Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Valvoja: Moderators
- Kertsu
- Viestit: 842
- Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
- Car(s): Giulietta T-jet 2011
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Dodiin, kakkossylinterin puolahan se oli hajalla. Keskiviikkona vaihto. Kylläpä helpotti tietää, ettei vika ollut venttiileissä.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Hyvä, jos noin helpolla pääsit.
Mutta ne tulpat, kai ne on jotkut oikeat tulpat (esim. NGK) eikä Boschia?
Ja tosiaan jos autolla on ajettu rikkinäisellä puolalla, voi hyvinkin olla katti vaihtokunnossa - sen nähnee sitten lambdan errorina tahi surkeina päästöinä (note: JTS on laihaseoskone, tyhjäkäynnin kuuluukin hieman olla röpelöä ja silloinhan siitä ei järkevää lambdaa irti saa mitenkään).
Mutta ne tulpat, kai ne on jotkut oikeat tulpat (esim. NGK) eikä Boschia?
Ja tosiaan jos autolla on ajettu rikkinäisellä puolalla, voi hyvinkin olla katti vaihtokunnossa - sen nähnee sitten lambdan errorina tahi surkeina päästöinä (note: JTS on laihaseoskone, tyhjäkäynnin kuuluukin hieman olla röpelöä ja silloinhan siitä ei järkevää lambdaa irti saa mitenkään).
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Ei se mitään lambdaa herjaa vaan katin kuntoa, niin kuin pitääkin.Aquatica kirjoitti:voi hyvinkin olla katti vaihtokunnossa - sen nähnee sitten lambdan errorina
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Ainiin, jötsi on paljon älykkäämpi jo. Sori
Tuossahan on laajakaistat ja kaikkea...
Vanhemmat kun huuteli lambdaa jos oli imuvuotoa, huonohkoa sytkäosaa, vuotavaa putkea tai hajonnutta kattia. Kaikki noista tuli kokeiltua...
Tuossahan on laajakaistat ja kaikkea...
Vanhemmat kun huuteli lambdaa jos oli imuvuotoa, huonohkoa sytkäosaa, vuotavaa putkea tai hajonnutta kattia. Kaikki noista tuli kokeiltua...
-
- Viestit: 37
- Liittynyt: 06 Tammi 2016, 19:52
- Car(s): 156 2,5V6 Q-System-99
- Paikkakunta: Tampesteri
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Aah,ei ollut öljynpaineissa vikaa. Ilmeisesti sähkövika kun öljynpainevaloa vilkutteli.Mutta aina jotain pientä ilmaantuu kiusaks.
Mikähän mahtais olla vika kun ajovalo tuppaa toimimaan vaan silloin kun itseään huvittaa.On uusi polttimo mutta ei vaan pala eikä myöskään ilmoita kojelautaan että polttimo ei palaisi.Välillä siis toimii ja välillä ei.Anyone?Vilkuttaessa polttimon valo vilkahtelee vilkun tahdissa.
Mikähän mahtais olla vika kun ajovalo tuppaa toimimaan vaan silloin kun itseään huvittaa.On uusi polttimo mutta ei vaan pala eikä myöskään ilmoita kojelautaan että polttimo ei palaisi.Välillä siis toimii ja välillä ei.Anyone?Vilkuttaessa polttimon valo vilkahtelee vilkun tahdissa.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Tänään kävin katsastamassa ja päästöistä tuli hylsy. Mistä kaikesta johtuu korkeat HC ja CO -arvot? Sytytyksessä ei pitäisi olla häikkää, koska tulpat ja hatut on äskettäin vaihdettu. Ilmansuodatin on vaihtokunnossa ja uusi on tilattukin, mutta voiko aiheuttaa nuo luvut korkeiksi. Onko arvauksia, mittauksen tulokset tuossa:
-Pidä oma tyyli, älä naapurilta ideoita syyhki-
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Kylmä katti . Jos ei polkenu kunnolla soppaa koneelle, niin milläs se lämpiää.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Joku maadoitusvika lienee, jos kerran vilkun tahtiin välkkyy. 156 ei muuten ilmoitakaan toimimattomasta ajovalosta, niin hassua kuin se onkin.pienisokee kirjoitti:Aah,ei ollut öljynpaineissa vikaa. Ilmeisesti sähkövika kun öljynpainevaloa vilkutteli.Mutta aina jotain pientä ilmaantuu kiusaks.
Mikähän mahtais olla vika kun ajovalo tuppaa toimimaan vaan silloin kun itseään huvittaa.On uusi polttimo mutta ei vaan pala eikä myöskään ilmoita kojelautaan että polttimo ei palaisi.Välillä siis toimii ja välillä ei.Anyone?Vilkuttaessa polttimon valo vilkahtelee vilkun tahdissa.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Alfissimon kanssa samalla linjalla. Kylmä katti.
Olikos tuo CF2 vai CF3?
CF2:ssa katti on siellä jossain vaihdekepin nurkilla, eli todella kaukana moottorista.
Yksi 2.0TS vaati yhden täyden syklin ~5000rpm huudatusta ennen kuin arvot alkoi edes laskemaan. Suostui jatkamaan tokan syklin ja aivan viimesillä sekunneilla sai inssi kaikki arvot vihreälle.
Tuo toki varmasti oli seurauksena siitä, että autossa oli todella pitkään rikkinäinen lambda ja sitä ennen rikkinäinen ilmi... niiden yhteisvaikutuksesta varmaan kissakin otti itseensä.
Olikos tuo CF2 vai CF3?
CF2:ssa katti on siellä jossain vaihdekepin nurkilla, eli todella kaukana moottorista.
Yksi 2.0TS vaati yhden täyden syklin ~5000rpm huudatusta ennen kuin arvot alkoi edes laskemaan. Suostui jatkamaan tokan syklin ja aivan viimesillä sekunneilla sai inssi kaikki arvot vihreälle.
Tuo toki varmasti oli seurauksena siitä, että autossa oli todella pitkään rikkinäinen lambda ja sitä ennen rikkinäinen ilmi... niiden yhteisvaikutuksesta varmaan kissakin otti itseensä.
- Kertsu
- Viestit: 842
- Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
- Car(s): Giulietta T-jet 2011
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Vaihdan nyt sitten ne tulpatkin. Olisiko nämä hyvät? http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/1 ... ajoneuvo=8
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Joo CF2:nen kyseessä, ja jonoa oli sen verran että ehti kylmentyä. No käyn mittauttamassa huoltoliikkeessä suodattimen vaihdon jälkeen.
-Pidä oma tyyli, älä naapurilta ideoita syyhki-
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Densot varmaan ihan ok, parhaat taitaa olla NGK:t, mutta ovat jo puolet kalliimpia:Kertsu kirjoitti:Vaihdan nyt sitten ne tulpatkin. Olisiko nämä hyvät? http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/1 ... ajoneuvo=8
http://www.motonet.fi/fi/tuote/111187/ngk-bkr6ekpa
-Pidä oma tyyli, älä naapurilta ideoita syyhki-
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Onneksi Fiksukselta sai NGK:t 18,50€/kpl. Ja kuten aiemmin oli puhe, nettikaupoista/ebaysta vielä halvemmalla.
Toi Motonetin hinta on kumman yläkanttiin.
Toi Motonetin hinta on kumman yläkanttiin.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Hakua käytin jo enkä vastausta löytänyt. Eli, koneen vaihto, 156 1.8 TS vm 2003 pois ja 156 1.8 TS vm 2000 tilalle. Onhan kone sama, eli 355.02 ? Kuinka hankala homma toi koneen vaihto on?
-
- Viestit: 568
- Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Kuinka hankala homma on koneen vaihto?? Jos siun pitää kysyä tuota niin oletkohan oikea mies vaihtamaan konetta?? Se on aika hankala. Erityisesti jollei ole hyviä nostoleitteita, pukkeja ja työkaluja joita hommassa tarvitaan, sekä tietenkin osaamista ja taitoa. Ei ainakaan yksin ensikertalaisena ole ihan viisasta käydä tekemään.
Mutta kova homma se on joka tapauksessa.
Mutta kova homma se on joka tapauksessa.
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Kerrankos sitä moottorin vaihtaa ekaa kertaa. Uskaltaa vaan aloittaa, mutta ei se silti helppoa ole, vaikkakin melko suoraviivainen operaationa. Kyllä siihen aikaa saa palamaan tunnin jos toisenkin, vaikka olisi aiemminkin toimenpiteen suorittanut kaveri mukana. Tehtävissä ja itsekin operaatio on tullut suoritettua aiemmin vaihtaneen kaverin kanssa ja kunnon välineillä.
Alkuperäiseen kysymykseen liittyen moottoreiden pitäisi käydä keskenään ristiin, kunhan huolehtii kaikki apulaitteet ja anturit yms. uuden mukaiseksi. Lohkoissa kuitenkin kiinnityspisteet, esim. ilmastoinnin kompuralle on valmiina, vaikka -00 autossa kylmästöintiä ei olisikaan ollut.
Alkuperäiseen kysymykseen liittyen moottoreiden pitäisi käydä keskenään ristiin, kunhan huolehtii kaikki apulaitteet ja anturit yms. uuden mukaiseksi. Lohkoissa kuitenkin kiinnityspisteet, esim. ilmastoinnin kompuralle on valmiina, vaikka -00 autossa kylmästöintiä ei olisikaan ollut.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Jokaisella konetta vaihtaneella on joskus ollut se eka kerta
Jos muuten on tehnyt vaativampiakin remontteja, niin koneen vaihdossa ei sinänsä ole mitään teknisesti ihmeellistä, pirusti vaan työtä. Jos kokemukset auton rassaamisesta jää tulppien vaihtoon niin vaikeusasteen nosto suoraan moottorin vaihtoon ei välttämättä ole ihan helppoa, eli olisi hyvä olla ainakin joku kokeneempi konsulttiapuna. Saahan sitä tietoa toki täältäkin, mutta harvoin just silloin kun menee se sormi suuhun.
Jos muuten on tehnyt vaativampiakin remontteja, niin koneen vaihdossa ei sinänsä ole mitään teknisesti ihmeellistä, pirusti vaan työtä. Jos kokemukset auton rassaamisesta jää tulppien vaihtoon niin vaikeusasteen nosto suoraan moottorin vaihtoon ei välttämättä ole ihan helppoa, eli olisi hyvä olla ainakin joku kokeneempi konsulttiapuna. Saahan sitä tietoa toki täältäkin, mutta harvoin just silloin kun menee se sormi suuhun.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Ja yleisenä vinkkinä, koneen ollessa irti kannattaa vähintään tarkistaa, ehkä myös vaihtaa silloin kätevästi käsillä olevat osat. Kytkin, kampuran stefat, jakopää ja mahdollisesti vuotavat tiivisteet kannattaa ottaa tarkistus-/harkintalistalle. Vaikka osa/kaikki olisi ihmisen tehtävissä autossa ollessaan, on pöydällä nenän edessä möllöttävää mottia yleensä mukavampi ruuvata. Eikä se ainakaan harmita, jos ison jumpan jälkeen ei ihan heti tarvitse ruveta mitään erikoisempaa tekemään.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
-
- Viestit: 568
- Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Toinen kysyy onko koneen vaihto isokin homma ja toiset luettelee kampparin stefoja ja jakopään uusimista koneen vaihdon yhteydessä. Kysymys kuuluu: puhuuko kysyjä ja vastaajat samaa kieltä?
Pelkkä jakopääremppa on aloittelijalle iso homma, ja jos tulee mutkia matkaan, esimerkiks aukeamattomia tai katkenneita pultteja, korkanneita kierteitä jne jne se saattaa olla ylitsepääsemätön. Noita ongelmia tulee moottorin vaihdon yhteydessä X kappaletta. Ei se koskaan mene kuin elokuvissa tai korjausoppaassa.
Eli toinen tärkeä kysymys kuuluu: millainen kokemus konekorjauksista jäsen Tindellä on?
Pelkkä jakopääremppa on aloittelijalle iso homma, ja jos tulee mutkia matkaan, esimerkiks aukeamattomia tai katkenneita pultteja, korkanneita kierteitä jne jne se saattaa olla ylitsepääsemätön. Noita ongelmia tulee moottorin vaihdon yhteydessä X kappaletta. Ei se koskaan mene kuin elokuvissa tai korjausoppaassa.
Eli toinen tärkeä kysymys kuuluu: millainen kokemus konekorjauksista jäsen Tindellä on?
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Ensimmäinen kerta on aina ensimmäinen kerta ja kun neitsyyden on saanut alta pois, on jo toinen kerta eri asia. Jos vihjeitä kysytään, niin ei ole tyhmää kertoa, mitä samalla kertaa moottorin irraallaan ollessa olisi helppo vaihtaa. Kuten polforea totesikin, monta osaa. Siitä voi samalla jäsen Tinde itse hahmottaa haluaako edelleen aloittaa.
Ainahan voi vaihtaa vaan lennosta käyntikuntoisen mosan autosta toiseen niinkuin allekirjoittanut, kun sillä hetkellä yleinen aikataulu ei sallinut "ylimääräisten" osien vaihtoa. . Järkevin tapa toimenpiteen suorittamiseen se ei silti ollut.
Ainahan voi vaihtaa vaan lennosta käyntikuntoisen mosan autosta toiseen niinkuin allekirjoittanut, kun sillä hetkellä yleinen aikataulu ei sallinut "ylimääräisten" osien vaihtoa. . Järkevin tapa toimenpiteen suorittamiseen se ei silti ollut.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^ oletusarvona heti veditte sen , jos itse homma tehtäisiin DIY-pohjalta
Entäpä ostopalveluna mm. Autoasi-ketjulta tms. ? Lienee reilun päivän homma,
jolloin ainakin lähihuoltamon työveloitus liikkuu siinä 600 ( 10 tuntia) eur huitteilla ....
Jos tulisi ko. tarve itselle niin ulkoistaisin kyllä homman, vaikka täysin varusteltu
työnantajan huoltohalli nostureineen onkin käytössä... tämä siis käyttöautolle.
Harrasteautot sitten erikseen.
JT
Entäpä ostopalveluna mm. Autoasi-ketjulta tms. ? Lienee reilun päivän homma,
jolloin ainakin lähihuoltamon työveloitus liikkuu siinä 600 ( 10 tuntia) eur huitteilla ....
Jos tulisi ko. tarve itselle niin ulkoistaisin kyllä homman, vaikka täysin varusteltu
työnantajan huoltohalli nostureineen onkin käytössä... tämä siis käyttöautolle.
Harrasteautot sitten erikseen.
JT
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Mutkia tosiaan tulee aina matkaan ja tämänkokoiseen projektiin ajatellun ajan voi kertoa 1,5-2:lla - jos siis omaa kokemusta tai mukana on kokenut kaveri. Jos menee nopeammin, voi nauttia säästetyn ajan jotenkin muuten.
Ulkoistaminenkaan ei ole välttämättä huono idea. 159 JTDm Q4:n moottorinvaihdolle Autokeskus antoi arvion 12-17h, mutta se on todennäköisesti karvan ikävämpi ja ahtaampi, joten JT:n 10h arvio ei välttämättä ole pahasti pielessä. Etenkin ulkoistaessa kannattaa miettiä, mitä uusii samalla, koska työveloituksista saa usein siivutettua tuplatyöt pois ja lopputulos on pitkällä tähtäimellä edullisempi. Toki raha ja aika on aina rajoittavia tekijöitä eikä kaikkea voi aina tehdä kerralla vaikka kannattaisi, mutta siksi näitä kannattaa pohtia etukäteen.
Ulkoistaminenkaan ei ole välttämättä huono idea. 159 JTDm Q4:n moottorinvaihdolle Autokeskus antoi arvion 12-17h, mutta se on todennäköisesti karvan ikävämpi ja ahtaampi, joten JT:n 10h arvio ei välttämättä ole pahasti pielessä. Etenkin ulkoistaessa kannattaa miettiä, mitä uusii samalla, koska työveloituksista saa usein siivutettua tuplatyöt pois ja lopputulos on pitkällä tähtäimellä edullisempi. Toki raha ja aika on aina rajoittavia tekijöitä eikä kaikkea voi aina tehdä kerralla vaikka kannattaisi, mutta siksi näitä kannattaa pohtia etukäteen.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Joo , näin on. Tonnilla saa varmaan moottorin ja muut halutut osat jo vaihdettua TS-156:een, tosin ei-marmori-huoltohalleissa. Jakopäähän aina näissä tapauksissa kannattaa huollattaa ja mm. laturi tsekata läpi.Polforea kirjoitti:Mutkia tosiaan tulee aina matkaan ja tämänkokoiseen projektiin ajatellun ajan voi kertoa 1,5-2:lla - jos siis omaa kokemusta tai mukana on kokenut kaveri. Jos menee nopeammin, voi nauttia säästetyn ajan jotenkin muuten.
Ulkoistaminenkaan ei ole välttämättä huono idea. 159 JTDm Q4:n moottorinvaihdolle Autokeskus antoi arvion 12-17h, mutta se on todennäköisesti karvan ikävämpi ja ahtaampi, joten JT:n 10h arvio ei välttämättä ole pahasti pielessä. Etenkin ulkoistaessa kannattaa miettiä, mitä uusii samalla, koska työveloituksista saa usein siivutettua tuplatyöt pois ja lopputulos on pitkällä tähtäimellä edullisempi. Toki raha ja aika on aina rajoittavia tekijöitä eikä kaikkea voi aina tehdä kerralla vaikka kannattaisi, mutta siksi näitä kannattaa pohtia etukäteen.
JT
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
-
- Viestit: 568
- Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Sitäkin kannattaa miettiä, että onko järkeä vaihtaa tonnin hintaiseen autoon 500 maksanut käytetty moottori, maksaa työstä tonni ja auto ei edelleenkään ole kuin max. 1500 arvoinen? Asia on toinen jos on tarkoitus pitää auto itsellä käytössä maailman tappiin asti.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Missä tekevät mitään enää 60eur/h?Jiitee kirjoitti: Entäpä ostopalveluna mm. Autoasi-ketjulta tms. ? Lienee reilun päivän homma,
jolloin ainakin lähihuoltamon työveloitus liikkuu siinä 600 ( 10 tuntia) eur huitteilla ....
JT
Täällä halvimmatkin lähentelee jo 100eur/h... Myös ns. nyrkkipajat.
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
E-Pohjanmaalla, viimeksi joulukuussa -15 JTD:n jakopää-vesipumppu-apulaitehihna ym. 3 tuntia töitä a 65 eur...ja nämä hemmot osaavat Alfani todella hyvin jo.Aquatica kirjoitti:Missä tekevät mitään enää 60eur/h?Jiitee kirjoitti: Entäpä ostopalveluna mm. Autoasi-ketjulta tms. ? Lienee reilun päivän homma,
jolloin ainakin lähihuoltamon työveloitus liikkuu siinä 600 ( 10 tuntia) eur huitteilla ....
JT
Täällä halvimmatkin lähentelee jo 100eur/h... Myös ns. nyrkkipajat.
Siellä etelässä metropolissa on kaikki kalliimpaa...
Jt
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Olen useammankin konerempan aikoinaan tehnyt, mutta en Alfaan. Fiat 600 : n kyllä Ja jenkkiautoja rassasin joka päivä tallissa 70-80 luvulla. Mutta nämä 2000 luvun autot ei oo enää tuttuja. Enää ei oo aikoihin ollut tallipaikkaa, missä ropata. Auto on nyt hallissa jossa on kaikki mahdolliset työkalut ja esim autonosturi. Mulla on ammattilainen kaverina, mutta hänkään ei ole Alfan konetta koskaan pois ottanut. Joten, siksi kysyin. Otetaanko kone ylä vai alakautta pois? Ja ne anturit?? Vanhasta koneesta irti ja uuteen koneeseen? Mitkä kaikki anturit?Desmoquattromaschio kirjoitti:Toinen kysyy onko koneen vaihto isokin homma ja toiset luettelee kampparin stefoja ja jakopään uusimista koneen vaihdon yhteydessä. Kysymys kuuluu: puhuuko kysyjä ja vastaajat samaa kieltä?
Pelkkä jakopääremppa on aloittelijalle iso homma, ja jos tulee mutkia matkaan, esimerkiks aukeamattomia tai katkenneita pultteja, korkanneita kierteitä jne jne se saattaa olla ylitsepääsemätön. Noita ongelmia tulee moottorin vaihdon yhteydessä X kappaletta. Ei se koskaan mene kuin elokuvissa tai korjausoppaassa.
Eli toinen tärkeä kysymys kuuluu: millainen kokemus konekorjauksista jäsen Tindellä on?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Ja kyllä, tuota ostopalveluakin olen miettinyt. Perhanan kallista tästä kuitenkin taitaa tulla..
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Jos auto on 2003 ja luovuttaja 2000, niin silloin kaikki mitä lohkosta & kannesta irtoaa (anturit, apulaitteet, jne...) konehuoneeseen luonnollisesti -03:n alkuperäistä, koska juttelevat ECU:n ja ajotietokoneen kanssa, jota -00 vielä ei ollut.
Edit: yläkautta vaihdettiin omaani ja mahtui pois & takaisin vaihdelaatikoineen ja kansineen ilman jakopään purkamista täysin ajokuntoisena.
Edit: yläkautta vaihdettiin omaani ja mahtui pois & takaisin vaihdelaatikoineen ja kansineen ilman jakopään purkamista täysin ajokuntoisena.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
-
- Viestit: 568
- Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Lontooks sanottuna yksinkertaistettuna:
Ei siinä vanhaan jenkkiin oo paljoo muuta eroa kuin että vitun paljon vähemmän tilaa tehdä, etuveto ja sähköjohtoja/antureita enemmän. Pultit aukee vastapäivään kuten jenkeissäkin mutta millisillä avaimilla, ei tuumasilla
Tilan puute on oikeestaan ainoo paska juttu nykyautoissa. Muuten ihan samaa ruuvaamista kuin 1910-luvun T-Fordissa.
Eli alakautta puotetaan laatikkoineen pois.Disconnect all ancilleries, manifolds & driveshafts. Lower on jacks till engine on or just above ground, undo engine mounts and drop engine onto a trolley or some wood or something, jack car up high, drag engine and gearbox clear of car, remove gearbox, attach to new engine and do the same in reverse.
Ei siinä vanhaan jenkkiin oo paljoo muuta eroa kuin että vitun paljon vähemmän tilaa tehdä, etuveto ja sähköjohtoja/antureita enemmän. Pultit aukee vastapäivään kuten jenkeissäkin mutta millisillä avaimilla, ei tuumasilla
Tilan puute on oikeestaan ainoo paska juttu nykyautoissa. Muuten ihan samaa ruuvaamista kuin 1910-luvun T-Fordissa.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Toinen sanoo yläkautta , toinen alakautta . Mutta joo, ajattelin että koko paketin saa ilmeisesti alakautta irti? Täytyy varmaan googlata ja Tubettaa, jos ois jotain videoita..
-
- Viestit: 568
- Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Eli sen voi vaihtaa ylä- tai alakautta. Alakautta toki pitää purkaa apurunko pois tieltä. Mitä eroa on 2000 ja 2003 mallin 1,8 TS koneitten antureissa ?? Ja mitä eroa startissa ja laturissa?? Ei se uudempi ECU välttämättä vaadi noiden vaihtamista. Kannattaa katsoa FIAT ePeristä varaosanumerot että onko samat.Alfissimo kirjoitti:Jos auto on 2003 ja luovuttaja 2000, niin silloin kaikki mitä lohkosta & kannesta irtoaa (anturit, apulaitteet, jne...) konehuoneeseen luonnollisesti -03:n alkuperäistä, koska juttelevat ECU:n ja ajotietokoneen kanssa, jota -00 vielä ei ollut.
Edit: yläkautta vaihdettiin omaani ja mahtui pois & takaisin vaihdelaatikoineen ja kansineen ilman jakopään purkamista täysin ajokuntoisena.
http://eper.fiatforum.com/eper/navi?COU ... INDOW_ID=1
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Joo, ei välttämättä pakko ole vaihtaa, jos muuten ovat samat. Ajatus kuitenkin varmaan selvisi, että mahdollisimman moni osa olisi alkuperäistä
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Antureissa todennäköisesti on eroja, ellen ihan väärin muista. Ainakin lämpötilananturin nastamäärät poikkeavat vuosimallien välillä - en vaan muista, oliko ero nimenomaan Pre-FL ja Boselift vai mitenkä.
Teknisestihän nuo moottorit taitaa kuitenkin olla identtisiä? Uudemmassa on vaan uudempia osia, jotka ovat hieman (ehkä) poikkeavia - lisäksi löytyy useampi lambda ja katti vrt. vanhaan.
Teknisestihän nuo moottorit taitaa kuitenkin olla identtisiä? Uudemmassa on vaan uudempia osia, jotka ovat hieman (ehkä) poikkeavia - lisäksi löytyy useampi lambda ja katti vrt. vanhaan.
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Apurunkoa ei tarvitse irrottaa moottori-vaihteiston poistossa alakautta. Kun paketin tasalattialla ottaa esim. rullakon päälle riittää 50 cm. nostavat tunkit saadakseen paketin vedettyä pois. Jäähdytin ja alapelti irti.
- Kertsu
- Viestit: 842
- Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
- Car(s): Giulietta T-jet 2011
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Jälleen tyhmä kysymys (älkää hermostuko!). Isäukko sanoi, että meikäläisen JTS nakuttaa kuin diesel, varsinkin tyhjäkäynnillä. Mistähän voisi johtua? Löysin kyllä aiheesta juttuja palstalta, mutta ne koskivat TS-moottoreita.
-
- Viestit: 568
- Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Ajoituksensäädin?
-
- Viestit: 568
- Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
-CF2 1,8TS koneessa on 1 katti ja 1 lambdaAquatica kirjoitti:- lisäksi löytyy useampi lambda ja katti vrt. vanhaan.
-CF3 1,8TS koneessa on 3 kattia ja 2 lambdaa
-2002--> 1,8TS koneessa on 3 kattia ja 2 lambdaa
Eli CF3 ja post 2002 koneissa putket on samat.
https://en.wikipedia.org/wiki/Alfa_Rome ... ark_engine
En halua pelotella, mutta 2000 taitaa olla CF2 kone joka tarkoittaa ylimääräisiä hankaluuksia vaihto-operaatioon. 2001 uudempi CF3 eli Euro3 säädösten mukainen olisi ollut paremmin yhteensopiva Kaikenhan saa toki sopimaan kun sovittaa.... vaikka 454 Chevyn isolohkon Fiat kuussataseen.
-
- Viestit: 214
- Liittynyt: 11 Helmi 2016, 15:32
- Car(s): Alfa Romeo Mito 1.4 t-jet 155, Supra SZ-R, BMW e91
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Kun työ noita tulppia keräilette, niin kannattaa myös mamasanilta katsoa. Hinnat on muutenkin kilpailukykyiset ja yleensä toimituskin on ilmainen. Itse tilasin hipomallin ngk:t omaan kesäkotteroon ja tuli motonettia paljon halvemmaksi. Nopea toimitus ja suomalainen nettikauppa, mikä on plussaa.
- Sakkeus
- Viestit: 387
- Liittynyt: 07 Tammi 2013, 07:30
- Car(s): AR 156 CROSSWAGON Q4 -2005
Alfa Romeo 156 2.4 jtd -00 - Paikkakunta: OULU
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Missä järjestyksesä noi 4mäntääset (brembot?) Kuuluu ilmoa? Molemmin puolin satulaa siis ylhäällä nipat, alhaalla yhdysputki.
Kauneus on katsojan silmissä, jos alfa ei ole kaunis nii mene silmälääkäriin!
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Perinteinen ohjehan sanoo ilmauksesta että kauimmaisesta aloitetaan, eiköhän sitä tuohonkin voi soveltaa. Eli se puoli kun on kauempana pääsylinteristä putkea pitkin mitattuna ensin.
-
- Viestit: 568
- Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Mie ilmaisin ensin pelkääjän puolelta sen puolen nipan johon syöttö pääsylinteriltä ei tule. Ja viimeisenä kuskin puolen johon syöttö tulee.
Mutta tämä on mutua.
Mutta tämä on mutua.
- fahlsjy
- Viestit: 1608
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Ainakin Jaguarin tehtaan virallinen ohje 4 mäntäisille bremboille on että ne pitää ilmata yhtäaikaa. Mä olen tehnyt nippoihin sopivat letkut jotka olen yhdistänyt Y- haaralla ja siitä yhdellä letkulla eteenpäin. Mulla on semmonen paineilmakäyttöinen vekotin jolla noiden ilmaus/nesteiden vaihto käy näppärästi.Sakkeus kirjoitti:Missä järjestyksesä noi 4mäntääset (brembot?) Kuuluu ilmoa? Molemmin puolin satulaa siis ylhäällä nipat, alhaalla yhdysputki.
Laite ei ole tämä http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/M ... 000034737/ mutta saman hintaluokan värkki ja tosi näppärä. Halvempiakin on markkinoilla.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Jep, mutta tuo 2000 voi olla myös CF3, sikäli kun Eperiä voi käyttää luottolähteenä. 97-99 on varmasti CF2 (oliko tästä muuten CF1:stä jonnekin afrikkaan tjsp. olemassa ihan ekoja versoja?), 2000 jossainvälissä ainakin jonnekin alkoi tulla jo CF3:sta (tai sitten näitä on tosiaan vaihdeltu uudempiin joskus?). Tekniseltä eroltahaan ero on pieni: pakosarjakatit ja muuta tällaista pientä, mutta ohjauspuolella voipi ongelmia aiheuttaa nimenomaan nuo lambdan määrien lisääntymiset ja taisipa moottorinohjauskin päivittyä? Mitenhän vanhemmalla ECU:lla toimii uudempaa konetta, jättää vaan cF2-kamat paikallensa ja hyvä on? Eihän tuo katsastukseenkaan vaikuttaisi mitään...?Desmoquattromaschio kirjoitti:-CF2 1,8TS koneessa on 1 katti ja 1 lambdaAquatica kirjoitti:- lisäksi löytyy useampi lambda ja katti vrt. vanhaan.
-CF3 1,8TS koneessa on 3 kattia ja 2 lambdaa
-2002--> 1,8TS koneessa on 3 kattia ja 2 lambdaa
Eli CF3 ja post 2002 koneissa putket on samat.
https://en.wikipedia.org/wiki/Alfa_Rome ... ark_engine
En halua pelotella, mutta 2000 taitaa olla CF2 kone joka tarkoittaa ylimääräisiä hankaluuksia vaihto-operaatioon. 2001 uudempi CF3 eli Euro3 säädösten mukainen olisi ollut paremmin yhteensopiva Kaikenhan saa toki sopimaan kun sovittaa.... vaikka 454 Chevyn isolohkon Fiat kuussataseen.
- alamajy
- Viestit: 1989
- Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
- Car(s): Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 JTS -05, 159 JTDm 2.0 Berlina -10, Giulia 2016.
- Paikkakunta: Imatra
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^Noin voisi olla helpompi homma. Erilainen elektroniikkahan saatta aiheuttaa vaikka tarpeen vaihtaa kaikki johdotukset, sulakerasiat, ABS-anturit yms.
Siis saattaa, en tiedä, mutta on ainakin hyvä tarkkaan selvittää ennenkuin aloittaa.
Siis saattaa, en tiedä, mutta on ainakin hyvä tarkkaan selvittää ennenkuin aloittaa.
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Eipä se itse rauta tiedä, mitä apulaitteita ja antureita siihen lyödään kiinni. Moottorilohko ja kansi kuitenkin on samat. Jos asentoantureissa on eroja, on niiden paikat silti samat.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Itse olen muistaakseni ilmannut ensin ulommasta nipasta, sitten sisemmästä ja sitten vielä kerran ulommasta. Ei nuo isot brembot ole mitenkään hankalat ilmattavat kun vertaa esim. 75 takasatuloihin.Sakkeus kirjoitti:Missä järjestyksesä noi 4mäntääset (brembot?) Kuuluu ilmoa? Molemmin puolin satulaa siis ylhäällä nipat, alhaalla yhdysputki.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
-
- Viestit: 1132
- Liittynyt: 14 Helmi 2014, 21:51
- Car(s): Ex 156, 2.0 JTS ja 166 2,4 jtd, 159 sw 2,4 jtdm, 166 2,4 jtd 20v, 156 2,5 V6. Ajossa 159 sw 2,4 jtdm Q4 & 166 3.2 V6
- Paikkakunta: Orimattila
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Jts käyntiääni ei normaalistikkaan ole tasaisemmasta päästäKertsu kirjoitti:Jälleen tyhmä kysymys (älkää hermostuko!). Isäukko sanoi, että meikäläisen JTS nakuttaa kuin diesel, varsinkin tyhjäkäynnillä. Mistähän voisi johtua? Löysin kyllä aiheesta juttuja palstalta, mutta ne koskivat TS-moottoreita.
Onnistuu!! Vai onnistuuko??
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Taidan unohtaa koko moottorin vaihdon ja paalata auton . Kaveri kuka lupas vaihtaa koneen mun kanssa pyytää sitä luokkaa oravannahkaa, ettei oo järkee koko vaihtohommassa . Jos ois toi vaihtokone ollu ees samaa ikäluokkaa.. Hyvä kun foorumilta kysyin. Auto kun ei voi seistä viikkokaupalla siellä hallissa, ja vaihtotyö kuulostaa todella vaativalta, joten tais Alfa urani tähän tyssätä..Alfissimo kirjoitti:Eipä se itse rauta tiedä, mitä apulaitteita ja antureita siihen lyödään kiinni. Moottorilohko ja kansi kuitenkin on samat. Jos asentoantureissa on eroja, on niiden paikat silti samat.
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Ei kai vielä toimita tyrmätä. Sen saa kuulostamaan paljon hankalammalta, kuin oikeasti on. Melko suoraviivaista tekemistä ja palikoiden vaihtoa, mutta etenee tekemällä.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.