The Old Skool Stuff
Valvoja: Moderators
The Old Skool Stuff
Pistetääs tällänen topikki pystyyn. Osaksi tuon vaihdelaatikko keskustelun innoittamana. Pelon sekaisin tuntein tämän avaan.
Jääkö tämä vain yhteen kommenttiin, että "kiva juttu" vai saadaanko tästä jotain irti, jotain ihan uutta kenties?
OIkestaan, voisin pohjustaa tätä vähän omalla fiiliksellä. Miksi pidän vanhoista autoista, vanhoista kilpureista sun muista vanhan liiton tavarasta?
https://www.youtube.com/watch?v=cKkm8vqLfmk
https://www.youtube.com/watch?v=K_VHpKo ... nGwfxvNAP7
https://www.youtube.com/watch?v=3zMGR9qjj4I
Nämä kolme videota varmaan riittää kertomaan kaiken ilman 100 rivin selostuksia. Näissä on vaan sitä jotakin. Vaikea
tosiaan kuvitella minkään uuden karhean, läppälootasen monimutkaisen nykyurheiluauton tarjoavan yhtään mitään lähellekkään tätä tavaraa
mitä näissä videoissa on.
On toki poikkeuksia, mutta se fiilis.....
Jatkakaa jos on jotain mielessä.
Jääkö tämä vain yhteen kommenttiin, että "kiva juttu" vai saadaanko tästä jotain irti, jotain ihan uutta kenties?
OIkestaan, voisin pohjustaa tätä vähän omalla fiiliksellä. Miksi pidän vanhoista autoista, vanhoista kilpureista sun muista vanhan liiton tavarasta?
https://www.youtube.com/watch?v=cKkm8vqLfmk
https://www.youtube.com/watch?v=K_VHpKo ... nGwfxvNAP7
https://www.youtube.com/watch?v=3zMGR9qjj4I
Nämä kolme videota varmaan riittää kertomaan kaiken ilman 100 rivin selostuksia. Näissä on vaan sitä jotakin. Vaikea
tosiaan kuvitella minkään uuden karhean, läppälootasen monimutkaisen nykyurheiluauton tarjoavan yhtään mitään lähellekkään tätä tavaraa
mitä näissä videoissa on.
On toki poikkeuksia, mutta se fiilis.....
Jatkakaa jos on jotain mielessä.
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: The Old Skool Stuff
Muistiin parhaiten etsautuneet autoilukokemukset on '71 454 Corvetten puikoista. Manuaalina, matching numbers -yksilöä sain nuorena miehenä käskyttää useasti, lakituksestanikin aikonaan tuolla päräytin pois...
Ei ollut vakio, jarrutettiin 500+ renkailta, aikuisten oikea matala 12 neljännesmaililla. Täysin katukelpoinen kuitenkin. Ja hieno!
Rosteriröörit kuumensi parissakymmenessä minuutissa kabiinin lattian polttavaksi, naurettavan ohuella ratilla navigoitiin muhkeasti muotoiltua keulaa "siellä jossain" - taka-akselin päällähän tuossa melkein istutaan, kumma tunne kun rattia kääntämällä auto ei käänny vaan keula siirtyy...
Nelilovinen manuaali oli kumma tuttavuus. Ja kytkin RASKAS. Eikä sitä saanut luistattaa yhtään, muuten lasittui heti. Nelosella pääsi liikkeelle paikaltaan vaikka huiput perävälityksellä oli 250 paremmalla puolella. Lähes litraisten mukien lyönnit kuuli tuolloin yksitellen, vaan ei monsteri suostunut sammumaan...
Jakkarat oli kaksi pehmustettua levyä, lannevyö tuli penkistä. Siihen sai kiinni toisen vyön olan yli - joka myös tuli penkistä.
Ja se ajaminen, herranjumala! Ääntä tulee kaikkialta, kiihtyvyys käsittämätön. Puolikaasulla. Täyskaasulla helvetti irtoaa. ÄÄNTÄ on jokapuolella, osa tulee kallonluista! Naama valuu niskaan, kun 80 tulee tauluun alle neljään sekuntiin. Ja pitää lyödä kakkosta pesään. Käsittämättömän mekaaninen tapahtuma ja kun tuuppaat lusikan pohjaan - takana 275 renkaat (leveemmät ei mahdu) alkaa pyörimään villisti. Ja tietty perä lähtee irti (takana jousituksena ISO lehtijousi poikittain). On muuten julman pelottava hetki, melko väkivalloin joutuu painimaan perän kanssa ja NOPEASTI - tapahtuma on väkivaltainen ja järjenvastainen. Hirvee meteli ja vauhti ja perä irti. Tämän auton spinnasin *kaupungissa* monta kertaa. Kun (suljetulla alueella) pari markkaa tulee vastaan järkky nopeasti (kaulasuonet räjähtää, meteli on uskomaton ja selkänojasta ei irrota), pohja alkaa pussaamaan. Suojapellistä lentävät kipinäsuihkut on todella näyttävän näköisiä. Tuosta rauhoittuminen oli aina käsien vapinan kautta. Rakastin tätä autoa. Tiedän edelleen mihin ko yksilö päätyi, näitä oli aitona Suomessa 3 vuosituhannen vaihteen edellä. Parasta ikinä auton ratissa. Mukaanlukien neitokartturien tuttavalliset suoritteet.
Ei ollut vakio, jarrutettiin 500+ renkailta, aikuisten oikea matala 12 neljännesmaililla. Täysin katukelpoinen kuitenkin. Ja hieno!
Rosteriröörit kuumensi parissakymmenessä minuutissa kabiinin lattian polttavaksi, naurettavan ohuella ratilla navigoitiin muhkeasti muotoiltua keulaa "siellä jossain" - taka-akselin päällähän tuossa melkein istutaan, kumma tunne kun rattia kääntämällä auto ei käänny vaan keula siirtyy...
Nelilovinen manuaali oli kumma tuttavuus. Ja kytkin RASKAS. Eikä sitä saanut luistattaa yhtään, muuten lasittui heti. Nelosella pääsi liikkeelle paikaltaan vaikka huiput perävälityksellä oli 250 paremmalla puolella. Lähes litraisten mukien lyönnit kuuli tuolloin yksitellen, vaan ei monsteri suostunut sammumaan...
Jakkarat oli kaksi pehmustettua levyä, lannevyö tuli penkistä. Siihen sai kiinni toisen vyön olan yli - joka myös tuli penkistä.
Ja se ajaminen, herranjumala! Ääntä tulee kaikkialta, kiihtyvyys käsittämätön. Puolikaasulla. Täyskaasulla helvetti irtoaa. ÄÄNTÄ on jokapuolella, osa tulee kallonluista! Naama valuu niskaan, kun 80 tulee tauluun alle neljään sekuntiin. Ja pitää lyödä kakkosta pesään. Käsittämättömän mekaaninen tapahtuma ja kun tuuppaat lusikan pohjaan - takana 275 renkaat (leveemmät ei mahdu) alkaa pyörimään villisti. Ja tietty perä lähtee irti (takana jousituksena ISO lehtijousi poikittain). On muuten julman pelottava hetki, melko väkivalloin joutuu painimaan perän kanssa ja NOPEASTI - tapahtuma on väkivaltainen ja järjenvastainen. Hirvee meteli ja vauhti ja perä irti. Tämän auton spinnasin *kaupungissa* monta kertaa. Kun (suljetulla alueella) pari markkaa tulee vastaan järkky nopeasti (kaulasuonet räjähtää, meteli on uskomaton ja selkänojasta ei irrota), pohja alkaa pussaamaan. Suojapellistä lentävät kipinäsuihkut on todella näyttävän näköisiä. Tuosta rauhoittuminen oli aina käsien vapinan kautta. Rakastin tätä autoa. Tiedän edelleen mihin ko yksilö päätyi, näitä oli aitona Suomessa 3 vuosituhannen vaihteen edellä. Parasta ikinä auton ratissa. Mukaanlukien neitokartturien tuttavalliset suoritteet.
- Raikka
- Viestit: 199
- Liittynyt: 28 Kesä 2015, 18:11
- Car(s): ex;156 1.8 -03 sportwagon, GT 2.0 jts
- Paikkakunta: Hyvinkää
Re: The Old Skool Stuff
Onhan noissa vanhoissa jotenkin munaa erillailla, voiskos sanoa " ei marjan poimijoille". Sorry väärästä merkistä .
https://www.youtube.com/watch?v=qg6WdboK1nY
https://www.youtube.com/watch?v=qg6WdboK1nY
Kaikkea sitä tuleekin hommattua.
Re: The Old Skool Stuff
Old skool rules!
Naapuritallissa juuri valmistunut S-A:n ensimmäisen videon mukainen Lotus Consul.
Hyvät saundit ja penkissä 168 hv. Säädöt vielä hakusessa ja happea pitää saada lisää.
Naapuritallissa juuri valmistunut S-A:n ensimmäisen videon mukainen Lotus Consul.
Hyvät saundit ja penkissä 168 hv. Säädöt vielä hakusessa ja happea pitää saada lisää.
Ride on!
-
- Viestit: 214
- Liittynyt: 11 Helmi 2016, 15:32
- Car(s): Alfa Romeo Mito 1.4 t-jet 155, Supra SZ-R, BMW e91
Re: The Old Skool Stuff
Hieno ketju, kiitos S_A sen luomisesta.
Itse olen ihan pähkinöinä vanhoihin urheiluautoihin. Ehkä iästä johtuen kiinnostus on kovinta 90-luvun alkupuolen autoihin, mutta myös siitä vanhemmat vehkeet kiinnostaa erittäin paljon. Ja itseasiassa vanha rauta kiinnostaa koko ajan entistä enemmän. En osaa sanoa mikä siinä oikein on, mutta jotenkin ihailen sitä kuinka vanhoja masiinoita ajetaan ja omistetaan. Pitää osata tuntea auto ja pitää osata viedä sitä oikein. Miehen ja auton saumaton yhteistyö, sitä se kai on. Plus ajamisen nautinto minun mielestä koostuu auton tunnokkuudesta, hallintalaitteiden loogisesta toimivuudesta ja auton välittömästä reagoinnista kuljettajan antamiin käskyihin. Nuo on vanhoissa autoissa kohdallaan
Niinkuin tässä:
https://www.youtube.com/watch?v=KHgD0wJGcR0
Siinä viedään Ferrari 250GTO:ta ihan miehekkäästi.
Uusissa autoissa on minun mielestä monta ongelmaa. Niissä on yksinkertaisesti liikaa tehoa, josta johtuu se että niissä on liikaa ajamista haittaavia järjestelmiä ja painoa. Kuski ei enää tee yhteistyötä auton kanssa, vaan kaikkea valvoo ja kontrolloi sähköinsinöörin luoma jumala. Meh. Sen lisäksi ihannoin hyvin tehtyä, kestävää vanhaa tekniikkaa. Jotenkin tuntuu että autot oli melkein jopa parempia ennen kuin nyt. Johtuu varmaan eniten siitä, kuinka autotehtaat nykyään projekteihinsa suhtautuvat.
Enivei, itse tosiaan sain jotkut lapsuuden traumat siitä kun Kankkunen Celicalla mestaruuden ajoi. Olin juuri sillä hetkellä kaikenmaailman vaikutuksille altis Tämä kuva ei ikinä unohdu
Ehkä tämän takia on mielenkiintoni on suuntautunut juurikin urheiluautoihin, perhesportit ei ole koskaan niin sytyttänyt. Kohta alkaa kolmas kesä oman harrastepelin ratissa, ja pikkuhiljaa alkaa auto käymään tutuksi. Jäärata-ajo oli kallis ja opettavainen kokemus, nyt haluaisin ensi kesänä päästä sillä radalle. Mutta on se hieno fiilis kun pikkaisen tuntee/tietää autonsa ja samalla on oppinut kunnioittamaan sitä. Se menee edelleen ripeästi, mutta mikään sähköhärpäke ei sinua pelasta jos kohellat. Se laittaa aina keskittymään ajamiseen.
Vanhan härpäkkeen hankkimista puoltaa kyllä tuo aikaisemmin mainittu ajamisen nautinto. Hankala se on järjellä selittää, eikä sitä kannata edes yrittää. Mitä siitä hyötyisi? Jokatapauksessa jonkinlainen haaveeni olisikin tulevaisuudessa saada hommattua vielä joku 60- tahi 70-luvun sporttinen&kevyt, takavetoinen ja nelipyttyinen alfa/bmw/toyota talliin. Hmm, mitenhän vaimo suhtautuu 4 auton politiikkaan
Edit: Ainiin, unohdin. Ne äänet
Itse olen ihan pähkinöinä vanhoihin urheiluautoihin. Ehkä iästä johtuen kiinnostus on kovinta 90-luvun alkupuolen autoihin, mutta myös siitä vanhemmat vehkeet kiinnostaa erittäin paljon. Ja itseasiassa vanha rauta kiinnostaa koko ajan entistä enemmän. En osaa sanoa mikä siinä oikein on, mutta jotenkin ihailen sitä kuinka vanhoja masiinoita ajetaan ja omistetaan. Pitää osata tuntea auto ja pitää osata viedä sitä oikein. Miehen ja auton saumaton yhteistyö, sitä se kai on. Plus ajamisen nautinto minun mielestä koostuu auton tunnokkuudesta, hallintalaitteiden loogisesta toimivuudesta ja auton välittömästä reagoinnista kuljettajan antamiin käskyihin. Nuo on vanhoissa autoissa kohdallaan
Niinkuin tässä:
https://www.youtube.com/watch?v=KHgD0wJGcR0
Siinä viedään Ferrari 250GTO:ta ihan miehekkäästi.
Uusissa autoissa on minun mielestä monta ongelmaa. Niissä on yksinkertaisesti liikaa tehoa, josta johtuu se että niissä on liikaa ajamista haittaavia järjestelmiä ja painoa. Kuski ei enää tee yhteistyötä auton kanssa, vaan kaikkea valvoo ja kontrolloi sähköinsinöörin luoma jumala. Meh. Sen lisäksi ihannoin hyvin tehtyä, kestävää vanhaa tekniikkaa. Jotenkin tuntuu että autot oli melkein jopa parempia ennen kuin nyt. Johtuu varmaan eniten siitä, kuinka autotehtaat nykyään projekteihinsa suhtautuvat.
Enivei, itse tosiaan sain jotkut lapsuuden traumat siitä kun Kankkunen Celicalla mestaruuden ajoi. Olin juuri sillä hetkellä kaikenmaailman vaikutuksille altis Tämä kuva ei ikinä unohdu
Ehkä tämän takia on mielenkiintoni on suuntautunut juurikin urheiluautoihin, perhesportit ei ole koskaan niin sytyttänyt. Kohta alkaa kolmas kesä oman harrastepelin ratissa, ja pikkuhiljaa alkaa auto käymään tutuksi. Jäärata-ajo oli kallis ja opettavainen kokemus, nyt haluaisin ensi kesänä päästä sillä radalle. Mutta on se hieno fiilis kun pikkaisen tuntee/tietää autonsa ja samalla on oppinut kunnioittamaan sitä. Se menee edelleen ripeästi, mutta mikään sähköhärpäke ei sinua pelasta jos kohellat. Se laittaa aina keskittymään ajamiseen.
Vanhan härpäkkeen hankkimista puoltaa kyllä tuo aikaisemmin mainittu ajamisen nautinto. Hankala se on järjellä selittää, eikä sitä kannata edes yrittää. Mitä siitä hyötyisi? Jokatapauksessa jonkinlainen haaveeni olisikin tulevaisuudessa saada hommattua vielä joku 60- tahi 70-luvun sporttinen&kevyt, takavetoinen ja nelipyttyinen alfa/bmw/toyota talliin. Hmm, mitenhän vaimo suhtautuu 4 auton politiikkaan
Edit: Ainiin, unohdin. Ne äänet
- Hepa
- Viestit: 3197
- Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
- Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14 - Paikkakunta: Tampere
Re: The Old Skool Stuff
Itsellä tämän videon katsominen aikanaan vahvisti sen, että näkemättä ostettu Giulia oli hyvä hankinta.
https://www.youtube.com/watch?v=a_9BfEXbBsc
https://www.youtube.com/watch?v=a_9BfEXbBsc
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----
----|--OI-582--|----
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: The Old Skool Stuff
V12 laulaa ja vaihdekulissi sanoo klik.klik.klik... Otti eteen...LVA kirjoitti:Niinkuin tässä:
https://www.youtube.com/watch?v=KHgD0wJGcR0
Siinä viedään Ferrari 250GTO:ta ihan miehekkäästi.
...Ne äänet
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- jyrkip
- Viestit: 790
- Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
- Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04 - Paikkakunta: Nummela
Re: The Old Skool Stuff
Meikäläisen huvipuistolaite. Tai kaverinhan tuo on, kartturin ja mekaanikon pestillä touhuan. Äärettömän hauska kapine.
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
- tsav
- Viestit: 672
- Liittynyt: 02 Joulu 2004, 08:03
- Car(s): '58 Hermes 2000
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR) - Paikkakunta: Vantaa
Re: The Old Skool Stuff
Noihin vanhempiin härpäkkeisiin sitä on vain jotenkin ajautunut. Jo pelkästään muotoilu on silmiä hivelevää ja ajofiilikset mahtavat. Ei tarvitse ajaa kahtasataa, vaan norminopeudet jo tuntuu "kovilta". Varsinkin kun ei ole turvavöitä ollenkaan. Toki kilometrejä kertyy kauniina kesäpäivinäkin hyvin vähän, mutta sitäkin hauskempia. Minulle on ollut tuo entisöintipuoli lähellä sydäntä. Tosin etelään muuton yhteydessä hävitin pellinmuokkauskoneet, joten nyt vain nautiskellaan ajelemalla vanhalla Jagella.
Goodwood revivalin olen kokenut kahdesti ja tulevalle syksylle on jo liput, hotelli ja lennot ostettuna. Goodwood on sikäli hieno paikka, että siellä saa ajaa jopa suorilla putkilla, joten äänimaailma on kohdallaan. Lisäksi vanhoja hävittäjä koneita nousee ja laskee radan keskellä olevalta pellolta pitkin päivää näytöslentoihin.
Tässä linkitettynä S_A:n ottama kuva minun fiilistelyistä viime kesältä.
Goodwood revivalin olen kokenut kahdesti ja tulevalle syksylle on jo liput, hotelli ja lennot ostettuna. Goodwood on sikäli hieno paikka, että siellä saa ajaa jopa suorilla putkilla, joten äänimaailma on kohdallaan. Lisäksi vanhoja hävittäjä koneita nousee ja laskee radan keskellä olevalta pellolta pitkin päivää näytöslentoihin.
Tässä linkitettynä S_A:n ottama kuva minun fiilistelyistä viime kesältä.
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Re: The Old Skool Stuff
F1 ja ralli nykyään:
F1 ja ralli ennen:
Good times!
F1 ja ralli ennen:
Good times!
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: The Old Skool Stuff
VJ:n kuvassa, jossa 205, keltatakkinen herra ei ole kovin huolissaan olevan oloinen, koska autohan on menossa selkeästi ohi.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
Re: The Old Skool Stuff
Joo ei voi muuta sanoa.Alfissimo kirjoitti:V12 laulaa ja vaihdekulissi sanoo klik.klik.klik... Otti eteen...LVA kirjoitti:Niinkuin tässä:
https://www.youtube.com/watch?v=KHgD0wJGcR0
Siinä viedään Ferrari 250GTO:ta ihan miehekkäästi.
...Ne äänet
Mikään ei varmasti ole niin mahtavaa kun ajaa jollain tälläsellä upealla autolla tollasia teitä, maltilla ja pois äärirajoilta. Mutta silti nauttien moottorin äänestä ja vaihtamisen ilosta, ilman turhaa repimistä ja driftausta. Siihen vielä klik klik ääni lootasta niin......
Tässä muuten vähän samantyyppinen video. Pistää silmään vaan se, että tuo auto tässä videossa on aito yksilö, ja
niitä on kai se yksi tai kaksi tai jotain olemassa. Ja se tapa, millä tuo kuljettaja Nyrrellä tällä pistää menemään.
Hattua nostan!
https://www.youtube.com/watch?v=oWZqb_PX12A
Viimeksi muokannut S_A, 13 Maalis 2016, 13:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: The Old Skool Stuff
Joo kävimme Goodwoodissa myös porukan kanssa viime kevään Members Meetingissä. Sielä kyllä loksahtaa suu auki. Kun tietää, että ne on oikeasti aitoja laitteita. Ja se tapa, millä niitä ajetaan. Kahvassa rengas rengas vastaan. Revivalissa voin vaan kuvitella, miten se aika pystähtyy lopullisesti kun kaikki ovat pukeutuneetkin teeman mukaisesti.tsav kirjoitti:
Goodwood revivalin olen kokenut kahdesti ja tulevalle syksylle on jo liput, hotelli ja lennot ostettuna. Goodwood on sikäli hieno paikka, että siellä saa ajaa jopa suorilla putkilla, joten äänimaailma on kohdallaan. Lisäksi vanhoja hävittäjä koneita nousee ja laskee radan keskellä olevalta pellolta pitkin päivää näytöslentoihin.
Members Meetingissäkin se aika pysähtyy, eri tavalla. Koska se tunnelma on jotain uskomatonta, se ympäristö ja kaikki ne ihmiset, kuljettajat autot, tunnelma. Missään ei kyllä vastaavaa fiilistä voi nykyään kokea millään tavalla.
Suosittelen KAIKILLE moottori friikeille, edes kerran elämässä käyntiä Members Meeting tai Revival. FOS on vähän eri juttu sitten....
Kuvia viime vuoden tapahtumasta löytyy täältä, jos on kiinnostuneita.
http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/AUTOTAPAH ... +Meeting+/
Viimeksi muokannut S_A, 13 Maalis 2016, 13:25. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Re: The Old Skool Stuff
10000% Agree!Vittorio Jano kirjoitti:
Good times!
- -TTY-
- Viestit: 1442
- Liittynyt: 06 Heinä 2012, 13:16
- Car(s): Y ´96
i30N ´20
968 "CS" ´92
ex:166 2.5 V6 ´02
156 SW 2.0 TwinSpark ´00 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: The Old Skool Stuff
Tämä! Aikaisemmassa mutkapulkassa yksi parhaimmista ominaisuuksista omasta mielestäni oli ohjaustehostimen puuttuminen. Yhdessä tunnokkaan alustan kanssa, jatkuva palaute tiestä ja auton käyttäytymisestä... siitä se tuli se fiilis. Moottoritehokaan ei enää ole se päällimmäinen ominaisuus jos muut ominaisuudet kykenevät sen tuottamaan. Tuohon fiilikseen pystyy kiteyttämään myös ne perustelut tälle kiinnostuksen kohteelle ylipäätänsä; miksi ihmeessä esimerkiksi lämpimänä kesäaamuna töihin lähtiessä sullot itsesi tyköistuvaan lasikuitupulkkaan, joka on pultattu vanhaan ysärikotiskoon, jossa haisee bensa ja melutaso on sellainen ettei kyytiläisen kanssa paljon normaaliäänellä kommunikoida kun pihassa olisi myös automaatti-ilmastoinnilla ja hyvällä äänentoistolaitteistolla tasakyytinen varustettu kaksituhat-lukulainen auto (joo tiedetään, ei sekään mikään uusi ole)? Siksi kun se fiilis. Ja 166 ei varmasti ole pahimmanlaatuinen maailmastaeristäjä.LVA kirjoitti:Kuski ei enää tee yhteistyötä auton kanssa, vaan kaikkea valvoo ja kontrolloi sähköinsinöörin luoma jumala. Meh.
Jos henkilökohtaiset valuuttatasot olisivat sillä korkeudella ettei niitä tarvitsisi miettiäkään, talliin varmasti löytäisi tiensä myös joku PDK-vaihteinen kippo niitä päiviä varten kun haluaa mennä oikeasti lujaa. Mutta silti siellä tulisi olemaan myös näitä vanhempia laitteita jotka eivät holhoa "kuljettajaansa" koska allekirjoittaneelle ajonautinto ei ole asfaltista eristäytymistä.
Varoitus vääränmerkkisistä, aikaisempi pikkulohko muutama vuosi sitten kisa-asusteissa Pietarin Autodromolla, ja sitten nykyinen mutkapulkka ihan vaan pihalla
- Liitteet
-
- 924S.jpg
- (167.13 KiB) Tiedosto ladattu 12743 kertaa
-
- 968.jpg
- (188.66 KiB) Tiedosto ladattu 12743 kertaa
Mikä piru sieltä taas on rikki?
Re: The Old Skool Stuff
Joo kyllä se niin on, että jos parhaan tuntuman haluaa, niin nää apulaitteet saa kyllä kantaa kompostiin.-TTY- kirjoitti:Tämä! Aikaisemmassa mutkapulkassa yksi parhaimmista ominaisuuksista omasta mielestäni oli ohjaustehostimen puuttuminen. Yhdessä tunnokkaan alustan kanssa, jatkuva palaute tiestä ja auton käyttäytymisestä... siitä se tuli se fiilis.LVA kirjoitti:Kuski ei enää tee yhteistyötä auton kanssa, vaan kaikkea valvoo ja kontrolloi sähköinsinöörin luoma jumala. Meh.
Ei ole kokemusta kun jostain Renault Twingosta, jossa ei ollut ohjaustehostinta, se nyt ei kamalasti herättänyt intohimoja se vekotin...
Puhun taas tästä intohimostani McLaren F1:sestä, johon osa Suomalaisista harrastajista suhtautuu aika nihkeästi, jostain syystä.
Gordon Murray ei siihen jarru- tai ohjaustehostinta halunnut tunkea, nimenomaan tuntuman takia.
Sama koski moottoria, turboja ei haluttu kaasunvastineen takia, ja äänen takia.
Tästä tietenkin voi kiistellä pari sataa sivullista, mutta niin tämän auton kohalla meni.
-
- Viestit: 2453
- Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
- Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0 - Paikkakunta: Keuruu
Re: The Old Skool Stuff
Jos rallista puhutaan, niin tässä kuvassa on sitä jotain..
- Liitteet
-
- img20160314_082230.jpg
- (73.94 KiB) Tiedosto ladattu 12615 kertaa
Abarth 500 Esseesse
- Tazio
- Viestit: 3123
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
- Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02
Re: The Old Skool Stuff
Nyt on käsittämättömän hyvää settiä!
Lämmittää jopa kaltaistani modernia nykyaikaisen ja ylivoimaisen tekniikan edessä nöyrästi polvistuvaa hallintoalamaista joka tietää, että kaikki ne turvajärjestelmät kameroineen, ruokasuosituksineen ja sääntöineen ovat parasta sitten peruskoulun
-Tazio
Lämmittää jopa kaltaistani modernia nykyaikaisen ja ylivoimaisen tekniikan edessä nöyrästi polvistuvaa hallintoalamaista joka tietää, että kaikki ne turvajärjestelmät kameroineen, ruokasuosituksineen ja sääntöineen ovat parasta sitten peruskoulun
-Tazio
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: The Old Skool Stuff
Kun haaveelliseksi on tämä ketju heittäytynyt, tästä:
https://youtu.be/AVuSf6tkfpQ
Lusso - hands down hienoin auto ikinä.
https://youtu.be/AVuSf6tkfpQ
Lusso - hands down hienoin auto ikinä.
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: The Old Skool Stuff
Jokos tämä oli täällä? https://youtu.be/0YPabCzxMXM
On kyllä meno ja saundit kohdallaan vaikka on ahdettu.
On kyllä meno ja saundit kohdallaan vaikka on ahdettu.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
Re: The Old Skool Stuff
Taitaa olla huonoin Ferrari ajaa, kun siirsivät sen koneen toistakymmentä senttiä eteenpäin, kaunis se toki on ja se varmaan riittää meille, jotka ei sellaista omista.lerppu kirjoitti:Kun haaveelliseksi on tämä ketju heittäytynyt, tästä:
https://youtu.be/AVuSf6tkfpQ
Lusso - hands down hienoin auto ikinä.
1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11
1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10
1-9-5-12-3-8-6-10-2-7-4-11
1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10
1-9-5-12-3-8-6-10-2-7-4-11
Re: The Old Skool Stuff
Ei sillä limitillä ajeta. Ei se ole mikään 250GTO tai 275TDF. Sillä nautitaan. Ihan sama onko kone 60cm taaempana tai edempänä. Jos vaan nautit, etkä hae Spa:ssa kymmenyksiä....
Re: The Old Skool Stuff
Joo rankan näköstä, Mutta palkitsevaa. Kuljettajalle, varmasti.Tiige kirjoitti:Jokos tämä oli täällä? https://youtu.be/0YPabCzxMXM
On kyllä meno ja saundit kohdallaan vaikka on ahdettu.
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: The Old Skool Stuff
Kaippa tämän ketjun aiheet olikin fiilistelyn puolella. Suorituskykyä ja tarkkaa hallintaa reaalimaailman kaduille pitänee etsiä muualta kuin 50+ vuotiaista kaunottarista - varsinkin niiden meistä, joilla budjetti rajoittaa ikävällä tavalla valintojen kehystä.
Itselleni Lusso hankintana on yhtä realistinen tavoite kuin sen ajaminen 60-luvun Moyenne Cornichella Sophia Loren kartturin penkillä.
Jos puhutaan realismista ja vanhan koulun kuuluisuuksista, sieltä herkästi tulee vastaan myös sietämättömyyksiä ratin takaa katsottuna (ulkoa kyllä hienoja). Muutamaa tällaista kokeillut, Esprit nyt pahimpana nousee esiin.
Itselleni Lusso hankintana on yhtä realistinen tavoite kuin sen ajaminen 60-luvun Moyenne Cornichella Sophia Loren kartturin penkillä.
Jos puhutaan realismista ja vanhan koulun kuuluisuuksista, sieltä herkästi tulee vastaan myös sietämättömyyksiä ratin takaa katsottuna (ulkoa kyllä hienoja). Muutamaa tällaista kokeillut, Esprit nyt pahimpana nousee esiin.
Re: The Old Skool Stuff
Juu ei tässä nyt haeta tuhannesosia tässä topikissa.lerppu kirjoitti:Kaippa tämän ketjun aiheet olikin fiilistelyn puolella. Suorituskykyä ja tarkkaa hallintaa reaalimaailman kaduille pitänee etsiä muualta kuin 50+ vuotiaista kaunottarista - varsinkin niiden meistä, joilla budjetti rajoittaa ikävällä tavalla valintojen kehystä.
Itselleni Lusso hankintana on yhtä realistinen tavoite kuin sen ajaminen 60-luvun Moyenne Cornichella Sophia Loren kartturin penkillä.
Jos puhutaan realismista ja vanhan koulun kuuluisuuksista, sieltä herkästi tulee vastaan myös sietämättömyyksiä ratin takaa katsottuna (ulkoa kyllä hienoja). Muutamaa tällaista kokeillut, Esprit nyt pahimpana nousee esiin.
Eikä auton tarvitse olla Ferrari, Lamborghini, Porschekaan saati Bugatti tai Köeningsekki, että siitä voi nauttia, tai siis että se antaa sellaset kiksit, joita muistelee monta päivää jälkeenpäinkin. Halvallakin pääsee, ei tarvitse pistää 17 miljoonaa tiskiin. 20 tonttuakin riittää.
Silti ne halvatkin on itselle tavottamattomissa tällä hetkellä. Mutta ehkä joskus.
Ja joo, alle 1100kg ja ilman ohjaustehostinta.
Re: The Old Skool Stuff
Pakko laittaa tämä tänne. Viiminen Aito Lambo kyseessä, as you well know.
Tuo ääni maailma vaan. Tuossa on ihan 100%sen varmasti tuo Lambon hitaaksi kritisoitu mummo loota, mutta tässä tapauksessa ; tässä kohtaa tuo toimii. Aivan kuten kilpa-auto kun annetaan oikeen urun valittaa!
Kunnes tullaan alaspäin vaihtoon.
Tunnelma lässähtää kuin torttu pönttöön kun kierrokset viipyy ja viipyy moottorijarrutuksessa. Kaikki raakuus, kilpa-automaisuus ja terävyys vaihtuu Nissan Micramaiseen "kyllä se joskus jarruttaa" fiilikseen.......
https://www.youtube.com/watch?v=6ZdZWZAeZfA
No joo muutenhan äänet ihan kohallaan vai mitä. Tämä auto olisi keräilykohde manuaalilla, taitaa olla jo...
Ja kun tätä videota hetken katselee ; tunnelmaa löytyy sopivasti. Joskaan ei tämä kilpa-auto ole.
https://www.youtube.com/watch?v=JqDCuEhCxis
Nyt kun vauhtiin päästiin, SV-R olisi jo sijotus, katukilvissä!
https://www.youtube.com/watch?v=nMmLiy3IOH4
Puhumattakaan tästä...
https://www.youtube.com/watch?v=6R_JadM6hOM
Ja tältä se kuullostaa ilman racemapped moottoria...
https://www.youtube.com/watch?v=MCCxPOa8qLA
No nyt lopetan tämän hehkutuksen. On maailmassa muitakin autoja kuin V12 koneiset...
Kuten tämä esimerkiksi. Halvalla pirun nopea auto radalla, ja kuitenkin vielä ihan siedettävissä kadulla.
https://www.youtube.com/watch?v=sM6ZK7_F5fQ
Tuo ääni maailma vaan. Tuossa on ihan 100%sen varmasti tuo Lambon hitaaksi kritisoitu mummo loota, mutta tässä tapauksessa ; tässä kohtaa tuo toimii. Aivan kuten kilpa-auto kun annetaan oikeen urun valittaa!
Kunnes tullaan alaspäin vaihtoon.
Tunnelma lässähtää kuin torttu pönttöön kun kierrokset viipyy ja viipyy moottorijarrutuksessa. Kaikki raakuus, kilpa-automaisuus ja terävyys vaihtuu Nissan Micramaiseen "kyllä se joskus jarruttaa" fiilikseen.......
https://www.youtube.com/watch?v=6ZdZWZAeZfA
No joo muutenhan äänet ihan kohallaan vai mitä. Tämä auto olisi keräilykohde manuaalilla, taitaa olla jo...
Ja kun tätä videota hetken katselee ; tunnelmaa löytyy sopivasti. Joskaan ei tämä kilpa-auto ole.
https://www.youtube.com/watch?v=JqDCuEhCxis
Nyt kun vauhtiin päästiin, SV-R olisi jo sijotus, katukilvissä!
https://www.youtube.com/watch?v=nMmLiy3IOH4
Puhumattakaan tästä...
https://www.youtube.com/watch?v=6R_JadM6hOM
Ja tältä se kuullostaa ilman racemapped moottoria...
https://www.youtube.com/watch?v=MCCxPOa8qLA
No nyt lopetan tämän hehkutuksen. On maailmassa muitakin autoja kuin V12 koneiset...
Kuten tämä esimerkiksi. Halvalla pirun nopea auto radalla, ja kuitenkin vielä ihan siedettävissä kadulla.
https://www.youtube.com/watch?v=sM6ZK7_F5fQ
Viimeksi muokannut S_A, 14 Maalis 2016, 13:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- -TTY-
- Viestit: 1442
- Liittynyt: 06 Heinä 2012, 13:16
- Car(s): Y ´96
i30N ´20
968 "CS" ´92
ex:166 2.5 V6 ´02
156 SW 2.0 TwinSpark ´00 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: The Old Skool Stuff
Ja aika paljon vähempikin. Väittäisin että esim. Toyotan MR2 mutkatiellä nostaa suupielet korviin paatuneellakin japsi-vihaajalla. Nimenomaan 1.gen on sellainen laite jonka haluaisin joskus tyypätä, 2.gen:iä oon joskus saanut lainata mut se on 90-lukulaisena moderni Enkä tuosta ruskeastakaan aikanaan kovin montaa kiloeuroa köyhtynyt...S_A kirjoitti:20 tonttuakin riittää.
Mikä piru sieltä taas on rikki?
Re: The Old Skool Stuff
Joo kuuluu sarjaan "ei arvosteta liikaa", koska se ei ole Ferrari ja siitä puuttuu ainakin 4 sylinteriä. Ja se on Toiota.....-TTY- kirjoitti:Ja aika paljon vähempikin. Väittäisin että esim. Toyotan MR2 mutkatiellä nostaa suupielet korviin paatuneellakin japsi-vihaajalla. Nimenomaan 1.gen on sellainen laite jonka haluaisin joskus tyypätä, 2.gen:iä oon joskus saanut lainata mut se on 90-lukulaisena moderni Enkä tuosta ruskeastakaan aikanaan kovin montaa kiloeuroa köyhtynyt...S_A kirjoitti:20 tonttuakin riittää.
Mutta mitä sitten?! HITTO. Muut saa ajatella mitä tahtoo. Itselleen toi auto ostetaan eikä siksi, että voi hössöttää miten harvinainen auto on alla tai että ajaa Ferrarilla. Ajajan auto tuo MR2! Nopeampi kun moni tehokkaampi osaavissa käsissä oikealla radalla.
Itsellä kolahti tuossa no..millonkohann se nyt oli. No on tästä nyt ehkä vuosi pari miettiessäni kesällä Caterham kyydityksen jälkeisiä fiiliksiä. Että mitä ihan oikeasti autolta haluaa loppupeleissä. Ja se on racecar to the road.
Kevyt, kompakti, keskimoottorinen, manuaalilla ilman mitään turhaa.
MR2 alkaa olla jo lähellä, eka generaatio varmasti hyvin lähellä. Vieläkin lähempänä (johtuen toiota taustastani, en halua ajaa harrasteautolla, jossa on sama merkki kun käyttöautossa ratissa siis ) on Lotus, tosin halvemmalla ja ehkä Suomen mittakaavassa vähemmillä pohdinnoilla saattaa päästä Opel Speedsterin ratissa. Lotus Elise S2 kiehtoo kovasti, mutta 2002 vuoden jälkeen jarrutehostin tuli kuvioon. Sitä uudemmat maksaakin jo sitten ihan kiitettävästi lisä tonneja. Speedsterissä on jarrutehostin, on siinä ABStkin, muttei ohjaustehostinta.
Pakon sanelemana sekin riittäisi vallan mainiosti, oikeastaan Speedster on ohjaamoltaan vielä enemmän jossain määrin Race attitude laite, suht karulla kojelaudallaan. Elise vähän sirompi ja vähän elegantimpi.
Nämä ovat autoja, joissa ei ole mitään turhaa. Autoja, jotka ovat muisto ennen tietokoneaikakautta. Juuri sellainen asiallinen harraste peli ilman kymmenien tuhanisen erojen moottoreita ilman tuhansien eurojen huoltokustannuksia saati riskistä sen korkkaamisesta, joka vie auton arvon nollille. Teknisesti yksinkertaisia ja vielä suht simppeleitä, etenkin ilman ahtimia....
Ehkä joku päivä...ehkäpä...ehkä.
-
- Viestit: 214
- Liittynyt: 11 Helmi 2016, 15:32
- Car(s): Alfa Romeo Mito 1.4 t-jet 155, Supra SZ-R, BMW e91
Re: The Old Skool Stuff
Ihanaa jutskaa täällä
Unohdinkin laittaa viestiä siitä, että laittakaapa omia kiulujanne tänne. Vaikka ihan speksien kanssa, koska saattaa olla isolle yleisölle tuntemattomia vehkeitä. Parhaan A-luokan avauksia oli jätkien jagget ja Porschet Lisää näitä! Tuo Jaguaari kyllä ansaitsee kaikki kehut, niin hieno on. Itse pyrin tällä hetkellä maksimoimaan harrastepelin käytön kesäisin, mutta ymmärrän kyllä että tuollaista kaunokaista jo sateelta hiukan suojellaankin Porsche 968 toisaalta ansaitsee jokaisen mahdollisen ajetun kilometrin, koska sitä vartenhan se on tehty. Eikös tuo club sport ole jo oikeasti harvinainen malli??
MR2 on kyllä oikeasti kiehtova auto jonka saa tällä hetkellä erittäin järkevään hintaan. Painosanalla tällä hetkellä, mk1:sen hinnat on jo jyrkässä nousussa. (mutta siltikkin vielä järkevissä hinnoissa.) Autossa on kyllä tehty paljon uhrauksia urheilullisuuden eteen, joten mikään jokapojan kippo se ei ole. Viimeisimmässä versiossa pojat unohti takakontinkin autosta... Yleisesti ottaen Toyota/Mazda/Honda on merkkeinä sellaisia, että ne uskaltaa tehdä urheiluautoistaan oikeasti urheilullisia, joten harraste ja käyttöpelien erot on aika valtavia näillä merkeillä.
Tässä on oma lista niistä autoista joissa eurot ja exotiikka kohtaa tällä hetkellä pirun hyvin:
- Lotus Espirit ja alkupään Eliset
- Porschen 924&944
- Alfa GTV (vai mikä se takavetoinen 80-luvun ihanuus onkaan)
- Toyota MR2 (kaikki generaatiot mutta kiehtovin taitaa olla mk1)
- Mazda RX8 (moderni joo, mutta erikoinen)
- Opel Speedster (joka olikin tuolla jo mainittu useaan otteeseen)
- BMW 1502 ja 2002 (nämä on vielä käsittämättömän edukkaita)
Kuten varmaan huomasitte, noiden vehkeiden ikä/haluttavuus on aika optimi ostohommia ajatellen. Voisin meinaan veikata, että vanhempana jokaisen noiden autojen arvostus (ja rahallinen arvokin) nousee, joten säästää silkkaa rahaa jos tässä vuoden parin sisällä ne ostaa. Se on kuulkaas miesmatematiikkaa se.
Rajatapauksena voisin vielä lisätä Toyota Supran ja Mazda RX7:skan jos tässä lähiaikoina hommaa. Näiden hinnat on noussut huomattavasti jo pitemmän aikaa, mutta edelleen saattaa euroopasta löytyä järkevän hintaisia autoja. RX7 on kuulemma jopa urheiluautoksi todella hieno ajaa ja arvostus autoa kohtaan nousee koko ajan. Ja on se kaunis auto, vaikka onkin moderni. Itse en osaa sen enempää tästä autosta sanoa, muuta kuin sen että kuumottaa.
Supra on taas 2+2 paikkaisena ja painavampana autona enemmän GT henkinen, mutta rehellisesti sanottuna nykyajan kermaperseet pitää tätäkin autoa oikeasti epämukavana. Sen lisäksi ajettavuus on enempi lähellä urheiluautoa kuin GT:tä, joten vertailut samanikäisiin Porscheihin ei ehkä ole kaukaa haettu. Painoa ei ole niin paljoa kuin yleisesti kuvitellaan ja paino onneksi on siellä oikeassa kohtaa: keskellä autoa ja matalalla. GT86 ei ole ensimmäinen Toyota jossa on keskitytty painopisteen saamiseksi oikeaan kohtaan. Vapari manuaali tarjoaa aikalailla identtisen suorituskyvyn 968 Porschen kanssa ja turbo-version menohalut voi itse valita lompakon paksuuden mukaan. Itseäni ei suoraan kovaa kiinnosta, mutta pikkaisen piristetty vapaasti hengittävä suora kutonen ajettavassa korissa on itseäni puhutteleva juttu. Tässä on minun kottero
Vinkkinä S_A:lle, Goodwoodista voisin lukea enemmänkin juttua.
Unohdinkin laittaa viestiä siitä, että laittakaapa omia kiulujanne tänne. Vaikka ihan speksien kanssa, koska saattaa olla isolle yleisölle tuntemattomia vehkeitä. Parhaan A-luokan avauksia oli jätkien jagget ja Porschet Lisää näitä! Tuo Jaguaari kyllä ansaitsee kaikki kehut, niin hieno on. Itse pyrin tällä hetkellä maksimoimaan harrastepelin käytön kesäisin, mutta ymmärrän kyllä että tuollaista kaunokaista jo sateelta hiukan suojellaankin Porsche 968 toisaalta ansaitsee jokaisen mahdollisen ajetun kilometrin, koska sitä vartenhan se on tehty. Eikös tuo club sport ole jo oikeasti harvinainen malli??
Kyllä, seuraava mantra olikin se, että "järkevästi" kun ostaa niin pääsee suht pienellä summalla. Järkevällä tarkoitan sitä, että tietää mitä tahtoo ja ottaa pikkaisen selvää markkinoista/automalleista. Eli vaatii pikkaisen harrastamista jo ennen auton ostoa. Eli ei sinällään kauhean raskasta työtä kun joutuu hienoja kuvia ja tarinoita eri autoista lukemaan/katselemaan-TTY- kirjoitti:Ja aika paljon vähempikin. Väittäisin että esim. Toyotan MR2 mutkatiellä nostaa suupielet korviin paatuneellakin japsi-vihaajalla. Nimenomaan 1.gen on sellainen laite jonka haluaisin joskus tyypätä, 2.gen:iä oon joskus saanut lainata mut se on 90-lukulaisena moderni Enkä tuosta ruskeastakaan aikanaan kovin montaa kiloeuroa köyhtynyt...S_A kirjoitti:20 tonttuakin riittää.
MR2 on kyllä oikeasti kiehtova auto jonka saa tällä hetkellä erittäin järkevään hintaan. Painosanalla tällä hetkellä, mk1:sen hinnat on jo jyrkässä nousussa. (mutta siltikkin vielä järkevissä hinnoissa.) Autossa on kyllä tehty paljon uhrauksia urheilullisuuden eteen, joten mikään jokapojan kippo se ei ole. Viimeisimmässä versiossa pojat unohti takakontinkin autosta... Yleisesti ottaen Toyota/Mazda/Honda on merkkeinä sellaisia, että ne uskaltaa tehdä urheiluautoistaan oikeasti urheilullisia, joten harraste ja käyttöpelien erot on aika valtavia näillä merkeillä.
Tässä on oma lista niistä autoista joissa eurot ja exotiikka kohtaa tällä hetkellä pirun hyvin:
- Lotus Espirit ja alkupään Eliset
- Porschen 924&944
- Alfa GTV (vai mikä se takavetoinen 80-luvun ihanuus onkaan)
- Toyota MR2 (kaikki generaatiot mutta kiehtovin taitaa olla mk1)
- Mazda RX8 (moderni joo, mutta erikoinen)
- Opel Speedster (joka olikin tuolla jo mainittu useaan otteeseen)
- BMW 1502 ja 2002 (nämä on vielä käsittämättömän edukkaita)
Kuten varmaan huomasitte, noiden vehkeiden ikä/haluttavuus on aika optimi ostohommia ajatellen. Voisin meinaan veikata, että vanhempana jokaisen noiden autojen arvostus (ja rahallinen arvokin) nousee, joten säästää silkkaa rahaa jos tässä vuoden parin sisällä ne ostaa. Se on kuulkaas miesmatematiikkaa se.
Rajatapauksena voisin vielä lisätä Toyota Supran ja Mazda RX7:skan jos tässä lähiaikoina hommaa. Näiden hinnat on noussut huomattavasti jo pitemmän aikaa, mutta edelleen saattaa euroopasta löytyä järkevän hintaisia autoja. RX7 on kuulemma jopa urheiluautoksi todella hieno ajaa ja arvostus autoa kohtaan nousee koko ajan. Ja on se kaunis auto, vaikka onkin moderni. Itse en osaa sen enempää tästä autosta sanoa, muuta kuin sen että kuumottaa.
Supra on taas 2+2 paikkaisena ja painavampana autona enemmän GT henkinen, mutta rehellisesti sanottuna nykyajan kermaperseet pitää tätäkin autoa oikeasti epämukavana. Sen lisäksi ajettavuus on enempi lähellä urheiluautoa kuin GT:tä, joten vertailut samanikäisiin Porscheihin ei ehkä ole kaukaa haettu. Painoa ei ole niin paljoa kuin yleisesti kuvitellaan ja paino onneksi on siellä oikeassa kohtaa: keskellä autoa ja matalalla. GT86 ei ole ensimmäinen Toyota jossa on keskitytty painopisteen saamiseksi oikeaan kohtaan. Vapari manuaali tarjoaa aikalailla identtisen suorituskyvyn 968 Porschen kanssa ja turbo-version menohalut voi itse valita lompakon paksuuden mukaan. Itseäni ei suoraan kovaa kiinnosta, mutta pikkaisen piristetty vapaasti hengittävä suora kutonen ajettavassa korissa on itseäni puhutteleva juttu. Tässä on minun kottero
Vinkkinä S_A:lle, Goodwoodista voisin lukea enemmänkin juttua.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: The Old Skool Stuff
Olen tänä talvena päässyt tykittelemään jääradalla neljään otteeseen, siitä kiitos SUA:lle, CARF:lle, LCF:lle sekä GFF:lle. Kahdella kertaa kermaperseilin alle BMW:n, kahdesti urheiluautoilin TVR:llä. BMW:ssä on ihan oikea lämmitys, hyvin toimiva neliveto, tuoreet renkaat ja hivenen lehmänluonteinen moottori. TVR vanhoine renkaineen tarjoilee ulkoilmaa, lukkoperän ja paremman tuntuman. Ei hetkeäkään tarvitse epäillä kumpi meikäläisen käsissä on nopeampi - Baijerin ihme vie Brittisporttia 5-2, jos lyödään kello käyntiin.
Mutta se fiilis ja ajotuntuma. Bemaria pitää jatkuvasti härnätä ja härkkiä. Täysin sähköisesti ja ohjelmallisesti ohjattuna se on liukkaalla rauhallinen ja äärimmäisen helppo ajaa siististi, mutta radalla vaikea paiskoa mutkiin. Täytyy oikeasti tempoa ja kaasua tarvii painaa ajoissa, että auto ehtii laskeskelemaan mitä pitäisi tehdä ja reagoimaan. TVR vastaa kaasuun heti, kääntyy jäällä hauskasti vinottain ja tarjoaa iloa elämään. Vauhti ei nouse samaan tapaan kuin Bemarilla, mutta kuskin suu kääntyy hymyyn paljon reippaammin. Ajamisessa on fiilistä aivan eri tavalla kun auton responsiivisuus, tuntuma ja fiilis on vaan ihan eri tasolla. Kun vertailukohta on tämä, jää BMW:n mainostama ajamisen ilo melko vähiin.
Mutta se fiilis ja ajotuntuma. Bemaria pitää jatkuvasti härnätä ja härkkiä. Täysin sähköisesti ja ohjelmallisesti ohjattuna se on liukkaalla rauhallinen ja äärimmäisen helppo ajaa siististi, mutta radalla vaikea paiskoa mutkiin. Täytyy oikeasti tempoa ja kaasua tarvii painaa ajoissa, että auto ehtii laskeskelemaan mitä pitäisi tehdä ja reagoimaan. TVR vastaa kaasuun heti, kääntyy jäällä hauskasti vinottain ja tarjoaa iloa elämään. Vauhti ei nouse samaan tapaan kuin Bemarilla, mutta kuskin suu kääntyy hymyyn paljon reippaammin. Ajamisessa on fiilistä aivan eri tavalla kun auton responsiivisuus, tuntuma ja fiilis on vaan ihan eri tasolla. Kun vertailukohta on tämä, jää BMW:n mainostama ajamisen ilo melko vähiin.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
-
- Viestit: 214
- Liittynyt: 11 Helmi 2016, 15:32
- Car(s): Alfa Romeo Mito 1.4 t-jet 155, Supra SZ-R, BMW e91
Re: The Old Skool Stuff
We need moarr pics! Muttei penarista.....Polforea kirjoitti:Olen tänä talvena päässyt tykittelemään jääradalla neljään otteeseen, siitä kiitos SUA:lle, CARF:lle, LCF:lle sekä GFF:lle. Kahdella kertaa kermaperseilin alle BMW:n, kahdesti urheiluautoilin TVR:llä. BMW:ssä on ihan oikea lämmitys, hyvin toimiva neliveto, tuoreet renkaat ja hivenen lehmänluonteinen moottori. TVR vanhoine renkaineen tarjoilee ulkoilmaa, lukkoperän ja paremman tuntuman. Ei hetkeäkään tarvitse epäillä kumpi meikäläisen käsissä on nopeampi - Baijerin ihme vie Brittisporttia 5-2, jos lyödään kello käyntiin.
Mutta se fiilis ja ajotuntuma. Bemaria pitää jatkuvasti härnätä ja härkkiä. Täysin sähköisesti ja ohjelmallisesti ohjattuna se on liukkaalla rauhallinen ja äärimmäisen helppo ajaa siististi, mutta radalla vaikea paiskoa mutkiin. Täytyy oikeasti tempoa ja kaasua tarvii painaa ajoissa, että auto ehtii laskeskelemaan mitä pitäisi tehdä ja reagoimaan. TVR vastaa kaasuun heti, kääntyy jäällä hauskasti vinottain ja tarjoaa iloa elämään. Vauhti ei nouse samaan tapaan kuin Bemarilla, mutta kuskin suu kääntyy hymyyn paljon reippaammin. Ajamisessa on fiilistä aivan eri tavalla kun auton responsiivisuus, tuntuma ja fiilis on vaan ihan eri tasolla. Kun vertailukohta on tämä, jää BMW:n mainostama ajamisen ilo melko vähiin.
- tsav
- Viestit: 672
- Liittynyt: 02 Joulu 2004, 08:03
- Car(s): '58 Hermes 2000
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR) - Paikkakunta: Vantaa
Re: The Old Skool Stuff
Hauskoihin ajofiiliksiin pääsee edullisestikin, eikä tehoja tarvitse olla paljon ja ilman tehostimia oleva paino jäi reilusti alle 1100kg.
Aihio oli edullinen. Mutta siihen joutui tekemään pikkuisen peltihommia ja laittamaan uutta osaa.
Valmiilla kamppeella ajelu oli todella hauskaa (pelottavaa) hauskaa. itse uskalsin ajaa max 80km/h.
Aihio hankittaessa
ja lähes ajokuntoisena 1,5 tallissa vietetyn vuoden jälkeen
Takana lymyilee aiemmin jo esiintynyt Jagge kutakuinkin ostokuosissa.
Aihio oli edullinen. Mutta siihen joutui tekemään pikkuisen peltihommia ja laittamaan uutta osaa.
Valmiilla kamppeella ajelu oli todella hauskaa (pelottavaa) hauskaa. itse uskalsin ajaa max 80km/h.
Aihio hankittaessa
ja lähes ajokuntoisena 1,5 tallissa vietetyn vuoden jälkeen
Takana lymyilee aiemmin jo esiintynyt Jagge kutakuinkin ostokuosissa.
-
- Viestit: 2453
- Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
- Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0 - Paikkakunta: Keuruu
Re: The Old Skool Stuff
Tämä tsav:in taidonnäyte ja sitkeys vetää hiljaiseksi. Arvostan.
Abarth 500 Esseesse
Re: The Old Skool Stuff
Giulia Super -69
- -TTY-
- Viestit: 1442
- Liittynyt: 06 Heinä 2012, 13:16
- Car(s): Y ´96
i30N ´20
968 "CS" ´92
ex:166 2.5 V6 ´02
156 SW 2.0 TwinSpark ´00 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: The Old Skool Stuff
^^^ "...joutui tekemään pikkuisen peltihommaa ja laittamaan uutta osaa..." Komppaan m.sa :ta, tuon saattaminen liikenteeseen on ollut astetta kovemman luokan suoritus.
Verrokkina mkIV Supra ei todellakaan ole kaukaa haettu. Kaverilla on jonkun verran piristetty mkIV, (vapari+tomaatti) ja normaaliliikenteessä persdynolla mitattuna liikkuu hyvinkin samaan tahtiin. Toyossa on hieman enemmän tehoa, mutta kuitenkin hieman enemmän painoa. Varsinkin kun kaveri on ostanut omaansa hieman äänentoistolaitteistoa, minä puolestani myynyt omasta takapenkit
Joku tuollainen hieman vanhempi sportti kuitenkin edelleen kutkuttelisi sellaisena hieman rennompana kesäpäivälaitteena. Tiedossa olisi hyvinkin lähellä Alfetta GT 70-luvun puolelta joka jaksaa säännöllisesti takaraivoa ja povitaskua poltella, mutta kun tuntuu ettei riitä aika, tila ja raha (<-Minä halusin remmiahdin-setin, daami vuolukivitakan. Arvatkaapa kumpi hankinta toteutui?) nykyisillekään.
Riippuu "oikeasti harvinaisen" määritelmästä, mutta kallistuisin samalle kannalle. Erään brittisivuston mukaan noita on tehtaalta tullut pihalle 1923 kappaletta. Tuosta meikäläisen bannerista tosin kun bongaa vuosimallin ja lainausmerkit, niin pääsee karmaisevaan totuuteen kiinni; ei ole alkuperäinen CS. Rekisteriotteessa kyllä myös lukee ClubSport, mutta kyseinen yksilö on katsastettu CS:nä jotta on saatu luvan kanssa nakata mm.turvatyynyt yms. ylimääräinen painoa lisäävä tavarapaljous takakäteen. Alustaan on kuitenkin sen verran pultattu uutta tavaraa tilalle, että ei pitäisi kuitenkaan orkkikselle suorituskyvyllisesti paljon häpeillä, todennäköisesti päinvastoin.LVA kirjoitti:Eikös tuo club sport ole jo oikeasti harvinainen malli??
Verrokkina mkIV Supra ei todellakaan ole kaukaa haettu. Kaverilla on jonkun verran piristetty mkIV, (vapari+tomaatti) ja normaaliliikenteessä persdynolla mitattuna liikkuu hyvinkin samaan tahtiin. Toyossa on hieman enemmän tehoa, mutta kuitenkin hieman enemmän painoa. Varsinkin kun kaveri on ostanut omaansa hieman äänentoistolaitteistoa, minä puolestani myynyt omasta takapenkit
Joku tuollainen hieman vanhempi sportti kuitenkin edelleen kutkuttelisi sellaisena hieman rennompana kesäpäivälaitteena. Tiedossa olisi hyvinkin lähellä Alfetta GT 70-luvun puolelta joka jaksaa säännöllisesti takaraivoa ja povitaskua poltella, mutta kun tuntuu ettei riitä aika, tila ja raha (<-Minä halusin remmiahdin-setin, daami vuolukivitakan. Arvatkaapa kumpi hankinta toteutui?) nykyisillekään.
Mikä piru sieltä taas on rikki?
Re: The Old Skool Stuff
Aivan mainio ketju! Urheiluautoilu on itsellänikin lähellä sydäntä, ja kovasti tekee mieli lähiaikoina (paremminkin lähivuosina...) hankkia jotain eksoottista ajajan autoa pihaan. Toistaiseksi tyydyn jahkailuun. Markkinoita tutkaillessa 20ke tarjoaa hyvän valikoiman ja potentiaalisia laitteita löytyy kivasti myös alle 5ke luokasta.
Esimerkiksi näissä saanee hyvän euro/hupi -kertoimen
-Lotus Elise
-Porsche Boxster
-Mazda MX-5
Mitään jännäähän minulla ei nyt ole, joskin pari kesää kurvailin Early C4 Corvetella. Ajamisessa oli kiva fiilis automaattivaihteistosta huolimatta ja tiehen hyvä tuntuma. Ja olihan sekin oma juttuna kun vastapäisen auton varashälytin alkaa huutamaan kun lyö veekasin tulille parkkihallissa...
Ellen aivan väärin muista niin kuvan otti nimim. Poksu
Esimerkiksi näissä saanee hyvän euro/hupi -kertoimen
-Lotus Elise
-Porsche Boxster
-Mazda MX-5
Mitään jännäähän minulla ei nyt ole, joskin pari kesää kurvailin Early C4 Corvetella. Ajamisessa oli kiva fiilis automaattivaihteistosta huolimatta ja tiehen hyvä tuntuma. Ja olihan sekin oma juttuna kun vastapäisen auton varashälytin alkaa huutamaan kun lyö veekasin tulille parkkihallissa...
Ellen aivan väärin muista niin kuvan otti nimim. Poksu
Tein itse - säästin
- Mandeprkl
- Viestit: 1444
- Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
- Car(s): Alfa GT 2.0 JTS -05, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EgoBoost -12
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: The Old Skool Stuff
Mulla Ducati aiheuttaa samaa. Tosin samassa hallissa on Honda Goldwing joka alkaa vilkuttamaan valoja kun Ducatin käynnistää.Oleino kirjoitti: Ja olihan sekin oma juttuna kun vastapäisen auton varashälytin alkaa huutamaan kun lyö veekasin tulille parkkihallissa...
Re: The Old Skool Stuff
Nyt alkaa olla viimiset hetket alkaa metsästää hyvä kuntosta Eliseä. Niiden hinnat tuntuu nousevan kokoajan. Joskin ainakin kesällä vielä S1 oli samoissa hinnoissa S2:sen kanssa, tosin taisi olla vähän autokohtasta tuo kyllä.Oleino kirjoitti:Aivan mainio ketju! Urheiluautoilu on itsellänikin lähellä sydäntä, ja kovasti tekee mieli lähiaikoina (paremminkin lähivuosina...) hankkia jotain eksoottista ajajan autoa pihaan. Toistaiseksi tyydyn jahkailuun. Markkinoita tutkaillessa 20ke tarjoaa hyvän valikoiman ja potentiaalisia laitteita löytyy kivasti myös alle 5ke luokasta.
Esimerkiksi näissä saanee hyvän euro/hupi -kertoimen
-Lotus Elise
-Porsche Boxster
-Mazda MX-5
Mutta jos ei ole akuuttia raha ongelmaa, niin kannattaa ottaa kissa pöydälle ja tehdä asioille jotain. Elise ja Speedster esimerkiksi ovat autoja, joiden hinta ei ainakaan tipu. Speedsterin kohdalla vielä vähemmän valmistusmäärän vuoksi, turbojen kohdalla vielä vähemmän tulee tippumaan.
Kuten kirjotin tuola aiemmin, Elise tai Speedster olisi oma persauksen valinta. Hinnat vielä maltillisia, mutta tulevaisuudessa en tiedä mitä tapahtuu.
Olen ollut jo aika kauan sitä mieltä, että suht uudetkin urheiluautot, joihin sai jo tehtaalta kuitenkin tämän mummolootan tilattua manuaalin tilalle ; nämä manuaali yksilöt tulevat nousemaan reilusti verrattuna mummoloota yksilöihin. Joten jos nyt on joku suhteellisen uusi kuitenkin mielessä, johon sai manuaalia tai mummolaatikkoa ; nyt kannattaa tehdä päätöksiä jos vaan talous antaa myöten.
Uskon vakaasti siihen, että kaikki old skool tavaran hintataso tulee nousemaan. Joissain se on jo lähtenyt ihan lapasesta ja joskushan se kupla puhkeaa....
Mutta sitten on autoja, kuten NSX esimerkiksi joiden hinnat eivät vieläkään anna oikeutta auton hienoudelle.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: The Old Skool Stuff
Odotan innolla teikäläisen keväistä autokuumetta ja sen lopputulosta - näistä kun harvemmin seuraa mitään järkevääOleino kirjoitti:Aivan mainio ketju! Urheiluautoilu on itsellänikin lähellä sydäntä, ja kovasti tekee mieli lähiaikoina (paremminkin lähivuosina...) hankkia jotain eksoottista ajajan autoa pihaan.
Onhan noita voorumilla pyörinyt, mutta törkätään pari. Guenevere nappasi lennosta pari vuotta takaperin tälläisen:LVA kirjoitti:We need moarr pics! Muttei penarista.....
Itse fotosin viime kesänä tälläisen:
Tuolta löytyy enemmän: http://gallery.zbxt.net/h/11
Jaa niin, Toyota-harrastajana sua varmaan miellyttää, että toissakesänä oli kotvan aikaa käyttöautona tälläinen:
tsav:n Messerschmitt-projekti on täyttä huikeutta, aina massiivisista peltitöistä käsittämättömään tuuriin tekniikkahankinnoissa, kun autoon löytyi sen alkuperäinen moottori. Eikä sovi myöskään väheksyä herran Jaguaria, vaikka hankintahetkellä hieman paremmassa kunnossa tiettävästi olikin. Tolkuttoman komea kulkine.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Smacket
- Viestit: 2709
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
- Car(s): 159 2.4 JTDm
- Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi
The Old Skool Stuff
Ihan kuningas-ketju! Ei ainakaan vähennä vanhemman kaluston autokuumetta...
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -
- fahlsjy
- Viestit: 1608
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
Re: The Old Skool Stuff
Eikös tääkin mee otsikon alle.. Kissalla Alastarolla kurvailemassa. Ratahommissa kyllä manuaali ja kova katto toisi hauskuuskerrointa lisää mutta kyllä tälläkin mukavaa on. Yhteistä taivalta tehty jo jonkun matkaa, 9 ajokausi starttailee kohta.
Ja täähän on tiettävästi suomen ainut "tupla ärrä"
Ja täähän on tiettävästi suomen ainut "tupla ärrä"
- Liitteet
-
- 154712_172655132764409_5711200_n[1].jpg
- (77.09 KiB) Tiedosto ladattu 11968 kertaa
- hagger16
- Viestit: 3071
- Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
- Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98 - Paikkakunta: Savonlinna
Re: The Old Skool Stuff
Oma aikakone. Hauska ja edullinen päristin. Fiilistä riittää..
- Liitteet
-
- 20150426_095802 (kopio).jpg
- (274.71 KiB) Tiedosto ladattu 11900 kertaa
Senza cuore saremmo solo macchine
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: The Old Skool Stuff
No enpä voi suuremmin hölskytellä henkseleitä tontin urheilumalleilla, eikä toisaalta ajoharrasteiden luetteloiminenkaan ehkä toimi. Vaikka ovatkin kovin käsinhämmennettäviä ja monet vielä tuplanokkaisia ja takavetoisia, mutta eivät kumminkaan urheiluautoja sanan varsinaisessa merkityksessä.
Kaikki kunnia niille jotka kunnon sporttibiilejä hommailee viihdehummailuun ja ehkä muuhunkin, itselle on riittänyt melko tavanomaiset kulkineet monasti vielä reilulla ovimäärällä somistettuina.
Vaan onhan se toisaalta niinkin, että vaikka 156 olisikin Ahvenistolla kellolla mitaten nopeampi, niin jatkossakin kierroksia surrataan tuolla ikiaikaisella Supermirafiorilla, joka on somistanut tonttia jo vuodesta 1997.
(Kuva: Immo Piippo)
Toisaalta taitaa tuo jääratatopikissakin näkynyt Integrale olla varttikuutosta tai montaa muutakin nykypeliä nopeampi jääradalla, vaikkei siinäkään ole moottoritehoa kuin vaparin vaatimattomat 115 hummaa joista niistäkin osa on siirtynyt jo kesälaitumille ajettujen liki 400tkm aikana. Mutta mekaaninen yhteys on siinäkin vahvana läsnä, jota ei edes lievästi väljä vaihteensiirto tai muovinen interiööri pysty häivyttämään.
Vaan ei noittenkaan ajofiilis ole niin eksoottinen kuin muskelikauden V8 jenkin ajaminen vaikka hiukan vaatimattomat tehot siinäkin sattuisi kampuran päästä irtoamaan. Jo pelkästään penkillä istuminen, kun tuulilasi on puolet lähempänä kuin cab forward-nykyautoissa ja oikealla näköestepilari on siinä missä nykyauton sivuikkuna, johtuen kuskin jaloille asti jatkuvasta jalkapallokentän kokoisesta nokkapellistä. Liki lattiassa kiinni oleva, olemattoman sivutuen tarjoava liukas keinoiho-penkki ja luisevan ohut ruori ei nekään ole ihan citymaasturi-nykypäivää.
Ja jalkatila johon ei työnny minkäänlaisia pyöräkoteloita jalkojen sijoittelua haittaamaan, eikä instrumentaatiopanelikaan syöksy silmille vaan tilaa jää vaikka pantomiimiesityksille, niin on se vaan oikeasti eksoottisen tuntuista. Ja sitten kun pääsee ajamaan.. voi jösses että voi ajaminen tuntua oikeasti ajamiselta, kun auto ei varsinaiseti helpota mitään vaan kaikki on kuljettajan käsissä niin hyvässä kuin pahassa.
Sanoisin vielä, että vakiokuosissa tuollainen simpukkaohjaus nivelineen toimii hämmästyttävän hyvin, vaikkapa maantiellä kun satasen vauhdista polkaistaan kickdownilla pienempi sisään ja heilautetaan keskikynkäreen yli ohitukseen, niin autoa pystyy ohjastamaan sormenpäillä. On väitetty että hammastangon asennuksella näitä tehdasominaisuuksia on saatu jopa pilattua, joten ehkä ne tiesi silloin mitä tekivät.
Ehkä joku päivä tallissa on kevyempää A-bodia manuaalilaatikolla, niin pääsee sellaistakin testaamaan. En nääs ole koskaan päässyt ajamaan kova-askisella amerikan ihmeellä.
Kaikki kunnia niille jotka kunnon sporttibiilejä hommailee viihdehummailuun ja ehkä muuhunkin, itselle on riittänyt melko tavanomaiset kulkineet monasti vielä reilulla ovimäärällä somistettuina.
Vaan onhan se toisaalta niinkin, että vaikka 156 olisikin Ahvenistolla kellolla mitaten nopeampi, niin jatkossakin kierroksia surrataan tuolla ikiaikaisella Supermirafiorilla, joka on somistanut tonttia jo vuodesta 1997.
(Kuva: Immo Piippo)
Toisaalta taitaa tuo jääratatopikissakin näkynyt Integrale olla varttikuutosta tai montaa muutakin nykypeliä nopeampi jääradalla, vaikkei siinäkään ole moottoritehoa kuin vaparin vaatimattomat 115 hummaa joista niistäkin osa on siirtynyt jo kesälaitumille ajettujen liki 400tkm aikana. Mutta mekaaninen yhteys on siinäkin vahvana läsnä, jota ei edes lievästi väljä vaihteensiirto tai muovinen interiööri pysty häivyttämään.
Vaan ei noittenkaan ajofiilis ole niin eksoottinen kuin muskelikauden V8 jenkin ajaminen vaikka hiukan vaatimattomat tehot siinäkin sattuisi kampuran päästä irtoamaan. Jo pelkästään penkillä istuminen, kun tuulilasi on puolet lähempänä kuin cab forward-nykyautoissa ja oikealla näköestepilari on siinä missä nykyauton sivuikkuna, johtuen kuskin jaloille asti jatkuvasta jalkapallokentän kokoisesta nokkapellistä. Liki lattiassa kiinni oleva, olemattoman sivutuen tarjoava liukas keinoiho-penkki ja luisevan ohut ruori ei nekään ole ihan citymaasturi-nykypäivää.
Ja jalkatila johon ei työnny minkäänlaisia pyöräkoteloita jalkojen sijoittelua haittaamaan, eikä instrumentaatiopanelikaan syöksy silmille vaan tilaa jää vaikka pantomiimiesityksille, niin on se vaan oikeasti eksoottisen tuntuista. Ja sitten kun pääsee ajamaan.. voi jösses että voi ajaminen tuntua oikeasti ajamiselta, kun auto ei varsinaiseti helpota mitään vaan kaikki on kuljettajan käsissä niin hyvässä kuin pahassa.
Sanoisin vielä, että vakiokuosissa tuollainen simpukkaohjaus nivelineen toimii hämmästyttävän hyvin, vaikkapa maantiellä kun satasen vauhdista polkaistaan kickdownilla pienempi sisään ja heilautetaan keskikynkäreen yli ohitukseen, niin autoa pystyy ohjastamaan sormenpäillä. On väitetty että hammastangon asennuksella näitä tehdasominaisuuksia on saatu jopa pilattua, joten ehkä ne tiesi silloin mitä tekivät.
Ehkä joku päivä tallissa on kevyempää A-bodia manuaalilaatikolla, niin pääsee sellaistakin testaamaan. En nääs ole koskaan päässyt ajamaan kova-askisella amerikan ihmeellä.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: The Old Skool Stuff
Kotipaikalla olisi vuosia seissyt -84 944 2.5. Ajokuntoinen, mutta jakohihna ainakin 10v yliajalla. Tuskin kovin paljoa kustantaisi.LVA kirjoitti:Tässä on oma lista niistä autoista joissa eurot ja exotiikka kohtaa tällä hetkellä pirun hyvin:
- Porschen 924&944
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- tsav
- Viestit: 672
- Liittynyt: 02 Joulu 2004, 08:03
- Car(s): '58 Hermes 2000
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR) - Paikkakunta: Vantaa
Re: The Old Skool Stuff
Tuo numbers# moottori löytyi itseasiassa Ranskasta minun '57 Alfa Giuliettaan ei Messerschmittiin. Molemmat on nykyään ulkomailla Alfa Espanjassa ja Messerschmitt Hollannissa.Polforea kirjoitti: tsav:n Messerschmitt-projekti on täyttä huikeutta, aina massiivisista peltitöistä käsittämättömään tuuriin tekniikkahankinnoissa, kun autoon löytyi sen alkuperäinen moottori. Eikä sovi myöskään väheksyä herran Jaguaria, vaikka hankintahetkellä hieman paremmassa kunnossa tiettävästi olikin. Tolkuttoman komea kulkine.
- Mandeprkl
- Viestit: 1444
- Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
- Car(s): Alfa GT 2.0 JTS -05, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EgoBoost -12
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: The Old Skool Stuff
Tällä minä yritän pitää suomen autokannan keski-iän aisoissa. Tulis jo kesä.
- Liitteet
-
- IMG_2018.jpg
- (234.44 KiB) Tiedosto ladattu 11702 kertaa
- Garmund
- Viestit: 1904
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa - Paikkakunta: K-Häme/Helsinki
Re: The Old Skool Stuff
Hyvin sai muutaman tunnin kulutettua, katselemalla noi linkkaamanne videot ja niiden kautta lisää vastaavia.
On noissa vanhemmissa autoissa, varsinkin urheilu, oma hohtonsa. Vaikka olenkin sen verta nuori, että itselläni ei niistä ole muistoja ja isälläkin oli enää vain käyttöauto.
Eipä kyllä itseltäkään mitään urheiluautoja löydy.
Mutta nää kaksi peliä on ihan kivoja vehkeitä ajaa, kuhan ne sais ajokuntoisiksi
Ovatko vielä edes tarpeeksi vanhoja tähän ketjuun...
Sprint Zagatosta (SZ) haaveilen, tosin hinnat alkaneet karata, joten taitaa jäädäkin haaveeksi
Eikä sekään tarpeeksi vanha, mutta aika lähelle itseni ikäisiä noi kuitenkin. (Sprint QV yhtä vanha)
On noissa vanhemmissa autoissa, varsinkin urheilu, oma hohtonsa. Vaikka olenkin sen verta nuori, että itselläni ei niistä ole muistoja ja isälläkin oli enää vain käyttöauto.
Eipä kyllä itseltäkään mitään urheiluautoja löydy.
Mutta nää kaksi peliä on ihan kivoja vehkeitä ajaa, kuhan ne sais ajokuntoisiksi
Ovatko vielä edes tarpeeksi vanhoja tähän ketjuun...
Sprint Zagatosta (SZ) haaveilen, tosin hinnat alkaneet karata, joten taitaa jäädäkin haaveeksi
Eikä sekään tarpeeksi vanha, mutta aika lähelle itseni ikäisiä noi kuitenkin. (Sprint QV yhtä vanha)
Suoraan vaan suoraa
Re: The Old Skool Stuff
Leikkasin lainauksen poikki, koska tämä pätee niin moneen muuhunkin kuin Eliseen/Speedsteriin.S_A kirjoitti:Nyt alkaa olla viimiset hetket alkaa metsästää hyvä kuntosta ...
Old Skool urheiluauto-markkinat tosiaan tuppaavat tekemään näin. Jossain kohtaa kun on tarpeeksi jahkaillut huomaakin että 15-25v skaalassa ei enää ole näitä Old Skool laitteita, ja tuon ikähaarukan jälkeen hinta tuntuu nousevan. 50-60 luvun urheiluautoille näin kävi jo aikaa sitten ja 70-80 luvun urheiluautoille näin on käynyt/käymässä. Ei tarvitse kristallipalloa arvatakseen minkä ikäkauden laitteille tämä käy seuraavaksi. Minkä vuoden jälkeen Old Skool laitteiksi luokiteltavia autoja ei enää ole tehty? Makukysymys, mutta minun mielestä tällä vuosituhannella niitä ei ole tehtaalta rullannut muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta.
Eihän siinä mitään jos pinkka on kunnossa, mutta kun joutuu miettimään mihin rahansa käyttää niin ostohetken ajoitus saisi osua nappiin.
Täälläkin odotetaan - kauhunsekaisin mutta innostunein tuntein...Polforea kirjoitti:Odotan innolla teikäläisen keväistä autokuumetta ja sen lopputulosta - näistä kun harvemmin seuraa mitään järkevää
Tein itse - säästin
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: The Old Skool Stuff
No pentele, muistinpa näköjään sivuun. No, huikeata settiä siitä huolimatta.tsav kirjoitti:Tuo numbers# moottori löytyi itseasiassa Ranskasta minun '57 Alfa Giuliettaan ei Messerschmittiin. Molemmat on nykyään ulkomailla Alfa Espanjassa ja Messerschmitt Hollannissa.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.