Tän päivän HS:n autopuolella oli juttu uudesta Priuksesta. Luin sen jutun tottakai ja jäi vähän hassu fiilis siitä tarinasta.
Toimittajalla oli kyllä varsin erikoinen tyyli kirjottaa siitä autosta, kaikki oli vähemmän ja enemmän perseellään ja akutkin pienet kapasiteetiltaan ja kauas jäätiin ilmotetuista kulutuksista ja meteliä riitti ja ohjaus sitä ja jouset tätä....
Aika...hassu fiilis jäi.
Ilmotettu kulutus oli jotain 3,2 litran lähellä ja testissä ajettiin pitkä pätkä 3 päivän ajan tai jotain tällästä. 4,5 litraa tai jotain saivat kulutukseksi. 1,5 litraa tapauksessa liikaa vähintään kuin tehtaan ilmottamat...
Mietin siinä, että ja ongelma oli mikä? Millään autolla et pääse niihin ilmotettuihin kulutuksiin. Et taatusti pääse, vaikka ajat miten pihisti et pääse.
Toi 4,5 litraa oliko se nyt 600km lenkkistä sekalaista ajoa näissä keleissä on HYVÄ TULOS.
Ja mietin siinä sitäkin, että miten koulutettu toimittaja oli ajamaan taloudellisesti?
Voisin melkeen sanoa, että pystyy tosta vielä vetämään alle, jos osaa.
Itsellä on Auris Hypridi tosiaan ja voin sanoa, että se on niin tuuri peliä. Tuo liikenne. Mitä vähemmän punasia valoja, mäkiä, ohituksia, sen parempi tulos. PUnasiin jäät kaupungissa tulos nousee, jos pääset puoli Manskua läpi vihreillä, tulos on aika loistava sen jälkeen. Mitä vähemmän pysähdyt, mitä enemmän ennakoit, mietit sen parempi tulos.
En myöskään tajua tota narinaa siinä jutussa siitä, että pienet diisselit menee vähemmällä. SIllä pitää ajaa ihan älyttömästi kilometrejä, että se kannattaa hankkia sellanen diisseli. Ja pieni diisseli isossa autossa ei enää olekaan niin taloudellinen, kuin jossain Corsassa.....
On totta, että nää hybridit on vielä kehityksessä menossa, mutta osaava ennakoiva ajatteleva kuljettaja pääsee tolla todella vähällä. Se vaatii hermoja, ennakointia, muun liikenteen seuraamista ja paljon. Ei saa provosoitua mistään ja vain keskittyä siihen, että ennakoi ja miettii mitä tekee.
Mulla on nyt noin 10tkm takana ja kulutus pyörii periaateessa ihan sama missä ajan, sielä 4-5 litran välissä. Tänään tultiin pidempi pätkä sellasta 80-90kmh mittarinopeutta, kulutus oli kodin pihalla 4,1 litraa. Viimeeksi sama pätkä 3,9L matkakohtanen kulutus.
Pienimmillään mittari on näyttänyt pitkän 40-50kmh ajon jälkeen 2,9L hetkittäistä kulutusta, joka sitten nousee sinne 3,5-4 litraan kun nopeus nostetaan 50-60kmh ja sellasta...
MIetin vaan tota HSn juttua, että kamala narina autosta, joka on oikeasti todella fiksu. Opettaa ajamaan, jos sen tiedon vaan haluaa vastaan ottaa.
Ajaisi sitten kilpailijat, mitä ne tarjoaa samaan luokkaan, samoilla hinnoilla.......
Samassa lehdessä oli myös juttu PSA yhtymän ilmotuksesta alkaa julkaista autojen todelliset kulutukset virallisten lisäksi.
http://www.hs.fi/paivanlehti/16042016/a1460603327883
Esimerkkinä oli joku pikku Peugeot, jonka tehdas lupaa vievän 3,2 litraa satasella. Todellinen kulutus on kuitenkin noin 5 litraa.
Tämä asia on ollut tiedossa aina, ja sitten tuo HSn toimittaja narisee siitä, ettei pääse 3,2 litralla, joka on ilmotettu. Siihen ei varmasti pääse kukaan, ei edes sen tehtaan paras kuljettaja, jos se pistetään normaaliin liikenteeseen kaupungissa.....