156 lämmöt ei nouse yli 70?
Valvoja: Moderators
- Romeoni
- Viestit: 111
- Liittynyt: 09 Helmi 2016, 00:37
- Car(s): Alfa Romeo 156 1.6 TS -99
Alfa Romeo 156 2.0 TS -00
Alfa Romeo 156 2.0 TS -01 - Paikkakunta: Lempäälä
156 lämmöt ei nouse yli 70?
Onko normaalia alfassa, että lämpömittari ei nouse 70 astetta ylemmäs? Mielestäni pitäisi olla sielä puolessa välissä (90) niinkuin muissakin autoissa. Pahvia keulalla en ole kokeillut.
Termari on vaihdettu vuoden sisään ja lämpöä kyllä piisaa.
Termari on vaihdettu vuoden sisään ja lämpöä kyllä piisaa.
Alfa...rakkautta ensisilmäyksellä, toisen merkkistä ei tule enään koskaan.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 156 lämmöt ei nouse yli 70?
Hyvin pienellä hakemisella olisit löytänyt montakin ketjua aiheesta.
Mittari saattaa näyttää väärin. Tuo "70"-viiva on suuressa osassa oikeasti n.80. Ja termarihan on auki 82 asteessa.
50-80-90-100-130 olisi siis mittarin asteet.
Jos saat MES:n (multiecuscan) tai vastaavan kiinni ja katsomaan testerillä lämpötiloja, päässet tarkemmin kärryille.
Itselläni 1.8TS:ssä Facetin termari muuten ei toiminut. Uutenakaan. Meni vaihtoon, tilalle Behr ja johan alkoi toimia... Tosin ei pysynyt lämmöt edes vakaana sillä facetilla.
Mittari saattaa näyttää väärin. Tuo "70"-viiva on suuressa osassa oikeasti n.80. Ja termarihan on auki 82 asteessa.
50-80-90-100-130 olisi siis mittarin asteet.
Jos saat MES:n (multiecuscan) tai vastaavan kiinni ja katsomaan testerillä lämpötiloja, päässet tarkemmin kärryille.
Itselläni 1.8TS:ssä Facetin termari muuten ei toiminut. Uutenakaan. Meni vaihtoon, tilalle Behr ja johan alkoi toimia... Tosin ei pysynyt lämmöt edes vakaana sillä facetilla.
- Naamapalmu
- Viestit: 346
- Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
- Car(s): 156 2.0 T.Spark
- Paikkakunta: Helsinki
Re: 156 lämmöt ei nouse yli 70?
Jos lämmöt nousee normaalisti ja sitten jää 70 viivalle lienee termari kunnossa ja mittari näyttää vähän sinnepäin. Mutta jos ei kylmäkäynnistyksen jälkeen lämpöä tulisi sisälle ja kestäisi puoli tuntia lämmetä olis termari viallinen. Molemmissa omissa tessuissa lämpömittarit näyttäneet 70-130 ja jopa ylikuumenemisen varoitusvaloa ja MES:illä katottuna koneen lämmöt 82-105 C.
Through difficulties to defeat
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 156 lämmöt ei nouse yli 70?
Noh, kahden tessun kokemuksella: rikkinäisellä termarilla lämmöt nousee paikallaan 90 ja ylikin, herkästi esim. kaupungissa tai ihan vaan paikallaan. Lämpöä piisaa - paikallaan.
Heti, kun auto liikkuu (edes vähäsen) -> tippuu "70"-viivalle ja lämpöä ei piisaa.
Ja molempien tessujen ja tuon nykyisen JTD:n kohdalla seuraava pitää paikkansa (MESin datasta katsottu lämmöt livenä, verrattu mittarin näyttämään):
50c-80c-90c-100*-130**
* = varmistettu kahdella tessulla
** = ei varmistettu, osittain varmistettu yhdellä tessulla... JTD ei kyllä tonne lämpene vaikka yrittäisikin.
Eli tuo "70"-viiva on mulla ollut jokaisessa ~80astetta, 90 on 90 ja 110 ~100 kahden tessun kohdalla
Heti, kun auto liikkuu (edes vähäsen) -> tippuu "70"-viivalle ja lämpöä ei piisaa.
Ja molempien tessujen ja tuon nykyisen JTD:n kohdalla seuraava pitää paikkansa (MESin datasta katsottu lämmöt livenä, verrattu mittarin näyttämään):
50c-80c-90c-100*-130**
* = varmistettu kahdella tessulla
** = ei varmistettu, osittain varmistettu yhdellä tessulla... JTD ei kyllä tonne lämpene vaikka yrittäisikin.
Eli tuo "70"-viiva on mulla ollut jokaisessa ~80astetta, 90 on 90 ja 110 ~100 kahden tessun kohdalla
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: 156 lämmöt ei nouse yli 70?
Kyllä mullakin sekä 156TS, että 147TS piti ehjällä termarilla lämmöt 90:ssä maantielläkin. Myös talvella, eikä ollu ikinä mitään pahveja keulalla.Aquatica kirjoitti:Noh, kahden tessun kokemuksella: rikkinäisellä termarilla lämmöt nousee paikallaan 90 ja ylikin, herkästi esim. kaupungissa tai ihan vaan paikallaan. Lämpöä piisaa - paikallaan.
Heti, kun auto liikkuu (edes vähäsen) -> tippuu "70"-viivalle ja lämpöä ei piisaa.
Ja molempien tessujen ja tuon nykyisen JTD:n kohdalla seuraava pitää paikkansa (MESin datasta katsottu lämmöt livenä, verrattu mittarin näyttämään):
50c-80c-90c-100*-130**
* = varmistettu kahdella tessulla
** = ei varmistettu, osittain varmistettu yhdellä tessulla... JTD ei kyllä tonne lämpene vaikka yrittäisikin.
Eli tuo "70"-viiva on mulla ollut jokaisessa ~80astetta, 90 on 90 ja 110 ~100 kahden tessun kohdalla
Termostaattivika yli 90%:n varmuudella.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: 156 lämmöt ei nouse yli 70?
Kyllä se viisari siihen piirun verran 90 alle jämähtää kesät talvet ehjällä termostaatilla ja ehjällä syylärillä. Mittari ei toimi lineaarisesti ja "70" ei ole 70, mutta ylemmäksi pitäisi silti nousta.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- _rico
- Viestit: 1178
- Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
- Car(s): Proceed GT
Ex Giulietta ja 3x 156 - Paikkakunta: Espoo
Re: 156 lämmöt ei nouse yli 70?
Mulla on termari vaihdettu kaksi kertaa kolmen vuoden sisällä ja samaa lukua 70 on molemmat näyttäneet kesät talvet ajosta riippumatta.
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: 156 lämmöt ei nouse yli 70?
varmaankin jotain mittarikohtaisia eroja. Mulla nousee hieman tuon viivan yli ja näillä ulkolämmöillä 22 asteen sisälämpöön ei kauaa mene kylmäkäynnistyksen jälkeen, kun lämmönpitämiseen riittää puhallinnopeus 2 

"puhun niin totta kuin osaan"
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: 156 lämmöt ei nouse yli 70?
Mittarikohtaisia eroja: Mulla pysyi uudella termarilla hyvin tuon 85-asteen viivan päällä n. mittarin neulan verran.
Termostaatti 86-asteinen.
Olisiko simppeliä mitata jäähdytinnesteen lämpötila ja verrata sitä mittarin näyttämään?
Termostaatti 86-asteinen.
Olisiko simppeliä mitata jäähdytinnesteen lämpötila ja verrata sitä mittarin näyttämään?
- Naamapalmu
- Viestit: 346
- Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
- Car(s): 156 2.0 T.Spark
- Paikkakunta: Helsinki
Re: 156 lämmöt ei nouse yli 70?
Joo elikkäs selvennän että omissa 156 2.0ts mittarit ovat olleet "yliherkkiä" molemmat vm-99 flektin puhaltaessa lämmöt tippuu 110-70C. Termari voi olla viallinen mutta ennen kuin lähtee termaria vaihtaan niin kannattaa tosiaan tarkastaa tuo jäähdytysnesteen todellinen lämpötila. Luottaisin Multiecuscan-testerin lämpötilaan mutta voihan sitä mittaillakin tosin paisarin lämpötila lienee jonkun verran matalampi kuin koneen.
Through difficulties to defeat
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: 156 lämmöt ei nouse yli 70?
Niin onko eroa mittareissa vai antureissa? Eikös 156:ssa ole kuitenkin omat anturinsa mittarille ja eculle?
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: 156 lämmöt ei nouse yli 70?
^on, wanhemmisa erilliset anturit ja uudemmissa yhdistelmäanturi. Jotai variaatioita moottorin mallin mukaan myäs. Piti piruuttas koettaa paskaks menneen ensiasennustermarin anturia, mutta en jaksanut. Jtässässä on se yhditelmäanturi, minkä toinen piiri hoitaa suoraan pelkästään mittaria ja toinen ecua. Mittarin ylikuumentumisvalo toimii ecun kautta. Mahtaako se tarkempi ecutieto tulla sieltä anturin kärjeltä ja semmonen suuntaa antava ja rauhallisemmin reagoiva siittä ylempää paksummasta osasta. Hmm... tarttee varmaan vetästä vanha anturi dremelillä halki 

"puhun niin totta kuin osaan"