
Ostin muuten ne kuuskolopultit uudet, mustana. Suosittelen. :p
Nimimerkillä: meni tarpeeks monta tuntia.
Ostin muuten ne kuuskolopultit uudet, mustana. Suosittelen. :p
-
- Viestit: 1736
- Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
- Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6 - Paikkakunta: Orimattila
Re: 156 V6 huono tyhjäkäynti+nykii
Nyt loppuu äly
Vaihdoin siis toimivan ilmin (pihaan itse ajetusta autosta otettu, toimi moitteetta) ja lambdan (samasta raadosta). Pelasi päivän, tänään rupes taas nykimään 2000rpm kohdalla, nypytti muutenkin ja välillä vilautti moottorin merkkivaloa, ei jättänyt kuitenkaan palamaan. Kotona tietokoneeseen kiinni ja P0100 taulussa. Kokeilin nollata monta kertaa, aina lähti pois mutta kun kierrokset nousi yli 4000 valo syttyi ja sama koodi tuli takaisin. Samalla huomasin että jos nosti kierrokset n. 4000 tuntumaan ja piti kaasun paikallaan niin kierrokset putosivat n. 2200 kohdalle, taas jos painoi lisää kaasua niin sama juttu, nousi 4000, poljin paikallaan niin putosi kierrokset.
Vaihdoin alkuperäisen ilmin takaisin ja ennenkuin edes käynnistin niin katsoin vikakoodit: P0100 ja P0110 Kuitenkin air flow meter ja intake air temperature sensor. koodit pois, kone käynitiin ja samat koodit välittömästi takaisin, ei syttynyt vikavalo missään vaiheessa.
Koitin ECU-resettiä, ei apua. Seuraavaksi kolmannesta raadosta ilmi, myös tuo on pihaan ajettu täysin toimivana. Tietokone kiinni, ja tadaa, vikavalo palaa koko ajan ja P0100 taulussa.
Semmoinen muistikuva on että ekalla ja tokalla ilmillä olisi tuon P0100 lisätiedoissa ollut että voltage above maximum, ja tietokoneella käyrää katsoessa välillä käytiin melko lähellä yläreunaa. Tämä viimeinen taas ilmoittaa voltaage below minimum, ja käyrä on tasainen viiva alareunassa.
Mitähäh? Viikonloppuna tarvis autoa, mutta mitäs tälle nyt vois sitten tehdä?
Edit: korjasin koodit oikeiksi
Vaihdoin siis toimivan ilmin (pihaan itse ajetusta autosta otettu, toimi moitteetta) ja lambdan (samasta raadosta). Pelasi päivän, tänään rupes taas nykimään 2000rpm kohdalla, nypytti muutenkin ja välillä vilautti moottorin merkkivaloa, ei jättänyt kuitenkaan palamaan. Kotona tietokoneeseen kiinni ja P0100 taulussa. Kokeilin nollata monta kertaa, aina lähti pois mutta kun kierrokset nousi yli 4000 valo syttyi ja sama koodi tuli takaisin. Samalla huomasin että jos nosti kierrokset n. 4000 tuntumaan ja piti kaasun paikallaan niin kierrokset putosivat n. 2200 kohdalle, taas jos painoi lisää kaasua niin sama juttu, nousi 4000, poljin paikallaan niin putosi kierrokset.
Vaihdoin alkuperäisen ilmin takaisin ja ennenkuin edes käynnistin niin katsoin vikakoodit: P0100 ja P0110 Kuitenkin air flow meter ja intake air temperature sensor. koodit pois, kone käynitiin ja samat koodit välittömästi takaisin, ei syttynyt vikavalo missään vaiheessa.
Koitin ECU-resettiä, ei apua. Seuraavaksi kolmannesta raadosta ilmi, myös tuo on pihaan ajettu täysin toimivana. Tietokone kiinni, ja tadaa, vikavalo palaa koko ajan ja P0100 taulussa.
Semmoinen muistikuva on että ekalla ja tokalla ilmillä olisi tuon P0100 lisätiedoissa ollut että voltage above maximum, ja tietokoneella käyrää katsoessa välillä käytiin melko lähellä yläreunaa. Tämä viimeinen taas ilmoittaa voltaage below minimum, ja käyrä on tasainen viiva alareunassa.
Mitähäh? Viikonloppuna tarvis autoa, mutta mitäs tälle nyt vois sitten tehdä?
Edit: korjasin koodit oikeiksi
Viimeksi muokannut vesamaan, 27 Tammi 2016, 21:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 156 V6 huono tyhjäkäynti+nykii
Tässä tilanteessa tuskin innostaa tsekata noita antureita itsessään? Alamajyllä oli jotain todella outoa ongelmaa muka-saman anturin kanssa, siinä mun ex-tessussa.
Oli itse anturi eri numerolla, toinen toimi ja toinen ei todellakaan sitten edes leikisti. Ei kai tässä nyt voi vaan olla niin, että sulla on 2 ehjää (raadot), mutta ne on vääränlaisia tai "oikeanlaisia" ja ei vaan kelpaa tuolle?
Eihän voi olla mitään niin helppoa, eihän?
Tässä ainakin vähän tietoa:
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?p=452781#p452781
Ja:
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?p=450114#p450114
Re: 156 V6 huono tyhjäkäynti+nykii
^^Jos se tosiaan vikakoodia pukkaa ilmamassamittarilta ja etulambdalta (P0100 & P0135) niin lähtisin tutkimaan syötöt noille komponenteille. Molemmat saa virrat samalta 15A sulakkeelta F3. Alkupään autoissa sulake B40.
Oliskohan siellä kenties johtosarja morjens...
Oliskohan siellä kenties johtosarja morjens...
-
- Viestit: 1736
- Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
- Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6 - Paikkakunta: Orimattila
Re: 156 V6 huono tyhjäkäynti+nykii
Kaikki oli Boschilaisia, saman numeroisia. Pidettiin Alfissimon kanssa puhelinpalaveri. Kokeilin nykäistä johdon irti ilmistä, ja käynti muuttui järkeväksi, ei hyväksi mutta loogiseksi. Todettiin sitten yhdessä tuumin että ei se ota jos ei annakaan: bräkleen. Autossa alunperin ollut (P0110 ja P0100 koodit) ilmi sai reilun kylvetyksen anturilangalle. Annoin kuivua kaikessa rauhassa (5 min), sen aikaa kun otin autossa kiinni olleen ilmin irti. Bräkleenin mukana sieltä kanavasta jossa anturi on, tuli mun mielestä vähän öljyä, ainakin kanavan reunat oli öljyiset. Putsatuu ilmi kiinni, tarkistus onko koodeja muistissa ja tulille: Kävi todella nätisti, vastasi kaasuun, ei koodeja. Saas nyt sitten nahdä mitä käy kun huomenna ajelee töihin... Jos kaikki on OK niin pitää nuo pari muutakin ilmiä putsata valmiiksi. Kaikissa oli se anturilanka ikäänkuin karstan peitossa. En koskenut yhteenkään, bräkleen liuotti sen hetkessä pois. Se ihmetyttää että myös ilmanlämpömittarin vikakoodi poistui...
-
- Viestit: 1736
- Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
- Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6 - Paikkakunta: Orimattila
Re: 156 V6 huono tyhjäkäynti+nykii
Bräkleenihoidon jälkeen kilsoja on tullut about 2000, ja kaikki vaivat on pois. Myös kulutus tuntuu tippuneen reilusti, viimeksi kun tankkasin niin trippi näytti 502 km ja tankkiin meni 44 litraa. Aiemmin on matka ollut n. 450 km ja tankkausmäärä 54 litraa Tai sit tuohon aiempaan tarkkailujaksoon saattoi sattua ne pitkät pakkaset ja aamun kylmäkäynnistykset pahin oli -33 C, raakana käyntiin ilman lämmitystä
Mutta ilmeisesti alkutilanteessa oli ilmi paskana, se rikkoi lambdan ja lambdan vaihdon jälkeen toimii hetken, kunnes taas rupes ilmi kiukuttelemaan? Miksi muuten lambdan vaihdon jälkeen olis hetken toiminut kunnolla. Tai sitten sattui iskemään kaksi vikaa päälle lähes yhtä aikaa.
Sitten pitäis ruveta miettimään leimalla käyntiä, kolisee vaan kuskin puolelta edestä.....
Mutta ilmeisesti alkutilanteessa oli ilmi paskana, se rikkoi lambdan ja lambdan vaihdon jälkeen toimii hetken, kunnes taas rupes ilmi kiukuttelemaan? Miksi muuten lambdan vaihdon jälkeen olis hetken toiminut kunnolla. Tai sitten sattui iskemään kaksi vikaa päälle lähes yhtä aikaa.
Sitten pitäis ruveta miettimään leimalla käyntiä, kolisee vaan kuskin puolelta edestä.....