etupää kolisee
Valvoja: Moderators
etupää kolisee
Etupäästä kuuluu kolinaa kun ajaa terävään töyssyyn . Voisiko olla pallonivelet kuivat? mitä rasvaa sinne kannattaa laittaa? olen heilutellut ja käännellyt ja väännellyt eikä tunnu löysää
156 Super 1.8 vm.2000
Kona 2005
Kona 2005
Tai sitten pallot on vaan kuluneet väljiksi, koiranluut saattaa kolista myös.
edit: mulla on jo kolmannet koiranluut paketissa odottamassa vaihtoa.
edit: mulla on jo kolmannet koiranluut paketissa odottamassa vaihtoa.
Viimeksi muokannut Sixgear, 27 Maalis 2005, 16:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tallissa Alfan mentävä aukko
Nyt pitää taas oikein tarttua kynään perskuta.
Jos muistatte, niin jouduin juoksuttamaan tuoretta 156:sta takuuseen pajalle etupään kolinoiden takia. Noh, homma korjaantui kolmannella tai neljännellä kerralla ja kulutin siihen vastaavan määrän päiviä.
No, eikö tuo kolina palannyt loman kynnyksellä ja aloin jo lehteillä laiskasti kalenteria. Sen verran kuitenkin oli joutoaikaa, että päätin nostaa keulan pukeille ja kurkistaa tilannetta.
Deltalta infottiin edellisellä kerralla, että kallistuksen vakaaja se siellä kolisee, joten suurin ruuvimeisseli käteen ja kokeilemaan. Ja kas, kolmas sovitus ripustusten väliin ja vääntö palkitsi silminnähtävällä välyksellä ja tutulla äänellä. Väljä oli kallistuksen vakaajan kiinnityksessä apurunkoon.
Siinä hetken vikakohtaa lenksuttaessani huomioni kiinnittyi johonkin kummalliseen.... eeeeii perrr, sehän liikkuu koko kiinnitys!? Pusla olikin täysin kunnossa, joltain (#"¤"%) oli vain unohtunut jenkalukkoliiman käyttö ja kiinnityspultti oli pyörinyt hiljalleen auki. Vit... olikohan tämä ollut edellistenkin kolinoiden lähde (huokaus)
No sikäli palkitseva kokemus, että muutaman riuskan räikänväännön tuloksena oli äänetön alusta! Ei kolinan kolinaa.
No sen verran jäi vielä kalvamaan, että en kiristänyt pulttia täysillä siltä varalta, että joku oli tätä ennen kiristänyt siitä jengat sileiksi...
Jos muistatte, niin jouduin juoksuttamaan tuoretta 156:sta takuuseen pajalle etupään kolinoiden takia. Noh, homma korjaantui kolmannella tai neljännellä kerralla ja kulutin siihen vastaavan määrän päiviä.
No, eikö tuo kolina palannyt loman kynnyksellä ja aloin jo lehteillä laiskasti kalenteria. Sen verran kuitenkin oli joutoaikaa, että päätin nostaa keulan pukeille ja kurkistaa tilannetta.
Deltalta infottiin edellisellä kerralla, että kallistuksen vakaaja se siellä kolisee, joten suurin ruuvimeisseli käteen ja kokeilemaan. Ja kas, kolmas sovitus ripustusten väliin ja vääntö palkitsi silminnähtävällä välyksellä ja tutulla äänellä. Väljä oli kallistuksen vakaajan kiinnityksessä apurunkoon.
Siinä hetken vikakohtaa lenksuttaessani huomioni kiinnittyi johonkin kummalliseen.... eeeeii perrr, sehän liikkuu koko kiinnitys!? Pusla olikin täysin kunnossa, joltain (#"¤"%) oli vain unohtunut jenkalukkoliiman käyttö ja kiinnityspultti oli pyörinyt hiljalleen auki. Vit... olikohan tämä ollut edellistenkin kolinoiden lähde (huokaus)
No sikäli palkitseva kokemus, että muutaman riuskan räikänväännön tuloksena oli äänetön alusta! Ei kolinan kolinaa.
No sen verran jäi vielä kalvamaan, että en kiristänyt pulttia täysillä siltä varalta, että joku oli tätä ennen kiristänyt siitä jengat sileiksi...
- Antijape
- Viestit: 758
- Liittynyt: 20 Maalis 2005, 11:05
- Car(s): Ei alfaa. Ex 159 SW 3.2 Q4, 156 2.0 JTS ja 147 2.0 TS
Tuossa noin kuukausi sitten huomasin että etupäässä (mielestäni kuskin puoleinen kulma) kolisee. Kolina ilmenee ainoastaan silloin kun ollaan epätasaisella pinnalla (mukulakivi tms.) ja käännetään oikealle. Kiihdytettäessä, jarrutettaessa, vasemmalle käännettäessä tai tasaisella pinnalla ei kolise. Auto kävi muiden asioiden takia DA:ssa ja kerroin asiasta ja pyysin tarkistamaan kaiken mikä moista voisi aiheuttaa. Noh, eipä ne tietty mitään löytäneet tai sitten halunneet löytää kun on "takuu" voimassa vielä. Olivat kuulemma käyneet ajamassa paljon eivätkä saaneet vikaa toistettua. Lupasin palata asiaan ja vielä asentajan ajelulle jotta menee asia perille. Joka tapauksessa jos joku osaa tällä kuvauksella kertoa suoraan mistä kolina todennäköisesti johtuu niin helpottaisi asiaa, eikä tarvitsisi enää arvailla. Lisäksi kiinnostaa kaikki konstit joilla voisin saada vian kohdennettua johonkin yksittäiseen osaan.
Mulla on kans kolissu tuo oikeanpuoleinen etupää terävissä töyssyissa ostamisesta lähtien, no sanoin katsastusmiehelle että tutkii sen nurkan perinpohjin, niin sieltähän oli ala- ja yläpallonivel väljät ja myös koiranluu.
Eli joku noista osista aiheuttaa sen kolinan, mutta tarkalleen en pysty niveltä yhdistämään kolinaan kun nuo kaikki ovat väljät, pitäisi vaihtaa 2 viikon sisällä osat.
Eli joku noista osista aiheuttaa sen kolinan, mutta tarkalleen en pysty niveltä yhdistämään kolinaan kun nuo kaikki ovat väljät, pitäisi vaihtaa 2 viikon sisällä osat.
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!
Mokoma tuossa laitteli että iskarin yläpään laakeri olis vikana..
No, mites kun 156:ssa ei edessä ole McPherson -tyyppistä tuentaa eli
ns. jousijalkaa, on vain tuollainen risusysteemi, eli erikseen ylä-, että
alatukivarsi ja se iskari jököttää siellä kaiken keskellä. Tarkemmin kun
tuumin, niin sehän ei edes liiku varsinaiseen pyörännavan mukana,
siis kuten tuo Lärs-Pepi-Perssoni tekee. Miksi tuolla sitten olisi mitään
laakerointia? Iskarin yläpäähän on kiinni 2:lla mutterilla ja siten
ylätukivarren kiinnitysten kanssa koko pötky on korissa kiinni 4:llä
mutikalla, mikään näistä ei lävistä ylälaippaa, kuten Pärssonissa, eli
tuntuis olevan kiinteämpi sydeemi.
Yleensä ne nuo nivelet ja muut puslat ovat kuuleman mukaan vikoina
olleet.. Takapäässähän asia taas on aivan toinen.
Vai muistinko ihan metsään? Korjatkaa joku, jos olin väärässä!
No, mites kun 156:ssa ei edessä ole McPherson -tyyppistä tuentaa eli
ns. jousijalkaa, on vain tuollainen risusysteemi, eli erikseen ylä-, että
alatukivarsi ja se iskari jököttää siellä kaiken keskellä. Tarkemmin kun
tuumin, niin sehän ei edes liiku varsinaiseen pyörännavan mukana,
siis kuten tuo Lärs-Pepi-Perssoni tekee. Miksi tuolla sitten olisi mitään
laakerointia? Iskarin yläpäähän on kiinni 2:lla mutterilla ja siten
ylätukivarren kiinnitysten kanssa koko pötky on korissa kiinni 4:llä
mutikalla, mikään näistä ei lävistä ylälaippaa, kuten Pärssonissa, eli
tuntuis olevan kiinteämpi sydeemi.
Yleensä ne nuo nivelet ja muut puslat ovat kuuleman mukaan vikoina
olleet.. Takapäässähän asia taas on aivan toinen.
Vai muistinko ihan metsään? Korjatkaa joku, jos olin väärässä!
Äläs nyt Mokoma näin jouluna..
Ei tääläkään mikään autotekniikan tohtori ole, sitä paitsi ellen joskus
olisi laitosta katellut, niin samaa varmaankin olisi tullut ehdotetuksi
ja ehkä muutakin..
Ehdottaa saa aina mitä päähän pälkähtää, vaikka miten kahjoja, ellei
osu, niin jokuhan sen sit korjaa oikeaksi - sou what!! Ja ellei korjaa
niin aikansa kun näitä kattelee ja vilkasee omaa kulkinetta, niin
johan erottuu helmiä pashan seasta..
Ei herneksiä nenuun, eikä toivottavasti muuallekaan!
Ei tääläkään mikään autotekniikan tohtori ole, sitä paitsi ellen joskus
olisi laitosta katellut, niin samaa varmaankin olisi tullut ehdotetuksi
ja ehkä muutakin..
Ehdottaa saa aina mitä päähän pälkähtää, vaikka miten kahjoja, ellei
osu, niin jokuhan sen sit korjaa oikeaksi - sou what!! Ja ellei korjaa
niin aikansa kun näitä kattelee ja vilkasee omaa kulkinetta, niin
johan erottuu helmiä pashan seasta..
Ei herneksiä nenuun, eikä toivottavasti muuallekaan!
- Antijape
- Viestit: 758
- Liittynyt: 20 Maalis 2005, 11:05
- Car(s): Ei alfaa. Ex 159 SW 3.2 Q4, 156 2.0 JTS ja 147 2.0 TS
Noniin, muutaman kuukauden se sitten otti että tämäkin selvisi. Auto oli kolme kertaa Teltalla samasta viasta sillä tuloksella että vika säilyi. Vaihdettiin alatukivarsia, rasvattii kallistuksenvakaajan puslia (maahantuojan ohje?) sekä muuta pientä. Viimeisimmän keikan jälkeen aloin jo itsekkin miettimään että onko kolina mun päässä kun eivät saa kuntoon... Pääsin nyt sitten lomalla halliin asiaa itse ihmettelemään ja otin ensimmäisenä kiinni renkaan ja lokarin välistä näkyvään varteen joka kiinnittyy ylätukivarteen. Nyppäsin kerran ulospäin ja kolahti. Välystä noin puoli senttiä(!) ja vaan kuskin puolella... Soitin Telttaan ja sanoin että viak löytyi niin äijä vaan naureskeli ja kysyi että tuunko töihin. Noh, ens viikolla auto sitten neljättä kertaa huoltoon ja toivottavasti myös viimeistä kertaa (ainakin tämän vian takia).Antijape kirjoitti:Tuossa noin kuukausi sitten huomasin että etupäässä (mielestäni kuskin puoleinen kulma) kolisee.
Yleinen kikka 13 kaikkiin Alfan kolinoihin ja narinoihin:
Ajaa auton Riikaan, Latviaan. Siellä rasvaa jokaisen nivelen ja puslan. Sitten ajelee Kandavan, Kuldigan ja Aizputen kautta Liepajaan.
Matkavauhtina hyvällä pinnalla, jota ei ole paljon, kannattaa pitää n. 100 km/h. Muuten 120-140 km/h. Nopeusrajoitus taitaa olla jotain 50-70 km/h.
Junakiskot kannattaa myös ylittää vauhdilla, jotta rasvat varmasti tunkeutuvat jokapaikkaan. Jos vielä narisee, pieni pyöritys vanhan sotilastukikohdan kärrypoluilla auttaa ja viimeistään lentokentän betonilaattojen saumat hoitaa loput.
Jos kolinat ja natinat ovat hävinneet ja auto vielä yhdessä osassa, aja hyväpintaista A9 tietä takaisin Riikaan. Jos ei, aja samaa reittiä takaisin.
Ajaa auton Riikaan, Latviaan. Siellä rasvaa jokaisen nivelen ja puslan. Sitten ajelee Kandavan, Kuldigan ja Aizputen kautta Liepajaan.
Matkavauhtina hyvällä pinnalla, jota ei ole paljon, kannattaa pitää n. 100 km/h. Muuten 120-140 km/h. Nopeusrajoitus taitaa olla jotain 50-70 km/h.
Junakiskot kannattaa myös ylittää vauhdilla, jotta rasvat varmasti tunkeutuvat jokapaikkaan. Jos vielä narisee, pieni pyöritys vanhan sotilastukikohdan kärrypoluilla auttaa ja viimeistään lentokentän betonilaattojen saumat hoitaa loput.
Jos kolinat ja natinat ovat hävinneet ja auto vielä yhdessä osassa, aja hyväpintaista A9 tietä takaisin Riikaan. Jos ei, aja samaa reittiä takaisin.
Ride on!
- Ghost
- Viestit: 456
- Liittynyt: 18 Marras 2003, 14:47
- Car(s): GT 3.2 Q2
156 2.0 T.S - Paikkakunta: Tampere
Pikkulohko sportwagonin pahanlaatuinen kolina osoittautui ylätukivarsien aiheuttamaksi. En osannut edes epäillä niitä, koska tiesin ne vaihdetuiksi, vaan epäilin vakaajan runkopuslia, mutta välystä ei löytynyt mistään. Puolivahingossa totesin toisen ylätukivarren puslien tolkuttoman väljyyden, mikä ei sinänsä liene poikkeuksellista, mutta ylätukivarret on auton mukana tulleen huoltolaskun mukaan vaihdettu 21tkm sitten Automilanossa (95€/kpl) ja auto kolisi jo keväällä ostettaessa, jolloin tukivarret olivat maistelleet maantietä n. 16tkm. Tarkempi tarkastelu osoitti, että ko. tukivarresta oli vielä suojakumi rikki ja nivel väljä... Eikä se toisen puolen osakaan kunnossa ollut, tosin vain vähän väljät puslat ja nivel ehjä.
Ocap merkkinen oli tämä ihan paska tukivarsi, siinä toisessa ei ollut oikein kunnolla valmistajan nimeä, olisikohan siinä ollut kirjaimet T.L tai jotain.
Tuli samassa rytäkässä heitettyä alle 3.2:n iskarit. Tuli muuten autosta paljon parempi
Ocap merkkinen oli tämä ihan paska tukivarsi, siinä toisessa ei ollut oikein kunnolla valmistajan nimeä, olisikohan siinä ollut kirjaimet T.L tai jotain.
Tuli samassa rytäkässä heitettyä alle 3.2:n iskarit. Tuli muuten autosta paljon parempi
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
tuohan on hyvin jos tarvike tukivarsi/raidetangonpää/koiranluu tai muu vastaava kestää melkein 20000km. 156:sen pelastus monen kuluvan osalta on GT koska autonvalmistajalla on mielenkiitoa päivittää tuotannossa olevan auton heikkoja paikkoja ja gt:n valmistus jatkui monta vuotta pidempään, tämä pikku parantelu tietysti koskee vain alkup. varaosia. Gt on periaatteessa 156 coupe joten osasopivuus on kattava. Alatukivarret kun vaihdoin niin ne olivat päivittyneet -08 (eperin mukaan) ja oli kyllä takapuslat täysin eri näköiset.