Polforea kirjoitti:B) Pentti peruskuskin paha tapa verrata vapaahengitteistä bensakonetta samankokoiseen ahdettuun dieseliin.
Popcornit esiin! Minusta peruspentti nimenomaan vertaa samantehoisia moottoreita. Onnellisimmassa tapauksessa 1,4 l/90 hv vaparibensa vs. 1,4 turbodiesel. Yleisempi tapaus on kuitenkin tyyliin 120 hv (1,6 l) vaparibensa vs. 120 hv (eli 1,9 l tjsp) turbodiesel. Ja löytyy niitäkin, joille bensakone = ex auton 100 hv vapari, diesel = nykyisen auton 140 hv mahtidiesel.
Kun vertailupari on valittu, voidaan suorittaa varsinainen vertailu, jonka voi toteuttaa monella tapaa:
- a) verrataan vääntömomenttia, bensa 160 Nm, diesel 320 -> diesel tuplasti parempi
b) verrataan kulutusta; diesel vie maantiellä 4,5, bensa kaupungissa 9, diesel tuplasti parempi
c) bensakone kiertää moottoritiellä 3500 rpm, diesel 2000 rpm -> diesel melkein tuplasti parempi
d) dieselillä voi ajaa 1200 rpm taulussa, bensa ei jaksa -> dieseliä ei tarvi kepittää
e) dieselissä enemmän vääntöä myös iskutilavuuteen suhteutettuna, esim. 320/2 = 160 Nm/l, kun bensakoneessa vain 90-100
Itsekin harrastan tätä samantehoisten vertailua. Esim. siitä syystä, että eräällä marginaalivalmistajalla on hassunhauskasti samantehoiset moottorit & vaihteiston välityksetkin siten, että suurimmalla vaihteella & max. tehon kierroksilla sekä B että D teor. nopeus on 243 km/h. Eihän tässä bensakoneella silti mitään jakoa ole, kun diesel vääntää 350 Nm @ 1750 rpm ja bensa vaivaiset 250 Nm @ 2500 rpm.
Diesel vääntää paremmin;
- - diesel 350 Nm/2,0 l = muhkeat 175 Nm/l
- bensakone 250 Nm/1,4 l = säälittävät 179 Nm/l
Diesel vääntää alempaa:
- - bensakone saavuttaa suurimmalla vaihteella ajettaessa maksimivääntönsä vasta 110 km/h vauhdissa
- diesel jo 106 km/h nopeudella
Ohituskiihtyvyys - väännöllä autot kiihtyy, joten laskemme, paljonko momenttia välittyy vetopyörille 80 km/h nopeudella ja suurimmalla vaihteella:
- - bensa pyörii 1811 rpm, vääntö tällöin 215 Nm × kokonaisvälityssuhde 2,94 = 632 Nm
- diesel kehrää 1317 rpm, vääntö tällöin 300 Nm × kokonaisvälitys 2,13 = 639 Nm
Jep, ihan väärin tehtyjä vertailuja, joissa dieselin ylivertaisuus tulee kovin ujosti esiin. Oikea tapa on kokeilla kiihdytystä vaikkapa 4. vaihteella ja 1000 rpm kierroksilta alkaen. Näin saadaan tuotua esiin, miten bensakoneella ei pysty ajamaan 1000 rpm taulussa, mikä taas merkitsee, että bensakonetta pitää kepittää kadunkulmissa ja moottoritien rampeissa ja dieseliä ei tarvi, koska diesel kulkee lujempaa samalla vaihteella ja kierrosluvulla, joten vaihtamistarvetta ei ole.

Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.