On se Pele sinänsä jäljillä, että asiaa kannattaa tutkia jos aikaa, resursseja ja välineitä löytyy. Banaanilaatikko keulassa on ainakin minulla ollut ratkaisu tuohon vikakoodiin. Korjaan tilannetta tänne jos jokupäivä saan valoshown aikaan myös keula tukittuna.insinörtti kirjoitti:Miksi pitää arpoa, kun jo aikapäiviä sitten ilmennyt keskeisimmäksi ongelmaksi imusarjan painetunnistimen jäätyminen. Myös huohottimen jäätymistä esiintyy, yhdessä tai erikseen.
Ilmamassan mittaus vaatii tietoa ilman tiheydestä = paine & lämpötila. Ilmamassamittariin viittaavat vikakoodit ovat tässä tilanteessa loogisia. Ilmeisesti tämä on hyvinkin "itsekorjautuvaa" sorttia eli pelkkä kone seis ja uudelleen käyntiin voi riittää korjaamaan ongelman. Ei tarvi varttituntia odotella. Mutta vikavalot katoavat vasta parin käynnistyksen jälkeen.
Taitaa bensaturbo olla tässä kohtaa vaparia ongelmallisempi, kun on imusarjassa ylipainetta, mikä painaa kosteutta paineanturiin.
Toimivasta korjauksesta vaan ei ole tietoa. Ilmeisesti edes banaanilaatikko keulalla ei ole 100 % varma ehkäisymenetelmä
Ecu on siinä tulipellissä niin Mitossa kuin Giulietassa. Map-anturin jäätyminen on se vika minkä ecu kertoo, mutta sitähän se ei välttämättä tarkoita. Vikakoodi tarkoittaa, että map-anturin signaali mittausalueen ulkopuolella tai epälooginen. Eli teoriassa: Ecu on pyytänyt ahtopainetta, moottorin kierrokset ovat hieman nousseet, bensaa ruiskutettu enemmän, mutta siltikään imusarjassa ei tapahdu mitään -> Vikatilanne koska map-anturin mittaustulos ei ole muiden parametrien odotusten mukainen.
Siellä konehuoneessa on tähän liittyen tietääkseni neljä paikkaa joilla on jotain tekemistä ilmavirran kanssa. Map-anturi on siellä ketjun viimeisenä imusarjan perällä, vasemmassa takanurkassa. Ilmamassamittari on imusarjalle menevässä putkessa moottorin oikeassa päädyssä. Turbossa oleva sähköinen venttiili on ns. bypass venttiili, joka estää turbon sakkaamisen kaasua nostettaessa. Neljäs ja ehkä epäilyttävin osa on ahtopaineen säätöventtiili konehuoneen vasemmassa etukulmassa (kuva). Tuo säätöventtiili on asennettu suoraan ajoviimaan ja siinä on nuo pienet silikoni-putket kiinni, joiden avulla pitäisi pystyä ohjaamaan turbon hukkaporttia ja sen kautta imusarjan painetta. Mikäpä se estäisi noita putkia jäätymästä ja siten kenties tuota vikatilannetta. Tuohan olisi testattavissa ihan ilman pakkastakin ottamalla hukkaportin säätöputken irti venttiilistä ja ohjaamalla sitä alipaineella ecun toiveiden vastaisesti. Onko lopputulos P0101?